menu denk mee beslis mee maak mee

SLET: De Voorstelling (deel1)

 

#boyswillbeboys

Het is een van de vele tweets die verzameld werd door een van de speelsters van de voorstelling SLET van De Stokerij Schiedam. Ondertussen zijn we al een aantal weken aan het repeteren en dat was op een voor ondergetekende tot nu toe ongekende manier. De eerste weken zijn "op" gegaan aan praten, praten, praten, praten. Over school, ouders, feestjes, partners, vrienden, seks, angst, houding, kleding. De filmtips, leestips, documentaire-tips, levensadviezen vlogen over tafel. Verschillende gastsprekers kwamen langs om hun licht te laten schijnen op het thema #metoo, grenzen bepalen, seksualiteit, feminisme, social pressure, de kansen en gevaren van social media. Denise van der Kolk (@iamtheknees), Samora Bergtop, Marie Lotte Hagen en Nydia Voorthuizen ("Damn Honey"), Imanuelle Grives, Anouk van Mil hebben de speelsters een stuk verder geholpen in hun denken over deze thema's en zo een flinke bodem gelegd voor de repetities. Campagnebeelden werden bedacht, teaser trailers gemaakt. Ondergetekende was onder de indruk van hoe ver deze nieuwe generatie jonge vrouwen is in hun denken vergeleken met haarzelf, zo'n 14 jaar geleden.Â

Na de gesprekken kwam de eerste doorloop. Dat klinkt misschien als een vreemde volgorde, maar dat was het absoluut niet. De speelsters werden verantwoordelijk gemaakt voor de rolverdeling en regie, met als enige opdracht: speel de gebeurtenis, niet de scenes. Gevolg was een doorloop met erin liedjes, improvisaties, acts rond de scenes. Niet de woorden, wel heel erg de voorstelling. 

Hierna volgde een blok van repetities van scenes, scenes over vriendschap, sociale druk, roddelen, ouders, seks. We repeteren een voorstelling over sexueel grensoverschrijdend gedrag, #metoo. Maar bovenal, kwam ik steeds meer te weten, is dit een voorstelling over (ik quote een van mijn speelsters) "onze KRACHT als vrouwen, onze SISTERHOOD, onze LIEFDE. Over hoe wij elkaar kunnen steunen en optillen en wat er gebeurt als we als een vrouw achter iemand gaan staan die het nodig heeft". Het is opvallend om te zien hoe snel en heftig deze meiden naar elkaar toe zijn gegroeid in dit proces. De sfeer is open, voldoende kritisch maar liefdevol, spelers helpen elkaar, repeteren met elkaar, maken nieuwe stiekeme plannen om ondergetekende als regisseur te verrassen. 

De speelsters zijn kortom erg goed bezig. Moeilijke punten zijn nog het theatraal en vormelijk maken van de scenes, ze zijn geneigd om elkaar alles te gunnen en in elkaar op te gaan, het publiek aanspreken wordt in de laatste fase die nu aanbreekt steeds belangrijker. Tevens is het duidelijk dat er veel gevraagd wordt van de speelsters, vanuit opleidingen, werk etc. Het is moeilijk om de tijd te vinden om echt te verdiepen in de voorstelling. Dit is echter ook een kritieke fase in het repetitieproces waarin ik ze steeds meer nodig ga hebben. Ik zie glimpsen van briljantie, van hoe bijzonder goed deze voorstelling kan worden. En dat wil ik laten zien op 31 mei, 1 juni en 2 juni. Hadden ze maar niet zo bijzonder moeten zijn. Ik heb er vertrouwen in dat dit goed komt.

Voor mij als beginnend regisseur is het bijzonder om te ervaren hoe erg ik kan vertrouwen op de persoonlijkheden en talenten van mijn spelers. Ze geven veel en ik heb al heel veel gezien waar ik nooit op gerekend had. De komende maand moeten we flink op sceneniveau aan de slag, hiervan zal ik nogmaals verslag doen en in de montageweek weer.

Anne Rats

regisseuse "SLET: De Voorstelling"