menu denk mee beslis mee maak mee

LIBERTAD TA ...- voor en tijdens Corona

 

2019: Door wat technische misverstand tijdens het werken aan LIBERTAD TA.. op Curaçao en Aruba, bleek het ingewikkeld om van oktober t/m december 2019 in dit blog te schrijven. Dat is jammer, want werken tussen deze eilanden en NL bleek intensief, enerverend, enorm leerzaam, warm, rijk en wanhopig, soms tegelijkertijd. Ik moet dus putten uit mjn geheugen en het PR materiaal. Dat is niet zo moeilijk want dankzij de partners is er veel mooi foto en videomateriaal. De beste structuur - zonder in EN TOEN EN TOEN ;-) te vervallen - is per data in 2019 en 2020:

Aankomst op Aruba op 7 oktober 2019. Eraan voorafgaand talrijke skypesessies met name met Rose-Marie Provence van MUCHILA CREATIVO en CEDE Aruba. Als overal blijkt werken op afstand - zeker waar het om werving en communicatie van deelnemers gaat - ingewikkeld. Daarom hakken we de knoop door en stappen op het vliegtuig. (Ik ben gevlogen via Alabama, want dat bleek €600 goedkoper dan rechtstreeks vanwege de lange duur van mijn verblijf op de Cariben)

7/10/19. CEDE Aruba regelde dat ik bij Alice van Romondt in het centrum van Oranjestad mag verblijven, 50 meter van zee en 5 minuten van het kantoor van CEDE. Een betere plek is niet denkbaar en beter gezelschap ook niet. Mw van Romondt is oa voorzitter van het Prins Bernhard Cultuurfonds en wat zij niet weet van cultuur op Curaçao en Aruba, is de moeite van het weten niet waard. 

Curaçao en Aruba, is de moeite van het weten niet waard.

Er waren meerdere voorbereidende bezoeken in de afgelopen jaren. Want Willemijn in ‘t Veld van het FCP bracht de directeur van CEDE en MusicGenerations al in 2015 met elkaar in contact. Achterliggende gedachte is dat er veel eenzaamheid – en armoede – is onder ouderen op de Cariben vanwege migratie van hun kinderen naar Europa, de VS en rest van Zuid-Amerika. De jongeren die achterblijven, daarvan zijn er ook een aantal kwetsbaar in de zin van zelfredzaam en in staat een bestaan op te bouwen. De intergenerationele werkwijze van MusicGenerations zou oud en jong samenbrengen en hen bevestigen op hun immaterieel erfgoed – muziek en verhalen – en zelfherkenning bevorderen om het over hén gaat. Op zich was het in 2015/16 nog niet zo duidelijk waarom de eigen uitstekende organisaties als MUCHILA dat niet zelf zou kunnen met enige kennisoverdracht. De toenemende aantallen vluchtelingen uit Venezuela vormen wel een reden om de nauwe betrokkenheid van MusicGenerations naar de eilanden te halen omdat we daar in NL een aantal jaren ervaring mee opdeden.

12/10/19

CEDEAruba heeft als welzijn en educatie organisatie een groot netwerk onder de talrijke stichtingen op het eiland. Het helpt daarbij dat zij ook fondsenloket zijn voor de samenwerkende fondsen waaronder Oranjefonds, Kans, RCOAK en Sluyterman van Loo. Directeur Daniël Tecklenborg organiseert meteen voor vrijdag 11/10 en netwerkbijeenkomst met een groot aantal van hen. Zodat wij samen iedereen kunnen informeren over de plannen en hen uitnodigen de mensen uit hun netwerken te enthousiasmeren voor de eerste ontmoetingen. (Zo werken we veelal ook in Nederland of waar dan ook;-). Er komen zo’n 20 organisaties die stuk voor stuk zeer enthousiast zijn. (later blijkt dat dit ook Caribische beleefdheid is;-)

Curaçao en Aruba, is de moeite van het weten niet waard.

Er waren meerdere voorbereidende bezoeken in de afgelopen jaren. Want Willemijn in ‘t Veld van het FCP bracht de directeur van CEDE en MusicGenerations al in 2015 met elkaar in contact. Achterliggende gedachte is dat er veel eenzaamheid – en armoede – is onder ouderen op de Cariben vanwege migratie van hun kinderen naar Europa, de VS en rest van Zuid-Amerika. De jongeren die achterblijven, daarvan zijn er ook een aantal kwetsbaar in de zin van zelfredzaam en in staat een bestaan op te bouwen. De intergenerationele werkwijze van MusicGenerations zou oud en jong samenbrengen en hen bevestigen op hun immaterieel erfgoed – muziek en verhalen – en zelfherkenning bevorderen om het over hén gaat. Op zich was het in 2015/16 nog niet zo duidelijk waarom de eigen uitstekende organisaties als MUCHILA dat niet zelf zou kunnen met enige kennisoverdracht. De toenemende aantallen vluchtelingen uit Venezuela vormen wel een reden om de nauwe betrokkenheid van MusicGenerations naar de eilanden te halen omdat we daar in NL een aantal jaren ervaring mee opdeden.

14/10/19

De rolverdeling tussen de belangrijkste partners CEDEAruba en MUCHILA CREATIVO is dat de eerste de invloed en de faciliteiten – ook financieel administratief – inzet voor LIBERTAD TA.. en de tweede de expertise. Muchila Creativo wordt geleid door Rose-Marie Provence. Zij is opgeleid in de schoolmuziek aan een Nederlands conservatorium. Op Aruba werkt zij voor de pedagogische academie, is medeoprichter van het leerorkest en voorzitter van Muchila. In mijn tijd op Aruba heb ik geleerd dat het culturele leven een aantal pijlers kent zoals Rose-Marie en Alice van Romondt. Zij doen veel, bijna alles en vrijwel altijd onbezoldigd. Een soort culturele aristocratie waar iedereen een beroep op doet. Deze mensen zijn altijd overbelast en moeilijk bereikbaar. Dat het zich beperkt tot een relatief klein aantal pijlers valt te herleiden door de harde strijd om het bestaan in de moeilijke economie van Zuid-Amerika. (We liepen hier ook tegenaan bij de cultuurmakersregeling;-)Muchila en Rose-Marie hebben zich gecomitteerd aan LIBERTAD TA.. met in hun kielzog de Pedagogische academie – die tal van docenten en studenten doneert – en tal van anderen. Want werken met CEDE en Muchila is een bewijs van goed gedrag voor andere personen en organisaties.

Wij besluiten om eerst de randvoorwaarden goed te inventariseren. Al eerder zijn we het erover eens dat de focus van het programma in San Nicolas ligt, het meest diverse deel van het eiland, dichtbij de raffinaderij en sociaal-economisch gebaat bij meer aandacht. Ook vonden hier de meeste aanvallen plaats tijdens WOII. Rose en ik gaan in gesprek met Centro di Barrio Brazil, een groot, goed geoutilleerd community centre bij San Nicolas. Er komen ouderengroepen samen, jongeren sporten er en doen aan jobcoaching. De manager van Brazil, een bijzonder aardige, competente man uit Suriname, committeert zich. Wij gaan verder aan de slag met planningen, flyers en persberichten.

21/10/19

Het maken van een planning en een flyer/poster blijkt een flinke uitdaging. Het budget is bescheiden - hoewel prijzen op Aruba en Curaçao veel lager liggen. Deze vormgever heeft een effectieve methode tegen werkstress, niet opnemen wanneer mensen bellen;-) De wanhoop en het water staat ons regelmatig aan de lippen. Langsgaan blijkt de beste oplossing. We maken een planning en persbericht in het Papiaments voor Aruba:

POSTER:

Libertad ta………

Abou dilanti na e poster bo ta pone

Bo expresion tambe ta conta!

03-11 libertad ta….. intercambia storianan CBB(14.30 – 17.30 or)

10-11 libertad ta….. famiyanan ta intercambia storianan CBB (14.30 – 17.30 or)

17-11 tayernan di rap (13.00 or), percussion (15.00 or), “storytelling” ( 17.00 or) CBB

24-11 Intercambia storianan cu publico na ART FAIR SAN NICOLAS

30-11 LIBERTAD TA GRAN FINALE CBB

 

FLYER:

Patras di flyer:

INVITACION

Fundacion Muchila Creativo in cooperacion cu Cede Aruba y Music Generations ta invita boso cordialmente pa participa na e programa LIBERTAD TA…….

E programa piloto di 2019 ta bay tocante kico Libertad ta significa pa bo. E por trata e di dos guera mundial na Aruba, e rafinaderia di Aruba, of storianan mas prome den historia te den actualidad. Hoben y personanan grandi ta dialoga cu otro na Centro di Bario Brazil. E dialogonan ta wordo guia door di Paula Engelen y anota pa docentenan y studiantenan di IPA.

 

LIBERTAD TA…. tambe ta un programa di intercambio cu e partnernan na Curaçao y na  Amsterdam / Hulanda. E ta cuminsa na Aruba den bisindario di San Nicolas na unda casi tur e encuentronan ta tuma luga na Centro di Bario Brazil. ( Tambe tin un cooperacion cu KIA na unda e hobennan lo pone nan pensamento riba papel durante un tayer di rap)

 

PROGRAMA

LUGA: CENTRO DI BARIO BRAZIL:

 

03-11 libertad ta intercambia storianan (14.30 – 17.30 or)

10-11 libertad ta famiyanan ta intercambia storianan (14.30 – 17.30 or)

17-11 tayernan di rap, (13.00 or ) percussion, (15.00 or) “storytelling” ( 17.00 or)

24-11 Intercambia storianan cu publico na ART FAIR SAN NICOLAS ( 20.00 or)

30-11 LIBERTAD TA GRAN FINALE (19.30 – 21.00 )

 

Pa inscripcion y informacion por manda un email na muchilacreativo@gmail.com

 

NOS TA WARDABO!

Bo expresion tambe ta conta!

==================================================

Vertrek naar Curaçao om daar met de partners een vergelijkbaar programma op te starten wordt belangrijker. Dan blijkt ook dat de bewoners van deze twee eilanden elkaar wel verstaan maar het Papiaments verschillend schrijven. Curaçao is fonetisch - klanknabootsing - en op Aruba is het etymologisch dwz meer taalkundig. Op Curaçao heet het programma LIBERTAT TA.. En op Aruba LIBERTAD TA.. Dat is een klein verschil, op de flyer blijken de verschillen ook in andere woorden te zitten. En deze moeten erop geplaatst door een vormgever die niet opneemt...

23/10 VERTREK NAAR CURACAO

Whatsapp is onmisbaar in het maken van transnationale programma's buiten Europa. Vrijwel dagelijks ben ik in contact met Nederland en Curaçao. Schrijf ondertussen door aan aanvragen voor 2020-2021. De parters op Curaçao zijn ervaren, met name Wintertuin Curaçao die regelmatig poëzie en spoken evenementen organiseren, ook in het mooiste woonzorgcentrum van Cura, Birgen di Rosario. Ben er verschillende keren eerder geweest en onder de indruk van het mooie gebouw, de goede en relaxte zorg en de ligging. Het is een woonzorgkoepel met meerdere vestigingen, Wintertuin Cura en wij werken op de mooiste waar ook dagopvang is voor ouderen uit de buurt. Via mail en whatsapp zijn de data en de flyer voorbereid. Het gaat er om die komende drie dagen in persoonlijk overleg de puntjes op de I te zetten.

Op Aruba logeer ik in het midden van het cultureel leven en het centrum van Oranjestad. Op Cura mag ik verblijven bij een vriendin van een vriendin die voor de rechtbank in Willemstad werkt. Zij woont in Cas Grandi - groot huis - middenin de villawijk en overal ver vandaan qua werklocaties. Wel met megazwembad en comfort;-) Joeri Oltheten van Wintertuin Cura bezoekt me voor overleg in Cas Grandi. Hij ziet er keurig uit en we zijn beiden niet voorbereid op de knuffelaanval door de honden van de gastvrouw. Erop volgt een goed getructureerd overleg over de volgorde van ontmoetingen,workshops en presentatie. We plannen voor:

23/10 VERTREK NAAR CURACAO

Whatsapp is onmisbaar in het maken van transnationale programma's buiten Europa. Vrijwel dagelijks ben ik in contact met Nederland en Curaçao. Schrijf ondertussen door aan aanvragen voor 2020-2021. De parters op Curaçao zijn ervaren, met name Wintertuin Curaçao die regelmatig poëzie en spoken evenementen organiseren, ook in het mooiste woonzorgcentrum van Cura, Birgen di Rosario. Ben er verschillende keren eerder geweest en onder de indruk van het mooie gebouw, de goede en relaxte zorg en de ligging. Het is een woonzorgkoepel met meerdere vestigingen, Wintertuin Cura en wij werken op de mooiste waar ook dagopvang is voor ouderen uit de buurt. Via mail en whatsapp zijn de data en de flyer voorbereid. Het gaat er om die komende drie dagen in persoonlijk overleg de puntjes op de I te zetten.

Op Aruba logeer ik in het midden van het cultureel leven en het centrum van Oranjestad. Op Cura mag ik verblijven bij een vriendin van een vriendin die voor de rechtbank in Willemstad werkt. Zij woont in Cas Grandi - groot huis - middenin de villawijk en overal ver vandaan qua werklocaties. Wel met megazwembad en comfort;-) Joeri Oltheten van Wintertuin Cura bezoekt me voor overleg in Cas Grandi. Hij ziet er keurig uit en we zijn beiden niet voorbereid op de knuffelaanval door de honden van de gastvrouw. Erop volgt een goed gestructureerd overleg over de volgorde van ontmoetingen, workshops en presentatie.

We besluiten van achter naar voren te werken. Op 23/11 de slotpresentatie en elke week ervoor ontmoetingen en workshops, de laatsten in Birgen di Rosario dat een mooie binnentuin met podium en catering heeft. De begroting schroeven we vast op de uitgaven die Joeri kan doen aan techniek, PR en catering. Want de kosten voor Curaçao komen helemaal uit het NL budget, Aruba gunt ons wat ruimte doordat CedeAruba een boven- en ondergrens instelt.  De volgende dag - het is doorwerken in 4 dagen op Curacao - zijn de afspraken met Ramses Petronia van Inclusive Focus Foundation en met Marcel Dennert directeur van Monumentenzorg Curaçao. Met de laatste is er een bijzonder interessant gesprek over de connectie tussen immaterieel en materieel erfgoed. Marcel is enthousiast over wat we willen doen. Hij vertelt over een mooi voorbeeld van hoe het niet moet. Op de plantage waar helden en slaaf Tula is omgebracht in 1795, wilde een historica van de Universiteit Leiden gaan graven. Iedereen op Cura weet dat dit heilige grond is. De DIA DI TULA wordt elk jaar op 17/8 gevierd op Cura én in Nederland. Marcel zei tegen de historica, wanneer je daar niet op korte termijn zelf begraven wilt worden, zou ik eerst met de omwonenden gaan praten. Verbijsterend en tegelijkertijd gewoon dat verhalen zo losgekoppeld blijven van erfgoed objecten. Ik zal nog veel boeiende verhalen tegenkomen. Ramses van IFF - die onze eerdere productie VREEMDE GASTEN filmde - komt ook langs. Op Curaça en eerder in Nederland is hij betrokken bij 48Hour Filmproject waarin jongeren in 48 uur een korte film leren maken. (Het project is op Bonaire en Aruba ook zeer gewild). Ramses zet een aantal van zijn jongeren in voor de registratie en editing van onze activiteiten op Cura. (Op Aruba doen we dit met een filmer van TeleAruba en CedeAruba tegen vriendentarief). De band met Ramses is van langere tijd via theater de Meervaart, Studio NW, Amstedam ZO ed. Samen richten we de stichting op Curaçao op, dwz MusicGenerations droeg financieel bij aan de totstandkoming. Dit om een stevige en betrouwbare partner aldaar te hebben. Dat blijkt ingewikkelder dan gedacht. Ramses heeft een enorm netwerk op de Cariben - mede omdat zijn grootvader minister president van Aruba én Curaçao was in de zestiger jaren. Ramses is eigenlijk jurist intellectueel eigendom met een passie voor filmen. Verhuisde met zijn gezin naar Cura terug voor een baan bij het ministerie van justitie. Dat dat anders werkt aan de Caribische kant van de wereld qua tweede bestaan als filmer met eigen projecten, moeten we samen bezuren. Hij is veel minder beschikbaar dan in Nederland. En veel beduchter voor wat 'de mensen' zeggen van zijn activiteiten naast zijn officiële werk. Dat betekende al eerder dat ik herhaaldelijk achter hem aanbel en app vanuit Nederland en Aruba. Dat helpt beperkt. Ik slaag er niet in zijn netwerk van influentials goed aan te boren om interessante combi's van jong en ouder, migrant en vluchteling tot stand te brengen. Joeri van Wintertuin Cura heeft ook een groot netwerk; iedereen die cultureel actief is op Cura heeft een groot netwerk, anders begin je nix;-) Joeri leeft van zijn culturele projecten en houdt daarvoor de spreekwoordelijke Chinese schoteltjes hoog, waardoor het een uitdaging is bovenaan de prioriteitenlijst te blijven. Dat alles in goede sfeer en met humor, leven en werk zijn enerzijds vluchtiger op de Cariben, anderszijds is de strijd om het bestaan zovéél zwaarder.

Ben er bij de terugreis naar Aruba niet helemaal gerust op. Krijg veel toezeggingen en te weinig grip. Moet echt terug om op Aruba te starten met de ontmoetingen, workshops en presentaties. De terugreis van een half uur duurt zeven uur vanwege vertraging.

28/10 Terug op Aruba in Oranjestad ligt het netwerk werk voor me klaar. Heb via de Pedagogische academie en een jongerentalentontwikkelingsprogramma erg geschikte jongeren gescout - dankzij partner Muchila Creativo - om met de ouderen van Centro di Bario Brazil in gesprek te gaan. Deze ouderen komen elke woensdag samen om bingo te spelen en met elkaar te ontbijten en te lunchen. BTW bingo en casinobezoek zijn geliefde uitjes voor de ouderen. In Nederland spreken we al snel over gokverslaving, op Aruba is het ook een sociale aangelegenheid. Een van de ouderen sprak met me over 'mijn casino' zoals wij spreken over 'mijn café of societeit'. Mijn Nederlandse frame of mind heeft bedacht dat het leuk voor hen is om een ochtend met jongeren over vrijheid en bevrijding van gedachten te wisselen; zij spelen liever bingo;-) Het is overigens niet alleen mijn idee: CEDEAruba en Muchila streven net als met Ministerie van Sociale Zaken projecten als LIBERTAD TA.. na om een inclusiever samenleving te bevorderen. Een van de stafleden van het ministerie - nu parlementslid - is bijna bij elke bijeenkomst. de ouderen echter...

3/11

We besluiten tot een onothordoxe methode. Samen met de mavo en een klas voor speciaal onderwijs, hun directeuren en geschiedenis docenten, prikken we een woensdagochtend om met de ouderen in gesprek te gaan. Studenten van de Padagogische Akademie - IPA - doen verslag aan alle tafels. Als tegenprestatie regel ik dat het ontbijt voor oud en jong uit ons budget komt. In overleg met de voorzitter - presidente - van de ouderenclub vertellen we nix van tevoren, anders is de vrees dat de ouderen niet komen. Op de woensdag zelf, de ouderen zijn al binnen - komen de bussen met schoolkinderen aan. De vragen die oud en jong aan elkaar stellen zijn met de geschiedenisdocenten voorbereid. Er is een moderator, wat optredens en meer dan genoeg eten. Ik heb er nachtmerries van gehad. Zag groepen muitende ouderen voor me en ongeïnteresseerde jongeren. Het tegendeel blijkt waar! De ouderen vinden de komst van de jongeren superleuk. Jong is enorm goed voorbereid en de gesprekken zijn zeer geanimeerd. (De verslagen en verhalen heb ik als documentatie). Helemaal aan het eind van de ochtend - wanneer de bussen al komen om weer naar school te gaan - beëindigt iedereen met tegenzin een meer dan geslaagde bijeenkomst (waarvan een heel mooi filmpje: https://www.youtube.com/playlist?list=PLoaZYbVeN_W2YNGNksUE2J5LnAriQtLYP

Deze ervaring is de meest leerzame van het hele programma. Niet in de zin dat je deelnemers voor het blok moet zetten. Wel dat de bijeenkomsten met structuurpartners als scholen, Pedagogische Akademie, Centro Di Bario en ouderenverenigingen moeten ontwikkeld. Op Curaçao en Aruba hebben kleine stichtingen al grote moeite met weinig middelen - veelal vrijwilligerswerk - het hoofd boven water te houden en iets te betekenen voor hun netwerk. (Ook is er wantrouwen dat samenwerking gevaarlijk kan zijn voor hun subsidie). Een overeenkomst met strcutuurpartners die in aller belang blijkt, werkt wel en brengt deelnemers samen. De kleinere organisaties sluiten later wel aan - of niet - wanneer het een bewezen project blijkt, ook in hun belang.

Prins Claus zei ooit: "Het zich bewust zijn van de culturele rijkdom van het eigen verleden en heden is een voorwaarde om zelfbewust te kunnen bouwen aan een toekomst." Dat zelfbewustzijn, daar wil ons programma het allerliefst aan bijdragen. Wat dat is bagage die overal van pas komt: zijn wie je bent, gaan voor je dromen, vragen om hulp en geven ervan. En precies dat is zo sluipend, zo venijnig vernaggeld door slavernij, kolonialisme, en uiteindelijk tweedeling, driedeling tussen de 'oude' families van het eiland die werkelijk overal terugkomen, de migrantie voor het werk in eerste de olieraffinaderij en nu het toerisme en de veelal illegale migranten uit Columbia en Venezuela. De logica waarin we 'zeggen' te werken aan sociale cohesie in Nederland, is aan de oppervlakte aanwezig. Wanneer je dieper graaft tijdens gesprekken over vrijheid komen wel degelijk gevoelens van achterstelling op basis van familie, kleur en taal voor voren. Spaanstalig en niet afkomstig van het eiland: achteraan aansluiten! Het blijft veelal achter de heerlijke zon en de vriendelijke wellevendheid verscholen.

10/11 Frisse moed gekregen door de geslaagde start met de ouderengroep en de scholen werken we door naar de workshops storytelling op zondagmiddag 10 november. In de zondag ligt ook meteen de uitdaging. Mensen op Aruba reserveren de zondag voor familie en vrienden. Alle organisaties en sleutelfiguren die ik bezoek zal ik dit verslag besparen, ik begrijp nu waarom de zondag nog het enige dagdeel in centro di Bario Brazil is waarop we welkom zijn. Uiteindelijk komt er wel een gemixt gezelschap van oud en jong én vluchteling. De laatste groep is bijna onmogelijk te bereiken omdat zij: a . het belang ervan niet inzien, b. bang zijn opgepakt te worden tijdens de bijeenkomst, c. keihard werken, alle dagen van de week om een schamel bestaan te vergaren. Toch zijn er een paar gekomen mét een prachtig verhaal. Hieronder treft u zo dadelijk video-links met alle activiteiten op Aruba waarbij opgemerkt dat we daarvoor veel dank verschuldigd zijn aan partner CEDEARUBA die cameraman Noel Werleman inzette om alle activiteiten voor u en ons vast te leggen. Onder de Youtube link een korte beschrijving van wat erop te zien is:

TE ZIEN OP BEELDVERSLAGEN:

 https://www.youtube.com/playlist?list=PLoaZYbVeN_W2YNGNksUE2J5LnAriQtLYP

DEZE VIDEO, gemaakt door Noel Werleman van TeleAruba (evenals alle andere clips), laat meteen het beste zien van de pilot op Aruba: de samenkomst van de ouderengroep van het community centre CENTRO DI BARIO BRAZIL met de leerlingen van het Philomena College en de kinderen van het bijzonder onderwijs in november 2019.

https://www.youtube.com/watch?v=l0gRj6TTriI&t=57s

Fragmenten van deze bijeenkomst met interviews, waarin ook leerlingen afkomstig uit Venezuela

https://www.youtube.com/watch?v=EBPhwLc7mI0

Speech van CEDEARUBA directeur Daniel Tecklenborg op slotpresentatie begin december 2019

https://www.youtube.com/watch?v=ch4m6jRtjU0

Speech door Rose-Marie Provence van stichting Muchila Creativo, partner in cultuurparticipatie

https://www.youtube.com/watch?v=9yR8ImEEFIs

Optredens slotpresentatie door oud en jong, met opbrengsten uit de workshops en ontmoetingen. Met club uit NL: 4 pers

https://www.youtube.com/watch?v=eCsazex06A4

86jarige verteller over Vrijheid op Aruba tijdens WOII

https://www.youtube.com/watch?v=f4Pjyze716U

8 jarige vertelster slotpresentatie

https://www.youtube.com/watch?v=53eO72WY2LI&t=39s

Wederom 80+ verteller over WOII op Aruba en vrijheid

https://www.youtube.com/watch?v=CQxSEoIp3Ko

INTERESSANT! WORKSHOP over storytelling door docent Pedagogsiche Academie Daylan Krosendijk (deed theater aan de HKU)

https://www.youtube.com/watch?v=0dDK8qf-IWw

WORKSHOP tambu trommels

https://www.youtube.com/watch?v=j26zAW4S3dY

WORKSHOP POEZIE

https://www.youtube.com/watch?v=jSVcj6AAbso

WORKSHOP POEZIE EN TEKSTEN

https://www.youtube.com/watch?v=mu9gSrj69eQ

WORKSHOP RAP EN SPOKEN

https://www.youtube.com/watch?v=4Aorc5CfSgM

WORKSHOP RAP EN STORYTELLING

https://www.youtube.com/watch?v=l5g1zRDPzJI

OPTREDENS ART FAIR ARUBA SAN NICOLAS; oudere verhalenverteller

https://www.youtube.com/watch?v=5_0hjkqgPG8

OPTREDENS ART FAIR ARUBA jongeren

https://www.youtube.com/watch?v=UiIrEQr6vBE

OPTREDENS ART FAIR ARUBA

============================================================================================================

De samenwerking met partijen op Aruba is degelijk en draagt veel bij aan de duurzaamheid van onze pilot. Op Curaçao is de situatie financieel en dus qua draagvlak kwetsbaarder. Toch zijn ook hier door partner INCLUSIVE FOCUS FOUNDATION mooie opnames gemaakt. De vindt u in het volgende hoofdstuk.11-11-'19

Na de ontmoetingen en een aantal van de workshops op Aruba, terug naar Curaçao om daar muzikaal leider Paul Mayer met zangeres Lisa Roth en beatboxer Haydar Corky (die we in ons eerdere programma's in AZC Oranje leerde kennen). Heel spannend om een Syrische vluchteling - met verblijfsvergunning naar de Cariben te halen We informeerden ons mbt partner Ramses Petronia, tevens jurist, goed van te voren.Officieel mag het, wat treffen we aan bij de douane? Inhoudelijk vinden we het belangrijk dat de diversiteit van ons programma ook iemand mat Haydars achtergrond kent. Daarbij hoort Haydar tot de top beatboxers van Nederland en Syrië. Uit onze samenwerking met Joeri Oltheten van WINTERTUIN CURACAO blijkt dat er tamelijk wat Iraanse vluchtelingen op het eiland zijn, zijn vrouw is daar één van. Werken op drie fronten: NL, Aruba en Curaçao is intensief. Temeer daar internetverbindingen kwetsbaar zijn en mensen gewend om in de persoonlijke ontmoetingen zaken te regelen. Ik ben voorbereidend verschillende keren naar Curaçao gegaan, het voelt wat vluchtig.

Eenmaal aangekomen heeft Joeri onderdak voor ons geregeld op de campus van Curaçao. Kosten zijn bescheiden, mensen vreselijk aardig en de supermarkt is om de hoek. Joeri en Ramses hebben in en rond Birgen di Rosario, een prachtig zorgcomplex aan de zijkant van Willemstad, een aantal intergenerationale workhops rond vrijheid georganiseerd. Voor het concert met de NL club stelt Monumentenfonds Curaçao om niet een prachtige locatie beschikbaar. Het blijkt te ingewikkeld om daar veel ouderen naartoe te krijgen, met pijn in het hart moeten we ervan af zien.

14-11-'19. De NL club komt aan en de volgende ochtend hebben we meteen een bespreking met Joeri voor het concert op de 24ste in Birgen di Rosario. Interessante tegenstellingen in werkwijze.Paul wil graag de bijdragen precies weten om met de musici te kunnen arrangeren. Culturele ontmoetingen en presentaties zijn geen exacte wetenschap. Er gaan wat dagen en telefonades overheen voordat we de hele zaterdagochtend repeteren met 's middags een uitvoering met eten. Want geen cultuur zonder eten. De deelnemers zijn stuk voor stuk indrukwekkend. Mooie teksten vooral. En een grote leeftijdsdiversiteit. Onderlinge samenhang in de presentaties is wat minder. Muzikaal leider Paul Mayer en zangeres Lisa zijn laaiend enthousiast over de kwaliteit van de musici. Dat is ook het eiland, de beste musici werken overal en zijn blij dat te kunnen doen. Met veel respect voor de deelnemende talenten.

CURACAO WORKSHOPS IMPRESSIE: https://www.youtube.com/watch?v=9l6Ab9dfC_w&feature=youtu.be

CURACAO concert met MusicGenerations: https://www.youtube.com/watch?v=-qAhJlV3eZo&feature=youtu.be

==========================================================================================================

De activiteiten lopen door elkaar. Omdat we voor de slotpresentaties 2 zangeressen, een beatboxer en muzikaal leider Paul Mayer, eerst op Curaçao en later op Aruba mogen verwelkomen. De volgorde is: eerste Curaçao voor de slotpresentatie, dan naar Aruba voor workshops op scholen, in de gevangenis en optredens op de Art fair en slotpresentatie. Het was niet alleen maar werken. De ochtenden werkten we, de middagen waren voor ander leuke dingen. Buitengewoon prettig dat Muchilla Creativo net als de partners op Curaçao voor boeiende deelnemers en zeer goede muzikanten zorgden.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

TERUG NAAR NL.

Werken op Curaçao en Aruba is buitengewoon uitdagend, warm, verrassend en uitputtend. Het is schatgraven naar muziek en verhalen. Mensen zijn warm en communicatief. De cultuur qua cultuurparticipatie is duurzaam in sommige netwerken, in andere vluchtig en in de waan van de dag. Dat laatste is heel begrijpelijk omdat de organisaties er minder dan in NL voor zijn toegerust. En mensen - oud en jong - hard moeten werken om de exorbitante prijzen van het levensonderhoud te kunnen betalen. Dat maakt werken met en op Aruba en Curaçao niet minder belangrijk, juist belangrijker! Projectmatig werken als Nederlandse organisatie is totaal niet interessant. Projecten vliegen af en aan als de toestellen van KLM en TUI (na Corona weer hopen velen;-). Het is al eerder genoemd. Lokale organisaties voor cultuur en welzijn raken ietwat gedesillusioneerd door afwijzingen van Nederlandse fondsen. Dat geldt veel minder voor welzijn op Aruba omdat CEDEARUBA daartoe een loket huisvest waar RCOAK, Sluyterman van Loo, Kansfonds en Oranjefonds middelen fourneren. Voor kunst en cultuur is er het Prins Bernhard Cultuurfonds Cariben, bijzonder actief, bijzonder veel expertise en bijzonder weinig middelen.

Puur vertrekken uit zo'n intensieve periode bestaat niet, net zo min als in één keer aankomen. Tijdens de laatste twee weken zijn de financien afgerond met CEDEARUBA die substantieel bijdragen. Samen schreven we nieuwe aanvragen, die in eerste instantie afgewezen, nu in een 2e fase zijn, een hoopgevende fase.

TERUG IN NL moest een en ander tijdens de decembermaand even bezinken. Er waren wat vlekjes weg te poetsen met de twee zangeressen uit de NL ploeg. Toen zij aankwamen, verbleef ik al bijna 2 maanden op Aruba en Curaçao. Altijd onder lowbudget omstandigheden die altijd nog veel beter zijn dan die van veel lokale bewoners. Bereiken van mensen die de deur van de schouwburg en concertzaal niet platlopen, wel willen delen wat zij mooi en belangrijk vinden, is onze kerndoelstelling. Wederkerigheid kan alleen dan plaatsvinden wanneer de eigen leefstijl door bescheidenheid wordt gekenmerkt. Daarom logeerde ik bij vrienden van CEDEARUBA in huis, evenals bij eigen vrienden op Curaçao. Kookte eigen potje en deed alles te voet of met de bus. Omdat de NL ploeg er maar kort was, beschikten zij wel over een huur auto, een bescheiden appartement en budget voor eten. De twee jonge zangeressen - aan het begin van hun professionalisering - bleken met de basic leefstijl moeite te hebben. Zij betrokken dat op hun groei als professional. Ik vond dat moeilijk omdat ze om zich heen konden zien dat ze zo gepriviligeerd zijn. Dat kwam niet echt bij elkaar. Zij hebben de optredens en workshops volgens afspraak gedaan tegen reis- en onkostenvergoeding. De relatie is wel verstoord door dit verschil in inzicht. Gelukkig speelde dit niet met muzikaal leider Paul Mayer die een zeer bescheiden honorarium rekende en beatboxer Haydar uit Syrië die het helemaal geweldig vond en de deelnemers en het publiek hem.

Vanuit de duidelijkheid dat de partners op Aruba de stevigheid bieden voor een meerjarig vervolg, werkten we door aan fondsenwerving en het verder activeren van netwerken. In januari ging er een aanvraag uit naar het Mondriaanfonds en het V-fonds. (Deze zijn nu in de 2e fase). Ook de aanvraag naar uw fonds komt eerdaags in de 2e fase na goed overleg met enkele stafmedewerkers: Femie Willems en Gino van Zolingen.

In december en januari 2020 waren er goede bijeenkomsten met - Caribische - netwerken om bij hen muziek en verhalen op te halen over Libertat.In de onmiddellijke omgeving van onze werkruimte in het Talentenhuis in Amsterdam NW ontstond veel belangstelling om werkend naar de viering van 75 jaar bevrijding, mee te doen. Daartoe ook de contacten met het 4 en 5 mei Comité aangehaald en de provincie Noord-Holland die de regie heeft over de vrijheidsexpress. Wel werd duidelijk dat de planning van afronding in februari 2020 met gasten van de Cariben, ingewikkeld werd. Dat was niet zo erg omdat duidelijk werd door een voortgang binnen het transnationale programma DE VOGEL VRIJHEID OF VOGELVRIJ door de meeste partners gewenst is. En omdat we nog moesten wachten op de definitieve toezeggingen van enkele fondsen op het 2020-2021 programma.

Ondertussen werken we vrolijk door aan het aanhalen van de contacten met Amsterdam, Almere, Den Haag en Rotterdam, de vrijheidsexpress en de vluchtelingenlocaties in de buurt. Concrete afspraken zijn er met comité 4/5 mei in Amsterdam NW, de vrijheidsexpress en Combiwell voor de buurtcontacten, BOOST en AZC voor de vluchteling contacten.Ondertussen blijkt de band met de partners op de Cariben sterk en de communicatie levendig.

EN DAN CORONA! Op 27 februari - wanneer we net full swing zijn om de pilot af te ronden en naar DE VOGEL VRIJHEID OF VOGELVRIJ door te werken - wordt de eerste besmetting geconstateerd. Kort erna, is het verboden om te doen waar we goed in zijn, mensen, heel verschillende mensen, samenbrengen. Eerste reactie is er één van berusting. Veel, teveel te doen. Nieuwe fondsenwerving, bijkomen van een intensieve pilot op de Cariben, van de grond trekken van de pilot in NL met de voortgang naar het hoofdprogramma, investeren in en activeren van netwerken. In de lockdown valt er goed - met TOZO uitkering - door te werken aan meer rust in de tent en het programma.

Bitter is het dat grote instellingen als de provincie en nationaal comité 4en5 mei,  volstaan met een mailtje en een telefoontje om alle activiteiten af te gelasten. Wederkerigheid en waardering ontbreken hier totaal! De contacten met Curaçao en Aruba relativeren omdat daar 70% van de bevolking geen werk en dus geen inkomsten heeft. Partner