menu denk mee beslis mee maak mee

Terugblik

 

afbeelding van Joji Na

Zaterdag 9 maart kreeg ik een appje van één van mijn leerlingen. Mevrouw, morgen gaan wij doen een voorstelling. Het heet Dagboek van een puber. We gaan acteren, dansen, zingen, rappen en beatboxen. We gaan het heel leuk vinden als u erbij bent. Ik weet dat ik heel laat ben maar ik was helemaal vergeten door de stress en de spanning. Natuurlijk had ik allang kaartjes gekocht voor deze bijzondere voorstelling. Een groep leerlingen van de Internationale schakelklas kregen de afgelopen maanden de kans om hun talenten te laten zien en nieuwe dingen te leren tijdens de lessen. Zo af en toe vroeg ik er op school eens naar en ze zeiden dan altijd dat het heel leuk was en dat het heel goed ging.
De voorstelling was mooi, vertederend, stoer en gevoelig. Ik voelde hun zenuwen en zag hoe ze zich inspanden om het allemaal zo goed mogelijk te doen. Prachtig om te zien hoe kinderen die onder verschillende omstandigheden naar Nederland zijn gekomen en de taal nog niet goed beheersen zo staan te stralen.
Hier en daar fragmenten uit hun eigen leven, hun eigen problemen en worstelingen. Zelfgeschreven gedichten, raps en teksten. Wat hebben zij er veel van geleerd. Niet zozeer dat hun Nederlands ineens vooruit is gegaan maar door het samenwerken met elkaar en met ‘Nederlandse’ kinderen hebben ze andere belangrijke vaardigheden geleerd. Super belangrijk voor hun toekomst hier in Nederland. Voor hun zelfvertrouwen en voor de integratie.
- Joyce van Norel, Veluwse Onderwijsgroep