menu denk mee beslis mee maak mee

Stand van zaken eind 2018

 

We zijn nu een maand na onze voorstelling Clairette. Het is tijd voor een update. In onze regio hbben we gemerkt, dat het woord "workshop" niet echt aanslaat: de polder is gewend te werken door de week, en wil daarnaast vrije tijd om zelf in te vullen. "Workshop" wordt veelal geassocieerd met "werk". In de praktijk betekende dit, dat de geplande workshop "handletteren" nul inschrijvingen ontving en daarom moest worden afgeblazen.
Wel hebben we extra activiteiten kunnen ontplooien om meer mensen te interesseren voor opera-comique en de plaats van La Mascotte hierin. Met behulp van bijgaande QR codes kun je zien hoe we via Omroep Flevoland aandachte besteed hebben aan onze manier van aanpak. Als klap op de vuurpijl hebben we gisteravond voor een publiek van ca. 450 mensen uit 181 verenigingen uit de gemeente Noordoostpolder en Urk kunnen informeren over de positie van La Mascotte in het culturele landschap: één van de acht overgebleven verenigingen in dit genre in Nederland, met tenminste 20% van het ledental onder de 18 jaar. In Emmeloord missen we een spoorlijn, zoals Lelystad, Emmeloord en Dronten hebben, maar wij hebben La Mascotte met zo'n groot aandeel jeugd.
Tijdens de uitvoeringen van Clairette op 10 en 11 november mochten we 600 bezoekrs verwelkomen. We sluiten een recentie bij van operakenner Huib van 't Hek. als nuchtere pioniers laten we de superlatieven even voor wat ze zijn. De achterliggende essentie van dit verhaal is precies wat wij met JIJMAAKTHETMEE voor ogen hadden. Oordeel zelf.

Quote

La Mascotte speelt en zingt Clairette: een wereldprestatie

Huub van 't Hek

Opnieuw heeft La Mascotte uitgepakt met het spelen van Clairette, het verhaal over de dochter van Madame Angot. Wat men ook van haar wil, als het erop aankomt, kiest zij haar eigen weg. Op die weg krijgt zij wat zij nastreeft. Die gedachte staat model voor het theatergezelschap La Mascotte uit Emmeloord. Eén avondvullende voorstelling per jaar is de weg die het gezelschap nastreeft. Ook dit jaar is dat weer wonderwel gelukt. Daartoe verdient het alle denkbare lof, toewijding en steun. Omdat wij juist gezelschappen als deze in de toekomst heel hard nodig hebben.

Clairette, de voorstelling

De voorstelling was vanaf de eerste inzet van het orkest een feest van herkenning met dirigente Marion Bluthard als unverfroren leider, gids en koetsier. Wat een tante, zouden wij thuis zeggen. Zij weet wat zij wil, zij laat zien wat zij wil, zij krijgt wat zij wil. Hoe zuinig het orkest ook heeft kunnen repeteren, voor Marion ga je op de punt van je stoel zitten om vooral geen noot te missen. Dat deed de Filharmonie Noord in de bak ook. Wat een heerlijk orkest. Met maar één doel: zo goed mogelijk muziek maken. En dat lukt. Natuurlijk omdat de mensen elkaar goed kennen en heel goed in elkaars adem kunnen spelen. Maar ook omdat de houtblazers wel heel erg mooi bezet zijn. En dat is een pre in een zo Franse partituur als die van Charles Lecocq.

Regisseuse Anita van Soest heeft niet alleen haar best gedaan om de beelden aantrekkelijk te maken, maar juist ook om de hele voorstelling aantrekkelijk te houden. Geen geringe opgave als je weet hoeveel mensen op hoe weinig vierkante meters zichtbaar en hoorbaar moeten zijn. Vloeiende overgangen van soli, duetten en ensembles. Zichtbaar en hoorbaar hoe hard en gerepeteerd moet zijn. Hulde, hulde.

Een paar aparte regels voor Britt de Vries en haar dansgroep. Van een paar grappige pasjes een paar jaar geleden is het dansensemble nu uitgegroeid tot een soort corps de ballet. De bewegingen zijn zo natuurlijk en dragen zo bij aan het vertellen van het verhaal, dat de groep op deze manier niet meer weg te denken zou zijn uit iedere volgende produktie.

Jeugdkoor en Mascotte Koor

Het grootste compliment gaat hier naar de commissie die de casting heeft verzorgd. Waar haal je in Nederland zoveel stemmen vandaan die allemaal zo geknipt zijn voor de job? En: die allemaal zo jong zijn. Want, dat is een van de grootste verworvenheden van La Mascotte: werken met mensen die barsten van het talent en helemaal aan het begin van hun carrière staan. Stemmen die in Emmeloord de kans krijgen om één rol helemaal uit te zingen. Op voorhand dus complimenten en felicitaties voor iedereen die heeft meegespeeld en gezongen. Wat een ijver, wat een uitstraling, wat een muzikaliteit, wat een tekstbeheersing, wat een bijdragen aan het spelen van een volwaardige opera comique. Toch zijn er mensen over wie iets extra's gezegd moet worden.

Om te beginnen het Jeugdkoor 2.0, voor mij de heldinnen van de avond. Als deze kinderen op de bühne verschijnen, gebeurt er iets ongewoons. Zij zijn onbevangen, zij zijn puur, zij spelen niet, zij zijn. Zij zijn wie ze moeten spelen. Het ongewone is dat zij iedereen in hun omgeving meetrekken in hun enthousiasme. Nog ongewoner is, dat iedereen ook met ze meegaat, beter gaat spelen, beter gaat zingen, beter gaat bewegen. Een ongekend fenomeen. Elk theater waar ook ter wereld zou dodelijk jaloers zijn op het kunnen beschikken over zo 'n geweldig Jeugdkoor. Heel graag volgens jaar weer.

Het Mascotte Koor heeft stappen gezet. Dat is terug te voeren op bluthard werken onder leiding van een nieuwe dirigente en de aanstekeligheid van Jeugdkoor 2.0. De klank van zowel het vrouwen- als het mannenkoor is verbeterd. De hoge mannenstemmen mengen en kleuren beter dan wij ooit gehoord hebben. Hetzelfde geldt voor de lage vrouwenstemmen. Ook de verstaanbaarheid was heerlijk op zijn plaats. Het inlevingsvermogen en het spelplezier valt niet genoeg te prijzen. Wat een aanpak en wat een niet aflatend enthousiasme.

Solisten

Lucie van Ree, Pim van Drunen, Jop van Gennip, Elisa Maayeshi en Aaike Nortier zijn mensen die een grote toekomst in zich meedragen. Omdat zij nu al kunnen laten zien wat een toneelpersoonlijkheid is. Zij zijn op de bühne aanwezig met de wil om de zaal op te eten. Zij hebben de constante wil om ons als toeschouwers te blijven overtuigen van hun talenten. En die zijn niet gering.

Wat te denken van een 17-jarige Elisa Maayeshi die met een klank uit duizenden aria's aflevert alsof zij al een groot gearriveerde sopraan is? Om dan maar te zwijgen van de pas 15-jarige Aaike Nortier. Zou zij weten wie Lucille Ball is geweest? Zij kan niet alleen prachtig zingen, maar haar mimiek is in alles Lucille Ball. Als je haar ziet, moet je lachen. De toekomst is er, maar waar en wanneer, dat staat nog in de sterren.

Over de overige zangers en zangeressen niets dan goeds. Iedereen heeft uitstekend vakwerk geleverd en is wat minder opgevallen, omdat of de stem of de rol wat aan de kleine kant was.

De toekomst van La Mascotte

La Mascotte In Emmeloord heeft een grote toekomst. Dat heeft de productie van Clairette opnieuw bewezen. Laat ik dat succes proberen te verklaren vanuit heel verschillende invalshoeken.

In de eerste plaats de betekenis van La Mascotte voor Emmeloord en omstreken. Het is een Muziektheater Vereniging. Dat wil zeggen dat er constant en non stop wordt gewerkt aan een opera of een operette. Dat brengt heel veel mensen op de been. Tijdens de voorstelling zien wij alleen het koor en de solisten, maar zijn wij ons onvoldoende bewust van het bouwen van de decors en het naaien van de kostuums. En al het overleg dat daarmee gemoeid is. Het is dus een vereniging die mensen van totaal verschillende komaf en signatuur samenbrengt. Daarmee is het voorbeeld voor de rest van Nederland.

In de tweede plaats creëert La Mascotte elk jaar een avondvullende productie. Van een zodanig niveau, dat een productie als Clairette ook in de schouwburg van Zwolle, Apeldoorn, Deventer en Lelystad niet zou hebben misstaan. Dat is nu nog beneden de waardigheid van deze theaters, maar over enige tijd zullen deze theaters moeten kiezen. Vanwege een nieuwe crisis die onvermijdelijk op ons afkomt. Gedurende een paar jaar is er dan geen geld voor het in stand houden van een theater. Dan moet het theater of dicht of omzien naar producties die goed en betaalbaar zijn. La Mascotte is dan één van de acht Muziektheater Verenigingen in Nederland die gericht zijn op het produceren van opera of operette. Ook daarom moet La Mascotte vanaf nu met nog meer man en nog meer macht in stad gehouden worden.

In de derde plaats is La Mascotte een opleidingsinstituut. Waar ter wereld krijgen jonge zangers en zangeressen zulke grote kansen om ervaringen op te doen die direct gelinkt zijn aan alle facetten van het zangersvak? Alleen in heel kleine productiehuizen als La Mascotte. Ook een reden om met zijn allen de schouders onder La Mascotte te blijven zetten.

Conclusie

La Mascotte in Emmeloord heeft met de opvoering van Clairette bewezen dat zij spring- en springlevend is. En dat zij alles doet om springlevend te blijven. Elke helpende hand die dat proces ondersteunt is welkom. Om mensen telkens opnieuw te kunnen laten zien dat het leven zelf een schouwtoneel is, maar het gaat om de vraag welke rol je speelt en door wie je je laat regisseren.

Unquote

Nu op naar de volgende fase. De laatste activiteit binnen JIJMAAKTHETMEE staat geprogrammeerd voor 3 maart 2019. Het is de masterclass gecombineerd met een open repetitie waarin we ook vooruitblikken op november 2019: Orpheuis in de Onderwereld. We nodigen koorzangers en individuele zangers uit, met ons de sfeer te proeven om zo'n productie samen op te zetten. Projectzangers, koorzangers: wees welkom!  Nadere informatie volgt z.s.m.