menu denk mee beslis mee maak mee

Stratum in the Spotlights

 

Dit is de weblog behorende bij het project 'Stratum in the Spotlights'.

10 nieuwe toneelstukken in première!

Afgelopen maandag was het zo ver: de tien nieuwe toneelstukken van de Eindhovense Studio 52nd/Studio Lef kinderen kwamen tot leven op de planken van het Parktheater! 

De presentatie was in handen van Babbe Groenhagen, die tevens meespeelde in een stuk en natuurlijk alle verdere organisatie in handen had. Een behoorlijke prestatie. 

We zijn trots op onze kinderen. Bedankt buddy's, Studio Lef, alle acteurs, productionele hulpjes, technicus Ellen en ouders voor de inzet. Kinderen straalden feller dan de lichtstad zelf. 

Wat een mooie dag.

PM Het jaar 5600 - Eindhoven

Van fantasie naar werkelijkheid

Verslag “Playmaking” Eindhoven

Studio 52nd biedt in samenwerking met Studio Lef en het Parktheater (Eindhoven),kinderen een podium voor hun eigen ideeën, gedachten en hersenspinsels.
Tien kinderen schrijven een eigen toneelstuk, dat zal worden opgevoerd door professionele acteurs, in een professioneel theater, onder professionele omstandigheden, voor een groot publiek.
Kinderen groeien van applaus.

1ste les: Klaar voor de start?
Er staat limonade op tafel, er liggen kleurpotloden, een schetsblok, ergens in de hoek een bal. Er is koffie en thee en er zijn koekjes. Het is een heel klein beetje feest vandaag. Want we gaan eindelijk beginnen. Na drie jaar voorbereiding is het eindelijk zover. We starten met de eerste Playmaking in Eindhoven. We hebben er allemaal zin in. Er zijn kundige docenten, kinderen, tien kinderen wel te verstaan en tien buddies. (Dat zijn volwassen vrijwilligers die zullen helpen bij het schrijven.)
Er wordt kort buiten gespeeld, daarna is er een warming-up en dan is iedereen klaar voor de start.
Er worden mappen uitgedeeld, met een auto over een kleurige landkaart gereden en gesproken over magische ingrediënten en gouden tips, die we met een gouden pen opschrijven. Daarna verzinnen we met zijn allen een personage. We willen weten waar hij woont. Wie zijn familie is. Wie er belangrijk voor hem is, wat hij het allerliefste wil en hoe hij dat denkt te bereiken. Daarnaast wordt de vraag gesteld wat dit personage zo bijzonder maakt. Er wordt veel gelachen en verzonnen. En omdat het goed gaat beginnen de kleine schrijvers enthousiast met het verzinnen van een tweede personage. 
Als je plezier hebt gaat de tijd snel. En we hebben plezier, dus de tijd vliegt. En voor we het weten is het lokaal weer leeg en zijn de buddies op weg om kinderen thuis te brengen. De eerste les is goed verlopen. Er is veel gedaan. We zijn begonnen.

Les 2 t/m 7: Doel- Conflict – Actie & Verandering
(Aan de slag met de personages)
In acht lessen, leren hoe je een toneelstuk schrijft, het is niet niks. We schrijven een oefenstuk. Een eerste stuk om de regels te leren. En er zijn veel regels. Je bent er niet met twee personages. Die personages moeten ook iets doen, iets willen in actie komen of in conflict met elkaar. Ze moeten obstakels nemen, obstakels die ze de weg versperren. De weg die ze gaan, om dat te bereiken wat ze het allerliefst willen. Om hun wens te vervullen. En die weg moet moeilijk zijn, dat maakt een toneelstuk spannend. Pas aan het eind moet er iets veranderen, aan het ene personage, zodat die iets leert of aan het andere personage, zodat die iets mogelijk maakt. En zelfs dan ben je er nog niet, want de wereld waarin de personages leven bestaat niet dus die moet je verzinnen. En het hoeft niet perse de echte wereld te zijn, want op papier mag alles, want jij bent de god van jouw toneelstuk, maar hij moet wel echt aanvoelen. En ook personages hoeven niet altijd mensen te zijn. Het kunnen ook dieren, dingen of natuurverschijnselen zijn. Je moet je fantasie gebruiken. Er is zoveel mogelijk! En een toneelstuk is geen boek. Het verhaal in een boek, zie je voor je in jouw hoofd. En een toneelstuk zie je voor je, op de planken, in het echt. We leren over lay-out, over op welke manier je een toneelstuk opschrijft. Wat zet je tussen haakjes? Wat is schuingedrukt? Namen zijn in hoofdletters en in het midden van de pagina. Alles moet helder en duidelijk zijn, want het script van een toneelstuk is een soort plattegrond. Of beter nog, een routebeschrijving.
Een goed geschreven script wijst acteurs, regisseurs, kostuum-decor en licht en geluid- ontwerpers de weg. Het legt ze uit wat er gemaakt of gespeeld moet worden om jouw fantasie tot leven te brengen. En dat is dus heel, heel moeilijk, in zeven lessen leren hoe je jouw fantasie op papier kun zetten, zodat andere mensen hem tot leven kunnen brengen. Heel moeilijk, maar magisch, als het lukt. En daarom oefenen we.

Les 8: Ouderavond/ideeën voor het voetlicht.
De laatste les alweer, pappa’s, mamma’s, broertjes en zusjes komen binnen.
De sfeer is vrolijk en gespannen tegelijk. Iedereen heeft iets lekkers te eten meegenomen.
Er is soep, brood, smeersels en iets te drinken. De kinderen hebben ruimte is mooi versierd. En er is de hele middag flink geoefend. Er zijn liedjes, monologen en dialogen geschreven. Buddies worden aan ouders voorgesteld. Schrijvers laten vol trots hun werkmappen zien.
En iedereen draagt dapper iets voor uit eigen werk of presenteert een personage. Er wordt geapplaudisseerd en gelachen. Er wordt uitleg gegeven over het weekendje weg.
En geïnventariseerd wie er mee willen doen aan de workshop met als onderwerp licht.
Een workshop die morgen na school wordt gegeven in het parktheater door Ellen, een echte award winnend lichtontwerpster, in de zaal waar de toneelstukken worden opgevoerd. Bijna iedereen kan!
Aan het eind van de avond gaan we vol vertrouwen de laatste fase van het project in.
We zijn er klaar voor. We gaan een toneelstuk schrijven en we weten hoe dat moet.

Workshop: En er was licht …(de volgende dag.)
We staren naar een donkere vloer. Dan gaat er een lamp aan. We zien meteen dat het begonnen is.
Licht helpt je een verhaal te vertellen. Verteld je, waar je moet kijken en wat belangrijk is om te zien.
De workshop docent heeft uitgelegd, hoe lampen werken, dat er een bundel uit komt, uit een lamp, dat je die bundel kan richten en scherpstellen. Ze heeft verteld over messen en lenzen, over kleuren en filters, sfeer en betekenis. In de troonzaal van de trollenkoning, midden in de nacht, is er ander licht, dan op een heidenveld vroeg in de morgen. We spelen scenes onder verschillende lichtstanden en merken het verschil op. Ook mogen we nog even met de computer spelen en zelf lichtstanden maken, terwijl een acteur het verhaal van roodkapje verteld. Het is een fantastisch leuke middag, we leren veel. En ontdekken opnieuw, dat niets in het theater er zomaar is, overal is over nagedacht. Toneel is meer dan twee acteurs die tekst zeggen. Er is veel nodig om een fantasie werkelijkheid te laten worden, zoals licht. En het begint als het licht op het toneel aan gaat en het eindigt als het dooft.

Schrijfweekend : Ik heb een wagen volgeladen…
Zaterdagochtend, verzamelen we bij Fab28, het buurthuis dat tot nu toe als onze thuis basis heeft gefungeerd. Kleine schrijvers, pappa’s, mamma’s, broers, zussen en buddies, staan aan de kant van de weg te wachten. Het is lekker weer, de zon schijnt. De kinderen worden over de verschillende auto’s verdeeld. Er wordt gezwaaid, gekust en geknuffeld. En daarna vertrekken we. Op naar Asten-Heusden, naar de Bed & Breakfast van Jaques en Tonny, waar we een heel wekend lang zullen schrijven, spelen, leren en lekker eten. Het beloofd een gezellig weekend te worden. Nadat we zijn aangekomen, worden de regels van het huis besproken. Jaques en Tonny stellen de Bed & Breakfast gratis beschikbaar en dus zullen we voorzichtig omgaan met de ruimten en de spullen die er in staan. En er wordt niet gerend in huis. Verder is er veel mogelijk.
Voordat we beginnen met schrijven, kiezen buddies en kinderen een eigen plek om te schrijven. Een plek waar je goed en geconcentreerd aan de slag kunt met jouw ideeën en gedachten, over het thema “Licht”, want dat is het thema waar jouw toneelstuk over moet gaan. De eerste dag, stuitert de fantasie alle kanten op. De Bed & Breakfast is veranderd in een creatieve snelkookpan. Er worden nieuwe personages en doelen bedacht. Er worden conflicten veroorzaakt en opgelost. Docenten lopen door de ruimte om tips te geven. Er wordt gesproken over een “ijsberg” en wat er “onder de waterlijn” zit. Er wordt verteld dat je niet alles kunt zien aan mensen of personagers. Er zit ook iets onder de waterlijn. Dat maakt een personage interessanter.
Buddies typen of stellen vragen. Er wordt gewandeld, gegeten en gesprongen op de trampoline. Dan is de tijd om en rijden we met de hele groep weer naar huis. Om de volgende dag in alle vroegte weer terug te rijden.
De tweede dag gaat over perfectie. De puntjes op de I en de laatste loodjes. Overal hoor je hersens kraken, maar we zetten door en met succes. Want nog voor het diner, liggen er tien nieuwe toneelscripts, kraak vers materiaal, klaar om gespeeld te worden.

De voorstelling
Nu werken we toe naar de voorstelling. In een echt theater, in echt decor, in echte kostuums. De wereld en de verhalen, zoals die door de kinderen bedacht en geschreven zijn, zullen tot leven komen voor hun ogen en die van het publiek. Wat verheugen wij ons op 10 december!
Komt allen kijken in het Parktheater en geef onze schrijvers het applaus dat ze verdienen.