menu denk mee beslis mee maak mee

Via muziek verbinding leggen met vluchtelingen

 

Dit is de weblog behorende bij het project 'Via muziek verbinding leggen met vluchtelingen'.

Muziekavond 10 juli

Hallo allemaal! Graag deel ik twee foto's van de muziekavond op 10 juli. Het was een hele gezellige avond. Zo liet workshop leider Wytske ons improviseren, en speelden we een spel waarin zij ons tijdens een lied stopte en we een nieuw lied moesten verzinnen dat begon met de laatste letter/klank die we gezongen hadden. De deelnemers met een arabische achtergrond waren bij dit spel in het voordeel omdat een groot repertoire aan zeer bekende en meer of minder traditionele nummers hadden.

De muziekavond op 10 juli was de laatste muziekavond voor de zomerstop; we nemen een paar weken pauze. Op dinsdag 28 augustus zijn we weer terug.

"Gaan de activiteiten nog door dan?", hoor ik je denken! Oorspronkelijk hadden we de laatste activiteiten in juni gepland en zou het project nu afgerond zijn. Onze oorspronkelijke planning bleek te krap voor alle activiteiten van dit project, en bovendien is Plan Einstein nog tot november open. Zonde om die laatste maanden geen activiteiten meer aan te bieden. Daarom hebben we met het Fonds voor Cultuurparticipatie afgesproken dat we na de zomer nog een paar maanden vrolijk doorgaan met het muzikaal verbinden van bewoners van Plan Einstein en wijkbewoners!

Terugblik met STUT-koor

Op 27 juni bozchten we een repetitie van het STUT koor om samen terug te blikken op de muzikale samenwerking. En het koor was erg enthousiast!

Om muzikaal nieuwe verbindingen met vluchtelingen en wijkbewoners in Overvecht tot stand te brengen hebben we ons tot doel gesteld muzikale samenwerkingen aan te gaan tussen ons orkest en muzikanten uit de wijk. In dit kader zocht onze stagiair Freija contact met het STUT-koor en organiseerde onze eerste muzikale samenwerking met hen. Het STUT-koor is ontstaan vanuit het STUT-theater en is een groep Overvechtse amateurzangers die liederen met verhaal en betekenis zingen. Bam, de dirigent van het STUT-koor, arrangeerde drie nummers uit het repertoire van het koor zodat een aantal van onze muzikanten mee konden spelen; we repeteerden driemaal samen en traden samen op in het programma van het Catching Cultures Orchestra Festival op 3 juni 2018.

De koorleden vond het “zalig”, “geweldig!” om aan het festival deel te nemen samen met muzikanten van Catching Cultures Orchestra. Ze ervaarden een heel warme ontvangst door TivoliVredenburg met eigen ruimte backstage en fijne verzorging (“alleen de blauwe M&M’s misten”, werd er gegrapt). Het was een geweldige ervaring voor de koorleden om samen muziek te maken met live muzikanten, en samen te repeteren. Van het optreden genoten ze het meeste van het gedeelte in de zaal en het gedeelte waarbij ze met het publiek “op pad” gingen: omdat onze programmering in de Hertz zaal op een gegeven moment stopte en er een voortzetting was op de begane grond, hadden we met het STUT-koor een randprogrammering bedacht om het publiek mee te nemen naar beneden. Tijdens de tocht naar beneden liep onze tubist vol enthousiasme iets te snel vooruit en moest een stukje terug op de roltrappen, dit tot grote hilariteit van het koor en het publiek. Samen zingend de trap aflopen was een mooie ervaring zeker met zo’n divers publiek. Het slavenlied dat ze hiervoor gebruikten, hadden ze een Nederlandse tekst gegeven omdat ze zich eerst zorgen maakten dat de oorspronkelijke (Engelse) tekst gevoelig zou liggen, maar achteraf was dit niet nodig geweest.

De koorleden waren enorm onder de indruk van de Afrikaanse muziek  in het programma (Eyonle’ uit Benin in samenspel met Catching Cultures Orchestra). “Kippenvel! Vooral met de blazers erbij.” Ook het dansen (het publiek ging Debkeh dansen op de arabische klanken van Palmyra, het Syrische ensemble van Catching Cultures Orchestra) vonden ze geweldig. “Er was een mooie mix van mensen, mooi om met elkaar te genieten”. Ze hadden het gevoel dat ze op vakantie waren in eigen land, en waren vol enthousiasme. Dit is helemaal de ervaring van ontdekking en verbinding dat we met Catching Cultures Orchestra tot stand willen brengen in onze muziek en evenementen, dus erg fijn om te horen!

Het koor was ook heel positief over de productie door Freija, die de muzikale samenwerking voor haar stage bij Catching Cultures Orchestra tot stand bracht. Ze kreeg complimenten voor de grote klus. Al enkele weken van te voren was het voor het koor duidelijk wat er moest gebeuren, en het koor voelde zich goed door haar verzorgd. Freija is bovendien mee gaan zingen met het koor in deze productie, en daar waren de koorleden ook heel enthousiast over!

Samen met het Overvechtse STUT-koor op het Catching Cultures Orchestra Festival

Afgelopen zondag 3 juni vond het Catching Cultures Orchestra Festival plaats!

En wat een feest was het weer! Rond twee uur smiddags arriveerden de gasten bij de TivoliVredenburg, waaronden de bewones van asielzoekerscentra Joseph Haydnlaan (Oog in Al) en Plan Einstein (Overvecht). Het STUT-koor zorgde samen met enkele van onze orkestleden op de RABO Open Stage voor een muzikale entree. De Vrolijkheid verzorgde een mooi kinderprogramma waarin gedanst werd en de kinderen zelf een trommel konden maken. De volwassenen genoten ondertussen in de Hertz van prachtige optredens met het Jip&Jij-koor en brassband Eyon'le uit benin. Om half vijf werd het publiek in de Hertz muzikaal geactiveerd: het STUT-koor bracht het hele publiek aan het zingen en orkestlid Frederique leerde allen een bijpassende body-percussie! Al zingend, met body-percussie en muzikale begeleiding, verplaatsten publiek en muzikanten zich naar de begane grond, waar het feest werd doorgezet. De coproductie van Catching Cultures Orchestra en het STUT-koor werd hier opgevoerd. Vervolgens kwam er muziek door Palmyra, een arabisch ensemble van Catching Cultures Orchestra dat een grote groep arabische AZC-bewoners aan het Debkeh-dansen bracht.

Rond zes uur was het voor een deel van het publiek tijd om naar huis te gaan: de bussen naar de AZC's stonden klaar. Maar de energie van Eyon'le was niet te stuiten en zorgde hierna nog ruim een uur voor een 'afterparty', en zelfs na het definitieve einde ging achter de schermen (lees: in de lift) de muziek gewoon door.

Coproductie met het STUT-koor

Je leest het al: de co-productie met het STUT-koor maakte een unieke bijdrage aan het festival als geheel en de muzikale verbinding die we dit jaar tijdens het festival tot stand brachten. Dit koor is een Overvechts' gezelschap "waar iedereen welkom is om lekker samen te zingen", zoals op hun website staat. Ze omschrijven hun muziek als volgt: "de koorleden zingen hun eigen verhaal, van binnen uit. Dit heeft geleid tot een mix van oude en nieuw Stutliedjes, afgewisseld met bekende Nederlandse levensliederen en theatrale aanvullingen."

Door de inzet bij de entree, in de muzikale optocht van de Hertz-zaal naar beneden en het daaropvolgende concert gaf het een omlijsting en samenhang aan het programma. De gekozen nummers van de coproducties waren theatrale nederlandstalige liederen uit het repertoire van het STUT-koor, waar begeleiding van onze orkestleden aan was toegevoegd in de vorm van percussie op de djembe's, accordeon, tuba, klarinet en saxofoon. Weer een heel nieuw genre voor ons orkest in aanvulling op onze brede muzikale oriëntatie! Deze coproductie onderscheidde zich qua artistieke stijl sterk van alle andere onderdelen van het festival, en dat maakte het bij uitstek een verrijking van onze muziek: met deze coproductie hebben we op een unieke manier nieuwe muziekstijlen- en tradities "gevangen" en samengebracht en onze muzikale nieuwsgierigheid tot uiting gebracht.

https://www.facebook.com/CatchingCulturesOrchestra/videos/2052944328326514/
We zijn dan ook gepast trots, niet alleen op de coproductie zelf maar ook op onze stagiair Freija Poll die dit succesvol tot stand heeft gebracht! :)

Er zal in de komende tijd nog meer beeldmateriaal beschikbaar komen, en reacties op het optreden, we delen deze in een volgende blog!

Noordwaarts! met Catching Cultures Orchestra

Op 22 april 2018 vond de Culturele Zondag "Noordwaarts!" plaats in Zuilen en Overvecht. Het was een prachtige dag met zon, optredens, marktkraampjes en meer. Wij waren in Overvecht van de partij: we openden het festival op festivalterrein "De Strip", en we verzorgden een speciale muziekworkshop voor bezoekers van het festival in de Dreef. Orkestleden Mo (uit Soedan) en Paul gaven samen een workshop muziek met alternatieve instrumenten: emmers, een grote teil als base-drum, metalen staven en zelfgemaakte shakers van plastic flesjes met verschillende soorten vulling. Wat resulteerde was een waar percussieconcert waar muzikanten uit ons orkest (Mo en Paul, maar ook andere deelnemende orkestleden met verschillende achtergronden) hun eigen muziek in verwerkten. We hebben genoten!

Our intern's perspective: Catch people and give them place in a society full of music

Freija Poll loopt stage bij Catching Cultures Orchestra voor haar masterstudie Musicology en is een enorme hulp voor dit project. Ze organiseert onze muzikale samenwerking tussen ons orkest en het Overvechtse STUT-koor, waarmee we optreden op het Catching Cultures Orchestra Festival komende zondag 3 juni; ook helpt en observeert ze tijdens de muziekavonden in Plan Einstein en doet onderzoek naar de communicatie, het bereik en de betekenis van onze activiteiten voor onze deelnemers. Op basis van haar ervaringen schreef ze een paar artikelen in het Engels, die we ook graag met jullie delen. Hierbij de derde!

Catch people and give them place in a society full of music

‘’Do you go to a park? For example, you can see a lot of flowers there. They are different  and they have a lot of different colours  but all of them together make a beautiful view for you. You enjoy them because they are different with different colour. Like a music group from different cultures. Together they are a good unity and they have a beautiful outcome I think.’’ (Interview with a  female refugee Orchestra member)

This is a quote from one of the interviews I did during my internship.  I think it beautifully describes what can happen if people of different cultures come together, something I also tried to arrange during my collaboration with the STUT choir.  In this blog I want to give some examples of the activities I did during my internship to demonstrate how music might bring people together. As you might already know, my internship at Catching Cultures Orchestra does not only consist of helping with the musical evenings in an AZC at Tuesday evenings. It also consists of organising an collaboration between our orchestra members and a local music group in the neighbourhood where  this AZC is located; Overvecht. Furthermore I am also doing research among participants of our activities who are both members of the orchestra and participants of the musical evening at Tuesday in the AZC.

After considering some musical groups for the collaboration I have organised between some members of Catching Cultures Orchestra and another local music group, I decided to do my collaboration with the STUT choir, a choir in witch everybody is welcome to come and sing together.[1]  Most notably is that they have even welcomed forensic psychiatric patients in their choir and help them re-integrate in the society by singing in a play about them.[2] Also, they perform as part of the STUT theatre productions to tell the stories of homeless, ex-prostitutes, lonely elderly and bullied youngsters.[3]

Because of this I was curious if this choir could also help refugees integrate in our society a little bit. Musical activities can be so important in start doing this because, for example people living in an AZC are optimistic about their situation when the do partake in daily activities and make social connections with others at their home-country and in the new surroundings. [4] Also meaningful daily activities and contacts within and outside the AZC are important aspects for refugees because it reduces stress among them[5] or make them feel more secure and  less lonely. Therefore, they want to connect with people outside the centre without being afraid not to be understood or being discriminated.[6] Music can be a good way to do so because music is regarded by artists and builders of peace as a universal langue that can facilitate communications, understanding and empathy across differences of all kind and it can build bridges.[7]

This is also something I encountered during my research. The orchestra members and participants at the musical evenings, I interviewed, also say they see music as an universal language. Because of this they think it can connect people, make them feel less stressed or less lonely. For example one of my respondent said:

‘’I experience the first two moths here [in the AZC] as I was sitting at the room all of the time and it was not a good thing to do. To just sit in the room and I was all the time watching YouTube or Facebook  or doing social media or things like that, it was not so good. So just to be out is the most important, I think. There are people in the evening [the musical evening] with witch I don’t talk  but we, they are like, their faces are familiar with me because they attend her. I see them in the AZC and I don’t know their names even but I remember that we met in this night’’ (Interview with a female Syrian participant at the musical evenings)

Also my Dutch respondents mention that music can make it easier  for them connect with refugees because there is less of a language barrier then. For example one of them said, music could connect people because:

 ‘’It [music] connects anyway. That you can come from very different parts of the world and that the music is a similarity after all’’ (Interview  with a male Dutch Orchestra member)

And also my refugee participants often said to me that they saw music as an universal language  that connects as one of them for example said:

‘’It[ music] doesn’t care about the language. Music is all of the languages and it doesn’t matter about that. Sometime you can hear Chinese and you just you like it, you feel it. And you didn’t know what is the meaning. Because music is music’’ (Interview with a male refugee Orchestra member).

So this  are some  first indicator that music is really meaningful for our refugee participants and Dutch participants in the orchestra or during or musical sessions in the AZC. If you want to know more about this and how Catching Cultures Orchestra might can improve how meaningful their activities will be in the future, you have to wait till next month. At the end of next month I will publish my final policy advice article form my internship instead of a blog, in witch I will tell more about this. For now I just want to say I am really looking forward to the collaboration with the STUT choir. I want to see how people, but also the different musical styles as we will incorporate percussions, wind instrumentalist and western singers, will come together. It will be one way to create a beautiful pallet of musical flowers for sure,  at the festival of Catching Cultures Orchestra at Sunday 3 June. Also, I am curious how the audience, who are mostly refugees, will react as it might can make them feel a little bit more incorporated in the Dutch society.

 

References

[1] http://www.stut.nl/stutkoor/

[2] http://www.nieuws030.nl/achtergrond/stut-speelt-toneel-met-tbs-ers/

[3] https://www.vcutrecht.nl/organisatie/50350/stut-theater

[4] ten Holder, de Boer, and Halleh Ghorashi. 2012. ‘’Kleine stappen van grote betekenis: een nieuw perspectief op humane opvang van asielzoekers.’’ Vrijen Universiteit Amsterdam.

[5] Kramer, Sander. 2010. ‘’Zorg voor Asielzoekers met Psychische Problemen: het perspectief van de azielzoeker.’’ ZAPP; een initiatief van het ASKV/steunpunt Vluchtelingen.

[6] Strijk, van Meijel, and Claudia J. Gamel. 2010. ‘’Health and social needs of traumatized refugees and asylum seekers: An exploratory study.’’ Perspectives in psychiatric care 47 (1): 48-55.

[7] Cohen,Cynthia. 2008. ‘’Music: A universal language?’’. In Music and conflict transformation: Harmonies and dissonances in geopolitics,edited by Olivier Urbain, 26-39.  IB Tauris.

Our intern's perspective: A non-threatening way to see refugees

Freija Poll loopt stage bij Catching Cultures Orchestra voor haar masterstudie Musicology en is een enorme hulp voor dit project. Ze organiseert onze muzikale samenwerking tussen ons orkest en het Overvechtse STUT-koor, waarmee we optreden op het Catching Cultures Orchestra Festival komende zondag 3 juni; ook helpt en observeert ze tijdens de muziekavonden in Plan Einstein en doet onderzoek naar de communicatie, het bereik en de betekenis van onze activiteiten voor onze deelnemers. Op basis van haar ervaringen schreef ze een paar artikelen in het Engels, die we ook graag met jullie delen. Hierbij de tweede!

 

A non-threatening way to see refugees.

As I am doing my internship at Catching Cultures Orchestra, I also participate in the musical evenings at the AZC. When we sing a song with which I can partly sing along it makes me happy. One of these songs is I El Mambo sudani. A Sudanese djembe player sometimes sings this song  and I feel happy when I just sing along the word mambo and a lot of people, refugees and Europeans, are singing along and smiling (I first observed this at 16/12/2018). Different versions of this song can be found on YouTube, this is an example:  

https://www.youtube.com/watch?v=4Qs0uGsHTQY

I am really glad to have the opportunity to meet some really nice refugee musicians because of this kind of experiences. Therefore I am also so glad to hear that other people in the Netherlands are also become more and more open for such experiences because they are  becoming more tolerant towards refugees. According to research of the CBS (central bureau for statistics) in 2017, 77 percent of the adult population of the Netherlands thinks the Netherlands must provide lodging for refugees who flew their county because of war or persecution. Furthermore, almost two thirds of the adult population of the Netherlands is willing to help refugees with everyday jobs when they come to live in their street.  However this research and also other studies show that people also still fear refugees. For example, a study of The Volkskrant, a Dutch newspaper, showed that 47% of native Dutch people held a neutral view of Muslims, while 36% held a negative view. Those surveyed felt especially physically threatened by non-native youth on the streets and by the danger of terrorist attacks by extremist Muslims. Moreover according to the research of the CBS,  1 in 5 people still thinks refugees pose a threat to safety in the Netherlands1.  

Making contact is really important when we want people with a Dutch background not feel threatened by refugees. The  recent study of the CBS, actually showed that contact with refugees, positive contact in particular, goes together with a more tolerating attitudes towards them 2  In this regard it is believed that music can be one way for European people to see part of the culture of refugees in a non-threatening way. It is believed that music makes it possible for people to feel a connection with others and therefore feel less lonely, without knowing whether other people have anything more in common with them, than this sense of solidarity encouraged by music. One way to do so by music, is the usage of so called culturally neutral music. This is music which facilitates to build trust without showing preference for the musical culture of one group of people over that of another. This approach on music stems from the idea that music can be a medium to bring people from two conflicting sides closer together3

During my internship, I have witnessed some instants where I think I connected a little bit with refugees because we sang together a song which we could both sing along a bit and therefore it felt that there was no preference of one musical culture over another. One example of this is the already mentioned, El Mambo sudani. Another example occurred on a musical evening, when we sang the song Hallelujah by Leonard Cohen. A lot of people sang along, and I felt really connected to the group. This is one version of this song:

https://www.youtube.com/watch?v=ccGz-li_rgM

Another example was when the artistic leader of the Catching Cultures Orchestra started a Lebanese children’s song during a music evening. This song is called tik, tik, tik! ya em Sleiman. I could sing along with tik, tik, tik.  So although I often cannot sing along a lot of the Arabic songs because I do not know the language, I did feel connected with the refugees and more happy, when we sang this song together. This is because I could participate in it (observation 16/1/2018). You can listen to this song here:

https://www.youtube.com/watch?v=853_DQPS2L8

So, the happiness and connection I feel because I can sing along, generates some kind of understanding. I experienced music, just as Titon once said he did, as something that enters me and moves me. I got to know people through lived experience, namely through making music together. I hope that other people also will come to make music together at our open rehearsals once a month at Monday or during our musical evenings in the AZC at Tuesday. I hope they come especially if they think refugees are threatening,  so they can see refugees in this Orchestra just make music together with us, and we can experience some solidarity.



Footnotes:

  1. Kloosterman, Rianne. 2008. ‘’Statistische trends: Opvattingen over vluchtelingen in Nederland.’’ CBS

  2. Ziebertz, Hans‐Georg, and Leo van der Tuin. 2008. “Displeasure at plurality and fear of strangers? An empirical study among youth in Germany and the Netherlands’’. InterculturalEducation 19(1): 53-65. doi: 10.1080/14675980701852400

  3. Smith, Saskia. 2017. ‘’Musical Exchanges in the Cross-Cultural Context of Musicking with Refugees: Music Sessions and Performances in the Netherlands.’’ MA thesis University of Amsterdam.

  4. Gazzah, Miriam. 2008. Rhythms and rhymes of life: music and identification processes of Dutch-Moroccan youth. Amsterdam University Press.   

  5. Titon, Jeff T. 2008. “Knowing Fieldwork. ’’  In  Shadows in the field: New perspectives for Fieldwork in Ethnomusicology, edited by Gregory Barz, and Timothy J. Cooley, 25-41. Oxford University Press.

Our intern's perspective: Let’s all make music together and feel connected!

Freija Poll loopt stage bij Catching Cultures Orchestra voor haar masterstudie Musicology en is een enorme hulp voor dit project. Ze organiseert onze muzikale samenwerking tussen ons orkest en het Overvechtse STUT-koor, waarmee we optreden op het Catching Cultures Orchestra Festival komende zondag 3 juni; ook helpt en observeert ze tijdens de muziekavonden in Plan Einstein en doet onderzoek naar de communicatie, het bereik en de betekenis van onze activiteiten voor onze deelnemers. Op basis van haar ervaringen schreef ze een paar artikelen in het Engels, die we ook graag met jullie delen. Hierbij de eerste!

Let’s all make music together and feel connected

By: Freija Poll

Every Tuesday, Catching Cultures Orchestra organise a musical evening at the AZC in Utrecht Overvecht. As an internee with Catching Cultures Orchestra it is my task to help during this evenings with organising, promoting and keeping everybody content during this evenings. Because of this, I went to knock on some doors in the AZC to ask if people wanted to join our evening together with an orchestra member from Sudan. When people spoke Dutch I was the one who does the talking, when people spoke Arabic the drummer could do it and otherwise we all spoke English (observation 20/2-2018).

I know how nice it can be to participate in our musical evenings. This  evening I was struck by an man from Iran who seemed very shy, yet he shared a song with us that was beautiful. I was touched by his beautiful voice. Furthermore another woman in this session said that she felt it was really therapeutic (observation 20/2/2018). I even sometimes experience an intense connection because I can make music with all kinds of people. At one musical session at the AZC in Utrecht, all the participants, European people and people of different refugee groups, were in this session, all walking around, one behind the other in a circle, and we are stamping our feet and clapping our hands and singing an African song, of which the leader does not even know its meaning, as I later find out. Some people are playing the drum, oed or flute or shaking little musical instruments and a lot of people are smiling. During this I have the feeling that we are doing something together and the oedist says: ‘’It is beautiful’’ (observation 16/01/2018).

Although I do not understand what all the songs are about, this kind of experiences make me feel that I know something about the meaning behind the songs. These meanings, however, do not always come about by rationally explaining the texts of the songs. Actually it is believed that music can condense great quantities and varieties of meaning and even contradictory meanings, within a single song. This might lead to an effective response. Music has many elements, like pitch, scale type, timbre, rhythmic motion, tempo, melodic shape, meter, dynamics, harmony, melody, quotes, genres, which all sound simultaneously in a song and can be at the basis of music affective and semiotic potentials Furthermore it is said that musical meaning is a syntactic coding of emotional response and music meaning is the direct experience of feeling through synchronized action. It is even said that music meaning can be found in a synchronous interaction like a dance. So, we can, by synchronizing our attentional rhythms to those we detect in an auditory stimulus (such as sounds produced by another human), achieve not only synchronization of action (as in dance) but a profound sense of connectedness to other people. Through moving and sounding together in a synchrony, people can experience oneness with others. And as Small says in this sense a musical activity is also a human encounter where relationships are established and meanings generated.

However, unfortunately, when I knocked on the doors of our potential participants, of which I spoke in the beginning of this blog, a lot of people said they could not come because they had to eat or watch their children. So  even while some clearly wanted to come as for example one woman started to dance when I talked about our evening, they did not come. It made me sad that they couldn’t join but I could understand some things are more important than making music together (observation 20/2/2018). For me it is even sometimes hard to prefer to go to musical events over other responsibilities, let alone that some of our participants might come from an Islamic culture where making music  is seen as something that can interfere with the actualization of higher goals like prayer, care for the family and other social or economic responsibilities. According some Islamic sources, there always has to be a proper involvement in musical practice, because over-commitment to these activities of musical entertainment have been condemned by the society   

However I do hope that a lot of people at some point in their live still experience the happiness and synchronisation I feel because we are making music together at our evenings. I hope that although it is sometimes hard to come to our sessions people, refugees and non-refugees will do this as much as they can, so we can all make a connection with each other through making music together.


Footnotes:

  1. Turino, Thomas. 1999. ‘’Signs of Imagination, Identity, and Experience: A Peircian Semiotic Theory for Music’’. Ethnomusicology 43( 2):  221-255.  University of Illinois Press. http://www.jstor.org/stable/852734
  2. Keil cited in Clayton: Clayton, Martin. 2001. “Introduction: Towards a Theory of Musical Meaning (In India and Elsewhere)’’.  British Journal of Ethnomusicology 10 (1): 1- 17. British Forum for Ethnomusicology. http://www.jstor.org/stable/3060769.
  3. Clayton, Martin. 2001. “Introduction: Towards a Theory of Musical Meaning (In India and Elsewhere)’’.  British Journal of Ethnomusicology 10 (1): 1- 17. British Forum for Ethnomusicology. http://www.jstor.org/stable/3060769.
  4. Small, Christopher. 1999. “Musicking — the meanings of performing and listening. A lecture’’. Music Education Research 1(1): 9-22. doi:  10.1080/1461380990010102
  5. al Faruqi, Lois Ibsen. 1985. ‘’Music, musicians and Muslim law’’.Asian Music 17(1): 3-36.

Nieuwe ontmoetingen

Op de dinsdagavond van 27 februari 2018 hadden we een hoop nieuwe gezichten! Wel acht nieuwe deelnemers uit de wijk kwamen om samen muziek te maken met de zeven deelnemers uit Plan Einstein. Ze hadden voornamelijk van de muziekavonden gehoord via de nieuwsbrief van de Dreef (dankzij Wijkbureau Overvecht) en van ZIMIHC.

Highlights van de avond waren het naam-spel en de liedjes die we deelden. Tijdens het naam-spel verzonnen we ieder een ritme met onze naam, die eerst door de hele groep werd nagedaan en die we daarna als stukjes muziek samen lieten klinken. Een wijkbewoonster met een Syrische achtergrond die haar zus mee had genomen bleek een schat aan prachtige nieuwe Syrische liedjes te kunnen delen en vertelde ons ook het verhaal achter deze liederen. Een niet-syrische deelnemer vroeg tegen het eind van de avond specifiek om Syrische muziek om de kinderen in Syrië te gedenken die het slachtoffer waren geworden van de oorlog. Dat vormde een bijzonder einde van de avond.

Na afloop vroeg een van de bewoners van het AZC ons naar Nederlandstalige klassiekers, en of we daar ook iets mee konden doen tijdens de muziekavonden. Nou, dat is beloofd!

Met mes en vork

Op 20 februari hebben we de eerste workshop gehouden waarbij we gebruik maakte van bestek! Onze workshop leiders Hamed, Mo en Mohamad hadden met verschillende bestek stukken iets kleins voorbereid voor tijdens de workshop.

Het doel was de deelnemers tijdens de workshop uit te dagen om een bestek-stuk te pakken en hier een geluid mee te produceren. Dit geluid werd vervolgens langzaamaan geïntegreerd in verschillende muziekstukken tijdens de workshop.

Deze keer hadden we een aantal mensen uit de wijk die voor het eerst meededen en een stuk of zes mensen uit het AZC Einstein. De avond werd geleid door Wytske samen met Hamed, Mo en Mohamed. Op een gegeven moment werd er door hen gevraagd om input vanuit onze deelnemers. Dit creëerde leuke en mooie momenten. Zo zong een man uit Iran een mooi Iraans lied voor ons en liet een andere jongen ons experimenteren met een ander genre; heavy metal. Iets lastiger genre om mee te werken maar wel een heel tof experiment.

Dit soort input is ons ook een fijne bevestiging dat we mensen op hun gemak laten voelen om samen met ons nieuwe dingen uit te proberen. Dat is voor ons namelijk wel de belangrijkste waarde van deze avonden, samen muziek maken en je daarin met elkaar vertrouwd kunnen voelen.

 

Work in progress: uitdagingen tot nu toe

Het is nog best een uitdaging om de muziekavonden zo te organiseren als we willen: vindbaar, toegankelijk en leuk voor iedereen in de wijk (volwassenen) ongeacht achtergrond.

De locatie   ::  Onze eerste uitdaging was organisatorisch: we hadden als locatie een ruimte van het COA op het oog in Plan Einstein. Het COA was hier ook erg enthousiast over, maar kon niet aanwezig zijn op de brainstorm die we op 5 oktober hielden met het Wijkbureau Overvecht, ZIMHIC theater Stefanus en Welkom in Utrecht. Door ziekte en overdrachten (nieuwe medewerkers bij het COA) liepen de gesprekken uit: uiteindelijk konden we eind november 2017 de eerste muziekavond organiseren, maar bleek op het laatst dat we in de ruimte van het COA alleen bewoners van het AZC mochten ontvangen. De muziekavonden in november en december werden daarom door orkestlid Channe (student Musicians 3.0 aan het conservatorium Utrecht) gegeven op de donderdagavond, hoofdzakelijk voor de bewoners van het asielzoekerscentrum.

De deelnemers  ::  Vanaf januari zijn de muziekavonden op dinsdagavond bij Socius in de Incubator, en kunnen we eindelijk actief wijkbewoners betrekken! We zijn heel blij met het enthousiasme en de grote opkomst van afgelopen dinsdag (zie vorige blogpost over de muziekavond van 16 januari!). De verhoudingen mogen nog iets meer verschuiven: we willen meer mensen uit de wijk meer bewoners van Socius in Plan Einstein betrekken.

De sfeer   ::   Inhoudelijk blijft de grootste uitdaging ook het werken met verschillende muziekculturen en niveaus: hoe zorg je dat iedereen zich welkom en op zijn of haar gemakt voelt om mee te doen tijdens zo’n avond, ook al spreek je elkaars taal vaak niet en weet je vaak niet precies wat hiervoor nodig is? Het is een heel intuïtief proces dat we met veel plezier zijn aangegaan, en de diversiteit in de groep op 16 januari laat ons zien dat we op de goede weg zijn.

Muzikale uitwisselingen

Nu de muziekavonden lopen gaan we ook aan de slag met de muzikale uitwisselingen. We zijn in gesprek met de WIjksafari Overvecht om de muziek voor die wijkproductie te verzorgen met het orkest, maar of we dit als muzikale uitwisseling in gaan richten is nog de vraag. Onze partners in de wijk - het wijkbureau, ZIMHIC en Welkom in Utrecht - hebben ons al veel tips gegeven en hebben een groot bereik dus het is nu aan ons om door te pakken en de eerste muzikale uitwisseling tot stand te brengen!

 

Pagina's