menu denk mee beslis mee maak mee

Thijs Hazeleger

 

afbeelding van Thijs Hazeleger

Thijs Hazeleger

Werkzaam bij: 
ArtEZ hogeschool voor de Kunsten en zelfstandig ondernemer in fanfareprojecten


Thijs Hazeleger is FCP-coach. De coach ondersteunt
met zijn/haar expertise projecten bij hun aanvraag.

Expertise: 
Fanfarevernieuwing en dramaturgie. Als docent begeleid ik HBO-studenten in het doen van theaterhistorisch onderzoek, het werken in het sociaal-artistieke veld en het schrijven van een scriptie. Dat doe ik bij de opleiding voor Docent theater in Zwolle. Daarnaast werk ik als zelfstandig ondernemer in Utrecht; eerst als dramaturg, maar nu als coach binnen de blaasmuziek. Na het ontwikkelen van innovatieve fanfareprojecten (zoals Fanfare 2.0) sprak ik in 2015 mijn droom uit: Fanfarecoach des Vaderlands worden. Daarom doe ik momenteel onderzoek naar ontwikkelingsvragen binnen de HaFaBra-sector.
Interesses: 
Muziek, theater, festivals, community arts

Recente reacties

Allan Withington's Conductor Summer School

maandag 20 maart 2017 - 12:26

Dag Anja, nu het einde van de Denk mee fase in zicht komt, geef ik je graag nog wat laatste advies. Mooi om te lezen dat jullie pionierswerk verrichten in de brassbandwereld. Mede naar aanleiding van de reactie van Stefanie denk ik dat het interessant zou kunnen zijn om je voor deze aanvraag te focussen op het meest vernieuwende onderdeel qua participatie: de combi blaasorkest/kinderkoor/chefkok. Hoe zijn jullie op dit idee gekomen? Groeten Thijs

Zomerfestival Westernwind

maandag 20 maart 2017 - 11:51

Dag Mechteld, nu het einde van de Denk mee fase in zicht komt, geef ik je graag nog wat laatste advies. Je aanvraag is nog niet verder uitgewerkt; kun je iets met onze vragen en tips? Hebben jullie al meer zicht op de vorm waarin jullie de buurtbewoners een podium willen geven? Waarom heet het festival eigenlijk Westernwind? Het lijkt me interessant meer te horen over de ontstaansgeschiedenis van jullie festival. Wat gebeurt er allemaal in the Wild Wild West? Groeten Thijs

Waag eens een oversteek

maandag 13 maart 2017 - 19:53

Dag Maaike, 

Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Doordenkend op de sport-vraag van Anne: wat is de achtergrond van de docenten? Werken zij bij Circus Amersfoort? Ben je op zoek naar een circussfeer? Wellicht is research naar koorddansen dan inspirerend voor je. 

Ik kan me voorstellen dat de oversteek veel bekijks trekt, en veel volk op de been brengt. Daarbij moet ik denken aan 'Te land, ter zee en in de lucht'; gezellig (plat) amusement. Niks mis mee, maar dan niet geschikt voor dit platform. 

Je zou er eventueel ook voor kunnen kiezen om de nadruk op het proces te leggen, en minder op het resultaat. Hoe geef je de ontmoetingen tijdens het oefenen vorm? En waarom in tehuizen, AZC's en bij bedrijven? Wat vind je ervan om te focussen op 1 instelling en daarmee het contact verdiepen?

Groeten Thijs

Wij zijn wakker!

maandag 13 maart 2017 - 19:16

Dag Iris, ook ik geef jullie graag nog wat laatste tips. Aansluitend op Lidian's adviezen lijkt het me goed om nog in te gaan op de co-creatie: wanneer vindt die plaats en hoe? Waarom werken jullie samen met Theaterlab Winschoten en doen jullie dat voor het eerst? Succes de afronding van de aanvraag! Groeten Thijs

Dirigentenclinic NJFO - Zomerweek 2017

woensdag 1 maart 2017 - 11:30

Beste Stefan,

Welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Mooi idee om een dirigentenclinic te organiseren. Is de clinic bedoeld voor jonge professionals? Of hoeven de dirigenten (in spe) nog niet te beschikken over directie-ervaring, zoals in het TV-format Maestro? Ik ben benieuwd hoe je de cursisten gaat werven. Wat zijn 'passieve deelnemers'? 

Door wie worden de deelnemers gecoacht? Wordt het een soort masterclass? 

Groeten Thijs

Art Rules

woensdag 1 maart 2017 - 11:10

Dag Ayra, 

Het zit vooral in de algemeenheid van je zinnen, zoals deze: “De meerwaarde is dat Art Rules op beiden eilanden bijdraagt aan vernieuwing van de kunstbeoefening in de vrije tijd en kunst educatie in het algemeen”. Ik zou de nadruk leggen op iets wat echt vernieuwend of experimenteel voor jullie is in dit programma. Jullie peer-to-peer programma lijkt mij het meest concreet, maar komt niet genoeg naar voren in je aanvraag. Waarom vinden jullie dit belangrijk en wat willen jullie hierin ontwikkelen? Qua innovatie is de samenwerking met commerciele partners interessanter vind ik, maar ook hier geldt: wie zijn die commerciele partners en wat houdt de samenwerking precies in?
Groeten Thijs
 

het hoorbare erf

maandag 27 februari 2017 - 15:57

Dag Trude, nu het einde van de Denk mee fase in zicht komt, geef ik je graag nog wat laatste advies. Je project wordt steeds concreter. Ik zou ook de namen van de muziekgroepen voorin je verhaal zetten (in de linkerkolom, want alleen dit is onderdeel van je aanvraag). Hoe lang duren de voorbereidende sessies met hen en is dit ver van voren of dicht op het etmaal?
En heb je de modelbegroting al ingevuld? Want die zie ik er nog niet bij staan. 
Groeten Thijs

Art Rules

maandag 27 februari 2017 - 15:30

Dag Ayra,
Goed om te zien dat de aanvraag gegroeid is in de tussentijd. Het blijft alleen nog wel erg algemeen. De kans is groter dat het aansluit bij de doelen van JMHM als je 1 innovatief aspect uitwerkt en concreet maakt. Is het een idee om in deze aanvraag meer aandacht te besteden aan jullie nieuwe samenwerkingspartner (bureau Sociale Zaken) en specifiek te benoemen wat je met de jongeren wil bereiken in de sociaal maatschappelijke sector en de sociale problematieken? Welke problematieken en hoe ga je daar in het zomerprogramma mee aan de slag?
Ook dit soort doelen zijn te algemeen, wat mij betreft: "Het project draagt daarnaast ook bij aan de sociaal maatschappelijke ontwikkeling van de jongeren op de eilanden." Hoe concreter hoe beter! Groeten Thijs

Buitenblik aan de Breuly, Eigentijdse Nostalgie (een theatrale kermis)

maandag 20 februari 2017 - 15:12

Beste Kees, 

Nu jullie de laatste week van de Denk-mee fase zijn ingegaan, geef ik jullie graag nog wat laatste advies. De Artomaat en de theatrale fietstocht bieden wat mij betreft de meest concrete aanknopingspunten voor deze subsidieregeling. Als je je op deze onderdelen (of zelfs 1) van je festival focust in de linkerkolom en aangeeft waarom dit participatieve onderdeel voor jullie vernieuwend/experimenteel is (ook bij de onderbouwing ingaan op deze concrete onderdelen), is de kans groter dat het aansluit bij JMHM.

Voor je watervraag is wellicht de voorstelling die ik in Utrecht gemaakt heb inspirerend? Deze heet 'Fanfare te water' en zit vol theatrale wateracts, gemaakt i.s.m. Waterproof Live (Hermine Schneider e.a.). 

Groeten Thijs

Allan Withington's Conductor Summer School

donderdag 16 februari 2017 - 16:36

Beste Anja,
Welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Interessant idee om te onderzoeken hoe de chefkok en de dirigent op elkaar lijken. Toevallig kwam ik vandaag op facebook (BBC News) een filmpje tegen over Australische kunstenaars die van groenten muziekinstrumenten bouwen, ken je die?
Als fanfarecoach merk ik bij het geven van workshops over 'Fanfare 2.0' grote verschillen in de manier waarop muziekverenigingen kijken naar hun toekomst en hun verwachtingen van wat een dirigent in huis moet hebben. Wat is jullie idee over de dirigent van de 21e eeuw? En betrek je de amateurmuzikanten ook inhoudelijk bij dit project? Of zijn zij alleen 'oefenmateriaal' voor de dirigenten?

Groeten Thijs

Zomerfestival Westernwind

donderdag 16 februari 2017 - 16:08

Beste Mechteld,
Welkom bij JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Leuk dat jullie al voor het vijfde jaar een muziekfestival organiseren. Wat willen jullie tijdens deze editie ontwikkelen ten opzichte van de vorige edities? Voor deze subsidieregeling moet er iets vernieuwends/experimenteels in je project zitten. Waar zijn jullie tegenaan gelopen in eerdere edities? In welke onderdelen is de buurt betrokken? Programmeren zij ook mee? En hebben jullie al eerder met singer-songwriters gewerkt? Ik heb bij het Zuilens Fanfare Corps uit Utrecht een project gedaan waarin singer-songwriters (o.a. Luckiest Man Alive) liedjes schreven over de wijk, wellicht inspirerend voor jullie. Groeten Thijs


 

Wij zijn wakker!

donderdag 9 februari 2017 - 8:39

Beste Iris,

 

Welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Mooi idee om foto's door heel Emmen op te hangen in het kader van de voorstelling. Ik denk dat dit aspect van jullie project het beste past bij deze subsidieregeling en de moeite waard is om verder uit te werken. Het is meer dan een PR-stunt toch? Wat wil je bereiken met de workshops en hoe betrek je de jongeren daarin? Ik het kader van authenticiteit en zelfportretten moest ik nog denken aan Anyouk Tan, ken je haar?

 

Groeten Thijs

 

 

het hoorbare erf

donderdag 19 januari 2017 - 16:45

Beste Trude,

 

Welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Je project doet me denken aan ‘ERF’ (2011) van Fort van de Verbeelding, dat wellicht inspirerend voor je kan zijn. Ik heb daar destijds als koperblazer aan meegedaan. Ted van Leeuwen van het 5e Kwartier had een compositie geschreven voor 5 muzikanten in een melkput, met verhalen van de boer over de speaker. Misschien leuk om hem hiervoor te benaderen om eventueel te reproduceren met muzikanten uit jouw omgeving?

 

Groeten Thijs

Art Rules

donderdag 19 januari 2017 - 16:31

Beste Ayra,

 

Welkom bij JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Mooi dat jullie een zomerprogramma voor tieners organiseren. Is dit dat de eerste keer dat jullie dit doen? En in hoeverre verschilt dit van jullie reguliere programma? Ook ben ik benieuwd waarom je 8 verschillende kunstdisciplines aanbiedt en welke dit zijn. Welke expertise zoek je nog?

 

Groeten Thijs

Buitenblik aan de Breuly, Eigentijdse Nostalgie (een theatrale kermis)

dinsdag 17 januari 2017 - 16:59

Beste Kees,

 

Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Spannend dat jullie van locatie gaan verhuizen. Net als Lidian ben ik benieuwd naar wat van het bestaande festival je wilt behouden en op welke gebieden je juist vernieuwing zoekt. Ik adviseer je om dit zo concreet mogelijk te beschrijven. Naar welke cultuurhistorische waarden ga je bijvoorbeeld op zoek en met wie? En als je die gevonden hebt, wat wil je daar dan mee doen?


Verder moest ik bij de ondertitel ‘theatrale kermis’ nog denken aan de TV-serie Carnivale, ken je die? Ben je op zoek naar zo’n soort sfeer of moet het meer een soort Parade met zweefmolen worden?

 

Groeten Thijs

Building Bridges - De Pilot

vrijdag 23 december 2016 - 13:09

Beste Neil, dank voor je reacties. Zorg je ervoor dat je dit verwerkt in de linkerkolom? Want alleen dit is onderdeel van de aanvraag; de conversatie die we hier voeren is dat niet. Ik raad je aan om ook aan de amateurs van de muziekvereniging te vragen wat voor hen het belang van deze samenwerking is, en dit op te nemen in je aanvraag, bijvoorbeeld in de vorm van een quote. Op die manier laat je zien dat je een brug bouwt tussen twee werelden, en het belang niet alleen bij jullie als professionele muzikanten ligt. Ik zou ook zeker in de aanvraag iets vertellen over hoe je opgegroeid bent in de harmonie, wat je dat gebracht heeft en wat je in je professionele rol terug zou willen geven aan de vereniging. Waarom is dat nieuw en/of experimenteel voor de harmonie? Groeten Thijs