menu denk mee beslis mee maak mee

Thijs Hazeleger

 

afbeelding van Thijs Hazeleger

Thijs Hazeleger

Werkzaam bij: 
ArtEZ hogeschool voor de Kunsten en zelfstandig ondernemer in fanfareprojecten


Thijs Hazeleger is FCP-coach. De coach ondersteunt
met zijn/haar expertise projecten bij hun aanvraag.

Expertise: 
Fanfarevernieuwing en dramaturgie. Als docent begeleid ik HBO-studenten in het doen van theaterhistorisch onderzoek, het werken in het sociaal-artistieke veld en het schrijven van een scriptie. Dat doe ik bij de opleiding voor Docent theater in Zwolle. Daarnaast werk ik als zelfstandig ondernemer in Utrecht; eerst als dramaturg, maar nu als coach binnen de blaasmuziek. Na het ontwikkelen van innovatieve fanfareprojecten (zoals Fanfare 2.0) sprak ik in 2015 mijn droom uit: Fanfarecoach des Vaderlands worden. Daarom doe ik momenteel onderzoek naar ontwikkelingsvragen binnen de HaFaBra-sector.
Interesses: 
Muziek, theater, festivals, community arts

Recente reacties

Buitenblik aan de Breuly, Eigentijdse Nostalgie (een theatrale kermis)

maandag 20 februari 2017 - 15:12

Beste Kees, 

Nu jullie de laatste week van de Denk-mee fase zijn ingegaan, geef ik jullie graag nog wat laatste advies. De Artomaat en de theatrale fietstocht bieden wat mij betreft de meest concrete aanknopingspunten voor deze subsidieregeling. Als je je op deze onderdelen (of zelfs 1) van je festival focust in de linkerkolom en aangeeft waarom dit participatieve onderdeel voor jullie vernieuwend/experimenteel is (ook bij de onderbouwing ingaan op deze concrete onderdelen), is de kans groter dat het aansluit bij JMHM.

Voor je watervraag is wellicht de voorstelling die ik in Utrecht gemaakt heb inspirerend? Deze heet 'Fanfare te water' en zit vol theatrale wateracts, gemaakt i.s.m. Waterproof Live (Hermine Schneider e.a.). 

Groeten Thijs

Allan Withington's Conductor Summer School

donderdag 16 februari 2017 - 16:36

Beste Anja,
Welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Interessant idee om te onderzoeken hoe de chefkok en de dirigent op elkaar lijken. Toevallig kwam ik vandaag op facebook (BBC News) een filmpje tegen over Australische kunstenaars die van groenten muziekinstrumenten bouwen, ken je die?
Als fanfarecoach merk ik bij het geven van workshops over 'Fanfare 2.0' grote verschillen in de manier waarop muziekverenigingen kijken naar hun toekomst en hun verwachtingen van wat een dirigent in huis moet hebben. Wat is jullie idee over de dirigent van de 21e eeuw? En betrek je de amateurmuzikanten ook inhoudelijk bij dit project? Of zijn zij alleen 'oefenmateriaal' voor de dirigenten?

Groeten Thijs

Zomerfestival Westernwind

donderdag 16 februari 2017 - 16:08

Beste Mechteld,
Welkom bij JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Leuk dat jullie al voor het vijfde jaar een muziekfestival organiseren. Wat willen jullie tijdens deze editie ontwikkelen ten opzichte van de vorige edities? Voor deze subsidieregeling moet er iets vernieuwends/experimenteels in je project zitten. Waar zijn jullie tegenaan gelopen in eerdere edities? In welke onderdelen is de buurt betrokken? Programmeren zij ook mee? En hebben jullie al eerder met singer-songwriters gewerkt? Ik heb bij het Zuilens Fanfare Corps uit Utrecht een project gedaan waarin singer-songwriters (o.a. Luckiest Man Alive) liedjes schreven over de wijk, wellicht inspirerend voor jullie. Groeten Thijs


 

Nesko 2017 Vliegt Uit!

maandag 13 februari 2017 - 14:23

Beste Juliette,
Mooi om te zien dat de aanvraag groeit. Het aspect van de lunchconcerten blijft echter nog wel erg algemeen. Is het een idee om je (bij wijze van experiment) te focussen op 1 stad waar je je verdiept in de samenwerking met een bepaalde doelgroep? Probeer daarin zo concreet mogelijk te zijn, dus ook al de naam van de samenwerkingspartner te noemen en de manier waarop jullie samenwerken. Alleen spelen voor een groep die niet snel met jullie muziek in aanraking komt levert weinig op, denk ik. Is het een idee om samen te repeteren met een lokale groep en de uitkomst hiervan ook te tonen tijdens het lunch/avondprogramma? Probeer iets te vinden wat echt nieuw voor jullie is; je iets onderzoekt waar je in de toekomst mee verder kan. Succes!
Groeten Thijs

SKCREA!

maandag 13 februari 2017 - 14:04

Beste Caitlin, 

 

Omdat we nu in de laatste week van de Denk mee-fase zitten, geef ik je graag nog wat tips. Heb je de Volksopera of Riciotti inmiddels gezien? Welke elementen waarmee zij de drempel voor klassieke muziek lager maken spreken je aan? 

 

Wat vind je van het idee om de solisten een bijzondere rol te geven voorafgaand aan de concerten? Erop uit te gaan, op zoek naar 'ongeschoolde stemmen' in het studentenleven, met als doel ze warm te maken voor jullie muziek? Als je wat concreter inzoomt op een dergelijk participatief traject als experiment om buiten jullie comfort zone te treden, is de kans groter dat het aansluit bij de doelen van JMHM.
 

Succes!
 

Groeten Thijs

Wij zijn wakker!

donderdag 9 februari 2017 - 8:39

Beste Iris,

 

Welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Mooi idee om foto's door heel Emmen op te hangen in het kader van de voorstelling. Ik denk dat dit aspect van jullie project het beste past bij deze subsidieregeling en de moeite waard is om verder uit te werken. Het is meer dan een PR-stunt toch? Wat wil je bereiken met de workshops en hoe betrek je de jongeren daarin? Ik het kader van authenticiteit en zelfportretten moest ik nog denken aan Anyouk Tan, ken je haar?

 

Groeten Thijs

 

 

Foyer Sessions

vrijdag 3 februari 2017 - 14:42

Beste Shelton,

 

Welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Mooi idee om via Foyer Sessions een podium te bieden aan talenten. Moet ik het zien als een soort afterparty in de stijl van de voorstelling? Of een Jam-sessie?

 

Ik kan me voorstellen dat je op zoek bent naar een duidelijke afbakening van een doelgroep. Misschien kun je aan het theater vragen om hierover (op dit platform) mee te denken? Ik zou me in eerste instantie focussen op een klein aantal groepen, zodat je je kan verdiepen en met hen een plan kan maken voor de sessions. Met welke professionals gaan ze werken?

 

Groeten Thijs

het hoorbare erf

donderdag 19 januari 2017 - 16:45

Beste Trude,

 

Welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Je project doet me denken aan ‘ERF’ (2011) van Fort van de Verbeelding, dat wellicht inspirerend voor je kan zijn. Ik heb daar destijds als koperblazer aan meegedaan. Ted van Leeuwen van het 5e Kwartier had een compositie geschreven voor 5 muzikanten in een melkput, met verhalen van de boer over de speaker. Misschien leuk om hem hiervoor te benaderen om eventueel te reproduceren met muzikanten uit jouw omgeving?

 

Groeten Thijs

Art Rules

donderdag 19 januari 2017 - 16:31

Beste Ayra,

 

Welkom bij JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Mooi dat jullie een zomerprogramma voor tieners organiseren. Is dit dat de eerste keer dat jullie dit doen? En in hoeverre verschilt dit van jullie reguliere programma? Ook ben ik benieuwd waarom je 8 verschillende kunstdisciplines aanbiedt en welke dit zijn. Welke expertise zoek je nog?

 

Groeten Thijs

Project Oostduin

dinsdag 17 januari 2017 - 17:07

Beste Luit, lukt het met het uitwerken van je plannen in het format? Ik was nog benieuwd waarin jij ziet dat de kinderen iets leren over het omgaan met ouderen. Welke rol speelt de muziek daarin? En op welke momenten vinden de ouderen ontspanning? 
Groeten Thijs

Buitenblik aan de Breuly, Eigentijdse Nostalgie (een theatrale kermis)

dinsdag 17 januari 2017 - 16:59

Beste Kees,

 

Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Spannend dat jullie van locatie gaan verhuizen. Net als Lidian ben ik benieuwd naar wat van het bestaande festival je wilt behouden en op welke gebieden je juist vernieuwing zoekt. Ik adviseer je om dit zo concreet mogelijk te beschrijven. Naar welke cultuurhistorische waarden ga je bijvoorbeeld op zoek en met wie? En als je die gevonden hebt, wat wil je daar dan mee doen?


Verder moest ik bij de ondertitel ‘theatrale kermis’ nog denken aan de TV-serie Carnivale, ken je die? Ben je op zoek naar zo’n soort sfeer of moet het meer een soort Parade met zweefmolen worden?

 

Groeten Thijs

Nesko 2017 Vliegt Uit!

donderdag 12 januari 2017 - 13:38

Beste Juliette,

 

Welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Je wil graag dat mensen met je meedenken over het vergroten van je naamsbekendheid in Nederland. Betekent dit dat jullie alleen in een bepaalde stad bekend zijn?

 

Verder ben ik benieuwd in hoeverre het project afwijkt van jullie reguliere activiteiten. Wat is er vernieuwend aan voor jullie? En waarom lunchconcerten? Mijn advies aan jullie is om hierin een bijzondere samenwerking te zoeken zodat het beter aansluit op de criteria van JMHM. Is het een idee om in elke stad lokale musici te benaderen en samen met hen een concert te geven?

 

Groeten Thijs

SKCREA!

vrijdag 6 januari 2017 - 16:42

Beste Caitlin,

Welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Leuk dat jullie samenwerking zoeken met andere partijen voor het jubileum. Hebben jullie al eerder samengewerkt met het CREA-orkest? Waarom juist dit orkest?

Het repertoire vraagt om solisten en daarom ga je bij Conservatoria zangers werven. Is dat omdat jullie zelf geen solisten in huis hebben? Het lijkt me goed om in te gaan op wat je van elkaar hoopt te leren. Wat vind je van het idee dat jullie koorleden gecoacht worden door de (bijna) afgestudeerden? Op die manier zou je kunnen werken aan de solistische kwaliteiten van jullie eigen leden. Ken je de Volksopera? Zij deden iets vergelijkbaars, wellicht inspirerend voor je.

Groeten Thijs

Building Bridges - De Pilot

vrijdag 23 december 2016 - 13:09

Beste Neil, dank voor je reacties. Zorg je ervoor dat je dit verwerkt in de linkerkolom? Want alleen dit is onderdeel van de aanvraag; de conversatie die we hier voeren is dat niet. Ik raad je aan om ook aan de amateurs van de muziekvereniging te vragen wat voor hen het belang van deze samenwerking is, en dit op te nemen in je aanvraag, bijvoorbeeld in de vorm van een quote. Op die manier laat je zien dat je een brug bouwt tussen twee werelden, en het belang niet alleen bij jullie als professionele muzikanten ligt. Ik zou ook zeker in de aanvraag iets vertellen over hoe je opgegroeid bent in de harmonie, wat je dat gebracht heeft en wat je in je professionele rol terug zou willen geven aan de vereniging. Waarom is dat nieuw en/of experimenteel voor de harmonie? Groeten Thijs

Project Oostduin

vrijdag 23 december 2016 - 12:50

Beste Luit,

 

Welkom bij Jij Maakt Het Mee! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie.

 

Bij het lezen van je plan moest ik denken aan een paar initiatieven die wellicht inspirerend voor je zijn: het Grijze Koppen Orkest van Fort van de Verbeelding en het (intergenerationele) Care & Culture Koor.

 

Verder was ik nog benieuwd of je samenwerkt met een zorginstelling. Of werk je met losse ouderen uit de buurt? Hoe werf je die of ken je die al? En de kinderen, waar komen die vandaan?

 

Groeten Thijs

Building Bridges - De Pilot

woensdag 7 december 2016 - 14:50

Beste Neil, 

Welkom bij JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie.

Mooi idee om bruggen te bouwen tussen jullie als professionals en de amateurkunst. Het lijkt me goed om nog even toe te lichten waarom je kiest voor deze harmonie voor de pilot.

Je zegt dat kennis over lichte muziek vooral bij dirigenten ontbreekt. Betekent dat dat je vooral hen gaat bijscholen? Of doet de dirigent een stapje opzij en gaat het om de groei van de amateurs? In het laatste geval kun je vraagtekens zetten bij de duurzaamheid ervan: hoe gaat het orkest door zonder jullie? Want jullie gaan door naar het volgende orkest, en de dirigent blijft. Welke ‘tools’ geef je dirigent en muzikanten mee voor de toekomst?

Groeten Thijs