menu denk mee beslis mee maak mee

Franjola van Hellemond

 

afbeelding van Franjola van Hellemond

Franjola van Hellemond

Werkzaam bij: 
Zelfstandig adviseur


Franjola van Hellemond is FCP-coach. De coaches ondersteunen
met hun expertise projecten bij hun aanvraag.

Expertise: 
Na mijn studie Museologie aan de Reinwardt Academie werk ik sinds 2006 in de erfgoedsector. Eerst als museumconsulent in Overijssel, nu als zelfstandig adviseur voor meerdere organisaties. Mijn expertises zijn kwaliteitszorg, veiligheidszorg, tentoonstellen. publieksbegeleiding en -participatie. Ik geef workshops en cursussen op bovengenoemde gebieden en adviseer musea bij het opstellen van beleid. Daarnaast coördineer ik projecten, van subsidieaanvraag tot eindafrekening.

Recente reacties

Dat wat blijft

dinsdag 13 november 2018 - 17:06

Beste Monique, 

Ik ben Franjola en aangewezen als jullie coach door FCP om met je mee te denken en tips te geven. 

Je vraagt hier tips voor aanscherping van je project en die heb ik voor je: 

Ik zou graag nog willen lezen welke steden je aan wilt doen? Noem ook specifiek welke samenwerkingspartners je daar hebt. Dragen deze steden ook financieel bij?

Om bij Alexanders eerdere opmerkingen aan te sluiten. Het gaat om cultuurparticipatie in de vrije tijd, je beschrijft nu dat je mensen vraagt om input (foto’s, breisels, filmpjes) en hun inzendingen in te sturen. Dat is iets wat zij zelf doen en wat dus vanuit hen zelf komt, niet een ontwikkeling die zij dankzij het project doormaken. Dat een professionele kunstenaar daarna zelf een werk maakt dat hierop geïnspireerd is, is geen actieve cultuurparticipatie in de vrije tijd, maar een ontwikkeling bij een professional.

Voor deze regeling is juist de ontwikkeling van de cultuurbeoefening in de vrije tijd interessant, dus als je de amateurs meer zou voeden en bijvoorbeeld workshops geven met professionals dan past het er al een stuk beter bij. Het lijkt nu alsof er alleen gevraagd wordt om inzendingen te sturen, waarvan een film of kunstwerk wordt gemaakt. Is het verschil zo duidelijk voor je?

Het doel van het pilotproject is: “Het omzetten van gedachten in woord en beeld dat bewaard, gedeeld en gezien wordt door anderen maakt dat je onderdeel bent van een groter geheel en invloed kunt uitoefenen op de tijd/heden/maatschappij.”
Ik zou in het kader van deze regeling graag zien, dat men in het omzetten van woord en beeld een ontwikkeling doormaakt die door jullie project en de meewerkende professionals geïnspireerd wordt. Zie je dit voor je en kun je daar wat mee?

Veel succes en we horen graag verder!

Franjola

 

De werf in beweging

dinsdag 16 oktober 2018 - 11:18

Beste Maaike,

Ik denk dat de uitdaging ligt in het werven van kinderen vanuit de scholen. De bestaande koren en theaterschool zullen sneller meewerken. Hoeveel tijdsinvestering vraagt dit project van schoolkinderen, daar dien je duidelijk over te communiceren bij het naschoolse werven.

Verder sluit ik me aan bij Alexander, vul nog aan in het plan wat de wensen zijn van de amateurdeelnemers zelf, waarom willen ze meedoen, hoe gaan ze zich ontwikkelen, kortom: waar ligt de noodzaak van je project voor de deelnemers?

Veel succes! 

De werf in beweging

donderdag 4 oktober 2018 - 14:56

Beste Maaike, 

Vanuit het fonds krijg je ook een coach aangewezen en dat ben ik, Franjola. Graag denk ik met je mee de komende periode. Je wilt meer draagvlak creëren voor het project. Bij wie wil je meer draagvlak creëren? Graag hoor ik meer om beter mee te kunnen denken!

Groet, 

Franjola

Getuigenis van een oorlog

donderdag 23 augustus 2018 - 15:48

Beste Irene,

Ik ben Franjola en aangewezen als jullie coach door het FCP. Ik denk graag met jullie mee in de komende periode.

Je vraag is hoe je jongeren kunt inspireren voor een project/concert over de Eerste Wereldoorlog. Volgens mij is het belangrijk om aan te sluiten bij de leefwereld van de jongeren. Wat houdt hen nu bezig, wat gebeurd er nu in de wereld en kun je parallellen maken met jullie voorstelling? Dan kan het mogelijk worden om je te verplaatsen in een oorlog die je zelf niet hebt meegemaakt maar die toch een belangrijke rol heeft gespeeld in het leven van een familie, van de omgeving, van een land. 

Ook is het voor jongeren fijn om te weten waar ze aan toe zijn: wat verwacht je van hen? Hoeveel tijdsinvestering vraag het van ze? Hebben ze bepaalde expertise of een bepaald muziekniveau nodig?

Deze input kun je ook gebruiken bij het 'werven' van jongeren, maak een advertentie (of dit nu op social media is of op een muziekschool of middelbare school) waarin je zet wat je gaat doen, maar vooral ook duidelijk wat er van hen wordt verwacht. 

Kun je hier verder mee? 

Veel succes de komende periode!