menu denk mee beslis mee maak mee

Walk of dance

 

Stichting the academy foundation
1 december 2018 tot 1 augustus 2019
dans
jongeren, kinderen, ouderen, volwassenen
onze website / check facebook
€10.000

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee

Ga direct naar de reacties

Walk of dance


afbeelding van Miriam Meurs

Ingediend door:

Miriam Meurs

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Hoe kunnen wij onderscheidend zijn in onze voorstelling en wie zijn denkbare partners?

Wat ga je doen?: 

In 2018 heeft een groep jonge hiphop danseressen meegedaan aan een pilot van de gemeente. De pilot had als doel jonge inwoners van Nijmegen Dukenburg die nog niet actief deelnemen aan cultuur in de vrije tijd naar een cultuurvereniging toe te leiden. Helaas komt er aan dit pilot een eind en zijn zij op zoek naar een nieuwe uitdaging!

Deze enthousiaste 8 jonge hiphop danseressen hebben de voorstelling GRIMM bezocht (junior company/ISH). Hierdoor zijn ze geïnspireerd geraakt en willen zij zelf meer willen leren over klassiek ballet en ander dansstijlen. Het idee is ontstaan om een voorstelling te maken met hiphop en klassiek voor een breed publiek.

In het 'bedenk' proces hebben de deelnemende jonge dansers vooral stilgestaan bij vragen zoals: Hoe bereiken we een nieuwe en brede doelgroep? Hoe kunnen we onderscheidend zijn binnen de uitvoering van ons idee? Waar zouden we de voorstelling kunnen opvoeren? Al snel kwamen zij tot de volgende conclusies:

1. Nijmegen is een echte wandelstad. Er lopen enorm veel kinderen en volwassenen mee met de jaarlijkse wandelvierdaagse, avondvierdaagse en de zogenoemde ommetjes in de wijken van de stad. Het lijkt de meiden leuk om juist deze doelgroep in Nijmegen te bereiken en een mooi kunstzinnig randje te geven aan het 'wandelklimaat' van de stad. DOELSTELLING 1: Wij willen een nieuwe en brede doelgroep bereiken met onze voorstelling.

2. Nijmegen is in 2018 'Green capital of the year'. Dit thema spreekt de meiden erg aan en matcht heel erg met punt 1. Wandelen gebeurt namelijk in de buitenlucht en dus natuur. De mooie wandelroutes zijn een perfect decor voor een productie zoals de meiden voor ogen hebben. Een eigenzinnig wandelroute waarin hiphop dansers met sprookjesachtige ballerina's in aanraking komen. DOELSTELLING 2: Wij willen vernieuwend en verrassend zijn in de uitvoering van ons project.

3. GRIMM is een bestaande productie en dient als inspiratie voor dit project. Echter willen de meiden niet gaan 'kopiëren'. Zowel artistiek als inhoudelijk willen de meiden graag groeien en in aanraking komen met minimaal 8 enthousiaste balletdansers die samen een hedendaags sprookje willen maken onder begeleiding van meerdere professionals uit beide werkvelden (hiphop/ballet). Zij willen uiteraard onder de juiste begeleiding een mooi en uniek eindproduct neerzetten. DOELSTELLING 3: Wij willen kennismaken met nieuwe balletvormen en daarmee ons talent ontplooien en artistiek groeien.

Eindproduct: Een 'wandelende' voorstelling door het natuurlandschap van Nijmegen waarin er een sprookjesachtige cross-over en ontmoeting plaatsvindt tussen hiphop en balletdansers. De voorstelling zal zich om meerdere plekken op de looproute plaatsvinden in verschillende scenes. Alle voorstellingen duren max. 2 minuten zodat de lopers voldoende in beweging blijven. We willen ongeveer 10 stops creëren, waardoor het materiaal van het eindproduct ongeveer 20 minuten wordt. Wij willen het product op locatie filmen en uitbrengen op social media, zodat we nog meer bekendheid kunnen geven aan ons project.

Een doelstelling van de Urban Dance Academy is om zo veel mogelijk jeugdigen de mogelijkheid te geven om lekker te dansen, talent te ontwikkelen en op te treden voor nieuw publiek. Een onderdeel van de voorstelling zal dan ook zijn: een FLASHMOB door leerlingen van de Urban Dance Academy. Alle leerlingen van Urban Dance Academy krijgen dezelfde choreografie aangeleerd en lopen de looproute mee. Deze choreografie wordt bedacht en aangeleerd door de 8 jonge hiphop danseressen onder begeleiding van hoofdchoreograaf Ruben Chi. We zullen dit doen in etappes, dus niet alle leerlingen lopen alle routes mee. De Urban Dance Academy heeft ruim 200 leden. We gaan er vanuit dat we minimaal 150 deelnemers hebben aan de FLASHMOB.

Hoe ga je te werk?: 

De komende weken gaan we potentiele partners aanschrijven. Zodra we concrete partners en dus locaties hebben dan zullen wij deze toevoegen aan onze aanvraag. 

Dit project is voor en door jongeren. (hoofddoelgroep)

1. Wij hebben een repetitieruimte gevonden. Urban Dance Academy heeft een aantal uren beschikbaar op de vrijdagavonden.

2. Ook hebben wij 2 choreografen benaderd die het erg leuk lijkt om ons te begeleiden. Dit zijn Ruben Chi en Sascha Lekatompessy.

3. We gaan op zoek naar een plaatselijke partner/dansschool die graag mee wil doen met het project. Wij denken zelf aan de Lindenberg, hierbij denken we ook na over een choreograaf uit de balletwereld. Maar we staan open voor input.

4. We gaan op zoek naar partners waar we de voorstelling(en) kunnen opvoeren. Afhankelijk van het aantal partners zullen we gericht de inhoud en het tijdspad kunnen bepalen.

5. De repetities zullen minimaal 4 maanden in beslag nemen. We zullen zowel gezamenlijk als afzonderlijk (hiphop en ballet dansers) aan de slag gaan in de dansstudio.

6. In de opbouw naar de voorstelling zal er ook aandacht zijn voor kostuums, decor, het bepalen van exacte locatie van de uitvoering en de techniek. Hiervoor wordt nauw samengewerkt met een productieleider via urban dance academy.

7. Er zal veel aandacht zijn in op social media. Zo zal er een making off/VLOG door de meiden worden bijgehouden op de social media van urban dance academy.

8. Nadat de voorstelling(en) op locatie hebben gespeeld willen we de laatste voorstelling plaats laten vinden in een theater. Op deze manier willen we toch publieksinkomsten krijgen. Het gehele traject zal worden ondersteund door een ervaren productieleider die de groep van 8 jonge danseressen begeleid en ondersteund in het vormgeven en uitvoeren van de dansproductie. De dansproductie wordt uiteindelijk neergezet aan de hand van de ideeën van de jonge groep danseressen. Artistiek en inhoudelijk gezien worden zij begeleid door professionals uit het dansvakgebied.

 

 

Met wie werk je samen?: 

De Lindenberg: De Lindenberg is onze partner wanneer het gaat om balletstijlen. Wij willen samenwerken met dansers en choreografen met een balletachtergrond. Daarbij heeft de lindenberg een groot netwerk in de culturele sector. Door deze samenwerking kunnen we gezamenlijk een breed en artistiek hoogstaand product neerzetten in Nijmegen. Uiteraard staan wij open voor input van andere dansscholen. Door samen te werken kunnen we een platform creëren voor jonge en getalenteerde dansers uit de verschillende dansdisciplines die onderling hun talenten uitwisselen. Door dit platform te creëren kunnen dansers met andere disciplines in aanraking komen en daarmee meer begrip krijg voor elkaar en hun vocabulaire verbreden.

Daarbij moeten we samenwerken met minimaal 1 wandelorganisatie die open staat voor het programmeren van een extra aanbod; namelijk onze dansproductie. Deze samenwerking levert in de eerste plaats een 'uitvoerlocatie' op voor de voorstelling en niet te vergeten daarbij ook toeschouwers. Bij succes zouden we jaarlijks een dansproductie kunnen gaan neerzetten tijdens deze wandelroute(s). Urban Dance Academy is de vaste partner en begeleider van de jonge dansers.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
3 Wandelroutes 20 300
1 Flashmob 150 300
       
       
       
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Bij de uitvoering willen de meiden zo vernieuwend mogelijk een wandelende voorstelling neerzetten. Artistiek gezien is de samenwerking vernieuwend doordat jonge hiphop danseressen gaan samenwerken met balletdansers en daarmee een uniek product willen creëren. Methodisch gezien onderscheid het project zich door de samenwerking tussen een culturele partner te koppelen aan een wandelorganisatie. Het experimenteren start bij de repetities tussen beide doelgroepen (hiphop en ballet) en komt uiteindelijk ook naar voren bij de uitvoering van de voorstelling. Het opvoeren van een voorstelling is de buitenlucht is al experimenteel, daarbij is de doelgroep vernieuwend en een voorstelling 'door laten lopen' tijdens een wandelroute is een uitdaging. Hoe reageert het publiek? Haakt het publiek niet af? Hoe houd je het interessant voor alle doelgroepen? Anders dan publiek die specifiek voor een dansvoorstelling komt, zal dit publiek zichzelf niet allemaal interesseren voor dans. De uitdaging is, om dit wel zo te laten zijn.

Begroting: 

ntb


afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Miriam,

Welkom terug bij Jij Maakt Het Mee. Zoals je weet ondersteunt Jij Maakt Het Mee vernieuwende projecten die de actieve cultuurbeoefening in de vrije tijd op een uitdagende en duurzame manier stimuleren en waarbij een innovatieve samenwerking centraal staat.
Houd dat in gedachten bij het uitwerken van je plan: een flashmob is bijvoorbeeld inmiddels echt niet nieuw of vernieuwend meer, dus besteed daaraan in je aanvraag niet teveel aandacht. 

Daarnaast ontbreekt de samenwerking in het plan. Je schrijft al dat jullie nog op zoek zijn naar samenwerkingspartners. Zijn jullie dan misschien niet wat te vroeg met het indienen van het plan bij Jij Maakt Het Mee? In je plan zijn nog aardig wat open eindjes. Kan je die voor het einde van de Denk Mee-fase aan elkaar knopen?