menu denk mee beslis mee maak mee

Waag eens een oversteek

Dansen over de Eem tijdens Festival Spoffin

Festival Spoffin
19 augustus 2017 tot 25 augustus 2017
circus, dans, theater
jongeren, ouderen, volwassenen, wijkbewoners
onze website
€5.500

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Koorddansers voor de Koppelpoort

Door Marjolein Wagter op do 31 aug

En zo ziet de koppelpoort eruit met koorddansers ervoor

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Waag eens een oversteek

Dansen over de Eem tijdens Festival Spoffin

afbeelding van Marjolein Wagter

Ingediend door:

Marjolein Wagter

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Hoe werven we zo veel mogelijk deelnemers uit verschillende lagen van de samenleving?

Wat ga je doen?: 

Stel je voor: in één week tijd leer je om over een kabel te lopen die gespannen is over de rivier de Eem, met de Amersfoortse Koppelpoort als decor!

Voorafgaand aan buiten- en locatietheaterfestival Spoffin komen deelnemers een week lang dagelijks bij elkaar om van professionele docenten alles te leren over koorddansen. Funambule, koorddansen met behulp van een balanceerstok, is al heel oud en heeft al lang een vaste plek in het circus. Ook op straat werd dit vroeger al gedaan, zoals bekend is door de verhalen van Tijl Uilenspiegel. Funambule is relatief makkelijk te leren en is daarmee een laagdrempelige manier om kennis te maken met de kunst van het circus.
Initiatiefnemers Marjolein Wagter en Ronja Breuk hebben zelf deelgenomen aan een soortgelijk project in Brussel en ook in Mechelen, Aalst en Ieper zijn zulke oversteken met veel succes gerealiseerd door de riggers van Lyapunov.
Funambule geeft rust. Zodra je de balanceerstok durft te vertrouwen en zijn werk laat doen, kun je genieten van de sensaties bij het koorddansen en de oversteek. Een oversteek over water vormt een nog grotere uitdaging en vergt extra concentratie. Kostuums en bijpassende muziek maken het spektakel compleet.

Voorbereiding: workshops en oefenlessen
Om deelnemers te werven en te enthousiasmeren, zijn er in de periode voorafgaand aan het project kennismakingsworkshops en oefenlessen. Dit gebeurt onder meer bij Circus Amersfoort, maar ook in de wijk Liendert, waar veel mensen wonen met een lage sociaal-economische status. Een deel van de workshops en oefenlessen vinden daarnaast plaats in tehuizen voor ouderen. Zij zijn vaak niet zo mobiel en kunnen de uiteindelijke oversteek bij de Koppelpoort minder goed komen bekijken. Door enkele repetities in tehuizen te laten plaatsvinden, kunnen de ouderen toch meegenieten. Ze zijn betrokken als publiek en kunnen de deelnemers aanmoedigen. Er is namelijk heel wat moed voor nodig! Op deze manier brengt het project mensen uit verschillende lagen van de samenleving bij elkaar.

Deelnemers voor de workshops en oefenlessen worden bereikt via verschillende kanalen. Scholieren bijvoorbeeld via gymleraren op middelbare scholen in Amersfoort en gerelateerde sportverenigingen. Studenten via de Fit Academie Bokkeduinen en StuRa. Dertigers en vroege veertigers via berichtjes op basisscholen, waar hun kinderen op school zitten en via Circus Amersfoort, waar hun kinderen les hebben, via het Broodfonds en plaatselijke sportverenigingen. Vijftigers en zestigers (en andere generaties) bereiken we via een nieuwsbericht in het AD Utrechts Nieuwsblad, amersfoortnu.nl en destadamersfoort.nl. Vluchtelingen en Nieuwe Nederlanders worden gevraagd via Stichting de Vrolijkheid, Humanitas, NT2-scholen en NVA Amersfoort. Daarnaast werft Spoffin via de vrijwilligers van het festival en zet het de eigen communicatiekanalen in om mensen te werven.

In de laatste week gaan de uiteindelijke deelnemers gezamenlijk aan de slag om bij de start van Spoffin klaar te zijn voor de oversteek. Er wordt in het plantsoen naast de Koppelpoort geoefend. Hierdoor kunnen de deelnemers wennen aan de plek en wordt het voor voorbijgangers vast duidelijk dat er daar later die week iets staat te gebeuren.
Het programma van die week neemt twintig uur in beslag en bestaat uit oefenen in balans, kennismaking met rigging, veiligheidsinstructies en oefeningen voor focus en concentratie.

In dezelfde week zijn er op die plek ook workshops voor voorbijgangers en festivalbezoekers, zodat zij ook kennis kunnen maken met funambule en kunnen voelen hoe het is om op een kabel te balanceren.

De oversteek
De oversteek vergt moed, doorzettingsvermogen en creëert samenhorigheid. Het kan zijn dat niet iedereen de oversteek ook daadwerkelijk zal maken, want ondanks de fysieke veiligheid is het nog een hele mentale stap om de oversteek te wagen. Hierin worden de deelnemers deskundig begeleid. Het project daagt mensen uit en laat ze dingen leren die ze niet verwacht hadden ooit te kunnen. Zodoende draagt het bij aan een groeiend zelfvertrouwen en positief zelfbeeld. Voor toeschouwers is de oversteek magisch om te zien, voor deelnemers een overwinning op zichzelf.

Door de oversteek te maken terwijl het publiek toekijkt, ervaren deelnemers dat ook zij circusartiest kunnen zijn. Daarvoor hoef je niet perse uit een circusfamilie te komen of reeds van kleins af aan te oefenen. Spoffin wil het publiek op een laagdrempelige manier kennis laten maken met straattheater en het publiek tegelijk intensiever bij haar voorstellingen betrekken, en hoe kan dat beter dan mensen op deze manier deel te laten nemen aan het festival?

Veiligheid
Bij het project staat de fysieke en de psychische veiligheid van de deelnemers uiteraard voorop. Zowel tijdens de workshops als tijdens de oversteek vormt dit een prioriteit en worden de deelnemers op een deskundige wijze begeleid en gecoacht. De opstelling van de kabel over de Eem wordt door professionele riggers van Lyapunov - stability in motion - geplaatst en de deelnemers zijn tijdens de oversteek gezekerd aan een bovenleiding.

Hoe ga je te werk?: 

Het is de bedoeling dat twintig personen de uiteindelijke oversteek gaan maken. De doelgroep is breed want bijna iedereen kan de uitdaging aangaan. Deelnemers komen uit verschillende wijken, leeftijdsklasse en beroepsgroepen uit de stad Amersfoort. Hierdoor werken ze samen in een zeer gemengde groep. Er is veel ruimte voor groepsvorming omdat deelnemers in korte tijd veel samen zijn met personen die ze anders misschien nooit ontmoet hadden. Ze krijgen ook de opdracht elkaars buddy's te worden, zodat ze elkaar tijdens de oversteek mentaal kunnen ondersteunen.

Het doel van het project is om mensen op een verrassende wijze kennis te laten maken met circus en ze een uitdagende activiteit te bieden waarbij ze hun eigen fysieke en mentale grenzen verkennen. Ze gaan deze uitdaging aan tijdens Spoffin waardoor ze ook de kans krijgen om actief deel te nemen aan het festival en niet alleen toeschouwer van de voorstellingen te zijn.
Hoe ze de uitdaging aangaan is een persoonlijk proces en dit is ook terug te zien in de presentatie. De kunstvorm is al oud maar niet ouderwets, er worden bijvoorbeeld mixen gemaakt zoals met een balancier over de slackline. Funambule is een toegankelijke en tegelijkertijd uitdagende manier om kennis te maken circus als kunstdiscipline.

Met wie werk je samen?: 

Voor het project wordt samengewerkt met WELZIN. Dit is een organisatie in de sociale dienstverlening die er voor de mensen is die een steuntje in de rug nodig hebben en voor mensen die iets voor anderen of hun eigen buurt willen doen. Van 10 t/m 14 juli organiseren we samen dagelijks allerlei activiteiten op het gebied van balans en balanceren in de wijk Liendert voor mensen van 8 - 80 jaar. Voor een zo groot mogelijk bereik gebeurt dit in principe buiten, maar bij slecht weer kan er uitgeweken worden naar één van de scholen. WELZIN werft de deelnemers voor deze activiteiten en zorgt er daarnaast voor dat een nog aantal workshops plaats kan vinden in tehuizen voor ouderen. 

Oefenlessen vinden deels plaats bij Circus Amersfoort, opgericht in 2004. Kinderen, jongeren en volwassenen kunnen bij hen terecht om te leren hoe ze zelf circusartiest worden en om te oefenen op diverse circustechnieken. Ook lenen ze materialen uit en kan er met slecht weer in de repetitieweek worden uitgeweken naar hun zaal. Door de samenwerking met Circus Amersfoort kunnen zij zich presenteren aan een breed publiek als plek in Amersfoort waar in de vrije tijd diverse kunstvormen worden beoefend.

Docenten bij het project zijn initiatiefneemsters Marjolein Wagter en Ronja Breuk. Marjolein is de coördinator van het project en al 25 jaar circusdocent en straattheaterartiest. Ze woont in Amersfoort. Ronja is koorddansexpert en -artiest en studeert aan Codarts, Academie voor Circus Arts. Zij werken samen met de Belgische Johan Wuyts en Violaine Peeters, koorddansers, docenten en riggers en bij Lyapunov - stability in motion -.

Marjolein: "Mijn rol in het project is verbinden. Ik zorg dat verschillende mensen en organisaties betrokken raken bij elkaar, bij elkaar komen in dit project. Koorddansen is voor mij een meditatie. Koorddansen is voor mij een unieke ervaring die ik wil delen met zoveel mogelijk mensen. Het maakt dat je met een groep mensen een individueel doel bereikt."
Ronja: "Voor mij is circus ‘gewoon’ theater. Niets menselijks is ons vreemd. Alleen laat de circusartiest echt de volle spanwijdte van de menselijke mogelijkheden zien. Een mens kan hoog springen. En ik, als ik een gat in de lucht spring, spring ik een salto. Als ik even gek wordt van de wereld, ga ik op mijn handen staan en dan valt alles weer op z’n plaats. En als ik op zoek ben naar een oplossing, loop ik over het koord. Daar kom ik tegen wie ik ben van binnen en leer ik dat naar buiten te brengen. Circus is de theatervorm om karakters af te beelden die fysiek zijn ingesteld en een beetje een andere, originele kijk op de wereld hebben."
Lyapunov: "Wij zijn ervan overtuigd dat koorddansen in één of andere vorm voor heel veel mensen toegankelijk is. Van jong tot oud, koorddansen kan je leren. Het spreekt tot de verbeelding, is uitdagend en positief verslavend. Koorddansen vergt concentratie, motivatie en durf, echter de voldoening en het plezier zijn enorm. De sensaties en indrukken tijdens het koorddansen zijn vaak uniek. Koorddansers creëren ook hun eigen speelruimte. Zij maken nieuwe paden om te betreden waarbij ze leegtes doorkruisen en luchtbruggen bouwen. Door het installeren van een touw, lijn of kabel (zoals gepland aan de Koppelpoort) verbinden we twee punten die anders nooit verbonden zouden kunnen worden. Door op die connectie te koorddansen creëren we kunst in het ledige daar waar nooit eerder iemand kwam en waar enkel vogels zouden heersen. We bouwen bij wijze van spreke een tijdelijke brug. Lyapunov vervormt de leegte waardoor de perceptie op die ruimte voor altijd verandert. Ruimtes die ooit door koorddansers zijn gevuld, zijn fysiek niet aangetast, maar zullen in de hoofden van zij die het zagen nooit meer hetzelfde zijn."

Spoffin: "De meerwaarde van de samenwerking tussen verschillende mensen en organisaties in Amersfoort is elkaar op een ander manier leren kennen, gezamenlijk een uitdaging aan gaan en kunst in de stad creëren op een plek waar veel bekijks is. Actieve deelname aan het festival geeft een andere dimensie ten opzichte van toeschouwer zijn. Deelnemers zijn extra betrokken bij het festival en we trekken ook deelnemers die normaal gesproken niet niet met het festival in aanraking zouden komen."

Wat is verder van belang om te weten?: 

Spoffin is het internationale festival voor buiten- en locatietheater dat zich jaarlijks in het laatste weekeinde van augustus afspeelt tegen het decor van de historische binnenstad van Amersfoort. In de periode 2010-2016 heeft het festival zich in hoog tempo ontwikkeld en is nu een vast punt op de agenda van veel Amersfoorters, bezoekers uit de regio, uit de rest van Nederland en het buitenland. 
Het festival biedt hoge kwaliteit en wil tegelijkertijd zo min mogelijk drempels opwerpen: daarom beslist de bezoeker meestal pas na afloop wat hij of zij betaalt. Spoffin verbindt een breed en nieuwsgierig publiek met het artistieke en prikkelende werk van doorgaans jonge talentvolle makers uit heel Europa. Ook geeft het festival het publiek verdieping, duiding en de mogelijkheid zelf mee te doen. Het project "Waag eens een oversteek" past hier perfect in, vandaar dayt

Bereik: 

Aantal activiteiten
Workshops en oefenlessen
In Liendert geven we in de week van 10 t/m 14 juli dagelijs 2 uur les om mensen kennis te laten maken met en deelnemers te werven voor 'Waag eens een oversteek'. Daarnaast zijn er een aantal gratis workshops en oefenlessen bij Circus Amersfoort, bij Amersfoortse tehuizen via WELZIN en mogelijk in het AZC.
Tijdens de repetitieweek en op de uivoeringsdag zijn er nog twee zogenaamde 'open pistes' waarbij publiek en voorbijgangers onder begeleiding van docenten worden uitgenodigd om funambule en slackline in Plantsoen West, het park naast de Koppelpoort, zelf te ervaren.

Repetitie
In deze week doen de deelnemers diverse balansoefeningen, ze leren zowel het koord als de balancier te beheersen. Ook leren ze om te werken op hoogte, samen op het koord te bewegen en elkaar te helpen drempels te nemen en angsten te overwinnen. Hiervoor doen ze concentratiespelen en -oefeningen, en ook oefening in creativiteit en presenteren. Ze krijgen instructie over rigging en de geschiedenis van Funambule (zowel binnen als buiten het circus) wordt aan het overgebracht.

Uitvoering 
Eén middag, bestaande uit de oversteek over een 40 meter lange kabel gespannen over de Eem. Daarbij zijn er diverse presentaties in het park Plantsoen West naast de Koppelpoort. Er is de hele middag wat te zien en te doen.

Type activiteit
Op 25 augustus is er een oversteek over het water, balancerend op een kabel bij de Koppelpoort. In het park naast de plek waar de oversteek plaats vindt, is ruimte om te oefenen voor deelnemers. Op de dag zelf en in de week voorafgaand aan de oversteek kunnen andere mensen meedoen aan een gratis workshop.

Aantal deelnemers:
De oversteek wordt gedaan door twintig deelnemers. Aan de workshops en oefenlessen in het voortraject doen ongeveer 100 deelnemers mee. Voor de open piste tijdens de repetitieweek en de dag van de de oversteek verwachten we in totaal nogmaals 100 deelnemers. 

Aantal bezoekers
Omdat het een langdurige activiteit is op een druk punt, verwacht we veel mensen die een tijdje komen kijken en dan weer door gaan. Er is veel te zien voor voorbijgangers en pubiek. Hierdoor is het lastig in te schatten hoeveel bezoekers er precies zullen zijn, maar we gaan uit van minimaal 500 bezoekers.

Wat maakt het project bijzonder?: 

Het project begeeft zich op het terrein van participatie (meedoen), van kunstbeoefening (circus), en vrije tijd. Het betrekt daarbij de wijkbewoners en nieuwkomers die met een voor hen volstrekt nieuwe vorm van kunst (circus) in aanraking komen.

Voor de deelnemers is het project het een kennismaking zijn met een tak van kunst die zowel fysiek, mentaal als artistiek uitdagend is. Ze kunnen iets leren waarvan ze nooit voor mogelijk hadden gehouden dat ze het ooit zouden doen, leren dat de grenzen van hun eigen kunnen verder liggen dan ze zelf dachten en dit kan leiden tot een groter zelfvertrouwen. Voor kunstbeoefening in de vrije tijd in het algemeen hopen we dat het stimulerend werkt om het plezier te zien van de deelnemers tijdens de oversteek. Het feit dat de toeschouwers het ook zelf kunnen proberen, versterkt dit. Het traject zal niet alleen indruk maken op de deelnemers zelf, maar ook op het publiek.

Spoffin vindt het project belangrijk omdat publiek hierdoor een actieve deelnemer wordt in plaats van een passieve toeschouwer. Ze ervaren hoe het is om actief mee te doen aan het festival, leren de kwaliteiten van de artiesten van het festival beter op waarde te schatten en zijn daardoor op een andere manier bij het festival betrokken.

Begroting: 

Om de drempel laag te houden, betalen deelnemers zelf een bescheiden bijdrage. Voor die deelnemers die dat niet kunnen betalen zoeken we sponsers. Daarnaast wordt het project financieel ondersteund door Stichting WELZIN, het Buurtbudget Binnenstad en Rabobank Amersfoort Eemland. Ook ondernemers in de omgeving worden via de ondernemersvereniging gevraagd om een bijdrage.

Er is geld nodig voor de begeleiding door professionele docenten, de materialen en het transport daar van, de EHBO en lunch, koffie en thee tijdens de week van de oversteek. De installatie die nodig is om een veilige oversteek te kunnen maken is hierbij de grootste kostenpost.

Locatie(s): 
Amersfoort, In de buurt van de Koppelpoort

Uitslag Beslis mee

FCP27
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 108 gestemd
totaal77
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Giovanni Campbell

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Jullie presenteren een grote uitdaging voor de deelnemers en je betrekt daar relevante partijen bij. Het onderwerp 'koorddansen' is bijzonder en de laagdrempelige aanpak om een diversiteit aan doelgroepen kennis te laten maken met deze vorm vind ik positief.
Wat me nog wel opvalt is dat jullie vrij summier ingaan op het creatieve werkproces dat de vrijetijdsbeoefenaars gedurende de week gaan doormaken, terwijl de concrete wijze waarop je hen met elkaar verbindt juist het spannende element is. Dat had je wat mij betreft uitgebreider mogen toelichten. Dit geldt ook voor de wijze waarop je inhoudelijk aansluiting vindt bij de behoeften van de deelnemers. Ik zou jullie daarom willen aanmoedigen om bij de uitvoering van het project met name de cocreatieve rol van de amateurs verder uit te diepen en na te denken hoe je duurzame verbindingen voor hen tot stand kan brengen. Veel succes met jullie experiment! We worden graag op de hoogte gehouden via het blog.

afbeelding van Stefanie Weijsters

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Alleen al de gedachte aan zo'n spannende oversteek doet mij wankelen. Circus is letterlijk én figuurlijk balanceren; het beweegt zich te midden van cultuur en sport. De techniek van het koorddansen speelt een belangrijke rol in de beoefening ervan. Het fysieke en mentale aspect heeft in jullie aanpak dan ook logischerwijs een sterke focus. Wel hebben jullie het creatieve en performance aspect van de koorddansbeoefening minder goed naar voren weten te brengen. Met workshops en lessen op niet vanzelfsprekende en ook openbare plekken in Amersfoort, richten jullie je op een diversiteit aan doelgroepen uit de stad. De samenwerking met WELZIN in het organiseren van de kennismakingsactiviteiten biedt daarbij voldoende vertrouwen voor de werving. Welk deel van deze deelnemers ook de stap gaat en durft te zetten naar de trainingsweek en de oversteek is afwachten. Een mooie afspiegeling van de diverse deelnemersgroep zou het nastreven waard zijn. Als onderdeel van festival Spoffin en in de openbare ruimte kan dit spectaculaire waagstuk een flink publiek bereiken. Vanwege de passende bescheiden bijdrage durf ik deze oversteek met jullie dan ook aan.

afbeelding van Marjolein Wagter

Dank voor alle feedback! We hebben geprobeerd zo veel mogelijk in de aanvraag te verwerken en zijn klaar om hem in te dienen. Zijn er vanuit het fonds nog vragen of opmerkingen, voordat we dat doen? 

afbeelding van Gábor Kozijn

Hoi Marjolein,

Misschien zijn statushouders een betere groep om je op te richten dan mensen die nog in een aanvraagtraject zitten. Deze mensen hebben een verblijfvergunning en zijn druk bezig om hun plek in Nederland te vinden. Je kan bij de gemeente, Humanitas, NT2-scholen of NVA Amersfoort vragen of zij statushouders kennen die interesse hebben om mee te doen.

Groet, Gábor

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Marjolein,

Ik zou graag meer lezen over de bijzondere samenwerkingsverbanden in dit project. Samenwerking is één van de criteria uit de regeling en met name het innovatieve, experimentele aspect ervan interesseert me. Bij samenwerking gaat het niet om de inzet van professionele medewerkers, maar de uitwisseling van organisaties en partijen, wellicht uit verschillende maatschappelijke domeinen.

Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie hopen dat dit project op de langere termijn teweeg brengt voor de organisaties, deelnemers, bewoners van Amersfoort, de beoefening van circus in Nederland, en/of andere. 

Last but not least is het handig om binnenkort de modelbegroting in te vullen en te uploaden, zodat we daar wat meer inzicht in krijgen. En bij Bereik is het goed om de activiteiten waar de repetitieweek uit bestaat nader te specificeren. 

afbeelding van Marjolein Wagter

Beste Gabor, dank je voor de tips ik ga daar zeker gebruik van maken, wat ik vooral leuk zou vinden is wat deelnemers te hebben die normaal gesproken niet snel met zo iets in aanraking zouden komen zoals bijvoorbeeld mensen die in een AZC wonen of in een buitenwijk waar weining gebeurd. Om dit te realiseren ben ik met welzin in contact gekomen en gaan we lessen geven in de wijk Liendert aan ouders en kinderen met een migratie achtergrond. Ik heb contact gehad met de stichting ter bevordering van vrolijkheid om ook een project in het ACZ te starten, Ze waren iets terughoudend omdat de wisseling van mensen zo groot is dat het maar de vraag of de deelnemers vooraf ook deel kunnen nemen aan het project zelf. mocht je hier nog iedeeen over hebben dan hoor ik dat graag.

groetjes Marjolein

afbeelding van Gábor Kozijn

Beste Marjolein,

Ik ben jullie coach tijdens Jij maakt het mee. Als ik de projectbeschrijving lees zie ik een prachtig project op een bijna magische historische locatie, wat zullen we de mensen in de langskomende treinen ook verbaasd zijn! In de tekst geeft je aan dat jullie benieuwd zijn hoe jullie zoveel mogelijk deelnemers uit verschillende lagen van de samenleving kunnen werven? Scholieren zouden jullie bijvoorbeeld via gymleraren op middelbare scholen in Amersfoort en gerelateerde sportverenigingen kunnen werven. Studenten via de Fit Academie Bokkeduinen of StuRa. Dertigers en vroege veertigers via berichtjes op basisscholen, waar hun kinderen op school zitten en vijftigers en zestigers (en andere generaties) via een nieuwsbericht in het AD Utrechts Nieuwsblad, amersfoortnu.nl of destadamersfoort.nl. Op welke punten kan ik nog met jullie meedenken of zouden jullie graag tips willen hebben?
Groet, Gábor

afbeelding van Marjolein Wagter

Hoi Stefanie,

ik ben Ronja, ik studeer dit jaar af als koorddanseres bij Codarts circus Arts. Jouw vraag was: "Ik bedoel met artistieke meer de kunstzinnige kant, dus wat betekent deelname voor de artistieke ontwikkeling van de deelnemers en/of de beoefening van een bepaalde discipline/genre/scene."

Circus kunst is een performance art. De deelnemers in ons project zijn dus artiesten in spe. Op de laatste dag van het project laten we allemaal zien wat we geleerd hebben. Dit kan in het parkje naast de Koppelpoort en voor wie daar klaar voor is, over het water. Bij iedereen zal dus op een gegeven moment het besef komen: "Ik sta zo direct voor een publiek.Ik wil iets doen en mensen gaan daar naar kijken." Voor een moment stelt je dat in de schoenen van iedere artiest die ooit voor zijn eerste optreden heeft gestaan. en wat doe je dan? En we delen met onze verse artiesten een aantal basisprincipes van voor een publiek spelen, vanuit het circus perspectief. Een van deze dingen is: wat voor kostuum draag je? wat voor muziek kies je? Hoeveel bedenk je van te voren wat je gaat doen en welk materiaal heb je geleleerd wat je kan gebruiken in je presentatie? Groet je het publiek? Het gaat vooral om het gevoel dat het leuk is om te laten zien wat je geleerd hebt, dat je trots bent op wat je doet. Het hoeft niet perfect te zijn.

Voor sommige deelnemers is dit de eerste keer dat ze circus zien. Sommige anderen hebben misschien al een keer een klassiek circus in een tent gezien waar een spreekstalmeester met een zwarte hoed op nummers aankondigt, en trapeze artiesten in een glitter kostuum door de lucht suizen. Het circus van vandaag is rijker dan dat. Het klassieke circus staat naast het moderne circus. In het moderne circus is ruimte voor metaforen. Een koorddanser die alleen, hoog op een koord balanceert kan alleen dat zijn, een vervreemdend, betoverend beeld, maar het kan ook een metafoor zijn voor iemand die alleen is, of niet met beide benen op de grond staat, of voor iets anders. In modern circus kan je een karakter spelen, of jezelf zijn. En je hoeft niet per se een glitter kostuum aan.

Circus heeft een kant die gerelateerd is aan dans. We werken met rythme, pasjes en figuren op de kabel. maar ook: hoe gebruik je je lichaam om iets uit te drukken? Voor de beginnende koorddansers is dit vooral de muziek. Hoe voel je de muziek in je lichaam? Kan je in het ritme lopen? Welke delen van je lichaam kun je gebruiken, terwijl je toch je balans houdt? Voel je de flow van de muziek? Welke muziek werkt het beste voor jou, wat helpt je om je te kunnen concentreren? Iedereen mag oefenen en optreden met zijn of haar eigen keus ‘koorddans muziek’.

We leren te werken met onze eigen ademhaling en om stem te gebruiken op de kabel. Het helpt om jezelf toe te spreken als je op het koord staat en voor mij is dat ook een theatraal element. "Ik kan het, ik loop op een kabel" dat is heel bizar om te horen als publiek, maar ook heel ontroerend. Bovendien heeft een wijs man ooit gezegd dat iemand die zingt, niet bang kan zijn. Dus dat gaan we natuurlijk uitproberen, als je wilt!

Verder in de week en voor diegenen die eraan toe zijn, beginnen we met duo werk. Samen de kabel oversteken, met verschillende houdingen en pasjes.

Tijdens mijn presentatie, maar ook als de deelnemers naar elkaar kijken tijdens het oefenen, kunnen ze zien hoe twee mensen zich tot elkaar kunnen verhouden op het koord. Hoe een beeld van eenheid of juist van tegenstelling gecreëerd kan worden, alleen door de verhouding van twee mensen tot elkaar..
Ik weet niet of dit een hele goede tekst is en of het helpt, maar geeft dit een beetje antwoord op je vraag? Kan het specifieker? Breder? Begrijplijker?

groetjes, ronja

 

afbeelding van Marjolein Wagter

Beste Stefanie, ja ik ken het project van de castellers en mij collega Ronja studeert dit jaar af aan de circus academie Codarts in Rotterdam en ik vond het project ook heel inspirerend.Ik was gisteren zelf in Leuven waar het festival CIRKL plaats vind en daar zag ik slackliners die uit verschillende gebouwen op 20 meter hoogte beven het publiek balanceren, niet perse een act opvoeren maar toch heel interessant als bewegend kunstwerk om naar te kijken tewijl je op het festival terrein rondloopt. Het artistieke van mijn project zit onderandere in dat er 20 totaal verschillende mensen deelnemen aan dit project, tijdens de voorbereiding vragen we bv wat ze hier toe heeft gebracht om mee te doen, wie ze zijn en wat ze hopen te bereiken. Deze kennis delen we met het publiek terwijl deze persoon de oversteek waagt. persoonlijke verhalen bij het beeld wat we gaan zien. als een doorlopende tentoonstelling van mensen die laten zien welke uitdaging ze aan gaan.  De deelnemers zijn een mix van Amersfoorters, jong en oud en uit alle lagen van de bevolking. Om deze te vinden heb ik scholen, ondernemers vereningingen, het AZC en een welzijns organisatie benaderd en daar ook kennismakings workshops gegeven. ik ben hier nog niet mee klaar en een van de mee denk vragen was ook hoe werf ik 20 zo verschillend mogelijke deelnemers, zodat we ook een goede mix en afspiegeling van Amersfoort krijgen.

Bestook me met meer vragen, want ik wil graag dat mijn project een succes gaat worden

groetjes Marjolein

afbeelding van Stefanie Weijsters

Ik bedoel met artistieke meer de kunstzinnige kant, dus wat betekent deelname voor de artistieke ontwikkeling van de deelnemers en/of de beoefening van een bepaalde discipline/genre/scene.  

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Marjolein en Spoffin-ers,

Welkom op Jij maakt het mee! Ik denk als adviseur van het Fonds graag met jullie mee. 

Als ik er al aan denk om de oversteek over een koor te maken gaat het in mijn maag al draaien, wat een spannende onderneming moet dat voor de deelnemers zijn! Mooi om deze aanvraag binnen te krijgen nadat we net vorige week Circusstad Rotterdam beleeft hebben. Daar vond onder andere een gehonoreerd project van de Rotterdamse Castellers plaats; misschien goed om ook eens inspiratie op te doen. Jij maakt het mee is gericht op de actieve kunstbeoefening en cultuurdeelname. Circus is zeker een kunstdiscipline, maar ik lees graag nader toegelicht terug wat de creatieve, theatrale of kunstzinnige aspecten van dit project zijn en hoe de deelnemers daarin geprikkeld en ontwikkeld worden. Ook kom ik graag meer te weten over jullie doelgroep; wie zijn zij, hoe betrek je ze, waarom doen zij mee.

Succes hier op Jij maakt het mee!