menu denk mee beslis mee maak mee

Volente

Stichting Avonturijn Producties

Stichting Avonturijn Producties
5 maart 2018 tot 4 juni 2018
beeldend 3D, circus, crafts, dans
jongeren, kinderen, ouderen, volwassenen
€15.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Publicatie Volente 2018

Door Ronja Mooij op wo 6 jun

Hierbij een publicatie van Haerlems Bodem over Volente 2018. 

https://...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Volente

Stichting Avonturijn Producties

afbeelding van Ronja Mooij

Ingediend door:

Ronja Mooij

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Vanaf hoe laat in de ochtend kun je potentieel publiek zo ver krijgen dat ze willen komen naar een evenement als deze?

Wat ga je doen?: 

In mei zal alles in bloei staan en in de landbouw breekt een periode van betrekkelijke rust aan. Er is gezaaid en de natuur doet verder haar werk. Alles begint te bloeien en groeien, de warmte komt langzaam weer terug. Tegen deze bewegelijke en opwindende achtergrond voltrekt zich de beleving Volente waar bij het nieuwe leven gevierd wordt.  

Tijdens Volente zullen de bezoekers worden meegenomen op een reis in de vroege ochtend. De rituelen, vieringen, gebruiken en uitgelaten sfeer van de lente zal worden herbeleefd gedurende een 1,5 uur durende wandeling door een woud dat uit zichzelf al de fantasie behoorlijk prikkelt. Geniet van het wonderbaarlijk witte wieven gezangen, vlecht je eigen bloemen krans, ervaar een speciale manier van dauwtrappen, verbrand negativiteit in het vreugdevuur en dans je uit je winterslaap rond de meiboom. De ochtend zal worden afgesloten met een feestelijke, theatrale brunch aan lange, vrolijk versierde tafels waar je je verbonden zal voelen, niet alleen met de natuur maar ook met elkaar. 

Inspiratie voor dit evenement komt dan ook uit vroegere tijden en oude rituelen. Toen de vreugdevuren rond deze tijd vlamde, de meisjes om de meibomen danste, de offers werden geplengd en de goden werden aangeroepen om ons land vruchtbaarheid te schenken.

Beknopte info over evenement: 

  • Ochtendwandeling met natuur- en cultuurhistorische waarde door prachtig landgoed.
  • Onderweg wordt je interactief betrokken bij verschillende belevenissen zoals oude rituelen in een nieuw jasje, natuurschoon dat op speciale wijze wordt gepresenteerd en creatie van symbolische voorwerpen.
  • Om de 20 minuten vertrekt er een groepje van 20 mensen het bos in. Zo hebben de bezoekers een intiem gevoel en wordt de beleving versterkt.
  • In totaal komen er 600 bezoekers verdeeld over 3 dagen. 
  • Volente vindt plaats op zaterdag 19, zondag 20 en maandag 21 mei. Dit zijn officiële feestdagen in Nederland. Het is dan pinksteren. 

Optredens en belevingen: 
Tijdens deze wandeling zul je verschillende interactieve optredens tegenkomen die geïnspireerd zijn op eeuwenoude rituelen. 

Disclaimer: Zoals hieronder beschreven is hoe de optredens in onze fantasie binnenkwamen. Na uitvoerig brainstormen met de deelnemers kan dit nog rigoureus veranderen.

Het publiek begint als groep aan de wandeling. Aan het begin staat een grote tafel met alle ingrediënten om de bezoekers een eigen bloemenkrans te laten vlechten. Men mag deze opzetten en gaan zitten om te wachten en te genieten van een vreugdevolle kruidendrank totdat iedereen klaar is om te gaan.  
Door een pinksterblom (een ongehuwd knap meisje die met bloemen versierd wordt als bruidje) wordt je als bezoeker meegenomen verder het landgoed in. Zij is de gids die de bezoekers langs de volgende magische gebeurtenissen leidt:

1. Vreugdevuur
Als eerst komt men bij een vuur. Hiernaast staat een mooi aangekleed persoon die het vuur brandend houd. Deze persoon vult de handen van bezoekers met toverzand en vraagt iets in gedachten te nemen dat je aan het vuur wil geven. Een vervelende gebeurtenis of gedachte die niet voedend werkt. Het zand mag men om de buurt in het vuur gooien, dit geeft een mooie gekleurde vlam. In zoʼn vuur wordt symbolisch het (moeizame) verleden verbrand en achter je gelaten. Om hiernaast ook groei aandacht te geven krijgt iedere bezoeker een zaadje. Hieraan mag iedereen een thema koppelen dat ze de komende periode positief willen ontwikkelen. Deze zaadjes kunnen worden gepland en zullen de groeikracht symboliseren van het gekozen thema. Alles dat je aandacht geeft. groeit. 

2. Meiboom Dans
“Men gelooft dat het planten (rechtop in de aarde zetten) van de boom (een lange paal) leidt tot vruchtbaarheid voor vee, akkers en mensen. Aan de bovenkant van de meiboom worden vele linten bevestigd. Alle linten (wij, zielen) die vast zitten aan de meiboom worden door een dans gevlochten. Dit staat symbool voor: ‘Of we nu levend of dood zijn, zo zijn we toch met elkaar en andere zielen verbonden’.
Deze dans, die zicht afspeeld op een weelderig bloeiende boomgaard, zal worden geleid door een professionele choreograaf. Amateur dansers uit uiteenlopende leeftijdscategorien zullen hieraan meewerken, zo wordt een groot spectrum van leven gesymboliseerd. Het publiek wordt actief betrokken in de dans waardoor de gehele groep (ongeveer 20 man) samen verschillende linten al dansenderwijs in elkaar vlecht. 

Witte Wiefen:
“Boven de velden, sʼochtens vroeg in mei, kom je vaak slierten van mist in verschillende vormen tegen. Als je je ogen probeert te focussen op nevel die zweeft over de velden, dan zal je merken dat je dat niet lukt. Het heeft geen heldere contouren en verandert continu. Zo kan je oog zich niet scherp stellen en je brein geen objecten waarnemen. Als je op die manier langdurig zal staren naar de nevel wordt het analytische objectieve brein uitgeschakeld en zal het gevoel en de intuïtie de waarneming overnemen. Dit maakt het waarnemen van het bovennatuurlijke dingen mogelijk. Dit noemde men ook wel de witte wiefen. Witte wieven worden vaak in verband gebracht met heksen en/of spoken. Ook wordt verband gelegd met moerasvrouwtjes, feeën of elfen.”

3. Witte Wiefen Paard
Vanuit de mist ziet men een wit paard tevoorschijn komen met een berijder die een aantal prachtige bewegingen maakt. Dit heet voltige. Voltige als acrobatiek te paard is al zeer oud, getuige prehistorische rotstekeningen die het uitbeelden. Sinds een aantal eeuwen vindt men deze kunst ook terug in het circus. Er zijn een aantal amateurteams in nederland die deze sierlijke tak van sport beoefenen. Jezus Christus kwam op een wit paard, toen god hem uit de hemel zond. Omdat pinksteren het begin van de kerk is heeft dit weer een kleine link daar naartoe. Voor de Germanen was een wit paard eveneens een heilig dier. Het witte paard staat symbool voor het brengen van hoop, sterkte, macht, vrijheid, energie, vitaliteit en levenskracht. 

4. Witte Wiven Gezang 
Men komt aan bij een van de meest sprookjesachtige plekken in het bos. Waar het mos lijkt licht te geven en de waterlelies drijven in een groote vijver. Er hangt veel mist boven het water en de heuvels, figuren die opdoemen zijn hierdoor matig zichtbaar. Verleidelijk gezang komt vanuit het water en vindt zijn weerklank overal om je heen. Het is een beetje spannend maar ook zuiver en mooi. Het doet je adem stokken en tegelijkertijd zinderen van geluk. De mist verdwijnt en daarbij ook alle figuren die je dacht te zien, waarna je je weg vervolgt je. 

5. Nieuw Leven Lente Museum. 
Een staat midden op het pad een deur met daarboven een uithangbord dat zegt “museum”. Aan de andere kant van de deur ben je nog steeds in het bos, maar toch wordt het je duidelijk dat je een andere ruimte bent binnengetreden. De bezoekers kunnen op eigen tempo door dit museum heen dwalen. In deze “ruimte” vindt men museale attributen waardoor je daadwerkelijk het gevoel hebt in een museum te zijn beland. Ook staan er vitrinekasten, glazen stolpen, sokkels en schilderijlijsten die extra aandacht vragen voor de pracht van de ontluikende natuur in de omgeving van het ‘museum’. Verschillende elementen van de natuur worden op deze manier gepresenteerd als kunstwerken. In het ‘museum’ kun je op verschillende knoppen drukken waardoor extra historische uitleg over het ‘uitgelichte’ natuurschoon klinkt. Door dit museale decor wordt het publiek extra gestimuleerd om om zich heen te kijken. De uitgang van het museum betreft wederom een deur waardoor men ‘de ruimte’ verlaat.

6. Dauwtrappen:                         
“Vroeger liepen mensen op deze dag in mei in alle vroegte blootsvoets door het gras. Op bepaalde dagen zou de dauw een magische, genezende en zuiverende werking hebben en onttrekt het gifstoffen uit het lichaam.“
                    
Wanneer men de bloemen vaasjes vanaf het museum is gevolgt komt men bij het eennalaatste onderdeel van de wandeling. Een witte vierkante tent vormt een wachtkamer met stoelen. Alle bezoekers krijgen ooglapjes uitgedeelt. Hen wordt gevraagd hun schoenen uit te doen en deze in een bolderkar te zetten. Er wordt uitleg gegeven over de werking van dauwtrappen en dat het goed is om dit met gesloten ogen te doen om je meer te kunnen focussen op de sensaties van je voeten in het vochtige gras. Een voor een wordt men naar de uitgang van de wachtkamer geleid richting open veld. Daar krijgen zij een touw vast dat hun leidraad is om veilig aan de andere kant van het veld te komen. Naarmate de bezoekers verder langs het touw lopen klinkt er steeds duidelijker muziek. Wanneer ze bij het einde komen wordt er in hun oor gefluisterd het touw los te laten en zich te laten lijden door de muziek. Er staan voetenbadjes met warm water met kruiden om je voeten in te wassen. Nadat je je voeten hebt gewassen en gedroogd komt de bolderkar met schoenen aangereden zodat je de weg kunt vervolgen met schoeisel. 
     
7. Eind brunch.

Samen eten is meer dan zorgen dat de interne motor blijft draaien. Samen eten is en was het moment van uitwisselen van ervaringen, overdenkingen en wensen. We hebben dat ooit verloren toen het voor de industriële samenleving handiger was dat wij in eengezinshuizen gingen wonen. Daarvoor werd er veelal met velen samen van de maaltijd genoten. Sociale relaties werden zo in stand gehouden,  men werd op de hoogte gehouden van de gang van zaken in het dorp, stad of land. Er werd gefilosofeerd, gediscussieerd en geconverseerd over uiteenlopende onderwerpen. Samen eten schept verbinding. 

In de verte verschijnt een sprookjesachtig tafereel. Naarmate je dichterbij komt zie je prachtige, lange, sierlijk gedekte tafels staan met veel bloemen en heerlijk eten en drinken. Bij het eten en drinken zal verteld worden uit welke periode de gerechten zijn geïnspireerd, en tijdens welke viering in de mei deze voorheen werden bereid, maar dan wellicht op een net wat andere manier. Ook is er aandacht voor de weg die het heeft gekost om van de aarde op jou bordt te komen. 
Op de tafels liggen ook envelopjes en een zandloper om in een kort tijdsbestek elkaar op creatieve wijze iets beter te leren kennen. Zo willen we de bezoekers stimuleren om samen te filosoferen over het thema van de ochtend.    

Markt (openbaar)
Wanneer men de lunch verlaat om naar de uitgang te lopen, zullen de bezoekers langs een speciale mei-markt lopen. Hier zijn kraampjes te vinden die producten aanbieden met een directe link naar het thema. Ook zullen er verschillende korte workshops plaatsvinden. Denk hierbij aan kaarsen  maken, bloemschikken, kleien of houtbewerken. Deze markt is openbaar. Buiten de bezoekers van het evenement kan iedereen de markt bezoeken en aan de grote tafels iets eten en drinken.   

 

 

Hoe ga je te werk?: 

Wat is het doel van je project? 

    •    Historische waarde overbrengen
Het zal geen middeleeuws feest worden waarbij je terug gaat in de tijd zoals bijvoorbeeld het Archeon. Daar worden alle gebruiken en rituelen zo precies mogelijk nagebootst. Tijdens Volente wordt cultuur-historische informatie in een nieuw verrassend jasje gestoken. Op een manier waarop de boodschap hetzelfde blijft maar verrassender en indrukwekkender om mee te maken. Het is goed om de geschiedenis te kennen om hedendaagse gebeurtenissen te relativeren. Tegelijk kunnen we uit het verleden soms ook lessen trekken die ons helpen om eerder gemaakte fouten te vermijden. 

    •    Bewustmaken van de oorsprong/basis van leven
Tegenwoordig nemen we veel zaken voor lief. Zo kun je ongelimiteerd eten kopen in de supermarkt en heeft iedereen recht op onderdak. Niet zo lang geleden was men voor alle basisbehoeften afhankelijk van de natuur. Deze afhankelijkheid gaf de zorg en het respect voor de natuur prioriteit. Nu deze afhankelijkheid tegenwoordig is geminimaliseerd, is ook het respect en de prioriteit geminimaliseerd. Dit uit zich bijvoorbeeld in ontbossing en eilanden van plastic in de zee. Door mensen zo nu en dan bewust te maken van de oorsprong van leven, hopen we een verhoging in het respect voor de natuur te veroorzaken. 

    •    Mensen ( buurtbewoners) samen brengen.
Evenementen bieden bewoners uit de omgeving van de evenementlocatie de mogelijkheid om met elkaar in contact te treden en zo de sociale binding binnen de gemeente te versterken. Door ook interactieve elementen toe te voegen waarbij de bezoekers contact met elkaar hebben, stimuleren we dit contact.

    •    Jong en oud, amateurs en professionals samen laten werken aan een totaalbeleving/evenement
Door te mixen met jong/oud en amateur/professional, verschillende afkomsten etc. willen we een gevarieerde groep mensen betrekken bij het evenement. Iedere generatie heeft een eigen kijk op zaken en kan zijn iets speciaals toevoegen. Door iedereen door middel van verschillende inspiratie- en repetitiedagen invloed te laten hebben op het resultaat, willen we een unieke samensmelting creëren.

    •    Amateurkunstenaars uit de regio een (groter) publiek bieden.
Graag laten zien wat een talent regio Haarlem rijk is en bieden we hen een uniek podium. Uit andere evenementen van onze stichting is gebleken dat dergelijk optredens een opmaat zijn andere samenwerkingen.

    •    Creëren van innovatieve samenwerkingen
De kunstenaars uit te dagen binnen hun disciplines nieuwe vormen te creëren - kunstenaar prikkelen om verder te kijken zodat ze samen tot een vernieuwende presentatie komen. 

    •    Ambachten onder de aandacht brengen.
Naast uitvoerend kunstenaars willen we ook mensen met hun ambachtskunsten onder de aandacht brengen. Enerzijds dragen zij met hun verhaal en producten bij aan het creëren van bewustzijn ten aanzien van de natuurlijke oorsprong van grondstoffen en productieprocessen die nodig zijn om tot bruikbare voorwerpen te komen. 

    •    Dankbaarheid voor de natuur vergroten.
Door de beleving zelf, de wandeling, alle beeldende, uitvoerende kunstvormen, het creatieproces van artiesten en workshops proberen we duidelijk te maken wat voor enorme rol de natuur heeft in ons bestaan. We zijn zo gewend dat alles kan worden gekocht in de supermarkt, dat extra aandacht voor dit proces nodig is om meer respect te ontwikkelen voor de natuur.


Wat is je doelgroep? 

    •    Buurtbewoners - mensen uit de buurt van de evenementenlocatie betrekken bij natuurbeleving in hun eigen omgeving.
    •    Kennissenkring van amateurkunstenaars en professionals - door hen een uniek podium te bieden, of workshops te laten geven willen we hun netwerk warm maken voor deze beleving.
    •    Geïnteresseerden in uitjes met creatieve en informatieve waarde voor het hele gezin, ( iedere leeftijd).
    •    Jonge makers/creatievelingen - door het organiseren van een workshop in Haarlem waarbij wordt gedemonstreerd hoe je met natuurlijke grondstoffen mooie objecten kan maken, willen we een deel van het decor co-creëren.
    •    Natuurliefhebbers
    •    Liefhebbers van ambachten en pure producten (voor de markt)
    •    Geïnteresseerden in markten met speciale producten (voor de markt)


Wat staat er te doen: 

We kunnen de beleving in 4 deelprojecten opsplitsen. Per deelproject staat uitgeschreven hoe dit project bijdraagt aan een actieve deelname aan cultuur.

    1.    Cultuur en natuurhistorische informatie verzamelen

In samenwerking met een middelbare school uit Haarlem willen we een speciaal schoolproject opzetten. In plaats van zelf alle details van de meivieringen uit te pluizen willen we dit project aanbieden aan een middelbare schoolklas. De klas wordt verdeeld in groepjes en ieder groepje krijgt, na inleidende informatie van de leraar, een specifiek onderdeel om verder te gaan onderzoeken. Het project wordt afgesloten met een presentatie aan alle deelnemers van Volente, waarbij ook de eigen interpretatie van de scholieren en hun visie op de rol van dit onderderdeel in de huidige samenleving belangrijk zijn.


    2.    Creatie van decor door geven van workshops vooraf en tijdens beleving.

Er zullen 3 verschillende workshops georganiseerd worden die aansluiten bij het thema en sfeer van Volente. Tijdens deze workshop leren de deelnemers specifieke ambachtelijke skills en krijgen ze informatie waardoor zij een bijdrage kunnen leveren aan het realiseren van het evenement.  

Proef de natuur
Sandra Kooij is een topchef die al 25 jaar werkt met lokale en pure ingrediënten en deze in haar gerechten ook “in hun waarde laat”. Zij zal gaan vertellen over het belang van puur voedsel, eetbare planten in het wild, de betekenis/symboliek van verschillende soorten voedsel en de bereiding ervan. Gewapend met informatie over gerechten die vroeger tijdens de meifeesten werden bereid zal zij uiteindelijk met de deelnemers van de workshop, een brunch gaan bereiden die goed is voor lichaam, geest en spectaculair voor de zintuigen.  

Tuinieren & bloemschikken
Paul Wijkmeijer zal gedurende een middag zijn kennis van bloemen, planten overbrengen op een groep vrijwilligers. Er zullen veelal planten en bloemen behandeld worden die een link hebben met de historische mei feesten. Naast kennis worden ook technieken in bloemschikken geleerd zodat ze in het tweede deel van de middag aan de slag kunnen met het de creatie van stukken van het decor. Ook zal Paul samen met zijn vrijwilligers de leiding hebben bij het creëren van de bloemenkransen aan het begin van de beleving. 

Upcycling: knutselen met de natuur
In de maand voorafgaand aan het evenement zal er op de evenementenlocatie een aantal middagen worden georganiseerd om vrijwilligers (focus op buurtbewoners) kennis te laten maken met ‘knutselen met de natuur’. Na het tonen van een presentatie over de mei feesten zullen de vrijwilligers onder inspirerende leiding van Upcycle styliste Karine Labrousse het bos in gaan om zoveel mogelijk natuurlijke elementen te verwerken tot prachtig decor. 

    3.    Ontwikkelen interactieve beleving door samenwerkingen tussen een selectie
professionals en amateurs.

    •    1e bijeenkomst: Deze bijeenkomst staat in het teken van elkaar leren kennen, introductie van het thema en start van de brainstorm tussen de verschillende samenwerkingsvormen. De verschillende rituelen die worden verwerkt in de beleving staan vast. Ook hebben we een idee over de uitvoering. Maar de kracht van de groep zorgt altijd voor creatieve ideeën en andere interpretaties van informatie. Dit proces willen we stimuleren in de brainstorm. Het thema wordt geïntroduceerd door leerlingen van de middelbare school die in samenwerking met de geschiedenisleraar de verschillende rituelen in detail hebben uitgediept.  

    •    Locaties bekijken: Vrij kort na de 1e bijeenkomst worden de artiesten uitgenodigd om de verschillende locaties te bekijken die beschikbaar zijn voor de performances. De artiesten kunnen dan aangeven welke locatie voor hen gewenst is. Het bekijken van de locaties moet zorgen voor nieuwe inspiratie. Daarbij wordt het vraagstuk toegevoegd: hoe kunnen we de natuur integreren in de performance.

    •    Repeteren: De individuen, groepen en samenwerkingen gaan aan de slag met het bedenken en repeteren van de performance. Alleen het idee dient op papier te worden goedgekeurd. De invulling laten we volledig over aan de artiesten zelf, dit geeft ze vrijheid en verantwoordelijkheid en zorgt direct voor verbinding met het geheel.

    •    Generale Repetitie: Een week voor het evenement wordt er eerst met de hele groep artiesten naar alle individuele performances gekeken. Door middel van feedback van de andere artiesten uit verschillende disciplines kunnen er nieuwe dingen worden geleerd en kan er nog worden geschaafd aan de performance. Daarna zullen we overgaan in de generale repetitie waarbij alle betrokken scholieren het publiek zijn. Zij hebben in een eerder stadium de rituelen uitgediept en kunnen feedback geven vanuit deze kennis waardoor het cultuurhistorische element kan worden aangescherpt.    
    •    Uitvoering: Tijdens de evenementdagen worden alle artiesten en vrijwilligers vanaf samenkomst ondergedompeld in de sfeer van het evenement. Een ochtendmeditatie, sfeervolle kleedruimte met thematische muziek en een ontbijt aan de lange tafels moet hiervoor zorgen. Hierdoor willen we het plezier vergroten en de inleving in het thema stimuleren.

    4.    Bereiken van potentieel publiek

Er word weinig verteld over wat de mensen precies te wachten staat. Er wordt een nieuwsgierigheid gekieteld en veel sfeer en aankleding gecommuniceerd. Er staat iets bijzonders te gebeuren….

Promotievideo
Om een bepaald gevoel goed over te kunnen brengen zal er een sferische promotievideo worden opgenomen. In deze video willen we ook flarden van de geschiedenis integreren. Bij andere evenement van onze stichting is dit altijd het speerpunt in de communicatie geweest en zorgt dit voor veel interesse. 

Cinemagraphics
Tijdens het opnemen van de promotievideo zullen we ook zogeheten cinemagraphics ontwikkelen. Dit zijn videobeelden waarin een deel van het beeld beweegt en de rest stilstaat. als een foto. Deze beelden trekken op sociale media sneller de aandacht dan reguliere foto of video. Deze beelden gaan we inzetten voor Facebook en Instagram (organisch en advertenties).

Uitnodigingen
Er zullen drie soorten speciale uitnodigingen worden verzonden. De ontvangers van deze speciale uitnodigingen worden getipt over het evenement en krijgen het ‘privilege’ om als eerste kaarten te bemachtigen. De volgende groepen krijgen de uitnodigingen:

    •    Buurtbewoners van evenementlocatie (binding door woonomgeving
    •    Bezoekers van soortgelijke evenementen (binding door gedrag)
    •    Samenwerkingspartners (binding door relatie) Door veel verschillende groepen mensen te betrekken bij de creatie van het evenement zorgen we ook voor een groot en divers organisch bereik. De familie en vrienden van alle betrokkenen (School, paardenmanege, dansschool, koor, workshop deelnemers etc.) krijgen als speciale genodigden voorrang op bij de kaartverkoop.


Biologische markten
Verkleed in thema flyers uitdelen op de biologische markt.

Social Media Tag Actie
Bij de ingang van de evenementlocatie, op social media en via lokale media zullen we deze actie communiceren. Iedereen die op de foto gaat met wat hen het ‘lente gevoel’ geeft of symbool staat voor groeikracht EN ons in deze foto tagt, maakt kans op een speciaal arrangement voor 4 personen incl. toegang tot het festival. 

Verrassingen in het bos
Omdat er dagelijks veel bezoekers komen op de evenementlocatie willen we hier kleine verrassingen verstoppen met begeleidend schrijven waarin we vertellen over wat er binnekort op de locatie gaat gebeuren.

Persbericht lokale media
Door samenwerkingen met veel verschillende partijen en de historische inslag van het evenement hebben we een leuk verhaal voor verschillende lokale media.

 

 

Met wie werk je samen?: 

Samenwerkingen

Hieronder worden de belangrijkste samenwerkingen genoemd. Per samenwerking wordt aangestipt hoe we elkaar versterken en op welke (innovatieve) wijze we samen werken.

Staatsbosbeheer 
Beheerder van de evenementlocatie. Zij versterken het evenement door sponsoring en delen van specialistische kennis over flora, fauna en geschiedenis. Het evenement zorgt voor meer bekendheid en aantrekkingskracht van de locatie. Het innovatieve aan deze samenwerking is dat de evenementlocatie een groot onderdeel is van het geheel waardoor staatsbosbeheer niet een leverancier is, maar een deelnemer van het geheel waardoor de samenwerking intensiveert en dwingt tot creativiteit van beide kanten. 

Bezoekers
De bezoekers komen niet alleen maar om te kijken en te proeven. Alle deelnemers worden bij ieder onderdeel uitgenodigd mee te doen en na te denken over de symboliek en het thema. Hiermee willen we de deelnemers uit hun comfortzone halen en creatief prikkelen. Door naar het evenement te komen bieden zij ons de mogelijkheid om het evenement met dit gedachtegoed te kunnen neerzetten. Daar geven wij ze historisch besef, een unieke beleving, prachtige optredens en bewustzijn van de natuur voor terug.

Vrijwilligers
Door middel van het betrekken van de vrijwilligers bij het creatieproces van het evenement proberen we de verbinding met het evenement te versterken. Middels de workshops kunnen zij een bijzondere ambacht leren. Deze skills kunnen zij dan weer inzetten om het evenement tot een succes te maken. 

Jongeren 
In overleg met Muziekdocent Marina Besselink en perkussie en tuinbouw docent Simanto, van de Rudolph Steiner School in Haarlem willen we leerlingen tussen de 14 en de 18 jaar betrekken bij het maken van kunst. We hebben gebrainstormd en zijn met een hoop bijzondere plannen gekomen. Twee voorbeelden: Om tijdens pasen een gedichten "wedstrijd" te organiseren waarbij jongeren hun gevoel en beleving verwoorden omtrend het loslaten van de winter en het verwelkomen van de lente. Deze zullen dan of opgenomen worden en op bepaalde plekken in het bos te horen zijn, of live voorgedragen. Het tweede wat ons mooi lijkt is om met klank en geluid bezig te gaan en de jongeren muziekinstrumenten te laten maken die zowel een kunstwerk zijn als een klank produceren die mooi past bij de maand mei. Deze muziek kunstwerken hangen in een aantal bomen langs het pad. De bezoekers wordt verzocht deze uit de bomen te nemen en muziek te maken, om zo samen 'al muziek makend' verder te wandelen.

Kunstenaars/artiesten

Mokum Klatsj (bandje)
Aan het einde van het dauwtrappen komen de bezoekers aan bij een veldje waar men mag dansen met de oogen dicht. Er klinkt muziek, hiervoor wil ik een bandje vragen genaamd Mokum Klatsj, bestaande uit allemaal jonge studenten. De band bestaat uit 2 klarinetten, 2 violen, een hoorn, contrabas en een gitaar en hebben daarmee alles in huis om je te laten bewegen. 

Paardenmanege
Voor de witte wieven te paard zijn we met het Hippisch Centrum Velsen in contact. Er zullen auditiedagen worden gehouden waaraan iedereen deel mag nemen (jong/oud, beginner/ervaren). We zoeken hierin naar een gevarieerde mix van ruiters. Door deze performance wordt een sport ontwikkeld tot uitvoerende kunst. Dit kan een mooie stimulans/motivatie zijn voor de ruiters om de sport creatiever te benaderen.

Danslerares + dansgoep
De meiboomdans wordt een samenwerking tussen jong & oud. Er wordt een professionele danseres/choreografe aangewezen die het geheel uitstippelt. In samenwerking met een dansschool (jong) en een folkloregroep (ouder) zal zij een dans ontwikkelen waarin het publiek makkelijk kan worden geïntegreerd. Op deze manier kunnen beide groepen iets van elkaar leren en elkaar inspireren. Voor de rol van choreografe hebben we Sophia Maria Kienhuis of Marska Imanse op het oog. Beiden zijn enthousiast en geïnteresseerd. Graag willen we dat jong en oud vertegenwoordigt zijn tijdens deze belevenis en ook samenwerken om tot een voorstelling te komen. 

Het vindingrijk 
Deze groep met jonge kunstenaars en artiesten, afkomstig uit het kunstenaarsdorp ruigoord, willen we betrekken bij het maken van het lente museum. Aan hen de uitdaging om informatie over planten, historie en een museale omgeving samenbrengen tot een vermakelijk en informatief geheel. 

Vuurmaker
Een samenwerking tussen stoer en zacht. Tussen duister en licht. Aan de ene kant zorgen vuur-performers voor een indrukwekkende en spannende show waar de kleur zwart overheerst. Aan de andere kant zal een in wit geklede sjamanistische rituelen leidster het geheel van betekenis voorzien. Het element vuur zal worden vertegenwoordigd door artiesten van Lights in Motion en het ritueel zal worden geleid door Laura van Deth.

Koor
Ook hierin zoeken we naar bijzondere samenwerkingen. Een kinderkoor in combinatie met een seniorenkoor. Twee uiteinden van het leven combineren met als doel een gezongen lied dat iedereen uitnodigt om mee te gaan zingen.
Een koor heeft over het algemeen een stoffig imago terwijl het met elkaar zingen iets heel moois doet met mensen. Tijdens het zingen kun je niet anders dan in het moment zijn, het haalt je uit je hoofd, en maakt dat je letterlijk en figuurlijk je eigen stem durft te laten horen. Het geeft een gevoel van saamhorigheid. 

Workshopgevers

Karine Labrousse
Upcycling is tegenwoordig een specifiek specialisme, eentje die Karine tot kunst heeft verheven. Vroeger was dit doodnormaal; grondstoffen en producten hergebruiken zodat er nieuwe producten of gebruikstoepassingen ontstaan. Deze mindset willen we graag aan de deelnemers meegeven en ze daarin ook technieken leren om dit in de praktijk te brengen. Tegelijkertijd zijn ze bezig met het co-creëren van het decor van Volente.

Keukengeheimen  
Sandra Kooij kookt met pure, eerlijke en streekgebonden producten. Haar kennis van voedsel is een reden om haar uit te nodigen als kok voor de brunch. Ze zal haar menu samenstellen met inspiratie uit het verleden, symboliek (bijv. spruiten en kiemen die de levenskracht symboliseren) en de historie van de mei feesten. Sandra zal met een groep vrijwilligers aan de slag gaan, in de vorm van een workshop, om wat van haar kennis en kunde over te brengen en zo samen het feestmaal te bereiden en te serveren. 

Bloemenatelier Klavertje 5
Paul Wijkmeijer van bloemenatelier klavertje 5 heeft een schat aan kennis over bloemen en planten en hij is een purist als het aankomt op bloemschikken. Door zijn bloemschikkunst brengt hij een ode aan de bloei en groei. Paul zal zijn kennis en kunde overdragen aan de vrijwilligers die hem zullen helpen of/en een workshop bij hem volgen. Daartegenover staat dat wij zijn ambacht en talent onder de aandacht willen brengen en mensen laten zien wat je allemaal kunt creëren met bloemen.

WTG ( Wij telen groenten) 
Deze stadstuinderij verbouwd biologische groente, fruit en bloemen. Als buurtbewoner kun je hier je eigen groente en fruit zelf komen oogsten. Door middel van een samenwerking met WTF willen we deze variatie op de reguliere voedselketen bekender maken in Haarlem. Alle groente voor de brunch zal van deze tuinderij komen. Door te vertellen over de oorsprong, kwaliteit en bewerking willen we de bezoekers intenser laten proeven en meer aandacht laten hebben voor de weg die het voedsel gegaan is. Dit past bij ons doel om meer bewustzijn te creëren hieromtrent.  

Marktkraampjes:

  • Floortje Mahu - duurzame handgemaakte kleding
  • Bio-Kult - probiotica voor een gezonde darmflora
  • Ah lief! - 100% natuurlijk en biologische verzorgingsproducten
  • MR&MRS TEA - groot aanbod hoge kwaliteit thee
  • Vendor - organic & vega kazen
  • Ghee easy - zuivere geklaarde biologische nederlandse boter
  • Ridiculously Good - lekkernijen van rauwe chocolade 
  • Biosap karretje door Kim van Waversveld - heerlijke biologische vruchtensappen
  • Sharp Sharp - suikervrije banketbakkers
  • Fläska - producent van bijzondere en duurzame waterflessen
  • en deze lijst willen we nog met veel mooie initiatieven aanvullen.

Haarlemse makers
Door een speciale en sfeervolle markt te organiseren waar deze Haarlemse ambachtslieden hun kunsten kunnen vertonen en hun producten kunnen verkopen willen we bijdragen aan de bekendheid en oorsprong van deze ambachten. 

Wat is verder van belang om te weten?: 

Een beleving in de vroege ochtend op een buitenlocatie als deze, waarbij theater, muziek, dans, kunst, geschiedenis, ontmoeting, eten en actief creatief bezig zijn bij elkaar komen is volgens ons uniek in Nederland. Er zijn een aantal gevoelens die ten grondslag liggen van de creatie van dit concept. Deze gevoelens hebben we onderzocht en blijken ook daadwerkelijk op waarheid te berusten. 


Belang van verrassingen
Uit onderzoek blijkt dat juist het onverwachte essentieel is om ons te ontwikkelen en nieuwe ideeën te krijgen. Dit maakt dat je de dingen beter onthoud en zorgt ervoor dat je het gevoel krijgt dat je leeft. Daarnaast wordt het brein gestimuleerd om razendsnel naar betekenis en oplossingen te zoeken. Ook blijkt iets doen wat je nog nooit eerder hebt gedaan het plezier te vergroten.
                    
Belang van Schoonheid
In ieder leven gebeuren een heleboel vervelende dingen en het nieuws vermeld niet veel anders. Dat maakt mensen angstig en geeft geen prettig gevoel. 
Door af en toe met schoonheid geconfronteerd te worden lijkt de wereld een fijnere plaats om in te leven. Daarbij komt lelijke natuur niet tot nauwelijks voor (tenzij door mensen aangetast). Schoonheid draagt bij aan ons welbevinden ́en het motiveert ons. Met deze beleving en samenwerkingen willen we bijdragen aan het bewust ervaren van puurheid, harmonie en schoonheid. Uiteraard zijn dit termen die voor iedereen anders en persoonlijk zijn, maar we doen een poging.
                
Belang van natuur om ons heen        
Het vertoeven in een natuurlijke omgevingen is gezond voor lichaam en geest. Natuurlijke omgevingen zijn een onophoudelijke bron van fascinatie. Ze geven niet alleen een prettig en rustgevend gevoel. Een bezoek aan de natuur of zelfs al alleen het kijken naar de natuur heeft een meetbare positieve effecten op de concentratie en het fysiologisch functioneren. Het kan er zelfs voor zorgen dat volwassenen en kinderen meer zelfbeheersing kunnen opbrengen, beter met pijn om kunnen gaan en minder vaak last hebben van psychische problemen. Daarnaast maakt ze creatiever, slimmer én fitter. Helaas is de afstand tussen mens en natuur, vooral door verstedelijking, nog nooit zo groot geweest als nu. Wij wil deze afstand verkleinen door jong en oud op een bijzondere manier in contact te brengen met de natuur zodat zij zelf ervaren welk effect dit heeft op hun staat van zijn.    

Belang van historisch besef
Wanneer gebeurtenissen, handelingen, rituelen en vieringen in een context worden geplaatst, kun je het belang en verband zien. Op deze manier krijg je meer respect, bewondering en waardering voor hetgeen dat je nu zelf anders doet, of wellicht nog steeds hetzelfde, maar eigenlijk niet meer weet waarom. Wanneer je leert dingen meer vanuit een geheel, vanuit een bepaald tijd besef, te bekijken dan krijgt alles meer betekenis, logica en waarde. Dat is prettig bij het vormen van een identiteit, empathie en sympathie.

 

 

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
3 Uitvoeringen 60 200 per ochtend
3 Creatie Workshop's 30  
4 Repetieties 60  
1 Kenismaking avond 90  
7 (onderdelen)  Beleving    600
Wat maakt het project bijzonder?: 

Experimentele elementen

Tijdstip evenement
Er worden niet tot nauwelijks voorstellingen in de ochtend georganiseerd. Het vroege tijdstip zal een specifieke sfeer met zich meebrengen. Het is afwachten op de bezoekers vroeg op de dag al open staan voor onze sfeer en boodschap. Mocht dit wel zo zijn, denk ik dat de uitwerking alleen maar groter is. Belevingen die afwijken van het normaal (in dit geval tijdstip) blijven mensen langer heugen.

Samenwerkingen tussen jong & oud
Bij een aantal performances staan samenwerkingen tussen jong & oud op het programma. Naast dat dit het volledige spectrum van leven vertegenwoordigd, is ook de waarde die zij voor elkaar kunnen hebben belangrijk. De jeugd neemt de ouderen mee in hun enthousiasme, ondeugd en speelsheid, iets dat wij hopen aan te wakkeren bij de ouderen. De ouderen geven de jeugd vertrouwen en leiding waardoor de kinderen kunnen floreren in hun zijn.

Samenwerkingen tussen verschillende disciplines
Tijdens volente zullen verschillende partijen uit uiteenlopende disciplines samen een performance uitvoeren om zo experimentele kunstvormen te ontwikkelen. Op deze manier willen we hen meer uitdagen out of the box te denken zodat ze uiteindelijk vernieuwende kunstvormen leveren. 
Bewegend geheel
De combinatie tussen bewegend publiek (nachtwandeling) en bewegende performances (interactief). Dit vereist een strakke tijdsplanning en een perfect uitgedachte route van de wandeling.
Experiment tegen “vervreemding” van natuur en individualisme
Zorgt achtergrondkennis en historisch besef in samenwerking met een indrukwekkende beleving voor een verandering in gedrag? Is dit een mogelijkheid om bepaalde boodschappen op een laagdrempelige manier te presenteren en toch een impact te realiseren?

(Her)beleven van oude rituelen en gewoontes
Bij plekken als het Archeon worden er situaties en gebruiken uit de oudheid exact nagespeeld als de geschiedenis vertelt. Bij Volente verpakken we de oude gebruiken en rituelen in een moderner en theatraler jasje. Waarbij de symboliek en beleving intenser is maar zo dat het nooit afdoet aan de historische correctheid. Het uiteindelijke doel hiervan is het krachtig communiceren van de boodschap.

Begroting: 

Oragniatie
Het doel van Stichting Avonturijn Producties is het organiseren van evenementen met inspiratie uit natuur en kunst. Daarbij willen we mensen verwonderen en onderdompelen in een beleving waarbij de onderliggende boodschap blijft hangen. Dit evenement is eigenlijk alles waarvoor de stichting is opgericht. Mensen bewust maken, inspireren en op een creatieve manier een belangrijke boodschap meegeven door een vernieuwende combinatie van verschillende elementen (uitvoerende kunst, historie, ambachten, natuur etc.). 

Kunstbeoefening in de vrije tijd
Dit project biedt een grote groep mensen een verrassende uitdaging. Samenwerkingen tussen professionals en amateurs, jong en oud, uit verschillende disciplines met verschillende invalshoeken en ervaring, allemaal met gelijke verantwoordelijkheid en inspraak over de uitvoering van het geheel. Alleen bij goede samenwerking wordt de totaalbeleving een succes. Iedere individuele performance wordt ontwikkeld naar aanleiding van informatie en verbeelding van een groepje middelbare scholieren. Alsof dat nog geen uitdaging genoeg is, worden ze gevraagd de natuur EN het publiek te betrekken in de performance. Wij hopen op deze manier de horizon van eenieder te verbreden, ze nieuwe mogelijkheden in te laten zien of nieuwe samenwerkingen te laten ontstaan. Door een bepaalde soort kunst uit zijn natuurlijke omgeving te halen, ontstaat er een totaal vernieuwend geheel dat nieuwe mogelijkheden biedt.  

Doelgroep
Het belang voor de doelgroep, de bezoekers, is vierdelig. Allereerst willen we op een creatieve manier een belangrijke boodschap meegeven, verpakt in een unieke beleving.. Daarnaast is het goed om mensen onverwacht uit hun comfortzone te halen, nieuwe ervaringen op te laten doen. Nieuwe ervaringen maken meer indruk en worden minder snel vergeten. Ook willen we met onze historische inslag het besef van de geschiedenis vergroten. Inherent hieraan is de waardering voor de natuur vergroten. Vroeger was dit vanzelfsprekend, we hebben het gevoel dat tegenwoordig meer moet worden benadrukt wat de oorsprong van leven is. 

Locatie(s): 
Landgoed Elswout, te Bloemendaal

Uitslag Beslis mee

FCP28
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 123 gestemd
totaal78
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Anne Arninkhof

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Met Volente borduren jullie voort op de opgedane ervaringen in eerdere projecten als Nazomer Nachtlicht. Innovatief is het format dat jullie hiervoor ontwikkeld hebben. Niet alleen wordt er binnen de voorstelling een immersieve ervaring geboden, ook is er de mogelijkheid voor het publiek om zelf aan de slag te gaan. Hiervoor werken jullie samen met nieuwe partners; beoefenaars op het gebied van natuur, voeding en ambacht. Dit sluit duidelijk aan op actuele trends en– zoals jullie aangeven - de behoeften van het publiek. Wel valt op dat het proces dat de deelnemers doormaken nog wat onderbelicht blijft. Desalniettemin geven jullie ervaring en de gekozen partnerschappen vertrouwen in een waardevol resultaat voor alle betrokkenen. Tip voor een volgende aanvraag is wel om de financieringsmix verder te diversifiëren. Deze is nu wat smal.

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Bijzonder om te zien hoe jullie je eerdere ervaringen - met Nazomer Nachtlicht - inzetten voor de ontwikkeling van een vergelijkbaar, maar qua toon en uitstraling heel verschillend evenement. Wat mij aanspreekt is dat jullie nieuwe manieren verkennen waarop vrijetijdskunstenaars zich kunnen presenteren: 's ochtends vroeg, in de buitenlucht, in een sfeervolle, enigszins mysterieuze context en in interactie met professionals uit andere werkterreinen (natuur, sport, voeding). Door het evenement als een viering of ritueel te presenteren spreken jullie bovendien naar verwachting een andere groep bezoekers aan dan reguliere kunstliefhebbers. Opvallend is verder dat de bezoekers een actieve bijdrage leveren, wat passend is voor een viering: je voert gezamenlijk bepaalde handelingen uit en maakt het ritueel hierdoor tot een gemeenschappelijke ervaring. Op basis van dit plan heb ik voldoende vertrouwen in jullie activiteiten, al had ik over het effect ervan op lokale cultuurmakers, ambachtslieden en andere participanten graag nog wat meer gelezen.

afbeelding van Johanneke Minnema

Ha Ronja,

De denkmee fase zit er bijna op. Als je nog wat wilt aanpassen kan dat nog een paar dagen. Ik wens je alvast veel succes in de volgende fase!

Johanneke

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Met dit uitgebreide plan schetsen jullie een aantrekkelijk beeld van het evenement Volente. In grote lijnen is duidelijk wat jullie voor ogen staat en hoe jullie dit resultaat willen bereiken. Nu komt het erop aan de uitwerking verder te concretiseren. Hoe exacter je kunt toelichten wie meedoen (vrijwilligers en professionals) en wat zij gaan doen, hoe beter wij kunnen beoordelen in hoeverre het plan voldoet aan de criteria van de regeling. Tip: maak de begroting inzichtelijker door bij de verschillende posten te laten zien hoe de bedragen zijn samengesteld.

afbeelding van Ronja Mooij

Hoi Willemijn,

Goed om te horen dat de poging om onze grote plannen op een aantrekkelijke manier te presenteren redelijk is geslaagd.
Wij zijn al druk bezig om de juiste partijen te enhousiasmeren en binden aan het evenement. Omdat we heel erg veel samenwerkingspartners hebben weet ik niet of het verstandig is per partner een stuk tekst te schrijven. Daarom hieronder een aantal van de partijen waarmee we nu contact hebben over een samenwerking:

  • Muziekdocent Marina Besselink van de Rudolph Steiner School in Haarlem 
  • Simanto, een docent in veel creatieve vakken en kunstenaar
  • Marktkraampjes als het Biosap karretje door Kim van Waversveld, prachtige suikervrije banketbakkers Sharp Sharp en producent van bijzondere en duurzame waterflessen Fläska
  • Hippisch Centrum Velsen voor de Voltige act
  • Stadstuinderij WTG voor bewustzijn over eten en lokaal geproduceerde groenten en fruit

Denk je dat het goed is alle partners te benoemen of is de beschrijving zoals we nu hebben voldoende?

Daarnaast heb ik onze specifieke begroting van het evenement ook toegevoegd onder het kopje 'Begroting'. Dit zal het een en ander verduidelijken. 

Als er nog zaken onduidelijk zijn of elementen die we verder moeten toelichten, hoor ik het graag.

Groetjes, 

Ronja

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Het is handig als je waar mogelijk de namen noemt van betrokken organisaties, makers en docenten. Verwerk je de hierboven genoemde namen ook aan de linkerkant van deze pagina?

Over de begroting: graag de bedragen specificeren, zodat we kunnen zien hoe de totaalbedragen tot stand zijn gekomen. Let op: je vraagt nu net iets meer dan 50% van de totale projectkosten aan. Misschien kun je nog andere fondsen benaderen?

afbeelding van Ronja Mooij

Hi Willemijn,

We gaan zoveel mogelijk partners alvast noemen in het project. Dank voor de feedback hierover. 

Wat betreft de begroting - We vragen net iets minder aan dan 50% van de totale projectkosten. Bij een negatief resultaat van deze aanvraag zullen we verder kijken naar andere fondsen. Door onze andere activiteiten in het verleden kunnen we bij een aantal fondsen niet meer terecht op naam van onze Stichting voor de komende 3 jaar. We hebben daar het maximale aantal van 3 jaren steun gekregen voor ons andere project Nazomer Nachtlicht. Omdat dit weer een totaal nieuw plan is, paste dit in onze gedachte het beste bij dit platform. 

Groetjes,

Ronja

afbeelding van Johanneke Minnema

Beste Ronja

Wederom welkom op Jij Maakt Het Mee. Ik ben weer jullie coach. Mooi om te zien hoe goed jullie aanvraag nu is uitgewerkt. Ik kan goed voor me zien wat jullie willen gaan doen. 

Tijdens Oerol worden soms voorstellingen in de ochtend geprogrammeerd. Bijvoorbeeld Geen Bijen Geen Fruit van Dox en Het Filiaal. En ook Orfeo Aqua van Tryater is in de hele vroege ochtend opgevoerd. Wellicht kan je eens contact met hen opnemen over hun ervaringen met het organiseren op het vroege tijdstip!

Het is niet ongebruikelijk om marktpartijen te vragen om een bijdrage voor het mogen plaatsen van een stand op een evenement. Op die manier kunnen jullie daar iets aan verdienen.

Veel succes met de verdere organisatie van Volente!

Johanneke

PS: Bij 'Wat maakt het bijzonder' heb je nu 2x hetzelfde opgenomen. 

afbeelding van Ronja Mooij

Beste Johanneke,

Bedankt voor je reactie. Na de kerst gaan we zeker proberen contact op te nemen met de artiesten die jij noemt.

Wij zaten inderdaad ook al te denken aan een bijdrage van de kraampjes. Heb jij een idee hoeveel een redelijke prijs is?

Groetjes,

Ronja 

afbeelding van Johanneke Minnema

Ha Ronja,

Je zou eens kunnen kijken hoeveel evenementen vragen die een vergelijkbaar publiek trekken en je kan ook met de huurders van de kraampjes verkennen wat een redelijke prijs is. 

Succes,

Johanneke

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Welkom terug op dit platform! De komende weken denk ik als FCP-medewerker graag met jullie mee. Jullie plan is al behoorlijk uitgebreid. Hebben jullie specifieke vragen aan ons of zijn er aspecten van dit plan waarop je graag feedback zou willen krijgen? Laat het ons weten en gebruik de Denk mee-fase optimaal.

afbeelding van Ronja Mooij

Hoi Willemijn,

Dankjewel! We zijn heel benieuwd naar de volgende zaken:

  • zien jullie de workshops als grote toegevoegde waarde?
  • hoe kunnen we met de markt het beste extra inkomsten genereren?
  • hoe concreet denken jullie dat we de boodchap kunnen maken om deze wel duidelijk over te brengen maar niet belerend te worden?
  • Hebben jullie ervaring met ochtend evenementen? Zo ja, wat zijn die?

We zijn heel benieuwd!