menu denk mee beslis mee maak mee

SpraakuhlooS edities 13/14/15/16

SpraakuhlooS, de enige bewegende stilte

Stichting SpraakuhlooS
17 oktober 2015 tot 17 februari 2016
dans, fotografie, letteren, muziek
jongeren, kinderen, volwassenen
onze website / check facebook
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Er is nog niets geschreven in de weblog.

Ga direct naar de reacties

SpraakuhlooS edities 13/14/15/16

SpraakuhlooS, de enige bewegende stilte

afbeelding van Tomas de Paauw

Ingediend door:

Tomas de Paauw

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Wij zijn altijd op zoek naar unieke locaties voor onze shows, input is meer dan welkom.

Wat ga je doen?: 

SpraakuhlooS is het reizende, open minded podium van Rotterdam. Artiesten uit verschillende disciplines treden samen op en publiek enthousiastelingen kunnen deelnemen aan elke show. Een vooraf samengesteld programma met open ruimtes voor improvisatie en interactie geven podiumkunst een nieuwe definitie. Zowel first timer, nieuw talent als gevestigde artiesten met passie nemen deel aan ons podium. Dankzij onze laagdrempeligheid kan een ieder uit het publiek instappen op een gewenst moment en zijn/haar podiumkunst delen. Bezoekers kunnen bij ons terecht voor een dosis gezelligheid, inspiratie, interactie en kwaliteit. Aanmeldingen kunnen rechtstreeks bij de organisatie gedaan worden. De organisatie geeft vorm aan de line-up per editie d.m.v. de inzendingen te besturen en zo goed mogelijk in te schatten hoe de show zo memorabel en divers mogelijk is. Verder wordt Social media gebruikt om nieuwe talenten te benaderen en te verenigen op ons podium. Elk event benaderen wij als uniek, ook al kunnen wij niet alle aanmelding op 1 editie inplannen koppelen wij deze wel door naar andere edities en/of organisaties.

SpraakuhlooS 1 jarig bestaan Aftermovie 2/3

Hoe ga je te werk?: 

Deze 4 edities zullen wij ons concept uitbreiden en vernieuwen. Hier hebben de wij de volgende ideeën voor; Het festival 24UURCULTUUR + de gemeente Rotterdam bieden ons de mogelijkheid om editie 13 te organiseren op het Centraal Station te Rotterdam. Deze locatie biedt ons de unieke kans om reizigers met ons reizende podium te verbinden! Op deze editie zullen wij vooral streven om veel nieuwelingen deel te laten nemen aan ons programma en met geselecteerde artiesten de sfeer van te voren creëren. Verder zijn wij benaderd door de festivals ‘Het Lezersfeest’ en ‘Geen daden maar woorden’. Beiden festivals vragen onze organisatie om Spoken Word artiesten te selecteren om een extra dimensie te kunnen geven aan hun festival. Op het lezersfeest zou het gaan om artiesten die gepresenteerde boeken zullen ‘vertalen’ naar een Spoken Word voordracht en om een combinatie voordracht die het lezersfeest opent. Bij het Geen daden maar woorden festival zijn wij gevraagd om een Spoken Word voorprogramma te organiseren. Dit houdt in dat wij artiesten zullen selecteren die voor het eerst voor een groot literair publiek hun kunstvorm zullen delen, maar op onze vorige edities al bewezen hebben hier klaar voor te zijn. Deze 2 festivals zien wij als editie 14 en 15. Waar wij onszelf nog meer mee willen uitbreiden is het samenbrengen van vrije tijds kunstenaars. Hiervoor geeft Café Bird ons de mogelijkheid voor editie 16. Hier zouden wij zo veel mogelijk nieuwe kunstvormen willen laten zien aan ons publiek. Dankzij de intieme sfeer kunnen wij interactie en samenwerkingen hier verhogen en hopen wij misschien wel een compleet nieuwe kunstvorm te kunnen creëren!

Met wie werk je samen?: 

De aankomende edities werken wij samen met: 24UUR CULTUUR (Rotterdam Centraal Station), Lezersfeest, Centrale Bibliotheek Rotterdam, Geen daden maar woorden festival en Cafe Bird. Met deze mix van samenwerkingen kunnen wij vasthouden aan ons rondreizende concept en zien wij dat de vraag naar ons organisatorisch vermogen en planmatig werken gestegen is tot het feit dat deze grote festivals en locaties ons willen programmeren. De meerwaarde hiervan is dat wij vrijetijdskunstenaars de mogelijkheid kunnen bieden op om grote festivals hun kunsten te vertonen en in een line-up te staan met hun iconen. Wij werken aan het vergroten van kansen voor creatievelingen die een positieve invloed hebben op de kunst en cultuur wereld en daarmee tegelijkertijd aan de maatschappij. Dankzij de mogelijkheden die ons geboden worden gaan wij dromen van artiesten kunnen verwezelijken en een nieuwe generatie organisatoren kunnen inspireren.

Ondertussen zit onze organisatie in het coachingstraject 'Tussen scene en sector ' in het HipHopHuis waar met jonge ondernemers gebrainstormd wordt over hoe elke organisatie het best tot zijn recht komt en een coach ons helpt onze richtlijnen duidelijk uit te schrijven en te realiseren.

Ook hebben wij korte lijntjes met: SKVR - JBR  - KEN theater - Poetry Circle010 - Rotterdam Festivals -  Eendrachtfestival - Op Z'n Rotterdams - DWWWK  - DONNER - WoordenWordenZinnen - Roots & Routes - Hang Out 010 - FLOW - IN

Deze organisaties verspreiden onze evenementen met hun achterban en hebben allemaal al bijgedragen aan onze groei.

Naast organisaties werken wij ook samen met ZZP'ers, dit in de vorm van; Logodesign, camerawerk, grafisch ontwerp/merchandise, promotiemateriaal.

JMHM heeft tot op heden het beste uit ons naar boven gehaald om al onze concepten op papier te zetten. Wij kunnen niet wachten deze mooie partij toe te voegen aan ons lijstje van partners!

Wat is verder van belang om te weten?: 

Statutaire naam: Stichting SpraakuhlooS

Eerste inschrijving handelsregister: 01-10-2014

Rechtsvorm: Stichting

Kvk-nummer: 61574538

Mission Statement: Het organiseren van evenementen, het aanbieden van podia voor entertainment met kennis zowel in Nederland als in het buitenland.

Event 1 : 27-05-2014, Cafe Otto Hahn

Event 2 : 27-06-2014, Binnenwegplein

Event 3 : 28-08-2014, RAAF Rotterdam

Event 4 : 13-09-2014, Arminius

Event 5 : 22-10-2014, Schouwburg Rotterdam

Event 6 : 09-12-2014, WORM Rotterdam

Event 7 : 30-01-2015, DONNER

Event 8 : 12-03-2015, Centrale Bibliotheek Rotterdam

Event 9 : 10-05-2015, MATRIX

Event 10 : 29/30/31-05-2015, Op Z'n Rotterdams

Event 11: 05-06-2015, Theater Zuidplein

Event 12: 23-07-2015, Eendrachtfestival

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
1 editie 13 10 300
1 editie 14 10 400
1 editie 15 10 300
1 editie 16 10 200
       

 

     

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Artiesten, publiek en locaties. Deze voor de hand liggende ingrediënten gaan wij zo samenstellen dat er compleet nieuwe gerechten ontstaan. Onze concepten hebben de term podiumkunst al een (r)evolutie laten ondergaan en dankzij onze instelling zijn wij in contact gekomen met vele instellingen die ons steeds meer mogelijkheden aanbieden. Grote partijen geven ons de kans te organiseren voor een breder publiek op prestigieuze locaties. Dit zou niet alleen een blijk van waardering zijn voor onze organisatie maar ook voor onze achterban die ons vanaf dag 1 steunt. Deze, plus de doelgroep die wij zullen raken zullen SpraakuhlooS als ‘next level’ ervaren. De uitdaging zit hem in het kennis te laten maken van onze innovatie bij grote organisaties. Wij zijn laagdrempelig voor toeschouwers die nog niet eerder bij ons geweest zijn en artiesten die nog niet eerder (bij ons) hebben opgetreden, maar zijn niet minder interessant voor gevestigde (semi)professionals dankzij onze reikwijdte. Wij geloven dat onze manier van bruggen bouwen naar grote organisaties een positieve invloed heeft op vrije tijds kunst beoefenaars omdat zij zullen inzien hoe groot de interesse voor hun werk en passie is en de mogelijkheid krijgen dit te delen. Wij realiseren ons dat we op de rand stand staan om unieke programma's aan te bieden aan grote festivals, kansen creëren voor beginnende artiesten en een positieve/creatieve invloed uitoefenen op alles wat hierbij komt kijken.

Begroting: 

Onze begroting is samengesteld om onze kosten te dekken.

Hierbij kunt u denken aan : Locaties, honoraria (artiesten) & promotie

Financieel zijn wij al meerdere malen gesteund door het JBR en eenmalig door Stichting RotterdamseKost.

Op dit moment zijn wij o.a bij het SnelLoket bezig met een aanvraag voor (deze) toekomstige edities.  

Locatie(s): 
Bird
Centraal Station
Centrale Bibliotheek Rotterdam

Uitslag Beslis mee

FCP25
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 102 gestemd
totaal75
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Stefanie Weijsters

Het Fonds beoordeelt het project op de criteria: kwaliteit, samenwerking en effect. Elke maand een podium op een andere plek in Rotterdam levert een dynamisch en interactief geheel op. Binnen dit concept richten jullie je op een breed scala aan deelnemers en disciplines en gaan jullie steeds andere samenwerkingen aan. In die zin is ieder event voor jullie een nieuwe uitdaging en prikkelen jullie andere organisaties om die uitdaging met jullie aan te gaan. Een vernieuwingsstap zoals bedoeld op JMHM wordt er niet echt gemaakt. Ook had ik meer inzicht willen krijgen in de concrete activiteiten en daarmee het creatieve proces van de kunstbeoefenaars. Ondanks deze kritische opmerkingen geef ik jullie op basis van eerder genoemde redenen het voordeel van de twijfel.

afbeelding van Leo Dijsselbloem

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Jullie hebben al een aardig aantal edities van Spraakuhloos georganiseerd waarop uiteenlopende kunstdisciplines aan bod zijn gekomen. Spraakuhloos lijkt stevig verankerd te zijn in Rotterdam, wat door de samenwerking met diverse Rotterdamse organisaties in de komende edities nog versterkt wordt. Voor de volgende edities gaan jullie niet echt het experiment aan met jullie concept (waarvoor deze regeling eigenlijk bedoeld is). Er spreekt echter veel enthousiasme uit jullie plan. Een hoop nieuw en/of onbekend talent, met name jong, krijgt bij jullie een kans zich te etaleren of door te groeien, ook door jullie samenwerkingen met grotere festivals. Ook zie ik de intentie dat jullie Spraakuhloos verder willen ontwikkelen. Daarom toch een positief oordeel over het geheel.

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Bij Jij Maakt Het Mee zetten we het experiment in de kunstbeoefening centraal, en de samenwerking. Met de deadline in zicht blijft het lastig om te weten te komen wat jullie willen gaan doen op het gebied van kunstbeoefening in de vrije tijd, met wie en hoe. Het bieden van een podium is niet genoeg om in aanmerking te komen voor JMHM-subsidie. Daarom de tip: spits het plan toe op een concreet evenement, bijvoorbeeld het literaire Lezerfeest in november. Naar zo'n vorm van samenwerking tussen lokale partijen zijn wij op zoek. Begin desnoods aan een nieuw JMHM-traject, dat je volledig richt op het bedenken en uitvoeren van een spetterende, literaire editie van SpraakuhlooS. Vraag de deelnemers aan Poetry Circle 010 voor meer tips. Succes!

 

 

 

afbeelding van Tomas de Paauw

Beste Willemijn, bedankt voor uw uitleg en feedback. Wij hebben ondertussen onze plannen weer gerichter toegespits op de meegegeven punten van de coaches en algemene voorwaarden van JMHM. Wel staan wij achter onze aanvraag voor 4 edities, omdat wij hiermee onze diversiteit willen tonen en onzelf willen blijven uitdagen om geen 110% te geven maar 200%! Twee van onze teamleden zitten in de Poetry Circle 010, juist omdat wij input krijgen van hoe zij daar aan de slag gaan willen wij doorbouwen op ons eigen concept en niet een copy worden van al bestaande organisaties. 

afbeelding van Tomas de Paauw

Beste coaches, om u goed op de hoogte te houden over ons proces wil ik nog graag het volgende met u delen. Tijdens ons traject ' Tussen scene en sector ' zijn wij er op gewezen om extra toelichting te geven op de toekomstige edities. Wij willen graag op Centraal station Rotterdam staan met ons evenement om als reizend podium tussen reizigers te staan. Ook willen wij de uitdaging aangaan om met ons podium op het literaire Lezersfeest te staan in november, om een bredere doelgroep te bereiken en samen te werken met dit grote festival. In december willen wij ons kalenderjaar afsluiten in cafe Bird en ons seizoen eindigen met een jam sessie en een leuke afterparty. Al deze locaties zijn al erg geinteresseerd in ons concept en wij hopen dit met uw steun te realiseren.

afbeelding van Tomas de Paauw

Zoals u nu kunt zien hebben wij het kopje 'bereik' aangepast naar de toekomstige edities. Wat hierin niet te verwerken valt zijn de online cijfers. Wij merken dat in aanloop naar een show en met het delen van foto- videomateriaal wij een bereik hebben van 10.000 personen per week. Mede door vele enthousiasten berichten/aanmeldingen kunnen wij elke editie een volledig nieuwe line-up samenstellen en komen wij op een brede variatie van podiumkunsten uit. De enige podiumkunst die wij wel gegarandeerd terug laten komen op elke editie is Spoken Word. Wij merken dat deze kunst zo groeit in de Nederlandse samenleving en dat onze achterban hier zo verliefd op is geworden dat wij de komende 4 edities niet van deze podiumkunst zullen afstappen. 

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Mooi, zo'n reizend podium dat op wisselende locaties in de stad ambitieuze artiesten de kans biedt zich te laten zien, elkaar te ontmoeten en het publiek te verrassen. Jullie zijn inmiddels toe aan editie nr. 13 t/m 16. Hieruit blijkt wel dat deze opzet aanspreekt. Bij JMHM zijn we echter op zoek naar experimenten op het gebied van kunstbeoefening in de vrije tijd. Wat is na zoveel edities het experiment dat jullie willen aangaan? Wat wil je anders gaan doen of beter? Maak het projectplan, de linkerkolom van deze pagina, zo concreet mogelijk en schrap alles wat niet over de nieuwe edities gaat.

Tip: vul onder het kopje Bereik in wat jullie met dit nieuwe project willen realiseren, bijvoorbeeld: 4 edities van SpraakuhlooS, met x-aantal deelnemers en x-aantal bezoekers.

afbeelding van Tomas de Paauw

Beste Willemijn, bedankt voor uw feedback! Wij zullen het projectplan nogmaals goed doornemen en duidelijke richtlijnen uitzetten voor de toekomstige edities. Ons expiriment is het combineren van podiumkunsten die per definitie los staan van elkaar maar in onze ogen toch gezamelijk gepresenteerd kunnen worden. Wij willen nog meer spectacel tentoonstellen, zonder onze integriteit te verliezen. Ondanks dat wij al wat shows op onze naam hebben staan benaderen we elk event als uniek en geven wij 100% per editie(we sparen nooit op voor later). Zo willen wij constant relevant blijven voor het publiek en niemand naar huis sturen met de gedachte 'volgende keer beter'. Ook bedankt voor uw tip. U zult asap uw positieve bedoelingen terugvinden!

afbeelding van Leo Dijsselbloem

Met het rijtje dat je noemt lijkt het alsof jullie aan (bijna) alle (podium)kunsten aandacht willen besteden. Terwijl ik het idee kreeg dat jullie je met komende edities op één nieuwe podiumkunst per keer willen richten. Misschien kan je nog toelichten hoe dat zich tot elkaar verhoudt. Je schrijft dat jullie voor elke vorm van participatie een weg vinden, maar als planmatige uitwerking vind ik dat wel erg kort. Kan je dat nog verder uitwerken?

afbeelding van Tomas de Paauw

Beste Leo, per editie willen wij minimaal 1 nieuwe podiumkunst toevoegen aan het rijtje wat al beter bij ons bekend is. Het is dus niet zo dat wij per editie 1 (nieuwe) podiumkunst volledig centraal stellen. Wel willen wij ons verbreden en de verschillende vormen van kunst bij elkaar brengen op ons podium. Wij werken met een ' Message Monday ' waarin iedereen zijn/haar boodschap met ons publiek kan delen. Dit kan via een tekst/video/audio bericht, een grafisch ontwerp of een andere creatievorm. Voor deelname op ons podium hoef je ons alleen te mailen met materiaal. Ook hebben wij een social media team dat artiesten 'scout' en ze een plek op ons podium geeft. Tijdens de show kunnen artiesten ons verassen met de open stage rondes. Hierbij is iedereen welkom kunst te delen!

afbeelding van Tomas de Paauw

Beste Leo, u kunt denken aan: Gebarendans, Spoken Word, Muziek, Toneel en Grafische/Visuele kunst. Vele huidige podia hebben alleen plek voor '1 soort podiumkunst'. Door steeds een nieuwe podiumkunst toe te voegen aan ons CV willen wij constant breder groeien en meer mensen en interesses met elkaar verbinden. Wij hebben een team van 6 man dat tijdens de show dicht in contact staat met het publiek (los van de host). Voor elke vorm van participatie vinden wij een weg. Of dit nu een open stage ronde is, het bespreken van line-up mogelijkheden voor een toekomstige show of het in contact brengen van het publiek met de artiesten (wat ook online via onze social media kan). Deze formule heeft ons binnen 1 jaar meer dan 150 participanten en 25 kunstvormen gegeven op 11 edities. 

afbeelding van Leo Dijsselbloem

Dank voor je reactie. Kan je een idee geven aan welke podiumkunsten jullie op de komende edities speciaal aandacht willen gaan besteden? Ik zou ook graag iets meer willen lezen hoe jullie dit gegeven als trademark willen gaan uitventen. Tot slot ben ik toch wel nieuwsgierig naar een uitwerking aan de door Carmelita gestelde vraag over een manier waarop de actieve cultuurparticipatie bij jullie events wat planmatiger gestimuleerd kan worden.

afbeelding van Leo Dijsselbloem

Ook ik zal jullie op dit platform volgen. Jullie hebben al aardig wat events georganiseerd volgens een bepaalde, vaststaande opzet. Maar wat gaan jullie doen in de komende edities waarvoor je subsidie aanvraagt? Waarin of waarmee willen jullie het event een stapje verder ontwikkelen? Wat wordt het nieuwe of vernieuwende idee? Hoe gaan jullie bijvoorbeeld meer amateurs erbij betrekken, of ze op een andere wijze actief laten meedoen? Daar zou ik graag iets over lezen.

afbeelding van Tomas de Paauw

Beste Leo, bedankt voor uw vragen! Al onze edities hebben plaatsgevonden dankzij goodwill en eigen investering. Artiesten hebben vaak voor een glaasje water bij ons opgetreden, dit willen wij verbreden vanuit onze kant. Amateurkunst heeft ook een waarde en daarom willen wij alle artiesten een vergoeding aan kunnen bieden. Hierdoor willen wij ook aantrekkelijker worden voor professionele artiesten. Ons idee is het, om op elke editie een podiumkunst tentoon te stellen die nog op geen voorgaande editie geweest is. Dit doen wij al op 80% van de shows maar wij willen dit nog meer als trademarkt gebruiken! Voor amateurs hebben wij altijd plek op het (open) podium EN online, tijdens onze ' Message Monday ' publiceren wij berichten van amateurs die ook graag in de spotlight willen staan.

afbeelding van Carmelita Serkei

Als JijMaaktHetMee-coach denk ik graag mee bij de verdere ontwikkeling van het idee.

In de beschrijving staat vooral de presentatie op het podium centraal. Een enkele persoon uit het publiek maakt kans deel te nemen. Wij zijn juist geïnteresseerd in de interactie met het publiek. Vernieuwing kan liggen in het uitwerken van ideeën en vormen hoe deze interactie verder uitgewerkt kan worden. Dat kan in het programma zelf door hier bij de selectie van artiesten rekening mee te houden, maar ook door een creatieve invulling van de 'open ruimtes'. Een unieke locatie kan dat versterken. Vernieuwing en verwondering alleen van de locatie af laten hangen vind ik wel een beetje mager.

Pagina's