menu denk mee beslis mee maak mee

SPOKEN

Spoken word in de spotlight

Stichting SPOKEN
1 juni 2019 tot 30 december 2020
letteren, theater
jongeren, volwassenen
onze website / check facebook
€12.500

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee

Ga direct naar de reacties

SPOKEN

Spoken word in de spotlight

afbeelding van Zoë Zee

Ingediend door:

Zoë Zee

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
We zoeken ideeën over op welke manier we optimaal van nut kunnen zijn voor liefhebbers en beoefenaars van spoken word, evenals de organisaties en boekers van theaters/festivals/evenementen die spoken word presenteren, om zo ons toekomstbeeld te realiseren

Wat ga je doen?: 

Stichting SPOKEN ziet een toekomst waarin spoken word een onontkoombare rol speelt in zowel de kunstensector als de entertainmentindustrie, met een sterke artistieke en zakelijke positie van artiesten die actief zijn in het woordkunstgenre. Hiervoor treedt de stichting op als ambassadeur van het genre door het verbinden van organisaties en performers, bieden van professionalisering aan artiesten, promoten van het genre en objectief aanspreekpunt te zijn voor organisaties en pers.

Binnen alle projecten van SPOKEN gaan we uit van vier pijlers:

Inspiratie; dit gaat over inspiratie op zijn breedst, door online exclusieve video’s van spoken word-grootheden te posten, amateurs met professionals op één podium te zetten en landelijk ruchtbaarheid te geven aan een kunst als deze. Let wel: voor ca. 1 miljoen Nederlanders is taalkunst de hobby.

Participatie; iedereen van elk niveau kan meedoen, via een lokale partnerorganisatie of via een profiel op het online platform. Er worden in de loop naar de SPOKEN-events online workshops aangeboden door SPOKEN.fm en er wordt samen met het landelijke netwerk kennis uitgewisseld over het actief werven en betrekken van nieuwe deelnemers/doelgroepen.

Community; we bouwen aan een community van likeminds; zowel onder artiesten als onder publiek en organisaties. Dit zijn mensen met een gevoel voor taal of op zijn minst een waardering voor het genre. De lijnen worden korter, het landelijke netwerk overzichtelijker en de ontwikkelingsketen efficiënter.

Ondernemerschap; door de ontwikkeling van grass-roots tot de top van de keten te faciliteren in hun ondernemerschap (boekingen, online zichtbaarheid, mogelijkheden om te ontwikkelen en op te treden), werken we samen aan de groei en gezondheid van de hele scene.


DOELGROEPEN
Als verbinder wil Stichting SPOKEN verschillende doelgroepen met elkaar in contact brengen en als ambassadeur hoofdzakelijk nieuwe doelgroepen bereiken. Deze groepen kunnen we onderverdelen in: de gevestigde orde, de nieuwe aanwas en het nieuwe publiek.

Gevestigde orde
Onder de gevestigde orde verstaan we de organisaties die zich middels evenementen, workshops en bijeenkomsten richten op woordkunstenaars en het genre spoken word. Maar ook de artiesten die al op een of andere manier, zij het online of offline, een podium hebben gevonden om deze kunstvorm te uiten.

De nieuwe aanwas
Voor het beoefenen van spoken word is geen opleiding, vandaar dat de ‘nieuwe aanwas’ voor het genre zich overal zich kan bevinden. Een deel van deze doelgroep bevindt zich nog op ‘de zolderkamers’ en een ander deel heeft al een enkele keer een podium opgezocht. Wat zij gemeen hebben met elkaar is dat zij nog onvoldoende bekend zijn met de spoken word-scene.

Nieuw publiek voor spoken word 
Er is nog een groot publiek met vraagtekens boven het hoofd wanneer iemand opeens begint over spoken word. Poëzie, ja dat kennen ze wel, comedy ook, maar spoken word? Terwijl er veel publiek van traditionele genres wel degelijk zal genieten van een spoken word performance.

 

Van Dale SPOKEN Awards 2017 - De Aftermovie

Hoe ga je te werk?: 

ACTIVITEITENPROGRAMMA

SPOKEN 2019 beslaat een traject van een SPOKEN Show, de SPOKEN Awards met landelijke voorrondes, workshops en een awardshow en een netwerkbijeenkomst.

In het theater: SPOKEN Awards met voorrondes en workshops
In het najaar van 2019 worden op zes plaatsen in het land voorrondes georganiseerd in samenwerking met lokale spoken word-organisaties: Rotterdam, Amsterdam, Leeuwarden, Tilburg, Arnhem en Antwerpen. Door zich in te schrijven kan iedereen deelnemen aan een van de voorrondes. Een groot voordeel van deze werkwijze is dat performers boven komen drijven die nog niet per se op de radar zitten van publiek, platforms of andere organisaties. Er zijn acht tot tien performers per voorronde, waarmee het totaalaantal deelnemers aan de voorrondes uitkomt op zeventig. Van alle voorrondes worden opnames gemaakt die worden bekeken door de vakjury. Hieruit worden per categorie twee poets genomineerd:

  • SPOKEN Comedy
  • SPOKEN Lyrics
  • SPOKEN Storytelling
  • SPOKEN Poetry
  • SPOKEN Gospel

Alle 10 genomineerden treden op tijdens de uitreiking van de SPOKEN Awards op dinsdag 17 december in het oude Luxor Theater in Rotterdam. Daarnaast zijn er de awards voor de Wel Heel Veelbelovende Ontdekking (wordt niet per definitie uitgereikt, maar de jury heeft deze prijs achter de hand) en De Grootste Inspirator (een prijs voor een meer gevestigde artiest die voorbeeld stellend werkt, andere makers inspireert en als een ambassadeur voor het genre zichtbaar is in mainstream media). Als laatst is er een publieksprijs waar online voor gestemd kan worden.

De genomineerden volgen voorafgaand aan de awardshow (december) een drietal workshops, verzorgd door ervaren professionals uit verschillende disciplines, om zich klaar te stomen voor hun optreden tijdens de Awardshow. Naast de genomineerden treedt tijdens de awardshow ook een aantal bekende artiesten op.

Er bestaan verschillende soortgelijke trajecten voor andere podiumkunsten zoals cabaret en kleinkunst die al lang en breed hun vruchten hebben afgeworpen, zoals Cameretten. We hebben kennis uitgewisseld met deze initiatieven en zijn zelf op onderzoek uit gegaan. Vervolgens is er middels de pilot proefondervindelijk bekeken hoe we deze bestaande trajecten als basis konden gebruiken en konden optimaliseren voor het genre spoken word.

Om de artistieke kwaliteit van SPOKEN te waarborgen wordt gewerkt met een vakkundige en ervaren jury voor het award-traject, aangevuld door een stevige basis van een bestuur en een directie die fungeren als artistieke adviescommissie bij het maken van de plannen en het samenstellen van toekomstige jury’s. De jury voor de afgelopen editie van de Spoken Awards bestond uit:

  • Derek Otte
    Spoken word-artiest, organisator van het podium Paginagroots en Stadsdichter van Rotterdam (2018-2019).
  • Ronald Giphart
    Nederlands auteur (bestuurslid Stichting SPOKEN)
  • Jorien Waanders
    Zakelijk leider Poetry Circle Nowhere
  • Tjon Rockon
    Theatermaker

Het doel is voor de SPOKEN Awards 2019 twee juryleden te vervangen en twee juryleden aan te houden. Mogelijk wordt er een jurylid toegevoegd als deze inhoudelijk van toegevoegde waarde is. Aan de juryleden wordt gevraagd of ze aan willen blijven en iemand aan te dragen.

In het theater: SPOKEN show
De SPOKEN-show viert het genre spoken word in een feestelijke avond van hoge kwaliteit. Je kunt het zien als het jaarlijkse SPOKEN-bal, waar iedereen bij wil zijn.

De SPOKEN Awards vinden om het jaar plaats. In de tussenliggende jaren is er een show die een goede vertegenwoordiging van het genre in een avond vat. Wie het genre nog niet kent, zal op deze avond een goed beeld krijgen en parels uit het hele land op één toneel zien. Voor de ervaren spoken word-bezoeker, performers en organisaties is het een avond die garant staat voor een hoge kwaliteit en ontmoeting en uitwisseling met andere spelers uit de scene.

Voor het programma wordt aan alle partnerorganisaties gevraagd een poet uit hun netwerk aan te dragen die garant staat voor een performance van hoog niveau. In de show wordt ook de ontmoeting met andere disciplines opgezocht, zoals een dansoptreden bij een spoken word-performance of de voordracht van een mooie theatermonoloog.

Online: SPOKEN.fm
Het online platform SPOKEN.fm is bedoeld om de gehele Nederlandstalige spoken word-scene online te faciliteren op het gebied van nieuws, events, workshops, footage, boekingen en een sociaal en artistiek netwerk. De nadruk ligt op dat laatste. Het gaat dus niet alleen om de activiteiten van SPOKEN zelf, maar ook om alle aan spoken word gerelateerde partners.

Artiesten van alle niveaus kunnen een profiel aanmaken en filmpjes van hun materiaal uploaden. Het systeem is zo ingericht dat men wordt aangemoedigd om bij elkaar te kijken, elkaar te inspireren en te stimuleren. Zo ontstaat er een online databank van artiesten die ook gebruikt kan worden voor boekingen van optredens en workshops. Een programmeur op zoek naar een spoken word-act zou altijd iets moeten kunnen vinden op SPOKEN.fm. Door het promoten van het genre en het toenemend aantal profielen op de site wil SPOKEN in de toekomst inzetten op hogere eigen inkomsten door een percentage van de fee over de boekingen te innen. Wanneer de artiesten in hun profiel aangeven van welk lokaal platform of organisatie ze komen, ontvangt de desbetreffende organisatie daar ook een klein deel van.

Deze vorm van ondernemerschap is een onderdeel van de lijn die we willen ontwikkelen in samenwerking met de partners binnen het netwerk.

Netwerk: De Verenigde Taalnaties
Onder deze noemer organiseert SPOKEN twee keer per jaar bijeenkomsten om alle partijen die zich bezighouden met spoken word kennis te laten met elkaar en van elkaar te laten leren. Doel is het professionaliseren van het genre en de spelers binnen het veld.

SPOKEN profileert zich hierbij als neutrale speler in het veld die zich inzet voor het genre en álle partijen die zich hiermee bezighouden. Een van de bijeenkomsten vindt plaats tijdens het festival 010 Says it All. Alle organisaties op gebied van spoken word worden uitgenodigd om deel te nemen aan een conferentie waarbij zowel de zakelijke als artistieke stand van zaken binnen het genre kan worden besproken. Ook faciliteert SPOKEN het netwerk door op lokaal niveau de organisaties te verbinden bij de voorrondes.

MARKETING

In dit plan van Stichting SPOKEN zijn mooie doelstellingen te lezen, nu nog zorgen dat deze waargemaakt worden. SPOKEN heeft als stichting een landelijk draagvlak en zal zowel online als offline het land in moeten trekken om zich zoveel mogelijk te laten zien.

Een sterk imago
Het merk SPOKEN heeft in de afgelopen jaren de nodige veranderingen meegemaakt. Eerst was er slechts één SPOKEN avond, toen kwam er een online platform en daarna werd het aanbod aangevuld met een awardshow. Vervolgens kwam er een sponsor - die ook weer ging - en ondertussen werd het traject voorafgaand aan de awardshow bijgesteld. Deze transformaties hebben ervoor gezorgd dat SPOKEN is waar het nu is: een ambassadeur van het genre spoken word met een steeds groter bereik en een sterk activiteitenprogramma. Hier hoort een herkenbare en sterke visuele identiteit bij die begin 2019 zal worden ontwikkeld.

Positionering
Stichting SPOKEN is binnen de spoken word-wereld de enige in zijn soort. Er is niet een partij die alle organisaties, performers en kennis binnen het genre spoken word met elkaar verbindt en het landschap binnen dit genre vanaf de kern, de nieuwe aanwas, voedt met kennis en mogelijkheden tot aan de grote podia.

USP (Unique Selling Points)

  • De enige partij die alle artiesten en organisaties binnen spoken-wereld met elkaar verbindt.
  • Organisator van een unieke awardshow waarin nieuwe veelbelovende woordkunstenaars in de spotlights zet voor een landelijk publiek.
  • Kenniscentrum waar professionals en amateurs van elkaar leren.
  • Initiator van inhoudelijk onderzoek van het genre spoken word zowel als de ontwikkeling ervan op het gebied van bekendheid en imago.
  • Een online platform alléén gericht op spoken word artiesten.

 

Marketingdoelstellingen

  • Nieuwe artiesten moeten weten dat SPOKEN het platform is waar zij hun talent tot uiting kunnen brengen en waar zij zichzelf verder kunnen ontwikkelen.
  • Organisaties binnen spoken word moeten van het bestaan van SPOKEN als spil in de sector afweten en ervan op de hoogte zijn dat zij bij hen kunnen aankloppen om hen met andere gelijkgestemden te verbinden.
  • De bedrijfswereld en programmeurs van podia ervan bewust maken dat spoken word een serieus nieuw genre is dat zij kunnen inzetten ter verrijking van hun programma’s, festivals en evenementen.
  • Traditioneel publiek van performing arts in aanraking laten komen met het genre spoken word.

 

Marketingstrategie

De marketingstrategie van Stichting SPOKEN laat zich vatten in de volgende termen.

Transparant en laagdrempelig
Op het online platform Spoken.fm mag iedereen zich aanmelden met een artiestenprofiel en álle aanmeldingen voor de awardshow krijgen een plek in een van de voorrondes. Door een transparante communicatie waarin de stichting open en actief communiceert over alle activiteiten wil SPOKEN het genre meer bekendheid geven en het ‘incrowd’ gevoel voor nieuwkomers – zowel artiesten als publiek – wegnemen.

Voor en door artiesten
Aangezien SPOKEN op alle mogelijke manieren een spoken word artiest in de spotlights wil zetten worden deze ook ingezet ter promotie van Stichting SPOKEN. Zo zullen oud-deelnemers van de SPOKEN awards dienen als ambassadeur om nieuwe inschrijvingen te werven, wordt het beeldmateriaal van vele spoken word performances gebruikt ter promotie van de inschrijvingen, delen artiesten en organisaties hun ervaringen met elkaar op de netwerkbijeenkomsten enz.

Ambassadeur en springplank
Stichting SPOKEN heeft als doel om aandacht te genereren voor het genre spoken word en dit de plek te geven die het verdient in de kunstenwereld. Daarnaast wil het nieuw talent een kickstart geven. Het winnen van een SPOKEN-award heeft waarde en betekent iets. Als beginnend artiest word je niet alleen aangespoord om het podium op te kruipen maar krijg je naast de kans op een geldprijs ook een bak aan kennis, ervaring en een netwerk mee als bodem voor een serieuze carrière.

Met wie werk je samen?: 

PARTNERS

De partners voor de voorrondes van de SPOKEN Awards maken onderdeel uit van het landelijke netwerk. De betrokken partners leveren een afgevaardigde voor de voorrondes en in sommige gevallen levert een partner de locatie. Door het opbouwen en verzorgen van dit netwerk, hebben we een groot bereik in heel Nederland en België. Het betreft:

  • Poetry Circle Nowhere (landelijk)
  • Poetry Circle Groningen
  • Poetry Circle Eindhoven
  • Woorden Worden Zinnen (landelijk)
  • Flow (Rotterdam-Zuid)
  • Paginagroots (Rotterdam)
  • Poetry International (Rotterdam)
  • 010 Says it All
  • Notes Of A Dirty Old Man (Amsterdam)
  • Radiator (Amsterdam-West)
  • Mensen Zeggen Dingen (landelijk)
  • Leeuwarder Collectief
  • You On Stage uit Antwerpen
  • Poëziebus
  • Locaties voorrondes:
    • Neushoorn (Leeuwarden)
    • Café De Kroeg (Arnhem)
    • Melkweg (Amsterdam)
    • Theater De Nieuwe Vorst (Tilburg)
    • You On Stage (Antwerpen)
    • Islemunda, podium van IJsselmonde (Rotterdam)
Wat is verder van belang om te weten?: 

Het activiteitenprogramma is een project van Stichting SPOKEN.

Stichting SPOKEN
Het stichtingsbestuur bestaat uit Kevin de Randamie, Ronald Giphart (inschrijving Kamer van Koophandel loopt) en Carlijn Sonneveldt.

Directie
De directie is in handen van Zoë Zee. Renée Trijselaar heeft haar activiteiten als directeur neergelegd en behoudt een adviserende rol. Het bestuur komt vier keer per jaar samen en heeft een adviserende en controlerende functie op zowel de zakelijke als de artistieke verrichtingen van de organisatie. Stichting SPOKEN volgt de Governancecode Cultuur.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
1 Awardshow 10 500
1 SPOKEN Show 9 450
7 Voorrondes awards 90 350
1 website 250 profielen 1800 bezoekers /maand
1 Youtube kanaal   80.000 views
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Spoken word is een ongrijpbaar fenomeen: het is én taal én muziek én ritme én inhoud én vorm én vervoering. Het publiek is wezenlijk onderdeel van de ervaring, want het gaat bij spoken word altijd om een symbiose, een uitwisseling tussen degene op het podium en de toehoorder. In een ideale performance vloeien woorden, spreker en luisteraar één. Dat betekent dat een zaal een spreker kan maken en breken, en dat vergt grote concentratie van degene die voor een publiek staat.
- Ronald Giphart, bestuurslid Stichting SPOKEN

Een korte geschiedenis van SPOKEN  
door Kevin de Randamie

Als je de kracht van een Afro-Amerikaanse Baptist Church-preek combineert met de spitsvondigheid van rap en de inhoudelijke sensitiviteit van dichtkunst, dan heb je de kern van wat ik ‘spoken word’ noem. Ik maak dit expres subjectief omdat, zoals met veel niet-westerse kunststromingen, voor spoken word niet verwezen kan worden naar een objectieve of geïnstitutionaliseerde definitie van het genre. Het is ontstaan. Het bestaat. We leven erin.

Als ik toch zou proberen een definitie te schetsen dan zou ik zeggen dat spoken word een woordkunst-genre is, ontstaan uit de kruisbestuiving vanuit de politiek geëngageerde zwarte dichters en hiphopcultuur, dat een geheel eigen leven is gaan leiden. Spoken word heeft iets van straat-intellectuele kennisoverdracht in kunstvorm. Met straat-intellect verwijs ik hierbij niet naar een socio-economische status, maar naar een extra-curriculaire kennisoverdracht die de ware kracht en geschiedenis van de Afrikaanse diaspora herbergt. Spoken word kan je niet studeren, het is veel minder een rationele taalexercitie zoals besproken werd bij de laatste editie van Poetry International. Het is de ziel die het werk doet, het brein begeleidt alleen maar.

Spoken word is daarom ook niet zomaar een nieuwe soort podiumkunst. Reeds tien jaar geleden was er in Amerika al een televisieserie genaamd Def Poetry Jam (HBO) die spoken word-artiesten introduceerde aan het grote publiek. Dit programma werd geproduceerd door de broers Russell en Danny Simmons, waarvan eerstgenoemde tevens de oprichter is van een van de grootste hiphoplabels van de late jaren ’80 en ’90, genaamd Def Jam. Het is duidelijk dat hiphop en spoken word hand in hand gaan. Er was zelfs een spoken word-artiest gecontracteerd door Def Jam. Deze artiest was een jonge dichter uit Chicago, genaamd Black Ice. Ik keek met veel liefde en bewondering naar Black Ice en zijn collega’s. Ook supersterren als Dave Chappelle, Ye West en acteur Jamie Foxx maakten hun entree op het podium. Dit beeld liet mij nooit los.

Het zou zes jaar duren voordat ik in mijn eigen muzikale carrière op het punt kwam dat ik een doorbraak wilde forceren. Niet zozeer voor mijzelf, maar voor het subgenre waarbinnen ik met mijn eigen label Raen Music opereerde. Dichterlijke, inhoudelijke, overdrachtelijke hiphopmuziek in het Nederlands, niche tot de derde macht. Eenmaal bewust van het door Fresku recentelijk beschreven glazen plafond voor zwarte muziek en hiphop in Nederland, bedacht ik dat de inhoud zonder de context van hiphop wellicht beter zou landen.

Dat klopte. Ik stofte het concept van Def Poetry Jam af, voegde een interactief element toe aan de show, vroeg Nederlandse rappers om zonder muziek te performen, en poef: een hele rits rappers had opeens gedichten om ‘voor te dragen’ terwijl we niets anders deden dan de ritmes van de voordracht van onze songteksten herinterpreteren en te vertellen als een verhaal.

Het concept bouwden we (ik had een kleine groep mensen om me heen verzameld met wie we deze producties deden) uit tot een avondvullende show. We maakten de line-up ook steeds breder, om alle woordkunstenaars te includeren, van schrijvers tot comedians, van rappers tot dichters. Dit deden we om keer op keer aan te tonen dat we allemaal uit exact dezelfde energie en noodzaak voortkomen. Er is geen hoog en laag segment. We zijn als mensen allemaal individuele expressies van dezelfde bouwstenen. We zijn als artiesten allemaal verschillende expressies van dezelfde creatieve kracht.

Daarbij viel op dat zelfs publiek dat niet bekend was met spoken word, maar toch naar een SPOKEN-event was gekomen, onmogelijk kon uitleggen wat ze nou precies hadden gezien en ervaren. In de loop der jaren voelden steeds meer organisaties zich aangetrokken tot het genre, met als gevolg een sterke toename in laagdrempelige podia voor spoken word-artiesten. Hoewel het altijd de ambitie van SPOKEN is geweest om juist een professioneel podium te worden waar het topsegment binnen cultuur en entertainment zich kan mengen, lijkt de veelheid aan spoken word-evenementen toch te vragen om een andere aanpak.

Wat er mist in het geheel van laagdrempelige en professionele podia was verbinding: het verenigen van de ontstane scene. Met als doel om deze verbindingen te creëren op zowel artistiek als organisatorisch vlak, hebben we afgelopen jaren ingezet op een pilot van een traject/wedstrijd, online platform en landelijk netwerk.

Kevin de Randamie is initiatiefnemer van SPOKEN. Als hiphop-artiest is hij bekend onder de naam Blaxtar. Hij runt meerdere creatieve ondernemingen, waaronder Braenworks waar vanuit hij creatieve professionals adviseert over authentieke verbindingen tussen creativiteit en business.

HET BELANG VAN STICHTING SPOKEN

Stichting SPOKEN is binnen de spoken word-wereld de enige in zijn soort. Er is niet een partij die alle organisaties, performers en kennis binnen het genre spoken word met elkaar verbindt en het landschap binnen dit genre vanaf de kern, de nieuwe aanwas, voedt met kennis en mogelijkheden tot aan de grote podia.

USP (Unique Selling Points)

  • De enige partij die alle artiesten en organisaties binnen spoken-wereld met elkaar verbindt.
  • Organisator van een unieke awardshow waarin nieuwe veelbelovende woordkunstenaars in de spotlights zet voor een landelijk publiek.
  • Kenniscentrum waar professionals en amateurs van elkaar leren.
  • Initiator van inhoudelijk onderzoek van het genre spoken word zowel als de ontwikkeling ervan op het gebied van bekendheid en imago.
  • Een online platform alléén gericht op spoken word-artiesten.
Begroting: 

Dekking heeft SPOKEN uit sponsoring, recette en enkele eigen bijdragen. Het verdienmodel van een evenement als dit is helaas beperkt; alleen al het niet kunnen heffen van deelnemersbijdragen omdat dit haaks op de ambities staat, maakt dat SPOKEN erg afhankelijk is van externe financiers. Om deze reden doet de stichting een beroep op de gemeentelijke, landelijk-publieke, landelijk-private en lokale fondsenmarkt.

Kosten
Van de begroting gaat 35% naar de activiteiten: de SPOKEN Show, het awardtraject met finale SPOKEN Awards en de netwerkbijeenkomst. Het andeel marketing is 31%. Dat dit een aanzienlijk deel van het totaal is, komt voort uit dat de promotie van het genre een belangrijke doelstelling is van de stichting, dat we onze marketing landelijk gericht is én het online platform SPOKEN.fm valt hieronder, dat bedoeld om de gehele Nederlandstalige spoken word-scene online te faciliteren op het gebied van nieuws, events, workshops, footage, boekingen en een sociaal en artistiek netwerk. Het laatste deel bestaat uit kosten die niet direct aan een project te koppelen zijn, uren inzet medewerkers, huisvesting, verzekering en overige kosten.

Locatie(s): 
Oude Luxor Theater, Rotterdam
Neushoorn, Leeuwarden
Café De Kroeg, Arnhem
Melkweg, Amsterdam
Theater De Nieuwe Vorst, Tilburg
You On Stage, Antwerpen
Islemunda, Podium van IJsselmonde, Rotterdam
Wereldmuseum, Rotterdam

afbeelding van Lidian Fleers

Beste Zoë, welkom op Jij maakt het mee. Als adviseur denk ik graag met je mee op welke wijze jullie project mogelijk binnen deze subsidieregeling zou kunnen passen. Op Jij maakt het mee is het de bedoeling dat projecten in de denk mee fase nog conceptueel/inhoudelijk gaan groeien. Ik lees in de projectomschrijving in feite jullie organisatieplan van reeds bestaande activiteiten en niet zozeer een concreet project. In hoeverre wijkt jullie aanvraag af van jullie bestaande activiteiten? En staan jullie nog open voor suggesties op het concept? Om in aanmerking te komen voor een subsidie via Jij maakt het mee dient de projectomschrijving namelijk te gaan over experimentele/vernieuwende projecten. Misschien kan je die experimentele of vernieuwende aspecten specifiek benoemen in de linkerkolom. Licht hierbij ook toe welke artistieke activiteiten en ontwikkeling jullie bieden aan de deelnemers, welke professionals en in hoeverre dit inspeelt op de wens of behoefte van de deelnemende amateurkunstenaars.

afbeelding van Zoë Zee

Dank je wel Lidian! We gaan dit bespreken en aan het plan toevoegen.