menu denk mee beslis mee maak mee

Als het schemert

Een bijzondere film over verliefdheid.

Stichting FilmTrips
1 juli 2014 tot 1 oktober 2014
film
jongeren
check facebook
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Volg ons op Facebook!

Door Joost Zecha op di 3 jun

Beste mensen,

Volg ons op Facebook. Binnenkort starten de repetities. We gaan workshops houden met de jongerengroep Jong&Out. En daarna...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Als het schemert

Een bijzondere film over verliefdheid.

afbeelding van Joost Zecha

Ingediend door:

Joost Zecha

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Wie heeft een goede suggestie voor de afloop van de film? Tragisch? Romantisch? Geloofwaardig? Ongeloofwaardig? Verrassend? Verdwijnen de hoofdpersonages in het duister of stralen ze als sterren aan de hemel?

Wat ga je doen?: 

We willen een bijzondere film maken (15 minuten) op een experimentele manier in onze vrije tijd. De vorm is anders dan doorgaans te zien is en de dialogen zijn gebaseerd op echte, eigen ervaringen van LHBT jongeren. Die eigen ervaringen maken onderdeel uit van het verhaal.

Er wordt bij de opnamen geen enkele beweging gemaakt. Dus geen tilt up en geen tilt down, geen in-en uitzoom en geen pan beweging. Elke scene begint en eindigt in hetzelfde kader. Een soort fotoboek waarin de dialogen essentieel zijn. Personages kunnen wel in en uit het beeld lopen.

De film gaat over verliefdheid van twee jongens: zowel op elkaar als ook op een meisje.

Er wordt samengewerkt in de vorm van workshops met de LHBT-jongerengroep van het COC afdeling Leiden voor de levensechte teksten.

De film zal op meerdere podia te zien zijn. We gaan de film aan een zo breed mogelijk publiek vertonen, zowel openbaar, als aan specifieke groepen.

De film wordt ingestuurd naar Short Film Festivals in binnen- en buitenland.

Hoe ga je te werk?: 

Een vast kader
Jongeren zijn gewend aan snelle, korte shots. Door één lang shot te maken, door anders beeld te maken dan normaal, maak je de kijker ten eerste wakker, gaat hij beter kijken. Ten tweede zal de kijker het beeld meer ervaren als de werkelijkheid en minder als een film doordat de beelden minder 'filmisch' zijn. Hierdoor komt het verhaal beter binnen, en wordt het meer als 'echt' ervaren. Je wordt het verhaal ingezogen. En dat moet ook gebeuren omdat de meeste kijkers (1op de 10 mensen is seksueel anders georiënteerd) zich niet kunnen voorstellen hoe het is om te ontdekken dat je anders bent dan anderen.
Doordat personages wel het beeld in en uit kunnen lopen zorg je wel voor enige dynamiek in het beeld. Je zit immers wel naar stil in je stoel naar een scherm te kijken. Dit is in feite een onnatuurlijke situatie. Normaal ben je er namelijk gewoon bij. Dus je hebt ook iets nodig om mensen te laten blijven zitten.
De jongeren zullen ervaren dat rustige beelden ook boeiend en attractief kunnen zijn, dit in tegenstelling tegen de snelle en flitsende beelden van tegenwoordig. De mens is niet gemaakt voor snel en flitsend, het lijf niet, onze hersenen niet en dus ook onze ogen niet.

LHBT jongeren
Wij gaan samen met jongeren dialogen schrijven, gebaseerd op hun eigen ervaringen. Wij gaan samenwerken met de jongerengroep van het COC Leiden. Dat zal gaan in de vorm van workshops. Deze jongeren hebben nog niet eerder een film gemaakt. Deze manier van participatie is voor iedereen nieuw en we zullen dit proces dan ook vastleggen in de vorm van foto's.

In een regulier gesprek in deze groep vertelt ieder zij/haar ervaringen. Iedereen kan luisteren naar de verhalen van de ander maar zij kunnen zich er ook voor afsluiten. Maar als je een film gaat maken kun je je niet afsluiten. Als je dialogen gaat schrijven moet je jezelf wel verplaatsen in de ander omdat je niet alleen je eigen rol schrijft maar ook die van de ander. En bij film praat je niet alleen over de reactie van de ander maar zie je die ook daadwerkelijk voor je gebeuren op het beeldscherm. Door film als medium te gebruiken worden de jongeren dus geconfronteerd met elkaar. Hierdoor krijgen de jongeren niet alleen een beter inzicht in de ander maar, juist door naar de ander te kijken, ook een beter inzicht in zichzelf.
Als je een verhaal schrijft, dan zit daar veel van jezelf in. Dat gebeurt altijd en onbewust. Het maken van een film is ook het vertellen van een verhaal. De jongeren maken zich zichtbaar aan de buitenwereld, via het medium film. Zij zullen trots zijn op hun resultaat. Zij zullen trots zijn op hún verhaal. Deze trots gaat in hun lijf zitten. Die trots zullen zij uitstralen als zij aan iemand vertellen dat zij biseksueel zijn in plaats van dat zij schaamte voelen omdat zij anders zijn.

Het medium film heeft ook het voordeel dat het een populair, leuk en spannend medium is. Als je zegt; 'We gaan een film maken' dan zullen de meesten daar enthousiast over zijn. Dus je hebt een populair medium waarmee je het inzicht bij de jongerengroep van het COC enorm vergroot.

Het schrijven gebeurt onder leiding van een student scenario schrijven van de Amsterdamse filmacademie. Hij is eerstejaars student. Jongeren leren van jongeren. Hij zal bespreken hoe je een idee om kunt zetten naar een tekst, hoe je spanning in een tekst opbouwt, hoe je een verhaallijn vasthoudt, enzovoort. Je jongeren worden dus professioneel begeleid. Een professional voor de groep werkt stimulerend dus de jongeren zullen extra hun best gaan doen.

Als de keuzes voor goede scenes zijn gemaakt worden de scenes opgenomen. Daarna gaan we met de jongeren de ruwe montage bekijken. Samen bepalen we welke scenes wij gaan gebruiken in de film. We beoordelen ze op zeggingskracht en bruikbaarheid voor plaatsing in de film qua sfeer en verhaallijn.

Doordat de jongeren mee hebben gedaan aan het bedenken en het bepalen is de betrokkenheid van hen groot. Zij zullen bij een vertoning aanwezig zijn voor Q&A's na afloop om zowel over de film als het maakproces te vertellen.

De acteurs
Er is bewust gekozen om met de jongerengroep alleen te gaan schrijven, mee te denken en te bepalen. Wij willen een bepaalde professionaliteit qua spel garanderen. Een film die er goed uitziet en waarin goed gespeeld wordt, wordt eerder serieus genomen en dus beter bekeken, met name door de 'grotere podia'.

De vertoning
Zodra de film klaar is gaan we de film insturen naar Short Filmfestivals in Nederland en ook daarbuiten,zoals Go Short in Nijmegen, Roze Filmdagen in Amsterdam, Europese Dag van de Korte Film in Rotterdam en het Internationale Short Film Experience in Leiden.
Ik ga de film ook presenteren op de school (VO) waar ik werk. Op Paarse Vrijdag (landelijke dag tegen homofobie) spelen wij hem af op het grote scherm in de hal. Normaal worden daar de roosterwijzigingen op geprojecteerd. Maar als daar ineens een film op te zien is, dan verrast dat. Door de plek van het scherm, midden in de hal, trekt het de aandacht. Omdat er normaal alleen maar letters op staan, en er nooit bewegend beeld op te zien is, is het contrast nog veel groter. Door dit contrast (anders,  verrassend, innovatief) zullen leerlingen eerder geneigd zijn om te blijven kijken dan wanneer je de film zou presenteren in een lokaal.
Dit idee ga ik ook communiceren met het landelijke COC, met medewerking van het COC Leiden dat erg enthousiast is over ons plan als geheel.

Het onderwerp
Tegenwoordig is er veel aandacht voor seksuele diversiteit. Conchita Würst heeft het songfestival gewonnen, met alle discussie daaromheen. Moesten wij nu wel of niet meedoen met de Olympische Spelen in Rusland waar je als LHBTer niet veilig bent. Ook de vijandigheid tegen homo's in ons eigen land wordt steeds groter én heftiger.
Een middelbare school is voor de meeste jongeren niet een veilige plek om uit de kast te komen. Slechts 1% van de leerlingen op een middelbare school durft dat wel. Dat is wel heel erg weinig als wij ons realiseren dat 8% van de bevolking 'anders' is. Omdat onze film zich expliciet richt op de groep jongeren tussen de 12 en 18 jaar is het een noodzakelijke aanvulling op wat er al gebeurt op dit gebied.
Biseksualiteit is nog een redelijk onderbelicht gebied. Wij zien dat de meeste aandacht gaat naar homoseksualiteit en tegenwoordig ook meer en meer naar transseksualiteit. Maar biseksualiteit blijft onderbelicht. Dit komt doordat het lastiger te duiden is. Het zit ergens tussenin. En iets dat ergens tussenin zit glipt er altijd een beetje tussendoor. In dit geval tussen de aandacht door. Omdat ons verhaal gaat over biseksualiteit is dus wel degelijk een toevoeging van iets nieuws en niet een aanvulling op wat er al is.

Jongeren
Het belangrijkste deel van de crew bestaat uit jongeren, cameraman, geluidsman, scenarioschrijver, componist en de hoofdrolspelers. Het is dus een project door jongeren, met jongeren en voor jongeren.

Op Facebook
Het proces wordt vastgelegd door middel van foto's en filmpjes die op onze Facebookpagina komen te staan. Zo is het hele proces te volgen via dit zeer populaire platform; je neemt mensen mee in het hele maakproces. Zo geef je veel ruchtbaarheid aan de productie maar ook aan het onderwerp. Zo heeft de Landelijk Netwerk Biseksualiteit ons al snel gevonden en gaf direct aan erg blij te zijn met ons initiatief. Zij vinden het blijkbaar erg nodig dat er meer aandacht komt voor het onderwerp biseksualiteit.

Met wie werk je samen?: 

De samenwerking met het COC Leiden levert een essentiële meerwaarde op van de levensechte dialogen voor de film. Doordat er veel mensen meebeslissen krijg je ook een breed gedragen verhaal.
Voor de jongerengroep van het COC Leiden is het werken aan een film nieuw. De meerwaarde van het effect op de jongeren staat al eerder beschreven.
Het maken van een film zou een vast onderdeel kunnen worden voor de jongerengroep van het COC Leiden. De workshops hebben dan een blijvend effect op de wijze waarop jongeren begeleid worden door het COC in Leiden.
Het COC is enthousiaste en wellicht kan de film ook als voorlichtingsfilm/discussiefilm in meerdere COC's vertoond gaan worden.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Ik ben docent op een middelbare school in Leiden en geef het vak fotografie. Ook film ik regelmatig, in mijn vrije tijd, en dat zou ik nu ook graag willen doen met jongeren.

Het thema Verliefdheid is uiteraard een onderwerp dat jongeren aanspreekt en waar al veel films overgaan. Ik wil dit onderwerp en ook de vorm op een andere manier aanpakken in Als Het Schemert. Een hele uitdaging, maar voorop staat dat ik een mooie en bijzondere film wil maken samen met anderen in onze vrije tijd.

 

 

Bereik: 
aantal investering/activiteit aantal deelnemers aantal bezoekers
1 filmproject 15  
5 openbare vertoningen   500
5 besloten vertoningen   150
       
       
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Het maken van deze film, op deze manier, vergroot het inzicht van de jongerengroep van het COC  Leiden. Dit inzicht is alleen te bereiken door gebruik te maken van het medium film. Voor deze jongeren is dit nieuw.

Bij het COC in Leiden is een project als dit nog niet eerder gedaan. De kans dat deze werkvorm geïmplementeerd gaat worden bij de jongerengroep is groot. Dit is een innovatie voor de Leidse afdeling.

En wellicht wordt het idee overgenomen door andere COC jongere groepen in het land.

Als Het Schemert past ook goed bij de doelstellingen van het FCP omdat we het maken van een film in de vrije tijd stimuleren en daarbij met jonge, enthousiaste mensen willen samenwerken. 

De FCP subsidie wordt besteed aan het organiseren van de dialoogsessies/workshops tussen de filmmakers en jongeren van de COC groep, deels aan de opname kosten van de film en aan de vertoningskosten op festivals.

Andere financieringsbronnen zijn Pr.Bernhard Cultuurfonds en Gemeente Leiden en/of COC Leiden.

Begroting: 

De FCP subsidie wordt besteed aan het organiseren van de dialoogsessies/workshops tussen de filmmakers en jongeren van de COC groep, deels aan de opname kosten van de film en aan de vertoningskosten op festivals.

Andere financieringsbronnen zijn Pr.Bernhard Cultuurfonds en Gemeente Leiden en/of COC Leiden.

 

Locatie(s): 
Opnamen in Leiden en Amsterdam, vertonen op meerdere locaties!

Uitslag Beslis mee

FCP25
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 106 gestemd
totaal75
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Giovanni Campbell

 

Het Fonds beoordeelt het project aan de hand van de criteria kwaliteit, samenwerking en effect. Met deze filmproductie willen jullie de maatschappelijke betekenis van biseksualiteit op een artistieke wijze presenteren. De opzet en doelen van het plan zijn helder, maar niet bijzonder vernieuwend. We zien vooral de meerwaarde in de uitwisseling van gedeelde ervaringen in samenhang met COC Leiden. Ik verwacht dat jullie dit de komende weken concreter vorm gaan geven, zodat de resultaten ook echt geborgd kunnen worden en de activiteit een aantoonbare duurzame opbrengst zal hebben.
afbeelding van Sarah Haaij

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.
Met ‘Als het schemert’ wordt een belangrijk en actueel thema onder jongeren aangesneden. Het plan sluit aan op de behoefte van een doelgroep, in dit geval de jongerengroep van het COC, om op een creatieve manier hun verhaal naar buiten te brengen. 
Op Jij maakt het mee is de vraag gesteld of deze aanpak nu innovatief genoeg is voor dit platform. Positief daarbij is dat de jongeren niet alleen hun verhalen delen met de filmmakers maar ook het scenario schrijven en uiteindelijk de scenes selecteren. Het wordt een participatieve productie, waarbij een beginnend scenarioschrijver de jonge amateurs kan inspireren. En een experiment of pilotproject ook voor COC Leiden, die deze werkvorm misschien vaker wil gebruiken.
afbeelding van Sarah Haaij

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Ik beoordeel het project daarom positief op dit specifieke onderdeel van de workshops. De realisering van een reguliere film en kosten voor de crew komen niet in aanmerking voor subsidiëring op dit platform. Mijn advies aan het bestuur zou zijn om € 3000,- toe te kennen voor de realisatie van de filmworkshops op het COC Leiden. 

afbeelding van Joost Zecha

Ik werk samen met een cameraman/editor en geluidsman (jonge conservatoriumstudenten). Hun vergoeding valt buiten de FCP aanvraag. De acteurs zijn een vo-leerling en een student psychologie. De overige acteurs zijn vrienden, niet werkzaam als acteur.
De COC jongeren hebben niet eerder meegewerkt aan een film. Daar zit een belangrijk deel van de cultuurparticipatie in de vrije tijd. En dat is zeker meer dan hun verhaal delen! De workshops die hier speciaal voor ontwikkeld worden betrekken hen actief bij het maakproces. Vooraf, tijdens en ook later. Bij vertoning zullen zij ook aanwezig zijn.

Ik hoop dat ik het voldoende heb kunnen toelichten zodat jij nog betere tips kan geven en het een nog beter cultuurparticipatie project wordt!

afbeelding van Sarah Haaij

Jullie zijn met een mooi plan bezig waar al veel tijd en ideeën inzitten. En ik begrijp dat we veel vragen op je afvuren. Toch moet ik er nog een paar stellen en dat komt denk ik omdat we nog niet helemaal helder wat jullie van plan zijn.
Mijn advies is om hiernaast in je projectplan nog 1 keer heel helder te maken:
- Wie naast jou (Joost) de film maken (acteurs, geluid ed)
- Wat de precieze rol is van de jongeren van het COC. Op welke manier is dat meer dat ze hun verhaal delen. Op welke manier doen ze aan cultuurparticipatie?
Dan kunnen wij ook nog beter tips geven!

afbeelding van Joost Zecha

Het nieuwe, experimentele is dat wij het script niet zelf maken maar dat samen maken met de doelgroep waar de film over gaat, bisexuele jongeren. Dit is volgens mij nog niet gedaan in Nederland.
De uitdagende werkvorm is dat wij direct met de jongeren in gesprek gaan (workshop). Dus niet een eenrichtingsverkeer zoals bijvoorbeeld een prijsvraag.
He spannende is dat de jongeren ook met elkaar in gesprek gaan, elk met hun kakelverse eigen emotionele ervaringen.
Het COC heeft erg enthousiast gereageerd. Naar aanleiding van de workshops zou het COC ervoor kunnen kiezen om deze werkvorm te implementeren in hun gespreksgroepen.

afbeelding van Giovanni Campbell

Je benoemde in je toelichting dat het COC n.a.v. dit project misschien vaker films wil gaan maken. Ik zou daar nog wel meer over willen weten. Kan iemand van het COC hier wellicht over meedenken?

afbeelding van Giovanni Campbell

Hou er rekening mee dat we niet alleen geïnteresseerd zijn in een mooie film. De projecten die we via dit platform ondersteunen zouden ook ruimte moeten bieden voor nieuwe werkvormen die de kunstbeoefening in de vrije tijd bevorderen en naar een hoger platform brengen. We hechten daarom ook waarde aan de opzet van het inhoudelijk proces. Je schrijft dat je een bijzondere film op een experimentele manier wil maken. Maar ik krijg nog niet helder wat experimenteel is aan de manier waarop de film met de deelnemers tot stand komt. Wat mij betreft zou je meer mogen toelichten over wat die nieuwe, uitdagende werkvormen zijn die je zoekt en wat spannend is aan de samenwerking met de partners. Je bent daar naar mijn mening nu nog niet concreet genoeg over. 

afbeelding van Joost Zecha

We zijn al aan het nadenken hoe we de verhalen gestructureerd kunnen verzamelen. Omdat ik ook fotografie docent ben denk ik erover om de deelnemers van de workshop ook foto's te laten maken voor moodboards. Er zijn allerlei werkvormen mogelijk waardoor de deelnemers actief bij het maakproces worden betrokken. Dat is precies ook wat we willen. Ze gaan leren hun ervaringen en emoties te verwoorden, maar ook te visualiseren. Concrete dialogen worden geschreven, gespeeld en later gebruikt in de film. De deelnemers gaan leren over schrijven voor film, scènes bedenken voor film en spelen van die scènes. Tijdens de vertoningen worden de deelnemers van het project betrokken bij het organiseren van Q&A's, waar ze vragen beantwoorden over het proces dat aan het maken vooraf ging."

afbeelding van Emiel Heijnen

Interessant idee en context. Mijn tip: Ik zie al veel ideeën en filmische 'regels' voor het plan. Probeer wat beter duidelijk te maken welke invloed en inbreng deelnemers hebben bij de ontwikkeling, uitwerking en presentatie van de film, dmv een meer procesgerichte beschrijving. Hoe toon je aan dat dit echt een participatieve productie wordt? Ik denk dat het verzamelen van verhalen en de discussies in de concept-fase mogelijkheden bieden. Denk bv na hoe je dat proces ook kunt documenteren (woord, beeld). Ik denk dat het ook transparanter zou zijn wanneer je concrete artistieke en sociale (leer)doelen formuleert voor het deelnemers. 

afbeelding van Joost Zecha

Niet alleen ben ik amateur maar ook de regieassistent en alle acteurs.
De jongerengroep van het COC Leiden heeft nog nooit een film gemaakt, laat staan teksten bedacht voor een film. Het is een groep waarvan de meesten onlangs 'uit de kast' gekomen zijn, wat nog niet wil zeggen dat zij voor hun omgeving 'uit de kast' zijn. Heel kwetsbaar dus, maar des te mooier om die kwetsbaarheid in de film naar voren te laten komen. Dus niet een taboe maar wellicht voor deze jongeren een ontwikkeling in de richting van acceptatie voor henzelf en hun omgeving? Voor het COC is deze samenwerking uniek. Ik kan mij voorstellen dat zij in het vervolg vaker een verhaal, filmscenario gaan schrijven en in gaan zetten als middel voor jongeren. Een goede ontwikkeling dus, voor hen en voor ons!

afbeelding van Sarah Haaij

Zou je dan toch nog willen toelichten wie de amateurs zijn waar je mee samen wilt werken? Filmstudenten zijn dat voor ons namelijk niet. Elke film brengt natuurlijk weer een nieuw thema met zich mee, een nieuwe research fase, een nieuwe groep die samenwerkt: maar het moet meer zijn dan dat. Een regulier filmproject komt op Jij maakt het mee niet in aanmerking. Het feit dat je in gesprekken organiseert  op de COC's kan een ontwikkeling brengen maar dat hangt het er helemaal vanaf met welke jongeren je daar naartoe gaat. Gaat het om een groep voor wie dit thema een taboe is of nooit eerder film heeft gemaakt? Kortom met wie ga je maken. Ik ben benieuwd! 

afbeelding van Joost Zecha

Beste Sarah,

De Filmmaker ben ik zelf. IK ben een vervent filmamateur en deed tot nu toe alles zelf. NU vind ik het uitdagend om met jonge, enthousiaste mensen te werken. De cameraman is 24 jr, de scenarioschrijver 20 jr en student op de filmacademie. We willen met deze groep professioneler gaan werken, maar nog steeds wel onbetaald. Dat is voor iedereen nieuw. Ook de acteurs zijn amateurs, maar wel met de ambitie om hierin verder te gaan. door het samen maken van deze film kunnen wij allemaal nieuwe ervaringen opdoen en onderzoeken of wij verder kunnen komen.

Het onderwerp en de aanpak zijn voor iedereen nieuw. Wij zijn dan ook zeer benieuwd of dit project ons verder zal brengen, zowel voor de groep als voor ons persoonlijk.

vriendelijke groet, Joost

afbeelding van Sarah Haaij

Kun je nog wat meer vertellen over de filmmakers; zijn dat leerlingen uit de klas of studenten film, waar komen ze vandaan? Kijk daarbij ook wat de vernieuwing is voor de deelnemers. Natuurlijk is het COC hier een belangrijke samenwerkingspartner. Maar zijn er ook  deelnemers voor wie het medium film of het thema LHBT-community een ontwikkeling kan zijn? 

afbeelding van Joost Zecha

Beste Giovanni,

Jazeker. We hebben een Facebookpagina waar we al reacties op krijgen. Het Landelijk Netwerk Biseksualiteit wil ons ondersteunen, meedenken over het scenario, ervaringen met ons delen en de film te promoten.
Wij zullen ook ruimte maken voor een andere manier van film maken.
Bij het COC in Leiden gaan we de jongeren een workshop aanbieden voor feedback op ons script.
Binnenkort maken we een opnameplanning. We hebben al wat locaties.
Het wordt geen voorlichtingsfilm, maar een vertoning in COC's is natuurlijk super.
We denken aan: Go Short in Nijmegen, Roze Filmdagen Amsterdam, Nederlands Film Festival en Europese Dag van de Korte Film in Rotterdam en het Leiden International Short Film Experience.

Pagina's