menu denk mee beslis mee maak mee

Samen Jong, samen oud

jonge kinderen spelen in een accordeonorkest

Nederlandse organisatie voor Accordeon en Mondharmonica
3 september 2018 tot 3 november 2018

€8.100

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee

Ga direct naar de reacties

Samen Jong, samen oud

jonge kinderen spelen in een accordeonorkest

afbeelding van Katrijn Kuypers

Ingediend door:

Katrijn Kuypers

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Hoe overtuigen we accordeonorkesten om hun repetiteirooster aan te passen om hier aan mee te werken?

Wat ga je doen?: 

Thuis in je eentje oefenen op een muziekinstrument is vaak een opgave. Kan dat niet anders? De NOVAM ontwikkelt een idee om accordeonorkesten naar de na-schoolse opvang te brengen zodat kinderen die geleerd hebben op een accordeon te spelen, met anderen, volwassenen kunnen samen spelen. Voor de orkesten is dit een geweldige manier om het orkest levendig en jong te houden: een win, win situatie.

“Het is heel leuk  om met iemand te spelen die het al heel goed kan en je graag helpt als het allemaal nog niet zo goed lukt”

“Ik heb op school geleerd hoe je accordeon moet spelen, maar met z’n allen samen is het nog veel leuker dan wordt de klank echt vet, met z’n allen. En die muziek van die oudjes is eigenlijk best leuk.”

“Ze zitten nauwelijks stil, ja het is echt anders werken met die kinderen erbij, maar we hebben zoveel lol samen. Ik ga elke week opgewekt naar huis toe! Maar dat komt ook door de vrolijke muziek van die kinderen”.

“Fijn dat we zo’n goede coach hebben, die weet dat zooitje ongeregeld goed in toom te houden en het wordt muzikaal ook nog wat met die kids erbij”.

Muziekonderwijs staat weer op het lesrooster. Gelukkig maar, want dat muziek meer is dan “leuk bezig zijn” is inmiddels wel bewezen. Kinderen willen graag muziek maken en krijgen daar tijdens het jubileumjaar van de NOVAM (Nederlandse Organisatie voor Accordeon en Mondharmonica) alle kansen voor.
De NOVAM ontwikkelt een nieuw digitaal scholenproject dat gevarieerd van een enkele les tot een hele periode op basisscholen kan worden aangeboden. Maar daarna?

Thuisgekomen is het oefenen op een instrument vaak een opgave. Samen spelen is dan eigenlijk veel leuker, voor zowel jong als oud. Dé plek bij uitstek is op de school of de BSO: voor orkestverenigingen de manier om in contact te komen met jonge spelers en hun passie over te dragen. Eenvoudig, maar niet simpel!

Wat gaan we doen om er voor te zorgen dat deze aanpak een succes wordt? Wat is dé muziek van de kinderen? Wat is dé muziek van de “oudjes”? Faria meets rap? Lijkt ons fantastisch!

Het digitale lespakket is een eerste leidraad om dit project vorm te geven. Er is een digibord filmpje over beide instrumenten, een les en een lied, een afsluitende presentatie ontwikkeld door de NOVAM in samenspraak met de muziekdocenten (accordeon en mondharmonica). De muziekdocenten gaan naar de school toe en geven in de groepen 5 en 6  een workshop accordeon en mondharmonica in de klas.

Alle kinderen van deze groepen worden op deze manier in de gelegenheid gesteld kennis te maken met accordeon en de mondharmonika, waarna ze ná school, bij de Buitenschoolse opvang of vrijwillig, gaan oefenen met een orkest dat in het schoolgebouw komt repeteren.

In eerste instantie werken we aan een pilot met 1 basisschool en 1 orkest waarbij we met 6 tot 8 repetities tot een goed resultaat kunnen komen. (De presentatie van de pilot is op 3 november in de middag in de Vereeniging in Nijmegen). Als deze aanpak succesvol wordt, wil  de NOVAM het concept uitwerken in haar beleidsplan voor de komende 10 jaar, en landelijk uitrollen, op naar het eeuwfeest.

 

 


afbeelding van Lidian Fleers

Beste Katrijn, welkom op Jij maakt het mee. Als adviseur denk ik graag met je mee over de aanvraag en stel ik vragen vanuit de criteria en doelstelling van de regeling. Jij maakt het mee is gericht op buitenschoolse kunstbeoefening. In de tekst in de linkerkolom schrijf je zowel over een project bij de na-schoolse opvang, als over het digitale lespakket. Zorg dat je zoveel mogelijk de focus legt op wat de deelnemers, zowel jong als oud(er), gaan doen. Kan je in het tweede tabblad onder Bewerken "Denk mee (meer projectinfo)" wat meer vertellen over wat jullie werkwijze is, wie er begeleiden en wat ze gaan doen, hoe vaak etc?