menu denk mee beslis mee maak mee

Proeftuin Online

Het trefpunt voor ideeën en filmmakers

Scriptdesk
film
onze website
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Scriptbank nadert eerste 100 gebruikers

Door Maarten Almekinders op di 14 jan

Sinds begin januari 2014 is alle functionaliteit online. Nieuw sinds de start van de beta-versie van november is de mogelijkheid feedback te geven...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Proeftuin Online

Het trefpunt voor ideeën en filmmakers

afbeelding van Maarten Almekinders

Ingediend door:

Maarten Almekinders


Wat ga je doen?: 

Breng je project met één klik onder de aandacht van potentiële creatieve partners
(Aankomende) scenarioschrijvers, regisseurs en producenten vinden elkaar op basis van werk, interesse, ambitie of idee. Via je eigen dashboard nodig je creatieve partners uit om je te volgen, samen te werken of zet je filmprojecten in de etalage. Voor omroepen en producenten is de belofte: met één klik toegang tot alle makers en projecten. De basis is een platform, van waaruit ook netwerkevents worden georganiseerd om elkaar beter te leren kennen en samenwerking aan te gaan aan de hand van werk.
 

Hoe ga je te werk?: 

Beginnende filmmakers moeten nu een door fondsen en publieke omroepen gehanteerd 'Deltaplan Talent' volgen om uiteindelijk een speelfilm te kunnen maken. Uitvinden hoe dat werkt is een vak op zich. Op zich begrijpelijk, want middelen worden steeds schaarser en film kost veel geld, dus wil je een garantie dat een grote investering tot een goed einde wordt gebracht. Bestaande structuren wankelen: er gaat veel minder geld naar de omroepen, het Mediafonds wordt met opheffing bedreigd, en makers zijn meer op zichzelf en de markt aangewezen.

Media zijn onderhevig aan een permanante verandering, waarbinnen machtsverhoudingen zich voorlopig nog niet gaan stabiliseren. Dat biedt ook kansen voor de Do It Yourself cultuur. Iedereen met een goed filmidee kan zelf de keten van concept en productie tot distributie naar zijn hand zetten om een publiek te vinden en geld (terug) te verdienen. Maar weer zal iets pas in het gigantische aanbod bovendrijven als het kwaliteit heeft. Makers kunnen zich organiseren om samen te werken en die kwaliteit te bereiken. Dan moet je als maker ook de beschikking hebben over mogelijkheden om elkaar te vinden. De Proeftuin Online wil zich graag positioneren als de plek waar makers en ideeën bij elkaar komen. Om van daaruit verschillende wegen te gaan bewandelen. Dat kan het Deltaplan zijn, maar dat kan ook Cinecrowd zijn, of EU1, of iets wat er nu nog niet is.

 

Wat is verder van belang om te weten?: 

Scriptdesk helpt zowel beginnende als ervaren film- en televisiemakers om succesvol te zijn. Dat doen we via Scriptspreekuren, Scenariocoaching, wordkshops en het organiseren van Proeftuinen.

Bereik: 
jaarinvesteringpaid version free version
201220.00000
20130400500
20140700800
201509001100
    
    

Er komt een gratis en een betaalde versie. De prognose van betalende deelnemers is een voorzichtige schatting. Het platform krijgt zijn waarde als een substantieel deel (70-80%) van talentvolle scenaristen, regisseurs en producenten (1.000) er op te vinden is. Gratis versie voornamelijk amateurs, mensen op opleiding. Hoogte contributie groeit mee met service. Waarschijnlijk een combinatie van een klein vast bedrag per maand, in combinatie met een klein bedrag per pitch.

Onderstaand een document met begroting en exploitatie - in grote lijnen

Wat maakt het project bijzonder?: 

De Proeftuin Online wil de markt van ideeën en makers transparanter en toegankelijker maken. Kwaliteit bewijst zichzelf maar moet wel gevonden kunnen worden. En hoe ontwikkel je je talent? Door je op te trekken aan iemand met meer ervaring dan jezelf. Door samen dingen te starten. Via diverse zoekingangen vind je makers op onderwerp of ervaring die passen bij jou of bij je project.

De Proeftuin Online verbindt amateurs en professionals op het punt van talent. Huidige structuren werpen hoge barrières op voor je überhaupt kunt laten zien of je talent hebt of een goed idee. De Proeftuin Online wil laagdrepelig zijn, en vervolgens een mechanisme bieden waar een goed idee iemand vindt om het verder te brengen. Of waar je ontdekt of je talent hebt en dat verder kunt ontwikkelen.

Qua profilering willen we ervoor waken dat het een platform wordt waar zowel beginnende makers als professionele makers iets kunnen halen en brengen. Het schrikbeeld is een 'vergaarbak van kansloze ideeën'.

Uitslag Beslis mee

FCP70
max 50 / 3 van 2 gestemd
publiek31
max 50 / 61 gestemd
totaal101
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Giovanni Campbell

Ik vind het uitdagend dat Proeftuin Online de markt voor jonge filmmakers transparanter en toegankelijker wil maken en daarvoor een online platform wil starten. Hierop worden zowel amateur- als professionele filmmakers geprikkeld creatieve ideeën over de verschillende aspecten van het filmmaken met elkaar uit te wisselen. Ook zal de inhoudelijke samenwerking tussen amateurs en professionals worden bevorderd. Met een redelijke balans tussen vrijetijdsfilmmakers, studenten en (semi)professionals kan het platform een aanwinst zijn voor de amateursector.
 

afbeelding van Carmelita Serkei

Ik gaf 5 punten omdat de proeftuin online makers zelf het heft in handen geeft. Ze kunnen elkaar ondersteunen, vinden en zelf besluiten tot samenwerken. Juist hierdoor kunnen nieuwe ideeën en combinaties een kans krijgen. Deze mogelijkheid tot creatieve vernieuwing op basis van gelijkwaardigheid (participatie), in de eerste fase niet ingetoomd door gevestigde structuren, spreekt mij erg aan.

afbeelding van Sarah Haaij

 

Amateurs krijgen een mooie kans om met elkaar en met professionals in contact te komen. Ideeën die anders misschien in een bureaulaatje terecht zouden komen vinden nu hun weg naar buiten.  Ook denk ik dat er is nagedacht over de duurzaamheid van het model en zal het platform na een startsubsidie zichzelf moeten kunnen bedruipen. 

afbeelding van Carmelita Serkei

Verspreid je idee nog verder en stimuleer ze tot ondersteuning van dit voorstel via het stemmen. Nog  14 dagen!

afbeelding van Maarten Almekinders

Beste Martijn, goede vraag. En dank voor de positieve reactie! Het delen van ideeën brengt altijd een risico met zich mee, ook online blijft dat bestaan. Je kunt het risico wel minimaliseren tot een aanvaardbaar niveau:
- gelogd dataverkeer: je kunt terughalen wie het heeft gelezen
- je bent te allen tijde baas over de openheid van je eigen projecten (en ook verantwoordelijk) de default modus is tamelijk gesloten, je moet het actief open zetten
- je kunt via trefwoorden potentieel geïnteresseerden naar je project leiden, en vervolgens pas beslissen na welke actie je iets laat lezen.
- mijn overtuiging is dat je project beter wordt als je het deelt en niet voor jezelf houdt, een goed idee hangt vaak samen met het perspectief dat juist jij als maker op een onderwerp hebt, en dat maakt het uniek.
- je kunt  aan een upload een registratie hangen die copyright regelt
- niet iedereen kan de pitches zien: waarom zou een medescenarist toegang moeten hebben tot een pitch?
Verder heeft iedere agst vaak een grote irrationele component, en is het meer gebaseerd op wat er kan gebeuren dan op hoe vaak iemand nu echt met een idee wegloopt. Niettemin is beveiliging en gedragscode wel nummer 1 aandachtspunt.
 

afbeelding van Martijn Paijens

Beste Maarten,

Als beginnend documentaire regisseur (Filmacademie Brussel 2010) spreekt jullie idee me zeer aan. Concreet voorbeeld hiervan is het documentaire project waar wij momenteel mee bezig zijn. Als beginnende maker, die gestudeerd heeft in het buitenland, vond ik het zoeken en vinden van producenten en commissioning editors een lastige opgave. (Vele mails gestuurd waarop vaak nooit een antwoord kwam.) Uiteindelijk hebben we het project succesvol gecrowdfund en zijn nu in productie. Ik zie een dergelijke koppeling tussen producenten, filmmakers en scenaristen dus zeer zitten. 

Mijn enige vraag; hoe haal je scenaristen over om hun idee online te pitchen? De angst dat een ander ermee vandoor gaat is natuurlijk aanwezig. 

 

 

afbeelding van Giovanni Campbell

 

Beste Maarten,
Je projectidee klinkt interessant, en ik denk dat het plan de potentie heeft nieuwe doelgroepen te bereiken. Desondanks zou ik je er nog wel op willen wijzen dat wij via het Jij maakt het mee-platform projecten willen ondersteunen die betrekking hebben op kunstbeoefening in de vrije tijd. In het idee richt je je vooral op makers net na hun opleiding, professionals en studenten. Voor ons is het juist interessant te weten hoe je amateurs gaat bereiken die in hun vrije tijd bezig zijn met filmmaken.  Heb je daar ook al concrete ideeën over? 

afbeelding van Carmelita Serkei

Goed dat je nog even wijst op het bereiken van nieuwe doelgroepen. In feite wil je weten in welke behoefte het project voorziet. Welke leemte vult het in. Al blijft de scheiding amateurs-profs wel een lastige. In die zin dat het ook kan gaan om mensen die wel zijn opgeleid maar daar nog geen inkomsten uit hebben/van kunnen leven en bijvoorbeeld een andere baan hebben moeten nemen.

afbeelding van Carmelita Serkei

Dank voor de extra info! Duidelijk. Nu (online) steun verwerven maar.

afbeelding van Maarten Almekinders

In 2009 begonnen Scriptdesk en Lev Pictures (producent o.a. Plan C, Anton Corbijn Inside Out) met ontwikkel- en netwerkbijeenkomsten voor nieuwe scenaristen en regisseurs. Voor makers net na hun opleiding een ideale plek om een netwerk op te bouwen, of om ideeën te testen bij collega's. Van het Filmfonds kregen we een welwillende ondersteuning voor 5 bijeenkomsten per jaar. Na 12 bijeenkomsten merkten we dat makers een aardig netwerk hadden opgebouwd dat ze elkaar vooral wilden kunnen volgen. Als basis willen we een veilige digitale omgeving opzetten voor die uitwisseling. En waar ook ideeën van buiten kunnen worden opgepikt door makers. Goede ideeën komen niet per se van filmmakers, maar er is nu geen plek waar die kunnen samenkomen. Het geeft makers van diverse niveaus en komaf de mogelijkheid zich eerst aan elkaar op te trekken en zich te versterken, waarna ze de stap naar een producent of bijvoorbeeld crowdfunding kunnen maken. Als de filmsector volgend jaar met 25-33% inkrimpt gaan producenten nog meer op zeker spelen. We hebben een fanbase van +600 heel diverse makers op Linkedin, die al interactie met elkaar hebben, maar de mogelijkheden zijn beprekt en het is ook te open. We hebben onderzoek gedaan naar draagvlak in de sector, een kleine startsubsidie van het Filmfonds, een partner Media Junkies met expertise in bouwen en marketing. Het aangevraagde bedrag is 25% van de begroting. En in gesprek met de Filmacademie om in de loop van het jaar proef te draaien. Er is geen formele scheidlijn tussen amateur en professional, maar het platform zorgt er wel voor dat talent in beeld komt.

afbeelding van Carmelita Serkei

Maarten, het lijkt me goed als je wat informatie uit de slideshare aan de projectbeschrijving toevoegt. Vooral info voor wie het interessant is en in welke behoefte het voorziet. Wat maakt dit project uniek? Kan je ook iets meer zeggen over de methode 'Proeftuin' waarop je dit project baseert. Welke partners zijn erbij betrokken? Hoe zien de stappen om tot deze marktplaats te komen eruit?

Interessant project!