menu denk mee beslis mee maak mee

Orfeo & Majnun - Rotterdamse stadsparade over Love, Loss & Longing

600 Rotterdammers maken samen muziektheater...

Stichting Operdagen Rotterdam
1 maart 2019 tot 18 mei 2019
beeldend 3D, crafts, dans, muziek
jongeren, kinderen, ouderen, volwassenen
onze website / check facebook
€15.000

Dit project wil subsidie. Geef je stem! Denk mee Beslis mee Maak mee
FCP17
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 118 gestemd
totaal67
nog nodig8
De stemperiode is voorbij.
Het is niet meer mogelijk om te stemmen.

Ga direct naar de reacties

Orfeo & Majnun - Rotterdamse stadsparade over Love, Loss & Longing

600 Rotterdammers maken samen muziektheater over liefde, verlies en verlangen door middel van theater, muziek, dans en spoken word.

afbeelding van Reinier Weers

Ingediend door:

Reinier Weers

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Het is de ambitie om de groepen die nu deelnemen over meerdere stadsprojecten en edities te betrekken. Hebben jullie hier ervaring mee? Hoe houd je de energie vast tussen afzonderlijke edities?

Wat ga je doen?: 

Operadagen Rotterdam is ervan overtuigd dat muziektheater van betekenis kan zijn van de hedendaagse stadsbevolking in al zijn verscheidenheid. In 2019 zetten we een belangrijke stap door de bewoners van de stad en hun verhalen tot uitgangspunt te nemen voor een omvangrijk project waarin zijzélf de hoofdrol vervullen. Voor het festival is dat een nieuwe stap om participatie, diversiteit en maatschappelijke betrokkenheid in het hart van het festival te plaatsen.

Voor het project Orfeo & Majnun participeert Operadagen Rotterdam in een Europees samenwerkingsproject. De Griekse liefdestragedie van Orpheus en Eurydice en het Arabische liefdesverhaal van Layla en Majnun kennen een gemeenschappelijke verhaallijn: beide verhalen gaan over de universele thema’s Love, Loss & Longing. Typisch menselijke passies, die iedereen herkent en die een vanzelfsprekend onderwerp zijn in een theaterzaal of een operahuis. Maar juist ook thema’s die aantonen hoeveel we gemeenschappelijk hebben, ongeacht of we ‘oude’ of ‘nieuwe’ Rotterdammers zijn.

Orfeo & Majnun is een inclusief muziektheaterproject voor én door de stad. In co-creatie met 600 Rotterdammers realiseren we een Muziektheaterroute in het centrum van de stad voor zo’n 7.000 bezoekers. Hier vertellen ze hun eigen verhaal over love, loss of longing doormiddel van theater, muziek, dans of spoken word. De route mondt uit in een grande finale op het Schouwburgplein. Hier worden onder andere highlights uit de Europese muziektheaterproductie gepresenteerd, gecombineerd met Rotterdamse upcoming acts.

Orfeo & Majnun is een project voor én door de stad. Hoe verhoud jij je tot liefde, tot verlies of verlangen? Liefde voor jezelf, een ander, de stad? Verlangen naar je geliefde, naar vroeger, je geboorteland? En Verlies van je liefde, verlies van je waardigheid. Of verlies door de dood? We roepen Rotterdamse verenigingen en stadsbewoners van diverse culturele achtergronden op om ‘hun’ eigen invulling te geven aan de verhalen van Orpheus en Majnun.

In het voorjaar organiseren we workshops met Rotterdammers in verschillende wijken. Creatieve makers fungeren als ‘storytellers’ die in de workshops Rotterdammers helpen hun verhaal te vertellen. Zij zijn benaderd via partners, wijkorganisaties en sleutelfiguren uit verschillende culturele gemeenschappen. Die zullen zeer divers zijn. Uiteenlopend van Bollywood-dansers tot de ouderen-muziekgroep Oudfit. Van jonge spoken-wordartiesten en human-beatboxers tot tai-chi-beoefenaars en verhalenvertellers uit de omgeving van de West-Kruiskade.

Op 18 mei 2019, de uitvoeringsdag, staat de Muziektheaterroute in het teken van eenheid in verscheidenheid; een dag geheel gewijd aan de culturele rijkdom van Rotterdam. We starten de dag met ‘inloopworkshops’ om de hele stad te betrekken. Het publiek kan hier sprookjesachtige witte dieren maken. Zo hopen we toevallige passanten te verleiden tot actieve participatie. Met deze stadsparade sluiten we aan bij de Rotterdamse Wederopbouwdag, waarmee jaarlijks de wederopbouw van Rotterdam, na het bombardement van 14 mei 1940 gevierd wordt. Plaats van handeling is het gebied vanaf het Stationsplein, Kruisplein, Wijkpark Oude Westen en West-Kruiskade. We bezoeken buiten- én binnenlocaties en maken kennis met de verbeelde verhalen van de verschillende community’s die ieder een eigen plek innemen.

Aan het einde van de middag is het tijd voor de grande finale: de Muziektheaterroute eindigt op het Schouwburgplein met enkele optredens uit de grote-zaalproductie Orfeo & Majnun die momenteel door Europa reist, Rotterdamse upcoming artiesten en uiteraard de witte dieren die met het publiek meereizen. Met naast de witte dieren de presentaties van de verhalen van de Rotterdammers.

Spoken word artiesten van het Rotterdamse Spraakuhloos zijn ‘tourguides’ die het publiek op sleeptouw nemen. Performers van Connecting the Culture verbinden de locaties door – samen met het Rotterdamse publiek- in een parade met de witte dieren langs de uitvoeringen van de deelnemers te trekken. Deze eindigt op het Schouwburgplein waar de apotheose van het project plaatsvindt met highlights uit de gelijknamige muziektheaterproductie door de hoofdrolspelers Layla, Majnun, Eurydice en Orfeo. Professionele cast: Judith Fa (FR) - Eurydice, Nai Barghouti (Palestina) - Layla, Loay Srouji (Palestina) - Majnun, Yoann Dubruque (FR) – Orfeo.

Alle deelnemers aan de performances komen hier naar toe en samen met het publiek wordt het slotlied uit de opera gezongen. Een waanzinnige afsluiter van een inclusief project.

 

Motivatie

Met dit project zet Operadagen Rotterdam een nieuwe koers in waarmee we participatie, inclusiviteit en diversiteit een een belangrijke plek geven in het festival. We willen ons verbinden aan een meer divers publiek en hen handvatten geven om zichzelf te uiten over belangrijke thema’s van deze tijd en die te vertalen naar de kunstdisciplines waar mensen zich betrokken bij voelen. Doel is om de stadsprojecten en stadslijnen die zo vorm krijgen over meerdere jaren te blijven ontwikkelen om zo een duurzame impact te geven aan de cultuurparticipatie van Rotterdammers. 

 

Orfeo & Majnun Brussels Aftermovie

Hoe ga je te werk?: 

Orfeo & Majnun is een inclusief, intercultureel en veeltalig muziektheaterproject dat gemaakt wordt vanuit een participatieve, gemeenschapsgerichte benadering. We betrekken de gehele stad bij het project via workshops en een openbare muziektheaterroute in het centrum van de stad tijdens Operadagen Rotterdam 2019. Hieronder kort de aanpak beschreven.

Zoeken en verbinden van partners
Tot en met half 2018 hebben we ons georiënteerd op het verbinden van partners uit de stad aan het project. We hebben gesprekken gevoerd met diverse partijen. Op basis van de bevindingen uit deze gesprekken, hebben we onze plannen aangescherpt. We zijn immers het meest effectief als we aansluiten bij initiatieven die al aanwezig zijn in de stad.

Al Bevestigde partners zijn:
Theater Zuidplein, Cultuur Concreet, Theater Islemunda, Rotterdams Wijktheater, Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam.

Workshopbegeleiders (storytellers)
We betrekken creatieve makers en docenten in de stad om te fungeren als de ‘storytellers’ van Orfeo & Majnun. Zij zijn benaderd via partners en contacten in het mbo en hbo-onderwijs, maar juist ook via wijkorganisaties en sleutelfiguren uit bijvoorbeeld de Surinaamse, Kaapverdische of Turkse gemeenschap in Rotterdam.

Het doel is deze creatieve makers en docenten uit diverse bevolkingsgroepen aan het project te verbinden. We besteden daarbij veel zorg en aandacht aan het betrekken van de storytellers zodat zij uit de voeten kunnen met de thematiek van he project en performances kunnen maken met hun groep die zowel kloppen bij het Orfeo project als bij henzelf. de thematiek en de discipline opera blijken bij de workshopleider zeer aan te spreken. tijdens een infoavond op 21 januari kwamen 30 organisaties af op onze oproep om mee te doen,

We merkten dat er in Rotterdam al veel community's op een mooie manier bezig zijn, maar dat een gezamenlijk evenement er nog niet was. Operadagen biedt nu die kans.

  • Rajiv Bhagwanbali (directeur Stichting Connecting the Culture; stichting die projecten opzet met het doel (urban) culturen met elkaar te verbinden) Via Rajiv hebben we hiphopcrew The Pigeons, een Bollywoodgroep en een Turkse Dansgroep die gaan meedoen
  • Marjet Roerink (theatermaker bij Oudfit (theatergroep voor ouderen) en Open Studio vaui Rotterdams Wijktheater en Islemnda - podium van IJsselmonde) )
  • Marlon Pichel - student Codarts - bandleider Bourbon Avenue (Winnaar Grote Prijs Van Rotterdam)
  • Maral Zakiran - connector Stg Nieuw Thuis Rotterdam (organisatie die voor 200 Syrische gezinnen onderdak verzorgt en begeleiding integratie)
  • Mark Vlemming - Dance For Health (organisatie die danst met mensen met Parkinson/MS)
  • Geert Vermeegen (theaterdocent Basisschool Finlandia Rotterdam West)
  • Tomas de Paauw (Spoken word artiest, organisator 101 says it all, showhost SpraakuhlooS)
  • Timothy (Human Beatboxer)
  • Jade Schiff - leider Caribean brassband via SKVR
  • Fedde Spoel en Tonje Langeveld (theatermakers met MARNIX GYMNASIUM)
  • Nico Musebrink - Rotterdam Pride (LHBT-community, organisator)
  • Fenmei Hu (Beeldend kunstenaar/ cultureel ondernemer; sleutelfiguur in Chinese gemeenschap in Rotterdam)
  • Linda van Dijk (Choreograaf/docent dans SKVR)
  • Femke Schot (Initiatiefnemer Flamenco Festival Rotterdam en zakelijk leider Welkom Thuis Straattheater Festival)
  • Jacqueline Janssen (Jaja Opera, zangdocent met leerlingen)
  • Vasthi Caluwé - zangexpress/muziekeducatie Rotterdamse kinderen
  • Andy Au (Shinji Entertaiment) - Kongfu
  • Mieke van der Linden - DogParade010 (hondenliefhebberscommunity)
  • Willy Hilverda en Mariëlle van de Griendt - theatergroep Oude Rotten


Werving deelnemers: wat is jouw verhaal over love, loss and longing? (voorjaar 2019)
Samen met de workshopleiders roepen we Rotterdammers op om hun verhaal over love, loss and longing met ons te delen. Deelname kan als individu, duo of als groep. Denk daarbij aan deelname door hele schoolklassen, koren of dansgroepen. In eerste instantie benaderen we de Rotterdammers via de kanalen van onze projectpartners en via de persoonlijke benadering door de storytellers van hun eigen achterban.

De eerste oproep heeft bovenstaande lijst opgeleverd. Daarnaast worden we momenteel overspoeld met verzoeken van individuen die willen bijdragen aan het project als zanger,  toneelspeler of manusje van alles

Daarnaast doen we een open oproep aan de hele stad via de Rotterdamse media en onze eigen communicatiekanalen. Denk aan een oproep via de Facebook of Instagram pagina van Operadagen Rotterdam, een mailing naar onze eigen achterban, kanalen van Open Rotterdam, RTV Rijnmond of Rotterdam Festivals. Dit ook om ons onbekende community’s ook mee te kunnen laten doen.

De combinatie van directe persoonlijke benadering door de storytellers en een open oproep geeft ons het vertrouwen dat we een breed, divers publiek zullen betrekken bij het project. Begin januari maken we zorgvuldig de koppeling tussen de deelnemers en de storytellers. Hierbij hebben we vanzelfsprekend aandacht voor de voorkeur voor de kunstdiscipline waarmee de deelnemers hun verhaal willen uitbeelden. We ontmoeten veel enthousiasme en betrokkenheid en ook de reactie dat juist ook opera ene heel mooie discipline is om te verwerken met dans, theater, muziek, letteren etc.


Workshops in de wijken (voorjaar 2019)
In maart 2019 starten we met de eerste bijeenkomsten/workshops. Eén serie bestaat uit 5 tot 7 workshops die –afhankelijk van de startdatum- wekelijks of tweewekelijks plaatsvinden tot aan het presentatiemoment in mei. De workshops vormen een cruciaal onderdeel van het hele project.

Hierin gaan de workshopleiders aan het werk met groepen. Soms hun eigen groep maar men kan elkaar ook lenen en inhuren. Zo ontstaat er crossover. Alle workshopleiders hebben hun wensen ingediend. Veel willen ook met spoken word jongeren werken.  Dat komt mooi uit want zij kunnen juist ook goed de verhaallijnen aanbrengen in het evenement.

In het eerste workshopmoment wijden de storytellers de deelnemers in, in de verhalen van Orpheus en Majnun. Iedereen stapt dezelfde wereld binnen en maakt kennis met de stam van Layla in de Woestijn en de dieren die voor Orfeus zorgden. Vervolgens gaan de deelnemers onder begeleiding van de storyteller aan de slag met een bepaald aspect van het verhaal dat hen het meeste raakt en met één van de thema’s (love, loss of longing). Doel is om de deelnemers hun eigen verhaal/interpretatie van de verhalen van Orfeo en Majnun te laten vertellen middels muziektheater, theater, muziek, dans of spoken word. Hierbij zal de nadruk liggen op muziektheater. Hier ligt immers de kracht van Operadagen Rotterdam. Door deze gebundelde aanpak kunnen we met recht spreken van co-creatie.

•Liefde: de geliefden ontmoeten elkaar

•Verlies: de geliefden worden van elkaar gescheiden

•Verlangen: de geliefden kunnen elkaar niet loslaten en blijven eeuwig naar elkaar verlangen

•Liefde: de geliefden vinden elkaar terug (als niet in dit leven, dan in het hiernamaals)

Deze thema's kunnen weer vertaald worden naar:

•Love (liefde) liefde voor de stad etc, maar ook liefde voor de kunsten, voor het woord

•Loss (verlies) de dood, verlies van liefde. Verlies van waardigheid.

•Longing (verlangen) verlangen naar je geliefde, verlangen naar je land, verlangen naar iets wat niet mag en verlangen naar erkenning. Gezien worden

De themas worden dus niet strikt gehanteerd, maar bieden voor iedereen aanknopingspunten. Zo kunnen veel rotterdammers meedoen, allen met hun eigen interpretatie van liefde, verlies en verlangen

Voorbeeld:
Storyteller en theaterdocent Geert Vermeegen betrekt twee van zijn klassen bij Orfeo & Majnun. De 40 basisschoolkinderen van Katendrecht gaan in drie groepen in een zestal workshops aan de slag met elk één van de thema’s: love, loss of longing. De eerste twee workshops staan volledig in het teken van het zoeken naar welk verhaal de scholieren willen vertellen, in de resterende vier workshops gaan de scholieren onder begeleiding van Vermeegen creëren. Met behulp van theater en zang maken de kinderen bijvoorbeeld een liefdesliedje of een toneelstukje over het verliezen van dingen die belangrijk voor henzelf zijn. Dit kan het verlies van een dierbare zijn, maar net zo goed het verliezen van een voetbalwedstijd of het kwijtraken van je favoriete knuffel. Ergens halverwege in de workshopserie komt bijvoorbeeld storyteller en spoken word artiest Tomas de Paauw een kijkje nemen om de groep van feedback te voorzien. Feedback wordt ook uitgewisseld tussen de storytellers in een van de gezamenlijke bijeenkomsten.


Inloopworkshop voor het brede publiek (18 mei 2019 middag)
Zowel Orfeo als Majnun hebben in hun verhaal een magische band met dieren. Voor de projectuitvoeringen in de andere betrokken Europese steden zijn sprookjesachtige witte dieren ontworpen (zie foto hiernaast). Naast grote iconische exemplaren, zijn er ook ‘bouwpakketten’ voorbereid die relatief makkelijk in elkaar gezet kunnen worden. Deze zullen een deel van de deelnemers met zich meedragen op de Muziektheaterroute door het centrum van de stad.

Grand finale: Muziektheaterroute Orfeo & Majnun (18 mei 2019 avond)
Route: Stationsplein, Kruisplein, West-Kruiskade, Wijkpark Het Oude Westen, Schouwburgplein
De Muziektheaterroute staat in het teken staat van eenheid in verscheidenheid; een dag geheel gewijd aan de culturele rijkdom van Rotterdam.

We starten de dag met het organiseren van ‘inloopworkshops’ om echt de hele stad te betrekken bij het project. Rotterdammers kunnen hier, onder begeleiding van de workshopdocenten, sprookjesachtige witte dieren maken. Op deze wijze hopen we toevallige passanten te verleiden tot actieve participatie in het stadsproject.

Aan het begin van de avond is het tijd voor de grand finale van het stadsproject: de Muziektheaterroute. Het resultaat van alle workshopseries en de eigen verhalen van de Rotterdammers worden hier getoond.

Op 20 locaties op en rondom het Schouwburgplein, Kruisplein en de West-Kruiskade treden de participanten op met hun eigen versie van Orfeo en Majnun. Al deze presentaties zijn door de regisseur, Airan Berg, samengesmeed tot één coherent geheel met een rode draad: een verhaal over love, loss & longing.

Zo geven acteurs en muzikanten van seniorenband OUDFIT een performance op het Schouwburgplein en zien we op Kruisplein een vertolking van het tragische liefdesverhaal the Butterfly Lovers; gebaseerd op een oude Chinese legende. In het parkje aan de West-Kruiskade zingen basisschoolkinderen uit Katendrecht liefdesliedjes en vertellen de Dansmakers van de SKVR middels dans over geheime liefdes.

Spoken word artiesten van het Rotterdamse Spraakuhloos zijn poëtische ‘tourguides’ die het publiek op sleeptouw nemen en de weg wijzen.

Hondeneigenaren vertellen aan het publiek over hun liefde voor de dieren. En delen het publiek in hun verlies van hun verloren viervoeter.

Performers van Connecting the Culture verbinden de drie locaties door – gezamenlijk met het Rotterdamse publiek- in een parade met de witte dieren langs de uitvoeringen van de deelnemers te trekken.

Deze parade eindigt op het Schouwburgplein waar de apotheose van het project plaatsvindt. Op een centraal podium brengen de groepen samen een eindact met grote impact. Het concept en de regie hiervoor komen tijdens het repetitieproces tot stand. Het zou bijvoorbeeld de sfeer van een olympiade kunnen krijgen, waarin de partijen met vlagvertoon en tromgeroffel laten zien wie ze zijn. Ijsselmonde, gymnasiasten, Kong fu groepen en de ouderenband, iedereen toont zich Gezamenlijk met het aanwezige publiek wordt het slotlied uit de opera gezongen. Een waanzinnige afsluiter van een inclusief project.

 

Met wie werk je samen?: 

Partners EU Samenwerkingsproject(projectontwikkeling & realisatie): De Munt/La Monnaie, Festival d’Aix-enProvence, Valletta 2018 Foundation, Wiener Konzerthaus, Krakow Festival Office, Operadagen Rotterdam en Imaginarius Santa Maria Da Feira.Operadagen Rotterdam is aangehaakt als partner bij dit internationale project. De internationale coordinatie is in handen van De Munt uit Brussel. 

Partners Rotterdam inhoudelijk/deelnemers:
Zie de lijst hierboven

Partners Rotterdam facilitair (productie en organisatie): Theater Zuidplein, Cultuur Concreet, Theater Islemunda, Rotterdam Wijktheater en Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Inbedding Orfeo & Majnun in de programmering van Operadagen
De Muziektheaterroute Orfeo & Majnun vindt plaats op zaterdag 18 mei 2019 en maakt onderdeel uit van het openingsweekend van de veertiende editie van Operadagen Rotterdam. Het hele weekend zal in het teken staan van verhalen uit alle lagen van de bevolking van Rotterdam.

Operadagen Rotterdam zal de festivalprogrammering in het openingsweekend toesnijden op producties die nauw aansluiten op de thema’s en verhalen uit Orfeo & Majnun. De Muziektheaterroute krijgt daarmee een bredere inhoudelijke context en zo kunnen ook de participanten en het publiek van de Muziektheaterroute kennismaken met bijzondere opera- en muziektheatervoorstellingen uit verschillende landen. Jonge Italiaanse zangers en instrumentalisten geven Claudio Monteverdi’s Orfeo gestalte in een ‘Zuid-Amerikaanse metro’. In de Laurenskerk staat een opera-installatie met muziek van Pools-Nederlandse Katarina Glowicka op gedichten van vrouwen uit het door de Taliban bezette Afghanistan. In een Franse productie verkennen drie zangeressen hun grenzen via muziek uit Albanië, Centraal-Afrikaanse Republiek, Zuid India, Salomon Eilanden, Birma, Ethiopië en Taiwan. Bovendien komt uit Beijing een door het Beijing Music Festival ontwikkelde versie van Orfeo en werpt World Opera Lab, in Rotterdam bekend van de productie Majnun & Layla, in een Nederlands-Iraanse samenwerking een internationaal licht op het verhaal van Turandot.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
2 Bijeenkomsten (kennismaking, work in progress) 230 0
120 Workshops (20 groepen x 6 workshops x 10 deelnemers) 1200  
4 18 mei Inloopworkshops: dieren maken & meelopen 150-200 0
1 18 mei Muziektheaterroute 600 5000
1 18 mei Slotspektakel Schouwburgplein 600 1000
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Voor de Operadagen markeert het een enorme stap in het betrekken van de stadsbewoners en hun bij het creatieproces. Het gegeven dat we dit vanuit een Europees samenwerkingverband kunnen doen werkt verterkend, zowel financieel als omdat we daardoor de inhoud en werkwijze zeven sterke internationale partners kunnen benutten om hier een sterk project te ontwikkelen. 

Als operafestival in een stad zonder operahuis gebruiken we de stad als podium voor locatieprojecten en nieuwe creaties. Hierdoor is ruime ervaring opgebouwd in het zelf creeren en werken op locatie. We gaan met dit project ook het publiek betrekken bij dit makerschap. Voor hen is het dan ook een unieke kans om zélf deel te nemen aan de Operadagen; een inspirerende ervaring die hen lang zal bij blijven. 

Met het project leggenwe verbindingen met community's in heel de stad, die ook bij volgende edities weer een rol zullen spelen. Voor 2020 bijvoorbeeld is een 'Stadsopera' in voorbereiding over duurzaamheid: The Ring of Resilience, waarin samen met de stadsbewoners middels muziektheater hun ideeen worden verbeeld over hoe de stad toekomstbestendig kan worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begroting: 

Het totale budget bedraagt € 215.000,- 

Het grootste deel daarvan, 144.000, - is rechtstreeks bestemd voor de programmakosten. Het overige deel wordt besteeds aan marketing en organisatie. Onder de programmakosten van de voorbereidende workshops, de inkloopworkshops en de muziektheaterroute zelf. Het project wordt versterkt door thematische operaprogrammering van Operadagen Rotterdam, deze is niet opgenomen in de projectbegroting. De steun van het FCP wordt specifiek gevraagd voor het participatiedeel waarin de verhalen van bewoners zelf in workshops wordenomgezet in de muziektheater route. 

 

 

 

Locatie(s): 
Buitenruimte Centrum Rotterdam
Bouwcentrum, Codarts, Doelen, Schouwburg, Kruisplein, Ayla Restaurant
Wijkpark Oude Westen, Stationsplein, Parkeergarage Krusplein (min-vierde verdieping)
Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Lidian Fleers

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Het is mooi om te zien wanneer een stad in vanuit alle wijken en bevolkingsgroepen in beweging komt. Het project is inspirerend, maar reeds eerder in andere steden uitgevoerd. Het creatieve concept staat daarmee vast, ik mis nog een Rotterdamse stempel op het geheel. De activiteiten leiden naar de climax op het festival en creëren daarmee massa. In hoeverre het project aansluit op de behoeften van de cultuurmakers in Rotterdam blijft onduidelijk. Om een dergelijk project op te zetten is een goede samenwerking met het lokale netwerk onontbeerlijk. Ik heb wel vertrouwen in dat jullie dat kunnen realiseren. Artistieke visie is er ook, alleen bestaan de artistieke activiteiten teveel uit de onderdelen van het reeds bestaande/bedachte concept. Voor een echte bottom up werking vanuit de stad, een breed gedragen experiment dat daadwerkelijk een duurzame beweging in gang gaat zetten in Rotterdam die een impact kan hebben op de artistieke ontwikkeling van de deelnemers en op het cultuuraanbod is er een langere aanloop nodig. Het is een mooi project, maar helaas te vluchtig en onvoldoende vernieuwend om aan de voorwaarden van deze subsidieregeling te voldoen. 

afbeelding van Alexander Klapwijk

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Net als Operadagen Rotterdam ben ik ervan overtuigd dat muziektheater van betekenis kan zijn voor de hedendaagse stadsbevolking in al zijn verscheidenheid en ik heb grote waardering voor de rol die Operadagen Rotterdam daarin speelt. Maar bij de doelstellingen van Jij Maakt Het Mee sluit jullie plan helaas niet voldoende aan. Bij Jij Maakt Het Mee staat de ontwikkeling van de deelnemers op het gebied van de actieve cultuurparticipatie in de vrije tijd centraal. Daarover lees ik in jullie plan onvoldoende. Er wordt gestart met deelrepetities, waarna een crossover-samenwerking plaatsvindt tussen de verschillende groepen. Hoe deze activiteiten, het begeleidingsproces en de samenwerkingsvormen waarin de amateurs deelnemen er concreet uitzien, is onvoldoende uitgewerkt. Het projectplan is met name gericht op de inhoud van de voorstelling en de publieksparticipatie, en in mindere mate op het participatietraject van de diverse amateurdeelnemers. Wie zijn die deelnemers? Wat zijn hun culturele behoeften? Welke ontwikkeling gaan ze doormaken? En hoe gaat de participatie van bewoners via hun verhalen precies experimentele vorm aannemen zodat er een duurzame, blijvende nieuwe vorm van samenwerking tussen hen kan ontstaan? Op deze vragen, die we eerder al stelden, komt in je plan onvoldoende antwoord. Hierdoor sluit je plan onvoldoende aan bij Jij Maakt Het Mee.

afbeelding van Reinier Weers

Beste Alexander,

hoewel we meer dan 20 groepen hebben inmiffels, doen we toch nog een oproep via Open Rotterdam. We zijn trots op het reulstaat, zie: https://www.openrotterdam.nl/%5bADV.%5d+Deelnemers+gezocht+voor+stadsfee... 

Ik vroeg me af hoe het proces nu verder loopt, nu we alle aanvullingne hebben gedaan en de termijn is gesloten. Wanneer kunnen we follow-up verwachten denk je?

afbeelding van Reinier Weers

Beste Alexander, 

Dank. We hebben een en ander aangevuld, de begroting geupload en het verzoek om door te gaan naar de volgende fase ingediend. kun je ons doorzetten nu? 

dank en groet

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Reinier,

Je hebt nog iets minder dan twee weken in de Denk mee-fase. Kan je uit de voeten met onze vragen? Ik raad je aan niet op het allerlaatste moment nog wijzigingen te doen, maar de tijd die je hebt nu te gebruiken, dan kunnen Joop en ik nog met je meedenken en tips geven om je aanvraag zo kansrijker te maken.

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Reinier,

Bedenk dat we straks alleen het plan beoordelen, niet de tekst in de chat. Dus verwerk je opmerkingen uit de chat ook in je plan.

Voor Jij Maakt Het Mee staat de ontwikkeling die de deelnemers doormaken eigenlijk centraal. Daarover zou ik nog wat meer willen lezen. Wie zijn die deelnemers? Wat zijn hun culturele behoeften? Welke ontwikkeling gaan ze doormaken? Leg daar de focus op in je plan en maak het concreet. Nu leest je plan nog vrij 'top-down': jullie hebben een plan en zoeken daar mensen bij. Volgens mij is dat niet jullie bedoeling, ik lees ook dat jullie juist de eerste sessies van een workshop willen gebruiken om de behoefte van de deelnemers te onderzoeken. Probeer je plan zelf daarom wat meer 'bottom up' te maken, laat zien waarom de samenwerkingspartners hier enthousiast van worden. Misschien kan je ze aan het woord laten. hier in de chat?

Ik ben ook benieuwd naar je antwoord op de vragen van Joop.

Jij Maakt Het Mee steunt overigens geen activiteiten die plaatsvinden in schoolverband, die activiteiten kan je dus weglaten.

afbeelding van Joop van van Liere

Dag Reinier,
 
Je aanvraag bij Jijmaakthetmee heeft specifiek betrekking op het participatiedeel waarin de verhalen van bewoners in workshops worden omgezet in de muziektheater route begrijp ik.

Aansluitend op je meedenkvraag, wat is er nodig om de energie vast te houden tussen de deelnemers en daarmee de afzonderlijke edities?

Hoe gaat de participatie van bewoners via hun verhalen precies experimentele vorm aannemen zodat er een duurzame blijvende nieuwe vorm van samenwerking tussen hen kan ontstaan?

Als het een eenmalige samenwerking betreft, hoe zou je dan kunnen bewerkstelligen en bevorderen dat deelnemers op eigen kracht actief productief blijven? Ook na het project? Zie je daar mogelijkheden, geven de bewoners dat al aan of hangt er misschien nog een heel andere belofte in de lucht?

afbeelding van Reinier Weers

Hallo mensen van CPF, hier Reinier.

VOor ons project hanteren we een aantal uitgangspunten:

•community’s uit Rotterdam: verschillende organisaties, groepen en individuen actief met dans, muziek, spoken word, theater etc

•die ieder op hun eigen ervaringsniveau zeggingskracht hebben en waarachtig zijn.

•ongeacht opleidingsachtergrond, leeftijd, culturele achtergrond, genre, discipline.

•Werkelijke verhalen van échte mensen.

•Verhaallijnen die begrijpelijk zijn, een leuke, niet al te ingewikkelde stadsparade die een brug slaat tussen performers en publiek.

•Losjes gebaseerd op de verhalen van Orfeo & Majnun

•Rotterdams op z’n best!

Amateur of professional is voor veel Rotterdammers gene issue. Ze zijn bezig met kunst en cultuur, daar gaat het om. We proberen zonder een scheidingslijn aan te brengen en amateurkunst als zodanig te benoemen, aan de hand van de thematiek uit de verhalen van Orfeus en Majnun, mensen te triggeren deel te nemen. 

Vanavond hebben we 30 personen uitgenodigd. SOmmige uit de 'gevestigde'amateurkunst (operastichting, theatercurussen etc) andere weer uit een heel andere hoek: bollywood-dansgroep, Turkse dansgroep, transgenderkoor uit Rotterdam, ouderenproject van Rotterdams Wijktheater en vertegenwoordiger van Stg. Nieuw Rotterdams Thuis, een partuiculiere stichting die vanuit eigen middelen huisvesting, coaching verzorgt voor ongeveer 200 Syrische gezinnen in Rotterdam. We gaan onderzoeken of er onder die community interesse is om deel te nemen, onvermoede talenten zijn. Kortom: we zijn op onderzoek uit, met een raamwerk waarin er voldoende ruimte is voor invulling van de community's. We krijgen ook terug van groepen dat zogenaamde vrijheid binnen enkele kaders, zeer gewaardeerd wordt.

Voor Operadagen Rotterdam is dit een heel spannend project aangeizne de artistieke/progrmmataische kaders die men normaliter hanteert, losgelaten worden. Ordeo en Majnun is zowel voor ODR als voor de groepen een pilotproject. We koppelen groepen Rotterdammers aan een discipline die voor velen als veraf gezien wordt enerzijds, en anderzijds is dit project voor de ODR een experiment met als doel de komende jaren veel meer een brede vertegenwooridiging van de Rotterdammers te interesseren en te betrekken bij het begrip Opera. 

Later meer!

 

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Reinier,

Ook namens mij, welkom bij Jij Maakt Het Mee. De komende weken denk ik als adviseur van het fonds met je mee over je project en op welke onderdelen het eventueel aangescherpt kan worden om tot een kansrijke aanvraag te komen. Ik zal straks ook je aanvraag beoordelen.

Net als Joop ben ik benieuwd naar hoe je plan ingebed wordt in de plannen van de komende jaren. Verder heb ik vooral behoefte aan iets meer concreetheid. Wie zijn precies je samenwerkingspartners? wat is jullie planning, etc. Hiervoor kan je bij 'Bewerken' op het tabblad 'Denk mee (meer projectinformatie) klikken, daar vind je invulvelden die je op weg zullen helpen. Je kan daar ook een begroting uploaden.

afbeelding van Joop van van Liere

Dag Reinier,  

Welkom bij Jijmaakthetmee.

De komende weken mag ik als coach bij het fonds meedenken om je plan te helpen ontwikkelen van 'wild idee naar een concreet en subsidiabel plan'.

We moeten daarbij rekening houden met de absoluut noodzakelijke voorwaarden voor een succesvolle aanvraag zoals: experiment en bottom-up in te steken duurzame vernieuwing van cultuurbeoefening door amateurs in de vrije tijd.

Het fonds vindt projecten experimenteel als door samenwerking met andere partijen: nieuwe kunstvormen, werkwijzen of nieuwe disciplines ontstaan; bijzondere deelnemersgroepen worden bereikt; nieuwe media creatief worden ingezet.

Voor dit fonds is met name van belang dat en hoe precies je project bijdraagt aan duurzame vernieuwing van kunstbeleving door deelnemers en publiek, vooral ook na het project. Wat zal de vernieuwende, duurzame impact zijn voor alle betrokkenen? Wat gaan betrokkenen voortaan anders doen?

Interessant zou zijn meer te lezen over de vraag hoe deelnemers na afloop van het project de komende jaren  concreet, duurzame impact kunnen geven aan cultuurparticipatie. Je meedenkvraag richt zich daar ook op denk ik. Je mag de chat gebruiken als inputtool voor antwoorden op die vraag. Iedere betrokkene bij het project mag reageren en ideeën aandragen.

Het doorlezen van een aantal succesvolle aanvragen kan je helpen een goed idee te krijgen van wat het fonds positief waardeert en wat niet.