menu denk mee beslis mee maak mee

Opstart Theatergroep Oberon+

op het randje van musical en er overheen

Oberon+
7 februari 2016 tot 30 juni 2016
dans, muziek, muziektheater, theater
jongeren, volwassenen
onze website
€4.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Oberon+ gaat door

Door Luus Meijer op ma 3 okt

Dit najaar gaat Oberon+ dóór met Revolt: zij spelen op het BrugTheaterFestival op 4, 5 en 6 november in Alkmaar! 5x een kans om deze voorstelling...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Opstart Theatergroep Oberon+

op het randje van musical en er overheen

afbeelding van Luus Meijer

Ingediend door:

Luus Meijer

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Wij zoeken - buiten de lokale festivals en kleine theatertjes advies waar we ons nog meer kunnen presenteren, zodat wij onze bekendheid kunnen vergroten.

Wat ga je doen?: 

Bij Oberon Theaterproducties uit Alkmaar spelen jongeren van 9-21 jaarlijks een musical. Zij repeteren een jaar voor een musical die 1 of 2 keer wordt opgevoerd. Voor jongeren in de leeftijd van 18 - 25 jaar die nog extra ontwikkeling, ondersteuning, groei en kracht kunnen gebruiken, willen wij graag een speelplek met een hoger niveau kunnen bieden, een (muziek)theatergroep. In een kleine groep, met meer uitdaging tot makerschap, meer speelmogelijkheid en persoonlijke ontwikkeling. Dit willen wij realiseren door het opzetten van de nieuwe theatergroep: Oberon+. Jong, Eigenzinnig, Rauw & Muzikaal. De artistieke leiding achter OBERON+ bestaat uit Jos Meijer (Theater) & Stephanie Kramer (Muziek/Zang). Beiden zien de eigenzinnige rauwe kracht die veel jongeren in hun spel en zang leggen. Samen met de jonge acteurs willen zij deze eigenwijze en rauwe kracht omzetten in actuele voorstellingen die barsten van de muzikaliteit. Het basismateriaal wordt per voorstelling aangeleverd vanuit een aantal brainstormsessies. Het maakproces zal hier op aansluiten. De voorstellingen kunnen qua uiterlijk verschillen, dit hangt af van de vraag of fascinatie. Start repetities: 7 feb.2016. 

Hoe ga je te werk?: 

OBERON+ komt voort uit Oberon Theaterproducties, een vereniging die al bijna 50 jaar werkt met kinderen en jongeren. Traditioneel gezien zijn we een jeugdmusicalvereniging. Dit houdt in dat wij door de jaren heen veelal grote musicals hebben gemaakt en gespeeld. De kwaliteit van deze musicals is in de laatste 10 jaar flink omhoog geschoten, door een boost van professionele begeleiding, met als effect dat we ook een grotere uitstroom zien van musical/theater talenten. Wat steeds meer naar de oppervlakte kwam, is dat blijkt dat de diversiteit van deze talenten ons elke keer verbaasde en ons inspireerde om meer uit het bronmateriaal te halen (lees: Musicals) dan er wordt aangeboden. Aan het eind van menige Oberon carrière moesten wij steeds vaker prachtige acteurs en actrices loslaten met een prachtig palet aan persoonlijkheid gecombineerd met techniek en inhoud: Acteurs met talent, techniek en Inhoud. Daarom is de noodzaak ontstaan om deze talenten een plek te bieden om hun talent op in te zetten. Zij zijn dan ook de grootste drijvende artistieke kracht in deze nieuwe theatergroep. Voor jongeren in de leeftijd van 18 - 25 jaar die net hun diploma hebben behaald maar nog extra ontwikkeling, ondersteuning, groei en kracht kunnen gebruiken, willen wij graag een speelplek op een hoger niveau kunnen bieden, een theatergroep. In een klein groepsverband, met meer uitdaging tot makerschap en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast bieden wij voor deze groep de extra mogelijkheid tot hulp bij de voorbereiding van audities voor een eventuele vervolg opleiding. Dit zal tot stand worden gebracht door middel van het opzetten van deze nieuwe theatergroep

Met wie werk je samen?: 

Op dit moment zoeken we contact met organisaties als Voorgezet Onderwijs en culturele instanties. Wij zien daar mogelijkheden voor samenwerking. De eerste contacten zijn gelegd voor een besloten uitvoering van de komende musical, met daaraan gekoppeld een workshop over het maken van musical binnen een amateurvereniging. Met deze groep kunnen we deze contacten uitbouwen, schoolvoorstellingen ontwikkelen etc.
Er zullen cross-overs tot stand moeten worden gebracht en op zoek worden gegaan naar samenwerkingen met externe partijen. Dit kan inderdaad door middel van speellocaties(festivals, scholen, BSO's etc), maar bijvoorbeeld ook door middel van ruilhandel. Zo kan een bouwbedrijf wellicht decormateriaal regelen in ruil voor een uitvoering van Oberon+ op het werk of vormgevingstudenten die hun CV uit kunnen breiden. Dit zijn opties die we mede willen laten ontstaan door de input van de deelnemers zelf.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Oberon Theaterproducties is een musicalvereniging uit Alkmaar. Twee groepen jongeren, van 9-14 jaar en van 14-21 jaar, repeteren een jaar lang voor de uitvoering van een musical in één van de locale theaters. Het niveau is hoog, deels door het gebruik van audities en deels doordat de repetities worden geleid door een professioneel Artistiek Team. Een theaterproductie maken is een uitdaging die Oberon ieder jaar weer met veel plezier aangaat, samen met rond de 70 leden en evenzoveel vrijwilligers. Oberon is de enige musicalvereniging van deze omvang in Alkmaar en de wijde omgeving.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
2 Musical Sweeney 30 500
2 Musical Aladdin 33 600
2 Musical Hairspray 48 1000
2 Musical Belle en het Beest 30 600
2 Pippin 45 800
2 Fame  30 600

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Het aantal oud-leden, jongeren in de leeftijd van 18 - 25 jaar, dat aangenomen wordt op theater-gerelateerde opleidingen in steden als bijvoorbeeld Amsterdam en Utrecht neemt stapsgewijs toe. Momenteel volgt zo’n 20% van de oud-leden een opleiding in de kunsten, variërend van MBO artiest, HBO musicalopleiding tot HBO Theatermaker of HBO Theater-management. Er zijn er ook een aantal oud-leden die talent hebben, maar de stap van de middelbare school naar een professionele vervolgstudie nog niet durven te nemen, nog wat extra ontwikkeling en/of begeleiding missen. Zij blijven vaak hangen in het amateur-circuit, terwijl ze wel over veel talent beschikken, dat wellicht goed tot zijn recht zou komen in professionele musicals.
Na een aantal jaren bij Oberon te hebben gespeeld, stoppen de meeste leden met hun lidmaatschap bij de vereniging. Redenen om te stoppen bij Oberon zijn: de maximumleeftijd van 21 is behaald of men is toe aan nieuwe groeimogelijkheden en men wil op zoek naar nieuwe uitdagingen. Bij Oberon repeteren ze een jaar lang voor één of twee keer een uitvoering. Ze willen meer leren en spelervaring opdoen. Oberon Theater-producties wil hier graag op inspelen door het opzetten van een nieuwe (semi)professionele theatergroep speciaal gericht op deze doelgroep.

Begroting: 

Wij hebben een paar fondsen een financiële bijdrage gevraagd om de opstart van deze groep te kunnen realiseren. We denken zelf met contributie en optredens een deel te kunnen verkrijgen. Er is een aanvraag gedaan bij het Prins Bernhard Fonds en bij Stichting Kattendijke Drucker, samen met hetgeen we bij u aanvragen hopen we een goede start te kunnen maken. Op dit moment zijn we allerlei festivals aan het benaderen om zoveel mogelijk bekendheid te genereren. In het jaar na de opstart verwachten wij meer eigen inkomsten en daarmee meer speelmogelijkheden. Uiteindelijk hopen wij de spelers hun onkosten te kunnen vergoeden.

Uitslag Beslis mee

FCP25
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 113 gestemd
totaal75
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Leo Dijsselbloem

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Een mooi idee om jongeren d.m.v. Oberon+ extra ondersteuning en artistieke groei te bieden. In dit initiatief vinden zij de mogelijkheid om zich verder te ontwikkelen in makerschap en acteren. Zij kunnen met betrokken begeleiders hun eigen ideeën uitwerken in actuele voorstellingen. Er is voldoende vertrouwen in de kwaliteit, opzet en begeleiding. Samenwerking met groepen buiten Oberon+ is in potentie aanwezig. Er zijn daarover ideeën, maar die behoeven zeker nog nadere uitwerking. Een duidelijk perspectief op de afzet van de voorstellingen ontbreekt. Kritische opmerkingen zijn er dus zeker te maken. Als geheel ben ik toch positief vanwege de ruimte en doorstroom die jullie jongeren bieden.

afbeelding van Giovanni Campbell

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.
De doorstroom die jullie willen stimuleren door een nieuw initiatief te starten en een talentengroep op te richten zal de duurzame opbrengst ten goede komen. Ik heb voldoende vertrouwen in de artistieke expertise van de betrokkenen. Desondanks mis ik nog een uitdagende out-of-the-box werkwijze om de resultaten op termijn breder dan alleen binnen de eigen organisatie te bestendigen. Een uitgewerkte samenwerking met onverwachte partners of een mediapartner had het innovatieve karakter van het concept sterker gemaakt. Ook mbt het vinden van meer (financieel) draagvlak bij instellingen en publiek. Dat zouden jullie de komende tijd nog verder kunnen uitwerken. Bij een eventuele volgende aanvraag zien we graag dat de inhoudelijke rol vd partners meer is toegelicht. 
afbeelding van Nadine Kokkelkoren

Door het kleine groepsverband ontstaat er veel ruimte en gelegenheid voor de ontwikkeling van het individu en het aansterken van de persoonlijke talenten. Daarnaast zullen de deelnemers zelf meer verantwoordelijk krijgen op het gebied van promotionele en productionele activiteiten. Er zullen cross-overs tot stand moeten worden gebracht en op zoek worden gegaan naar samenwerkingen met externe partijen. Dit kan inderdaad door middel van speellocaties(festivals, scholen, BSO's etc), maar bijvoorbeeld ook door middel van ruilhandel. Zo kan een bouwbedrijf wellicht decormateriaal regelen in ruil voor een uitvoering van Oberon+ op het werk of vormgevingstudenten die hun CV uit kunnen breiden. Dit zijn opties die we mede willen laten ontstaan door de input van de deelnemers zelf. 

afbeelding van Giovanni Campbell

Moloie uitgangspunten om een extra impuls te geven aan de ontwikkeling van de gevorderde deelnemers. Er zijn interessante onderdelen, maar ik mis nog het scherpe randje. Vraag is vooral hoe je op een innovatieve manier invulling gaat geven aan de activiteiten. Er is nu nog weinig uitgelegd, waardoor ik niet kan plaatsten hoe je bijv de cross-overs tot stand gaat brengen. Zijn er concrete afspraken met een bouwbedrijf of festivals? En wat zijn jullie ideeen over de verantwoordelijkheid van de deelnemers bij de promotie en productie? Zijn er bijv. concrete partners die de deelnemers hierin op een frisse wijze mede kunnen ondersteunen? Ik begrijp dat de inhoud afhangt van de input van de deelnemers, maar het plan zal sterker zijn als je meer toelicht over de vorm.
 

afbeelding van Nadine Kokkelkoren

Wat ons de afgelopen jaren is opgevallen, is dat het gat tussen een musicalvereniging gedurende de middelbare school en een theatergerelateerde vervolgopleiding enorm groot is, vooral voor jongeren uit steden die net geen deel van de Randstad uitmaken. Zij worden veelal niet de eerste keer auditie aangenomen, maar hebben wel genoeg talent. Met Oberon+ willen wij hier een brug slaan, en extra ontwikkelmogelijkheden bieden aan deze jonge talenten. Het maakproces in klein groepsverband staat hierbij centraal. Er wordt geen stuk voorgeschoteld wat gerepeteerd moet worden, maar er wordt gevraagd naar de eigen creativiteit. Zij leren in deze groep al te denken zoals op een vervolgopleiding van ze gevraagd wordt. De uitdaging en spanning zullen zich vnl ook daarin bevinden.

afbeelding van Giovanni Campbell

Omdat we ons via dit platform richten op experimentele projecten zullen we geen reguliere activiteiten subsidieren. Het beste is om daarom alleen de prestaties voor de nieuw op te richten groep in te vullen.

Verder vind ik dat de ambities om een nieuwe groep op te richten positief, maar de uitwerking ervan is nog vrij algemeen. Hierdoor zijn de onderdelen die spanning en uitdaging kunnen brengen onderbelicht. Je noemt bijvoorbeeld dat het niveau hoog is, maar wat de werkwijze vernieuwend maakt t.o.v. andere groepen in het land die met audities en professionals werken is nog niet helder. Zou je meer over je visie op de inhoudelijke uitdaging willen motiveren en kunnen uitwerken wat de samenwerking met andere partijen vernieuwend of onverwacht maakt?
afbeelding van Nadine Kokkelkoren

Bedankt voor jullie snelle reacties. In eerste instantie zullen wij ons met name richten op samenwerkingen met het VO door middel van het aanbieden van een speelplek voor middelbare scholieren die zich verder willen ontwikkelen op het gebied van theater, voornamelijk dan op het moment dat zij afgestudeerd zijn. Hierbij gaat het dus om het creëren van bekendheid op middelbare scholen. Op langere termijn willen wij educatieve voorstellingen maken die geboekt kunnen worden door middelbare scholen en andere culturele instellingen. Hierbij zijn onder andere actuele maatschappelijke thema's van belang die jongeren kunnen helpen bij hun persoonlijke ontwikkeling. In de toekomst kunnen onze spelers wellicht ook workshops geven aan culturele instellingen en scholen. 

afbeelding van Leo Dijsselbloem

Er is inmiddels behoorlijk veel info bijgekomen. Dank daarvoor. Ik krijg zeker beter zicht op wat jullie voor ogen staat. Wel ben ik benieuwd naar het aspect van samenwerking. Je schrijft dat jullie contact zoeken met bijv. Voortgezet Onderwijs en culturele instanties. Voor mij mag je dat wel wat verder uitwerken: wat houden die samenwerkingen in en wat wil je er precies mee bereiken? Dat is nu nog erg summier toegelicht.

afbeelding van Luus Meijer

Hier nog een reactie op een eerdere vraag van jou Giovanni, we hebben een flinke lijst aangelegd van allerlei festivals, door het hele land en we zijn nu bezig om de voorstelling daar aan te bieden. Daarnaast ligt het in de bedoeling om kleinere theaters in Noord Holland aan te schrijven of ze ons willen boeken. Voorlopig richten we ons daarop. Voorstellingen op locatie zijn vaak rond thema georganiseerd, het zou er dan wel in moeten passen. Voor de toekomst willen we ook educatieve voorstellingen maken die we dan aanbieden aan scholen in NoordHolland of daarbuiten. Als dat een voorstelling is gericht op kinderen zou het ook in de BSO's gespeeld kunnen worden.

afbeelding van Luus Meijer

Maar het gaat dus wel om maximaal 10 spelers!!

afbeelding van Luus Meijer

Dat klopt Giovanni, de cijfers zijn van Oberon Theaterproducties, de vereniging. De Plusgroep is een nieuw initiatief, dus daar zijn nog geen cijfers van bekend. We hebben de toezegging van een notaris die voor ons een stichting wil oprichten.

afbeelding van Giovanni Campbell

Klopt het dat jullie alleen aanvragen voor de Oberon+ groep? Volgens jullie website zal het gaan om een groep van 10 spelers, maar in de aantallen in het prestatieoverzicht zie ik dat het om meer deelnemers gaat. 

afbeelding van Giovanni Campbell

De toelichting op het creatieve proces wordt al steeds inzichtelijker. Hebben jullie voldoende informatie over hoe je nieuwe speellocaties vindt? In hoeverre hebben jullie daar nu eigenlijk al een inventarisatie voor gedaan? Zelf denk ik dat jullie, gezien de leeftijden van de deelnemers, vooral ook social media kunnen inzetten om de bekendheid te vergroten. Je zou de spelers kunnen laten meedenken over leuke activiteiten. Wat is verder jullie ambitie voor nieuwe locaties? Zou je daar wat specifieker over kunnen zijn dan kan ik concretere adviezen geven (of niet). Zoek je bijv. andere theaters (meer van het gebruikelijke), of mogen dit ook andere plekken zijn zoals een bibliotheek, bso, landgoed etc. Ik ben benieuwd waar jullie aan denken.

afbeelding van Luus Meijer

Dat is voor ons ook een ontwikkelingsproces. We hebben een tryout gedaan op het brugtheaterfestival met drie Oud-leden. 'Op de rand van een droom' met geen budget dus. Samen met de regisseur, hebben deze jongens deze voorstelling zelf ontwikkeld. Maar dat is goed ontvangen en zij hebben al een paar aanvragen gekregen om in december te komen  spelen. Het kan dus zomaar zijn dat een voortstelling heel goed loopt en dat we in- en na de zomervakantie doorgaan, eventueel in voorstellingen en samenwerking met andere theatergroepen.

afbeelding van Carmelita Serkei

In zo'n ontwikkelingsproces moet je natuurlijk van alles uitproberen. Dat geeft een soort positieve spanning vind ik. Het lijkt me goed om vooraf het aantal presentaties/voorstellingen ,locaties en samenwerkingen te bepalen en daar op af te koersen. Als je het doel niet formuleert komt het ook niet dichterbij. Idealiter levert een voorstelling aanvragen op, maar het is beter om te proberen het zelf meer te sturen. Dus niet alleen afhankelijk zijn van aanvragen. 

Pagina's