menu denk mee beslis mee maak mee

Oorlogskind

'Oorlogskind’ is een intieme,...

NHL Productiehuis de Kunsten
4 mei 2017 tot 11 mei 2017
film, muziek, theater
jongeren, kinderen, ouderen, volwassenen
onze website
€1.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Terugblik op de voorstelling van 11 mei & Alweer de laatste voorstelling..

Door Detsje IJkema op ma 15 mei

In 1 woord: WAUW! Wat was het weer een mooie avond!

De spelers speelden weer de sterren van de hemel en ook het publiek was erg...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Oorlogskind

'Oorlogskind’ is een intieme, interdisciplinaire community voorstelling die het échte verhaal van vluchtelingen laat zien'

afbeelding van Detsje IJkema

Ingediend door:

Detsje IJkema

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Wat is de juiste vorm voor het nagesprek m.b.t het theaterstuk Oorlogskind?

Wat ga je doen?: 

Oorlogskind is een intieme, interdisciplinaire community voorstelling, waarin de hoofdrollen zijn weggelegd voor zes oorlogskinderen met een leeftijdsverschil van pakweg 70 jaar. Drie hoogbejaarde Nederlanders die zijn opgegroeid in Nederland ten tijde van de Tweede Wereloodlog kruizen het pad van drie jonge oorlogsvluchtelingen die als Nieuwe Nederlanders een plek in de Westerse maatschappij proberen te verwerven.

Alle zes oorlogskinderen, alle zes gevlucht en alle zes voor altijd getekend door 'de vijand.'

Welke grenzen vervallen wanneer de indringende ervaring die oorlog heet, verbindt? Wat verenigt ondanks compleet verschillende culturele en politieke achtergronden, leeftijden en tijdsgewrichten?

Na afloop van deze bijzondere theatervoorstelling zal er een nagesprek plaatsvinden. Hier willen wij een debat op gang brengen dat zal leiden tot nieuwe inzichten bij zowel het publiek als bij de vluchtelingen zelf.

Hoe ga je te werk?: 

Doel project: Wij willen de bezoekers van onze voorstelling de échte verhalen van vluchtelingen van vroeger en vluchtelingen van nu laten zien.Want verschillen de ervaringen en verhalen wel zoveel van elkaar als wij denken?

Wat ons project experimenteel maakt is: Wij werken samen met échte mensen die de tweede wereldoorlog hebben meegemaakt en échte jongeren die naar Nederland zijn gevlucht vanuit een oorlogsgebied. Onze spelers vertellen hun eigen levensverhaal in onze voorstelling. Dit betekend dat wij zonder script werken. Hoe de voorstelling eruit komt te zien, weten wat op dit moment dus(nog) niet.

Dit vergt een andere manier van repeteren, want de gebeurtenissen die onze spelers hebben meegemaakt kunnen nogal heftig zijn. De repetities starten in week zes.

Fase één: Staat in het teken van elkaar leren kennen en het winnen van elkaars vertrouwen. Als de spelers zich op hun gemak voelen in de groep, zal het gemakkelijker worden om verhalen te delen in de volgende fase.. Wel willen wij nog noemen, dat als een speler een gebeurtenis niet wil vertellen, dit ook niet zal gebeuren. HIer willen wij extra rekening mee houden,.

Fase twee: Staat in het teken van verhalen kiezen. Door middel van het werken met eigen voorwerpen, muziek en beelden van onze spelers willen wij nog meer uit de verhalen onze spelers/vertellers halen. De regisseur bepaalt in samenspraak met de spelers welke verhalen er vertelt zullen worden en zal op basis hiervan voor passende theatrale vormen kiezen om de verhalen vorm te geven.

Fase drie: Het staat vast welke verhalen onze spelers gaan vertellen en zal de voorstelling haar vorm gaan krijgen.

Wat ons project nog meer experimenteel maakt: Wij vragen geen entree, maar laten de bezoekers na de voorstelling zelf bepalen wat zij ons willen geven. Hiermee kan iedereen onze voorstelling bezoeken ongeacht de financiële situatie.

Wel staat er in onze begroting dat wij uitgaan van €3,- pp. Zodat we een schatting kunnen maken van onze inkomsten.

Met wie werk je samen?: 

Op dit moment werken wij met verschillende maatschappelijke organisaties samen, namelijk:

Wellzo: Een welzijnsorganisatie in Leeuwarden. Wellzo heeft ons geholpen met het zoeken naar jonge vluchtelingen. Meerwaarde van de samenwerking: Zij zijn voor ons een ondersteunende factor als het gaat om écht contact te maken met jonge vluchtelingen. Zij zullen ons op weg helpen met het eerste contact en ons het hele project lang blijven begeleiden.

ISK: Een school voor jonge vluchtelingen die zich speciaal richt op de taal. Meerwaarde van de samenwerking: De ISK richt zich speciaal op de Nederlandse taal, hiervoor hebben zij verschillende hulpmiddelen en oefeningen die wij ook mogen gebruiken.

Ook werken wij samen met:

Present Promotions: Zij zijn onderdeel van ons PR-team en zij ontwerpen de flyers en posters voor ons. Meerwaarde van de samenwerking: Met hun expertise gaan zij een plan bedenken wat ons meer bekendheid zal geven. 

Studenten van de opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening: Zij zullen een concept bedenken voor het eindgesprek en deze ook uitvoeren. Meerwaarde van de samenwerking: Deze studenten hebben geleerd hoe ze het beste in contact kunnen komen met mensen, dit is in het voordeel voor ons nagepsrek.

 

 

 

Wat is verder van belang om te weten?: 

Het team achter 'Oorlogskind':

Productieleider: Detsje IJkema > verantwoordelijk voor alle schema's, draaiboeken, repetitie en speel ruimtes, netwerken, aansturen PR- en nagesprek team en vrijwilligers en het werven van de spelers.

Zakelijk leider: Detsje IJkema > verantwoordelijk voor het financiële plaatje, subsidies, sponsors, begrotingen en het dekkingsplan.

Vrijwilligers: n.t.b. > verantwoordelijk voor hand en span diensten op de dagen van de voorstellingen.

Artistiek leider: Vera Mulder > verantwoordelijk voor het artistieke team en het samenstellen hiervan, rekwisieten en het decor,  kostuums, het inrichten van het speelvlak, licht en geluidsplan van de technici en eindverantwoordelijke van het artistieke product.

Oudere spelers:Harrie Stinis, Wiebe Dijkstra en Piet Verschut

Jongere spelers: N.t.b > dit weten we eind januari.
   
Licht- en geluidstechnici: Jacob Vierkant > maakt in overleg met Vera Mulder het licht en geluids plan voor de voorstelling.

Het PR - team: Martijn van der Wijk, Jochem Miedema en Maarten Dikken > verantwoordelijk voor de persberichten, website, social media en het ontwerp van de flyers en posters en de verspreiding hiervan.

Nagesprek team:Inge van Zwol en Eliza Veffer > verantwoordelijk voor het ontwerpen en uitvoeren van het nagesprek.
   
Projectplan schrijvers: Detsje IJkema, Vera Mulder en Marit Kapitein > verantwoordelijk voor het schrijven van het projectplan.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
1 Try out 12 86
1 Premiére 12 86
1 Spelen op de NHL 12 350
1 Bevrijdingsfestival 10 50.000
1 Extra voorstelling 12 86
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Met onze voorstelling willen hopen wij mensen aan te zetten tot nadenken. Wij hopen dat er thuis nog over onze voorstelling gesproken zal worden, en dat mensen hun indrukken, verhalen en gevoelens  zullen delen met andere mensen.

Wij hopen dat er op deze manier een groep ontstaat die met met een vernieuwde blik naar vluchtelingen gaan kijken.

Ook heeft dit project meerwaarde voor studenten voor zowel MBO als HBO. Via dit project bieden wij namelijk studenten  van verschillende een toffe en leerzame praktijkervaring.

Begroting: 

Het geld dat wij aanvragen gaat naar:

-Het spelen op de locatie Theater de Bres (3 keer) € 350

-Onze website (oorlogskind-leeuwarden.nl) €150 ,-

-Rekwisieten € 500

 

 

Locatie(s): 
Theater de Bres
Bevrijdingsfestival Leeuwarden
NHL Leeuwarden

Uitslag Beslis mee

FCP26
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 112 gestemd
totaal76
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Stefanie Weijsters

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Oorlogskind biedt studenten van twee verschillende opleidingen mogelijkheden zich te verdiepen in en ontwikkelen op het snijvlak van kunst en maatschappij. De verbinding van diverse generaties, beiden met een vluchtachtergrond, kan hierbij bijzondere ontmoetingen opleveren voor de organisatoren en deelnemers. Het maak- en repetitieproces had uitgebreider aan bod mogen komen, om meer zicht te krijgen op het participatieproces van deze deelnemers. Door de simpele opzet heb ik organisatorisch en financieel wel voldoende vertrouwen in dit plan. Jullie betrekken relevante partners bij het project, maar de inhoud en aanpak van de samenwerking is beperkt uitgewerkt. Daardoor blijft het nog gissen naar de bredere impact voor de versterking van het cultuurklimaat in jullie regio.

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Dit is een ambitieus voorstel en daar houden we bij JMHM wel van. De keuze om de verhalen van ouderen die als kind WO II hebben meegemaakt te verweven of te confronteren met die van jonge vluchtelingen van nu klinkt spannend. De uitwerking van dit gegeven is nog heel open; wat inhoud en vorm betreft kan dit plan nog alle kanten opgaan. Ook de werkwijze overtuigt nog niet helemaal. Wel duidelijk is dat jullie bij de uitvoering werken met relevante, gemotiveerde partners en dat mede-studenten vrijwillig een bijdrage leveren. Dat is geweldig. De thematiek heeft vast effect op  spelers en publiek, maar het plan gaat te weinig in op de impact van het project op de kunstbeoefening van de deelnemers en op het culturele leven in Leeuwarden. Desondanks: het voordeel van de twijfel.

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Voor ik jullie plan toelaat tot de volgende fase geef ik jullie nog graag de kans om concrete informatie toe te voegen over de organisatie van dit project. Wat kunnen jullie al zeggen over de taakverdeling en de planning van de activiteiten? Ook interessant: op basis waarvan kiest de regisseur of artistiek leider welke verhalen worden verteld en welke theatrale vorm deze krijgen?

 

Tip: Hoe concreter jullie plan is hoe beter, dus graag nog een laatste update!

afbeelding van Detsje IJkema

Hoi Willemijn! Bedankt voor de vragen! deze zijn verwerkt in onze aanvraag. Hopelijk is dit voldoende om naar de volgende ronde te gaan,

afbeelding van Diane Frenay

Ha Detsje, ik ben je coach op dit platform.

De opzet is mooi en zowel het spel als debat zullen zeker andere inzichten bieden; kunst doet dat natuurlijk altijd; het biedt een andere blik op de werkelijkheid.

Er mist nog veel info; speel je met mensen die nog nooit op het podium hebben gestaan of zoek je mensen die al eens eerder iets met theater deden? hoe geef je een podium aan hun verhaal? vertellen zij zelf, spelen ze het zelf, spelen jullie het, of wordt n.a.v. de verhalen een stuk gemaakt?en als zij het zelf spelen hoe worden ze daar dan in begeleid, en door wie?kortom best veel vragen nog.

afbeelding van Detsje IJkema

Beste Diane! Bedankt voor je reactie! Op dit moment zijn wij zo druk bezig, dat het werken aan JIj maakt het Mee er een beetje tussen in is gevallen. Op dit moment ben ik druk bezig met het afmaken van ons plan, en jouw vragen helpen hier zeker aan mee! Bedankt! :)

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Hoe staat het met de ontwikkeling van dit plan? Jullie tekst maakt mij niet goed duidelijk waarvoor jullie precies subsidie willen aanvragen. Met de regeling Jij maakt het mee willen wij bijzondere, experimentele samenwerkingsprojecten op het gebied van cultuurbeoefening in de vrije tijd ondersteunen. Hoe sluit jullie plan hierop aan?

afbeelding van Detsje IJkema

Beste Willemijn. Bedankt voor je reactie! Op dit moment zijn wij nog erg druk met vanalles en nog wat, dat het bijhouden van JIj maakt het Mee er een beetje tussen in gevallen is. Op dit moment ben ik druk bezig om alles in orde te maken! kortom; houd onze pagina in de gaten!

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Vera en Detsje,

 

Welkom op dit online subsidieplatform! De komende tijd denk ik met jullie mee op Jij maakt het mee.

 

Jullie zijn voornemens drie ouderen en drie kinderen/jongeren met een oorlogsverleden, bij de laatste drie nog zeer vers, bij elkaar te brengen in een theatervoorstelling. Erg spannend maar ook heel kwetsbaar; je raakt aan heftige persoonlijke trauma's van mensen. Ik ben dan ook benieuwd of jullie hierover reeds met de desbetreffende deelnemers in gesprek zijn, hoe zij op jullie plan reageren en hoe jullie ze in dit traject gaan begeleiden. Misschien kunnen jullie hiervoor samenwerken met organisaties die hierin reeds kennis en ervaring hebben opgedaan; neem een Vluchtelingenwerk of WarChild? 

afbeelding van Detsje IJkema

Beste Stefanie,

Op dit moment hebben wij contact met het integratie kantoor en verschillende welzijnsinstellingen in- en rondom Leeuwarden. Zij gaan samen met ons op zoek naar geschikte mensen die in onze voorstelling zouden willen spelen.

Uit beide zal er een contactpersoon zijn die ons op in dit proces zal begeleiden. Door middel van aanwezig te zijn bij gesprekken (een bekend gezicht voor de vluchtelingen) , ons op weg te helpen en tips en tops zal geven.

Dit is voor ons heel fijn, omdat wij voor het eerst werken met deze doelgroep.