menu denk mee beslis mee maak mee

Nesko 2017 Vliegt Uit!

We bieden jonge muzikale talenten een podium!

Nederlands Studenten Kamerorkest
3 april 2017 tot 9 april 2017
muziek
jongeren, kinderen, ouderen, volwassenen
onze website / check facebook
€3.500

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee
Login of registreer om dit project te volgen.

Ga direct naar de reacties

Nesko 2017 Vliegt Uit!

We bieden jonge muzikale talenten een podium!

afbeelding van Juliette Stolze

Ingediend door:

Juliette Stolze

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Hoe kunnen wij de naamsbekendheid van het Nesko in Nederland het beste vergroten?

Projectomschrijving: 

Het Nederlands Studenten Kamerorkest, kortweg Nesko, is een projectorkest dat elk jaar opnieuw wordt samengesteld uit de 45 beste jonge amateurmusici van Nederland.

In 2017 wordt er opnieuw een kamermuziek tournee georganiseerd. Onder leiding van een van Nederlands aanstormende topdirigenten Frans-Aert Burghgraef wordt in één week tijd een programma ingestudeerd, waarna tijdens de tournee in zes studentensteden concerten worden gegeven: Groningen, Leiden, Utrecht, Middelburg, Maastricht en Amsterdam. Met extra nadruk op jonge aanstormende muzikale talenten zal het Nesko 2017 een origineel programma neerzetten in teken van de natuur: Nesko 2017 Vliegt Uit! Vogelgeluiden spelen hierin een hoofdrol.

E. Rautavaara - Cantus Arcticus (deel 1)
O. Respighi - Gli Uccelli (the Birds) (delen 3 en 1)
J. Heutmekers - Opdrachtcompositie Concert voor Cello en orkest "Song for Lidy" (met L. Blijdorp)
Pauze 
G. Bizet - Symfonie nr. 1

Onderbouwing van het project: 

Tijdens de tournee worden, naast de avondconcerten wanneer we ons eerder beschreven programma spelen, ook lunchconcerten gegeven. Deze vinden plaats op bijzondere locatiest in de buurt van de zes steden en worden verzorgd door leden van het orkest in kleine bezetting. Hierbij richt het Nesko zich tot dat deel van de samenleving dat niet altijd in staat is om de muziek zelf op te zoeken, bijvoorbeeld vluchtelingen, zieken of gehandicapten. Ook bezoekt het Nesko initiatieven die zich richten op onderwijs of pedagogische hulpverlening.  Naast het samenbrengen en samenspelen van jonge talentvolle musici vindt het Nesko deze maatschappelijke betrokkenheid zeer belangrijk.

De locaties van de lunchconcerten worden eind januari bepaald. Deze zijn overwegend nieuw en daarom experimenteel. Welke mensen bereiken we precies, wat brengen we teweeg bij zowel de bezoekers als de musici zelf? Tijdens het kiezen van de lunchconcertlocaties letten we op diversiteit, om op die manier veel verschillende mensen te bereiken.

Het Nesko wil door de combinatie van avondconcerten en lunchconcerten een divers publiek bereiken en hen in contact brengen met klassieke muziek. Zo streeft het Nesko naar een publiek bestaande uit liefhebbers van klassieke muziek, jongeren, studenten, waaronder i.h.b. vluchteling studenten, maar ook volwassenen en ouderen, door middel van lage toegangsprijzen, een gevarieerd programma en een gerichte publiciteitscampagne. Hierbij richten wij ons op een grotere naamsbekendheid van het Nesko, het werven van auditanten en het spelen voor uitverkochte concertzalen. 

Meerwaarde van de samenwerking: 

Zoals eerder al benoemd, werkt het Nesko elk jaar samen met een dirigent, opdrachtcomponist en soliste.

Volgens de dirigent is muziek maken een remedie om contact te maken tussen mensen in een individualiserende maatschappij. De compositieopdracht biedt een prachtige mogelijkheid om dit contact te maken. Contact tussen die van een ‘klassiek’ kamerorkest, bestaande uit gemotiveerde, talentvolle studenten en een fantastische celliste (Lidy Blijdorp), en een componist die verschillende ‘moderne’ technieken en elementen van orkestrale muziek gebruikt. Het is een uitdaging om al deze muziekstijlen te doen samensmelten tot een groot muzikaal geheel. Uniek voor de musici is ook het contact met de professionele dirigent. In korte tijd wordt er intensief gerepeteerd en een band opgebouwd. Niet vergelijkbaar met een regulier studentenorkest dat elke week samenkomt.

Samenwerking van een orkest met de componist aan diens compositie is niet meer vanzelfsprekend tegenwoordig. Bij dit project is het mooi dat de componist sturing kan geven aan de vorming van het muziekstuk tijdens de repetitieweek. Dit is leerzaam voor alle partijen: orkestleden, soliste en componist. De solist en componist krijgen via het Nesko de mogelijkheid zich te presenteren aan het Nederlandse concertpubliek.

Bij de lunchconcerten gaan wij een samenwerking aan met de desbetreffende locaties/organisaties. Het idee is dat in ruil voor een mooi kamermuziek concert, de organisatie het orkest een lunch ter beschikking geeft. Uit voorgaande jaren blijkt dat deze wisselwerking een groot succes is voor beide partijen. Voor de musici zijn de lunchconcerten een ware toevoeging, omdat zij op niet gebruikelijke plekken musiceren, een bijzonder publiek mogen vermaken en hun blik kunnen verbreden op de samenleving.

Achtergrondinformatie over de aanvrager en/of de instelling: 

Het Nederlands Studenten Kamerorkest, kortweg Nesko, is een projectorkest dat elk jaar opnieuw wordt samengesteld uit de 45 beste jonge amateurmusici van Nederland. Met een bezetting als kamerorkest is het Nesko uniek onder de studentenorkesten. Elk jaar repeteert het Nesko in één week haar programma in, om vervolgens een tournee langs zes grote Nederlandse studentensteden te maken. In haar 53-jarig bestaan heeft het Nesko bewezen een inspirerend orkest te zijn en is er een reputatie van kwaliteit en eigenzinnigheid opgebouwd. Elk jaar zetten zeven ambitieuze studenten zich vrijwillig naast hun studie in om dit project mogelijk te maken. Zij worden bijgestaan door 3 gerenommeerde leden van het Comité van Toezicht die naast hun werk ondersteuning verlenen aan het Nesko. 

Als uniek nationaal kamerorkestproject heeft het Nesko als doel om jonge muzikale talenten, met i.h.b. solisten en componisten, een podium te bieden en elk jaar een origineel, aantrekkelijk en toegankelijk programma samen te stellen voor zowel musici als publiek en deze op een zo kwalitatief hoog mogelijk niveau uit te voeren. Het Nesko wilt jonge, getalenteerde amateurmusici die studeren aan Nederlandse universiteiten en hogescholen enthousiasmeren en een plaats bieden om met elkaar muziek te maken op professioneel niveau onder professionele begeleiding.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
1 Try-out concert in Sint-Nicolaasga, Friesland (02-04-2017) 49 omstreeks 150-300
1 Avondconcert in de Oosterpoort, Groningen (04-04-2017) 46 (m.u.v. dirigent, soliste en opdrachtcomponist) omstreeks 15-30
1 Avondconcert in de Herengrachtkerk, Leiden (05-04-2017) 49 omstreeks 150-300
1 Avondconcert in de Geertekerk, Utrecht (06-04-2017) 49 omstreeks 150-300
1 Avondconcert in de Zeeuwse Concertzaal, Middelburg (07-04-2017) 49 omstreeks 150-300
1 Avondconcert in de Sint-Janskerk, Maastricht (08-04-2017) 49 omstreeks 150-300
1 Matinéeconcert in De Duif, Amsterdam (09-04-2017) 49 omstreeks 150-300
4 Lunchconcerten. De locaties worden nader bepaald. Ze zullen in de buurt van concertsteden plaatsvinden. Bij de lunchconcerten wordt kamermuziek gespeeld door leden van het orkest in kleine bezetting. Aan deze kamermuziek is in de repetitieweek hard gerepeteerd.  46 (m.u.v. dirigent, soliste en opdrachtcomponist) omstreeks 15-30

In totaal streven wij naar minimum aantal van 1150 bezoekers. 

Begroting: 

Jaarlijks wordt het Nesko gesteund door fondsen en sponsoren die graag een bijdrage leveren aan live uitvoeringen van klassieke muziek, ontwikkeling van jong muzikaal talent en bevordering van de sociale cohesie in Nederland. De samenwerkingspartners uit sponsor- en fondsbijdrage verschilt per jaar. Brinkhof Advocaten is momenteel de enige vaste sponsor van het Nesko. Naast een eigen bijdrage door orkestleden en recette zijn wij afhankelijk van deze fondsen en sponsoren om het project te realiseren.


afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Juliette,
 
Net als Thijs ben ik nog benieuwd naar de meerwaarde van de lunchconcerten voor de doelgroepen die jullie benoemen, waaronder zieken en mensen met een beperking, wat de wensen en behoeften zijn van deze mensen en hoe dit project daarop aansluit, en hoe het project daarmee bijdraagt aan de vernieuwing van de kunstbeoefening. Als hierin het onderscheidende karakter van jullie project ten opzichte van jullie reguliere activiteiten zit mag dit meer aandacht krijgen. Ook benoemde Thijs in dat kader al het concreter uitwerken van de samenwerkingen met de locaties en organisaties als aandachtspunt. Hou er bovendien rekening mee dat jullie begroting niet sluitend is.
afbeelding van Thijs Hazeleger

Beste Juliette,
Mooi om te zien dat de aanvraag groeit. Het aspect van de lunchconcerten blijft echter nog wel erg algemeen. Is het een idee om je (bij wijze van experiment) te focussen op 1 stad waar je je verdiept in de samenwerking met een bepaalde doelgroep? Probeer daarin zo concreet mogelijk te zijn, dus ook al de naam van de samenwerkingspartner te noemen en de manier waarop jullie samenwerken. Alleen spelen voor een groep die niet snel met jullie muziek in aanraking komt levert weinig op, denk ik. Is het een idee om samen te repeteren met een lokale groep en de uitkomst hiervan ook te tonen tijdens het lunch/avondprogramma? Probeer iets te vinden wat echt nieuw voor jullie is; je iets onderzoekt waar je in de toekomst mee verder kan. Succes!
Groeten Thijs

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Nesko,

 

Jij maakt het mee is gericht op vernieuwende experimentele cultuurprojecten waarbij de actieve deelname gestimuleerd en bevorderd wordt. Reguliere of periodiek terugkerende activiteiten kunnen wij daarom helaas niet ondersteunen. Op basis van jullie beschrijving maak ik op dat jullie subsidie aanvragen voor activiteiten m.b.t. de tournee die jullie vaker ondernemen. Bij vernieuwing kan je denken aan bijzondere niet-alledaagse samenwerkingen, nieuwe cross-overs, andere doelgroepen wiens cultuurdeelname toeneemt, etcetera.

afbeelding van Debora Kole

Hoi Nesko!

Hier wat tips voor deze pagina:

-de tweede alinea bij 'projectomschrijving' is bijna hetzelfde als de tweede alinea bij 'onderbouwing project'
- het is erg veel tekst, misschien is er nog ergens de mogelijkheid om het wat korter maken?
- misschien een leuk filmpje erbij?
- foto's van de lunchconcerten?
- ergens halverwege gaat het over een 'gerichte publiciteitscampage' Wat wordt hier precies mee bedoeld?
- volgens mij wordt het programma in de hele tekst 3x genoemd, is het niet handiger om het één keer duidelijk bovenaan te zetten?
- het tabelletje 'bereik' is een beetje onduidelijk, dan met name de kolom 'aantal', waar '6 ntb' in staat.

Ik hoop dat jullie er iets mee kunnen! 

afbeelding van Juliette Stolze

Ha Debora,

Bedankt voor je tips, ik heb ze geprobeerd mee te nemen. Is het zo een stukje duidelijker? Een goede tip, om de foto's van de lunchconcerten en een mooi filmpje toe te voegen. Die hebben we nog wel ergens: ik ga er naar op zoek!

Groet Juliette

afbeelding van Juliette Stolze

Beste Thijs,

Bedankt voor uw reactie!

Het Nesko is een landelijk projectorkest en is niet in slechts één stad bekend. In principe zijn we door heel Nederland bekend. Elk jaar weer streven wij ernaar zo veel mogelijk studenten uit diverse steden in Nederland mee te krijgen. Dit om onder andere de nationale sfeer van Nesko 2017 te vergroten. Hiernaast spelen we in zes studentensteden door heel Nederland.

Graag zouden we nog bekender willen worden in zowel de concertsteden als andere uithoeken van Nederland, om zo meer musici en bezoekers voor onze concerten te trekken. 

In de inmiddels aangepaste tekstaanvraag krijgt u hopelijk meer antwoorden op de rest van uw vragen. 

Ik sta open voor verdere opmerkingen!

Groet Juliette

afbeelding van Thijs Hazeleger

Beste Juliette,

 

Welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Je wil graag dat mensen met je meedenken over het vergroten van je naamsbekendheid in Nederland. Betekent dit dat jullie alleen in een bepaalde stad bekend zijn?

 

Verder ben ik benieuwd in hoeverre het project afwijkt van jullie reguliere activiteiten. Wat is er vernieuwend aan voor jullie? En waarom lunchconcerten? Mijn advies aan jullie is om hierin een bijzondere samenwerking te zoeken zodat het beter aansluit op de criteria van JMHM. Is het een idee om in elke stad lokale musici te benaderen en samen met hen een concert te geven?

 

Groeten Thijs