menu denk mee beslis mee maak mee

MUUR

Hoe kom ik voorbij de MUUR

TENT circustheater producties
13 mei 2018 tot 1 juni 2019

€15.000

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee

Ga direct naar de reacties

MUUR

Hoe kom ik voorbij de MUUR

afbeelding van Rosa Boon

Ingediend door:

Rosa Boon

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
We zoeken mensen die willen deelnemen aan ons proces. Denken jullie aan mensen en/of groepen en/of organisaties die interessant zouden zijn om te benaderen?

Wat ga je doen?: 

In mei 2018 willen we met jullie hulp de repetities beginnen voor het werk Muur (werktitel). Muur vertrekt vanuit één fysieke poging; de poging van een groep mensen om voorbij een muur (de achterwand van het theater of andere locatie)te komen. In de groep zitten professionele performers met een achtergrond in freerunning, circus en/of mime en non- performers, die deze fysieke (en/of podium) ervaring niet of minder hebben. De muur in Muur is de achterwand van een theater of andere locatie. Een wand die eindigt in een plafond. Voor zowel de toeschouwer als de deelnemer zal het er in eerste instantie waarschijnlijk nogal zinloos uitzien,; waarom je best doen voor iets wat niet mogelijk is? Maar juist hier zit het punt van aandacht. In ons leven zijn er gegevens die onhaalbaar zijn of lijken, soms is de beste reactie niet weglopen, niet negeren, niet verlammen, niet kijken of eindeloos peinzen maar een poging wagen in de richting waar je heen wilt. Muur is een beeld dat over die momenten gaat.

Het maakproces van Muur is enerzijds een uitwisseling in expertises; door het delen van ieders kennis, en het uitvinden van nieuwe vormen. Juist door samen te werken vinden we manieren uit om tot grotere hoogte te komen. Anderzijds biedt het kader de ruimte om het vanuit je eigen lichaam te doen, je eigen rol te vinden ten opzichte van de anderen. Hoogstaand gooi werk van acrobaten bestaat naast iemand van middelbare leeftijd die een voorzichtige aanloop waagt. Een jonge freerunner die keer op keer dezelfde sprong maakt staat naast degene die haar een glaasje water geeft om op adem te komen. Door te werken vanuit ieders kunnen en niet-kunnen gaat Muur meer over de overgave in de poging, vanuit het lichaam wat je hebt, dan de beste zijn. Meer over de samenwerking vanuit verschillende expertises, dan de enkeling die excelleert. 

Vanaf mei komen we eens per week samen met de mensen zonder professionele achtergrond. We nemen het ritme aan van een cursus, waar in de eerste plaats een basiskennis wordt gedeeld. Vanuit de mime techniek onderzoek je ruimtelijk bewustzijn, sensitiviteit voor ritme en je positie ten opzichte van de anderen in de groep. En daarmee ook de grote zeggingskracht van je eigen lichaam. Vanuit de acrobatiek onderzoek je hoe iemand te ondersteunen, te (laten) dragen, hoe met zachte voeten op iemand te staan. En daarmee ook het vertrouwen dat een samenwerking nodig heeft. Vanuit freerunning onderzoek je hoe op een veilige manier tegen een muur aan te springen, en hoe je je sprong verder kunt ontwikkelen. En daarmee ook de relatie met de muur, het moment dat de muur je hoogte geeft. In juli begint de intensieve repetitie periode. Het professionele team werkt fulltime aan het geheel, de non-performers komen van 2 keer in de week, tot op het laatste een hele week samen om een geheel te vormen. Vanuit het onderzoek op de vloer ontwikkelt ieder zijn rol in het werk. Wie je bent, als persoon, speelt hierin een belangrijke rol. Als je meedoet zul je er namelijk achter moeten komen waar je jouw energie vandaan haalt terwijl je weet dat het toch niet gaat lukken. Dit is voor iedereen (en soms ook per moment) weer anders. De een zet denkbeeldige streepjes op de muur om naar een haalbaar doel te bewegen, de ander verlamd in zijn eentje maar bloeit op in een groep, weer een ander visualiseert hetgeen waar die voor rent. Al die dingen zijn zichtbaar voor de toeschouwer, niet omdat je dat speelt, maar omdat je dat doet. Dit maakt dat het proces van Muur niet alleen een ontdekking is van fysieke vaardigheden en de esthetiek die in het samen bewegen verborgen zit, maar dat je ook op een fysieke manier, vanuit jouw eigenheid, de thematiek onderzoekt en daar over met elkaar in gesprek gaat.

Hierna volgt een tour door Nederland, waarin we minimaal 25 keer zullen spelen. De zoektocht gaat hierin gewoon door, een poging is namelijk nooit af, het is iets om steeds opnieuw te onderzoeken.

Kijken is de actie die het werk voltooid. Naast het repetitie proces willen we daarom workshops gaan geven in de omgeving van de plekken waar we zullen spelen. De workshop dient als een kennismaking met het werk, op basis waarvan deelnemers uitgenodigd worden om te komen kijken. We destilleren de meest inspirerende opdrachten uit het proces en delen die met de groep. Door een combinatie van naar elkaar kijken en zelf ervaren maak je een voedingsbodem voor een bezoek aan de voorstelling. We willen dit niet in het theater, maar juist in contexten daarbuiten gaan doen. Het idee is nu om amateurverenigingen die aansluiten bij wat we doen (bvb freerunning, acrobatiek, dansexpressie, filosofie) te benaderen om een les over te nemen, dan wel naast de bestaande les te organiseren. Zo geeft de workshop een ander perspectief op iets waar je zelf al mee bezig was.

Muur is een initiatief van Floor van Leeuwen, die ook de regie op zich neemt. Aan de voorstelling zullen in ieder geval Marie Groothof, Elliot de Haspe en de 4 acrobaten van Familiar Faces deelnemen. Het werk wordt gedragen door TENT circustheater producties en Veem House for Performance. Door samen te werken vanuit zowel een huis voor circus als voor performance is het project niet alleen op de vloer een uitwisseling, maar ook in de organisatie. Daarnaast zullen ook de plekken waar we spelen afwisselend een circus, theater of dans context staan, en zo ook toeschouwers met verschillende kijkachtergronden ontmoeten. 

In de eerste plaats hopen we dat het werk op zich zelf bijzonder is. Daarnaast de samenwerking op basis van uitwisseling zowel op, voor als naast de vloer. De keuze om met non-performers te werken komt enerzijds voort uit de bijzondere aanwezigheid, de eigenheid, de ongepolijstheid die ‘onkunde’ als kunde heeft. Anderzijds is er de behoefte om de waarde die een proces, de inhoud ontdekken via het doen, iets heel moois is om te delen. Als laatste dus ons uitgansgpunt, dat het op beide vlakken een verrijking is.