menu denk mee beslis mee maak mee

Metro Movies - short film festival

Connecting and Celebrating the City

Stichting Metro Projects (i.o.)
12 september 2014
film, muziek
jongeren, volwassenen, wijkbewoners
check facebook
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Eerste workshops

Door Hans Meiboom op zo 24 aug

Afgelopen week vonden de eerste workshops plaats. Een divers publiek van jong tot oud volgde met aandacht de workshops. Onder leiding van Blue...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Metro Movies - short film festival

Connecting and Celebrating the City

afbeelding van Hans Meiboom

Ingediend door:

Hans Meiboom

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Hoe zorg je voor zoveel mogelijk deelnemers en bezoekers?

Wat ga je doen?: 

Metro Movies is een pop-up filmfestival welke op vrijdag 12 september 2014 zal plaatsvinden bij metrostation Bullewijk. De metro is als plek en metafoor gekozen voor de constante dynamiek van de stad en de verbindingen die zij tot stand brengt. Metro staat niet alleen voor metro, maar ook voor Metropolitan.

Het festival wil, op een ogenschijnlijk betekenisloze plek, bewoners, studenten en forenzen uit dit gebied even laten stilstaan bij zichzelf, bij elkaar en bij het leven in de stad. Het thema voor deze editie is ‘(What makes you) HAPPY?’.

Via workshops vooraf worden door participanten van verschillende maatschappelijke, sociale en culturele achtergrond ongeveer 40 unieke korte films gemaakt die op de avond worden getoond. Ook zullen een vijftal kunstenaars hun unieke kijk op dit thema vertalen naar film. In een gesprek met de makers en het publiek zal een inspirerende spreker de betekenis van geluk toelichten en waarom we er allemaal naar op zoek zijn. De avond wordt afgesloten met de film 'Koyaanisquatsi' (vrije vertaling: een leven dat vraagt naar een ander manier van leven) met nieuwe muziek. Eindresultaat: een bijzondere avond met reflectie, inspiratie en… geluk!

Metro Movies Aftermovie

Hoe ga je te werk?: 

De eerste Metro Movies vond plaats op 11 oktober 2013 onder metrostation Bullewijk.
Naar aanleiding van deze eerste succesvolle editie is er besloten om Metro Movies te continueren. Uit eigen ervaring en middels enkele reflecterende gesprekken hebben we een aantal verbeteringen doorgevoerd voor dit jaar. Kort samenvattend zijn deze als volgt:
- Kiezen voor Bullewijk (en Heesterveld) als vaste locatie in de toekomst om daarmee een bijzondere culturele plek buiten een instelling en buiten de ring van Amsterdam te creëren.
- Kiezen voor een actueel en relevant thema om betrokkenheid te vergroten.
- Grotere participatie initieren door beoogde doelgroepen zelf korte films te laten maken.
- Muziek als creatief kenmerk van Heesterveld –en Zuidoost– in programmering meenemen om zo gedeeld eigenaarschap te stimuleren.

DOELSTELLING
Metro Movies wil een impuls geven aan de kunst en cultuurbeleving in dit gebied van Amsterdam. Specifiek voor bewoners van Heesterveld –een wooncomplex waarin op diverse manieren wordt geherinvesteerd- maar ook voor mensen die aan de andere kant van de metro- en spoorlijn werken.
Door een betekenisvol moment onder dit metrostation te creëren, laten we ze stilstaan bij zichzelf, bij elkaar en bij het leven in de stad.
Door elk jaar een actueel en relevant thema te kiezen in relatie tot de stad en het gebied rondom het metrostation kan Metro Movies één van de catalysatoren worden van processen die bijdragen aan de kunst en cultuurbeleving in dit gebied. Workshops –voorafgaand aan het filmfestival- waarbij bewoners, studenten, werkenden en zelfs bedrijven actief deelnemen, zullen daarbij een essentieel onderdeel worden en zorgen voor draagvlak en nieuwe verbindingen.

THEMA
Bij de eerste editie van Metro Movies werd een kaleidoscoop van lokale en internationale films, documentaires en animaties over de stad getoond om de toon te zetten.

Voor 2014 kiezen we een sturend en verdiepend thema: ‘(What makes you) Happy?’.

Iedereen is op zoek naar geluk – misschien wel het meest in tijden van ‘crisis’. Is het niet voor jezelf dan wel voor anderen. Of je nu academicus, plantsoenwerker, oud, jong, vrouw, man, religieus of ongelovig bent. Iedereen verhoudt zich tot dit thema waardoor het ook voor iedereen toegankelijk is. We zijn daarbij geïnteresseerd in al die verschillende ideeën over ‘geluk’.

WORKSHOPS EN DEELNEMERS
We kiezen voor een werkwijze waarbij we dmv workshops participatie en daarmee publiek genereren en garanderen.
Er zullen drie workshops plaatsvinden waarin films van 1 minuut worden gemaakt met als centraal thema ‘(What makes you) Happy?’. Één voor bewoners van Zuidoost algemeen en twee voor bewoners, werkenden en studenten uit de omgeving van Heesterveld. Per workshop kunnen 15 mensen deelnemen. Als opname apparatuur kunnen iPhones, iPads, maar ook echte camera’s worden gebruikt.

Omdat er een grote groep musici in Heesterveld wonen, willen we een koppeling maken tussen film en muziek. Als basis kiezen we daarvoor de film Koyaanisquatsi, een klassieker uit de jaren 80, maar nog steeds actueel. Hiervoor wordt nieuwe filmmuziek gemaakt.

Verder vragen we een vijftal kunstenaars om een One Minute film te maken en een inspirerende spreker die relevante informatie of inspiratie kan leveren mbt het thema. Door kunstenaars en sprekers te betrekken die niet uit Zuidoost komen ontstaat er een extra dimensie voor nieuwe inzichten en verbindingen.

PROGRAMMA
Het festival vindt op één namiddag en avond plaats. In de namiddag borrelen, eten, netwerken/ontmoeten. Hierin korte, wisselende optredens van 'spoken word' artiesten en musici aangevuld met ludieke 'randprogrammering' die zich verhouden tot het thema: handlezers, lucky star spot (Caravan waarin geluksverhalen uit Afrika) en een samba band met vrolijke dansers. Begin van de avond een speciale spreker die zich bezighoudt met 'Geluk'. Op dit moment praten we met Nazmiye Oral (gesluierde monologen) en Bas Haring (schrijver van 'Voor een echt succesvol leven'). Rest van de avond: speciaal geselecteerde korte films en films uit workshops, de film Koyaanisquatsi met live nieuwe muziek door musici Heesterveld. De avond eindigt om 23.00 uur.

DOELGROEPEN
Door veel verschillende organisaties en mensen mee te laten doen, hopen we weer een divers publiek naar de avond te krijgen. Zowel binnen als buiten de periferie.
De doelgroepen die we willen aanspreken zijn:
- Bewoners, studenten en werkenden rondom Bullewijk en in Zuidoost
- Liefhebbers van film en muziek in Zuidoost en de rest van de stad
- Beleidsmakers mbt gebiedsontwikkeling in Zuidoost en de rest van de stad

We streven naar een bezoekersaantal van 500 mensen tot maximaal 750 mensen verdeeld over de avond. Hierbij houden we rekening met de beperkingen van de ruimte onder het metrostation. Omdat Metro Movies op een locatie zit waar dagelijks honderden mensen langskomen (Bewoners H-Buurt, werkenden in kantoorpanden Amstel III, bezoekers IKEA) zullen we dit metrostation vooraf gebruiken om het festival onder de aandacht te brengen. Ook zullen evenementen waar potentieel publiek zit gebruikt worden als momenten om het festival onder de aandacht te brengen. Lokaal moet men daarbij denken aan Open Art Route Zuidoost, Kwaku, Amsterdam Jazz festival, Bijlmer Bios en de Dag van 1000 Culturen. Verder zullen dat in Amsterdam evenementen zijn zoals World Cinema Amsterdam en Pluk de Nacht. Daarnaast zal voorafgaand middels diverse social media, (lokale) dagbladen en kranten free-publicity worden genereerd. Men moet daarbij denken aan artikelen in het Parool en andere lokale dagbladen die Amsterdam als speerpunt hebben.

Partijen/organisaties die zich verder verhouden tot ons zullen ook benaderd worden voor free publicity en promotie. Daarbij moet men denken aan Pakhuis de Zwijger, Dienst Metro, Ymere, GVB, HvA, stadsdeel Zuidoost en natuurlijk Heesterveld Creative Community. Naast het opzetten van een Facebookpagina en een eenvoudige website zullen ook flyers en affiches in de weken vooraf worden verspreidt. Verder zullen lokale bedrijven worden aangesproken en uitgenodigd via een nieuwsbrief.

Met wie werk je samen?: 

Voor deze editie zullen de samenwerkingspartners zijn:

- Sandberg Instituut (The One Minutes)
Redactie voor korte films, kiezen/aansturen/instrueren kunstenaars

- Blue Dress Pictures (maker van de documentaire ‘Verhalen uit Zuidoost’)
Begeleiden en redactie workshops

- Heesterveld Creative Community
Leveren musici, deelnemers workshop en overige creative ondersteuning

- Bijlmerenzo
Begeleiden en redactie workshops

- HvA (Urban Management – BOOT)
Managen diverse processen

Verder zullen er in de aanloop nog meer allianties en samenwerkingen plaatsvinden.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Metro Movies is een initiatief van Studiomeiboom. Studiomeiboom ontwikkelt communicatie voor organisaties, producten en diensten. Dit kunnen merkconcepten, campagnes, evenementen, maar ook op zich staande middelen en nieuwe producten en diensten zijn. Eigenaar van Studiomeiboom en initiator van Metro Movies is Hans Meiboom. Voor meer info: www.studiomeiboom.nl

Om Metro Movies verder te ontwikkelen wordt er een stichting in het leven geroepen. Deze stichting is in oprichting en zal stichting Metro Projects gaan heten. Hieronder de artistieke visie, specifiek voor Metro Movies. Voor de algemene visie voor Metro Projects zal men het medium film kunnen vervangen door andere kunst- en cultuuruitingen.

STAD ALS PODIUM
Cultuur moet meer onderdeel worden van het dagelijks leven. De stad als organisch mechanisme is daarbij dé plek om cultuur te delen en elkaar beter te leren kennen. Om daarbij de ‘ander’ te bereiken is het zinvol nieuwe vormen en plekken te zoeken. Openbare en semi openbare ruimtes bieden daarvoor volop kansen. Juist buiten de muren van een instelling (Theater, museum, galerie, etc) kunnen momenten worden gerealiseerd van nieuwe sociale en culturele uitwisseling. (Korte) film als drager van ideeën, dromen, wensen of verhalen kan daarbij een belangrijke rol spelen. Vooral in een tijd waarin door digitalisering en goedkope dragers dit medium voor iedereen toegankelijk is. Metro Movies wil als verbindend en participerend festival een bijdrage leveren aan het toegankelijk maken van cultuur voor een breder en ander publiek.

GRENSGEBIEDEN VOOR VERNIEUWING
Alle vernieuwing binnen de samenleving, dus ook binnen de cultuur, vindt plaats in grensgebieden. Grensgebieden tussen jong en oud, talent en arrivé, kunstenaar en publiek, professional en amateur, disciplines en genres, theorie en praktijk, euforie en reflectie, westers en niet-westers. Metro Movies zoekt daarom in z’n programmering naar deze grensgebieden waardoor nieuwe ervaringen en verbindingen ontstaan. Door het loslaten van vaste standpunten kan kwaliteit op meerdere niveau’s en door meerdere mensen ervaren worden. Juist door kwaliteit niet uitsluitend als iets van bovenaf –lees ‘hogere’ cultuur, kennis van de specialist, etc– te bepalen ontstaat de mogelijkheid voor nieuwe inzichten. Bijvoorbeeld in het vakmanschap van de professional tegenover de spontaniteit van de amateur. Als resultaat garanderen we inspiratie, reflectie en betrokkenheid via het hanteren van workshops, speciale presentaties, de hoeveelheid en diversiteit aan film en film gerelateerde uitingen en de verrassende setting van het evenement.

 

Bereik: 
aantal investering/activiteit aantal deelnemers aantal bezoekers
3 Workshops korte film maken Maximaal 45  
1 Festival totaal
van 17.00 tot 23.00 uur
45 uit workshops +
18 semi/professionals
maximaal 750 mensen,
gezien de fysieke beperkingen
ruimte onder metrostation
       
       
       
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Metro Movies wil openbare- en semi openbare plekken in de stad gebruiken voor nieuwe sociale en culturele uitwisseling. Het wil als verbindend en participerend festival een bijdrage leveren aan het toegankelijk maken van cultuur voor een breder en ander publiek.
Daarmee steunt Metro Movies de doelstellingen van FCP voor het slaan van bruggen tussen samenleving en cultuur en voor een innovatief, aantrekkelijk en duurzaam aanbod voor actieve cultuurparticipatie in Nederland.

Locatie(s): 
Metrostation Bullewijk, Amsterdam Zuidoost

Uitslag Beslis mee

FCP45
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 124 gestemd
totaal95
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Giovanni Campbell

 

We beoordelen het project op de criteria kwaliteit, samenwerking en effect. Met dit filmproject willen jullie het experiment aangaan om uiteenlopende doelgroepen in a'dam zuidoost actief te betrekken en met elkaar te verbinden. Ik vind het een innovatieve activiteit dat helder en overtuigend is toegelicht. De betrokken medewerkers en partners hebben voldoende expertise om de artistieke resultaten te behalen. In het behalen van de juiste mix aan deelnemers zie ik echter nog wel een uitdaging. Hopelijk lukt het jullie om de waarde van dit artistiek-maatschappelijk initiatief te tonen en verder uit te bouwen. Een energiek plan dat met de inzet van jullie en de betrokkenen tot verrassende resultaten kan leiden.  
afbeelding van Femie Willems

Het Fonds beoordeelt het project op de criteria kwaliteit, samenwerking en effect. Metro Movies is een bijzonder filmfestival op een bijzondere locatie met een aansprekend thema! Mooi om op een dergelijke passanten lokatie de verschillende mensen wil laten stil staan bij het samen-leven in deze wijk en stad. De meerwaarde voor ondersteuning vanuit ons fonds zie ik duidelijk in de korte films die je vanuit de workshops met bewoners wil gaan maken. Goed om hiervoor ook contact te leggen met andere festivals in Zuid-Oost. Zo geef je vorm aan een mooie samenwerking tussen kunstenaars en forenzen en bewoners in een project met een relevant thema. Veel succes en ik kom graag kijken.

afbeelding van Anouk Leeuwerink

Dag Hans,

Het klinkt als een fijn, goed uitgedacht project, waarbij veel mensen van diverse achtergronden worden betrokken. Ik vind het goed om te zien dat jullie het festival vorig jaar hebben geëvalueerd en daarmee de komende editie hebben aangescherpt.

Wel ben ik nog benieuwd naar hoe je deelnemers voor de workshops gaat aanspreken en overhalen tot deelname. Ik kan me namelijk voorstellen dat mensen die nog nooit een film hebben gemaakt dat in eerste instantie spannend vinden en die stap misschien niet durven te zetten. Hoe ga je deze 'leken' van verschillende sociale, maatschappelijke en culturele achtergronden overtuigen? En lees ik het goed dat dit een nieuw onderdeel is? Of hebben jullie vorig jaar ook korte films m.b.v. workshops laten maken?

afbeelding van Hans Meiboom

In ons plan zoeken we samenwerking met reeds bestaande festivals in Zuidoost. Dit zijn o.a. de Open Art Route Zuidoost en Kwaku Festival.
Vorig jaar waren we al onderdeel van de Open Art Route en voor dit jaar worden de workshops onderdeel van de programmering van deze route. Door al mee te liften in de communicatie wordt de kans vergroot dat mensen zich gaan aanmelden. Voor het Kwaku Festival komen meer dan 200.000 bezoekers, we gaan er vanuit dat daar minimaal 15 mensen bereid zijn om deel te nemen aan onze workshops. En het klopt dat we voor deze editie met workshops zijn begonnen. Door mensen te laten participeren ontstaan er nog meer momenten voor nieuwe culturele uitwisselingen en ontmoetingen. Voor de toekomst is het plan de workshops een vast onderdeel te maken.

afbeelding van Femie Willems

Kijk graag nog even goed naar je begroting en naar onze richtlijnen hiervoor. De totale projectkomsten mogen maximaal € 30.000 zijn en je moet de modelbegroting van Fonds gebruiken. Je kunt dit zelf verder aanpassen.

afbeelding van Hans Meiboom

Begroting is ingediend met modelbegroting van FCP. Ook is onze basisbegroting bijgevoegd omdat deze op detail nog meer weergeeft.

afbeelding van Hans Meiboom

Is het maximale bedrag van € 30.000 inclusief of exclusief BTW? (Dit staat niet omschreven in jullie voorwaarden)

afbeelding van Giovanni Campbell

 

Als je stichting BTW-plichtig is neem je de BTW niet mee.
Als je stichting niet BTW-plichtig is neem je de BTW wel mee.
afbeelding van Matthijs Beerepoot

Erg leuk hoe jullie in metrostation Bullewijk een film- en muziekprogramma kunnen aanbieden aan een gevarieerde doelgroep. Voor het FCP zijn vooral de onderdelen interessant waarbij mensen in de vrije tijd zelf actief aan cultuur deelnemen. Biedt Metro Movies ook een podium voor amateurmusici? Denken jullie met de filmworkshops bijv. ook wijkbewoners te bereiken zonder (professionele) ervaring met het maken van filmpjes?

afbeelding van Hans Meiboom

Met betrekking tot musici zijn we nog niet zover. Film staat (voorlopig) centraal. Dwz dat mensen natuurlijk wel hun film kunnen voorzien van eigen muziek. Diegene die we hebben gevraagd voor de filmmuziek van Koyaanisquatsi zijn professioneel.

afbeelding van Hans Meiboom

Ha Matthijs, voor de workshops willen we juist mensen benaderen die niet professioneel bezig zijn met film. Daarvoor gaan we ook diverse partijen en momenten in Zuidoost benaderen. Zoals gezegd is het Kwaku Festival een belangrijk moment. Daarnaast gaan we diverse culturele podia in Zuidoost benaderen zoals Imagine IC en No Limit. Ook hebben we de plek gekozen omdat deze op een kruispunt ligt van grootstedelijke planning (zie projectplan eerste editie 2013: http://www.slideshare.net/Studiomeiboom/studiomeiboom-metro-movies). Zo bestaat Amstel III uit een groot kantorengebied met bedrijven zoals Cisco en Adidas. Ook een bedrijf als Nuon -die net z'n hoofdkantoor in Zuidoost heeft geopend- gaan we benaderen. Ook studenten van het HvA behoren tot de doelgroep.

afbeelding van Hans Meiboom

Twee vragen:

1. Zou een ondertitel als.'Maak je eigen korte film over Geluk' niet beter zijn dan 'Connecting and Celebrating the City'?

2. Wanneer kan ik nog meer reacties verwachten? Sta open voor opbouwende kritiek en suggesties.

afbeelding van Matthijs Beerepoot

De ondertitel 'Maak je eigen korte film over Geluk' benadrukt wel dat iedereen (wijkbewoners, studenten, werkenden) zelf kan deelnemen aan Metro Movies. Door dit aspect meer centraal te stellen bij Metro Movies kun je wellicht ook een groter en verscheidener deelnemersveld en publiek bereiken, doordat ook familie/vrienden van de deelnemers aan de filmworkshops naar Metro Movies zullen komen. 

afbeelding van Hans Meiboom

Dank voor de reactie. We gaan deze titel gebruiken als oproep om mensen te activeren om mee te doen.

afbeelding van Hans Meiboom

We willen voor de werving van mensen inderdaad acties opzetten. Dat doen we o.a. bij het Kwakoe (of is het Kwaku) festival. Ook gaan we lokale bedrijven benaderen zoals Cisco en Ikea. Als locatie voor de workshops gaan we natuurlijk gebruik maken van Heesterveld.
Naast een aanvraag bij dit fonds hebben we ook een aanvraag bij het Amsterdams Fonds voor de Kunst neergelegd. Zij kunnen het inzetten van kunstenaars ondersteunen. We zien ook een meerwaarde in de ontmoeting en wisselwerking tussen professionals en amateurs.

Pagina's