menu denk mee beslis mee maak mee

Marja's Borrelgarnituur

grootse ontspanning op uw zaterdagmiddag

Stichting Artertainment
23 september 2013 tot 23 oktober 2013
e-culture, film, fotografie, letteren
jongeren, kinderen, ouderen, volwassenen
onze website / check facebook
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Marja's Borrelgarnituur: een heel seizoen

Door Marja van Katen... op ma 18 aug

Na de eerste editie van Marja's Borrelgarnituur hebben we een heel seizoen gedraaid, waarbij we nog 4 bijeenkomsten met Marja's Borrelgarnituur in...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Marja's Borrelgarnituur

grootse ontspanning op uw zaterdagmiddag

afbeelding van Marja van Katendrecht

Ingediend door:

Marja van Katendrecht

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Wij zijn op zoek naar ideeën en tips waarmee we ons programma toegankelijk kunnen maken voor iedereen. Hoe kunnen we bijvoorbeeld dak- en thuislozen betrekken in ons programma? We hebben hier ideeën over, maar creatieve tips zijn welkom!

Wat ga je doen?: 

Marja's Borrelgarnituur is een laagdrempelig, toegankelijk programma op locatie èn op televisie waar cultuur en maatschappij samenkomen. Een thuishaven voor IEDEREEN om samen te komen, nieuwe ideeën op te doen, kennis te vergaren en voor ontspanning. Marja van Katendrecht is ontstaan als alter-ego van Art-Jan de Vries en is inmiddels een zeer geliefde inwoner van Rotterdam geworden met een grote enthousiaste achterban. Marja is een stukje authenticiteit in onze maatschappij die zo hard doordendert. Ze is de lieve buurvrouw die iedereen wel zou willen hebben maar waar we eigenlijk in ons dagelijks leven geen tijd meer voor hebben.

In de zoektocht naar een geschikte locatie zijn we terecht gekomen bij de nieuwe Pauluskerk. Zij bieden ons een structurele locatie, maar ook toegang hebben tot een doelgroep die letterlijk ‘van de straat’ komt. De redactie wordt gevoerd op basis van ‘veldwerk’ en niet op basis van ‘achter de computer en verstopt achter een telefoon’, zodat alle Rotterdammers betrokken worden en er zoveel mogelijk mensen op een laagdrempelige manier inspraak hebben in wat we in Marja’s Borrelgarnituur neerzetten.

Marja bezoekt Martha

Kerststukjes uit Marja's Kersthow

Marja van Katendrecht bij Cornald Maas

Hoe ga je te werk?: 

Art-Jan de Vries: “Er staat in mijn AH een meisje in bij de deur krantjes te verkopen. Ze is dakloos waarschijnlijk en zeker niet van hier. Ik weet dus ook dat als ze geen krantje zou verkopen, zij eigenlijk gewoon geld wil. Ik weet niet waarvoor. Misschien wel gewoon om te overleven, om eten te kopen. Misschien ook niet. Telkens als ik naar binnen liep bij mijn ah dan keek ik van haar weg, omdat ik geen geld in haar bekertje wilde stoppen. Tot ik eens naar haar keek. Ik dacht op z'n minst kan ik gedag zeggen. Ik zeg nu steeds weer 'hallo' en ik voel me daar beter bij. Zelfs zonder haar geld te geven.” 

Het programma op locatie zal plaatsvinden op een zaterdagmiddag na de markt van 16.00 tot 17.30 uur. Marja’s Borrelgarnituur dient als een thuishaven voor iedereen om samen te komen, nieuwe ideeën op te doen, kennis te vergaren en voor ontspanning. Het is niet voor niets dat dit programma start nadat je je boodschappen hebt gedaan: het is bedoeld voor iedereen. Jong, oud, met of zonder kinderen: er is zelfs gedacht aan kinderopvang zodat je als jonge ouders even een klein weekendje in je weekend kunt beleven.

Van Marja’s Borrelgarnituur wordt een televisieprogramma van ongeveer 30 minuten samengesteld dat uitgezonden wordt op Rotterdam Open. Elke maand worden er 2 tot 3 V-rolls geproduceerd die verspreid worden via sociale media en die als content worden aangeleverd bij Rotterdam Open. Met dit televisieprogramma gekoppeld aan een voorstelling wordt het gevoel teruggehaald van hoe je als kind een avond naar de televisie kon kijken. Een programma dat verbindt en verwarmt in plaats van verdeelt.

De redactie van Marja’s Borrelgarnituur is in handen van makers Art-Jan de Vries (artistiek) en Inez Schatz (organisatie) daarnaast worden er Rotterdammers gevraagd met verschillende achtergronden en expertises. We rouleren bij tijd en wijle de deelnemers aan de redactie, zodat er verschillende stemmen aan bod komen. Door de redactie en de samenwerkingen met diverse organisaties wordt de inhoud van de talkshow opgebouwd door expertise uit artistieke, maatschappelijke en hulpverlenende hoek. 

In de zoektocht naar een geschikte locatie zijn we terecht gekomen bij de nieuwe Pauluskerk. Zij bieden ons een structurele locatie, waarbij we niet alleen toegang krijgen tot hun faciliteiten, maar ook toegang hebben tot een doelgroep die letterlijk ‘van de straat’ komt. De achtergronden van de bezoekers van de Pauluskerk zijn zeer verschillend, zoals mensen met een vluchtverleden, sociale isolatie, materiële armoede, psychische problematiek, alcohol- en/of drugsverslaving en het langdurig leven zonder betaald werk. Marja’s Borrelgarnituur heeft als doelstelling om een inhoudelijk, maar toegankelijk programma te produceren voor IEDEREEN. Deze doelstelling wordt door de Pauluskerk onderschreven.

Inhoudelijk worden we geadviseerd door o.a. Stefan van Hees (artistiek leider Rotterdams Wijktheater), Dave Schwab (Artistieke begeleider Productiehuis Rotterdam), Loes Luca (Actrice, zangeres, presentatrice), Giselle Vegter (programmacoördinator van Pauluskerk DOCK en theatermaker), David Novak (Scientist in Resicende Pauluskerk DOCK, specialisatie gemarginaliseerde groepen) Dave Schwab (Artistieke begeleider Productiehuis Rotterdam), Anneke Jansen (Programma Coördinator Fringe Festival Amsterdam), Netty van Hoorn (documentairemaker), Dick Couvée (dominee Pauluskerk) en wordt er samengewerkt met organisaties als zijnde het welzijnsorganisaties zoals het Rode Kruis, Humanitas, Pameijer, Aafje, Laurens en culturele instellingen zoals de Rotterdamse Schouwburg, diverse Rotterdamse dans- en theatergezelschappen, musea en wijkcentra.

Nadat het personage van Marja en haar talkshow zijn gegroeid en omarmd door een grote publieksgroep, zijn de makers Art-Jan de Vries en Inez Schatz op zoek gegaan naar een Rotterdamse partner  waar Marja’s Borrelgarnituur maandelijks ‘ thuis ‘ is. Die is gevonden in de nieuwe Pauluskerk. Eén van de nieuwe zuilen van de Pauluskerk – DOCK - het sociaal-artistiek podium waarin Dialoog, Ontmoeting, Cultuur en Kunst centraal staan, is overtuigd van de kwaliteit en intenties van de makers. Er is een gedeelde zoektocht naar het creëren van mogelijkheden tot ontmoeting tussen de leefwerelden en achtergronden die elkaar anders in Rotterdam niet makkelijk tegenkomen.Giselle Vegter (programmacoördinator van Pauluskerk DOCK en theatermaker)

PROGRAMMA
Marja’s Borrelgarnituur heeft een onderwerp/thema dat dient als herkenbaarheid voor het publiek. De programmaitems, gedichten, filmpjes, liedjes en verdere invulling van de middag sluiten aan bij dit thema of zijn hieraan gekoppeld. Voor de toegankelijkheid van de Marja’s Borrelgarnituur sluiten de onderwerpen aan bij de sfeer van de tijd en bij wat er actueel is in de samenleven en niet dus niet per se actueel is in de media. De onderwerpen zijn universeel waardoor een grote groep er zich door voelt aangesproken en ze doen een persoonlijk beroep op jouw menselijkheid. Door aandacht te besteden aan bijvoorbeeld feestdagen, verjaardagen, de overgang van de seizoenen, vakantieperioden en actuele hypes van de dag, maakt het programma meer toegankelijk en aanspreekbaar voor iedereen. Naast dat wat actueel te behandelen is valt er iedere maand te kiezen uit een scala van maatschappelijke gebeurtenissen.

Gedichten / Liedjes / Ontmoetingen / Participatie
Wat? Marja zingt, schrijft gedichten, ontmoet en vertelt. Dit is het kader waarbinnen zij zichzelf als personage aan het publiek presenteert. De inhoud van de liedjes en gedichten staan in verbinding met het thema van de show.
Waarom? Een moment van kennismaking, bezinning, troost, ongemak en confrontatie. Hiermee stelt Marja zich kwetsbaar op en wordt ze als personage geaccepteerd door haar bezoekers.

Publieksparticipatie
Wat? Een belangrijk onderdeel van Marja’s Borrelgarnituur is de publieksactiviteit. Bezoekers worden bij binnenkomst verdeel is 3 verschillende groepen. Elke groep krijgt een eigen kleur aan de hand van een sticker. Gedurende de show schuift de aangewezen groep aan bij de knutseltafels. Na ongeveer 15 tot 20 minuten wisselen de groepen. Elke bezoeker maakt een knutselwerkje en de hoofdgasten bepaalt wie als winnaar naar huis gaat met Marbie de Barbie. Voorheen heeft het publiek paaseieren beschilderd, er zijn lapjes stof bewerkt voor Marja’s badjas en er zijn oranje WK-hoedjes gemaakt.
Waarom? Het doel van de publieksactiviteit is publiek door elkaar te mixen, doordat bezoekers allemaal twee keer naast iemand anders komen te zitten en een knutselwerkje in elkaar zetten raken ze op een makkelijke manier in contact met iemand die ze nog niet kennen.

“Leven met een man, hoe moet dat dan?”
Wat? Marja is in 2009 door Imca Marina getrouwd met Kapitein Steurling (gespeeld door RTV Rijnmond presentator Jack Kerklaan). De kapitein vaart op zee en is eens in de zoveel tijd aan wal om Marja te bezoeken. Daarom doet ze op vrijdag een avondcursus geïnspireerd op de bovenstaande titel. Eens in de zoveel tijd komt ze met een tip uit haar cursusboek.
Waarom? Herkenbaar en toegankelijk voor iedereen. Dit is een goede manier om contact te maken met stellen, met name met de mannen die meegenomen zijn door hun vrouwen. Maar ook andersom. Door in te gaan op onderlinge relaties en de strubbelingen die daarmee gepaard gaan, wordt Marja geaccepteerd door beide partners en beide sexe.

Kinderopvang
Wat? Elke editie wordt Marja’s Kinderopvang georganiseerd door de twee basisschooldocenten. Kinderen kunnen hier voor € 2,50 vrijblijvend naar toe en worden aan het einde van de show teruggebracht. Bij terugkomst geven ze altijd een korte presentatie van wat ze hebben gedaan of wat ze hebben gemaakt.
Waarom? Onder de noemer ‘2 uur weekend in uw vrije weekend’ is Marja’s Borrelgarnituur toegankelijk voor iedereen. Dus ook voor jonge ouders met kinderen. Na de boodschappen en de huishoudelijke beslommeringen is het tijd voor ontspanning, een goed gesprek, een hapje en een drankje en dan is het fijn als je even niet naar je kinderen hoeft om te kijken.

“U vroeg zich natuurlijk af, wie staat er deze maand aan de rand van zijn graf”.
Wat? Een maandenlange afzetting van een straat, eenzame ouderen, zieke kinderen, alleenstaande dieren, boze buren, hulpvragen en speciale verzoeken van buurtbewoners. Marja stapt er op af en denkt mee naar een oplossing.
Waarom? Aandacht voor de buitenruimte van Rotterdam, zodat publiek zich aan de stad kan verbinden. De natuur, de straten, de gebouwen, de parken en plantsoenen. Wie werken daar aan, hoe komt tot dat tot stand, wat het kost aan onderhoud, wat het met de mensen die daar voor zorgen  en gebruik van maken en wat het doet op het moment dat dit vervuild of vernield wordt.

Marja’s Kookrubriek: “Goed gevuld is altijd lekker”
Wat? Marja wordt tijdens Marja’s Kookrubriek geholpen door Kippi Kom Makki. Deze Aziatisch uitziende vrouw is door Marja opgepikt aan de kade van Rotterdam. Ze was op zoek naar werk en Marja heeft zich over haar ontfermd. Kippi kan eigenlijk niet echt koken, dus zij vult elke maand een soort groente of fruit. Binnen deze rubriek wordt het publiek ook gevraagd om kliekjes mee te nemen van de afgelopen maand of ingrediënten om een maaltijd te bereiden. Het publiek heeft bijvoorbeeld de opdracht gekregen (via email of een filmpje vooraf op televisie/facebook) om een wortel of komkommer (een ingrediënt) mee te nemen. Met deze ingrediënten wordt een maaltijd gemaakt (die eventueel ingevroren kan worden) en die wordt uitgedeeld aan de dak- en thuislozen.
Waarom? Voeding is een basisbehoefte van iedereen en daardoor een thema wat toegankelijk is en waar eindeloos op voor te borduren valt. In deze categorie passen ook onderwerpen zoals het milieu, bio-producten, het verhaal omtrent de kosten van het produceren van vlees en de oproep om een verschil te maken. Bijvoorbeeld als iedereen 1 dag in de week geen vlees zou eten.

Marjamorfose
Wat? Een maandelijks terugkerende rubriek over kleding / fashion. Marja kleedt zich elke maand anders en daar heeft ze over nagedacht, net als iedereen. Binnen dit onderdeel wordt er in gegaan op nieuwe winkels en initiatieven rondom mode. Zo kan er een gast aanwezig zijn die een breiclub is begonnen, maar er kan ook een verkleedpartij georganiseerd worden voor Marja-look-a-likes.
Ook wordt publiek gevraagd om bijvoorbeeld in de herfst eens in je kast te kijken en te zien of er dingen zijn die ze willen schenken aan Marja's Boetiek. Van alle ingezamelde kleding kunnen we dak- en thuislozen voorzien van extra kleding, maar kan er onderling ook geruild worden.
Waarom? Op speelse wijze wordt het publiek aangesproken op hun eigen interesse in mode en trends, maar er wordt ook aandacht besteed aan het functionele aspect van kleding en het feit dat niet iedereen alles heeft.

"Wat er allemaal kan in ons Rotterdam?"
Wat? De uitagenda met (leuke) dingen die te doen en te bezoeken zijn in Rotterdam.
Dit kan uitgebouwd worden naar een speciale editie, waarbij het publiek niet op een vaste locatie zit, maar waarbij het publiek ‘op excursie’ gaat. Vanaf de vaste locatie stapt men daar voor de deur op de tram, een speciale tram en ga je mee op Marja's Zaterdagmiddag Tour. Er zijn bijzondere gebouwen en locaties open. Maar ook zijn er grappige en verzonnen anekdotes van Marja over misschien wel heel onbenullige plekken of stukjes Rotterdam, die daarmee ineens ook bijzonder worden of een waarde krijgen. Zo kan Marja op een theatrale manier een krans of bloemen leggen bij de oorlogsgraven op Crooswijk. Het lijkt misschien 'not done' maar als Marja daarna twee minuten stilte vraagt en haar publiek geeft daar gehoor aan. Dan raakt dit iets in de mensen.
Waarom? Bewustmaking van de stad. Het gaat erom dat als mensen de volgende keer lang Crooswijk komen, dat ze dan op een andere manier naar die plek kijken, net als vele andere plekken in de stad. Het gaat om Rotterdammers, die leven in Rotterdam en die op een positieve manier verbonden worden aan hun omgeving.

Marja’s Beestenboel
Wat? Elke maand is er een dier die in het zonnetje gezet wordt. Dit kan een dier zijn uit het dierenasiel, de kinderboerderij, de dierentuin of gewoonweg een huisdier/dier van de straat.
Waarom? Mensen vinden dieren, over het algemeen, leuk. Door de aandacht op het dier als zelfstandig individu te vestigen is dit een opstapje naar dierenwelzijn. Er moet toch iedere maand iemand te vinden zijn in Rotterdam die een dier uit het asiel in huis wil nemen? Juist omdat Marja oproept om dit te doen. Marja geeft de mensen die adopteren aandacht en moedigt daarmee anderen aan. Ook kan een dier van een kinderboerderij of de dierentuin aandacht vragen voor hoe dingen als vlees, melk, eieren, en dergelijke worden geproduceerd.

Marja's Buddy
Wat? Er worden bijzondere medewerkers gepresenteerd die aan deze aflevering hebben bijgedragen/meegewerkt. Gedurende het verloop van het programma wordt duidelijk dat dit mensen zijn die door omstandigheden (dak-, thuisloos, eenzaam, ziek, gehandicapt zijn) een buddy nodig hebben en die zich vrijwillig hebben aangemeld voor dit project. Aan het publiek van Marja wordt de mogelijkheid voorgesteld zich te kunnen koppelen aan één van hen als zijnde zijn/haar buddy. Je kunt dan bijvoorbeeld als buddy een drankje kopen in de show maar  je betaalt er voor twee. De deelnemer die gekoppeld is aan de buddy krijgt daarmee ook een drankje of een waardebon voor iets te eten of te drinken in de stad (hiervoor hebben we speciale cheques die de deelnemer kan inwisselen bij bepaalde horecagelegenheden). Een buddy stelt zijn/haar deelnemer voor aan de wereld door bijvoorbeeld facebook.

Er wordt 3x een extra buddy/deelnemer meeting met Marja georganiseerd. Dit hele traject wordt ondersteund vanuit een welzijnsorganisaties zoals Humanitas, Pameijer en de Pauluskerk. Hierin worden de deelnemer en buddy aan elkaar voorgesteld (met meer rust en aandacht dan er was tijdens de allereerste kennismaking gedurende Marja’s Borrelgarnituur). De tweede keer is er een gezellig samenzijn en tot slot een terugblik/afscheid in de vorm van bijvoorbeeld een speeddating om te onderzoek wat men er van vond en de keuze om er mee door te gaan.

Waarom? Een moment van expliciete aandacht voor de ander en het aanbieden van concrete handreikingen aan het publiek om vrijwilligerswerk te doen. Er wordt een brug gebouwd tussen hulpbehoevenden en het publiek. Maar dit is niet het doel op zich. Het programma staat niet enkel en alleen ten diensten van hulpbehoevenden. Juist niet. In Marja’s Borrelgarnituur wordt een verzamelplek gecreëerd, een meetingpoint, van mensen uit iedere bevolkingslaag die allemaal op z'n minst 1 ding delen en dat is dat ze een gezellige onbezonnen paar uurtjes hebben waarvan ze iets op steken en waarna ze bewust of onbewust met andere ogen naar bepaalde zaken kijken. Het doel is dat men op een andere manier kijkt naar mensen die bijvoorbeeld een straatkrant verkopen of als iemand sociaal minder geaccepteerd overkomt.

Het vlammetje van de maand
Wat? Een moment waarin een kijker/bezoeker aandacht mag vragen voor iets dat volgens hem/haar herinnert moet blijven. Of misschien een ode aan een dode of aan iemand die je mist of een gebeurtenis. In 1 tot 2 minuten mag iemand iets doen of laten doen voor dat wat volgens hem/haar nog niet vergeten mag worden.
Waarom? Een moment van bezinning. Het verbindt mensen en op universeel niveau maakt dat ons dat (on)bewust allemaal gelijk. We worden namelijk hoe dan ook op dat moment telkens even herinnerd aan onze vergankelijkheid.

Postbus Marja
Wat? Zit je ergens mee vertel het Marja en schrijf haar een kaart of een brief en Marja geeft (altijd) antwoord. Het mailadres marjavankatendrecht@hotmail.com is al een tijd actief en daar wordt algemeen gebruik van gemaakt.
Waarom? Een actief klankbord, waarmee Marja’s Borrelgarnituur de ruimte biedt aan de kijker om zijn of haar vraag over het leven te delen. Ook als je niet in de spotlight wilt staan, maar je loopt toch met een vraag rond, dan biedt dit de mogelijkheid om dit ook anoniem te doen.

Wie ken u nou eigenlijk ook nie..?
Wat? Er is een speciaal zitje voor één of twee mensen die uitgekozen worden om nader kennis mee te maken. Het zijn gasten uit het publiek die een ‘VIP’ plekje krijgen en waar Marja nader kennis mee maakt. Ook komt zij gedurende de show bij hun terug met vragen betreffende hun mening of standpunt over een bepaald onderwerp dat behandeld wordt op dat moment.
Waarom? Een moment van direct en persoonlijk contact met Marja als gastvrouw. Voor bezoekers en kijkers laat dit zien dat iedereen alle aandacht verdient en dat ook jij in de spotlight kan staan.

De verjaardagstaart
Wat? Elke maand is er een taart beschikbaar voor een eventuele jarige gast. Hij/zij neemt de taart met bordjes en vorkjes in ontvangst. Doordat het publiek wisselt van plaats is het waarschijnlijk dat hij/zij niet meer naast bekenden zit en zal de taart delen met de (onbekende) mensen die op dat moment om hem/haar heen zitten.
Waarom? Je leven mag gevierd worden. Door jezelf èn door mensen die je niet kent, maar die jou ook dat moment van waardering gunnen.

REDACTIE
Door de diverse programmaonderdelen zijn er diverse mogelijkheden om een bijdrage te geven aan de redactie van Marja;s Borrelgarnituur. We werken met profesionale makers op het gebied van theater, muziek, beeldende vorming, video, fotografie, maatschappelijk werk en projectmanagement. Deze professionals willen we koppelen aan de dak- en thuislozen die de Pauluskerk bezoeken. Er zal in de aanloop naar de eerste uitvoering voor een groter publiek (zowel 'live' als op televisie) geïnvesteerd moeten worden om vertrouwde en vruchtbare werkgroepen te realiseren. Het team van professionals heeft al eerder met elkaar  talkshows en en kerstshow geproduceerd. Alle uitvoerders hebben naast een culturele achtergrond ook de maatschappelijke ambitie om met de bezoekers van de Pauluskerk samen te werken.

Hoe gaan we dit doen?

Kennismaking: In de startfase zal er wekelijks aanloop zijn van de diverse professionals die als zichzelf 'op bezoek' gaan bij de al bestaande activiteiten die door de Pauluskerk georganiseerd en gefaciliteerd worden. Een dagelijks, reguliere activiteit waar veel bezoekers van de Pauluskerk aan deelnemen zijn: de koffiehoek, het open atelier, de dichtgroep, de nachtopvang en de maaltijden. Het doel van dit 'bezoek' is een informele kennismaking in de al veilige en vertrouwde omgeving van de Pauluskerk. Hierin worden we ondersteund en geadviseerd door Dick Covee (dominee) en Giselle Vegter (programmaker Pauluskerk). Op basis van informele gesprekken worden onze programma ideeen voorgelegd en gevraagd of dak- en thuislozen willen meedenken en meedoen. 

De straat op: Dak- en thuislozen die mee willen doen wordt gevraagd om de actualiteiten van dat moment met ons te delen en wellicht aan ons te laten zien. Waar hebben zij dagelijks mee te maken? En wat vinden zij interessante onderwerpen, locaties en gasten die we in Marja's Borrelgarnituur aan een groter publiek kunnen laten zien.

Bijeenkomsten: Er worden 'redactiemomenten' georganiseerd waar bezoekers van de Pauluskerk aan kunnen deelnemen waarbij gezamelijk programma wordt gecreerd. Hierin wordt inhoudelijk besproken en bedacht wat we willen gaan doen tijdens de uitvoering voor publiek, maar er wordt ook gekeken wat er facilitair nodig is om dat te realiseren. Wellicht zijn er dak- en thuislozen die (nog) niet op de voorgrond mee durven doen, deze groep willen we niet uitsluiten, want wellicht durven zij dit in een later stadium wel. Tijdens deze bijeenkomsten zullen er altijd 1 of meerdere professionals van Marja's Borrelgarnituur aanwezig zijn. Hier wordt met elkaar gewerkt worden aan decor, een gedicht, een lied en/of een opname voor op televisie. Maar er worden hier ook voorbereidingen getroffen voor de communicatie, kaartverkoop en publieksontvangst.

De eerste publieksshow: Marja's Borrelgarnituur willen we uitvoeren voor regulier publiek èn bezoekers van de Pauluskerk. Maandelijks kunnen er 150 bezoekers 'live' komen kijken. Deze publieksgroep willen we gemixt toegang bieden. Tijdens de show wordt er door publiek ook meegedaan, o.a. in de publieksactiviteit. Zie hierboven voor een omschrijving. Tijdens deze publieksactiviteit wordt er door elke bezoeker iets creatiefs gemaakt. 

OPZET
In totaal worden er 10 publiekshows, 5 televisieprogramma's en 20 tot 30 korte filmpjes (2 tot 3 minuten) voor social media geproduceerd. Voor de realisatie van dit programma lopen er subsidieaanvragen bij andere fondsen. Om dit te realiseren samen met de dak- en thuislozen van de Pauluskerk is er meer voorbereidingstijd en investering nodig, zodat we hier op langere termijn de creatieve vruchten van kunnen plukken.

Wat is verder van belang om te weten?: 

De eerste talkshows
In april, mei en juni 2012 heeft Marja’s Talkshow plaatsgevonden als onderzoek in de kantine van Theater Walhalla in Rotterdam. Eerdere hoofdgasten waren: Chiem en Marina van Houweninge, de oud-assistenten van de Willem Ruys Sterrenshow en de scheidsrechters van de Rotterdamse Scheidsrechter Vereniging. Eerdere artiesten waren: Mathijs Leeuwis, het Rotterdams Wijktheater Koor en Convoi Exceptional. Daan Bartels, Jan-Cees Butter en Carla de Jong. Speciale bezoekers waren bijvoorbeeld een vrouwenteam van de Roparun, de varkensboeren van het nieuwe Varkenshuis op Katendrecht, het Dierenasiel en kunstenaars van Special Arts.

Kerstshow
Niemand is graag eenzaam en met kerst al helemaal niet. Na het succes van de eerste talkshows is Marja van Katendrecht daarom teruggekomen in december 2012 met Marja’s Kerstshow in de Schotse Kerk van Rotterdam. Een mooie plek voor iedereen die even echt gezellig onder de mensen wil zijn, want samen kerst vieren doe je immers nooit alleen.
Tijdens Marja’s Kerstshow beleefde het publiek een ouderwets gezellige Rotterdamse avond met bijzondere gastoptredens, live-muziek, de kerst-MIS-boom, een levende kerststal, een driegangendiner, natuurlijk het kerstverhaal en kerststukjes maken voor senioren. Zo deden we samen ook iets moois voor de maatschappij en de eenzame mensen uit onze samenleving. Kerst hoort immers een feest te zijn voor iedereen.
Voor slechts € 35,00 p.p. deed Marja alle boodschappen en verzorgde de rest van de invulling. Aan het einde van de avond ging het publiek naar huis met een volle maag, mooie inzichten en een hoop fijne gevoelens. Zo hebben we samen de aarde nog een beetje opgewarmd in de koude decembermaand.

Bereik: 
aantal investering/activiteit aantal deelnemers aantal bezoekers
1 talkshow 20 150
1 televisieprogramma 10

6165 (Rotterdam heeft 616.528 inwoners,  daarvan kijkt minimaal 1% naar de lokale zender)

3 V-rolls 10 2.500 (het 1e filmpje van de talkshow in 2012 is 940 keer bekeken via facebook)
       
       
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

In vergelijking met andere steden is de algemeen Rotterdammer geen theaterbezoeker. Door eerdere optredens van Marja ontstaat er een steeds groter wordende groep Marja fans. Een voorbeeld is een dame die op 20 maart 2013 bij de kassa van de Rotterdamse Schouwburg een kaartje kwam kopen voor Marja’s Theatertour in de kleine zaal. Ze zei tegen het kassameisje: “Goedenavond, ik kom voor Marja, want ik ben al jaren fan. Zijn hier nog meer leuke dingen te doen?”.
In Marja’s Borrelgarnituur richten we ons op de Rotterdammer die in eerste instantie niet zozeer getriggerd worden door kunst en cultuur, maar die wel ‘vermaakt’ willen worden en ‘iets leuks of iets gezelligs” willen doen op zaterdagmiddag. Terloops, in een grote diversiteit van programmaonderdelen, maken ze wel kennis met bijvoorbeeld een schrijver of een operazangeres. Om nieuwe publieksgroepen te bereiken willen we actief gaan kennismaken op koffieochtenden in wijkcentra en op bijeenkomsten bij de bewonersorganisatie.

Voor de ontwikkeling van Marja’s Borrelgarnituur is de investering gedaan voor de grondverf . Door de eerdere talkshows in Theater Walhalla en de kerstshow in de Schotse Kerk is het onderzoek naar mogelijkheden, haalbaarheid en succes afgerond. Door dit onderzoek zijn de investeringen in decor, rekwisieten, kostuums, een geschikt team en een publieksgroep opgebouwd. Om dit concept op langere termijn en structureel door te zetten hebben we subsidiegelden nodig. De crisis is overal toegeslagen en daar waar de producties van Stichting Artertainment altijd zelfstandig hebben kunnen draaien, is er voor dit project een langere adem nodig. De kansen voor een grotere publieksgroep en investeringen vanuit bedrijven zijn er, maar daarvoor moet het concept sterker gemaakt worden en daar is tijd en aandacht voor nodig en daar willen we de bezoekers van de Pauluskerk bij betrekken.

Begroting: 

Voor de ontwikkeling van Marja’s Borrelgarnituur is de investering gedaan voor de grondverf . Door de eerdere talkshows in Theater Walhalla en de kerstshow in de Schotse Kerk is het onderzoek naar mogelijkheden, haalbaarheid en succes afgerond. Door dit onderzoek zijn de investeringen in decor, rekwisieten, kostuums, een geschikt team en een publieksgroep opgebouwd.
Om dit concept op langere termijn en structureel door te zetten hebben we subsidiegelden nodig. De crisis is overal toegeslagen en daar waar de producties van Stichting Artertainment altijd zelfstandig hebben kunnen draaien, is er voor dit project een langere adem nodig. De kansen voor een grotere publieksgroep en investeringen vanuit bedrijven zijn er. Maar daarvoor moet het concept sterker gemaakt worden en daar is tijd en aandacht voor nodig. 

Met een beetje subsidie kunnen we in 2013 – 2014 tien programma’s op locatie, vijf  televisieprogramma’s en twintig tot dertig V-Rolls produceren, waarmee we in Rotterdam kunnen beginnen de wereld op een positieve manier een stukje leuker te maken.

KANSEN VOOR TOEKOMSTIGE GELDEN
Sponsoring via productplacement: eerder werd de voorstelling “Marja” gesponsord door een wijnhandel, maar in een programma als Marja’s Borrelgarnituur zijn er tal van producten die op ludieke wijze de revue kunnen passeren. Bijvoorbeeld: Unilever met Calve sauzen en/of Duyvis borrelnoten, sieraden van juwelier Sativar, brood van het Vlaamsch Broodhuis, een bitterbal van Café Poll, een meubelstuk van de Zuiderster, een borrel van Ketel 1.

Beste buurman/vrouw: bij het publiek liggen er ook financiële kansen om verbonden te worden aan het programma, met een extra bijdrage kunnen bezoekers een VIP tafel krijgen met een flesje wijn of een borrelhapje.

Giften: het publiek heeft eerder geld geschonken voor diverse goede doelen waar Marja van Katendrecht zich voor inzette. Met een ANBI status wil Stichting Artertainment de mogelijkheden tot goede doelen status voor dit concept onderzoeken.

Marja’s Merchandise: voor de talkshow hebben we op kleine schaal de Marja Mok en Marbie de Barbie geproduceerd en er is ook een Marja Gedichtenbundel. De interesse voor deze spullen neemt toe en een structureel terugkerend concept biedt de mogelijkheid om eigen producten aan te bieden aan het publiek.

Locatie(s): 
Pauluskerk, Rotterdam
lokale televisie Rotterdam
social media (facebook/twitter/youtube)

Uitslag Beslis mee

FCP25
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 125 gestemd
totaal75
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Giovanni Campbell

 

Ik heb er bewondering dat jullie je programma toegankelijk maken voor  dak- en thuislozen en de kloof tussen maker en bezoeker willen opheffen. Ook stimuleren jullie hiermee de zichtbaarheid voor deze bijzondere doelgroep. Op basis van de toegelichte uitgangspunten, de gekozen doelgroep en de selectie van samenwerkingspartners vind ik Marja's Borrelgarnituur een inspirerend en energiek initiatief. 
Ik vraag me alleen nog af hoe jullie met deze eenmalige activiteit een duurzaam effect bij de deelnemers kunnen bereiken. Wellicht is het ook nog mogelijk om meer financieel draagvlak te vinden bij lokale ondernemers uit de regio, zodat je in de toekomst concreter aan een duurzame activiteit kan bouwen.
afbeelding van Sarah Haaij

Inspirerend om met bewoners van de Pauluskerk de uitdaging aan te gaan een maandelijks tv-programma samen te stellen. De insteek van het programma is laagdrempelig, maar de samenwerkingspartners zijn professioneel. De publieksactiviteit tijdens het programma is misschien wat kneuterig maar de benadering verrassend. Als het lukt dan kunnen jullie een doelgroep aanspreken die bij andere kunst- en cultuurprojecten buiten de boot valt. De lieve, authentieke buurvrouw uit de projectomschrijving die iedereen aan het maken en bewonderen krijgt, is een impuls waard.  

afbeelding van Giselle Vegter

Beste mensen, enkele antwoorden vanuit de Pauluskerk. M.s Borrelgarnituur loopt 1 jaar, 10 talkshows, 1 per maand. Redactie: verschillende bezoekers: dakloos, ongedocumenteerd, Nederlanders in sociaal-zwakke posities.Ze rouleren per 3 maanden. Andere geinterseerde bezoekers werken ad-hoc mee. Ze voeren redactie, ondersteunen in filmen, montage, tekst en lied schrijven, musiceren, gastheer/vrouw zijn. Er is structureel aanbod in poezie, schrijven, theater, muziek en beeldende vorming in de PK. Via Marja's Borrelgarnituur worden deze vaardigheden geprofessionaliseerd.De talkshow biedt  structureel de mogelijkheid de talenten van bezoekers te verdiepen en naar buiten toe zichtbaar te maken- iets dat voor mensen in de marge niet evident is.

afbeelding van Giovanni Campbell

Trouwens, ik krijg nog niet helder hoe lang het programma in de Pauluskerk duurt, hoe vaak zullen de deelnemers wisselen van groep? En welke groep is dan de uiteindelijke winnaar als ze allemaal aan dezelfde creaties hebben gewerkt? Zouden de individuele deelnemers aan een eigen kunstwerkje kunnen werken (geinspireerd door een actueel maatschappelijk thema) en dat bij elke tafel een professional zit die de deelnemers bij elke ronde vanuit een andere invalshoek tips geeft? Is dat een richting waar je op zou kunnen gaan?

afbeelding van Giovanni Campbell

Erg leuk om op deze manier nieuwe mensen aan je project te verbinden. Hoewel ik je activiteit erg waardeer merk ik ook op dat we ons met dit platform richten op de actieve deelname van kunstbeoefenaars in de vrije tijd. Ik denk dat dat onderdeel misschien nog iets nadrukkelijker kan worden verwerkt in je opzet. Kun je de betrokken professionals misschien directer bij de uitvoering betrekken? Zou dat mogelijk zijn?

afbeelding van Sarah Haaij

En nog iets..


Jullie hebben veel goede mensen om je heen verzameld voor inhoudelijk advies: nodig ze vooral uit om op dit platform mee te praten. Dat kan voor alle projecten en bezoekers waardevol zijn! 

afbeelding van Sarah Haaij

Goed om je uitgebreide projectplannen te lezen. Om het nog wat aan te scherpen, de volgende vraag: wat willen jullie precies met de bewoners van de Paulus kerk doen. Gaan ze theater maken, script schrijven, decors bouwen? Waar zit voor jou de cultuurparticipatie. 

 

afbeelding van Marja van Katendrecht

Hallo Sarah, Ik heb het al uitgewerkte programma toegevoegd. Heb je daar wat aan? We willen dit voorleggen aan de bezoekers van de Pauluskerk en ze de mogelijkheid bieden om betrokken te worden op alle vlakken, mits daar talent en behoefte aan is. Door het voeren van een redactie op de locatie uitnodigen we bezoekers uit om mee te denken en nieuw programma te verzinnen en uit te voeren. Ideeen voor een gast of een onderwerp kan ingebracht worden. Er wonen geen mensen in de Pauluskerk. De Pauluskerk is een ontmoetingsplaats voor soms wel 1750 daklozen per week. Met Marja's Borrelgarnituur willen we een laagdrempelig cultureel platform creeeren, waarbij voor iedereen ruimte is om mee te doen. In die zin kan de bezoeker en/of de kijker ook deelnemer zijn of worden.

afbeelding van Carmelita Serkei

De toegankelijkheid van het programma wordt inderdaad vergroot door interactie met en het betrekken van de doelgroepen bij de ontwikkeling van het programma. Bij de eerdere commentaren hier staan al wat goede tips. Wat programma voor een bredere doelgroep (zowel op locatie als op tv) interessant zou kunnen maken is dat er stemmen en perspectieven aan bod komen die ergens anders geen plek hebben. Vergroot ook de kans op voortzetting na de projectperiode. Zie ook de eerste succes van de daklozenkrant met verhalen en gedichten van dak- en thuislozen. Misschien tips bij die initiatiefnemers vragen?Hebben jullie qua doelgroepen ook gedacht aan vluchtelingen en asielzoekers?

afbeelding van Marja van Katendrecht

Hallo Carmelita, de bezoeker van de Pauluskerk is grotendeels vluchteling. Het recht op privacy om niet publiekelijk zichtbaar deel te nemen aan het programma wordt gerespecteerd. Daarom zijn er achter de schermen en in het redactiewerk ook veel mogelijkheden om mee te doen. We worden hierin geadviseerd door de Pauluskerk. De maatschappelijke problemen en creatieve ideeen die worden aangedragen door de doelgroep worden aangepakt als uitdaging. Art-Jan de Vries (speler van Marja van Katendrecht) zal zelf de redactie voeren, samen met Inez Schatz (organisatie). Beiden zijn voor alle deelnemers, maar ook voor de bezoekers en kijkerszichtbaar tijdens de uitvoering. Door deze vorm te hanteren continueren we de vertrouwensbanden die we tijdens het redactiewerk hebben opgebouwd.

afbeelding van Marja van Katendrecht

Hallo Manouck en Willemijn, bedankt voor jullie reacties! Ik ben er inmiddels ook achtergekomen dat je meer informatie kunt toevoegen, dus dat ga ik de loop van de dagen doen. We willen beginnen door zelf eerst mee te lopen met de reguliere vrijwilligersactiviteiten van de Pauluskerk, zoals koffie schenken overdag, helpen bij eet- en kookmomenten, begeleiding bij de nachtopvang. Er komen wekelijks 1750 bezoekers in de Pauluskerk en zo kunnen we veel van hen in hun reguliere bezoek ontmoeten. We denken dat het goed is als de bezoekers bekend worden met onze gezichten, zodat we makkelijk aanspreekbaar zijn. Om daar ook stagaires en ambassadeurs voor in te zetten is een goed idee. Ik zal eens kijken op die link van de Noorderparkkade. Groetjes Inez (ook namens Marja)

afbeelding van Manouck Kwakernaat

Beste Marja, je kunt dak- en thuislozen tevens een rol geven in de organisatie. Laat hen in gesprek gaan met de doelgroep om te peilen waar men behoefte aan heeft. Dit kan in de vorm van een mini enquete ondersteund door studenten van maatschappelijke opleidingen. Stagiaires komen tegenwoordig maar moeilijk aan een stageplaats omdat men door bezuinigingen geen begeleiding meer kan bieden. Dit lijkt me een mooie opdracht om uit te zetten ! Denk ook aan een voortraject aan workshops inzetten voordat Marja's borrelgarnituur begint; een workshop die inspeelt op de interesses van de doelgroep (die je uit de enquete kan halen) kan publiek trekken. Een stukje interactie vooraf over een onderwerp dat later in jouw programma aan bod kan komen, kan het programma versterken! 

afbeelding van Marja van Katendrecht

Hallo Manouck,  bedankt voor de tips! We willen eerst zelf in gesprek gaan met de doelgroep om te peilen waar de behoefte ligt, zodat ze bekend worden met onze gezichten en dat we vertrouwen met elkaar kunnen gaan opbouwen. Ik wil wel stagaires gaan betrekken, maar ik denk dat het belangrijk is om rustig op te bouwen en niet met te veel nieuwe gezichten binnen te stappen. Dat 'workshoptraject' zijn we aan het bedenken, maar we willen beginnen met eerst zelf mee draaien met de reguliere vrijwilligersactiviteiten. Er wordt al het 1 en ander aangeboden, zoals een dichtclub, een praatgroep en een open atelier, we willen onderzoeken wie daaraan mee doen en of zij behoefte hebben om bij te dragen aan ons programma.

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Ha Marja,

Mooi initiatief en een interessante vraag!

Misschien heb je iets aan de ervaring van de medewerkers van de Noorderparkkamer in Amsterdam-Noord. Zij sporen via ambassadeurs uit de wijk buurtbewoners met een bijzonder talent op, zoals koken, verhalen vertellen, zingen, timmeren of tuinieren. Door deze bewoners te betrekken bij de invulling van de programmering en de uitvoering van activiteiten zijn diverse en verrassende netwerken ontstaan. Kijk voor meer informatie op www.noorderparkkamer.nl.

 

afbeelding van Marja van Katendrecht

Hoi Willemijn, ik had al op een andere manier gereageerd, maar zo kan het ook. We willen binnen de 1.750 bezoekers die de Pauluskerk wekelijks bezoeken dergelijke ambassadeurs vinden. Dit willen we doen door mee te draaien bij de reguliere vrijwilligersprojecten, zo is er een open atelier en een dichtclub, maar ook als je bij de koffieruimte/nachtopvang/gespreksgroepenn aanschuift om te helpen. Willen we via dat contact te kijken en vragen waar de interesses en talenten liggen van de bezoekers, zodat we die kunnen inzetten bij de talkshow. Dit kan op het podium zijn, maar ook achter de schermen, in de redactie of in de uitvoerende organisatie. Ik zal de link van Noorderpark bekijken, ik zag dat zij ook een project hebben ingediend bij jullie, dus daar zal ik ook naar kijken.