menu denk mee beslis mee maak mee

De Legende van Knikkebeen

een avontuurlijke community voorstelling op het...

THEATERGROEP KEVER ism Cultuurcompagnie
15 maart 2013 tot 26 mei 2013
muziektheater
jongeren, kinderen, ouderen
onze website
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Op naar de premiere!

Door Mike van Wetten op di 21 mei

Nog een paar dagen en dan gaan we in premiere!

We zijn hard aan het werk met de spelers uit omgeving Krommenie en het ziet er naar uit dat...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

De Legende van Knikkebeen

een avontuurlijke community voorstelling op het Fort bij Krommeniedijk

afbeelding van Mike van Wetten

Ingediend door:

Mike van Wetten


Wat ga je doen?: 

“Aan de voet van het Fort bij Krommeniedijk staat middenin het weiland een verlaten houten café: Café Knikkebeen. De plek waar de soldaten van het fort in vroegere tijden hun vertier zochten. Hier maakt het publiek kennis met de oude eigenaresse die vertelt over de tijd dat het fort nog bemand was. Vervolgens neemt ze het publiek mee op ontdekkingsreis door het fort
én door de geschiedenis waarin zij zelf een belangrijke rol blijkt te spelen. Op avontuurlijke wijze ontvouwd zich een liefdesverhaal, dat het oude fort nu al bijna honderd jaar verborgen houdt. “


Theatergroep KEVER produceert, na twee succesvolle producties in Muiden en de Beemster, dit jaar voor het Op de Bres festival 2013 een avontuurlijke familievoorstelling met spelers van alle leeftijden uit Krommenie en Krommeniedijk. In deze muzikale locatievoorstelling komen historische en huidige verhalen samen in één groot theaterspektakel.

De makers van KEVER gaan samen met omwonenden twee maanden aan de slag om de rijke geschiedenis van het fort en de omgeving tot leven te brengen in een voorstelling voor jong en oud.


 

Hoe ga je te werk?: 

 

Voorstelling Fort aan de Krommeniedijk

In De Legende van Knikkebeen worden historische en huidige verhalen van de omwonenden over het fort met elkaar verweven in één groot theateravontuur. Het fort aan de Krommeniedijk vormt hierin voor ons een krachtige bron van inspiratie omdat het fort in historisch opzicht bijzonder rijk is. Het heeft een levendige geschiedenis waarvan de sporen nog duidelijk zichtbaar zijn. De rijke collectie van foto’s, brieven en gebruiksvoorwerpen in het fort maakt de vroegere aanwezigheid van de soldaten nog steeds voelbaar. Ons doel is deze rijke geschiedenis op een verassende manier nieuw leven in te blazen. In Krommeniedijk gaan we op zoek naar oude mensen die dit verleden in zich dragen en de jonge mensen die hier niet of nauwelijks meer iets van weten. Hun ontmoeting met elkaar en het fort staat daarom centraal.

Geïnspireerd op eerste gesprekken met o.a. fortbeheerder Jaap van Harlingen en een uitgebreid bezoek aan het fort hebben wij net als in voorgaande edities een werkconcept ontwikkeld. Dit werkconcept vormt ons vertrekpunt als we straks het maakproces instappen. Het bestaat uit een thematisch vertrekpunt, een basis verhaallijn, een vorm idee en een planning v.h. maakproces. De input van de omwonenden is voor ons een belangrijk onderdeel in de ontwikkeling van het uiteindelijk concept. De betrokkenheid, inzet van mensen en instanties uit de omgeving, spelen een cruciale rol in de verwezenlijking van zowel de inhoud van de voorstelling als de uitvoering. Voor ons de reden om het maakproces met een open werkconcept in te stappen, dat ruimte biedt voor ontwikkeling.

Werkconcept

Thematisch vertrekpunt

Geïnspireerd op een oude foto van een café in Krommeniedijk die in het fort hangt (zie foto) willen wij de vroegere ontmoetingen tussen de soldaten en het dorp Krommeniedijk onderzoeken. De geschiedenis vertelt ons dat de soldaten geoorloofd waren binnen een straal van 300 m rondom het fort vrij rond te lopen. Vlak voor de ‘300 m grens’ bevond zich een café, waar Krommenieërs en soldaten elkaar konden ontmoeten. Wat bracht de aanwezigheid van de soldaten teweeg in het dorp? Wat was het effect van ‘de wachtende mannen’ op de dorpsbewoners? Ontstonden er liefdes tussen de jonge soldaten en de jonge meiden uit het dorp? Vanuit onze nieuwsgierigheid naar deze geschiedenis en de gevolgen hiervan vandaag de dag, gaan wij in gesprek met de huidige bewoners.

Basis verhaallijn

 “Aan de voet van Fort aan de Krommeniedijk staat middenin het weiland een verlaten houten café: Café Knikkebeen. De plek waar de soldaten van het Fort in vroegere tijden hun vertier zochten. Hier maakt het publiek kennis met de oude eigenaresse, die vertelt over de tijd dat het fort nog bemand was. Vervolgens neemt ze het publiek mee op ontdekkingsreis door het fort én door de geschiedenis waarin zij zelf een belangrijke rol blijkt te spelen. Op avontuurlijke wijze ontvouwt zich een liefdesverhaal, dat het oude fort nu al bijna honderd jaar verborgen houdt. “

De liefdesgeschiedenis van een dorpsmeid en een soldaat dient als kapstok voor de verhalen die we tijdens het proces in gesprek met omwonenden nog zullen tegenkomen. Op fantasierijke wijze verwerken wij hun anekdotes en wetenswaardigheden in de basis verhaallijn.

Vorm idee

Het liefdesverhaal komt tot leven tijdens een wandelvoorstelling waarbij de oude vrouw het publiek op sleeptouw neemt. Scènes zullen zich zowel binnen als buiten het fort afspelen. Binnen in het fort willen wij de ruimtes zoveel mogelijk vormgeven zoals ze vroeger waren. In de buitenruimtes brengen wij het dorp dichterbij door elementen uit het vroegere dorp na te bouwen in de omliggende weilanden (zoals het café, een zeildoekweverij en een skaithoes).

Onze artistieke handtekening zal terug te zien zijn in sterke beelden waarbij we uitgaan van de sfeer van de ruimtes waarin we werken. Het eindresultaat is een muzikale theatervoorstelling voor jong en oud gespeeld door omwonenden van fort aan de Krommeniedijk. Door amateurspelers naast ten minste twee professionele acteurs te plaatsen ontstaat er een artistiek draagvlak.

Planning maakproces

Het maakproces bestaat uit drie fases.

Voorbereidingsperiode:

locatie bekijken / Zaanstreek verkennen / in gesprek gaan met omgeving / werven spelers en meehelpers / verhalen verzamelen / ontwkkelen van het script / repetitieroosters / repetitieruimte zoeken en overige productionele werkzaamheden

Maakperiode:

ontwikkelen van het script / repetitieroosters / repetitieruimte zoeken en overige productionele werkzaamhedenrepetities voorbereiden / 

Intensieve maakperiode:

repeteren verschillende scènes / groepen / verbinding blijven aangaan met de omgeving / pr inzetten / montage voorstelling / lichtontwerp / geluidsontwerp / tribune opbouwen en publieksbegeleiders instrueren / ‘alles komt samen’ / actieve pr voering/ voorstellingen

Wat is verder van belang om te weten?: 

Theatergroep Kever bestaat uit Jette Derlagen, Nita Kersten, Bas Sligting en Mike van Wetten. Als theatermakers staan wij voor theater dat met beide benen in de samenleving staat en op een organische manier in het dagelijks leven van mensen doordringt. Wij kiezen er daarom voor op locatie te werken en de mensen die aan deze locatie verbonden zijn te betrekken. Wij laten ons theatraal inspireren door ‘dat wat er al is’; de locatie waar we werken en de mensen met wie we werken, vormen onze inspiratie en het vertrekpunt.

In 2009 zijn wij afgestudeerd als theatermakers aan de theaterschool in Amsterdam. Sindsdien hebben we ons in het werkveld in verschillende richtingen gespecialiseerd; we regisseren, produceren, doceren en acteren. Dit doen we voor festivals, theaters en gezelschappen zoals Over ’t IJ, MC Theater, de Amsterdamse Stadschouwburg, Theatergroep Max, Theatergroep DOX, Joop van den Ende Stage Entertainment, film en televisie. Eén keer per jaar komen we samen, bundelen we onze krachten en maken we gezamenlijk een voorstelling. We zijn allevier artistiek verantwoordelijk maar zaken zoals productie, techniek, educatie en publiciteit verdelen we. Doordat ieder van ons een eigen specialisatie heeft, zijn we samen in staat om de gehele theaterproductie met ons vieren te verzorgen. Vanaf 2013 doen wij dat onder de naam: Theatergroep Kever.

De afgelopen twee jaar hebben we in opdracht van de CultuurCompagnie Noord Holland voorstellingen gemaakt op twee forten van de Stelling van Amsterdam waaraan vele omwonenden meededen; in Muiden en de Beemster. De CultuurCompagnie beheert het cultureel erfgoed van Noord Holland waaronder de Stelling van Amsterdam. Om de verbinding tussen bewoners van Noord Holland en de forten te versterken organiseren zij sinds twee 2011 het festival Op de Bres. Gedurende zes dagen rondom pinksteren zijn er allerei culturele activiteiten op en rond een gedeelte van de Stelling. Ook voor de editie van 2013 zijn we uitgenodigd om een voorstelling te maken.

 

Bereik: 

aantal

investering/activiteitaantal deelnemersaantal bezoekers
 De legende van Knikkebeen35500
    
    
    
    
    

*Totaal aantal bezoekers Op de Bres Festival 2011: 3000 bezoekers

*Totaal aantal bezoekers Op de Bres Festival 2012: 3500 bezoekers

 

Samenwerkingspartners

Voor dit project werken wij nauw samen met Cultuurcompagnie Noord-Holland. Daarnaast werken we op het fort samen met de vrijwilligersorganisatie van het fort. Tijdens het festival zullen studenten van de Reinwardt Academie ons op locatie assisteren met hand en spandiensten.

Cultuurcompagnie Noord-Holland is een onafhankelijke stichting waar meer dan 40 professionals zich inzetten voor kunst en erfgoed. Cultuurcompagnie Noord-Holland is dé partner in innovatieve, inspirerende en resultaatgerichte cultuurprojecten. Cultuurcompagnie Noord-Holland heeft veel ervaring met festivals en locatieprojecten (bijvoorbeeld Karavaan en Westfriese Omringdijk), kent het creatieve veld en voert projecten uit met veel energie, verbeeldingskracht en professionaliteit. Cultuurcompagnie Noord-Holland is initiatiefnemer en organisator van het festival. Zij is verantwoordelijk voor het inhoudelijke concept, de programmering en de uitvoering van het festival. Tevens zoekt zij naar partijen die het festival financieel willen ondersteunen en zorgt zij ook voor de communicatie rondom Op de Bres.

Cultuurcompagnie Noord-Holland werkt voor deze editie van Op de Bres nauw samen met de partners. Dat zijn voor deze editie Landschap Noord-Holland en Stadsherstel Amsterdam, maar ook de vrijwilligersorganisaties op de forten. Deze partners denken mee over de invulling van het festival en zetten hun communicatiemiddelen in voor promotie.

De georganiseerde activiteiten hebben ook tot doel om de vrijwilligersorganisaties die actief zijn op de forten aan nieuw publiek te helpen en hen met het festival, als voorbeeldproject, nieuwe wegen laten inslaan om publiek aan te trekken. Door 'nieuwe' spelers aan te trekken genereren we vanzelfsprekend een nieuw publiek. De komende maanden zullen we de nieuwsgierigheid van de omwonenden aanwakkeren zodat er over De Legende van Knikkebeen gepraat gaat worden. 

Ook door middel van crowdfunding zal Cultuurcompagnie Noord-Holland dit project financieren. 

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Het doel dat wij als makers hebben is om theater met mensen te delen en theater te maken dat met beide benen in de samenleving staat. De projecten op de forten sluiten hier goed bij aan. Het brengt mensen in aanraking met theater die er in hun dagelijks leven vaak niet mee in aanraking komen. Maar ook brengt het mensen in aanraking met elkaar. Tijdens de voorstelling zetten al deze verschillende mensen met elkaar iets bijzonders neer voor een groot publiek. Dat is te gek.

Maar ook het doel vanuit de Cultuurcompagnie is waardevol. Zij willen de verbinding van de omgeving met de forten versterken. De forten zijn prachtige plekken die steeds vaker verbouwd worden tot sauna's of studio's. Dit geldt ook voor het fort op Krommeniedijk; deze zomer wordt het hoogstwaarschijnlijk verbouwd tot een centrum voor autistische kinderen en zullen veel historische sporen uit het fort verdwijnen. Het is bijzonder om te zien hoe een theatervoorstelling een nieuwe betekenis kan geven aan het fort voor veel mensen, waarbij de historie wordt overgebracht. Wij hopen dan ook dat deze historie, die zeer snel voor een gedeelte gaat verdwijnen, weer tot leven komt bij de jeugd. Dit is voor ons de reden dat we dit jaar het thema van de ontmoeting tussen jong en oud centraal stellen. Ons uitgangspunt is het liefdesverhaal van een oudere dorpsvrouw en een vroegere soldaat uit het fort. Samen met jongeren en ouderen willen we dit verhaal nieuw leven inblazen.

Om deze twee redenen zouden we ontzettend graag ook dit jaar weer een fortvoorstelling maken. We geloven dat 'Jij maakt het mee' goed aansluit bij het soort project dat wij doen. 'De mensen die het gaan meemaken' staan centraal. We zoeken naar nieuwe verbindingen tussen mensen door met verschillende mensen te werken. Ook bereiken we een groot en nieuw publiek doordat iedere deelnemer een grote achterban meebrengt. 

 

Uitslag Beslis mee

FCP45
max 50 / 3 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 94 gestemd
totaal95
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Femie Willems

Het project legt een bijzondere verbinding tussen theater en erfgoed in de lokale omgeving. De bewoners krijgen hierbij een artistieke rol in de productie. Ik adviseer jullie wel te onderzoeken en actie te ondernemen hoe je dergelijke voorstellingen in de toekomst financieel kan blijven uitvoeren. Via sponsoring, eigen bijdrage van de deelnemers, lokale overheden. Ik mis de aandacht en concretisering hiervan in dit plan. Volgende gelijksoortige edities zijn niet meer een 'bijzonder kunstproject'.  

afbeelding van Isjah Koppejan

Op basis van jullie eerdere ervaringen lijkt het een leuke en onverwachte voorstelling te worden. Het verbinden van de historische en huidige verhalen van omwonenden zal een mooie combinatie opleveren.

Nu vragen jullie een beperkte bijdrage aan deelnemers en bezoekers. Ik kan mij voorstellen dat het gedurende het project goed is om stil te staan bij hoe je dit zo kan organiseren dat je op slimme wijze inkomsten voor volgende projecten kunt genereren. Mijn ervaring is dat korte gesprekjes met deelnemers of toeschouwers al veel inspiratie en informatie hiervoor oplevert. Denk daarbij bijvoorbeeld niet alleen in bijdragen in geld maar ook in tijd of netwerk.

afbeelding van Sarah Haaij

 

Een mooie bijdrage aan de ontwikkeling van kunstbeoefening in de vrije tijd. Jullie hebben eerder laten zien dat je de kunst verstaat om dorpsbewoners aan het maken te krijgen. Ik geloof dat het een kwalitatief goede en verrassende voorstelling zal opleveren.

Hopelijk vinden jullie wel manieren om je projecten te verduurzamen. Jullie schrijven ook via Voor de kunst financiering voor het project te willen realiseren; daar zou ik dan wel snel mee van start gaan.   

afbeelding van Stien van Deijk

Wat een gave plek hebben jullie voor het theaterstuk! 

Ik vroeg me af; Gaan jullie in het theaterstuk zelf, ook omwonenden betrekken? Kunnen zij meespelen in het stuk?

 

afbeelding van Femie Willems

Ik snap het niet. Bij bereik hebben jullie nu 3 producties vermeld. Volgens mij zijn de eerste 2 eerdere producties die jullie uitgevoerd hebben. Klopt dat? Alleen voor de laatste vraag je subsidie aan. Dan moet je dat vermelden als bereik van dit project (waarvoor je subsidie aanvraagd)? Klopt dat?

afbeelding van Mike van Wetten

Beste Femie, 

U hebt gelijk. We hebben het aangepast.

Vriendelijke groeten,

 

Theatergroep Kever

  
afbeelding van Femie Willems

Dank je. Helder zo.

afbeelding van Mike van Wetten

Nota bene: we hebben zojuist een nieuwe begroting geupload, de wijziging is nog niet verwerkt, dus we hopen dat het snel gebeurd.

Theatergroep KEVER

 

afbeelding van Mike van Wetten

Beste Femie Willems,

Dank voor uw reactie. Allereerst over de samenwerking met de Cultuurcompagnie. Het is zo dat zij de initiatoren van het Fortenfestival zijn. Voor dit festival hebben zij  ons opdracht gegeven een community voorstelling te maken. Wij hebben gehele artistieke vrijheid maar weten wel dat zij een familievoorstelling verwachten waar de gemeenschap aan deelneemt.

Wat betreft het werven van subisidies zijn de taken verdeeld. Buiten deze aanvraag bij 'jijmaakthetmee' neemt de Cultuurcompagnie het werven van de verdere subsidies op zich, om de begroting compleet te krijgen. 

Tot slot ondersteunt de Cultuurcompagnie ons natuurlijk in productionele zaken zoals het verzorgen van publieksontvangst, kaartverkoop, veiligheid, sanitair en parkeergelegenheid. Maar ook op het gebied van PR kunnen wij veel inzet van de Cultuurcompagnie verwachten; zij zetten groots in om festivalbezoekers aan te trekken.  

De begroting is inmiddels aangepast! Ook hebben wij de bereikgegevens ingevoerd.

We hopen deze week door te gaan naar de beslis mee fase!

Vriendelijke groet,

de makers

afbeelding van Femie Willems

Mooie samenwerking met diverse partijen! Het is mij alleen niet helemaal duidelijk wat de bijdrage van de Cultuurcompagnie aan dit project is. Verder ben ik benieuwd naar jullie bereikgegevens. Zou je die willen invullen op jullie projectpagina op dit platform? Let je er verder op dat de begroting sluitend moet zijn?

afbeelding van Sarah Haaij

 

Dank voor onderstaande toelichting! Een charmant initiatief waarin erfgoed, theater, burgerparticipatie en community arts samenkomen. Jullie weten artistieke kwaliteit met laagdrempeligheid te combineren en dat spreekt mij erg aan.

Als je jullie toelichting zo doorleest dan lijkt het wel of het nauwelijks moeite kost om enthousiaste amateurs en vrijwilligers te vinden; klopt dit, of is het voor jullie ook afwachten of het amateur-animo wel groot genoeg is?  Anders willen we graag het geheime recept. 

Tot slot; zouden jullie ons wat meer inzicht in de begroting kunnen geven? Krijgen jullie bijvoorbeeld een budget van de Cultuurcompagnie of hebben jullie ook nagedacht over andere methoden om deze productie te financieren. 

afbeelding van Mike van Wetten

Beste Sarah Haaij,

Bij deze een reactie op je twee vragen.

1. Ons recept voor het werven van amateurspelers en medewerkers. Het is inderdaad niet zo makkelijk om omwonenden zover te krijgen om deel te nemen aan een onbekend project geinitieerd door onbekende mensen. Dus het vergt wel degelijk tijd en aandacht om binnen de gemeenschap je intrede te maken. Wij stoppen er de eerste weken dan ook alle tijd en aandacht in: bezoek aan basisscholen, nabellen, alle muziek -en toneelvereningen langs, nabellen, dorpsbewoners op straat aanspreken, nabellen etc. Onze ervaring is dat veel mensen in eerste instantie nog ietwat terughoudend zijn, maar dan langzaamaan in vele getalen binnendruppelen en vrienden en familie meenemen om te komen spelen. Soms nog de week voor de premiere. De afgelopen twee jaar hebben we meegemaakt dat op een gegeven moment het hele dorp enthousiast is en dat zelfs de politie en de boeren met bulldozers een rol vertolkten in onze voorstellingen. Wij zijn ervan overtuigd dat het ook dit jaar weer met de nodige tijd, liefde en aandacht gaat lukken! 

2. De begroting hebben we zojuist toegevoegd! 

Heb je nog meer vragen/ opmerkingen? Die beantwoorden wij graag.

Een vriendelijke groet,

Mike, Bas, Nita en Jette

Theatergroep KEVER

 

 

 

afbeelding van Sarah Haaij

Indrukwekkend om te lezen! Mooi dat makers de ruimte nemen om zoveel in een aanloopfase te investeren. 

afbeelding van s.n.c.paauw

Dag Mike, 

Voor de publiciteit geef ik jullie als tip om eerst via social media en public relations (persberichten + nabellen bijvoorbeeld) te proberen je publiek te bereiken. Adverteren is een relatief duur middel en niet altijd even effectief. Natuurlijk moet je ook zichtbaar zijn in Krommenie en Krommeniedijk (posters en flyer bij de bakker, huisarts, wijkcentra, bilbiotheek, etc en misschien wel een educatief subproject op alle scholen). 

Geef mensen een speciale rol, vraag hen bijvoorbeeld 'ambassadeur' te zijn en hun netwerk op de hoogte te brengen. Ga gericht te werk. Mensen die liefhebber zijn van muziektheater en lokale geschiedenis (historische verenigingen) zijn snel enthousiast.

Bedenk wat de voorstelling uniek maakt en met welke belofte je de verschillende doelgroepen wil bereiken. De twee fases (het maken samen met omwonenden) en de daadwerkelijke voorstelling, hebben elk hun eigen doelgroepen en communicatiedoelstellingen.

Succes!

Sonja Paauw

 

afbeelding van Mike van Wetten

Beste Sonja Paauw,

Hartelijk dank voor uw uitgebreide adviezen. Wij nemen zij ter harte!

Vriendelijke groet,

de makers

Pagina's