menu denk mee beslis mee maak mee

Het land van Lian

Interactief locatietheater in de natuur

De Speelwildernis
22 juli 2017 tot 20 oktober 2017
theater
kinderen, volwassenen, wijkbewoners
onze website / check facebook
€9.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Het land van Lian is van start!

Door Bart Corduwener op wo 2 aug

Beste volgers,

Alle informatie, reportages en beeldmateriaal is te vinden op onze Facebookpagina: ...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Het land van Lian

Interactief locatietheater in de natuur

afbeelding van Bart Corduwener

Ingediend door:

Bart Corduwener

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Hoe kunnen we straks inkomsten genereren om dit project draaiende te blijven houden? En welk bedrag zou u over hebben voor een tocht naar 'Het land van Lian'?

Wat ga je doen?: 

“Het land van Lian” is een verrassende, mobiele theatervoorstelling waarin kinderen zich even in een andere wereld wanen. Een verdrietige barones brengt ze naar een verborgen landgoed in Almere. Daar mogen de kinderen zelf aan de slag, want in het landgoed ligt een verwaarloosde geheime tuin. Maar misschien is de natuur niet het enige dat verwaarloosd is. Want wie woont er in dat spookslot? Waarom is de barones zo verdrietig? En waarom heeft de chagrijnige tuinman het zo laten verslonzen? Samen met een boerenjongen knappen de kinderen de tuin weer op en zo ontvouwt zich het raadsel. Op de terugweg naar de stad ziet de wereld er heel anders uit. Iedereen is trots en gelukkig.

Opzet

De route loopt van De Speelwildernis in Almere Buiten naar een geheime tuin in de natuur buiten de stad. Onderweg zijn er verrassende ontmoetingen. Met 'gedwongen' tussenstops rijden we naar onze bestemming. Daar vinden we een geheime tuin. De kinderen mogen de tuin verzorgen en genieten van wat de natuur hen te bieden heeft. De tuinman en een boerenjongen die in de omgeving woont worden gespeeld door twee acteurs. De kinderen spelen om beurten de hoofdpersoon van het verhaal – een zieke jongen/meisje. Het gedrag van de personages is geinspireerd op dieren die in de Flevoland leven. Ook de volwassenen die met de kinderen mee komen (ouders, leerkrachten) hebben een rol. De voorstelling duurt inclusief een feestelijke picknick tegen het einde ongeveer drie uur.

Hoe ga je te werk?: 

Aanleiding

Dag in dag uit komen er beelden op ons af, in de vorm van reclames, games en allerhande informatie. Met al die beelden is er bijna geen ruimte meer voor onze eigen verbeelding, onze eigen geest. Kinderen worden klaargestoomd voor een wereld waarin nauwelijks ruimte is voor verbeelding. Wij vinden het ontzettend belangrijk dat kinderen hun eigen dromen, wensen en verlangens mogen laten zien. Wij willen met dit project kinderen hun eigen wereld laten creëren. En waar kan dat mooier dan in de natuur, een omgeving waarin je je vrij voelt. Kinderen die vrijuit mogen spelen en hun fantasie gebruiken zijn gelukkige kinderen. Wij laten hen oefenen voor hun werkelijkheid. 

Kinderen creeren hun eigen werkelijkheid.

Theater is van oudsher een plek van gezamenlijke beleving, maar toen het gebruikelijk werd het zaallicht uit te doen en in stilte van de voorstelling te genieten, ging de gezamenlijke beleving langzaam steeds meer verloren. In het ervaringstheater komt de gemeenschappelijke beleving weer terug. 'Het land van Lian' is een gemanipuleerde variant van de werkelijkheid. Anders dan in het klassieke theater, waar men kijkt naar een fictieve wereld op een podium, is het uitgangspunt een min of meer alledaagse werkelijkheid, maar net niet helemaal, omdat de deelnemers weten dat het een geensceneerde werkelijkheid is, een variant op de werkelijkheid die we kennen. 'Het land van Lian'' gaat over ontdekken, zintuiglijke ervaringen, aandacht geven aan elkaar en aan de omgeving. De voorstelling begint met verwaarlozing, vergankelijkheid, het mysterie, de legende. Lian is een moderne Kasper Hauser  (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kaspar_Hauser).

Ervaringstheater

Ervaringstheater is voor ons een logisch vervolg op het gedachtengoed van de Braziliaanse theatermaker en pedagoog Augusto Boal. Niet de bestaande werkelijkheid, maar de verlangde werkelijkheid is de leidraad voor de voorstelling. Met andere woorden: het publiek neemt deel aan de voorstelling. Dat is er ook bij het ervaringstheater het geval, de toeschouwers maken deel uit van de voorstelling – je maakt hem mee vanaf het moment dat je in de huifkar stapt om naar het geheime landgoed gebracht te worden.

'Het land van Lian' creëert een situatie waarin de bezoeker een onalledaagse, sterk zintuiglijke ervaring opdoet (Kaspar Hauser!). De voorstelling speelt zich af op ongebruikelijke locaties onderweg en op een verlaten landgoed - het is geinspireerd is op een al jaren verlaten pretpark/speeltuin. Er is geen sprake van fictie zoals in de meeste voorstellingen. In plaats daarvan wordt de aandacht gericht op al wat in het hier en nu daadwerkelijk gebeurt. De voorstelling nodigt uit tot het inzetten van al je zintuigen, aandacht voor de omgeving en participatie.

De regisseurs Alexandra Broeder en Boukje Schweigman maken ervaringstheater dat ons heel erg aanspreekt. Geen doen-alsof; de intieme ontmoeting met de onbekende koetsier, of het contact met de tuinman doen werkelijk iets met de deelnemer, veranderen hem. Deze verandering is direct na de voorstelling maar ook daarna nog lang voelbaar. Het 'Het land van Lian' kun je zien als een speelse vorm van maatschappijkritiek; het legt de onderwerping bloot aan de, vaak ongeschreven regels, codes en waarden van de dagelijkse werkelijkheid buiten het land van Lian. De ervaringen openen de ogen voor sociale mechanismen en verhoudingen die in het dagelijks leven vaak onbespreekbaar lijken. De deelnemer raakt betrokken in een proces, in een veranderende relatie tussen hemzelf en de omgeving. Dat kan zowel vervreemdend als verhelderend werken De kinderen zullen zich realiseren dat ze meedoen aan een spel. Aan wat dat betekent kom je tijdens de voorstelling niet toe. Zodra je weer de normale wereld instapt voel je het verschil. Wij hopen dat de deelnemers (ook de volwassenen) de ervaring nog hele lang met zich meenemen en er hun voordeel mee doen in de de heersende samenleving. In 'Het land van Lian' breiden de kinderen hun palet aan vaardigheden uit.

De ervaringsvoorstelling 'Het land van Lian' laat de deelnemers proeven aan alternatieven van in-de-wereld-zijn, van omgaan met jezelf en anderen. De kinderen maken kennis met alternatief gedrag in het alledaags leven. Vanzelfsprekendheden komen ter discussie te staan, je gaat met nieuwe ogen naar de vertrouwde wereld buiten 'Het land van Lian' / De Speelwildernis kijken. Door tijdens de voorstelling mee te maken hoe je je open stelt voor een transformatie en door te experimenteren met je gedrag. In De Speelwildernis - en dus ook in 'Het land van Lian' - repeteer je in een veilige omgeving voor de werkelijkheid.

Forumtheater

Al sinds jaar en dag werken wij met het gedachtengoed van de theaterpedagoog Augusto Boal. Hij ontwikkelde onder andere het Forumtheater. In het Forumtheater wordt de hoofdpersoon door verschillende omstandigheden in de hoek gedreven en kan hij uiteindelijk niet handelen zoals hij wil. (in 'Het land van Lian' is dit de zieke jongen Lian) Het verhaal loopt slecht af voor de hoofdpersoon. De gespreksleider (in 'Het land van Lian' de tuinman) activeert nu het publiek. Een voor een mag een deelnemer de rol van de hoofdpersoon overnemen, op het moment dat hij vindt dat de zieke jongen anders moet gaan handelen. De anderen zien nu wat de consquenties zijn van een ander gedrag. Onder leiding van de spelleider mag iedereen die dit wil de rol van Lian op zeker moment overnemen. Om daarmee te laten zien hoe hij het zou willen doen. Net zo lang totdat de deelnemers zich kunnen vinden in het gedrag van de hoofdpersoon.

De kinderen ervaren tijdens de voorstelling hoe het voelt om nieuw gedrag te laten zien. Ze mogen van alles uitproberen, lekker experimenteren, net zolang totdat de zieke jongen beter is. Ze oefenen in een vreemde, maar veilige omgeving voor de werkelijkheid. Met dat verschil dat het originele Forumtheater herkenbare situaties neemt uit de werkelijkheid en wij, conform het kenmerk van ervaringstheater, een lichte draai geven aan de werkelijkheid van alledag. We spelen het stuk niet weer opnieuw, zoals de oervorm van het Forumtheater vereist, maar spelen steeds weer verder. We voegen als het ware steeds nieuwe rollen toe, rollen die de kinderen zelf aandragen.

In 'Het land van Lian' is de boerenjongen degene die leven in de brouwerij brengt met zijn onaangepast gedrag. Voor Boal zijn onaangepaste individuen juist wél gezond en is de maatschappij ziek. Zelf zegt hij: "Het publiek houdt een repetitie voor het handelen in de dagelijkse werkelijkheid.” Daarom: in De Speelwildernis alleen deelnemers, geen pubiek 1* (Meer informatie over forumtheater en participatief drama: https://en.wikipedia.org/wiki/Augusto_Boal en www.formaat.org/wie-we-zijn/luc-opdebeeck)

Vernieuwend

Het vernieuwende concept is het maken van nieuwe natuur met kinderen. Het tot leven wekken van de de geheime tuin is de metafoor voor het opbloeien van de personages. Met hen voegen wij waarde toe aan een ruig stuk bos, een verwaarloosde akker of een braakliggend terrein. In dit project kunnen kinderen hun eigen leven en leefomgeving creeren. 'Het land van Lian' heeft naast creatieve waarden ook waarden op het gebied van natuur. De zorg voor plant en dier, respect voor het leven in de natuur en het verantwoord gebruiken van alles dat de natuur biedt aan voeding, gezondheid, energie en materialen. 

Opzet

De belangrijkste personages zijn een tuinman (de spelleider), een barones (de landgoedeigenaar), een zieke jongen (een jonge deelnemer), een boerenjongen (acteur) en een bijdehand meisje dat op het landgoed komt wonen. De kinderen vertolken met elkaar het meisje (de hoofdpersoon). Volwassen begeleiders (ouders en leerkrachten) krijgen rollen als personeel op het landgoed. De oude tuinman neemt de deelnemers mee het verhaal in, en verdeelt de rollen. Ze rijden samen door veld en bos. Langs de kant van de weg maken we al kennis met enkele personages van het landgoed - vreemde, eenkennige figuren. Als ze op een verlaten plek in de natuur aankomen stapt iedereen uit. De tuinman laat hen – in zijn rol – aan hun lot over. Hij geeft minimale aanwijzingen waarmee de kinderen de zieke jongen en de geheime tuin moeten kunnen vinden. De kinderen genieten met de boerenjongen van de natuur; ze spelen en werken in de geheime tuin. Als door een wonder geneest de zieke jongen die in het spookhuis gevonden is. Als de barones terugkomt herkent zij haar eigen wereld niet meer. Er lijkt een wonder gebeurd. Met een groot feest viert iedereen de gelukkige afloop.

Vormgeving

Het landschap bepaalt de situatie, wat er gebeurt en wie er (zouden kunnen) leven. In 'Het land van Lian' stellen we ons het landschap voor als een verwilderde tuin. Daar selecteren we de locatie(s) op: een bepaald natuurgebied moet eruit zien als een verwaarloosd landschap. Heeft het de potentie in zich om er 'nieuwe natuur' van te maken? Alles in Nederland is met mensenhanden gemaakt, ook de natuur. Het stukje natuur dat de kinderen onder leiding van de acteurs gaan bespelen en bewerken zal ongeveer twintig bij twintig meter zijn. Op het landgoed staat een spookhuis. Dit kan een labyrint aan kleiklonten, takken of boomstronken zijn. Alles dat er aan materiaal ligt mag gebruikt worden. Wij zorgen voor de eerste aanzet, de kinderen mogen erop verder fantaseren.We letten er op dat het veilig is en veilig blijft om in te spelen.

De eigenschappen van de personages worden uitvergroot met dierlijk gedrag. De kostuums zijn geïnspireerd op dieren die in de omgeving voorkomen. Ze zijn een knipoog naar dieren, met karakteristieke kenmerken en veel fantasie vormgegeven. Eenvoudige rekwisieten en accenten aan de kleding helpen de kinderen in hun dierenrollen. De volwassen acteurs zijn de aanjagers en begeleiders van het spel van de kinderen. De kostuums van de acteurs zijn iets explicieter.

*) Wij denken nog na over definitief wel of geen toeschouwers. met name voor de (groot)ouders en andere volwassenen is het natuurlijk genieten om hun kinderen te zien spelen en voor ons een extra inkomstenbron. Met als bijkomend voordeel dat we de deelnameprijzen lager kunnen houden. 

Doelgroepen

De markten voor kunst, recreatie en educatie en kunst, inclusief de creatieve sector, kruipen steeds meer naar elkaar toe. Educatie moet steeds vaker een creatief karakter hebben, recreatieve activiteiten vragen steeds meer om creativiteive elementen (vooral uit concurrentie oogpunt) en van kunstzinnige initiatieven wordt marktgericht denken gevraagd (...). Een goed voorbeeld hiervan is het nog jonge fenomeen van de ecape rooms (http://pretwerk.nl/opinie/escape-rooms-onderscheid-op-creativiteit/42680). Wij staan voor een goed artistiek product en willen onze nek uitsteken met iets dat vernieuwend is (nieuwe natuur als kunstuiting en een theatrale huifkartocht). Met alleen een goed artistiek product kom je er niet vandaag de dag. Er wordt niet voor niets keer op keer gehamerd op ondernemerschap. Ook op MBO-en HBO-kunstvakopleidngen is dit inmiddels een vast aandachtspunt of een vak. Terecht, vinden wij. 'Het land van Lian' gaat aan de weg timmeren met een huifkar - artistiek en recreatief. Educatief zijn wij op het gebied van creatieve ontwikkeling van kinderen en op het gebied van natuurbeleving. Dat laatste is voor deze aanvraag van ondergeschikt belang, dat realiseren wij ons. De natuur is voor de kinderen wel de vrijplaats, de ruimte waar ze door geinspireerd worden, waar ze materialen vinden die ze nergens anders vinden en tot spel komen dat zich nergens anders manifesteert.

Willen we kinderen bereiken dan zullen we ons in de communicatie op volwassenen moeten richten. Met name op moeders en ouderen. Zij zijn degenen die naar culturele uitjes zoeken en beslissen waar er naartoe wordt gegaan. Inspiratiebron voor de voorstelling was het boek 'De geheime tuin' van Frances Hodgson Burnett. Omdat velen het boek kennen (zeker de ouderen) is dat een prima aanknopingspunt om hun interesse te wekken; we gebruiken het in de communicatie. De nieuwsgierigheid zal echter vooral geprikkeld worden door het unieke en avontuurlijke karakter van de voorstelling: een roadmovie met een huifkar.

Wij richten ons in eerste instantie op de omliggende wijken (wijkbewoners en organisaties) in Almere Buiten, in tweede instantie op de omliggende regio: Almere Oosterwold inclusief Almere Hout, Gooi en Vechtstreek, vervolgens Almere Stad en tenslotte de regio in een straal van 40 km rond Almere Buiten. 

1. Vrijetijdssector: (groot)ouders, opvoeders, pedagogisch medewerkers, dienstverlenende organisaties, en programmeurs op het gebied van cultuur en natuur.

2. Bedrijfsleven (vrije tijd): directies, bedrijfsleiders, filiaalhouders e.a.

3. Onderwijs: studieleiders en stagecoordinatoren MBO- en HBO-Kunstvakopleidingen, cultuurcoordinatoren en bemiddelende instanties cultureel aanbod

Met wie werk je samen?: 

Medewerkers

Artistieke leiding en regie: Bart Corduwener - C.V. zie: http://speelwildernis.nl/over-ons

Boerenjongen: stagiair 'Creative College' - zie beschrijving samenwerkingspartners

Baronnes en koetsier: Femke Schrauwen en Cecil de Kat (alternerend)

Tuinman en spelbegeleiding: Bart Corduwener - C.V. zie: http://speelwildernis.nl/over-ons

Kostuumontwerp en uitvoering: Sacha Wendt en Arlette van Laar - C.V. zie: https://www.sachawendt.nl

Film, fotografie en game: Elisabeth van Leeuwen - C.V. zie: http://www.evlproducties.nl

Marketing en communicatie: Danielle Petter - C.V. zie: http://speelwildernis.nl/over-ons

Samenwerking

Samenwerkingspartner ROC Midden Nederland in Utrecht (https://creative.rocmn.nl/performer-theater) heeft met het 'Creative College' een opleiding voor circus en theater in huis. Deze heeft een signatuur die perfect past bij 'De Speelwildernis'. Het curriculum is gestoeld op spelen in het circus, op straat en andere (buiten)locaties. Wij zijn heel enthousiast over de opleiding en werken er graag mee samen. Het niveau van de studenten is bijzonder hoog, vergelijkbaar met dat van een HBO-kunstvakopleiding. Dit komt o.i. doordat er geen andere laagdrempelige opleiding is in Nederland met een vakkenpakket, dat zich nadrukkelijk richt op het 'cirque nouveau'. Wij bewonderen dit en zijn een eind op weg de studenten bij ons stage te laten lopen. 'Het land van Lian' en de speelstijl is uitgebreid onder de aandacht gebracht op de opleiding. Een aantal studenten is op stagebezoek geweest. De volgende stap is meespelen. Waarmee wij jeugdige energie binnenhalen en frisse ideeen een kans krijgen.

In 'Het land van Lian' is de rol van boerenjongen of meisje zeer geschikt als stageplaats. In het boek 'De geheime tuin' ,dat het uitgangspunt is geweest voor de voorstelling, spelen meer personages een rol dan in de voorstelling. Wellicht zijn zowel de voorstelling als de studenten gebaat met meerdere rollen dan waar nu in voorzien is. Bovendien kunnen studenten als wij enthoustast blijven over elkaar na hun afstuderen een (betaalde) rol krijgen in De Speelwildernis (Bosrand en Oosterwold).

Samenwerking met Theatergezelschap BonteHond ligt voor de hand, maar zit er vanwege hun subsidieverplichtingen voorlopig niet in. Een ander Almeers gezelschap met wie wij contact onderhouden is Theatergroep Groot Wild (www.grootwildtheater.nl). Wij wisselen soms spelers uit met elkaar (nog niet voor deze productie wel, voor andere activiteiten). Deze relatief nieuwe groep maakt community theatre in Almere. Artistiek leidster Chantal Demarteau en Bart Corduwener volgen elkaar al enige jaren. Een samenwerking ligt in het verschiet.

Voor de promotie werken wij nauw samen met de winkeliersvereniging in Almere Buiten 'Buitenmere/Doemere'. Zij ondersteunen het project promotioneel en financieel met een bijdrage in de deelnameprijs. Albert Heijn in Buiten sponsort de biologische picknick. De verkoop en promotie voor speciale evenementen in Almere wordt ondersteund door Stichting Stad en Natuur. Het project wordt verder gepromoot door Duurzaam Almere (Natuur en Milieufederatie Flevoland) en Cultuurfonds Almere. Er is een nauwe samenwerking met mensen van de gemeente in Almere Buiten. De banden tussen bewoners, wijkorganisaties, gemeente Almere en De Speelwildernis worden op dit moment geintensiveerd met de voorbereidingen van een buurtfeest in Almere Buiten op 21 juni. Wij zullen van de gelegenheid gebruik maken mensen ook bij 'Het land van Lian' te betrekken (de premiere is een maand later gepland).

Wat is verder van belang om te weten?: 

Men kan het project ook inhuren (uitkoop). In dat geval mag de opdrachtgever aangeven in welk gebied de voorstelling gespeeld wordt. In overleg met de opdrachtgver kiezen wij de exacte locatie en de route voor de huifkar.

Bereik: 
aantal uitvoeringen   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 

1e seizoen: 25

interactief locatietheater

> 500

> 250

 

     
   

 

 

 

 

     

 

     
     

 

 

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Het project is voor De Speelwildernis van belang omdat het de opmaat is voor het ontwikkelen van nieuwe artistieke projecten nu, en in de Eemvallei in de toekomst. De ontwikkeling van de voormalige Eemvallei in Almere Oosterwold tot nieuwe natuur is een gezamenlijk project van Provincie Flevoland, Gemeente Almere, Staatsbosbeheer, Stadsboerderij, Voedselbos en De Speelwildernis. Het bijzondere voor de kinderen is dat zij met behulp van kunstzinnige middelen - landschapstheater en beeldende kunst (land art) daar hun eigen wereld mogen creeren. De kinderen van bewoners, ondernemers laten we participeren bij het totstand komen van hun leefomgeving; in Oosterwold verrijst een nieuwe wijk die uitsluitend met zelfbouw tot stand komt. Dit trekken wij door naar de ontwikkeling van nieuwe natuur, die daar onder meer door ons met kinderen wordt bedacht en aangelegd. De kinderen mogen door middel van theater hun dromen waar maken, hun eigen werkelijkheid creeren. Het karakter van de polder zal uitnodigen tot het vinden van nieuwe vormen, daarbij geholpen door het verre verleden toen Flevoland nog geen polder was. Voor de kinderen leggen wij een link tussen het verre verleden (o.m. Bataven en Romeinen) en het heden (nieuwe natuur, woon- en speelomgeving). Als organisatie kunnen wij geweldig groeien, wij kunnen zoals het er nu uitziet een gebied van bijna 50 ha gaan bespelen, midden in een voedselbos (i.t.t. tot wat veel mensen denken ook wilde natuur!). De kinderen hebben daar nog meer ruimte, nog meer mogelijkheden en wij kunnen - dat doen we nu al - de speelmogelijkheden voor de kinderen optimaal maken. Inspelend op wat zij nodig hebben voor hun sociaal-emotionele en creatieve ontwikkeling.

Begroting: 

Dit poject is voor meerdere jaren. Het aantal uitvoeringen is het eerste jaar relatief laag. Het tweede seizoen zal dankzij de vergrootte naamsbekendheid, het aantal voorstellingen kunnen verdubbelen van 25 naar 50. Het derde jaar zien we ook een stijging voor ons, maar iets minder fors, tot het bijna maximaal haalbare van 80 voorstellingen tussen april en november (6 maanden).

Het is nog zoeken naar de deelnameprijs. Kijken we naar vergelijkbare buitenactiviteiten voor kinderen dan zal op den duur een prijs van 17,50 haalbaar moeten zijn. In het begin zullen we ter kennismaking op 10,-- inzetten. Zodra het lekker loopt zullen we de prijs verhogen, anders kunnen we op termijn nooit kostendekkend werken. Het eerste jaar zijn de kosten per deelnemer nog exorbitant hoog. Met de subsidies en donaties die we nu hopen te ontvangen willen wij vooral de aanloopkosten betalen; het is het maakproces dat het meeste geld kost. Het tweede en de volgende jaren streven we naar een kostendekkende exploitatie uit recettes en donaties.

Mede dankzij twee maanden 'Jij maakt het mee' kunnen we veel draagvlak creeren voor het project. En in de slipstream daarvan, voor onze vaste locaties in de Bosrand en, op termijn, in de Eemvallei. In de communicatie richten wij ons ook op het werven van donateurs. Deze donateurs maken deel uit van de spin-off van de actie 'Jij maakt het mee'.

De FCP-bijdrage zouden wij graag aanwenden om de voorbereidignstijd en kosten te dekken t.w. script, regie, repetities (o.a. transport- en reiskosten, verzekeringen en vergunningen paard en huifkar). Van het Cultuurfonds Almere hebben wij voor dit project een toekenning van 9.000 euro voor marketing en communicatie en theatervormgeving (zie bijlage toekenningsbesluit). Het dekkingsplan bestaat daarmee uit recettes, een eigen bijdrage (= het risico bij tegenvallende inkomsten), Cultuurfonds Almere en hopelijk het FCP. 

Wij hebben ook aan andere fondsen gedacht. Deze komen nu niet in aanmerking, of omdat het project niet aan hun criteria voldoet (b.v. Prins Bernhard Cultuurfonds moet je als stichting drie jaar bestaan), of omdat we willen wachten met een aanvraag totdat het project loopt. In het derde jaar kunnen wij kostendekkend zijn, in het tweede jaar hebben wij nog aanvullende subsidie nodig - een fonds twee keer achter elkaar voor hetzelfde project benaderen is de tweede keer weinig kansrijk. Voor 2018 denken wij een aanvraag in te dienen bij o.m. Wijkbudget van Almere Buiten (en wellicht ook andere stadsdelen), Fonds21, VSB Fonds en Stichting DOEN (nieuwe ontmoetingsplekken).

Locatie(s): 
Almere Buiten, de Bosrand
Lelystad, Kotterbos
Almere Oosterwold, Kathedralenbos
Almere Oosterwold, Eemvallei (na 2017)

Uitslag Beslis mee

FCP25
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 137 gestemd
totaal75
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Stefanie Weijsters

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Ik waardeer jullie open en actieve houding op dit platform; aan betrokken- en gedrevenheid ontbreekt het jullie zeker niet. Theater willen jullie uit de black box trekken en de natuur in; een spannend experiment. Ervaren, spelen en het prikkelen van de verbeelding staat hierbij centraal. De integratie van cultuur en natuur is origineel en spreekt aan. In het licht van Jij maakt het mee helt jullie plan soms iets teveel over naar de recreatieve kant - de nadruk ligt sterk op de natuurbeleving - en blijft de artistieke kwaliteit van jullie activiteiten en de ontwikkeling van de deelnemers op theatervlak wat onderbelicht. Ik ga ervan uit dat jullie met de nodige focus daarin een goede balans kunnen vinden. In 'Het land van Lian' liggen mooie kansen om op een vernieuwende, laagdrempelige manier andere doelgroepen alsook (natuur)organisaties en bedrijven in aanraking te brengen met (de waarde van) theater, creativiteit en spel.

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Mooi om te lezen hoe een klassieker als The Secret Garden de inspiratie vormt voor eigentijds, verrassend locatietheater in de natuur. Interessant aan jullie voorstel vind ik dat jullie via een andere route dan gebruikelijk is in de cultuursector kinderen in contact willen brengen met het maken van theater en het spelen van rollen. Tegelijkertijd stimuleren jullie de deelnemers om met meer aandacht naar hun omgeving te kijken en actief te handelen. Via jullie netwerk in Almere weten jullie geschikte partners te mobiliseren om dit experiment mee te realiseren. Het effect op de cultuurbeoefening van de deelnemers en de (toekomstige) bijdrage van dit project aan het culturele leven laat zich in dit stadium van voorbereiding moeilijk voorspellen, maar jullie beschrijven overtuigend hoe dit concept past in de langetermijnvisie van jullie organisatie en aansluit bij de gebiedsontwikkeling in de Eemvallei en Almere Oosterwold. Al met al voldoende positieve punten om dit experiment het voordeel van de twijfel te gunnen.

afbeelding van Johanneke Minnema

Beste Bart,

Mooi om te zien hoe jullie aanvraag zich heeft ontwikkeld en dat jullie team het forum actief gebruikt om de aanvraag te versterken! Let er wel op dat de aanvraag uiteindelijk wordt beoordeeld op de tekst links en niet op de commentaren. 

Ik wens jullie veel succes in de volgende fase!

Johanneke

afbeelding van Gerard Poot

Wat geweldig dat er nu in Almere natuurtheater ontwikkeld gaat worden! Zoveel inwoners en zoveel kinderen die hier groot worden in de sluit-je-digitaal-op cultuur en daarbuiten hun vermaak halen op springkussens, want in Almere doe je het pas goed met felgekleurde springkussens en keiharde muziek!

Hier lees ik een prachtig project waarbij het kind de natuur ingaat, daar natuur en zichzelf gaat ontdekken in "Het land van Lian".

Bart, ik zie je prachtige werkzaamheden in de natuur, alle projecten die je inmiddels al met de almeerse jeugd gedaan hebt...ik hoop dat je straks met huifkarren vol de almeerse wildernis in zult trekken.

Meedenken. Tja, wat kan ik nog toevoegen. Danielle benoemde even hoe op te vallen op informatieve markten. Laat kinderen iets doen, maak van takken marionettenpoppen en laat ze spelen! Natuur tot leven laten komen. Hout, spijkers, touwtjes...klaar! Film dit en plaats de miniverhaaltjes op je eigen Speelwildernis YouTube kanaal! Ga 3D, ga drone, ga nieuwe technieken! Begrip voor je omarmen van (belangrijke) theatermensen die al lang dood zijn hoor. Maar nu de 21 eeuw in. En jij begrijpt de natuur nog. Je hebt dus goud in handen!

Ik blijf je en jullie project volgen!

afbeelding van Danielle Petter

Wat een leuke reactie Gerard! We hopen inderdaad iets anders te brengen voor kinderen dan wat er nu al is, gelukkig zie en lees ik veel enthousiasme.

Bedakt voor je tip over de activiteiten op markten en evenementen. Bart en ik hebben wel eens geexperimenteerd met een stop-motion filmpje. Dat is hartstikkel leuk, eenvoudig en het resultaat is in korte tijd echt 'kicken'. Zou leuk zijn om misschien op evenementen met klei van Almeerse bodem en takjes en steentjes e.d. aan de slag te gaan met kinderen en daarna samen met hen een stop-motion filmpje ervan te maken. Bijvoorbeeld de verhalen die Bart heeft verteld naspelen, of de avonturen in het bos. Bedankt voor de inspiratie!

afbeelding van sachawendt

Ik ben Sacha Wendt en samen met Arlette van laar ben ik benaderd door Bart om  kostuums voor dit avonturen spektakel te maken.,

Na twee gesprekken en uitwisselen van allerlei ideeen, hebben we schetsen gemaakt. inmiddels zijn deze tekeningen reeeel, en heeft Bart de kostuums, of eigenlijk 'de kleding van de personages' gepast..

Wat ik al vaker heb meegemaakt bij actuers, transformeren zij in de personage zodra de jas aan trekken...
En ook nu. Arlet en ik zagen flarden van,  en we werden betrapt. Jawel, kijkend met open mond en met heerlijke kinderrijke overgave stonden we daar, we wilden meer, we kunnen niet wachten. laten we gaan, op naar het land van Lian.

 

 

 

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Bart,

Inmiddels zijn jullie een heel eind in het beschrijven van jullie plan. Daarom lijkt het me een goed moment om de doelstelling en criteria van onze regeling Jij maakt het mee er bij te pakken en vanuit daar te reflecteren op wat ik lees. Jullie schrijven: "Het land van Lian' heeft als ambitie naast (re)creatieve waarden ook waarden op het gebied van natuur." Jullie liefde voor de natuur en de actieve beleving van de natuur komt voor mij duidelijk naar voren. Jullie doelgroep bestaat dan ook, zoals jullie zelf aangeven, uit mensen met interesse voor de natuur en buitenspelen. Wat voor mij minder goed naar voren komt is de artistieke of kunstzinnige waarde en kwaliteit van jullie project, en daarmee ook de impact op het vlak van de kunstbeoefening. Kinderen beleven door middel van het spelen van een personage de geheime tuin, maar in hoeverre zij daadwerkelijk bewust met theater aan de slag gaan, hierin begeleid worden en er zo bijgedragen wordt aan hun artistieke ontwikkeling vraag ik me af. De activiteit komt voor nu op mij nog vooral over als recreatief en minder als creatief/artistiek/kunstzinnig. Het artistieke component en de concretisering van samenwerkingen en betrokkenheid van creatieve partners, zijn dan ook een aandachtspunt die ik je in deze fase van de aanvraag nadrukkelijk wil meegeven.

afbeelding van Bart Corduwener

Hallo Stefanie,

Het artistieke deel is aangescherpt met verwijzingen naar en aanvullingen uit het ervaringstheater en forumtheater. Zij liggen voor mij in het verlengde van elkaar. Met het Forumtheater van Augusto Boal ben ik heel vertrouwd, veel toegepast; als theatervormgever (decorateur en poppenspeler) heb ik een grote affiniteit ervaringstheater. Onbewust blijkt mijn ontwikkeling als maker en regisseur naadloos aan te sluiten op dat wat ervaringstheater beoogt. Regisseuse Alexandra Broeder (ik kan het niet nalaten haar te noemen) zegt het als volgt: "Ik verlang zo naar de tijd dat ik een kind was, ook al weet ik dat die tijd nooit meer terugkomt." Daarom speel ik ook, tot in lengte van dagen, graag met kinderen.

Hgr Bart 

afbeelding van Stefanie Weijsters

Misschien kan je ook nog toelichten wat jouw artistieke ervaring als theatermaker/regisseur is en ook die van de spelers/begeleiders. Ook zou een sterke artistieke samenwerkingspartner vertrouwen kunnen werken; ik denk aan bijvoorbeeld theatergezelschap Bonte Hond. Ook het werk van Alexandra Broeder vind ik inspirerend. Op die manier geef je meteen meer inzicht in de daadwerkelijk artistieke/kunstzinnige impact op en ontwikkeling van de deelnemers, de volwassenen en kinderen. Op Jij maakt het mee hechten we sterk aan de artistieke kwaliteit; een "Land van Ooit achtige beleving" past in die zin minder goed bij deze subsidieregeling. 

afbeelding van Bart Corduwener

Ik begrijp je associatie met het Land van Ooit. Die link is er ook. Zeker als je kijkt hoe het Land van ooit er nu bij ligt, het zou een prima locatie zijn om te spelen. Het verwaarloosde landgoed weer tot bloei brengen - voor de duur van de voorstelling. Natuurlijk hebben wij contact met mensen van de Bonte Hond, samenwerking zit er vanwege hun subsidieverplichtingen echter voorlopig niet in. Dat is een aspect, een ander is dat er maar weinig acteurs en theatermakers zijn die 'off the road' willen spelen, op plekken waar geen outillage is voor theater en dat is nu juist wat wij opzoeken. Je moet uit een bepaald hout zijn gesneden om mee te kunnen in fantasie van de kinderen op plekken waar zij willen spelen, in plaats van op plekken waar theatermakers zichzelf willen laten zien. Alexandra Broeder en Boukje Schweigman zijn uitzonderingen. Met de laatste heb ik contact omdat ook zij in Oosterwold gaat werken, vooralsnog binnen, maar wie weet ook weer buiten (zij heeft er al wel buiten op locatie gespeeld).

Jij bent bang dat 'Het land van Lian' minder goed aansluit bij de criteria van het fonds omdat het te veel recreatie is. De markten van recreatie, educatie en creatie inclusief de creatieve sector, kruipt steeds meer naar elkaar toe. Educatie moet steeds vaker (ook) leuk zijn en recreatieve activiteiten vereisen steeds meer creativiteit, al was het maar uit concurrenteioogpunt. Een geod voorbeeld hiervan is het nog jonge fenomeen van de ecape rooms (http://pretwerk.nl/opinie/escape-rooms-onderscheid-op-creativiteit/42680). Natuurlijk staan wij voor een goed artistiek product en willen wij onze nek uitsteken met iets dat vernieuwend is (nieuwe natuur als kunstuiting, een theatrale huifkartocht), maar wij willen ook voldoende mensen gaan trekken met dit project. Met een goed artistiek product alleen kom je er niet meer vandaag de dag. Er wordt keer op keer gehamerd op ondernemerschap. Ook op de MBO en HBO kunstvakopleidngen is dit inmiddels een aandachtspunt en/of een vak. En terecht. Wij gaan letterlijk aan de weg timmeren met onze huifkar, creatief en recreatief. Educatief zijn wij op het gebied van creatieve ontwikkeling en op het gebied van natuurbeleving. Dat laatste is voor het Fonds voor Cultuurparticipatie van ondergeschikt belang, dat is duidelijk. De natuur is voor de kinderen wel de vrijplaats, de ruimte waar ze door geinspireerd worden om tot spel te komen dat uniek is voor die locatie. De natuur boort registers aan die je nergens anders makkelijk opentrekt. Dat is waarom wij buiten spelen, in een omgeving waar je hart zich helemaal opent kan en mag openen. Met resultaten die jezelf en anderen verbazen *

* Wij denken nog na over het toelaten van toeschouwers tijdens het spel. Het is a priori voor de kinderen, maar (groot)ouders zullen hen zeker bezig willen zien. Wij willen niet dat de volwassenen het kinderspel bedoeld of onbedoeld beinvloeden. Uit ouderbetrokkenheid en uit economisch oogpunt kon het wel eens wijs zijn om toch ook toeschouwers rond de 'arena' te laten genieten van het spel van de kinderen.

Hart. groet, Bart

P.S. Worden de teksten die in de kantlijn staan ook door de mensen van het fonds gelezen?

afbeelding van Stefanie Weijsters

Dank voor je toelichting! We lezen de commentaren, maar jullie projectaanvraag wordt beoordeeld op de linkerzijde. 

afbeelding van Bart Corduwener

Beste Stefanie,

Dank voor je feedback! Wij hebben er veel aan gehad en grotendeels verwerkt in de aanvraag. Hij gaat NU de beslisfase in (wo.10 mei 22.00 uur).

Hgr Bart

afbeelding van Stefanie Weijsters

PS. Voor de helderheid raad ik je aan om enkel een begroting toe te voegen wat het project dat je nu aanvraag te uploaden (in plaats van een drie jaren begroting). Ook lijkt de modelbegroting die je nu geupload hebt nog niet sluitend.

afbeelding van Bart Corduwener

Hallo Stefanie,

De begroting is gecorrigeerd en beperkt tot 1.  

Hgr Bart

afbeelding van Bart Corduwener

Dankjewel Catharina voor je complimenten. Ik ben benieuwd waar je aan denkt als je het over meedoen hebt. Wij staan absoluut open voor tips, aanvullingen en ideeen die het project nog kunnen versterken. 

Pagina's