menu denk mee beslis mee maak mee

Jubileum voorstellingsweekend jeugdtheater PodiumsCool

Een voorstelling over identiteitsvorming van...

Stichting PodiumVrienden
12 mei 2017 tot 14 mei 2017
dans, muziek, muziektheater, theater
jongeren, kinderen
onze website / check facebook
€2.500

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee
Login of registreer om dit project te volgen.

Ga direct naar de reacties

Jubileum voorstellingsweekend jeugdtheater PodiumsCool

Een voorstelling over identiteitsvorming van jongeren gemaakt door jongeren.

afbeelding van Herman van der Wal

Ingediend door:

Herman van der Wal

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Het onder de aandacht brengen bij het publiek buiten de familie- vriendenkring van de acteurs.

Projectomschrijving: 

Dit jaar is het vijfde jubileumjaar van het jeugdtheater en dat wordt gevierd met een groots voorstellingsweekend bestaande uit 5 voorstellingen gespeeld door 4 verschillende jeugdtheatergroepen met in totaal 56 acteurs. Het verhaal is gebaseerd op de verhalen van verschillende jongeren die mee spelen in de voorstelling en gaat over de identiteitsvorming van jongeren. 

 

Onderbouwing van het project: 

Aanleiding:
Dit jaar is het vijfde jubileumjaar van het jeugdtheater en dat wordt gevierd met een groots voorstellingsweekend bestaande uit 5 voorstellingen gespeeld door 4 verschillende jeugdtheatergroepen met in totaal 56 acteurs. Voor de leden van het jeugdtheater is het belangrijk om hun cursusjaar af te sluiten met een voorstelling die zij mogen opvoeren voor publiek. Hier kunnen zij hun groei van het voorgaande jaar laten zien.

Doelgroep:
De 56 acteurs van het jeugdtheater zijn kinderen in de leeftijd van 7 tot en met 18 jaar oud. De 1000 beoogde bezoekers zijn veelal familie en vrienden van de acteurs. Maar uiteraard ook mensen uit de omgeving.  Omdat het verhaal een maatschappelijk thema heeft die leeft onder tieners zijn er 250 scholieren van middelbare school het Rhedens uitgenodigd om deze voorstelling te bekijken.

Inhoud van het project:
Dit jaar wil Stichting PodiumVrienden alle acteurs wederom een podium bieden, een plek waar hun bijzondere en intense verhaal wordt verteld. Het voorstellingsweekend staat gepland op 12,13 en 14 mei waarvoor het jeugdtheater al druk bezig is met de voorbereidingen. Gedurende dit voorstellingsweekend zullen er 5 voorstellingen gespeeld worden door 4 verschillende jeugdtheatergroepen met in totaal 56 acteurs in de leeftijd van 7 tot en met 18 jaar oud.

Meerwaarde van de samenwerking: 

Samenwerkingen: 
Stichting PodiumVrienden werkt in Dieren nou samen met  jeugdtheater PodiumsCool. Het jeugdtheater maakt tijdens het voorstellingsweekend gebruik van de schouwburgzaal van onze partner Zalencentrum Theothorne. Theothorne kan de schouwburgzaal verhuren tegen een gereduceerd tarief vanwege een subsidieregeling van de Gemeente Rheden. De uitversterking van het geluid willen wij graag laten verzorgen door Chris Corbier van draadlozemicrofoonshuren.nl. Naast deze samenwerkingen hebben wij een aantal lokale ondernemers bereid gevonden om ons jaarlijks te sponsoren voor het voorstellingsweekend in ruil voor marketinguitingen gedurende het weekend.

Achtergrondinformatie over de aanvrager en/of de instelling: 

Onze missie:
Stichting Podiumvrienden heeft als hoofddoel de ontwikkeling en stimulering van cultuureducatie in de breedste zin en het bereikbaar maken voor zoveel mogelijk doelgroepen, van jong tot oud, in de gehele maatschappij waarbij respectvol (leren) omgaan met elkaar centraal staat. De stichting bereikt haar doel door middel van financiële ondersteuning van geselecteerde projecten. De stichting wil zoveel mogelijk (jonge) mensen een kans geven om, in groepsverband, (jeugd)theater te oefenen en toe te werken naar een afsluitende uitvoering, in een professionele omgeving.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
5 Voorstellingen 56 1000
       
       
       
       
       

 

Motivatie voor bijdrage FCP: 

Het jeugdtheater biedt jongeren een thuisbasis om vriendschappen aan te gaan. Een thuisbasis waar zij volledig zichzelf mogen en kunnen zijn wat heel belangrijk is voor de ontwikkeling van hun zelfvertrouwen. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat cultuureducatie bijdraagt aan de sociale ontwikkeling van jongeren. Om hun ontwikkeling te laten zien aan het publiek is het van belang dat de acteurs een podium wordt geboden om deze ontwikkeling daadwerkelijk tot uitvoering te brengen.

Locatie(s): 
Schouwburgzaal Theothorne, Dieren

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Herman,

 

Jullie begroting is nog niet sluitend (er is een klein tekort). Voor toelating tot de Beslis mee fase is een sluitende begroting vereist. Jullie Denk mee fase loopt nog tot en met morgen; lukt het jullie om uiterlijk morgen de sluitende begroting te uploaden? 

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Herman,

 

Zien jullie nog mogelijkheden voor bewegingen in jullie plan om zo beter aan te sluiten bij Jij maakt het mee? Bijvoorbeeld door een bijzondere samenwerking met een niet voor de hand liggende partij, om daarmee het jeugdtheater in jullie regio een extra impuls te geven. Misschien kunnen jullie wat inspiratie opdoen voor een vernieuwende aanpak met organisaties als Jeugdtheaterhuis Zuid-Holland, Loods13 of één van de leden van PLATFORM THEATER, als deze partijen niet al bij jullie bekend zijn.

afbeelding van Herman van der Wal

Beste Stefanie, 

Bedankt voor je tips daar gaan wij zeker naar kijken. Ik snap wat je aangeeft in je vorige bericht dat het voor jijmaakthetmee weinig vernieuwend is. Maar dat is het voor ons wel. Om een stuk met de jongeren te maken over hun dagelijke problematiek was een erg mooi proces en voor ons vernieuwend. Wij zien zeker nog mogelijkheid tot beweging in ons plan. Maar dat geldt voor "extra" activiteiten. Omdat dit ons jubileumjaar is zijn wij in gesprek met de middelbare school en de lokale muziekschool om muzikale kinderen / bands podium te bieden in het horeca gedeelte van het theater, zodat zij voor en na de voorstelling muziek kunnen maken. Maar dit is misschien wel voor de hand liggend... 

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Met de crowdfundingcampagne vraag je om geld voor de productie. Je geeft aan het lastig te vinden om hiermee buiten de kring van familie en vrienden te komen. Om deze vicieuze cirkel te doorbreken geef ik je de tip om te omdenken: ‘vergeet’ het geld en bereik nieuwe kringen door om advies te vragen. Benader via je netwerk de personen, organisaties en bedrijven die jij van waarde acht voor stichting PodiumVrienden.

Vraag om een persoonlijke ontmoeting en vertel bevlogen over je plan voor jullie jubileumtheatervoorstellingsweekend. Schets wat goed gaat en vraag om hulp op een aantal gebieden, waaronder publiciteit in nieuwe netwerken. Daarmee bouw je aan een duurzaam netwerk voor jeugdtheater PodiumsCool.

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Herman,

 

Uit jullie beschrijving en begroting maak ik op dat jullie subsidie aanvragen voor de realisatie van het voorstellingsweekend in mei. De regeling Jij maakt het mee is gericht op experimentele, innovatieve projecten die bijdragen aan de vernieuwing van actieve cultuurparticipatie in de vrije tijd. Het maken van een theaterproductie is een reguliere activiteit voor jeugdtheaterhuizen en -werkplaatsen en het maken van een voorstelling met de eigen inbreng van de jongeren is ook veelvoorkomend. Op dit moment sluit jullie project dan ook onvoldoende aan bij Jij maakt het mee. 

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Het is de hoogste tijd om je achterban te mobiliseren voor de crowdfunding. PodiumsCool kan nog wel een flinke boost gebruiken! Met nog 28 dagen te gaan is het hard nodig om je netwerk in actie te krijgen. Mijn tip is om daarvoor vooral ook je Facebookpagina te gebruiken; het meest recente bericht is van 6 januari. Plaats aanprekende berichten en prikkel mensen om te liken, regeren en delen. Dan heb je gratis en voor niks een heel groot bereik. Succes met campagnevoeren!

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Herman en PodiumVrienden,

 

Ook ik heet je graag van harte welkom op dit online platform Jij maakt het mee. We proberen jullie de komende tijd in de Denk mee fase te ondersteunen bij het uitwerken van jullie plan aan de linkerzijde.

 

Allereerst van harte gefeliciteerd met jullie jubileum! Jij maakt het mee is gericht op het stimuleren van vernieuwing door het ondersteunen van innovatieve, experimentele projecten. Kan je nader ingaan hoe jullie project hierop aansluit? Waarin onderscheidt dit voorstellingsweekend zich bijvoorbeeld van de presentaties en producties die jullie normaliter maken met de spelers? Daarnaast ben ik benieuwd om welke 4 groepen het gaat en hoe zij inhoudelijk betrokken zijn bij de ontwikkeling van dit plan.

afbeelding van Herman van der Wal

Beste Stefanie, 

Bedankt voor je felicitaties!
Voorgaande jaren hebben wij als theatermakers de voorstellingen geschreven en geregiseerd. Dit jaar omdat het ons jubileumjaar is hebben wij het anders aangepakt door samen met onze leden een voorstelling te maken. Het is een stuk geworden over het maatschappelijkeprobleem rondom het vormen van een eigen identiteit. Het stuk is gebaseerd op enkele problematieken waar onze leden, voornamelijk in de leeftijd van 12 tot 18 jaar dagelijks mee kampen. Het probleem dat hierbij centraal staat is het vormen van een identiteit en de moeilijkheid hiervan. (1/1)

afbeelding van Herman van der Wal

Denk aan verplichtingen/verwachtingen vanuit familie, geloof of een druk vanuit een groep. En het vraagstuk of je overal jezelf bent. Op het internet gedraag je je misschien anders dan in het echt. Door met z'n allen in gesprek te raken is er een boeiend verhaal ontstaan waarin de dagelijkse problemen onder tieners wordt uitgespeeld. (2/2)

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Beste Herman, laat ik mezelf kort introduceren: ik ben coach op dit interactieve platform en geef tips, adviezen en inspiratie; zodat je jouw idee voor innovatieve actieve cultuurparticipatie in de vrije tijd kunt vervolmaken. Je hebt als meedenkvraag het onder de aandacht brengen van jullie jubileumvoorstelling bij het publiek, buiten de familie- vriendenkring van de acteurs.

1 van 2

 

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Ik heb wat online research gedaan en zie dat jullie met een crowdfundingcampagne op Voordekunst.nl bezig zijn, die nog 38 dagen duurt. Crowdfunding is een belangrijk middel om geld op te halen en  tegelijkertijd een krachtig marketinginstrument. Benut vooral de publicitaire mogelijkheden die deze campagne biedt en bereik daarmee zowel je vaste Podiumscool fanclub (die vast wel willen doneren), als nieuwe doelgroepen in de Gemeente Rheden - die hiermee stichting Podiumvrienden leren kennen, sympathie krijgen, doneren en uiteraard als crowdfundingdonateur de jubileumvoorstelling komen bezoeken. Hebben jullie al een publiciteitscampagne bedacht en zo ja, wat zijn de belangrijkste wervende elementen?

2 van 2

 

afbeelding van Herman van der Wal

Daarnaast zijn er een aantal ouders die graag willen sponsoren vanuit een bedrijf en die kiezen dan voor één van onze sponsorpakketten voor bedrijven waarmee zij een advertentie krijgen in ons programmaboekje. Wat er in het kort op neer komt is dat wij lastig mensen aan ons weten te binden buiten de familie/vrienden kring van ons zelf en onze leden. (2/2)

afbeelding van Herman van der Wal

Beste Daniëlle, 

Bedankt voor je tip, inderdaad dit jaar hebben wij voor het eerst een crowdfund campagne gelanceerd en het is ons niet onopgemerkt gebleven dat de donaties achter blijven. Wij hebben dit gepromoot op de facebookpagina van het jeugdtheater en verstuurd via de email naar onze leden, ouders van leden en anderen die zich hebben ingeschreven in onze database. Ook hebben wij een avond georganiseerd voor met name de ouders van onze leden waar onder andere de crowdfunding van voordekunst werd behandeld. We merken enige terughoudendheid bij de ouders omdat zij al contributie betalen, kaartjes kopen voor de voorstelling en worden gevraagd als vrijwilligers tijdens het voorstellingsweekend. (1/2)