menu denk mee beslis mee maak mee

MixCity maakt interdisciplinaire voorstelling

Jongeren experimenteren met video en theater

De City Speelt i.s.m. City of Wesopa
5 januari 2016 tot 30 april 2016
film, theater
jongeren, volwassenen, wijkbewoners
onze website
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Terugblik

Door Anne Stoop op do 18 aug

Wat. Een. Avontuur.

13 jongeren op de vloer, 5 mannen achter de techniektafel, 180 dozen, 3 computers, 1 lichttafel, 1 mengpaneel, 2...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

MixCity maakt interdisciplinaire voorstelling

Jongeren experimenteren met video en theater

afbeelding van Anne Stoop

Ingediend door:

Anne Stoop

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Hoe kunnen we het project nog meer zichtbaar maken in Weesp en omgeving, zodat het publiek nieuwsgierig wordt naar de voorstelling?

Wat ga je doen?: 

MixCity is een theatergroep in Weesp van vijftien jongeren van 13 tot 18 jaar oud, die volgend jaar een voorstelling maakt over het thema ´De Muur´. Van januari tot en met eind april wordt o.l.v. het artistieke team gerepeteerd en naar de voorstelling toegewerkt. De spelers bij MixCity hebben de behoefte iets te vertellen, durven zich uit te spreken en op zoek te gaan naar spannende theatrale vormen. De groep bestaat uit spelers die al theaterervaring hebben en uit jongeren die nog nooit iets met theater gedaan hebben, maar nieuwsgierig zijn. MixCity is een onderdeel van de amateurplatform De City Speelt en is gehuisvest in Theater de City of Wesopa in Weesp.

Het doel van het project is om jongeren uit Weesp in aanraking te laten komen met een actueel thema waar ze zelf niet zo snel bij stil zouden staan, en een beeldende en prikkelende voorstelling te maken met de jongeren in het middelpunt. Theatermaakster Anne Stoop gaat met de groep aan de slag rondom het thema ´De Muur´ en wil samenwerken met een video-dj om op professioneel niveau video en theater te kunnen verbinden. Ze wordt ondersteund door regie-assistent Simon van Wijhe en door vrijwilligers van De City of Wesopa.

Hoe ga je te werk?: 

MixCity start bij de vraag: Wat zou je doen als iemand zomaar een muur tussen jou en je beste vriend neerzet, en jullie tot vijanden verklaart? 25 jaar geleden werd Duitsland nog in tweeën gedeeld door een betonnen muur, die families en vrienden van elkaar gescheiden hield. De Berlijnse muur is inmiddels geschiedenis, maar met de huidige toestroom van vluchtelingen naar Europa is het bouwen van fysieke grenzen op dit moment weer realiteit. De huidige nadruk op grenzen staat in contrast met een steeds groter en grenzelozer groeiende digitale wereld. We zien dagelijks beelden van mensen die op ondoordingbare grenzen stuiten of juist hun grenzen verdedigen. Maar geven deze beelden de werkelijkheid getrouw weer? Of maken ze ons onnodig bang voor de ander, bang voor degenen aan de andere kant van de muur? Om de vervagende grens tussen realiteit en fictie weer te geven, wordt er geëxperimenteerd met audiovisuele middelen in de voorstelling, zoals live cameraverbindingen en videomapping. Wat voor invloed hebben al die beelden op ons denken en dagelijks handelen? En wanneer wordt de beeldenstroom te veel en trek jij zelf een muur op? Voor de meeste jongeren wordt dit de eerste ervaring met interdisciplinair theater, daarom worden ze actief begeleid in het creëren van scènes icm (live) videobeelden.

De City Speelt heeft eerder samengewerkt met de migrantenorganisatie Vrouwen van Weesp en zal een ontmoeting tussen hen en MixCity organiseren. Ook willen we de vrouwen uitnodigen als kijkgasten tijdens de voorstelling en daarna deel laten nemen aan het nagesprek.

De voorstelling zal 4x gepresenteerd worden in theater De City of Wesopa. Voorafgaand zullen er educatieworkshops aan alle eerste klassen van de middelbare scholen in Weesp worden gegeven. Promotiemiddelen: fotografe Masha Hendriks ontwerpt een professionele flyer/poster die gedrukt én digitaal verspreid wordt, krantenartikel in Weesper Nieuws, interview op radio en teaser via Youtube.

Met wie werk je samen?: 

De jongeren van MixCity worden begeleid door theatermaker en –docent Anne Stoop, die zowel artistiek als pedagogisch weet hoe ze met deze doelgroep een voorstelling kan maken. Ze wordt ondersteund door regie-assistent Simon van Wijhe, kortgeleden afgestudeerd als theaterdocent. Anne en Simon hebben allebei grote affiniteit met het gebruik van video in het theater, maar om de voorstelling naar een professioneel niveau te tillen, willen zij Mark Bergwerff als video-dj bij het project betrekken. Mark is geluids- en videoontwerper, onderdeel van At The Psychedelic Circus, en geeft les in interdisciplinaire theatervormen. Hij experimenteert veel met video binnen het theater en kan ook de technici van City of Wesopa hierin wegwijs maken. Dmv een onderzoeks- en maakfase leren de jongeren als makende spelers werken met filmpjes, live camera’s, projecties en videomapping als theatrale vorm. 

Om een brede groep jongeren te bereiken, volgen alle brugklasleerlingen van het middelbaar onderwijs in Weesp (Vechtstede College en Casparus College) workshops in het decor van  de  voorstelling, en bezoeken daarna de productie van de jongerengroep MixCity. In de workshop gaan de leerlingen actief met video en de thematiek van de voorstelling aan de slag, met als doel materiaal te creëren dat gebruikt kan worden in de voorstelling, geïnspireerd op http://bekijkt.nl/portfolio/roos_09-2/ Zo zullen ze zich nog meer betrokken voelen bij wat hun leeftijdsgenoten op de vloer laten zien.

Door de samenwerking tussen professionals uit het veld, de jongeren van MixCity, de vrijwilligers van het theater en middelbare scholen uit Weesp, willen we zo veel mogelijk mensen uit Weesp en omgeving aanspreken. Dit jaar willen we door middel van het actuele thema en de nieuwe theatervorm, meer jongeren naar de City te trekken en misschien zelfs enthousiasmeren om zelf actief theater te beoefenen. Ter verdieping zullen we na elke voorstelling een nagesprek organiseren.

Wat is verder van belang om te weten?: 

De City Speelt maakt  theatervoorstellingen mét en voor Weespenaren, binnen en buiten de muren van theater de City of Wesopa.  Dit stadstheater en filmhuis, dat gedragen wordt door 80 bevlogen en enthousiaste vrijwilligers, vormt het kloppend hart en het thuis van  De City Speelt. Kinderen, jongeren, volwassenen en ouderen maken hier onder leiding van professionele regisseurs, muzikanten, choreografen, schrijvers en vormgevers de mooiste producties van hoog niveau. Kunstbeleving en artistieke kwaliteit staan hierbij voorop.
De City Speelt  is geworteld in Weesp, haar verhalen en bewoners. De producties zijn vervlochten met wie er in de stad leeft en wat er in de stad gebeurt. Daarom spelen we niet alleen binnen de muren van de City, maar ook op locatie midden in Weesp en werken we op inspirerende wijze samen met andere Weespse organisaties.

Artistiek leiders van De City Speelt zijn Lenne Koning en Maartje Ghijsen. Na jarenlang zelf de regie van de jongerengroep MixCity te hebben gedaan, hebben ze nu het stokje overgedragen aan Anne Stoop, die de afgelopen jaren al vaker voor De City Speelt heeft gewerkt. Zij zal ondersteund worden door regie-assistent Simon van Wijhe, die ook eerder workshops verzorgde in Weesp. Koning en Ghijsen blijven Anne en Simon begeleiden op organisatorisch en artistiek vlak. Op deze manier geeft De City Speelt jonge theatermakers een plek om zich te ontwikkelen binnen de kunstensector en het amateurtheater.  

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
20 Repetities 15 jongeren van 12-18 jaar nvt
10-15

Educatieworkshops aan het

middelbaar onderwijs

250-325 scholieren nvt
4 Voorstellingen

15 spelers, 2 vrijwillige

technici, 3 vrijwilligers

in het theater

70 toeschouwers per

voorstelling, in totaal 280 

bezoekers

       
       
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

De jongeren van MixCity speelden vorig jaar nog 'Hamlet' van Shakespeare, maar dit jaar willen we een nieuwe weg inslaan. Experimenteel gebruik van video zien we vaker terug in professionele theatervoorstellingen, maar nog niet op hetzelfde niveau in het amateurtheater, zeker niet in Weesp. Door de bijdrage van het FCP wordt het voor ons mogelijk om video-dj Mark bij het project te betrekken en de lat een stuk hoger te leggen. Vanuit 'De Muur' willen we jongeren uit Weesp zich laten verdiepen in het thema van muren en grenzen, in zowel de digitale als analoge wereld en ze na laten denken hoe die twee werelden elkaar beinvloeden. Wanneer wordt de grens tussen fictie en werkelijkheid diffuus of juist overbrugd? Dit onderzoeken ze middels video en spel, waarbij video als discipline vakkundig gebruikt wordt in het artistieke proces en in het eindproduct, onder leiding van regisseur Anne Stoop en video-dj Mark Bergwerff.

We willen niet 'gewoon' een beamer op een schermdoek zetten, maar oa samen met de jongeren experimenteren hoe je dmv videomapping op driedimensionale objecten kunt projecteren en deze op elkaar kunt laten reageren. Naast de vrijwillige technici van het theater, zal ook een aantal oud-spelers bij de voorstelling betrokken zijn en bijgeschoold worden in de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van video in theater.

Deze professionele aanpak zal een grote stap zijn binnen het amateurveld en de community van Weesp.

Begroting: 

Inkomsten:
- Publieksinkomsten entreegeld
- Contributie deelnemers
- Bijdrage scholen voor educatie

Uitgaven:
- Loonkosten regie, assistentie en video-dj
- Huur repetitieruimte
- Decor, rekwisieten, kostuums, extra techniek
- Publiciteit en drukwerk

 

Locatie(s): 
Theater de City of Wesopa, Weesp
Vechtstede College, Weesp
Casparus College, Weesp

Uitslag Beslis mee

FCP30
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 119 gestemd
totaal80
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Lidian Fleers

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Uit jullie plan spreekt een mooie ambitieuze mix van artistieke inhoud en vorm. Jullie interdisciplinaire aanpak is voor de amateurspelers een uitdaging. De kwaliteit van het plan en van de artistieke begeleiding is prima. Goed dat jullie bij dit project niet alleen jullie eigen spelers betrekken, maar dat jullie de inspiratie en ervaring ook met andere jongeren in Weesp delen. In de samenwerking zouden jullie nog wat meer buiten de geijkte paden kunnen treden en het werkproces beter inzichtelijk kunnen maken. Het zou namelijk interessant zijn om dat proces en de opgedane kennis vast te leggen voor jullie zelf en wanneer jullie het delen met andere jeugdtheatergroepen om op die manier een duurzamer effect te hebben met het project. Succes met de uitvoering!

afbeelding van Giovanni Campbell

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.
Videomapping toegepast in een voorstelling met jongeren: een inspirerend en energiek initiatief waar nieuwe media een concrete plek innemen. Je kunt vanuit dit nieuwe perspectief inspelen op behoeften van vrijetijdskunstenaars en je beschikt over een relevant netwerk om de doelen te bereiken. Ook vind ik het interessant dat jullie de verbinding zoeken met scholen. Daarmee wordt de zichtbaarheid van het initiatief vergroot. 
Wat nog onderbelicht is de wijze waarop jullie deze nieuwe aanpak op termijn gaan inbedden in jullie organisatie en/of netwerk, waardoor het verder gaat dan een eenmalig experiment. Dat zouden jullie tijdens de verdere uitvoering vh project nog mogen concretiseren.

 

afbeelding van Giovanni Campbell

Je maakt me nieuwsgierig naar videomapping. Het klinkt erg spannend. Zou je er meer over willen vertellen in relatie tot het creatieve proces? Hoe kom je met de jongeren tot de eindproducten?

afbeelding van Anne Stoop

Hoi Giovanni,

Ik heb helaas geen ruimte om dit te verwerken in de aanvraag, daarom beantwoord ik je vraag hier. De jongeren leren van videomapping dat er veel meer mogelijk is dan het projecteren van filmpjes op het platte vlak alleen. Door uitsneden te maken in het filmmateriaal en deze op objecten en/of het lichaam te projecteren ontstaan nieuwe beelden en verandert de betekenis ervan. Het plan is dat Mark tijdens de maakfase om de repetitie aanwezig is. In het begin ontwikkel ik met de spelers scènes op de vloer vanuit het thema, met daarbij het gebruik van videomapping en live cameraverbindingen in het achterhoofd. De daaropvolgende repetitie zullen we met Mark en alle techniek erbij, gaan uitproberen hoe dit in het echt uitpakt.

afbeelding van Anne Stoop

Dit is hoe we van start willen gaan, maar er zullen ook repetities zijn waarbij we juist andersom werken: tijdens de repetitie met Mark proberen we bijzondere vormen of projectiemogelijkheden uit, waarbij we dan in de volgende repetitie spelmateriaal ontwikkelen. Zie over het creatieve proces ook mijn antwoord op Anouks vraag onderaan. Ik hoop je vraag zo beantwoord te hebben!

Groetjes,
Anne

afbeelding van Anouk Leeuwerink

Ik vind het een mooi streven om de amateursector meer kennis te laten maken met video en dit naar een hoger niveau te tillen. Wat ik nog wel een beetje mis is de artistieke motivatie om video een grote rol te geven - het gaat nu vooral over de technische aspecten. Je schreef in een eerder antwoord op een vraag van mij dat de jongeren verschillende opdrachten krijgen om het thema van de voorstelling te vertalen naar theatrale beelden en scènes, waarbij het gebruik van video gestimuleerd wordt. Wat is voor jou de (dramaturgische) meerwaarde van video voor dit project?

afbeelding van Anne Stoop

Hoi Anouk,

Ik heb geprobeerd onze artistieke motivatie wat beter in de tekst te verwerken, bij 'Onderbouwing van het project'. 

Groetjes,

Anne

afbeelding van Lidian Fleers

Dag Anne, zoals je weet is Jij Maakt het Mee gericht op projecten met een experimentele aanpak. Jullie thematiek is bijzonder en de werkwijze voor sommigen van jullie nieuw, maar het gebruik van video in een voorstelling gebeurt vaker. En aangezien jullie elk jaar een productie neerzetten, lijkt het nu nog een reguliere activiteit. Ik mis in de omschrijving nog het echte vernieuwende voor de amateurkunst en ook een koppeling met een niet-culturele samenwerkingspartner. 

Hebben jullie er bijvoorbeeld aan gedacht om contact te zoeken met een organisatie als Versa Welzijn of UAF en hen te betrekken in de productie? De thematiek leent zich daar goed voor. En welllicht is het goed om na afloop van de voorstelling met het publiek in gesprek te gaan. 

afbeelding van Anne Stoop

Beste Lidian,

Bedankt voor je feedback. Het gebruik van video is inderdaad niet een nieuw concept en zien we vaker terug in professionele theatervoorstellingen. Zeker in experimentele kleine zaalvoorstellingen zijn er de laatste jaren grote stappen gezet. In de amateursector is echter nog veel te behalen en wordt video vaak nog beperkt tot het tweedimensionaal projecteren op een wit doek. Het doel van ons project is om dmv videomapping op driedimensionale objecten te projecteren en deze op elkaar te laten reageren. Denk bijvoorbeeld aan een live verbinding waarbij er een mond wordt gefilmd en op een andere speler zijn lichaam geprojecteerd wordt. Daarin is de professionele video-dj van essentieel belang. Dit zullen we duidelijker proberen te omschrijven.

afbeelding van Anne Stoop

En dan je punt over de niet-culturele samenwerkingspartner. Naast dat we samenwerken met de twee middelbare scholen van Weesp, het Vechtstede College en het Casparus College, zijn we inderdaad nog op zoek naar een instantie die thematisch bij de voorstelling aansluit. Het UAF lijkt mij een zeer goede match en we gaan contact met ze opnemen. Het plan is ook om met de jongeren de voorstelling 'George en Eran lossen de wereldvrede op deel II' te bezoeken en de jongeren in gesprek te laten gaan met de makers. Een van de acteurs, George Tobal, heeft met steun van het UAF zijn acteursdiploma behaald. 

Het organiseren van een nagesprek (eventueel ism UAF studenten) bij de voorstellingen is ook een goed idee, dit zal zeker van meerwaarde zijn bij het onderwerp!

afbeelding van Giovanni Campbell

Welkom op het platform. Ik zal de komende weken ook met jullie meedenken over het plan.

Het komt steeds vaker voor dat film en theater worden geintegreerd in theaterproducties. Kennen jullie de multidisciplinaire voorstelling ROOS’09 van stichting Bekijk ‘t? Ze hebben in 2010 en 2011 een voorstelling gespeeld met film en theater en hebben dat voor scholieren opgevoerd verspreid over het land. De filmpjes in de voorstelling zijn toen telkens gemaakt door de lokale scholieren uit de stad waar het stuk werd gespeeld. Vind deze link vind je een trailer en een beschrijving van het traject.  Wellicht biedt dit inspiratie voor de verdere uitwerking van een wild concept.
http://bekijkt.nl/portfolio/roos_09-2/

afbeelding van Anne Stoop

Dag Giovanni,

Bedankt voor de tip! Ik kende deze voorstelling nog niet, maar het is zeker een inspirerend idee om ook jongeren buiten de groep op deze manier te betrekken bij de voorstelling en er deel van uit te laten maken. Zoiets zouden we heel goed kunnen doen in de educatieworkshops, of via een online oproep waarbij jongeren zelf materiaal in kunnen sturen. Misschien niet alleen voor jongeren, maar voor alle Weespers. Zoiets werkt goed binnen zo'n hechte community als Weesp. 

Ik ga er verder over brainstormen!

Groetjes,

Anne

afbeelding van Anouk Leeuwerink

Dag Anne,

Welkom op Jij maakt het mee! Ik ben jouw coach in de Denk Mee-fase en ga je waar mogelijk helpen je plan nog verder aan te scherpen.  

Als ik het goed begrijp is het de eerste keer is dat jullie met video werken. Kun je misschien toelichten hoe jullie de jongeren met het opnemen van video en het werken met video op het toneel laten experimenten? Op welke manier worden ze daarbij betrokken? 

afbeelding van Anne Stoop

Beste Anouk,

Om zo goed mogelijk antwoord te geven op je vraag, gebruik ik meerdere velden. Het repetitieproces is opgedeeld in een onderzoeksfase en een maakfase. In de onderzoeksfase (10 repetities) duiken we samen met de jongeren in het thema, en komt video-dj Mark Bergwerff 3/4 workshops geven waarin de jongeren op verschillende manieren gebruik leren maken van video in het theater. In de workshops wordt o.a. aandacht besteed aan wat de technische mogelijkheden zijn van een live video verbinding op de vloer, hoe je zelf interessant beeldmateriaal verzamelt en hoe je dat beeldmateriaal kunt toepassen in de theaterzaal dmv projectie en video-mapping. Ook is reflectie op wanneer het gebruik van video van toegevoegde waarde is, een belangrijk onderdeel van deze workshops.

afbeelding van Anne Stoop

In de maakfase (20 repetities) zullen de jongeren de dingen die ze geleerd hebben zelf gaan toepassen. Ze krijgen verschillende opdrachten om het thema van de voorstelling te vertalen naar theatrale beelden en scènes, waarbij het gebruik van video gestimuleerd wordt. Mark zal hierbij de techniek verzorgen, zodat de spelers zich echt op de inhoud van de scènes kunnen concentreren en zich niet zorgen hoeven te maken over haperende snoertjes of camera-instellingen. Een oud-speler van MixCity en de technici van het theater zullen Mark hierbij assisteren. Het doel is dus niet om de spelers zelf achter de computer te laten video-mappen (bij interesse daarin, kan hier wel ruimte voor gegeven worden), maar om theatrale scènes te bedenken en uit te voeren waar video een onderdeel van is.

Pagina's