menu denk mee beslis mee maak mee

The Iron Mic

Zieke Zuiden Talent Night

Mad Skills
21 mei 2013 tot 28 juni 2013
muziek
jongeren
onze website
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Zieke Zuiden: Iron Mic Contest

Door Gino Henkel op wo 10 jul

25 verse talenten nemen het tegen elkaar op bij Zieke Zuiden's Iron Mic Contest in de Effenaar.

Meer info: ...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

The Iron Mic

Zieke Zuiden Talent Night

afbeelding van Gino Henkel

Ingediend door:

Gino Henkel


Wat ga je doen?: 

Een avond speciaal in het teken van opkomende artiesten op zoek naar een podium om zichzelf te laten zien en horen. In de Hiphop scene wil je meedoen en jezelf meten met anderen. Dat meten doen de artiesten niet alleen, dat doet vooral het publiek.

Er zijn verschillende wedstrijden, talentenpools, shows voor alle Hiphop en Urban disciplines. De populairste komen zelfs in televisie shows als Holland’s got talent, So you think you can dance. TV is leuk, kijk maar naar Ali B’s op volle toeren, maar bij een live show valt niet te knippen en plakken. Daar moet je meteen goed staan! De Iron Mic is breed toegankelijk en open voor iedereen die wil deelnemen. Niet alleen zal de ervaring die je opdoet je helpen groeien als artiest, je krijgt ook de mogelijkheid om door te stromen in de scene. Van zolderkamer, naar podium, naar studio tot wie weet. Het streven naar een professionele omgeving en podium om op te treden is een droom van velen. Dit concept biedt die mogelijkheid en de kans om hier naar toe te werken.

 

Iron Mic Contest - Zieke Zuiden Talent Night.mp4

Hoe ga je te werk?: 

The Iron Mic – Zieken Zuiden Talent Night

Hiphop is nog nooit zo populair geweest. Nederland telt 1000 en 1 rappers die op hun zolderkamer bezig zijn met het maken van muziek. Talentvolle rappers en rappers met minder of geen talent. Wel zijn ze allemaal op zoek naar de spotlight.

The Iron Mic is een concept waarbij we deze opkomende artiesten een kans geven om zich te bewijzen.
Niet vanachter hun webcam of op youtube, maar op het podium voor een (kritisch) publiek. Een artiest die wilt deelnemen schrijft zich in via de website. Daarnaast benaderen wij rappers uit onze enorme database aan demo’s en verzoekjes die we wekelijks binnen krijgen. Vervolgens wordt er een selectie gemaakt. Deze artiesten nemen het op de avond zelf tegen elkaar op. Geen maandenlange ‘Voice of Holland’-achtige competitie maar old school ‘Henny Huisman’ met een winnaar aan het einde van de avond. De jury bestaat uit gevestigde namen uit de hiphop scene met als voorzitter Mr. Zieke Zuiden, Skenkie.

De winnaar wint een plek in het voorprogramma van de eerstvolgende Zieke Zuiden Jam en een wisselend prijzenpakket van headphones, gadgets, workshops en merchandise.

We hebben nu twee edities gehouden en merken dat de vraag naar deelname enorm is en niet alleen uit het zuiden komt. Vandaar dat we met dit concept op bezoek willen gaan in alle windstreken van Nederland. 

 

Wat ons concept anders maakt is als eerste het format. In de eerste ronde krijgt de mc slechts 2 minuten de tijd om de jury en het publiek te overtuigen. Hier moet de mc al de keuze maken om bijvoorbeeld voor interactie met het publiek te gaan (iedereen zeg hooo!) of gebruik je de 2 minuten om de jury te overtuigen van rijmskills. Na de eerste ronde gaat er een x-aantal door de jury gekozen acts door naar ronde 2 waar iedere act 2 nummers kan presenteren. De jury kiest hier 2 winnaars uit en een act wordt gekozen door het publiek middels stemkaarten. Het is dus van belang dat je als act je aanhang meeneemt. De laatste 3 strijden middels een korte showcase om de de Iron Mic. Een act wint, en dan begint het pas. Op korte termijn staat deze act in het voorprogramma van een Zieke Zuiden Jam in de Effenaar. In de periode daar naar toe zal de act flink gepromoot worden en geholpen worden met de stap naar het grote podium. Ook zullen onze kanalen gebruikt worden om de act op andere plekken neer te zetten. De winnaar van vorig jaar stond naast de Effenaar ook op Boogie Down bijvoorbeeld. 

Omdat de aanmeldingen uit alle windstreken komen willen we graag op reis gaan. We willen vooral via de acts die zich aanmelden ingangen vinden in hun stad. Iedere stad heeft wel een zaal of podium waar we terecht kunnen. Het is natuurlijk belangrijk dat er vanuit de stad zelf de behoefte is of komt voor ons concept. We hopen hier dan ook inkomsten mee te genereren. In ieder geval kosten dekkend. Het is ook in het belang van de Zieke Zuiden Jams dat er zoveel mogelijk winnaars komen die we op ons podium kunnen zetten. Het is voor ons knap lastig geworden om vernieuwende acts te blijven programmeren en een gegronde keuze te kunnen maken uit de hele stapel aan demo's, linkjes en clips die we toegestuurd krijgen. Het is dus een win win situatie.

Motivatie FCP

Waarom The Iron Mic?

Hiphop leeft als nooit tevoren. Sinds de opkomst van Nederlandstalige Hiphop is het aantal jongeren dat zich bezig houdt met het schrijven van teksten enorm. Iedere stad heeft haar helden en het aantal jongeren dat hun clips of nummers op internet plaatst is gigantisch. De stap naar het grote podium is een ander verhaal. Het is voor beginnende acts erg lastig om ingangen te vinden bij deze podia en hoe overtuig je een zaal of organisatie van je kwaliteiten. Een goede demo is een, maar een performance kunnen doen is een ander verhaal. Het Zieke Zuiden organiseert al 5 jaar feesten waar bijna de hele Nederlandse Hiphop scène op het podium heeft gestaan en is een begrip geworden bij Hiphop liefhebbers. Ook wij merken dat het moeilijk is nieuwe upcoming acts te vinden die een goede show neer kunnen zetten. Wekelijks stromen de demo's en linkjes naar youtube clips binnen, maar hoe ziet dit er live uit? 

Het Iron Mic - Zieke Zuiden talent Night concept biedt al deze jonge artiesten de kans om zichzelf te bewijzen op podium. Een avond met veel acts en uiteindelijk 1 winnaar. Geen lange Voice of Holland trajecten. Gewoon old skool als Henny Huisman, een vakjury en publieksjury beslist op de avond zelf. De winnaar wint een optreden tijdens een van de grote Zieke Zuiden Jams in een gerenommeerde zaal. Daarnaast zal het Zieke Zuiden haar kanalen gebruiken om deze artiesten extra promotie te geven en te scholen in hun weg naar het grote podium en het grote publiek. 

The Iron Mic biedt het winnend talent meteen een podium om op te treden en het waar te maken. Dit is namelijk niet bij iedere rapwedstrijd meteen vanzelfsprekend.

Naast de raptalenten kijken we ook naar het grote plaatje en hebben hier ook samenwerking in gevonden. Rappers hebben beats nodig om hun raps op te spitten. De beats zullen ze ergens vandaan moeten halen of zelf maken.

Beat M up is een battle voor producers. (www.beatmup.net) The Iron Mic zal hieraan gekoppeld worden om de winnaars van beide competities aan elkaar te koppelen en in vervolgtrajecten in te zetten waar de MC en producer samen muziek gaan maken. Hierbij ontstaat een dwarsverband waarbij de producers en rappers elkaar ontmoeten en elkaar helpen in de studio. De een levert de beats, dan anderen de raps. Dit allemaal onder begeleiding van artiesten en docenten van gebouw 52.

Er is samenwerking gevonden met het E-moves festival, www.emoves.nl, waarbij alle elementen uit de Urban culture centraal staan. The Iron Mic zal tijdens dit festival plaatsvinden. De winnaars kunnen naast de battle ook kennismaken met artiesten op gebied van dans, street-art, design, fotografie en film. Ook hieruit kunnen er nieuwe initiatieven ontstaan die meehelpen in de ontwikkeling van de artiest. Mogelijkheden voor grafische aankleding, management en ontwikkeling door samenwerking en ontmoeting.

Wat is verder van belang om te weten?: 

 

Samenwerking met Zieke Zuiden, Madskills, de Effenaar en Stichting Gebouw 52

Zieke Zuiden    

Zieke Zuiden is een platform voor en door zuiderlijk hiphop talent. We organiseren in samenwerking met Mad Skills evenementen, projecten en workshops. Zo telt dit platform sinds 4 jaar 30 ‘Zieke Zuiden Jams.’ In 2011 brachten we een groot aantal artiesten in het Zuiden samen op een album waaronder:

• Fresku • Extince • Skenkie • Per.verz • Kleine Jay • Boef en de Gelogeerde Aap

Deze rappers zijn tegenwoordig erg gevestigde namen in de hiphop scene. Naast de veel bekeken 101 barz megasessies behaalden ze ook miljoenen views op Youtube. 

Zieke Zuiden Jams

Hiphop volgers zijn ondertussen al bekend met onze Zieke Zuiden Jams. De afgelopen 4 jaar zijn er 30 jams gegeven waarvan 5 gratis outdoor edities en 7 edities die uitverkocht waren. Zieke Zuiden telt gemiddeld
500 bezoekers. Op onze evenementen hebben we diverse headliners te gast gehad zoals o.a.

• Typhoon • Winne • Zwart Licht • Kraantje Pappie • Fresku • Kempi • Gers Pardoel 

Madskills

Madskills is een intermediair voor talentvolle artiesten, kunstenaars en organisaties die initiatieven ontplooien op het inspirerende terrein van hiphop en urban culture: een one-stop-shop voor alles wat met hiphop en urban culture te maken heeft. En een sterk fundament om op te bouwen. Mad Skills stelt ruimte beschikbaar en zal een deel van de workshops laten plaatsvinden.

De Effenaar

De Effenaar is een erkend podium, waarvoor we willen gaan. Door de samenwerking gaan we mee in de PR van de Effenaar en hebben de deelnemers de kans om in een professionele omgeving  op te treden en zijn/haar ding te doen. Een buurthuis is al vaker gedaan en niet meer vernieuwend, ook zullen er veel minder deelnemers zijn. Dit concept kan enorm groeien bij de Effenaar omdat de link naar grote shows hier snel gelegd is.

Stichting Gebouw 52

Stichting Gebouw 52 faciliteert de top van Hiphop scene in Eindhoven. Dit door het pand te beheren waar o.a. The Ruggeds, RMP Music, Fresku, Y’skid en Mad Skills onderdak vinden. Daarnaast ondersteund het initiatieven op het gebied van Urban Culture zoals de Zieke Zuiden Talent Nights, E-Moves en de reguliere Zieke Zuiden Jams door het ter beschikking stellen van ruimte en ondersteuning in het aanvragen en beheren van budgetten.

Bereik: 
aantalinvestering/activiteitaantal deelnemersaantal bezoekers
2

The Iron Mic Contest

Zieke zuiden talent night
150500 bezoekers per editie
 Social mediaFacebook/Twitter3000
    
    
    
    

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

 

Een vliegende start met dit concept wordt mede mogelijk gemaakt door alle betrokken partners en de deelnemende talenten. Daarnaast zoude ondersteunende bijdrage van het FCP ons de mogelijkheid bieden om een bodem te leggen voor het concept in de toekomst.

Wij willen een hiphop platform aanbieden om nieuw en jong talent te ondersteunen. Dit zou een met de extra injectie van het FCP extra aandacht kunnen bieden voor opkomende jonge artiesten.  Het wordt dus geen eenmalige ondersteuning.

Wij willen tijd en middelen investeren in mensen die nog onbekend zijn bij het grote publiek. Door middel van een podium te bieden voor nieuwe mensen, kunnen we de springplank zijn voor nieuwe artiesten.

Uitslag Beslis mee

FCP45
max 50 / 3 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 105 gestemd
totaal95
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Marjelle Over

Ik sluit mij aan bij het commentaar van Giovanni en Sarah. De kwaliteit en populariteit van deze wedstrijd zal sponsoren zeker aanspreken. Ik raad jullie aan om mogelijke sponsoren uit te nodigen en zo duurzame sponsorrelaties op te bouwen zodat jullie je ambities ook in de toekomst kunnen realiseren

afbeelding van Sarah Haaij

 

Kwalitatief hebben jullie een positieve reputatie opgebouwd en wordt er samengewerkt met betrouwbare en kundige partners. Waarbij ik toch nog wil opmerkingen, net zoals ik eerder heb gedaan bij het NK breakdance, dat er ook wel een keer verder mag worden gekeken dan de reguliere urban-partners. De eerste gedachte daarbij is; wat is hier anders dan bij de eerste rap-battles zoals we die kennen uit de jaren 80.

Wat mij uiteindelijk voor dit project heeft gewonnen is de koppeling die actief wordt gezocht tussen rappers- en Beat M up, de battle voor producers; jullie drive om de opkomende artiesten verder te helpen en het feit dat er een grote vraag vanuit de doelgroep bestaat naar dit soort evenementen. Succes met de tour door Nederland en hopelijk weet het evenement een plaatsje te veroveren op de podia en kan het zo ook zichzelf straks staande houden. 

afbeelding van Giovanni Campbell

 

Met groot enthousiasme willen jullie tijdens het E-moves festival een rapwedstrijd neerzetten en een podium bieden aan talentvolle hiphop artiesten, die normaal geen of weinig publiek zouden vinden voor hun act. 
Door de winnaars van de rapwedstrijd te koppelen aan de winnaars van een producerswedstrijd en hen onder begeleiding van artiesten en docenten te betrekken in vervolgtrajecten kan met het project een toekomstperspectief worden meegeven aan amateurrappers.
 
Afgezien daarvan vind ik het project niet opvallend innovatief of dat er echt een bijzondere nieuwe doelgroep wordt bereikt. Ik zou jullie ook nog willen adviseren om nader te onderzoeken hoe je sponsoring, (lokale) fondsenwerving en de eigen bijdragen van deelnemers kan vergroten. Daarmee zou je de verduurzaming van toekomstige edities kunnen bestendigen.
afbeelding van Giovanni Campbell

We vinden het redelijk als deelnemers van projecten om een bijdrage wordt gevraagd. Zij kunnen per slot van rekening een voorprogramma winnen. En als zij serieus zijn met hun bezigheid en er in willen investeren dan zou je in ieder geval een minimaal bedrag kunnen vragen. Wat vinden jullie hiervan?

afbeelding van Sarah Haaij

 

Helder concept en met mooie kansen voor de onontdekte hip-hop artiest. Een manier om al die talentjes vanachter hun webcam het podium op te helpen. Toch zijn we hier op het platform op zoek naar projecten die net even wat anders doen: onverwachte dwarsverbanden trekken of die juist een heel andere doelgroep weten te bereiken. Misschien dat dit er ergens verborgen wel in zit maar maak het dan expliciet!  

afbeelding van Gino Henkel

Dag Sarah,

Dankje voor je mail met laatste opmerkingen en tips;

- Het bereiken van nieuwe doelgroepen die je organisatie normaliter niet bereikt;

The Iron Mic sluit zich aan bij het E-Moves festival. Dit 9-daags Urban Culture festival belicht alle onderdelen van deze nieuwe culturen, dus ook MC'ing. Tijdens een tour langs scholen, speelveldjes en een grote kick-off midden in de stad zullen er ook MC's vanuit het Zieke Zuiden aanwezig zijn. De tour bestaat uit demonstraties, presentaties en workshops die gratis worden aangeboden aan scholen. Doelstelling van de tour is om een jonge generatie kennis te laten maken met deze culturen, ze een doorstroom te geven naar locaties waar ze hier mee aan de slag kunnen en ze de evenementen te laten bezoeken. 

Om de toegang voor de jonge deelnemer mogelijk te maken is er gekozen om de Iron Mic op zondag 16 juni plaats te laten vinden. Middels de tour willen we de jonge geïnteresseerde deelnemer van de toekomst kennis laten maken met het live aspect van rap.

- Onverwachte samenwerkingsverbanden met een ander type organisatie als gebruikelijk is;

Middels de tour betrekken we scholen, welzijnsinstellingen, buurtverenigingen en de binnenstad bij ons plan. Omdat het hier echt om beginnende acts gaat is het nog lastig om de samenwerking aan te gaan met gevestigde culturele instellingen in de stad. Dit gebeurt wel met de gevorderde MC's in het Zieke Zuiden collectief.

- Verwerven van eigen inkomsten waardoor de organisatie duurzaam financieel zelfstandig(er) kan functioneren.

Er zal op beide edities entree gevraagd worden. Niet veel, €5,-. Beide edities moeten ervoor zorgen dat de volgende edities uit eigen zak betaald kunnen worden. Dit systeem hebben we ook toegepast op de 'volwassen' zieke zuiden jams. Alleen gaat het bij de laatste om top acts waar mensen graag een kaartje voor kopen. Hier gaat het om onbekende startende acts. Maar wij zijn ons ervan bewust dat een kruisbestuiving plaats zal vinden tussen The Iron Mic en de Zieke Zuiden Jams. Dus als de een goed draait heeft de ander er voordeel aan en dat maakt het voor ons makkelijker te investeren in jong talent. Daarnaast moeten deelnemers én bezoekers zich bewust worden dat een dergelijk evenement geld kost. En zonder hun bijdrage dit soort initiatieven niet mogelijk zijn. De deelnemer moet het zien als een investering in zichzelf. Aan onze kant is het van groot belang te kunnen laten zien aan de zalen dat dit concept werkt. Het is vrij lastig om een zaal te overtuigen hun zaal ter beschikking te stellen aan een initiatief als deze. Door beide edities goed in beeld te brengen en een hoog bezoekersaantal te genereren wordt het voor Iron Mic een stuk makkelijker om zalen te benaderen en te overtuigen van de meerwaarde van dit project. 

afbeelding van Gino Henkel

Dag Sarah

The Iron Mic biedt het winnend talent meteen een podium om op te treden en het waar te maken. Dit is namelijk niet bij iedere rapwedstrijd meteen vanzelfsprekend.

Naast de raptalenten kijken we ook naar het grote plaatje en hebben hier ook samenwerking in gevonden. Rappers hebben beats nodig om hun raps op te spitten. De beats zullen ze ergens vandaan moeten halen of zelf maken.

Beat M up is een battle voor producers. (www.beatmup.net) The Iron Mic zal hieraan gekoppeld worden om de winnaars van beide competities aan elkaar te koppelen en in vervolgtrajecten in te zetten waar de MC en producer samen muziek gaan maken. Hierbij ontstaat een dwarsverband waarbij de producers en rappers elkaar ontmoeten en elkaar helpen in de studio. De een levert de beats, dan anderen de raps. Dit allemaal onder begeleiding van artiesten en docenten van gebouw 52.

Er is samenwerking gevonden met het E-moves festival, www.emoves.nl, waarbij alle elementen uit de Urban culture centraal staan. The Iron Mic zal tijdens dit festival plaatsvinden. De winnaars kunnen naast de battle ook kennismaken met artiesten op gebied van dans, street-art, design, fotografie en film. Ook hieruit kunnen er nieuwe initiatieven ontstaan die meehelpen in de ontwikkeling van de artiest. Mogelijkheden voor grafische aankleding, management en ontwikkeling door samenwerking en ontmoeting.

 

afbeelding van Gino Henkel

 

Dag Giovanni, 

Wat ons concept anders maakt is als eerste het format. In de eerste ronde krijgt de mc slechts 2 minuten de tijd om de jury en het publiek te overtuigen. Hier moet de mc al de keuze maken om bijvoorbeeld voor interactie met het publiek te gaan (iedereen zeg hooo!) of gebruik je de 2 minuten om de jury te overtuigen van rijmskills. Na de eerste ronde gaat er een x-aantal door de jury gekozen acts door naar ronde 2 waar iedere act 2 nummers kan presenteren. De jury kiest hier 2 winnaars uit en een act wordt gekozen door het publiek middels stemkaarten. Het is dus van belang dat je als act je aanhang meeneemt. De laatste 3 strijden middels een korte showcase om de de Iron Mic. Een act wint, en dan begint het pas. Op korte termijn staat deze act in het voorprogramma van een Zieke Zuiden Jam in de Effenaar. In de periode daar naar toe zal de act flink gepromoot worden en geholpen worden met de stap naar het grote podium. Ook zullen onze kanalen gebruikt worden om de act op andere plekken neer te zetten. De winnaar van vorig jaar stond naast de Effenaar ook op Boogie Down bijvoorbeeld. 

Omdat de aanmeldingen uit alle windstreken komen willen we graag op reis gaan. We willen vooral via de acts die zich aanmelden ingangen vinden in hun stad. Iedere stad heeft wel een zaal of podium waar we terecht kunnen. Het is natuurlijk belangrijk dat er vanuit de stad zelf de behoefte is of komt voor ons concept. We hopen hier dan ook inkomsten mee te genereren. In ieder geval kosten dekkend. Het is ook in het belang van de Zieke Zuiden Jams dat er zoveel mogelijk winnaars komen die we op ons podium kunnen zetten. Het is voor ons knap lastig geworden om vernieuwende acts te blijven programmeren en een gegronde keuze te kunnen maken uit de hele stapel aan demo's, linkjes en clips die we toegestuurd krijgen. Het is dus een win win situatie. 

afbeelding van Giovanni Campbell

Toch moet ik zeggen (of eerder schrijven) dat het publiek al jaren stemt bij de Grote Prijs van Nederland, waardoor dat onderdeel in jullie opzet niet erg verschilt van de GP. De tijdsduur van het optreden kan voor verfrissing van het programma zorgen en zal wellicht kunnen aansluiten bij de behoefte van het publiek. Ik kan me zelf vaak irriteren aan slechte acts die 20 minuten krijgen, terwijl je na 3 minuten vaak ook al weet of er potentie in zit of niet.

Wel zou ik het jammer vinden als je alleen investeert in de winnaar. Je zou bijvoorbeeld ook een of twee voorbereidingssessies kunnen organiseren met de geselecteerde deelnemers, waarin je tips en trics geeft. Het lijkt mij dat je je voor een optreden van 2 minuten anders voorbereid dan voor iets van 20 minuten. Misschien kun je je kandidaten daar iets over mee geven en zal het daardoor ten goede kunnen komen aan de kwaliteit van je eigen wedstrijd. Hoe kijken jullie daar tegen aan?

Ik vind de koppeling die jullie willen maken met producers en beatmakers het meest uit jullie plan springen, maar vanuit de omschrijving zie ik nog geen onverwachte aspecten in de samenwerking en/of de partners. Zijn er ook bijvoorbeeld sponsoren te vinden die bijdragen in het prijzenpakket? Of gaan jullie nog opzoek naar een mediapartner om meer bekendheid te geven aan de activiteit?

 

afbeelding van Giovanni Campbell

 

Interessant dat jullie een nieuw element willen toevoegen aan je huidige activiteit. Je beschrijft daarin dat je nu na twee edities met het concept Nederland in wil gaan. Hoe ga je dat doen, want je noemt nu vooral Brabantse partners. Hoop je daar dan ook inkomsten uit te kunnen halen? En waarin is je concept anders dan andere rapwedstrijden die in het land worden georganiseerd?