menu denk mee beslis mee maak mee

Villa Waterzooi

Beleef je omgeving met andere ogen

Kunst in de Buurt - stichting Catharijn
10 september 2016 tot 11 september 2016
beeldend 3D, fotografie, tekenen en schilderen, theater
kinderen, ouderen, volwassenen, wijkbewoners
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

programmering klaar

Door stichtingcatharijn op wo 12 jul

Na persoonlijke tegenslag bij de vrijwilligers gaat het nu toch eindelijk gebeuren. Het programma is klaar en er is een nieuwe vrijwilliger...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Villa Waterzooi

Beleef je omgeving met andere ogen

afbeelding van stichtingcatharijn

Ingediend door:

stichtingcatharijn

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
We zouden graag samenwerken en advies krijgen van het Limburgs Museum, omdat het Limburgs Museum veel voor gezinnen/kinderen organiseert

Wat ga je doen?: 

Binnen de gemeente Maasgouw zijn een aantal historische kernen: het oude vorstendom Thorn, de oude havenstad Wessem en de vestingstad Stevensweert. Daarnaast heeft Maasbracht ook nog eens de grootste binnenhaven van Europa.

Er zijn ook een aantal streekmusea in deze kernen: in Thorn en Stevensweert. Maasbracht heeft een Scheepvaartmuseum.

Om deze geschiedenis dicht bij gezinnen te brengen gaan de vrijwilligers van Kunst in de Buurt een "instore" streek festival organiseren.

Het idee is om met de musea een interessante collectie samen te stellen en die te exposeren op de Open Monumentendagen 2016. Het wordt niet alleen maar een tentoonstelling: er is ook van alles te doen. Het wordt een mix van actief en passief bezig zijn met de geschiedenis.

Samen met ouderen uit de kern Wessem duiken we in oude familie foto albums: het is een soort erfgoed op zich. Samen gaan we op zoek naar beelden uit het verleden die de cultuur van die tijd symboliseren. Deze z/w beelden worden ingekleurd om de geschiedenis van Wessem kleur te geven. Aan de hand van de foto's worden voorstellingen, workshops en spellen ontwikkeld voor de kinderen. Daarnaast wordt een 3d tour "Wessem 1650" ontwikkeld.

 

Hoe ga je te werk?: 

we willen op een speelse manier jong en oud het cultureel erfgoed van de diverse historische kernen van de gemeente laten ontdekken. Dit doen we door samen te werken met de drie streekmusea in de gemeente Maasgouw. Er wordt een gezamenlijke tentoonstelling ingericht met als thema "water" want de Maas stroomt dwars door de gemeente en speelt een belangrijke historische rol. Het is een uitdaging om de jugd en hun ouders/grootouders in het weekend naar de tentoonstelling te laten komen. Daarom willen we een actief voorprogramma, waarin de buurtbewoners in enkele maanden zelf een belangrijk gedeelte van de tentoonstelling bepalen. Kinderen gaan samen met ouderen foto's van vroeger uitzoeken. Die foto's staan voor bepaalde fenomenen van vroeger: werkende kinderen op de boerderij, oude kinderspelen enz. Deze foto's worden ingekleurd en tentoongesteld om de geschiedenis kleur te geven. Daarbij interviewen de kinderen de ouderen over de foto's voor bij de presentatie. Aan de hand van de foto's en de stukken van de streekmusea worden workshops gegeven door vrijwillige kunstenaars uit de kernen, zodat er ook van alles te doen is. Als publiekstrekker wordt een virtuele tour door de haven van Wessem gemaakt anno 1650. Vele amateur historici uit Wessem hebben daar oude kaarten voor ter beschikking gesteld om tot een historisch correcte tour te komen. Deze oude kaarten worden door hun eigenaars ook ter beschikking gesteld voor de tentoonstelling. Samen met enkele jongeren die goed met de grafische programma's kunnen omgaan wordt de tour ontwikkeld. Doordat nu al zoveel mensen meewerken aan de expositie, denken en hopen we dat we op veel bezoekers kunnen rekenen. 

Met wie werk je samen?: 

Doel van het project is om een het lokale erfgoed op een toegankelijke en actieve manier te beleven. Villa Waterzooi wordt een familietentoonstelling waar van alles te doen is. Om de verbondenheid met het eigen erfgoed te vergroten, wordt de tentoonstelling grotendeels door de buurtbewoners zelf ingericht. Daarbij worden ze ondersteund door de vrijwilligers van Kunst in de Buurt, van wie het oorspronkelijke idee afkomstig is. Deze vrijwilligers komen uit de kernen zelf. Wessem is een kleine gemeenschap. De projectleider woont in Wessem en is bekend om grote projecten zoals het Geveltoneel, waar het hele dorp aan mee werkt. De projectleider plaatste enkele posts op facebook over het nieuwe evenement en dit is direct gaan leven. Mensen bieden hulp aan, denken mee over de invulling, komen met oude foto's, oude kaarten, verhalen over vroeger, vondsten. In totaal gaat het nu om ongeveer 20 mensen (exlusief de 6 vrijwilligers van KidB en van de streekmusea).

De samenwerking met de streekmusea is van grote waarde. De musea kunnen zich profileren bij een publiek die doorgaans voor de musea lastig te bereiken is. De vrijwilligers van Kunst in de Buurt bedenken in samenspraak met de vrijwilligers van de musea diverse workshops bij de samengestelde collectie. Denk aan een rollenspel op de Tjalk, waterverven over oude foto's, foto's maken en ontwikkelen, een poppenkastspel over de Maasmeermin voor de allerkleinsten en streekgerechten koken. De workshops (met lesbrieven) krijgen de streekmusea "mee naar huis" als dank voor de medewerking, maar ook om te stimuleren in eigen museum leuke activiteiten te organiseren. 

Daarnaast kunnen we rekenen op de coaching en medewerking van de conservator van het Limburgs Museum. Ook dit museum is bereid enkele stukken ter beschikking te stellen voor ons weekend. Er is gevraagd door de vrijwilligers van de opvang van vluchtelingen om de kinderen van vluchtingen te betrekken bij het project en dat doen we natuurlijk meer dan graag.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Kunst in de Buurt zet kunst in om diverse doelgroepen met elkaar in contact te brengen. Zo zijn er projecten geweest met kinderen van heel diverse etnische achtergronden, projecten waar kinderen en ouderen samenwerken en bijvoorbeeld projecten waar kinderen samenwerken met jongeren met een verstandelijke beperking.

Kunst in de Buurt - stichting Catharijn heeft jarenlange ervaring op het gebied van community arts. De deelnemers van Kunst in de Buurt hebben met hun projecten vele prijzen en nominaties gewonnen, zoals de Kinder Cultuur Prijs van de Provincie Limburg in 2008, een nominatie Appeltje van Oranje in in 2010 en 2013. In 2011 bracht koning Willem-Alexander een werkbezoek aan Kunst in de Buurt. 

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
4 foto's uitzoeken kinderen & ouderen 10  
7 3d tour ontwikkelen Wessem 1650 12  
2 tentoonstelling 20 400
       
       
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Het project kan nu al rekenen op veel medewerking van buurtbewoners, en dat is precies waar het in onze organisatie om draait. Daarnaast hopen we te bereiken dat veel gezinnen naar de tentoonstelling komen. De betrokken streekmusea geven aan dat het voor hun een echte uitdaging is om gezinnen in de vrije tijd te trekken. We hopen dat wij met ons project de drempel om naar het museum te gaan met het gezin kunnen verlagen. daarnaast is het proces om tot de tentoonstelling te komen erg belangrijk. Doordat zoveel kinderen en ouderen al maanden bezig zijn met de voorbereidingen wordt niet alleen cultureel erfgoed erg toegankelijk gemaakt, maaar wordt de onderlinge saamhorigheid versterkt.

 

Begroting: 

We willen de bijdrage van het FCP vooral gebruiken voor de begeleiding van het project en de aanschaf van materialen. Naast de bijdrage van het Fonds voor Cultuurparticipatie loopt een aanvraag bij het Prins Bernhard Cultuurfonds en kunnen we rekenen op sponsoring van de lokale ondernemers.

Een belangrijk deel kosten zitten in de projectbegeleiding. Daarbij moet gedacht worden aan

  • het mogelijk maken en begeleiden van de verschillende ontmoetingen tussen jongeren en ouderen voor het gezamenlijk uitzoeken van de foto's,
  • het mogelijk maken en begeleiden van verschillende ontmoetingen tussen jongeren en amateurhistorici voor de bouw van de 3D tour,
  • de jongeren trainen in de grafische programma's voor de 3D tour en het digitaal inkleuren van de oude foto's,
  • het organiseren en begeleiden van werkbezoeken door de deelnemers aan (streek) archieven
  • het uiteindelijk gezamenlijk samenstellen van de tentoonstelling.
  • De projectleider zorgt voor de contacten en afspraken met de streekmusea, het Limburgs Museum en de fotoclub.
  • Daarnaast schrijft de projectleider de lesbrieven bij de workshops die ter beschikking komen voor de deelnemende streekmusea. 
Locatie(s): 
Wessem, aan de Maas, in zaaltje en monumentaal voormalig gemeentehuis

Uitslag Beslis mee

FCP35
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek40
max 50 / 79 gestemd
totaal75
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Willemijn in 't Veld

Het Fonds beoordeelt een project aan de hand van de criteria kwaliteit, samenwerking en effect. Op het snijvlak van disciplines, genres of vakgebieden ontstaan vaak interessante initiatieven, zoals dit festival maar weer eens bewijst. De samenwerking tussen de musea versterkt de  slagkracht van de organisatie en de combinatie met Open Monumentendag vergroot de zichtbaarheid van het project. De combinatie van vroeger en nu - fotoalbums, historische kaarten, 3d tour - prikkelt de verbeelding. Door ouderen en jongeren een eigen rol te geven, ontstaat een aantrekkelijk programma, dat aansluit bij de beleveningswereld van bezoekers van verschillende leeftijden. Ik ben benieuwd hoe deze ervaring de streekmusea inspireert en wellicht stimuleert tot een vervolgprogramma. Veel succes!

afbeelding van Stefanie Weijsters

Het Fonds beoordeelt het project op de criteria kwaliteit, samenwerking en effect. Het onderling verbinden van de leefwereld van oudere en jongere generaties blaast erfgoed nieuw leven in. De uitdaging ligt er nog in om ze echt in elkaars wereld te (be)trekken. Door de samenstelling van de deelnemers - o.a. vrijwilligers, bewoners, amateurhistorici, musea - en de bottom-up manier van werken, verwacht ik voldoende draagvlak in de eigen regio. De ervaring van KidB biedt vertrouwen voor de procesbegeleiding, waarbij actieve participatie van bewoners centraal staat. Het project oogt nog vrij eenmalig, maar ik hoop dat de samenwerking ook voor de musea een leerzaam traject oplevert, waarin geproefd wordt aan de kracht en energie van burgerinitiatieven om het museum te vernieuwen.

afbeelding van Stefanie Weijsters

2/2

- Ook lees ik graag nog iets nader hoe die betrokkenheid die er nu al is van bewoners er concreet uitziet; om hoeveel bewoners gaat dat, hoe zijn zij betrokken geraakt en welke rol hebben zij in deze ontwikkelfase? Dat geeft me nog iets meer zicht op de mate van draagvlak en hoe het project valt bij de doelgroep.

 

- Uit de begroting blijkt dat een flink deel van de kosten betrekking heeft op de vergoeding van de projectleider dus het is fijn om nader toegelicht te zien waarin die kosten zitten en hoe direct die gerelateerd zijn aan de activiteiten van de buurtbewoners en hun participatie in het project.

 

Verwerk je antwoorden in je plan aan de linkerzijde want dat is hetgeen we uiteindelijk beoordelen. Succes met de puntjes!

afbeelding van stichtingcatharijn

Dank je wel Stefanie, ik heb de antwoorden in het plan verwerkt. Dank voor het meedenken en vragen stellen! Sergio.

afbeelding van Stefanie Weijsters

1/2

Goeie vraag Sergio! Het einde van jullie Denk mee fase nadert. Tijd voor de puntjes op de spreekwoordelijke i. Hopelijk kan je met de volgende vragen nog je voordeel doen en dan is het bijna tijd om je verzoek tot de Beslis mee fase in te dienen.

 

- De workshops en spellen die ontwikkeld worden voor kinderen; wat moet ik me daar concreet bij voorstellen?

 

- Jullie geven aan dat de samenwerking met de streekmusea van grote waarde is, maar kan je ook aangeven wat die waarde precies is; wat dit oplevert en voor wie? Met Jij maakt het mee zijn we met name geïnteresseerd in de impact van het project op de actieve kunstbeoefening of in dit geval misschien meer de erfgoedbeleving op een actieve manier.

afbeelding van stichtingcatharijn

Beste Stefanie, Willemijn en Thijs,

hebben jullie nog tips voor het plan, of zien jullie verbeterpunten? Ik hoor dat graag.

groeten, Sergio

afbeelding van Stefanie Weijsters

Dag Sergio,
 
Jullie zetten de jongeren bij de 3D tour met name in om deze digitaal vorm te geven; ik ben benieuwd hoe zij daarin begeleid worden en door wie en of dit ontwikkelproces naast het technische ook een creatief element heeft? En hebben zij ook een rol in de samenwerking met de amateurhistorici?
 
Daarnaast ben ik benieuwd hoe verbonden inwoners van de verschillende kernen zich met elkaar voelen en welke rol dit project daarin speelt. 
afbeelding van stichtingcatharijn

Dag Stefanie,

De jongeren gaan inderdaad samenwerken met de amateurhistorici. Dat is ook nodig, want het bouwen van de 3D tour is inderdaad niet alleen een technisch iets. We moeten precies weten hoe de gebouwen er in 1650 hebben uitgezien en waar er bebouwing was. Er is veel op te maken uit de schepenakten van die tijd. Er zijn diverse branden geweest waarbij melding wordt gemaakt van het  type gebouw dat is afgebrand.

De onderlinge verbondenheid tussen de kernen is er wel, maar dit zal vooral een experimenteel karakter hebben.

afbeelding van Thijs Hazeleger

Dag Sergio,

Leuk dat het Limburgs Museum enthousiast en dit iets lijkt op te leveren voor jullie festival. Kun je nog toelichten waar het festival precies plaatsvindt, op verschillende plekken of op 1 centrale locatie? En binnen of buiten?

Verder vroeg ik me nog af hoe je de kinderen van vluchtelingen wil betrekken bij het project. Ik kan me voorstellen dat zij zich heel anders verhouden tot de streek dan de ouderen en de jongeren die daar vandaan komen. Hoe zorg je ervoor dat dit geen project op zich wordt? Of wil je dat juist graag?

Groeten Thijs

afbeelding van stichtingcatharijn

Hi Thijs,

Dank je voor je reactie en vragen. Het festival vindt plaats binnen en buiten op 3 locaties: een oude schippersboot, een gemeenschapszaaltje en het voormalige monumentale gemeentehuis.

Wat betreft de kinderen van vluchtelingen, dat zou inderdaad wel eens een project op zich kunnen worden. Ik denk dat we eerst bij wijze van experiment kleinschalig met deze kinderen aan de slag gaan. Als dat nou positief verloopt, krijgt dat ongetijfeld een grootschaliger vervolg. 

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Hoe staat het met de voortgang van jullie project? Als jullie voldoende zicht hebben op de kosten en de dekking, zou je alvast de modelbegroting kunnen invullen.

 

Is het al gelukt om contact te leggen met het Limburgs Museum?

afbeelding van stichtingcatharijn

Dag Willemijn, ja met de begroting ben ik bezig. De voorbereidingen gaan goed. Ik vind het altijd belangrijk dat een project gaat 'leven' en mensen uit zichzelf willen gaan meedoen en dat is nu in volle gang. Daar ben ik erg blij mee.

Ik ben inderdaad op bezoek geweest bij mevrouw Mostert, conservator van het Limburgs Museum. Ze was erg enthousiast over het initiatief. We hebben het uitgebreid gehad over het samenstellen van een succesvolle familietentoonstelling, doelgroep, duur enzo. Mogelijk kunnen we zelfs enkele oude en vergeten foto's (glasplaten) uit de collectie van het museum in bruikleen krijgen voor onze activiteit. Ik moet daar binnenkort contact over opnemen met degene die over de collectie gaat. Het was erg leerzaam.

afbeelding van Stefanie Weijsters

Kan je meer vertellen over het betrekken van de 10 deelnemers; wie zijn zij, hoe bereik/werf je ze, hoe vaak en intensief gaan zij iets doen (en als je daar al meer idee van hebt, wat gaan zij doen), waarom 10 deelnemers en hoe denk je aan te sluiten op hun wensen en behoeften? 

Kinderen en jongeren zijn gewend om via smartphones foto's te maken en deze online te delen; zij komen waarschijnlijk nooit meer in een fotodok om een film te "ontwikkelen". Zij hebben daarmee ook, naar ik verwacht, een hele andere beleving van en visie op foto, fotografie en fotomateriaal als erfgoed, dan oudere generaties. Wellicht ook een interessant (meer filosofisch) aanknopingspunt voor jullie project?

afbeelding van stichtingcatharijn

Hoi Stefanie, 10 deelnemers is een inschatting. Het idee was: 5 kinderen/jongeren en 5 ouderen. Werven hoeft niet, ik krijg veel vragen van ouderen of ze mee kunnen doen. We hebben ook een ouderencentrum in Wessem. De actiiviteitenbegeleidster ken ik goed. Met de bewoners hebben we eerder al eens een leuk project gedaan. Misschien zijn er nu weer ouderen van het ouderencentrum die willen meedoen. 

De jongeren gaan met de ouderen in gesprek, om iets over het leven van de oudere te weten te komen. Vervolgens gaan ze samen in de oude fotoboeken van de ouderen op zoek naar foto's, liefst met het thema water in het achterhoofd. Maar dat zal niet moeilijk zijn. Wessem had een eeuwenoud veerpont, er waren veel baggeractiviteiten, veel stratenmakers (maaskeien) waterpmpen enz

afbeelding van stichtingcatharijn

wat betreft het ontwikkelen van foto's. We willen graag de fotoclub vragen om een workshop gaatjescamera te houden: dat is een blik met een gaatje, en gevoelig papier. Ik denk een leuke activiteit voor op de expositie zelf, waarbij kinderen zelf een foto kunnen maken en ontwikkelen.

Pagina's