menu denk mee beslis mee maak mee

Huis van verzamelingen

Wonen in een droomhuis zonder dat het geld kost!

Verzamelkunst
18 juni 2016 tot 2 juli 2016
beeldend 3D, crafts, fotografie, graffitti
jongeren, kinderen, ouderen, volwassenen
onze website / check facebook
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Huis van verzamelingen

Door pet van de luij... op ma 27 jun

Pet van de Luijtgaarden’s ‘Huis van Verzamelingen’ op VerzamelaarsJaarbeurs, Blijburg Amsterdam, V&D Alkmaar, Almere stad..

UTRECHT –...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Huis van verzamelingen

Wonen in een droomhuis zonder dat het geld kost!

afbeelding van pet van de luijtgaarden

Ingediend door:

pet van de luijtgaarden

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
We zijn opzoek naar chauffeurs die de caravans willen rijden.

Wat ga je doen?: 

We willen laten zien dat je zonder geld toch in een huis kunt wonen, door samen te werken en creatief te zijn. De caravans worden getransformeerd tot een echt huis en zal van alle gemakken zijn voorzien. Normaal zijn caravan klein en zijn alle voorzieningen in een kamer. Daar hebben we een oplossing op bedacht om zes verschillende kamers te maken. Hiervoor gebruiken we zes caravans die aan elkaar gekoppeld kunnen worden. De caravans zullen van binnen volledig gestript worden en ingericht worden door verschillende amateurkunstenaars, designers, studentenen en iedereen die graag design wil maken van verzamelingen.  Zo gaan we een speciaal bed van knuffels maken waar je van de zachtheid van de speeltjes kunt genieten. Daarnaast hebben we werkkamer, waarvan de meubels bestaan uit stoelen en tafels bekleed met verzamelingen. Daarnaast zal er een keuken, inloopkast (verzameling zelfgemaakte kleding door een groot aantal verschillende beginnende mode-ontwerpers uit heel Nederland!) en badkamer gemaakt worden. 

We nodigen alle creatieven van heel Nederland op om mee te denken en mee te doen en workshop te geven en te volgen in het huis van verzamelingen! 

Tour d'Artistique

Hoe ga je te werk?: 

Na succes van Tour d’Artistique gaan we nogmaals op pad met de caravans. Dit keer met een huis van verzamelingen. De caravans zullen aan elkaar gekoppeld worden tot een een geheel. Waardoor het totaal net zo groot is als een gemiddeld huis. De bezoekers kan van de ene naar andere ruimte lopen en zich verbazen over alle verzamelingen.

Waarom een caravan?
een caravan is licht, mobiel en biedt veel ruimte. De meeste caravan worden slecht voor een korte periode in de zomer gebruikt en na jaren van trouwe dienst worden ze afgeschreven.

We willen deze caravans een derde leven geven. Nadat ze vorige jaar dienst hebben gedaan als museum zullen ze nu een deels praktischere rol krijgen als Woonkamer, badkamer, slaapkamer, studeerkamer en inloopkast en hobbykamer. Uiteraard zullen de verzamelingen in elke caravan een vooraanstaande positie innemen. Elke kamer wordt gemaakt in samenwerking met een organisatie of groep mensen. De slaapkamer zal wordt gemaakt door studenten van Cibap uit Zwolle, de hobbykamer wordt gemaakt door zorginstelling Abrona uit Zeist. Daarnaast willen we ook met een school uit de buurt samenwerken om een kamer/caravan te maken. De nieuw te maken Jugendstil caravan vol met schitterende schilderingen en idem meubelstukken die zal fun

Met wie werk je samen?: 

In alle projecten werken we met veel mensen en organisaties samen. Dat willen we ook nu weer doen!

Een aantal organisaties heeft zich al gemeld om een caravan te adopteren en er een museum van te maken, zoals King Arthur Groep en Abrona (beide zorginstellingen) , UW Reïntegratie (sociale werkplaats), een scholengemeenschap in Amersfoort, Nimeto, een MBO in Utrecht. Daarnaast zijn er veel individuele creatievelingen die meedoen. Waaronder 50 breisters uit heel Nederland en het Ouders Fonds dat breiwerk heeft gedoneerd!

De organisaties die meedoen betrekken ook weer meer mensen bij hun project. Zo wordt er een inloopkast gemaakt door een schoolklas en tientallen mensen daarbuiten werken mee om deze caravan te voorzien van zelf ontworpen kleding. Deze olievlekwerking maakt dat er honderden mensen mee kunnen doen aan dit project.

Ook werken we samen met verschillende sponsoren. Waaronder VolkerWessels die onze ruimte faciliteert en particulieren die ons spullen doneren zoals wol en hout. 

Voor iedereen die meedoet heeft het project een andere functie. De één wil gewoon lekker creatief bezig zijn naast zijn dagelijkse werkzaamheden, de ander wil zijn creatieve vaardigheden ontwikkelen of kijken waar zijn of haar interesses liggen. Ook zijn er mensen die via deze weg re-integreren in de maatschappij of het inzetten als creatieve therapie. Daarnaast zullen er door een grote groepworkshop gegeven worden die verschillen van batikken van t-shirt tot een schilderij maken van knuffels of yoga op de stoel. 

Wat is verder van belang om te weten?: 

Stichting verzamelkujnst wil verzamelingen tot kunst verheven. Daarbij stellen we ons zo laagdrempelig mogelijk op zodat iedereen de mogelijkheid krijgt om te expoeseren in een museum of ism een museale instelling.  Tot nu toe is dat elke keer zeer goed gelukt met de Cirkelvankleding in het Kröller-Müller Museum en Tour d'Artistique met verschillende musea en als extra afsluiting Lowlands!

Pet van de Luijtgaarden is verzamelkunstenaar. Sinds zijn eerste, succesvolle expositie in de Kunsthal in Rotterdam (2011), evolueert zijn omvangrijke verzameling-van-verzamelingen telkens op bijna natuurlijke wijze in een andere gedaante. Daarbij blijft wel altijd sprake van eenzelfde, herkenbaar thema: mensen - op overrompelende en creatieve wijze - bewust maken van de absurde hoeveelheid aan spullen die ze omringt. Voor meer informatie: http://petvandeluijtgaarden.nl/

 

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
3dagen workshops 100 25000
14dagen workshops 100 5000
       
       
       
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Op aanraden van Jan Jaap Knol hebben we ons gericht op dit onderdeel van FCP. Projecten staan altijd in het teken van participatie en creatieve ontwikkeling. Deelnemers kunnen hun creativiteit kwijt, ontwikkelen zich, leren vaardigheden aan, komen met anderen in contact en dragen bij aan een groter geheel waar ze trots op kunnen zijn. We halen de creativiteit in hen naar boven en laten hen ontdekken wat ze graag doen en waar ze goed in zijn. Na afloop van projecten hebben zij vaak ‘de smaak te pakken’ en keren terug bij een volgend project en/of laten ons weten dat ze doorgegaan zijn met het maken van foto’s, kleding, schilderijen enz.

Naast participatie van deelnemers zorgen we voor een zo groot mogelijk bereik bij het publiek. Door met de caravans door heel Nederland te rijden komen zoveel mogelijk mensen op een laagdrempelige manier in aanraking met kunst en creativiteit. Het maakt het leuk en toegankelijk in plaats van abstract en afstandelijk. Het maakt dat zij vervolgens eerder het initiatief zullen nemen om musea te bezoeken en/of raken geïnspireerd om zelf aan kunstbeoefening te gaan doen.

De verzamelingen die we gebruiken werken heel associatief, waardoor er veel mooie herinneringen en ontroerende verhalen naar boven komen. Het mooie aan dit project is dat deelnemers en de bezoekers deze verhalen met elkaar delen, zodat er iets gezamenlijks ontstaat. Nostalgie en gezamenlijkheid is iets waar mensen in deze tijd vaak naar op zoek zijn.

Begroting: 

Het project is belangrijk omdat we op een laagdrempelige manier in aanraking willen brengen met kunst. We gaan naar de mensen toe en proberen via workshop laten zien dat ze zelf ook creatief kunnen zijn. De gemaakte kunstwerken kunnen ze houden of kunnen we onderdeel uitmaken van de expositie..zo wordt de expositie steeds groter en stijgt ook het aantal deelnemers.

Voor mensen met weinig geld is momenteel niet veel mogelijkheid meer voor het volgen van een cretieve cursus. Wij beiden gratis workshops waarbij de deelnumers ook nog meteen een kunstwerkje hebben gemaakt. 

Daarnaast hebben we al grote groep jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt en ouderen in een sociaal isolement die meehelpen doormiddel van het schilderen inrichten en van de caravan en het breien en haken van breicaravan.

De grote actieve mensen bestaat inmiddels uit meer dan 100 mensen, verspreid over heel Nederland. Van Valkenswaard tot Enschede! En van 18 tot 75 jaar!

 

Locatie(s): 
Verzamelaarsjaarbeurs, Utrecht, Jaarbeursplein
Almere, centrum, naast stadsschouwburg
Vliegveld Groningen, Eelde

Uitslag Beslis mee

FCP25
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 116 gestemd
totaal75
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Willemijn in 't Veld

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Dit artistieke concept biedt ruimte voor creatieve ideeën van wie maar mee wil doen. Dat is mooi en waardevol, maar de summiere informatie over wie meewerkt, wie de workshops geeft, welke plannen daadwerkelijk worden uitgevoerd, maakt het plan ook wat ongrijpbaar. Wat is al concreet afgesproken, wat zijn nog voorstellen of ideeën, waar vindt dit plaats? Tip voor de toekomst: als aanvrager zou je meer sturing kunnen geven aan je projectvoorstel, zonder dat je hierdoor de mogelijkheden voor de deelnemers beperkt. Bij JMHM beoordelen we o.a. het effect van het project. Dat je op dit aspect niet of nauwelijks ingaat is risicovol, omdat je je afhankelijk maakt van de interpretatie van de lezer. In dit geval levert je dat, met enige welwillendheid, net het voordeel van de twijfel op.

afbeelding van Giovanni Campbell

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Zes caravans worden aan elkaar gekoppeld en opnieuw ingericht door o.a. designers en amateurkunstenaars, vervolgens zal deze verzameling van caravans door het land reizen. De kwaliteit en samenwerking van het project zijn helder en de beschrijving vd creatieve doelen is inzichtelijk, maar de beschrijving vd uitwisseling tussen de deelnemers onderling hadden jullie wat mij betreft uitgebreider mogen toelichten. Ook hadden de deelnemende partners wat mij betreft al in een eerder stadium mogen meedenken over een verrassende opzet vh ontwerpproces. Daarmee zou het project vraaggestuurder zijn en had je overtuigender de koppeling met de duurzame opbrengst voor de deelnemers kunnen duiden. Bij een volgende aanvraag mag je daar uitgebreider over zijn.

afbeelding van pet van de luijtgaarden

Vervolg.

We gaan zoveel mogelijk proberen om van oude- nieuwe dingen te maken. Daarvoor hebben we verschillende workshops bedacht zoals batiken van oude t-shirts, breien van restjes wol, creatief hergebruik van je verzameling, creatief met LP's en knuffelkussen maken. Naast fotografie en theater. Dit alles wordt door meerdan 10 workshopleiders gegeven.  

afbeelding van pet van de luijtgaarden

Beste Willemijn,

Mensen die workshops geven mogen zelf een bedrag vragen voor hun workshops, vandaar dat het niet op de begroting staat. We willen ze wel faciliteren met de caravans en via communicatie. Daarnaast gaan we in Amsterdam met alle mogelijke partijen samenwerken. Van de zorginstelling in Oost (Amsterade) tot de basisscholen. We willen zoveel mogelijk mensen betrekken en een zo breed mogelijk programma.

We beginnen nu officieel op 5 mei, tijdens Vrijland, een groot festival op Blijburg Amsterdam waar naar schatting tussen de 5.000 en 10.000 mensen zullen komen. Daarna blijven we er twee weken zodat we nog veel nieuwe bezoekers kunnen ontmoeten. Blijburg strand is zeker in de zomermaand vrij populair aangezien het enige echte strand is in Amsterdam.

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Door jouw toelichting snap ik nu beter hoe het initiatief in elkaar zit. Als de workshops niet binnen het project vallen, kun je de informatie onder het kopje Bereik beter aanpassen, zodat ze nauwer aansluiten bij de prestaties die je als aanvrager gaat leveren. Let er daarbij wel op dat bij deze regeling de actieve cultuurparticipatie in de vrije tijd centraal staat. We zijn op zoek naar initiatieven die de kunstbeoefening versterken of vernieuwen. Wat zou het effect van het Huis van verzamelingen op de kunstbeoefening kunnen zijn?

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Ideeën genoeg voor de inrichting van de caravans, maar ik ben benieuwd wat de workshops inhouden die onder het kopje bereik staan genoemd. Wie zijn die 100 deelnemers, wat gaan zij doen en waar en wanneer vinden deze workhops plaats? Concrete informatie maakt je project kansrijker, dus graag een update. Zou je ook willen toelichten waarom in de begroting geen post workshops staat? Sommige caravans zijn al geadopteerd, schrijf je. Welke bijdrage leveren de verschillende samenwerkingspartners zoals Nimeto, Cibap en Abrona?

 

afbeelding van Giovanni Campbell

Ik word enthousiast van je concept en je ambities, maar ik denk dat het nu nog erg gericht is op het bereiken van veel publiek en deelnemers. Dat is niet verkeerd en mag natuurlijk zeker een ambitie zijn, maar voor dit platform zou ik ook nog wat meer informatie willen krijgen over het creatieve proces om tot de inrichting van de caravans/kamers te komen met de verschillende deelnemers. Er worden diverse partijen genoemd die interesse hebben in deelname en verantwoordelijk zullen zijn voor een ruimte, maar hoe ga je de creativiteit vervolgens uit hen halen tijdens de workshops met welke professionals? En hoe zien de ontwerp- en uitvoeringsprocessen eruit inclusief de rol van de deelnemers? Zou je daar nog uitgebreider op in willen gaan?

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Een breicaravan die door veel mensen wordt ingebreid met restjes wol. Dat doet me opeens terugdenken aan het Jij maakt het mee project Brei 3 van de Theaterstraat in Amsterdam Noord. Inspiratiebron: www.jijmaakthetmee.nl/aanvraag/brei-iii

afbeelding van pet van de luijtgaarden

Bedankt voor de tip!

afbeelding van pet van de luijtgaarden

We zijn als stichting Verzamelkunst een organisatie die zoveel mogelijk mensen probeert te activeren en te verbinden met elkaar. Dit doen we inmiddels al een aantal jaar met veel succes! 

We werken vooral met amateurkunstenaars die naast hun baan of uitkering, of niks, heel graag creatief bezig willen zijn. Momenteel zijn we met ongeveer 100 mensen en dit aantal stijgt. We probleren ons breedt te richten. Zo hebben we een groep mensen uit heel Nederland die breidt voor de breicaravan. Deze caravan wordt de woonkamer en helemaal ingebreid van restjes wol. Daarnaast wordt de werkkamer geschilderd door twee amateurschilders. 

We werven via Sociale media. We hebben inmiddels een bereik van bijna 20.000 mensen! Daarnaast via Vrijwilligerscentrales en media.

afbeelding van Daniëlle Koelemij

‘Verzamelkunst’ lijkt wel van vorm te evolueren, maar kun je ook aangeven wat de inhoud vernieuwend maakt? Je meedenkvraag is wel erg praktisch van aard. Krijgen de mensen die zich als chauffeur aanmelden ook een creatieve rol toebedeeld? Ik weet dat studenten vaak een bijbaantje hebben om auto’s van A naar B te vervoeren, om vervolgens gratis met hun studenten OV naar huis te gaan. Is dat een aantrekkelijk concept voor het verplaatsen van de caravans? Of heb je mensen met een eigen auto met trekhaak nodig? (2 van 2)

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Beste Pet, laat ik mezelf kort introduceren: ik ben coach op dit interactieve platform en geef tips, adviezen en inspiratie; zodat je jouw idee voor experimentele actieve cultuurparticipatie in de vrije tijd kunt vervolmaken.

Op de ‘Jij maakt het mee’ makersmiddag heb je verteld hoe mensen kunnen participeren. De combinatie van kunstcaravans expositie en mensen die zelf kunnen meewerken aan het mooi maken van de caravans is een gouden idee. Ik ben bekend met de ‘Tour d’Artistique’ en heb zelf als toevallige bezoeker een paar keer het verrassende effect van jouw kunstzinnige caravans op het publiek mogen meemaken. (1 van 2)

afbeelding van Giovanni Campbell

Welkom op het platform. De komende tijd zal ik met jullie meedenken over jullie concept. Het uitgangspunt van de caravans vind ik boeiend, maar op dit platform richten we ons vooral op het proces waarbinnen de amateurs zich gaan ontwikkelen (als designers). Waar werf je de amateurs en wat is hun rol in het creatieve proces?