menu denk mee beslis mee maak mee

Hear my Voice!

muziekproductie rond de fusie Noordwijk(erhout)

Stichting KunstKlank
8 maart 2019 tot 17 maart 2019

€6.000

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee

Ga direct naar de reacties

Hear my Voice!

muziekproductie rond de fusie Noordwijk(erhout)

afbeelding van Stichting KunstKlank

Ingediend door:

Stichting KunstKlank

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Wij zoeken naar een vernieuwende marketing en PR strategie

Wat ga je doen?: 

De muziekproductie Hear my Voice! is het verhaal van de stem. De stem van authenticiteit en de stem van verbinding. Verbinding tussen de inwoners van Noordwijk en Noordwijkerhout in het jaar van de gemeentelijke fusie in 2019.

Stichting KunstKlank bestaat in 2019 twintig jaar. KunstKlank richt zich primair op het leveren van een bijdrage aan het versterken van het culturele klimaat in Noordwijk en het nieuwe Noordwijk. Inmiddels zijn de producties wijd en zijd bekend. Nu staat de gemeente Noordwijk aan de vooravond van een fusie met de gemeente Noordwijkerhout/De Zilk. Met dit jubileumproject wil KunstKlank bijdragen aan samenwerking, het overbruggen van verschillen, door publiek en uitvoerenden met elkaar te verbinden.

Hear my Voice! is eveneens het verhaal van het luisteren. Luisteren naar elkaar en naar díe mensen die niet vanzelfsprekend een stem hebben.

Een muzikaal project waarin diverse culturen en generaties mee kunnen zingen (11-91 jaar), begeleid door het Nationaal Kamermuziek Ensemble. Het koor wordt samengesteld uit de lokale bevolking, uit Noordwijk, Noordwijkerhout en De Zilk.

Een muzikale ervaring die harten gaat raken en mensen verbindt op een unieke locatie (de gerenoveerde kapel op het landgoed Sancta Maria) op de grens van Noordwijk en Noordwijkerhout, een historische, buitenkerkelijke omgeving. Een voor inwoners van Noordwijk/Noordwijkerhout , een vrijwel onbekend, prachtig gerestaureerd landgoed.

KunstKlank brengt binnen dit project amateurs, professionals en jong talent samen.

Musici en experimentele beeldend kunstenaars die het publiek ontroerden (‘kippenvel bezorgden’) uit de KunstKlank-producties in de afgelopen 20 jaar zijn gevraagd om als ‘special guest’ tijdens verschillende uitvoeringen hun stem te laten horen. Experimentele videokunst van Marieke van der Lippe, een bamboekunstexperiment met Maria Blaisse, draadsculpturen van Judith de Haas.

Vernieuwend is de indeling van de concertruimte met terapy zitzakken, een unieke kijk- en luisterbeleving.


 


afbeelding van Caro Burggraaf

Beste Martha,

Als startdatum van het project rekenen wij het moment waarop de deelnemers voor het eerst aan de activiteiten deelnemen, bijvoorbeeld het moment dat de repetities van start gaan. Op jullie website zie ik dat de repetities voor de muziekproductie al eerder dan 8 maart zullen starten, de datum die nu is aangegeven in de projectinformatie hier op Jij Maakt Het Mee. Om een aanvraag op Jij Maakt Het Mee te kunnen doen moet je startdatum minimaal 12 weken en maximaal 6 maanden na je aanmelding op het platform liggen.

afbeelding van Joop van van Liere

Dag Martha,

Fijn dat jullie de meedenktip om de criteria voor een succesvolle aanvraag op dit platform te delen met musici, zangers en beeldend kunstenaars in praktijk brengen.

Deze criteria zijn namelijk absoluut voorwaardelijk en doorslaggevend voor het oordeel van adviseurs of een project door kan naar de beslisfase.

Als het om het experiment gaat is het belangrijk dat je aangeeft welke risico's je neemt; wat er mis kan gaan zonder steun. Bottom-up kan blijken uit een tekst over het ontstaan van initiatief of bijdragen van deelnemers/betrokkenen in de chat. Welke reële duurzame impact verwacht je te creëren voor amateurs in hun vrije tijd? Dus ook nadat het project zijn uitvoering heeft gehad? Wat is er precies vernieuwend aan?

Wat je vraag over de tweede tip betreft denk ik aan de periode waarin ik zelf als aanvrager deelnemers aan mijn project heb gevraagd op de chat te reageren; mee te denken. Andersom plaatste ik op de website en social media van mijn project fragmenten uit de chat. Als nieuwsitem en als opwarmer voor het geval mijn project in de beslisfase zou komen.

Voor nu nog de tip echt een aantal projecten door te lezen die door mochten naar de beslisfase. Veel projecten halen dat namelijk niet omdat zij niet of onvoldoende aan de criteria voldoen.

Ik zie je/jullie reactie(s) graag tegemoet in deze chat. 

afbeelding van Stichting KunstKlank

Beste Caro en Joop, dank voor jullie reacties! Onze artistiek leider Herma van Piekeren heeft haar visie verwoord:

Een project dat harten wil raken , dat uitdrukking geeft aan wat er in de wereld niet gezegd wordt. Een project dat aandacht durft te vragen voor een werkelijkheid die iedere dag in het nieuws is, losgekoppeld van formele herinneringsdagen. De finale is gericht op de immer aanwezige hoop, onlosmakelijk verbonden met welk lijden dan ook. Het accent van Hear my Voice! ligt op de menselijke stem in al haar emoties. Verklankt in verschillende talen. Het gaat om de grootst mogelijke zeggingskracht te bewerkstelligen, waardoor participanten en publiek zich gehoord en verstaan weten. Ons doel is hen te verbinden. Wij mobiliseren de uitvoerenden grotendeels uit de lokale bevolking. Het selectiecriterium voor deelname is diversiteit. Wij selecteren instrumentalisten op hun vermogen om gevoeligheid in hun spel te leggen. Wij kiezen bijzondere erfgoedlocaties waar binnen de historische bagage gezocht wordt naar invullingen van gebruik. Kortom een beleving waarbij een beroep gedaan wordt op je luister- en invoelingsvermogen.

Zondag 4 november organiseren wij de A-MEEZING dag, een workshop zingen voor iedereen die houdt van zingen of zingen wil ontdekken. De belangstelling is al groot, alsmede de aanmeldingen voor het projectkoor voor Hear my Voice!

De samenwerking met de locaties (Sancta Maria Noordwijk en Meelfabriek Leiden) is productief. De historie van beide locaties en de nieuwe bestemmingen in 2019 zijn een schitterend uitgangspunt en bieden ruimte tot creatief denken.

Goede tip om musici, zangers en beeldend kunstenaars mee te laten denken in de criteria: experiment, bottom-up en duurzame vernieuwing in de cultuurbeoefening door amateurs in de vrije tijd.

Tweede goede tip om betrokkenen mee te laten denken via social media. Stel je een besloten facebook groep voor Joop of zijn er andere opties?
 

Martha Baalbergen, contactpersoon KunstKlank

 

afbeelding van Joop van van Liere

Als coach bij het fonds mag ik de komende weken meedenken in de ontwikkeling van je projectplan zodat het kan gaan passen binnen de criteria experiment, bottom-up en duurzame vernieuwing in de cultuurbeoefening door amateurs in de vrije tijd.

De adviseurs beoordelen uiteindelijk je plan op de potentie voor succes op dit platform en overgang van de meedenk- naar de beslisfase.

Wat vind je van het idee de stem ook als PR strategie en 'vernieuwend' marketing instrument in te zetten? De 'tamtam', 'gossip'....? Via inwoners, deelnemers/publiek? Een interessante boodschap is er al evenals bekendheid.

Welke twist zou je kunnen bedenken om de aandacht te trekken en vast te houden?

Met welk verhaal zou je het culturele klimaat kunnen versterken? Voorafgaand, tijdens en na de presentatiedatum? Het zou misschien al kunnen beginnen met deze chat - gekoppeld aan je social media bijvoorbeeld - waar iedereen die bij het project betrokken is welkom is mee te denken.

Hoe kan de locatie het verhaal onvermoed ondersteunen? De muziek? De beelden? Hoe spannend kunnen jullie het nu al maken en liefst ook houden?

Zou je de musici en experimentele beeldend kunstenaars en deelnemers kunnen vragen de genoemde criteria in hun bijdrage mee te nemen?

We lezen je reactie graag in deze chat!

afbeelding van Caro Burggraaf

Welkom op Jij Maakt Het Mee! De komende weken denk ik als adviseur van het fonds graag mee over jullie project en op welke onderdelen het eventueel aangescherpt kan worden om tot een kansrijke aanvraag te komen. Wie zal er namens jullie actief zijn op het platform?

Goed om te weten is dat Jij Maakt Het Mee gericht is op experimentele projecten die bijdragen aan de vernieuwing van de cultuurbeoefening in de vrije tijd. Kunnen jullie, in het licht van de regeling, wat meer vertellen over jullie initiatief en de deelnemers die mee zullen zingen in de muziekproductie? Hoe gaan jullie hen bijvoorbeeld bereiken en welke ontwikkeling bieden jullie hen? Op welke manier en met welke partijen werken jullie samen om het project te realiseren? Op welke wijze is deze samenwerking innovatief, biedt het de beide partijen nieuwe kansen?

Tip: aanvullingen op het plan kan je plaatsen via het tabblad ‘bewerken’-> ‘denk mee (meer projectinformatie)’. Hier vind je extra invulvelden. Ook kan je daar straks een (sluitende) begroting uploaden.

Succes!