menu denk mee beslis mee maak mee

Gulliver

een kinderrevolutie

Stichting VET
2 januari 2019 tot 27 februari 2019

€10.000

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee

Ga direct naar de reacties

Gulliver

een kinderrevolutie

afbeelding van Susanne Marx

Ingediend door:

Susanne Marx

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
De interviews met de kinderen in het project moeten op band vastgelegd worden en uitgewerkt in korte frases. Wat is een snelle methode?

Wat ga je doen?: 

In het danseducatieproject Gulliver: een kinderrevolutie geven kinderen in de leeftijd van negen tot elf jaar hun eigen ideale wijk en wereld vorm. Dit doen ze vanuit zelfgecreëerde bewegingen en teksten, als mondige personen die zelf inhoud leren maken in een serie danslessen. De kinderen werken vanuit het WIJ, vanuit de hele groep in plaats van het individu. Deze lessenreeksen monden uit in een voorstelling, naar de thematiek van het boek Gullivers reizen. Choreografe en dansdocente Susanne Marx initieert dit innovatieve danseducatieproject. Zij ontwikkelt hiermee het in 2015 gestarte traject met het toonaangevende stadsdansgezelschap ICK Amsterdam en de Docent Dansopleiding van de Theaterschool Amsterdam verder. Ze brengt de onderdelen bij elkaar in een inhoudelijk artistiek eindproduct. Stagiaires van de Theaterschool gebruiken deze werkwijzen in lessenreeksen, die zij geven met medewerking van vijf verschillende Amsterdamse basisscholen. De eindvoorstellingen vinden plaats in de stadsschouwburg (ITA) van Amsterdam onder regie van Susanne Marx. Met de directies en de (dans)docenten van de basisscholen Crescendo, De Witte Olifant, Capelle, Huibers en OBS Louis Bouwmeester zijn afspraken gemaakt, zij kennen het project en de plannen voor de lessenreeksen en willen graag meewerken aan het project. Het stadsdansgezelschap ICK levert de dansers, de toolkit, de expertise in DS/DM en begeleidt het project artistiek inhoudelijk.


afbeelding van Rob van Doggenaar

Beste Susanne,

Ook van mij van harte welkom op JMHM. Ik zal je project volgen als coach en je waar mogelijk voorzien van tips en adviezen.

Ik sluit me aan bij de vraag van Alexander. 

En daarnaast: je beschrijving van het project is nu vrij feitelijk (‘wat gaan we doen?)’. Het plan wordt sterker als je ook meer over het waarom en het hoe vertelt. Ik ben in dit verband nieuwsgierig naar het volgende. Wat wil je met het project bereiken? En op welke manier is het project innovatief? Je spreekt over ‘de werkwijzen’. Kun je daar iets meer over vertellen? Wat is de werkwijze en wat is er bijzonder aan?

Ik ben benieuwd naar je reactie.

Groeten, 

Rob

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Susanne,

Welkom bij Jij Maakt Het Mee. De komende weken denk ik als adviseur van het fonds met je mee over je project en op welke onderdelen het eventueel aangescherpt kan worden om tot een kansrijke aanvraag te komen.

Jij Maakt Het Mee is geen regeling voor educatie, maar voor cultuurparticipatie in de vrije tijd en ondersteunt daarom geen activiteiten die tijdens schooltijd of in schoolverband plaatsvinden. Uit je plan maak ik nu op dat je project gericht is op educatie in schoolverband en daardoor niet in aanmerking komt voor ondersteuning door Jij Maakt Het Mee. Klopt dat?