menu denk mee beslis mee maak mee

Eureka!

De uitvindingen rijzen de pan uit!

Theatergroep Knars
1 juli 2018 tot 1 mei 2019
beeldend 3D, crafts, tekenen en schilderen, theater
kinderen, volwassenen
onze website
€12.000

Dit project heeft subsidie ontvangen. Blijf het volgen! Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

De première van Eureka! op 22 oktober

Door Jeroen Molenaar op ma 12 nov

Nog even nagenieten van de feestelijke première!

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Eureka!

De uitvindingen rijzen de pan uit!

afbeelding van Jeroen Molenaar

Ingediend door:

Jeroen Molenaar

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Op welke manieren kunnen we ervoor zorgen dat de deelnemers en hun ouders zich alle fases van Eureka!, maar ook in eventuele volgende projecten, betrokken en verbonden blijven voelen met Knars?

Wat ga je doen?: 

Met trots kijken wij terug op voorgaande jaren waarin Theatergroep Knars een grote ontwikkeling doorgemaakt heeft; we hebben een spannende theatrale taal gevonden voor een breed publiek. In deze vorm van theater, met ambachtelijke poppen, zelf uitgevonden decors en speciaal gecomponeerde muziek, staat een alternatieve visie op de wereld waarin wij leven centraal. De voorstellingen van Knars zitten vol inspiratie uit de beeldende en geluidskunst. Uniek aan onze projecten is de collectieve maakwijze waarin wij samen met ons publiek de voorstellingen ontwikkelen. Extra bijzonder is dit op plekken en met kinderen die minder vaak in aanraking komen met deze kunstvormen.

Voor Knars is het nieuwe project dus niet de eerste voorstelling die we gaan maken samen met een hoop hulp van kinderen. Tijdens het maakproces van De Wenteltoren is het verhaal uit een Haagse wijk ontsproten en we gingen met De Centrale Geheimenbank samen met kinderen op zoek naar de betekenis van geheimen voor kinderen via diverse gesprekken. Enige ervaring is er dus al opgedaan, maar met het nieuwe project Eureka! gaan we een flinke stap verder. Kern hiervan is dat we over een veel langer traject gaan samen werken, inclusief een voortraject, activiteiten voor jonge uitvinders rond de voorstelling en een online platform.

De voorstelling

Komende oktober 2018 zal Eureka! het licht zien. Onze nieuwe voorstelling gaat over een kind genaamd Eureka (roepnaam Kaatje) die samenwoont met haar immer geïnspireerde uitvinder-ouders. Om haar heen vinden haar ouders een hele wereld uit. Soms zijn ze overenthousiast, dan weer veel te zorgzaam. Ook al bedoelen haar ouders het goed, het is voor Kaatje niet altijd even makkelijk thuis. Achter haar huis tussen de schuttingen kunnen haar ouders haar niet vinden. Hier is ze alleen en speelt ze samen met de buurtkater Leonardo da Wiskas zelf uitvindertje. Eureka! is een voorstelling over hoeveel je zelf mag ontdekken en hoeveel er op je wordt gelet, over fouten maken en uitvinden. Knars biedt een beeldende en fantasievolle voorstelling geheel zelf gemaakt en uitgevonden, die is opgebouwd uit wonderlijke uitvindingen, poppen en acteurs. De geniale vondsten knarsen, piepen, draaien, trillen en kraken tot Kaatje er tureluurs van wordt.

Met de nieuwe voorstelling Eureka! over heruitvinden en opgroeien wil Knars mensen prikkelen om op een andere manier naar de wereld en zichzelf te kijken. Kinderen moeten vandaag de dag geprikkeld worden om eigen ontdekkingen te doen, in het theater en in de eigen omgeving. Wij stimuleren ons jonge publiek om kritisch om zich heen te kijken, niet alles voor lief te nemen en om een mening te vormen over hoe dingen gaan. Daarnaast laten wij zien dat kinderen moeten ervaren dat ze zelf iets kunnen oplossen na eerdere mislukkingen en dat je zo hun creativiteit, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen vergroot.

Dit ervaart de bezoeker van Knars voor, tijdens en na de voorstelling. Wij denken namelijk dat de impact van onze voorstelling vergroot kan worden door aanvullend extra (online) activiteiten en extra verdieping. Knars heeft daarom naast de voorstellingen, een cross-mediale benadering van website, video’s, spellen en activiteiten. Knars biedt jonge bezoekers deze verschillende activiteiten aan in verschillende fases. In elke fase leveren de deelnemers een actieve bijdrage aan het project.

Activiteiten in de ontwikkelingsfase (start vanaf 1 juli)

Na een initiële start met het maken van de poppen en een opzet voor decor en scènes gaan we te rade bij onze doelgroep in samenwerking met verschillende BSO's. Wij werken samen met kinderen om uit te vinden wat hun perceptie van uitvinden anno nu is. Zij zijn de professionals als het gaat om deze zaken te bekijken vanuit het kindperspectief. Er zijn een aantal onderzoeksvragen leidend in deze fase:

- Hoe zien uitvindingen er eigenlijk uit? Wat is de “stijl” van uitvindingen?
- Hoe interpreteer je voorwerpen/apparaten? Hoe gebruik je ze? Hoe zou je ze anders kunnen gebruiken?
- Wat zijn “problemen” voor kinderen? Voor welke problemen zijn er uitvindingen nodig?
- Hoe bewegen de poppen, decorstukken? Wat klinkt er allemaal in het decor?

Samen met ons publiek zoeken we naar antwoorden op deze vragen met de volgende activiteiten:

  • We beginnen met filosofische gesprekken, (voorbereid met Marja van Rossum van Groot Denkraam) waarin we uitvinden en uitvindingen aan de tand gaan voelen met kleine groepjes kinderen. Wat maakt een uitvinding een uitvinding? Wanneer is het gelukt? Waar zijn ze voor nodig? Deze sessies sluiten kinderen af met een concluderende tekening, hierin geven de kinderen weer wat zij zelf belangrijk vonden aan wat er besproken is. Hierna leggen de kinderen dit in groepsverband uit; zij reflecteren op elkaars en hun eigen ideeën. Voor Knars levert dit een beter beeld op over waar de jonge bezoekers elk individueel belang aan hechten. Een selectie van deze tekeningen zal in de expositie mee worden genomen en/of als aanleiding worden gebruikt voor de meemaakworkshops.
  • Hierna bieden we meemaak-workshops. We duiken tijdens deze workshops het diepe in met jonge uitvinders en kunstenares Marjolijn Guldemond. Tekeningen en schetsen, dingen die tijdelijk vast zitten met tape, knijpers en draad, en dagelijkse gebruiksvoorwerpen die worden ingezet omdat die voorhanden zijn, bieden allemaal inspiratie. Tijdens de workshops nemen we bekende en minder bekende uitvindingen mee, soms uit de voorstelling, soms uit de keuken of werkplaats of soms gevonden op straat. We helpen kinderen te onderzoeken met wat de uitvindingen kunnen, hoe je ze gebruikt en waar je ze zich misschien veel beter voor kunt gebruiken. We stimuleren hun creatieve ideeën met inspirerende voorbeelden van uitvinders en andersdenkers. Dan kunnen ze aan de slag. Wij faciliteren zagen, soldeerbouten, lijmpistolen en boormachines. De jonge uitvinders gaan de uitvindingen uit elkaar halen, combineren, aanpassen en her-in-elkaar-zetten. Samen met Marjolijn Guldemond begeleiden we de kinderen in dit maakproces en stimuleren we vooral het zelf doen. Het resultaat van de meemaakworkshops wordt een bonte verzameling van prototypen, nieuwe uitvindingen en prachtige mislukkingen. De kinderen geven vervolgens uitleg over wat ze hebben veranderd en waarom. Tot slot vertellen de kinderen in een korte scènes hoe hun uitvinding Eureka kan helpen tijdens de voorstelling.

Knars ontwikkelt aan de hand van de resultaten van de ontwikkelingsfase de typische “uitvind-stijl” van de voorstelling. Daarnaast levert het ook vindingrijke uitvindingen en nieuw gebruik van bestaande spullen op. Knars streeft naar meer inzicht in de zienswijze van kinderen op techniek en problemen die opgelost moeten worden. De uitvindingen van de kinderen zullen een plek krijgen in de voorstelling (in het decor) en de geopperde ideeën krijgen een plek in het verhaal. Uiteindelijk zal tijdens Festival de Betovering de hele collectie aan uitvindingen worden geëxposeerd in het Laaktheater.

Activiteiten in de feedbackfase (start vanaf 1 september)

Tijdens de try-outs in samenwerking met verschillende theaters kijken kinderen mee en geven reacties tijdens repetities. Wat zou er anders kunnen? Hoe zou je het zelf doen? Of zijn er nog andere alternatieve eindes te verzinnen? In deze fase zal er op verschillende manieren gewerkt worden:

  • Eerst zullen er enkele open repetities zijn. Hierin zal Knars context geven en scènes spelen. Hierna gaan de deelnemers deze en vervolgende (soms zelfbedachte) scènes zelf spelen. Of ze vervangen zelf de poppen door bijvoorbeeld de rollen van ouders op zich te nemen. De deelnemers laten ons zien hoe de hoofdpersonen spreken, wat ze volgens hen voor keuzes zouden maken en waarom. Mocht het nodig zijn is er materiaal om snel iets te knutselen. Er wordt samen gezocht naar waarom je iets laat zien in een scene en hoe.
  • Na try-outs wil Knars inzicht krijgen in hoe de voorstelling wordt beleefd. Wat was er spannend of grappig? En of dat nog meer of minder kan of moet. In de nagesprekken met de deelnemers, de dramaturg, regisseur of spelers luisteren we naar suggesties van het publiek en leggen we uit wat we willen laten zien of voelen. Zowel voor de kinderen als de makers is dit een leerzaam gesprek. De kinderen zijn langer betrokken bij dit project en zullen nu zien hoe de ideeën die ze in hun hoofd hadden uiteindelijk plek hebben gekregen in de voorstelling. Samen maken we de laatste stap naar de première.

Activiteiten rond de voorstellingen (start vanaf de première oktober)

Voor Knars is een voorstelling niet een eindresultaat maar vooral het startpunt voor onze jonge bezoekers om zich onder te dompelen in onze wereld. Bij Eureka! betekent dit dat we ons publiek zelf willen laten doen en uitvinden! Om dit te bereiken zullen we tijdens de speelperiode dit op verschillende manieren stimuleren. Zo bieden we unieke activiteitendagen waar menig huis-tuin-en-keuken-uitvinders aanwezig zullen zijn, workshops worden gegeven en veel te ontdekken is. Momenteel zijn er 3 stuks gepland, namelijk bij de première tijdens de Betovering in Den Haag (20 oktober), bij de Belgische première (2 november) en bij de Uitvinders-dag in het Zuidpleintheater (6 januari). Op deze dagen zal er een wisselende aanwezigheid zijn van de onderstaande ingrediënten:

  • Een uitvind-workshop van onze decor-uitvinder Mayomaakt, waarbij er samen met kinderen wordt gemaakt en natuurlijk uitgevonden.
  • Ook zal een expo zijn van uitvindingen uit ontwikkelingsproces van schets naar uitvinding, waarbij een workshop voor het zelf bedenken en ontwerpen van nieuwe uitvindingen worden gegeven.
  • We bieden de een Vliegmachine-workshop in samenwerking met De Speelfabriek. Door het experimenteren met simpele knutselspullen in een staande windtunnel leren kinderen zelf de techniek om zwevende dingen te maken.
  • 3D-avatar-fabriek van Jasper Bos; door zelf te ontwerpen, kleuren en knippen, kunnen kinderen in 3D op de foto in deze knotsgekke uitvinding van Dr. du Bois!
  • Maak mij een pop! Van de onderdelen van het Replikaatje en nog vele anderen kunnen kinderen zelf nieuwe poppen maken en leren te spelen.

De meeste van de activiteiten zullen slechts bij deze drie dagen worden ingezet. In samenwerking met de Cultuurbuur in Rotterdam kan Knars de Uitvind-workshop in het decor omvormen tot reizende Uitvind-workshop. Op deze manier kan deze bij alle voorstellingen in de omgeving van Rotterdam worden ingezet.

Online activiteiten

Aansluitend zal Knars online aanwezig zijn in verschillende vormen. Er zal een plek zijn op de Knars-website onder het kopje TE DOEN zal het aanbod rondom Eureka! flink zijn. Verschillende zelf-bouwinstructies en spellen zullen te vinden zijn die kinderen alleen of met ouders thuis kunnen doen.

Naast deze “klassieke” vorm zal het Knars YouTube-kanaal vol komen te staan met filmpjes/vlogs van onze hoofdrolspeler (en pop) Eureka. Zij zal tijdens het maakproces tot na de première “behind the scenes” verslag doen. Waarbij zij ook enkele instructie-video’s maakt hoe bepaalde dingen in de voorstelling werken en hoe je ze zelf kan maken. Daarnaast zullen we filmpjes plaatsen van kinderen die gave uitvindingen hebben gemaakt tijdens workshops. Om dit videomateriaal te maken en kinderen te helpen zal er hulp zijn van de Tividor-fabriek en Jasper Bos Animations. Kinderen worden tot slot opgeroepen om ook zelf filmpjes te plaatsen en te delen op ons kanaal/facebook van hun eigen uitvindingen. Hiermee willen wij deelnemers nog extra stimuleren om ook thuis te maken en te experimenteren.

Hoe ga je te werk?: 

Er wordt tegenwoordig heel veel voor ons bedacht, gemaakt en ingevuld. Films, apps en apparaten, allen zijn af en uitgewerkt om ons te helpen in alle facetten van het leven. Dit geldt ook voor kinderen. Maar door zelf dingen te proberen en fouten te maken leren we juist; deze ervaringen zijn cruciaal. De afgelopen jaren is de vrijheid die kinderen krijgen om fouten te maken en daarvan te leren gemarginaliseerd. Er is te weinig tijd om je nog te vervelen en de eerste burn-out klachten van kinderen van 9 jaar zijn een feit.

Dit maakt het thema van Eureka! en bijbehorende activiteiten zo relevant. Knars wil het zelf doen en creatief denken stimuleren. Kinderen moeten geprikkeld worden om eigen ontdekkingen te doen, in het theater, maar ook in de eigen omgeving. Hoe zouden ze met hun eigen huis-tuin-en-keukenmiddelen een oplossing kunnen bedenken? Hoe zouden kinderen bijvoorbeeld zelf kunnen bijdragen om de vervuiling van de aarde te verminderen? Er is voldoende materiaal om ons heen dat hergebruikt kan worden.

Dit willen we bereiken met een nieuwe project, waarin zelf doen, zelf maken en uitvinden uitgangspunten zijn, en door onze jonge bezoekers actief te betrekken. Hiermee willen we ons publiek niet alleen in de voorstelling, maar ook in hun persoonlijke leven stimuleren om zelf na te denken, zelf te proberen, zelf te maken en zelf conclusies te trekken. We bieden onder andere try-outs aan waar de jonge bezoekers actief meedenken en meedoen, we bieden workshops voor en na de voorstelling waar zij gaan maken, maar stimuleren hen ook achteraf via de online kanalen. We bieden kleine onderzoekjes in workshops tot een plek waar eigen gemaakte filmpjes te uploaden zijn.

Het collectieve maakproces staat hierbij centraal.  Eureka! is een voorstelling over uitvinden die zelf nog uitgevonden moet worden, die vervolgens weer uitvinden mogelijk maakt en stimuleert. In het maakproces wordt er intensief samengewerkt met het publiek.

Met wie werk je samen?: 

Knars heeft een aantal belangrijke samenwerkingspartners:

Het artistieke team van Eureka!

In de ontwikkeling van Eureka! werkt Knars samen met regisseur Bram de Goeij. Hij heeft een anarchistische en speelse manier van regisseren en monteren, wat op wonderbaarlijke wijze een strak resultaat geeft. Michiel Cox schrijft het script naar aanleiding van een gezamenlijk ontwikkeld scenario. Met architect, theatermaker en beeldend kunstenaar Marjolijn Guldemond en poppenmaker Pluck Venema wordt samengewerkt op beeldend vlak. Zo worden in samenwerking met Pluck de poppen technisch verfijnd en beter uitgewerkt. Samen met Marjolijn wordt gezocht naar de uiterlijkheden die een uitvinding heeft, wat resulteert in machines waarvan de werking duidelijk zichtbaar is. Musicus Jelte van Andel bespeelt met collega’s het decor en voorziet de voorstelling van muziek.

Daarnaast wordt er samengewerkt met een aantal andere partijen in de activiteiten rondom de voorstelling, zoals Groot Denkraam, Sara Vesseur / Educatie Bureau, De Speelfabriek, Tividor-fabriek en Jasper Bos Animations.

De BSO’s

In de productie van Eureka! zijn de BSO’s hele belangrijke samenwerkingspartners; zij brengen ons in contact met ons jonge publiek. Samen met o.a. BSO De Hutspot (Rotterdam) en BSO De Lange Keizer (Delft) wordt het langere traject ingezet. Omdat een buitenschoolse opvang kinderen gemiddeld 2 a 3 middagen per week verwelkomd wordt het een soort van tweede thuis. Waar de BSO’s vroeger kozen voor eendaagse activiteiten om de kinderen ‘bezig te houden’ zijn ze om deze reden op zoek naar activiteiten onderdeel van langere trajecten die meer diepgang bieden. De activiteiten rondom Eureka! bieden de BSO’s een actief traject waarin de kinderen gestimuleerd worden in hun creatieve ontwikkeling, probleem-oplossend denken, samenwerken en reflectieve vaardigheden.

Om de samenwerking goed te starten is er reeds voor start van het project uitgebreid gesproken met leiding en de kinderen over het thema en de mogelijkheden het succesvol in te zetten.  Hieruit zijn bij voorbaat al aanmeldingen gekomen. De ateliers en repetitieruimten waar Knars werkt zijn allen op loopafstand van de verschillende BSO’s zodat er makkelijk gecombineerd kan worden. De BSO’s kunnen zich met deze activiteiten onderscheiden. Voor Knars levert de samenwerking hele belangrijke input op die gebruikt wordt in de ontwikkeling van de voorstelling. Samen met ons publiek vinden we de beste vorm uit om het verhaal te vertellen van Eureka! Daarnaast bereikt Knars op deze wijze weer een brede oudersschare als mogelijk publiek.

En niet te vergeten de Theaters!

Bij ons zijn de theaters niet alleen partijen die een lege zwarte doos ter beschikking stellen of voor PR doeleinden goed uitkomen. Zij hebben allen een eigen specifieke kwaliteit en doelgroep die goed bij ons project past. Het is natuurlijk niet vernieuwend om als theatergroep samen te werken met een theater maar hoe we dat in dit project doen is niet vanzelfsprekend. Ook is de wijze van samenwerken zeer verschillend per theater. Waar we met het Laaktheater in eerste instantie flink veel hebben aan de achterban; een enthousiaste groep kinderen en volwassenen uit het Laakkwartier die graag mee denken en helpen. WIj verwachten van hen veel inspraak en feedback. Daarnaast is het Laaktheater onderdeel van Festival De Betovering (het grootste jeugdtheaterfestival van Nederland). Dit is een podium waar Knars zich samen met zijn meemakers graag presenteert. Niet alleen de voorstelling maar ook een expositie van uitvindingen bedacht tijdens de meemaakworkshops krijgen hier een plek.

Met Theater Zuidplein is de samenwerking van een andere aard. In overleg zijn we gekomen tot het creëren van een klein evenement: De Uitvindersdag! Op deze dag draait alles om zelf doen en zelf uitvinden. Theater Zuidplein wil met haar voorstellingen haar publiek beroeren, bewegen en verbinden. Activiteiten die een theaterbezoek extra diepgang geven hebben zij graag in huis en hiermee vervullen ze ook hun stadse functie van cultuuranker. Daarnaast wordt er bij alle Rotterdamse theaters extra ruimte gemaakt voor de reizende workshop. Theaters bieden tegenwoordig graag meer dan alleen passief kijken naar voorstelling. Meedoen, meekijken, meepraten, das pas meemaken!

Bereik: 

aantal

activiteit

aantal deelnemers

aantal bezoekers

6

Gesprekken

60

 

8

Meemaak-worshops

64

 

4

Try-out met actieve deelname publiek

320

 

3

Uitvinddag met diverse workshops

300

 
 

Reizende Uitvind-worshop

500

 

1

Online platform

1600

 

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Zoals al eerder gezegd maken wij ons zorgen om de vrijheid van de kinderen vandaag de dag om zelf te proberen. Met onze activiteiten en de voorstelling Eureka! proberen we kinderen, en misschien nog wel meer de ouders, wakker te schudden en te stimuleren om dingen lekker zelf te gaan doen, maken en proberen. Omdat wij niet alleen in theaters spelen maar ook op scholen geven wij extra aandacht aan verdieping en reflectie na de voorstelling en dit gebeurt online. Op deze manier kunnen we kinderen van zo genoemde “cultuurmijders” bereiken en blijven inspireren.

Wij denken dat het project op verschillende manieren een positieve weerslag op de kinderen. We geven de kinderen de kans om zelf te creëren, om mee te denken en om uiteindelijk het resultaat terug te zien en hier zelf ook weer over te reflecteren. Op deze manier creëren we betrokkenheid en de daarmee samenhangende verantwoordelijkheid; ze maken keuzes die ertoe doen en tegelijkertijd creëren we ruimte voor proberen en fouten maken. Het uiteindelijke resultaat kunnen de deelnemers terugzien in een reizende voorstelling wat andere kinderen weer kan inspireren. Met de kinderen creëren we een nieuw soort theater; we maken voorstellingen die middenin de belevingswereld van kinderen staan omdat de wereld samen met hen wordt bedacht, geen sprookjes of droog realisme. Het is het best te omschrijven als magisch realistisch; het speelt zich af in het hier en nu, maar alles is mogelijk de hoofden van onze meemakers.

Met het project willen we de deelnemers aan ons en ons creatieve proces binden en betrokkenheid stimuleren. Voor Knars levert dit ook ontzettend veel op. We willen altijd in gesprek blijven over wat we doen, wat kinderen er in zien en hoe ze daar over denken. We starten ideeën over voorstellingen altijd vanuit een beweging die we zien in de maatschappij. Om onze eigen vooroordelen te testen aan de realiteit is het voor ons belangrijk en noodzakelijk daar een gesprek over te voeren. Met taal, met beweging en met dingen maken onderzoeken wij het onderwerp en krijgt het volume. Hiermee kunnen wij boetseren tot er een verhaal staat dat niet alleen uit ons eigen hoofd komt. Wij leren heel veel van het samenwerken met kinderen.

Begroting: 

FCP zou met deze bijdrage de activiteiten in de ontwikkelingsfase, in de feedbackfase en de activiteiten rond en na de voorstelling mogelijk maken.

Locatie(s): 
op verschillende locaties door het hele land

Uitslag Beslis mee

FCP28
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 102 gestemd
totaal78
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Martine Rippen

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Met de voorstelling Eureka! willen jullie als theatergroep een verdiepingsslag maken met betrekking tot het collectieve maakproces. Jullie hebben hier in bepaalde mate ervaring mee, maar willen dit met Eureka! bewust verbreden en verdiepen; dat spreekt aan! De aanvraag is dan ook bewust en specifiek gericht op ‘nieuwe’ activiteiten binnen de ontwikkelingsfase, feedbackfase en de (online) activiteiten. Hierbij spreken vooral de ontwikkelingsfase en de feedbackfase tot de verbeelding omdat hier de wisselwerking tussen deelnemers en makers tastbaar gemaakt is. Waardevol is de samenwerking met de BSO’s. Door de kinderen op verschillende manieren actief bij de voorstelling te betrekken zullen ze het gevoel krijgen om mede-eigenaar te zijn. Omdat jullie kiezen voor een langdurig traject, zullen de kinderen intensiever begeleid en geprikkeld worden waardoor de verwachting is dat dit project van impact zal zijn op hun (artistieke) ontwikkeling. Mede door de verschillende professionals, kan er geconcludeerd worden dat de artistieke kwaliteit ruimschoots aanwezig is. Wat in mindere mate belicht is in deze aanvraag is de impact van Eureka! op het cultuurklimaat in de gemeente/regio en een eventueel vervolgtraject met de nieuw opgedane contacten op de BSO's? Mogelijk hebben jullie hier ideeën over en kunnen jullie hier nog een toelichting op geven op de blog. In ieder geval veel plezier en succes!

afbeelding van Alexander Klapwijk

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Met Eureka! Willen jullie een theatervoorstelling maken, waarbij het publiek – en dan vooral de kinderen – een belangrijke bijdrage leveren aan de voorstelling. Dat is niet nieuw voor Knars. Wat wel nieuw is, is het gestructureerde, lange traject dat jullie met die kinderen aangaan. Daarbij werken jullie samen met BSO’s en de theaters. Jullie bieden Meemaakworkshops aan en reizende Uitvindworkshops, die naar de repetities toewerken, waar kinderen invloed kunnen uitoefenen op de uiteindelijke voorstelling. Dat klinkt erg stimulerend voor de kinderen. Ik heb vertrouwen in de artistiek-inhoudelijke kwaliteit en ook organisatorisch lijken jullie de boel op orde te hebben. Het plan getuigt van originaliteit en de samenwerking is voor alle partijen interessant. Over de impact heb ik nog wel wat lichte twijfels, de inspanning lijken nu vooral voorafgaand aan de voorstellingg plaats te vinden, maar wat zou het mooi zijn als de kinderen ook na afloop van het project begeleid zouden worden bij de nieuwe culturele interesses die jullie gewekt hebben. Al met al een mooi plan, ik wens jullie succes met het maken.

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Jeroen,

Zoals je al schreef is het langere traject dat jullie aanbieden (dus de activiteiten in de feedbackfase en de workshops) het vernieuwende onderdeel van jullie plan. Alleen dat deel kan Jij Maakt Het Mee eventueel ondersteunen. Je aanvraag richt zich naast dat deel echter op de gehele voorstelling. 

De kosten voor het maken van de voorstelling zijn niet subsidiabel, want die vallen onder jullie reguliere activiteiten. Als ik naar de begroting kijk, zijn de kosten voor deze onderdelen te laag om het aangevraagde bedrag te rechtvaardigen. Mijn eerste tip is daarom om heel kritisch naar je begroting te kijken en, die aan te passen en/of een lager bedrag aan te vragen.

Mijn tweede tip gaat over de samenwerkingen die jullie aangaan. Jij Maakt Het Mee is op zoek naar projecten waarin op een innovatieve en vernieuwende wordt samengewerkt. Een theatergroep die samenwerkt met een theater is niet bepaald innovatief te noemen. Als je iemand inhuurt (zoals bijvoorbeeld Sara Vesseur/ Educatie Bureau), dan zien we dat niet als een samenwerking. Publiek is ook geen samenwerkingspartner, wij zoeken een organisatie waarmee jullie gaan samenwerken. Zoals bv de BSO's. Hoe krijgt die samenwerking vorm? In welke behoefte van de BSO voorziet die? Ik raad je aan om meer op de voor ons relevante samenwerkingen te focussen.

Al met al denk ik dat het goed is om de criteria van het fonds nog even goed te bekijken en je plan zo te herschrijven dat het daar beter op aansluit dan nu. Want zoals het plan nu is, is het wat te veel gericht op de voorstelling en te weinig op de subsidiabele aspecten. 

afbeelding van Jeroen Molenaar

Beste Alexander,

Dank voor al je tips. Zoals je kan zien hebben wij de aanvraag aangepast. Hopelijk beantwoorden we op deze manier ook je vragen

Hierbij willen we benadrukken dat het langere traject niet alleen vernieuwend is door de ontwikkelings- en feedbackfase, ook de actieve workshops rond de voorstelling (tijdens de uitgebreide uitvinddagen bijv.) en het online platform zijn nieuwe elementen in dit project. Voor Knars (maar ook in het veld) is het een geheel nieuwe stap om kinderen na de voorstelling aan te sporen om thuis aan de slag te gaan met maken, uitvinden en het online delen. We willen het zelf doen stimuleren; met de diverse (online) activiteiten in de verschillende fases prikkelen we kinderen zelf ontdekkingen te doen, in het theater, maar juist ook in de eigen omgeving.
Wij vragen bij het Fonds voor de Cultuurparticipatie een bijdrage voor de activiteiten in de ontwikkelingsfase, in de feedbackfase en de (online) activiteiten rond en na de voorstelling. Wij hebben de begroting wat aangepast om zo de kosten voor deze activiteiten overzichtelijker te presenteren.

Het stuk over de samenwerkingen is ook aangepast. Je hebt gelijk dat de BSO’s voor ons erg belangrijke partners zijn; een samenwerking die ons, maar ook hen veel te bieden heeft. Het is daarnaast natuurlijk niet vernieuwend om als theatergroep samen te werken met een theater, maar hoe we dat in dit project doen is niet vanzelfsprekend. We hopen dat de aanpassing dit verduidelijkt.

 

Met vriendelijke groet,

Jeroen

afbeelding van Diane Frenay

Ha Jeroen, kun je iets meer inzoomen op dat collectief maken; een try out is namelijk een voorstelling die bijna klaar is en dan voor publiek wordt gespeeld om de laatste dingetjes erin te verbeteren. Als het publiek wordt betrokken bij het hele maakproces begint dat ook bij het begin; kun je dat begin een beetje visualiseren? begint dat met een workshop en zoja wat gebeurt daar in?

 

afbeelding van Jeroen Molenaar

Beste Diane,

Voor ons zijn de filosofische en de meemaakworkshops de momenten waar het collectieve maakproces echt centraal staat. Ik zal dit in de aanvraag duidelijker proberen te verwoorden. De feedbackfase is eigenlijk onderverdeeld in twee delen; een ontwikkelingstraject en de activiteiten rond de try-outs (waar de naam feedbackfase wat verwarrend werkt). Ik hoop dat de aanpassingen het verduidelijken.

Groet!

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Jeroen,

Welkom bij Jij Maakt Het Mee. De komende weken denk ik als adviseur van het fonds met je mee over je project en op welke onderdelen het eventueel aangescherpt kan worden om tot een kansrijke aanvraag te komen.

Je wil met Theatergroep Knars een voorstelling maken voor kinderen en hun ouders, over heruitvinden en opgroeien. Daarvoor hebben jullie een collectieve maakwijze ontwikkeld, waarbij ook het publiek betrokken is. 

Wat maakt deze productie anders en vernieuwend ten opzichte van vorige producties? Terugkerende activiteiten zijn helaas niet subsidiabel vanuit de Jij Maakt Het Mee-regeling. Tip is dus om je in de aanvraag vooral te richten op de voor jullie vernieuwende aspecten van dit project.

afbeelding van Jeroen Molenaar

Beste Alexander,

Dank voor jouw bericht. Naast dat Eureka! een geheel nieuwe voorstelling is dat een nieuw thema aankaart, waarin zelf doen, zelf maken en uitvinden centraal staan, is het langere traject wat wij aanbieden vernieuwend aan dit project. We betrekken de bezoekers nog actiever bij de voorstelling. In dit traject bieden we meer try-outs aan waar de jonge bezoekers actief meedenken en meedoen, we bieden workshops voor en na de voorstelling waar zij gaan maken, maar stimuleren hen ook achteraf via de online kanalen. In al deze facetten staan meedoen en meemaken meer centraal dan ooit tevoren. Eerdere voorstellingen waren vooral gericht op actief meedenken, met Eureka! gaan we een stap verder in het collectieve maakproces. 

Als je nog meer vragen hebt, horen wij dit graag. Aankomende week zullen wij de informatie over Eureka! verder uitbreiden.

Groet,

Jeroen

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Jeroen,

Ik zie je aanpassingen en aanvullingen tegemoet! 

groeten,

Alexander

afbeelding van Ronald Hueskens

Beste Jeroen en medeknarses,

Allereerst aangenaam kennis te maken via dit project, maar ook jullie website. Het oogt avontuurlijk spannend en ik heb zin er in te duiken. De thematiek van Eureka spreekt mij aan; waar vind je (nog) ruimte om zelf te mogen ontdekken als de hele wereld al voor je geregeld lijkt? Ik vind de voorstelling absoluut interessant voor het onderwijs. Ik zie op jullie website dat jullie niet onbekend zijn met schoolvoorstellingen, dus dat is mooi. In hoeverre hebben jullie kennis van het onderwijs om daar bij aan te sluiten? Zijn er al concrete ideeën om de voorstelling met workshops aan te bieden in de school, naast de B.S.O.? Hooks zijn o.m. de aandacht voor 21e-eeuwse vaardigheden, wetenschap & technologie en dan met name het maakonderwijs. Met concrete uitwerking van de voorstelling richting zoiets als de kerndoelen, zou je een effectief uitkoopproduct voor het basisonderwijs kunnen realiseren waarin kinderen samen met hun meesters en juffen aan de slag gaan - samen beleven, spelen, maken. Dat mag meer in het onderwijs. Eureka heeft alle potentie daartoe, mits jullie dat zien zitten. Ik ben nieuwsgierig in hoeverre jullie hier (al) gedachten over hebben. Succes!

Ronald Hueskens, docent dans, drama, cultuuronderwijs, student master kunsteducatie.

afbeelding van Jeroen Molenaar

Beste Ronald,

Dank voor jouw bericht! Wij zijn ons zeker bewust van de overeenkomsten die de thema’s van Eureka! hebben met de 21e-eeuwse vaardigheden. Er wordt tegenwoordig heel veel voor ons bedacht, gemaakt en ingevuld. Films, apps en apparaten, allen zijn af en uitgewerkt om ons te helpen in alle facetten van het leven. Dit geldt ook voor kinderen. Knars wil probleemoplossend en creatief denken stimuleren. Als onderdeel van de 21th century skills worden zij gezien als vaardigheden die in de toekomst essentieel zijn. Kinderen moeten juist geprikkeld worden om eigen ontdekkingen te doen, in het theater, maar ook in de eigen omgeving. Hoe zouden ze met hun eigen huis-tuin-en-keukenmiddelen een oplossing kunnen bedenken? Hoe zouden kinderen bijvoorbeeld zelf kunnen bijdragen om de vervuiling van de aarde te verminderen? Er is voldoende materiaal om ons heen dat hergebruikt kan worden.

Omdat het platform Jij maakt het mee zich niet richt op de activiteiten binnen schooltijden worden deze activiteiten hier niet benoemd, maar wij zeker actief op scholen. Zo worden er verschillende activiteiten en een brede lesbrief ontwikkeld. Hierin staan Zelf doen en Uitvinden natuurlijk centraal.

Nogmaals dank voor je bericht en vriendelijke groet,

Jeroen