menu denk mee beslis mee maak mee

Eureka!

De uitvindingen rijzen de pan uit!

Theatergroep Knars
1 juli 2018 tot 1 mei 2019
beeldend 3D, crafts, tekenen en schilderen, theater
kinderen, volwassenen
onze website
€15.000

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee

Ga direct naar de reacties

Eureka!

De uitvindingen rijzen de pan uit!

afbeelding van Jeroen Molenaar

Ingediend door:

Jeroen Molenaar

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Op welke manieren kunnen we ervoor zorgen dat de deelnemers en hun ouders zich alle fases van Eureka!, maar ook in eventuele volgende projecten, betrokken en verbonden blijven voelen met Knars?

Wat ga je doen?: 

Met trots kijken wij terug op voorgaande jaren waarin Theatergroep Knars een grote ontwikkeling doorgemaakt heeft; we hebben een spannende theatrale taal gevonden voor een breed publiek. In deze vorm van theater, met ambachtelijke poppen, zelf uitgevonden decors en speciaal gecomponeerde muziek, staat een alternatieve visie op de wereld waarin wij leven centraal. De voorstellingen van Knars zitten vol inspiratie uit de beeldende en geluidskunst. Uniek aan onze projecten is de collectieve maakwijze waarin wij samen met ons publiek de voorstellingen ontwikkelen. Extra bijzonder is dit op plekken en met kinderen die minder vaak in aanraking komen met deze kunstvormen.

Komende oktober 2018 zal Eureka! het licht zien. Onze nieuwe voorstelling gaat over een kind genaamd Eureka (roepnaam Kaatje) die samenwoont met haar immer geïnspireerde uitvinder-ouders. Om haar heen vinden haar ouders een hele wereld uit. Soms zijn ze overenthousiast, dan weer veel te zorgzaam. Ook al bedoelen haar ouders het goed, het is voor Kaatje niet altijd even makkelijk thuis. Achter haar huis tussen de schuttingen kunnen haar ouders haar niet vinden. Hier is ze alleen en speelt ze samen met de buurtkater Leonardo da Wiskas zelf uitvindertje. Eureka! is een voorstelling over hoeveel je zelf mag ontdekken en hoeveel er op je wordt gelet, over fouten maken en uitvinden. Knars biedt een beeldende en fantasievolle voorstelling geheel zelf gemaakt en uitgevonden, die is opgebouwd uit wonderlijke uitvindingen, poppen en acteurs. De geniale vondsten knarsen, piepen, draaien, trillen en kraken tot Kaatje er tureluurs van wordt.

Met de nieuwe voorstelling Eureka! over heruitvinden en opgroeien wil Knars mensen prikkelen om op een andere manier naar de wereld en zichzelf te kijken. Kinderen moeten vandaag de dag geprikkeld worden om eigen ontdekkingen te doen, in het theater en in de eigen omgeving. Wij stimuleren ons jonge publiek om kritisch om zich heen te kijken, niet alles voor lief te nemen en om een mening te vormen over hoe dingen gaan. Daarnaast laten wij zien dat kinderen moeten ervaren dat ze zelf iets kunnen oplossen na eerdere mislukkingen en dat je zo hun creativiteit, zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen vergroot.

Dit ervaart de bezoeker van Knars voor, tijdens en na de voorstelling. Wij denken namelijk dat de impact van onze voorstelling vergroot kan worden door aanvullend extra (online) activiteiten en extra verdieping. Knars heeft daarom naast de voorstellingen, een crossmediale benadering van website, video’s, spellen en activiteiten. Knars biedt jonge bezoekers deze verschillende activiteiten aan in verschillende fases. In elke fase leveren de deelnemers een actieve bijdrage aan het project.  

Activiteiten in de feedbackfase (start vanaf 1 juli)

Na een initiële start met het maken van de poppen en een opzet voor decor en scènes gaan we te rade bij onze doelgroep in samenwerking met verschillende BSO's (de gesprekken en meemaak-workshops) en tijdens de try-outs in samenwerking met verschillende theaters. Tijdens de feedbackfase kijken kinderen mee en geven reacties tijdens repetities en meemaak-workshops. Wat zou er anders kunnen? Hoe zou je het zelf doen? Of zijn er nog andere alternatieve eindes te verzinnen? In deze fase zal er op verschillende manieren gewerkt worden:

  • We beginnen met filosofische gesprekken, (voorbereid met Marja van Rossum van Groot Denkraam) waarin we uitvinden en uitvindingen aan de tand gaan voelen met kleine groepjes kinderen. Wat maakt een uitvinding een uitvinding? Wanneer is het gelukt? Waar zijn ze voor nodig? Deze sessies sluiten kinderen af met een concluderende tekening waarin ze de voor hen belangrijkste dingen uitwerken.
  • Ook bieden we meemaak-workshops. Hierin nemen we bekende en minder bekende uitvindingen mee, sommigen uit de voorstelling, sommigen die zijn afgedankt. We gaan onderzoeken wat ze kunnen, hoe je ze gebruikt en waar je ze misschien nog meer voor zou kunnen gebruiken. Vervolgens gaan we de uitvindingen waar nodig uit elkaar halen en aanpassen, samenvoegen en her-in-elkaar-zetten. In een korte scène vertellen kinderen aan elkaar hoe hun uitvinding Eureka kan helpen tijdens de voorstelling.
  • Met de try-outs vraagt Knars antwoord op de vraag: hoe zou jij deze voorstelling laten eindigen? Door middel van spel of tekeningen vraagt Knars om suggesties voor alternatieve eindes.
  • Na try-outs wil Knars inzicht krijgen in hoe de voorstelling wordt beleefd en waar nog behoefte is aan verandering, dit doen we door middel van korte workshops en gesprekken.

 

Activiteiten rond de voorstellingen (start vanaf de première oktober)

Voor Knars is een voorstelling niet een eindresultaat maar vooral het startpunt voor onze jonge bezoekers om zich onder te dompelen in onze wereld. Bij Eureka! betekent dit dat we ons publiek zelf willen laten doen en uitvinden! Om dit te bereiken zullen we tijdens de speelperiode dit op verschillende manieren stimuleren. Zo bieden we unieke activiteitendagen waar menig huis-tuin-en-keuken-uitvinders aanwezig zullen zijn, workshops worden gegeven en veel te ontdekken is. Momenteel zijn er 3 stuks gepland, namelijk bij de première tijdens de Betovering in Den Haag (20 oktober), bij de Belgische première (2 november) en bij de Uitvinders-dag in het Zuidpleintheater (6 januari). Op deze dagen zal er een wisselende aanwezigheid zijn van de onderstaande ingrediënten:

  • Een uitvind-workshop van onze decor-uitvinder Mayomaakt, waarbij er samen met kinderen wordt gemaakt en natuurlijk uitgevonden.
  • Ook zal een expo zijn van uitvindingen uit ontwikkelingsproces van schets naar uitvinding, waarbij een workshop voor het zelf bedenken en ontwerpen van nieuwe uitvindingen worden gegeven.
  • We bieden de een Vliegmachine-workshop in samenwerking met De Speelfabriek. Door het experimenteren met simpele knutselspullen in een staande windtunnel leren kinderen zelf de techniek om zwevende dingen te maken.
  • 3D-avatar-fabriek van Jasper Bos; door zelf te ontwerpen, kleuren en knippen, kunnen kinderen in 3D op de foto in deze knotsgekke uitvinding van Dr. du Bois!
  • Maak mij een pop! Van de onderdelen van het Replikaatje en nog vele anderen kunnen kinderen zelf nieuwe poppen maken en leren te spelen.

De meeste van de activiteiten zullen slechts bij deze drie dagen worden ingezet. In samenwerking met de Cultuurbuur in Rotterdam kan Knars de Uitvind-workshop in het decor omvormen tot reizende Uitvind-workshop. Op deze manier kan deze bij alle voorstellingen in de omgeving van Rotterdam worden ingezet.

 

Online activiteiten

Aansluitend zal Knars online aanwezig zijn in verschillende vormen. Er zal een plek zijn op de Knars-website onder het kopje TE DOEN zal het aanbod rondom Eureka! flink zijn. Verschillende zelf-bouw instructies en spellen zullen te vinden zijn die kinderen alleen of met ouders thuis kunnen doen.

Naast deze “klassieke” vorm zal het Knars youtube-kanaal vol komen te staan met filmpjes/vlogs van onze hoofdrolspeler (en pop) Eureka. Zij zal tijdens het maakproces tot na de première “behind the scenes” verslag doen. Waarbij zij ook enkele instructie-video’s maakt hoe bepaalde dingen in de voorstelling werken en hoe je ze zelf kan maken. Daarnaast zullen we filmpjes plaatsen van kinderen die gave uitvindingen hebben gemaakt tijdens workshops. Om dt videomateriaal te maken en kinderen te helpen zal er hulp zijn van de Tividor-fabriek en Jasper Bos Animations. Kinderen worden tot slot opgeroepen om ook zelf filmpjes te plaatsen en te delen op ons kanaal/facebook van hun eigen uitvindingen. Hiermee willen wij deelnemers nog extra stimuleren om ook thuis te maken en te experimenteren. 

     

Hoe ga je te werk?: 

Er wordt tegenwoordig heel veel voor ons bedacht, gemaakt en ingevuld. Films, apps en apparaten, allen zijn af en uitgewerkt om ons te helpen in alle facetten van het leven. Dit geldt ook voor kinderen. Maar door zelf dingen te proberen en fouten te maken leren we juist; deze ervaringen zijn cruciaal. De afgelopen jaren is de vrijheid die kinderen krijgen om fouten te maken en daarvan te leren gemarginaliseerd. Er is te weinig tijd om je nog te vervelen en de eerste burn-out klachten van kinderen van 9 jaar zijn een feit.

Dit maakt het thema van Eureka! en bijbehorende activiteiten zo relevant. Knars wil het zelf doen en creatief denken stimuleren. Kinderen moeten geprikkeld worden om eigen ontdekkingen te doen, in het theater, maar ook in de eigen omgeving. Hoe zouden ze met hun eigen huis-tuin-en-keukenmiddelen een oplossing kunnen bedenken? Hoe zouden kinderen bijvoorbeeld zelf kunnen bijdragen om de vervuiling van de aarde te verminderen? Er is voldoende materiaal om ons heen dat hergebruikt kan worden.

Dit willen we bereiken met een nieuwe project, waarin zelf doen, zelf maken en uitvinden uitgangspunten zijn, en door onze jonge bezoekers actief te betrekken. Hiermee willen we ons publiek niet alleen in de voorstelling, maar ook in hun persoonlijke leven stimuleren om zelf na te denken, zelf te proberen, zelf te maken en zelf conclusies te trekken. We bieden onder andere try-outs aan waar de jonge bezoekers actief meedenken en meedoen, we bieden workshops voor en na de voorstelling waar zij gaan maken, maar stimuleren hen ook achteraf via de online kanalen. We bieden kleine onderzoekjes in workshops tot een plek waar eigen gemaakte filmpjes te uploaden zijn.

Het collectieve maakproces staat hierbij centraal.  Eureka! is een voorstelling over uitvinden die zelf nog uitgevonden moet worden, die vervolgens weer uitvinden mogelijk maakt en stimuleert. In het maakproces wordt er intensief samengewerkt met het publiek.

Met wie werk je samen?: 

Knars heeft een aantal belangrijke samenwerkingspartners:

Het artistieke team van Eureka!

In de ontwikkeling van Eureka! werkt Knars samen met regisseur Bram de Goeij. Hij heeft een anarchistische en speelse manier van regisseren en monteren, wat op wonderbaarlijke wijze een strak resultaat geeft. Michiel Cox schrijft het script naar aanleiding van een gezamenlijk ontwikkeld scenario. Met architect, theatermaker en beeldend kunstenaar Marjolijn Guldemond en poppenmaker Pluck Venema wordt samengewerkt op beeldend vlak. Zo worden in samenwerking met Pluck de poppen technisch verfijnd en beter uitgewerkt. Samen met Marjolijn wordt gezocht naar de uiterlijkheden die een uitvinding heeft, wat resulteert in machines waarvan de werking duidelijk zichtbaar is. Musicus Jelte van Andel bespeelt met collega’s het decor en voorziet de voorstelling van muziek.

Daarnaast wordt er samengewerkt met een aantal andere partijen in de activiteiten rondom de voorstelling, zoals Groot Denkraam, Sara Vesseur / Educatie Bureau, De Speelfabriek, Tividor-fabriek en Jasper Bos Animations.

Het publiek

In de productie van Eureka! is ons publiek een hele belangrijk samenwerkingspartner. Denk hierbij aan alle kinderen bij de workshops (o.a. van de BSO’s De Lange Keizer in Delft, Komkids in Schiedam en BSO Fatima in Tilburg). Zij denken mee en maken uitvindingen die eventueel gebruikt worden in de voorstelling. Maar ook de bezoekers bij de try-outs leveren een belangrijke bijdrage. Er worden hier gezamenlijk keuzes gemaakt over het verloop en het einde van de voorstelling.

Het publiek wordt gestimuleerd in haar creatieve ontwikkeling, probleem-oplossend denken, samenwerken en reflectieve vaardigheden. Ze krijgen inzicht in een creatief proces en de mogelijkheid tot meedenken en meebeslissen. Voor Knars levert dit hele belangrijke input op die gebruikt wordt in de ontwikkeling van de voorstelling. Samen met ons publiek vinden we de beste vorm uit om het verhaal te vertellen van Eureka!

En niet te vergeten de Theaters!

Bij ons zijn de theaters niet alleen partijen die een lege zwarte doos ter beschikking stellen of voor PR doeleinden goed uitkomen. Zij hebben allen een eigen specifieke kwaliteit en doelgroep die goed bij ons project past. Het Laaktheater staat midden in de wijk, maar is ook onderdeel van het Nederlands grootse jeugdfestival de Betovering. Theater Zuidplein wil graag een innovatief en breed gedragen Uitvinders-dag mee organiseren,  Ruimte in Beweging wil juist met Eureka! de BSO’s in de buurt aantrekken en meer bekendheid genereren. Door de extra activiteiten rond Eureka! werken we samen op een manier die beiden partijen voordeel oplevert.  Daarnaast wordt er bij alle Rotterdamse theaters extra ruimte gemaakt voor de reizende workshop. Theaters bieden tegenwoordig graag meer dan alleen passief kijken naar voorstelling. Meedoen, meekijken, meepraten, das pas meemaken!

Bereik: 

aantal

activiteit

aantal deelnemers

aantal bezoekers

6

Gesprekken

60

 

8

Meemaak-worshops

64

 

4

Try-out met actieve deelname publiek

320

 

3

Uitvinddag met diverse workshops

300

 
 

Reizende Uitvind-worshop

500

 

1

Online platform

1600

 

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Zoals al eerder gezegd maken wij ons zorgen om de vrijheid van de kinderen vandaag de dag om zelf te proberen. Met onze activiteiten en de voorstelling Eureka! proberen we kinderen, en misschien nog wel meer de ouders, wakker te schudden en te stimuleren om dingen lekker zelf te gaan doen, maken en proberen. Omdat wij niet alleen in theaters spelen maar ook op scholen geven wij extra aandacht aan verdieping en reflectie na de voorstelling  en dit gebeurt online. Op deze manier kunnen we kinderen van zo genoemde “cultuurmijders”  bereiken en blijven inspireren.

Voor Knars is het project en specifiek de bijbehorende activiteiten waar het publiek actief wordt betrokken in het maakproces van groot belang. We willen altijd in gesprek blijven over wat we doen, wat kinderen er in zien en hoe ze daar over denken. We starten ideeën over voorstellingen altijd vanuit een beweging die we zien in de maatschappij. Om onze eigen vooroordelen te testen aan de realiteit is het voor ons belangrijk en noodzakelijk daar een gesprek over te voeren. Met taal, met beweging en met dingen maken onderzoeken wij het onderwerp en krijgt het volume. Hiermee kunnen wij boetseren tot er een verhaal staat dat niet alleen uit ons eigen hoofd komt. Wij leren heel veel van het samenwerken met kinderen.

Begroting: 

FCP zou met deze bijdrage de aanvullende (online) activiteiten en extra verdieping voor, tijdens en na de voorstelling mogelijk maken.

Locatie(s): 
op verschillende locaties door het hele land

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Jeroen,

Welkom bij Jij Maakt Het Mee. De komende weken denk ik als adviseur van het fonds met je mee over je project en op welke onderdelen het eventueel aangescherpt kan worden om tot een kansrijke aanvraag te komen.

Je wil met Theatergroep Knars een voorstelling maken voor kinderen en hun ouders, over heruitvinden en opgroeien. Daarvoor hebben jullie een collectieve maakwijze ontwikkeld, waarbij ook het publiek betrokken is. 

Wat maakt deze productie anders en vernieuwend ten opzichte van vorige producties? Terugkerende activiteiten zijn helaas niet subsidiabel vanuit de Jij Maakt Het Mee-regeling. Tip is dus om je in de aanvraag vooral te richten op de voor jullie vernieuwende aspecten van dit project.

afbeelding van Jeroen Molenaar

Beste Alexander,

Dank voor jouw bericht. Naast dat Eureka! een geheel nieuwe voorstelling is dat een nieuw thema aankaart, waarin zelf doen, zelf maken en uitvinden centraal staan, is het langere traject wat wij aanbieden vernieuwend aan dit project. We betrekken de bezoekers nog actiever bij de voorstelling. In dit traject bieden we meer try-outs aan waar de jonge bezoekers actief meedenken en meedoen, we bieden workshops voor en na de voorstelling waar zij gaan maken, maar stimuleren hen ook achteraf via de online kanalen. In al deze facetten staan meedoen en meemaken meer centraal dan ooit tevoren. Eerdere voorstellingen waren vooral gericht op actief meedenken, met Eureka! gaan we een stap verder in het collectieve maakproces. 

Als je nog meer vragen hebt, horen wij dit graag. Aankomende week zullen wij de informatie over Eureka! verder uitbreiden.

Groet,

Jeroen

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Jeroen,

Ik zie je aanpassingen en aanvullingen tegemoet! 

groeten,

Alexander

afbeelding van Ronald Hueskens

Beste Jeroen en medeknarses,

Allereerst aangenaam kennis te maken via dit project, maar ook jullie website. Het oogt avontuurlijk spannend en ik heb zin er in te duiken. De thematiek van Eureka spreekt mij aan; waar vind je (nog) ruimte om zelf te mogen ontdekken als de hele wereld al voor je geregeld lijkt? Ik vind de voorstelling absoluut interessant voor het onderwijs. Ik zie op jullie website dat jullie niet onbekend zijn met schoolvoorstellingen, dus dat is mooi. In hoeverre hebben jullie kennis van het onderwijs om daar bij aan te sluiten? Zijn er al concrete ideeën om de voorstelling met workshops aan te bieden in de school, naast de B.S.O.? Hooks zijn o.m. de aandacht voor 21e-eeuwse vaardigheden, wetenschap & technologie en dan met name het maakonderwijs. Met concrete uitwerking van de voorstelling richting zoiets als de kerndoelen, zou je een effectief uitkoopproduct voor het basisonderwijs kunnen realiseren waarin kinderen samen met hun meesters en juffen aan de slag gaan - samen beleven, spelen, maken. Dat mag meer in het onderwijs. Eureka heeft alle potentie daartoe, mits jullie dat zien zitten. Ik ben nieuwsgierig in hoeverre jullie hier (al) gedachten over hebben. Succes!

Ronald Hueskens, docent dans, drama, cultuuronderwijs, student master kunsteducatie.

afbeelding van Jeroen Molenaar

Beste Ronald,

Dank voor jouw bericht! Wij zijn ons zeker bewust van de overeenkomsten die de thema’s van Eureka! hebben met de 21e-eeuwse vaardigheden. Er wordt tegenwoordig heel veel voor ons bedacht, gemaakt en ingevuld. Films, apps en apparaten, allen zijn af en uitgewerkt om ons te helpen in alle facetten van het leven. Dit geldt ook voor kinderen. Knars wil probleemoplossend en creatief denken stimuleren. Als onderdeel van de 21th century skills worden zij gezien als vaardigheden die in de toekomst essentieel zijn. Kinderen moeten juist geprikkeld worden om eigen ontdekkingen te doen, in het theater, maar ook in de eigen omgeving. Hoe zouden ze met hun eigen huis-tuin-en-keukenmiddelen een oplossing kunnen bedenken? Hoe zouden kinderen bijvoorbeeld zelf kunnen bijdragen om de vervuiling van de aarde te verminderen? Er is voldoende materiaal om ons heen dat hergebruikt kan worden.

Omdat het platform Jij maakt het mee zich niet richt op de activiteiten binnen schooltijden worden deze activiteiten hier niet benoemd, maar wij zeker actief op scholen. Zo worden er verschillende activiteiten en een brede lesbrief ontwikkeld. Hierin staan Zelf doen en Uitvinden natuurlijk centraal.

Nogmaals dank voor je bericht en vriendelijke groet,

Jeroen