menu denk mee beslis mee maak mee

Eigenwijzer Doen

Eigenwijzer Doen; aan de slag met kunst,...

Stichting Krachtdraad
7 juli 2013
animatie, beeldend 3D, e-culture, fotografie
kinderen, ouderen, volwassenen, wijkbewoners
onze website
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Er is nog niets geschreven in de weblog.

Ga direct naar de reacties

Eigenwijzer Doen

Eigenwijzer Doen; aan de slag met kunst, wetenschap en techniek.

afbeelding van A van Tongeren

Ingediend door:

A van Tongeren


Wat ga je doen?: 

Eigenwijzer Doen is een programma onderdeel van Festival Eigenwijzer welke bestaat uit een veelzijdig activiteiten aanbod. De bezoeker ervaart met deze activiteiten de wetenschappelijke grenzen en ontdekt hierbij de combinatie met de kunstzinnige grenzeloosheid. Deze activiteiten bieden een proces van leren en ontdekken voor zowel de bezoeker als de kunstenaar/creatieve ondernemer.

Elke Eigenwijzer Doen wordt uitgevoerd door een startende creatieve ondernemer of kunstenaar die een passie hebben voor techniek en wetenschap Op deze wijze geeft Festival Eigenwijzer de ruimte om op laagdrempelige manier de bezoeker te betrekken in het proces van ontwikkelen en ervaren. Met als doel om deze activiteiten en producten verder te ontwikkelen.

De programmering van Eigenwijzer Doen is nog volop in ontwikkeling en bestaat o.a. uit:

  • Knikkerbaankubus i.s.m. Luc Brinkman
  • Technnique Fantastique i.s.m. FRAST
  • Light up Yourself i.s.m. Jan Willem Campmans
  • Gele bakfiets i.s.m. Universiteits Museum Utrecht
  • Interactieve installatie i.s.m. Vrouwen van Waarde
  • Id-idee i.s.m. Esther Hoogendijk
  • Verder wordt er nog gewerkt aan een mobiel laboratorium, een plastic paradijs en de jacht op beelden.
Hoe ga je te werk?: 

 

Het festival biedt op laagdrempelige wijze, ruimte om de wereld van een andere kant te bekijken. Het gaat op zoek naar wetenschappelijke grenzen gecombineerd met de kunstzinnige grenzeloosheid. De bestaande elementen van het festivalterrein ( Griftsteede) dienen als podium. Grenzen vervagen tussen publiek en artiest en de wetenschap, techniek en fictie. Het festival laat kind en ouder ontdekken en beleven. Wat op het eerste gezicht zo duidelijk zijn functie heeft, wordt in een ander daglicht een nieuwe ontdekking.

Festival Eigenwijzer is nog niet eerder georganiseerd en gaat in op de huidige behoeftes om meer met wetenschap en techniek te doen. Dat doet Festival Eigenwijzer op een kunstzinnige manier.

Door het gevarieerde programma maak je als bezoeker kennis met de verschillende kunstdisciplines zoals theater en muziek. Maar kan je ook experimenten doen en bouwen aan een object.

Heel bewust is Festival Eigenwijzer geprogrammeerd in het weekend. Wij willen graag iedereen de kans geven om naar het festival te komen.

Wat is verder van belang om te weten?: 

 

Stichting Krachtdraad; Stichting KrachtDraad heeft als doel om culturele en maatschappelijke projecten te creëren die bij deelnemers ontwikkeling teweegbrengt.

 
Bereik: 

Festival Eigenwijzer is ontstaan vanuit verschillende samenwerkingen. Stichting KrachtDraad is de stichting waardoor Festival Eigenwijzer georganiseerd wordt. Eenmanszaken Beecreate, Professor Loep & SaYoMa- Projectbureau werken mee aan de organisatie. En er zijn verschillende partijen die met Festival Eigenwijzer samenwerken. Niet alleen (startende) kunstenaars en creatieven, maar ook diverse educatieve partijen zoals Universiteits Museum Utrecht.

Festival Eigenwijzer heeft als doel om zowel ouder als kind samen het festival te laten beleven. Geen apart kinderprogramma, terwijl de ouders iets anders gaan bekijken. Maar juist samen de activiteiten aan te gaan om samen te leren en te ontdekken.

De financiering van Festival Eigenwijzer bestaat o.a. uit:

Fondsen

Festival Eigenwijzer vraagt de eerste jaren geld aan bij fondsen en subsidienten om het festival te kunnen exporteren en een bestaansrecht te geven in Utrecht. Festival Eigenwijzer heeft als doelstelling om na een aantal jaar zo veel mogelijk financieel onafhankelijk te zijn van fondsen en subsidienten.

Kaartverkoop

De kaartverkoop zal via de website van Festival Eigenwijzer gaan. Bij een kaart van Festival Eigenwijzer zit inbegrepen: toegang tot de muziekonderdelen, alle workshop onderdelen en een goodybag. Er zijn 700 kaarten van € 15,00 per stuk beschikbaar. Er is gekozen voor dit bedrag om de drempel laag te houden zodat dit bezoekers motiveert om een kaart aan te schaffen. Hier wordt geen onderscheid gemaakt in prijs voor kind of volwassene.

Eigenwijzer Shop

In samenwerking met een bestaande leverancier van Kleding zowel voor volwassenen als kinderen gaat Festival Eigenwijzer een eigen kledinglijn opzetten. Deze merchendise kan niet alleen op het festival verkocht worden, maar vindt zijn distributie ook via de Eigenwijzer Webshop. Met de tijd wordt de webshop ook gevuld met andere artikelen dan alleen kleding.

Horeca verhuur

Festival Eigenwijzer biedt voor verschillende horeca de mogelijkheid om een standplaats te huren op het festival. Van de omzet die wordt gegenereerd door de horeca wordt 20% afgedragen aan Festival Eigenwijzer. De horeca bestaat uit 6 verschillende aanbieders welke “ambachtelijke” producten aanbieden. Er wordt gezorgd voor voldoende diversiteit binnen het aanbod, waarbij aandacht is om bij een aantal volwassen voedingsproducten, de vertaal slag naar kinderen te maken (kinderkoffie). Het festival vindt het van belang dat er geen alcohol wordt geschonken.

Sponsoring

Festival eigenwijzer biedt de mogelijkheid aan sponsors om een financiële bijdrage leveren. Voor sponsors word het volgende aangeboden:

  • Vermelding in communicatie uitingen op website en social media.
  • Vermelding op promotiemateriaal zoals posters, flyers en tickets.
  • Artikel leveren voor de goodybag die verstrekt wordt bij aanschaf ticket.

Sponsors kunnen met Festival Eigenwijzer aan direct marketing doen. Hiervoor heeft het festival een aantal opties beschikbaar voor sponsors;

Eigenwijzer A:

  • Uitgebreide naamsvermelding.
  • Presentatie mogelijkheid op het festival.
  • Grotere zichtbaarheid op promotie materiaal.
  • Bedrukking op crew t-shirt.
  • Bedrukking logo en artikel leveren voor de goodybag die verstrekt wordt bij aanschaf ticket.

Eigenwijzer B:

  • Naam vermelding bij workshop naar keuze.
  • Bedrukking logo en artikel leveren voor de goodybag die verstrekt wordt bij aanschaf ticket.

Festival Eigenwijzer Kijkt verder

Festival Eigenwijzer kijkt verder, en is steeds opzoek naar ontwikkeling. Niet alleen het festival, maar ook de manier waarop het zichzelf kan terugverdienen. Binnen een aantal jaar moet het festival financieel onafhankelijk zijn, en gedragen kunnen worden door eigen inkomsten. Festival Eigenwijzer staat volop in de ontwikkeling van een eigen business model, waarbij de inkomsten niet alleen worden genereerd tijdens het festival, maar ook tijdens de ontwikkeling. Wellicht komt er een Festival Eigenwijzer impresariaat, waarbij de producten die worden gemaakt voor festival Eigenwijzer, als door het impresariaat worden doorverkocht.

Wat maakt het project bijzonder?: 

Het Fonds voor Cultuurparticipatie stimuleert dat zoveel mogelijk mensen actief aan kunst en cultuur doen. En dat is precies wat Stichting Krachtdraad wilt bereiken met Festival Eigenwijzer en dan voornamelijk met het programma onderdeel Eigenwijzer Doen.

Eigenwijzer Doen draait om de actieve deelname van de bezoeker. Dat wordt in dit onderdeel elke keer op een andere manier vormgegeven maar heeft als basis ervaren en ontwikkelen. De kunstenaars prikkelen de bezoekers en de bezoekers de kunstenaars. Met als resultaten kunstwerken die een duurzame karakter hebben. De kunstwerken en de ervaringen van het proces bieden de basis voor de te ontwikkelen educatieve programma's. Ook kunnen er producten ontwikkeld worden die later in de verkoop kunnen gaan.Door het programma onderdeel Eigenwijzer Doen krijgt de bezoeker op een laagdrempelige manier de kasn om betrokken te zijn bij het proces van het ontwikkelen van producten en/of kunstwerken.

Begroting: 

 

Aantal professionals: 20-25 

Aantal vrijwilligers :20-30

Verwachte aantal bezoekers : 900

Uitslag Beslis mee

FCP50
max 50 / 3 van 2 gestemd
publiek48
max 50 / 96 gestemd
totaal98
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Marjelle Over

Een origineel initiatief! Er is goed nagedacht over de verduurzaming van dit project. Inhoudelijk zou ik het een en ander nog wat beter uitgewerkt willen zien. Dat is ook belangrijk bij het werven van andere sponsoren en subsidiegevers. Misschien kunnen jullie nog even kijken naar mijn eerder gegeven commentaar.

Veel succes met het werven van de laatste stemmen!

afbeelding van Sarah Haaij

 

Een mooi initiatief om ouder en kind samen met wetenschap en techniek in aanraking te brengen. Vanuit de doelgroep blijkt daar vraag naar te zijn en vanuit de organisatie is er naar relevante partners uitgekeken om deze eerste editie te realiseren. Wat mij aanspreekt is jullie heldere doelstelling om het festival na een ondersteunde opstartfase op eigen benen te laten staan. Hopelijk lukt dat jullie met dit creatieve concept.  

Graag had ik wel meer toelichting in het projectplan terug willen zien over hoe de deelnemers nu actief met techniek aan de slag gaan. En wat daarbij anders, meer op wetenschap gericht is, dan in het bestaande aanbod.

 

afbeelding van Giovanni Campbell

 

De ambitie om jong en oud kennis te laten maken met de wetenschappelijke grenzen in combinatie met kunstzinnige grenzeloosheid vind ik interessant. Het is uitdagend dat jullie met het programma ook de kloof tussen maker en bezoeker willen dichten. Op basis van de toegelichte uitgangspunten, de gekozen doelgroep en de selectie van samenwerkingspartners vind ik Eigenwijzer Doen een inspirerend en energiek initiatief. 
Ik vraag me alleen nog af hoe jullie met deze eenmalige activiteit een duurzaam effect bij de deelnemers kunnen bereiken. Ik zou jullie ook nog willen adviseren de mogelijkheden te verkennen waarmee je in de toekomst concreter aan een duurzame activiteit kan bouwen.
afbeelding van A van Tongeren

Beste Giovanni, 

Het idee van het Eigenwijzer Doen, en eigenlijk het Festival heeft in eerste instantie een idealistisch doelpunt. Het idee is ontstaan vanuit het werken met de doelgroep. Waarin Techniek en Wetenschap een 'ondergeschoven' kindje blijkt te zijn. Doormiddel van mensen actief te laten deelnemen, moet deze kloof worden verminderd. 

De organisatie van Festival Eigenwijzer heeft meegewerkt aan andere culturle activiteiten in Utrecht, en hierin de doelgoep goed geanalyseerd. Hierin is te zien dat ouder en kind graag samen willen ontdekken. Festival Eigenwijzer beidt geen aparte activiteiten aan voor de beide doelgroepen,  maar activiteiten waar van wordt verwacht samen op te treden. 

Tijdens het verloop van deze aanvraag heeft de organisatie al meer ontwikkelingen doorgemaakt, inmiddels is er door zowel het werkveld, als de doelgroep zeer positief gereageerd op het idee. Gezinnen blijken daad werkelijk samen te willen ontdekken. 

Tevens zijn er samenweringsverbanden gelegd met onder ander het universiteitsmuseum, die mee participeren in het festival. 

De naam van Festival Eigenwijzer geeft dit tevens aan. Kunst is een eigenheid, waarin je kan ontdekken wat je mooi vind, waar je identiteit ligt. De vraag: waar wil je jezelf verder in ontwikkelen? speelt daarin een grote rol. "eigen" van Eigenwijzer koppeld hier naar terug. Door middel van deze 'makkelijke' begrijpelijke vorm, met een gegeven te combineren wat nog een onbekend terrein is, worden de drempels verlaagd. Hierin wordt je wijzer. Niet alleen wijzer als gegevens, maar wijzer van de wetenschap, en de wijzer van de klok. Het wijst je naar een ontdekkingstocht. 

Het festival vindt plaats in een speeltuin, wat al veel wordt bezocht door de gekozen doelgroep. Hiernaast wonen hier veel twee verdieners met kinderen, die vaak verder willen kijken. De doelgroep wordt bereikt doormiddel van actief het festival onder de aandacht te brengen bij deze doelgroep. Tevens wordt er gebruik gemaakt van buitenschoolse opvang, basisscholen en winkels waar de doelgroep zich bevind.

Met sponsoren wordt gekeken op welke manier ze de doelgroep kunnen bereiken. Zo krijgt elke bezoeken een goodiebag met kortingsbonnen en presentjes van de productiaanbieders. Hierin wordt goed gekeken of de sponsor aansluit bij het doel van het festival. Inmiddels zijn er een aantal aanvragen uit, waar in eerste instatie zeer postief op reageerd is, en we wachten op de uiteindelijke doorstart. 

 

 

afbeelding van Giovanni Campbell

Wat is trouwens nog jullie motivatie om een activiteit op te zetten waarbij de festivalbezoeker de wetenschappelijke grenzen kan ervaren en daarbij de combinatie met de kunstzinnige grenzeloosheid ontdekt? Hoe speel je daarmee in op de behoefte van je publiek?

In het plan noem je vooralsnog de grote lijnen mbt publieks- en sponsorwerving, misschien kun je nog iets concreter toelichten hoe je je publiek gaat enthousiasmeren voor het festival en hoe je de kansen inschat op het vinden van sponsoren.

afbeelding van A van Tongeren

Beste Giovanni, 

De webwinkel is  een verlening van het Festival. Het hoofdoel is om mensen in contact te brengen met techniek en wetenschap, en hierin een combinatie met kunst te vinden.

De webwinkel is dan ook een bedoeld om een verlening van het Festival/Eigenwijzer Doen te zijn.  Het is de bedoeling dat het publiek op deze manier de Eigenwijzer producten het gehele jaar kunnen consumeren. Het streven is om deze webwinkel een maand voor het festival op Actief te hebben, en dus als pilot te introduceren. 

Groeten, 

Anne 

 

 

 

afbeelding van A van Tongeren

Beste Giovanni, 

De webwinkel is  een verlening van het Festival. Het hoofdoel is om mensen in contact te brengen met techniek en wetenschap, en hierin een combinatie met kunst te vinden.

De webwinkel is dan ook een bedoeld om een verlening van het Festival/Eigenwijzer Doen te zijn.  Het is de bedoeling dat het publiek op deze manier de Eigenwijzer producten het gehele jaar kunnen consumeren. Het streven is om deze webwinkel een maand voor het festival op Actief te hebben, en dus als pilot te introduceren. 

Groeten, 

Anne 

 

 

 

afbeelding van A van Tongeren

Beste, 

Dank voor de reactie, en fijn dat jullie nu meer inzicht krijgen in het Project. 

Op dit moment zijn we dan ook hard aan het werk om al  jullie tips en truc verder te verwerken in het plan. Om zo Festival Eigenwijzer een completer concept te maken, waar iedereen zich in thuisvoeld. Zo kijken we naar een webshop met kleding, maar ook technische producten. Waardoor het een Webshop wordt, die een versterking is van het Festival. Een ontdekkingsplek waar nieuwe producten te koop zijn. 

Graag hoor ik of er nog vragen zijn, die beantwoord moeten worden. Om het project verder te onderbouwen. 

Mocht dit niet het geval zijn, dan  zouden wij graag het verzoek indienen om over te gaan naar de volgende fase. 

 

 

 

afbeelding van Giovanni Campbell

Ik denk dat de vormgeving en functionaliteit van de webshop belangrijke elementen zijn voor het slagen er van. Door ook technische producten te verkopen kan de webwinkel ook aansluiting vinden bij de doelen van je festival. Het is aan te raden eerst een kleine pilot te starten van een paar maanden, om na de evaluatie van dat proces je doorstart te maken.

 

afbeelding van Sarah Haaij

NB: Let in jullie begroting er nog even op dat je niet twee maal het Fonds als inkomsten rekent. 

afbeelding van Sarah Haaij

Dank voor deze uitgebreide toelichting. We krijgen een steeds beter beeld van de samenwerkingen die jullie met dit festival aangaan. Dit is een onderdeel om in het projectplan nog sterker uit te lichten!
Op jullie site krijg ik daar al meer inzicht in.

 

 

 

 

afbeelding van A van Tongeren

Beste Sarah,

Bedankt voor je mail. Hieronder de toelichting op de punten uit jouw mail.

Vernieuwende doelgroepen

Het programma Eigenwijzer doen is ontstaan uit het gegeven om twee doelgroepen (jong en oud) meer met elkaar te verbinden aan de hand van een cultureel techniek en wetenschap aanbod. Het project, wat onder de vlag van Stichting Kracht Draad valt, brengt een gezinsactiviteit wat niet eerder het Utrechtse publiek in deze vorm bediende. Jong en oud krijgen de mogelijkheid om samen om ontdekkingstocht te gaan, waardoor het kaderen van leeftijd verdwijnt.  

Samenwerkingen

Eigenwijzer Doen vindt zijn kracht door de samenwerkingspartners. Elk onderdeel van Eigenwijzer Doen wordt verzorgt door een partij die zich niet profileert als kinderactiviteit, maar zijn ontwikkelend voor een oudere doelgroep. Om de nuancering aan te brengen, op Festival Eigenwijzer, waar Eigenwijzer Doen een onderdeel van is, zijn er geen springkussens, schmink of clowns terug te vinden. Alle samenwerkende partijen en dus de Eigenwijzer Doen onderdelen hebben een educatief karakter, en zijn bedoeld om de belevingswereld van het publiek te stimuleren. Samenwerkingspartners zijn onder andere het muziekplatform 3voor12, het universiteitsmuseum, Light Up en Kunstcollectief FRAST. .

Duurzaamheid

Eigenwijzer doen is een onderdeel van Festival Eigenwijzer, deze heeft als één van de doelstellingen om financieel onafhankelijk te worden.

Festival Eigenwijzer staat er dan ook voor op zichzelf steeds verder uit de bouwen als merk, waarin branding het gegeven is. Hierbij is belangrijk dat elk onderdeel hetzelfde persoonlijke karakter waarborg. (festival) Eigenwijzer moet in een aantal jaar worden uitgebouwd naar een organisatie dat de onderstaande producten levert:

-    Festival Eigenwijzer; een rondreizend concept langs 3 speeltuinen door heel Nederland, waarbij de speeltuin het terrein is. Waarbij onderdelen een groot deel van de programmering uit cross over onderdelen bestaat. Door die frequentie wordt het merknaam Eigenwijzer bekender, maar zal het ook uniek blijven.

-    Een webshop met Eigenwijzer productie. Zoals (kinder) kleding en gezinsproducten.

-    De onderdelen ontwikkeld zijn voor Eigenwijzer Doen, kunnen door de organisatie worden verkocht aan scholen en buitenschoolse opvang, waarbij Kracht Draad (stichting waaronder Eigenwijzer doen wordt georganiseerd) kan worden gezien als een impresariaat.

-    Wanneer het festival is gegroeid naar een merk, zullen de overeenkomsten met de betrokken partijen worden vernieuwd, en wordt hierbij het beursverdien model op toegepast. Waarbij voor elke partij een passende deel wordt gemaakt, en ze zich kunnen inkopen in het Festival.

 

afbeelding van A van Tongeren

Als eerste willen we graag Frank en Masha bedanken voor het positieve commentaar. Het is mooi om te zien dat er mensen zijn die net zo enthousiast zijn over het concept als wij. 

Vervolgens wil ik graag ingaan op de vragen van Marjelle. Als organisatie hebben we er inderdaad voor gekozen om een deel van de activiteiten zo op te bouwen dat je ook elemenent mee naar huis kan nemen. Dit is zeker een punt waar we zelf ook achter staan. Om de beleving groter te maken, is het alleen maar mooier als je hier thuis ook verder van kan genieten. 

Als bezoeker van het Festival krijg je  bij het kaartje een (goodie) bag. Zo kunnen de gemaakte elementen ook makkelijk mee naar huis worden genomen. Voorbeelden hiervan zijn het bouwen van een kunstwerk van gebruikte materialen, de proefjes die worden uitgewerkt in het proefjeslab en de identiteitstekeningen in het ID huisje. 

Er is inderdaad een samenwerking met de HKU. Naast Eigenwijzer doen, zal er op Festival Eigenwijzer ook een animatie bioscoop worden verzorgt. Deze wordt onder andere mee geproduceerd door de HKU. 

Met betrekkeking tot de kaartprijs wil ik er graag nog het volgende bij toevoegen. Eigenwijzer Doen is een onderdeel van een festival wat een dagvullende programma brengt. Er is een mogelijkheid om je verder te ontwikkelen. In tegenstellingen tot de andere festival/musea krijg je dus iets mee naar huis, of kan je er thuis verder aan werken. Festival Eigenwijzer bestaat uit de onderdelen Eigenwijzer Doen, Eigenwijzer Muziek, Eigenwijzer Theater en Ik ben Eigenwijzer. Voor je kaartje krijgt de bezoeker dus een Goodiebag en is het streven om hierin kortingbonnen van verschillende Utrechtse Horeca gelegenheden en/of winkels in te verwerken. 

 

afbeelding van Marjelle Over

Ik vind het erg goed dat ouder en kind samen de activiteiten gaan beleven. Zou je een voorbeeld kunnen geven hoe dit in de praktijk is vormgegeven? Het festival zou mij nog meer aanspreken als er activiteiten zijn waar ik thuis verder mee kan experimenteren.

 

Ik mis nog een partner uit de technische hoek. Is er een technische opleiding die aan een kunstenaar gekoppeld kan worden om zo projecten te ontwikkelen? Misschien kan de HKU iets voor jullie betekenen. 

 

Op welke leeftijdsgroepen mikken jullie? Hoe ga je deze groepen bereiken? De prijsstelling lijkt mij aan de hoge kant. vergelijk bijvoorbeeld e-nemo.nl (13,50) denachtvandekunstenwetenschap.nl (voorverkoop 10 euro) strp.nl (v.a. 12 euro) voor dagvullende programma's.

afbeelding van Frank Herrebout

Heel interessant project, ik heb ook even op jullie website gekeken en heb er alle vertrouwen in dat dit een succes wordt!

Pagina's