menu denk mee beslis mee maak mee

Dwaaldansen en woest grappig zijn in 'Beauty en het beest'

unieke podiumervaring voor 192 jongeren in 18...

Stadsschouwburg Utrecht
24 september 2017 tot 11 maart 2018
dans, muziek, muziektheater, theater
jongeren, kinderen, ouderen, volwassenen
onze website
€15.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Update #3: Beauty in Rotterdam

Door Lucia Claus op vr 9 mrt

Het is bijna gedaan. Beauty en het beest gaat alweer haar laatste weekend in. Nog één keer reizen technici, acteurs en zangers het land door....

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Dwaaldansen en woest grappig zijn in 'Beauty en het beest'

unieke podiumervaring voor 192 jongeren in 18 steden

afbeelding van Lucia Claus

Ingediend door:

Lucia Claus

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
De schouwburgen hebben in hun stad contact met het voortgezet onderwijs, maar hoe komen ze in contact met andere instellingen en personen die jongeren kunnen attenderen op dit project?

Wat ga je doen?: 

Dwaaldansen en woest grappig zijn in 'Beauty en het beest'; unieke podiumervaring voor 192 jongeren in 18 steden

Stadsschouwburg Utrecht, één van de coproducenten van de productie ‘Beauty en het beest’, wil graag namens alle 18 steden in Nederland waar de voorstelling zal worden gespeeld in aanmerking komen voor financiële ondersteuning door het Fonds Cultuurparticipatie om het mogelijk te maken dat in elke stad jongeren mee kunnen spelen in de voorstelling.

‘Beauty en het beest’ wordt herschreven en geregisseerd door Moniek Merkx, artistiek leider van Maas, theater en dans uit Rotterdam. Het belooft met de medewerking van het Nederlands Kamerkoor, een muzikaal theaterspektakel te worden over een dapper meisje en een verwende prins, met twee jaloerse zussen, grappige bediendes, spetterende goocheltrucs en een zingend bos. Een betoverend liefdesverhaal met dwaaldansen en elvenmuziek voor iedereen van 8 tot 108 jaar.

‘Beauty en het beest’ wordt de eerste voorstelling waarbij Maas op grote schaal niet alleen voor, maar ook mét jongeren zal werken. In iedere voorstelling speelt een groep van acht jongeren uit de stad mee. Zij volgen de avonturen en de angsten van de hoofdpersonen. Ze dwalen mee met Beauty door een beweeglijk sprookjesbos en zijn ook onderdeel van de bevroren wereld van het beest. Het kleinste kind beschermt de roos, een ander neemt een geblinddoekte zanger bij de hand of helpt Beauty met aardbeien zoeken in de sneeuw. De jonge spelers zijn aanwezig als stille helpers. Via hun ogen beleven we langzaam het samenkomen van de wilde en vriendelijke kanten van de werelden van Beauty en het beest. Als de personages in het verhaal volwassen worden, verdwijnen ook de kinderen.

Moniek Merkx over werken met jongeren op toneel: “Het onderwerp van deze voorstelling richt zich op de overgang van kind naar volwassene. En wat is er dan mooier om die stemmen en lijven op het toneel aanwezig te zien. De jongeren zullen een mee-ademende groep worden. Als een Grieks koor beleven ze dezelfde angsten, geven ze commentaar, nemen ze afstand en vallen ook en-masse voor het monster. Ik vind het spannend om te zoeken naar simpele vormen, beelden en geluiden, die de hele route van de heldin gaan volgen. Prachtig in de bestaande film is dat in het kasteel van het monster de hele omgeving meeleeft met het verhaal. Ik wil een relatief bekend en simpel sprookje juist ook voor die jongeren tot een parcours van inzichten maken. Dat kan volgens mij het beste door ze echt onderdeel van de reis te maken.”

Dit idee sluit aan bij de algemene visie van Maas op werken met kinderen en jongeren. Deze vertrekt vanuit drie basisprincipes: kijken vanuit het kind, spelen vanuit het lichaam en denken als kunstenaar. Het uitgangspunt hierbij is dat we (abstracte) zaken beter leren begrijpen door ze fysiek en beeldend te maken. In het geval van ‘Beauty en het beest’ betekent dit dat we de jongeren geen scenes zullen laten instuderen, maar dat we vanuit de jongeren zelf gaan onderzoeken wat een concept als ‘angst’ betekent. Wat doet angst met je lichaam én hoofd? Hoe zou jij het uitbeelden en is dat voor iedereen hetzelfde? We willen dit proces zo open mogelijk met de jongeren in gaan. We vragen ze geen rol te spelen, maar dicht bij zichzelf te blijven en associatief verbindingen te maken. Op deze manier doen jongeren spelenderwijs zelfkennis en kennis van de wereld om zich heen op.

De werving van de jongeren gebeurt via twee sporen. Allereerst gaan we een groot aantal workshops op scholen geven, ruim 80 in 18 verschillende steden. Hiermee wordt beoogd niet alleen jongeren te bereiken die van huis uit al makkelijk met cultuur in aanraking komen, maar juist ook die jongeren waarvoor theater ‘ver naast hun bed’ is. Om de drempel zo laag mogelijk te houden is er voor gekozen geen bijdrage te vragen aan de jongeren om mee te doen. Behalve dat de workshops een brede basis vormen voor de auditie van de jongeren die uiteindelijk zullen meespelen, beogen de workshops ook interesse te wekken om de voorstelling te gaan bezoeken. De financiering van de workshops valt buiten deze aanvraag.

Daarnaast vragen we aan de theaters hun netwerk in te zetten om op andere wijze jongeren te werven voor de audities. We denken daarbij met name aan dans- en jeugdtheaterscholen en hebben al contact met het UCK (oa Kunstbende), Jongerencultuurhuis Kanaleneiland en DOX in Utrecht, de SKVR en Jeugdtheater Hofplein in Rotterdam, ToBe in Dordrecht, DOK in Delft, Rabarber in Den Haag, Flores en Mamagaai in regio Haarlem, The Young Ones in Zwolle en Jeugdtheaterschool Hofplein in Breda. We nemen graag de suggestie van het Fonds Cultuur Participatie over om ook contact op te nemen met het Bijlmerpartktheater en het Rozentheater in Amsterdam en Theater Vaillant en stichting AIGHT in Den Haag.

De jongeren die na de auditie geselecteerd zijn om mee te spelen, worden begeleid door een theaterdocent van Maas. Zij volgen negen uur repetities om zich het materiaal eigen te maken. Met de 32 jongeren die mee zullen spelen in Utrecht vindt bovendien een apart vooronderzoek plaats. Deze groep zal voorafgaand aan het repetitieproces (met de professionele cast en crew) materiaal maken waarmee het artistiek team het spelen voor én door jongeren op de vloer onderzoekt. De audities, repetities en uiteraard de deelname aan de voorstelling vinden buiten schooltijd plaats.

Voor de coördinatie van dit participatietraject, de audities, de repetities, de voorstellingsbegeleiding, de kostuums en directe voorstellingskosten (catering) vragen we graag een bijdrage in het kader van de nieuwe regeling Jij maakt het mee, van het Fonds Cultuurparticipatie die projecten wil ondersteunen die in de vrije tijd plaatsvinden en een experimenteel karakter hebben. Of zo als in het filmpje op de website van het Fonds Cultuurparticipatie wordt gezegd: “deelnemers uit hun comfortzone halen”.

Dit participatietraject brengt veel verschillende werelden samen: de realiteit van een schouwburg, de wereld van de klassieke muziek (Nederlands Kamerkoor) en die van theater maken (Maas, theater en dans). Jongeren doen ervaring op hoe het is om in een grote zaal in de schouwburg te spelen voor veel publiek. Naar verwachting een ervaring die een grote indruk op hen zal maken. Te meer om dat ze zich omringd zullen weten door professionals die hun prestaties op een hoog niveau zullen weten te tillen. De schouwburgen zullen leerlingen die meegedaan hebben, na afloop wijzen op lokale initiatieven om hun podiumervaring mogelijk verder te verdiepen.

De achterban van de leerlingen, familie en vrienden worden uiteraard uitgenodigd om naar de voorstelling te komen kijken. Mede door het omvangrijke workshopprogramma dat plaatsgevonden heeft op een groot aantal scholen in alle 18 steden, verwachten we dat het traject de plaatselijke en regionale cohesie tussen theaters en scholen zal versterken en bijdragen aan een dynamisch cultureel netwerk.

De totale kosten van het jongerenparticipatietraject, zonder de workshops op de scholen, zijn geraamd op €32.660 (zie begroting). Graag komen we in aanmerking voor een bijdrage van €15.000. Maas, theater en dans zal €11.060 bijdragen en de schouwburgen €6.600.

           

Teaser Beauty en het beest - Maas theater en dans

Hoe ga je te werk?: 

Stadsschouwburg Utrecht en Maas theater en dans willen graag jongeren op jonge leeftijd een indrukwekkende theaterbeleving bieden. 'Beauty en het beest' is een familievoorstelling voor kinderen vanaf 8 jaar. In elke voorstelling spelen steeds 8 jongeren in de leeftijd tussen 12 en 18 jaar mee. De voorstelling wordt minstens 13 keer in Utrecht gespeeld (+ 5 succesopties) en nog 29 keer elders in het land in 18 verschillende steden. De voorstelling wordt één keer in Belgie (Hasselt) gespeeld. Bijzonder is de samenwerking met het Nederlands Kamerkoor, dat nog nooit eerder participeerde in een familievoorstelling die zo'n lange tournee maakt.

Met wie werk je samen?: 

We werken samen met 18 verschillende schouwburgen door heel het land, met scholen uit het voortgezet onderwijs, met dans- en jeugdtheaterscholen en andere culturele instellingen in 18 verschillende steden. En natuurlijk met Maas theater en dans en met het Nederlands Kamerkoor. De coordinatie wordt uitgevoerd door Maas theater en dans. Omdat het zwaartepunt van de tournee in Utrecht ligt, speelt Stadsschouwburg Utrecht een centrale rol. Samen is het hele project bedacht en is de fondsenwerving opgepakt. Ook de marketing wordt door Maas theater en dans samen met Stadsschouwburg Utrecht opgezet en uitgevoerd. Het Nederlands Kamerkoor speelt hierin een belangrijke aanvullende rol. We streven net als met de vorige kerstproductie van Stadsschouwburg Utrecht, 'Jungleboek' (had een zaalbezetting van 99%!) naar een hoge zaalbezetting opdat de voorstelling in Utrecht een vliegende start gaat maken voordat hij op tournee gaat. Door een groot aantal organisaties te verbinden aan de productie denken we dat de voorstelling in elke stad door een divers publiek zal worden bezocht en verwachten we dat ook jongeren en hun ouders bereikt zullen worden die nog geen frequente bezoekers zijn van theater. 

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
44 (+5 succesopties)  voorstelling 'Beauty en het beest'  192 jongeren 18684
       
       
       
       
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Zelden is op zo'n grote schaal gewerkt met jongeren in een professionele theatervoorstelling voor jongeren.

Begroting: 

Het Fonds Cultuur Participatie maakt het mogelijk dat de jongeren een onvergetelijke ervaring opdoen. Met de subsidie worden theaterdocenten, voorstellingsbegeleiders, catering en kostuums betaald.

Locatie(s): 
Utrecht, Dordrecht, Kerkrade, Amsterdam, Nijmegen, Groningen, Breda, Delft, Den Haag, Enschede, Spijkenisse, Haarlem, Drachten, Zwolle, Rotterdam, Leeuwarden, Maastricht en Zeist.

Uitslag Beslis mee

FCP30
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 119 gestemd
totaal80
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Rob Berends

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Een spannende combinatie van partners laat bijna 200 jongeren verspreid over Nederland glansrollen vervullen in de productie ‘Beauty en het beest’. De overtuigend toegelichte artistieke aanpak van Moniek Merkx is daar een goede garantie voor. De originaliteit van het project zit vooral in zijn landelijke aanpak. Hoewel nog niet helemaal duidelijk is hoe ook effectief jongeren worden bereikt die nog niet actief in cultuur zijn zouden de lokale netwerken van schouwburgen en andere culturele organisaties wel voldoende deelnemers moeten kunnen opleveren. Het zou mooi zijn als de nieuwe samenwerkingen rond dit project ook een basis worden voor vervolgprojecten. De stimulerende deelname van professionals in combinatie met een duidelijke focus op wezenlijke participatie door jongeren houdt voor de deelnemers een interessante belofte in voor de te verwachten effecten op hun ontwikkeling.

afbeelding van Giovanni Campbell

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.
Erg positief vind ik het dat jullie een ambitieus project presenteren dat verspreid over het land wordt uitgevoerd. Jullie zien het als taak om met de opzet een impuls te geven aan de lokale infrastructuur in de steden en betrekken daar lokale vrijetijdsbeoefenaars bij. De voorstelling krijgt hierdoor in elke stad een eigen identiteit. Maar dat is tegelijkertijd ook waar het schuurt. Over de netwerken in Utrecht ben je vrij uitgebreid, maar hoe je dit in de andere steden gaat organiseren is nog een spannende zoektocht. Waarom hebben jullie de schouwburgen niet gevraagd om op zoek te gaan naar deelnemers in hun eigen omgeving? Daar ligt voor hen ook een kans. Je noemt bijv diverse culturele instellingen, maar juist in de werkwijze waarop je de schouwburgen en lokale instellingen blijvend met elkaar verbindt zit volgens mij de innovatieve kracht. Daar gaan jullie nog summier op in. Wellicht kun je op basis van je eerste ervaringen een soort van 'participatie blauwdruk voor theaters' creëren die je vervolgens in gesprek met de partners lokaal kunt aanpassen en uitzetten. Mogelijk kun je daarmee concreter duiden wat het effect van de activiteit op langere termijn gaat zijn in alle steden waar je speelt. Mijn tip is om je hier de komende tijd nog verder in te verdiepen. Succes!
afbeelding van Giovanni Campbell

Volgens mij is jullie grootste uitdaging om in elke gemeente een diversiteit aan partijen te vinden die je mede kunnen helpen om aan de jonge deelnemers te komen.

Wellicht heb je hier nog wat aan:
-Ken Theater Rotterdam
-Urban House Groningen : met name dans en spoken word onderdeel
-Roots & Routes Rotterdam: Summerscool
-Peergroup Groningen
-Tout Maastricht
-Keunstwurk Friesland
-VAK Delft
-The Ruggeds Solution Eindhoven
-Poetry Circle Nowhere, in o.a. Adam, Rdam, Leeuwarden, Eindhoven
-Solid Ground Movement Amsterdam|
-Korzo den haag
-Dont Hit Mama Amsterdam
-Sample Culture Eindhoven

-de achterban van choreograaf Lloyd Marengo

afbeelding van Lucia Claus

Dag Giovanni en Diane,

Ik reageerde vorige keer vooral op de vraag van Diane: “Welke behoefte hebben de jongeren zelf”? Ze suggereerde om met Adelheid Roosen contact op te nemen omdat zij op een bijzondere wijze dichtbij ‘gewone mensen’ weet te komen en ze weet te verleiden mee te doen. Ik heb geprobeerd uit te leggen dat ik veel overeenkomsten zie in hoe Adelheid werkt en Moniek Merkx. Dat ik daarbij het werken op scholen als werving voor de audities beschrijf is maar een deel van hoe we te werk gaan. We gaan juist ook op zoek in elke stad naar andere kanalen om jongeren te bereiken. In Utrecht zijn er verschillende jeugdtheaterscholen en dansscholen. We hebben contact met DOX, het UCK, met de Kunstbende (die ook door het UCK wordt georganiseerd), Jongerencultuurhuis Kanaleneiland en Stichting JOU. In Rotterdam heeft MAAS veel contact met de SKVR en Jeugdtheaterschool Hofplein.

We gaan aan alle theaters in de andere steden waar ‘Beauty en het beest’ speelt, vragen naar hun contacten in de stad. Zo hopen we in elke stad over communicatiekanalen te beschikken om jongeren te werven voor de audities, buiten de scholen om. We hebben al contact met ToBe in Dordrecht, DOK in Delft, Rabarber in Den Haag, Flores en Mamagaai in regio Haarlem, The Young Ones in Zwolle en Jeugdtheaterschool Hofplein in Breda.

Met mijn vraag: “De schouwburgen hebben in hun stad contact met het voortgezet onderwijs, maar hoe komen ze in contact met andere instellingen en personen die jongeren kunnen attenderen op dit project?” hoopte ik dat mensen die participeren op dit platform en daar ideeën over hebben, dit zouden laten weten. Ik merk dat vooral adviseurs van het Fonds Cultuur Participatie reageren. En dat is heel fijn. Want je bent altijd op zoek naar nieuwe ideeën en contacten. Jullie suggestie om contact op te nemen in Amsterdam met het Bijlmerparktheater en met het Rozentheater nemen we zeker mee. De Meervaart is logischerwijs aangehaakt omdat daar de voorstelling wordt gespeeld. De instellingen in Den Haag die jullie noemen, ken ik niet (theater De Vaillant en stichting AIGHT), dus dat is leuk. Ik hou me aanbevolen voor suggesties in de andere steden: Maastricht, Leeuwarden, Zwolle, Drachten, Haarlem, Spijkenisse, Enschede, Delft, Breda, Groningen, Nijmegen, Kerkrade en Dordrecht. Het netwerk van Stadsschouwburg Utrecht reikt ook tot in de regio. Zeist is voor ons bekend terrein. Mede omdat onze educatief medewerkster daar woont. Maar suugesties voor Zeist zijn natuurlijk ook welkom. Je weet immers nooit wat je niet weet.

Giovanni zegt in zijn laatste reactie dat nadere toelichting gegeven kan worden in het projectplan. We hebben een zeer uitgebreid projectplan, maar dat is te groot om op de site te zetten denk ik. Zal ik dat aan jullie mailen?

Alvast weer bedankt voor jullie aandacht!

 

Lucia Claus

afbeelding van Giovanni Campbell

Bedankt voor je reacties Lucia, het is inzichtelijker wat je gaat doen.
Ik wijs je er nog even op dat we in de groene kolom graag gaan het gesprek met je aangaan over aandachtspunten en jullie standpunt daarover. In het projectplan kun je de uitgebreidere toelichtingen verwerken.

Nu beschrijf je in je vraag dat je jongeren niet perse via scholen wilt werven, maar juist ook daar buiten. Daarvoor benoem je o.a. Maastheater. Maar je focus lijkt vooral nog op het onderwijs te zijn, maar daarmee word je vraag nog niet beantwoord. Heb je zelf al concrete ideeën van mogelijke partners in de verschillende steden waar je jongeren buitenschools wilt werven? In Adam bijv Bijlmerparktheater, Rozentheater of de Meervaart. In Utrecht via DOX. In Den Haag via stichting AIGHT of theater De Vaillant. Verder is Kunstbende in alle provincies actief en trekt zij jongeren uit alle disciplines aan. Wellicht zijn zij een interessante gesprekspartner? 

afbeelding van Lucia Claus

Dag Diane,

In 2013 heeft Stadsschouwburg Utrecht samen met Adelheid Roosen een WijkSafari in Utrecht georganiseerd en we zijn samen op dit moment snode plannen aan het maken voor een WijkSafari in 2018. Het sterke punt van haar werkwijze is dat de acteurs zich een aantal weken laten adopteren door bewoners uit de wijk waardoor je oprechte interesse wekt van mensen die zich anders niet zo gauw laten verleiden mee te gaan spelen. De rol die de 'scooterjongens' spelen (tot nu toe een rode draad in alle WijkSafari's) is inderdaad aanstekelijk, alhoewel die participatie oppervlakkiger is. 

Voor 'Beauty en het beest' zal een groot aantal workshops gegeven worden op middelbare scholen, juist om ook die jongeren te bereiken die niet op (jeugd)theaterscholen zitten. We hopen dat dat werkt als een teaser voor de audities. En rekenen daarbij op de werking van populaire talentenprogramma's op televisie als 'So you think you can dance', 'The voice' etc. Mijn ervaring met het werken met jongeren op scholen is dat je echt een hele brede populatie bereikt. Maar inderdaad zal het minder eenvoudig zijn om jongeren (en naar ik verwacht met name jongens) te verleiden om zich op te geven voor de auditie, voor wie theater niet 'in hun systeem zit'. Ik maak me geen illussie dat we iedereen over de streep zullen weten te trekken, maar heb er vertrouwen in dat we met deze werkwijze de participatie weten te verbreden. Net als Adelheid is Moniek Merkx er niet op uit de spelers 'een kunstje te leren', maar echt iets te laten bijdragen vanuit wie ze zijn. Dat merken de jongeren die met haar werken. Twee weken geleden was ik met haar op het Creative College (ROC Utrecht) bij eerstejaars studenten van de nieuwe performersopleiding om te verkennen of deelname mogelijk passend is. De jongste leerlingen zijn 16 jaar. Samen met haar choreograaf Art Srisayam deed ze een werksessie. Natuurlijk zijn deze jongeren al zeer 'dedicated'. Ik geef dit als voorbeeld om uit te legen dat ik gezien heb hoe Moniek in korte tijd een snaar weet te raken. Ik verwacht dat dat ook gebeurt op een 'gewone' middelbare school omdat Moniek altijd start vanuit wie de jongeren zijn. 

afbeelding van Diane Frenay

Hallo Lucia, ik ben de coach op dit platform en mag helpen de aanvraag te versterken. Bij mij rijst de vraag: welke behoefte hebben jongeren zélf. Ik kan me goed voorstellen dat er een aantal jongeren zijn die aangetrokken worden door theater maken / muziek of dans. Die komen makkelijk binnen, de bekendheid van Moniek en het Maastheater helpen daar zeker bij. Hun behoefte zal nieuwsgierigheid, interesse en talentontwikkeling zijn. Maar nu die ander jongeren: waarmee wek je direct en snel hun interesse en raak je aan hun behoeften?  Waar zijn ze naar op zoek, en wat kunnen ze bij dit project vinden? Een mooie tip vind ik een onderdeel uit de Bijlmersafari: jongeren reden daarin het publiek op hun scooters naar de verschillende delen van de voorstelling. Dat waren ook jongeren die niet zomaar mee zouden doen. Een tip is eens koffie te drinken met Adelheid Roosen of iemand anders die daar aan aan meewerkte. Zulke info is goud waard!

afbeelding van Lucia Claus

Dag Giovanni,

Bedankt voor het meedenken. We hopen dat onderstaande toelichting je meer informatie geeft over de werving en deelname.

Om jongeren te bereiken die al podiumervaring hebben, brengen we de auditie onder de aandacht van contacten uit het netwerk van de schouwburgen en Maas theater en dans door middel van flyers en e-mails. We realiseren dat dat netwerk per stad verschillend is en we zijn best afhankelijk van de mate waarin de schouwburg een rol vervult in de plaatselijke culturele biotoop. Toch zijn de eerste signalen wel al gelijk hoopvol. We hebben de audities nog maar kort geleden aangekondigd en voor meerdere steden stromen de aanmeldingen al binnen. Als jij suggesties hebt om in contact te komen met jonge amateurspelers, dan houden we ons warm aanbevolen.

We willen ook graag dat er jongeren aan het educatietraject meedoen die nog niet actief bezig zijn met de podiumkunsten. We zoeken naar ongepolijste jongeren die oprecht en echt, in het moment, op de vloer staan. Om die reden geven we in alle speelsteden workshops in het voortgezet onderwijs. We bezoeken de deelnemende klassen twee maal: ze volgen een algemene workshop waarin de leerlingen kennismaken met de manier van theater maken van Maas en vervolgens een workshop specifiek gericht op de inhoud van Beauty en het beest. Behalve dat door middel van de workshops de auditie onder de aandacht wordt gebracht, is het tevens een voorbereidend traject op het bezoeken van de voorstelling. Waar het voor sommige jongeren een stap te ver is om zich aan te melden voor de audities voelen ze zich misschien wel uitgenodigd om te komen kijken naar het resultaat.

De keuze voor de deelnemende scholen gebeurt in overleg tussen Maas en de schouwburg. Met welke scholen werkt het theater al vaker samen en vooral ook: met welke scholen is er nog geen vanzelfsprekende samenwerking en zou dit project juist van toegevoegde waarde kunnen zijn?

De jongeren die na de auditie geselecteerd zijn om mee te spelen, worden begeleid door een theaterdocent van Maas. Zij volgen negen uur repetities om zich het materiaal eigen te maken. Met de 32 jongeren die mee zullen spelen in Utrecht vindt bovendien een apart vooronderzoek plaats. Deze groep zal voorafgaand aan het repetitieproces (met de professionele cast en crew) materiaal maken waarmee het artistiek team het spelen voor én door jongeren op de vloer onderzoekt. De audities, repetities en uiteraard de deelname aan de voorstelling vinden buiten schooltijd plaats.

afbeelding van Giovanni Campbell

Welkom op het JMHM platform. De komende weken denk ik met jullie mee over het project om het aan te scherpen voor een aanvraag die kan voldoen aan de doelstellingen van JMHM.

Goed om te zien dat jullie ook al in zo'n ver stadium zijn met jullie landelijke project, waarbij je de creativiteit van de jonge deelnemers wilt stimuleren. Toch denk ik nog graag even mee. 

Vooral over het onderdeel mbt de werving en deelname van de jongeren zou ik meer willen lezen. Hoe zijn het repetitieproces en de begeleiding vormgegeven? En hoe organiseren jullie de zoektocht naar lokale netwerken waar jongeren zich bevinden, zoals particuliere dansscholen, culturele intermediairs of jongerenverenigingen? Wat zijn jullie ideeën hierover?