menu denk mee beslis mee maak mee

Dutch Dynamics in Wind Music

Summer Academy en top concerten

Harmonie Sint Michael Thorn
20 juli 2017 tot 10 september 2017
muziek
jongeren, kinderen, volwassenen
onze website / check facebook
€7.550

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Summer Wind Academy Thorn komt eraan

Door Bas Hennissen op zo 27 aug

De Summer Wind Academy Thorn komt eraan op 8-9-10 september as.

 

Doe mee en meld je an op...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Dutch Dynamics in Wind Music

Summer Academy en top concerten

afbeelding van Bas Hennissen

Ingediend door:

Bas Hennissen

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Hoe kunnen we nog meer jongeren interesseren om mee te doen aan de workshops en inspiratiesessies op de Summer Academy van het Grachtenfestival aan de Maas of te komen luisteren naar de concerten van Harmonie Sint Michael op het WASBE congres

Wat ga je doen?: 

Met het project 'Dutch Dynamics in Wind Music' wil Harmonie St. Michaël van Thorn jonge amateurmuzikanten en een breed publiek enthousiast maken voor (nieuwe) Nederlandse symfonische blaasmuziek. Dit gaan we doen op twee manieren:

  • via masterclasses, workshops, inspiratiesessies en concerten tijdens de Summer Academy van het Grachtenfestival aan de Maas in Thorn
  • via compositie-opdrachten en premières van nieuwe Nederlandse muziek tijdens een concert op de internationale conferentie en concertserie van de World Association of Symphonic Bands and Ensembles (WASBE) in TivoliVredenburg te Utrecht

In dit project staat (nieuwe) symfonische blaasmuziek van Nederlandse bodem centraal. Harmonie St. Michaël van Thorn, als exponent en vertegenwoordiger van de Nederlandse symfonische blaasmuziekcultuur, gaat hiervoor een unieke muzikale samenwerking aan met Nederlandse componisten en topsolisten uit de professionele muziekwereld, het Grachtenfestival aan de Maas en de WASBE.

Hoe ga je te werk?: 

Het project 'Dutch Dynamics in Wind Music' bestaat uit twee onderdelen:

1. Summer Academy op het Grachten Festival aan de Maas

Het Grachtenfestival aan de Maas in Thorn, ooit ontstaan als zusje van het Grachtenfestival in Amsterdam, is inmiddels een gerenommeerd evenement geworden waar jong muzikaal talent een kans krijgt. Het publiek kan er al sinds jaren kennis maken met nieuwe muziekvormen en aansprekende solisten. Jonge muzikanten kunnen er deelnemen aan de Summer Academy. Deze Summer Academy biedt masterclasses, workshops en inspiratiesessies voor amateur en professionele muzikanten onder leiding van ervaren vakmusici op het gebied van blaasmuziek.

Dit jaar zal het thema van de Summer Academy “Dutch Dynamics in Wind Music’ zijn. De Summer Academy vindt plaats van 8-9-10 September, 2017 en zo’n 10-12 professionele muzikanten zullen er workshops en masterclasses verzorgen. De volgende onderdelen staan op het programma:

Workshops

Er zijn diverse eendaagse workshops voor klarinet, trompet, hoor en tuba. Tijdens deze workshops kunnen de deelnemers hun technische vaardigheden op het instrument verder verbeteren.

Masterclasses en Topclasses

Uniek op de Summer Academy zijn de masterclasses en topclasses. Dit jaar is er een tweedaagse saxofoon masterclass en zijn er eendaagse topclasses voor trompet, hoorn, tuba en trombone. Reeds gevorderde amateurmuzikant leren hier de kneepjes van het vak van topsolisten uit de professionele muziekwereld.

Motivatie en Inspiratiesessies

Wegens groot succes vorig jaar wordt ook dit jaar weer een motivatie en inspiratiesessie verzorgd door André Heuvelman, de bekende trompettist van het Nederlands Blazersensemble. Hij leert de deelnemers hoe je je zelf kunt blijven motiveren als muzikant en hoe je je kunt laten inspireren door andere muziekvormen:

  • " Hoe kan een muziekinstrument je helpen om jezelf te leren kennen, je grenzen te verleggen en met andere mensen te communiceren?”
  • “Kwetsbaarheid is je sterkste wapen, het is de basis van je ontwikkeling”.
  • “Durf naar je diepste innerlijk te luisteren, muziek maken biedt een uitweg.”

Dirgenten clinic

Ivan Meylemans, chef-dirigent van Harmonieorkest Sint Michaël van Thorn, zal een tweedaagse dirigenten clinic verzorgen op het gebied van symfonische blaasmuziek en een topclass voor dirigenten van brass-ensembles. Een tiental aankomende dirigenten in de symfonische blaasmuziek zullen onder leiding van Ivan werken aan het stuk ‘Dance Suite’, een nieuw werk van de Nederlandse componist Marc van Delft dat speciaal voor Harmonie St. Michaël geschreven en zijn wereldpremière zal beleven op het WASBE concert 20 juli 2017 in Tivoli Utrecht.

Jeugddag

Ook dit jaar zal er weer een dag voor de jeugd worden georganiseerd en wel op zaterdag 9 september. Naar schatting 100 kinderen uit de weide omgeving van Thorn zullen samen een orkest vormen. Zij zullen niet alleen samen muziek uitvoeren maar ook worden meegenomen in nieuwe belevingselementen.

Zo zal aan de hand van de jonge Nederlandse componist, arrangeur en dirigent Jesse Passenier het hele orkest interactief aan het werk gaan om een eigen compositie te maken aan de hand van structuur en begeleiding van de componist. De jeugddag wordt afgesloten door een concert en presentatie op het openluchttheater de Abdijhof. Voor de allerjongste muzikanten (of muzikanten in spe) in de leeftijd van 8 tot 12 jaar wordt een speciale workshop georganiseerd, vormgegeven door Myouthic, het centrum voor kunst en cultuur in Midden Limburg. Deze workshop is een interactieve muziekmiddag die wordt verzorgd door een team van muziekdocenten, een regisseur en een dramadocent.

Wij verwachten ongeveer 150 deelnemers op al deze onderdelen van de Summer Academy. Met deze opzet willen we de Summer Academy verder professionaliseren tot een uniek muzikaal weekend waarin amateur muzikanten uit heel Nederland naar Thorn komen om hun niet alleen hun muzikale maar ook hun mentale vaardigheden verder te ontwikkelen op een inspirerende locatie en ten midden van vele andere jonge muzikanten en professionals

Tijdens het slotconcert van het Grachtenfestival aan de Maas op 10 September zal Harmonie Sint Michaël van Thorn een aantal werken van het WASBE programma uitvoeren. We verwachten hierbij zo’n 500 toeschouwers.

2. Promotie van nieuwe Nederlandse symfonische blaasmuziek op de internationale WASBE conferentie

Op 20 juli 2017 zal Harmonie St. Michaël van Thorn namens Nederland concerteren in de grote zaal van TivoliVredenburg in Utrecht tijdens de internationale WASBE-conferentie in een concertserie met internationale toporkesten. De World Association for Symphonic Bands and Ensembles (WASBE) is de internationale organisatie die dirigenten, muzikanten, componisten, uitgevers, instrumentbouwers en publiek op het gebied van de symfonische blaasmuziek met elkaar verbindt. Op het concertprogramma staan onder andere de volgende composities:

  • Wereldpremière van ‘Dance Suite’, een nieuw werk van de Nederlandse componist Marc van Delft, dat hij in opdracht van Harmonie Sint Michaël van Thorn schreef.
  • Europese première van “Two Bone Concerto”, een nieuw werk van de Nederlandse componist Johan de Meij, m.m.v. solotrombonist van het Concertgebouworkest, Jörgen van Rijen en de solotrombonist van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, Alexander Verbeek.
  • Het ‘piece de resistance’ voor harmonieorkest van de Franse componist Florent Schmitt: ‘Dionysiaques’.

In de aanloop naar dit concert zal er een intensief en repetitieproces plaatsvinden. Voor de muzikanten van het orkest is dat een uitdagend leerproces. Hierbij is niet alleen chef-dirigent van St. Michaël Ivan Meylemans betrokken maar krijgen ook krijgen diverse assistent-dirigenten de kans om met de verschillende secties van orkest aan de slag gaan. Daarnaast worden de componisten en de solisten actief bij de voorbereiding betrokken. Zij zullen bij een aantal repetities aanwezig zijn en hun interpretaties voor wat betreft de uitvoering van de werken delen met de muzikanten van Sint Michaël . De repetities zijn openbaar waardoor ook andere geïnteresseerden als toehoorder kunnen leren en genieten van de voorbereidingen. Kortom: een muzikale cross-over met veel leerpotentieel.

Met wie werk je samen?: 

Deelnemers aan project “Dutch Dynamics in Wind Music”:

Bereik: 

 

aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
  Summer Academy tijdens Grachtenfestival aan de Maas 150 250
 


Concert Harmonie Sint Michael tijdens Grachtenfestival aan de Maas

100 500
  Concert Harmonie Sint Michael tijdens WASBE conferentie 100 500
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Met het aansprekend thema ‘Dutch Dynamics in Wind Music’ is er in dit project veel aandacht voor de ontwikkeling en Nederlandse symfonische blaasmuziek en de diverse actoren die daarbij een rol spelen: publiek, componisten, professionele musici als inspiratiebron en leermeester, internationale uitwisseling, maar vooral jonge blazers als dragers van de Nederlandse symfonische blaasmuziek. Het bijzondere van dit project is dat we zowel jonge als meer ervaren amateurmuzikanten kunnen helpen hun muzikale kennis en vaardigheden te verbeteren.

Summer Academy op het Grachtenfestival aan de Maas biedt een weekend lang unieke ervaringen waarbij professionals in de muziek amateurmusici coachen bij de ontwikkeling van hun muzikale vaardigden en daarbij motiveren en inspireren op basis van hun eigen ervaringen in de muziek. André Heuvelman zal de muzikanten meenemen naar hun kwetsbaarheid. Deze kwetsbaarheid is direct hun grootste kracht. Door middel van (zeer spannende) presentaties zal hij laten zien dat muziek maken het ultieme middel is om met elkaar te kunnen communiceren zonder dat je daarvoor jezelf hoeft aan te passen. Dat je met muziek maken over grenzen kunt stappen en weer nieuwe motivatie en energie kunt vinden.

Tijdens de jeugddag is er ook aandacht voor heel jonge muzikanten. Tijdens workshop vormgegeven door Myouthic zullen deze jeugdige deelnemers aan de hand van spel en muziek rondom het thema “Thorner Stadsmuzikanten” met elkaar kennis maken. Op deze jeugddag zullen zij zich ook presenteren aan het “grote jeugdorkest” en omgekeerd zullen zij weer kennis nemen van het proces van de interactieve compositie van het jeugdorkest.

Wat het project ook bijzonder maakt is dat we het internationale WASBE-evenement gebruiken als mogelijkheid om een breder publiek te interesseren voor de symfonische blaasmuziek. We zijn er trots op dat Harmonie St. Michaël van Thorn als Nederlandse vertegenwoordiger een aantal nieuwe Nederlandse composities gaat spelen voor een internationaal publiek. In de aanloop naar dit concert zullen we als orkest veel leren van de professionele muzikanten en componisten.

Begroting: 

Het project Dutch Dynamics in Wind Music zal worden gefinancierd door een eigen bijdrage van Harmonie Sint Michaël van Thorn, eigen bijdragen van deelnemers aan de workshops en masterclasses, sponsoring en subsidies. De FCP subsidie is met name gericht opde Summer Academy tijdens het Grachtenfestival aan de Maas. Met deze subsidie willen wij de Summer Academy laten uitgroeien tot een uniek jaarlijks evenement waarin jonge amateur muzikanten leren van professionele musici uit de Nederlandse blaasmuziekwereld.

Locatie(s): 
TivoliVredenburg, Utrecht
Grachten Festival aan de Maas, Thorn

Uitslag Beslis mee

FCP27
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 173 gestemd
totaal77
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Stefanie Weijsters

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Met de rijke geschiedenis die Harmonie St.Michaël van Thorn al achter zich heeft, verdient het waardering dat jullie op zoek blijven naar vernieuwing van jullie activiteiten en naar verbinding met de muziekbeoefenaars van nu. Jullie aanvraag en jullie actieve houding op dit platform getuigen van betrokkenheid bij het amateurmuziekveld en motivatie om hieraan een waardevolle bijdrage te leveren. De formule van de Summer Academy is niet heel verrassend, maar spreekt naar verwachting wel een brede doelgroep van enthousiaste beoefenaars, dirigenten en betrokkenen aan. Met een aanbod dat bestaat uit verschillende werkvormen en instapniveaus, brengen jullie muziekliefhebbers van diverse leeftijden en niveaus samen en dagen jullie ze uit om zich artistiek-inhoudelijk verder te ontwikkelen. Als onderdeel van het publieksevenement Grachtenfestival aan de Maas en gelinkt aan de internationale WASBE-conferentie kan de Summer Academy bovendien aan slagkracht en zichtbaarheid winnen. Met dit project zetten jullie Thorn als Limburgs dorp waar de harmonie leeft en bruist weer stevig op de kaart.

afbeelding van Lidian Fleers

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Harmonie St. Michael heeft zich in de afgelopen weken op dit platform bewezen als een amateurorkest met ambitie. Door de hoeveelheid en diversiteit van activiteiten van het totaal is niet altijd helder wat jullie project voor de individuele amateurmuzikant kan betekenen. Duidelijk is echter wel dat jullie een bijdrage willen leveren aan de artistieke actualiteit en beoefening van de Nederlandse symfonische blaasmuziek. Om jullie doelstellingen te bereiken weten jullie een kwalitatieve samenwerking tussen amateurs en inspirerende professionals neer te zetten. Wat ik echter nog mis in jullie verhaal is een duidelijk beeld van de deelnemers waar jullie je op richten, hun achtergrond, behoeften en wensen. Daarnaast is ook de visie op de impact van dit project na afloop van de Summer Academy onderbelicht gebleven. De koppeling tussen de WASBE activiteiten en Summer Academy en de mate van innovatie zijn wel duidelijker geworden, maar ook hierbij zal het een uitdaging worden om de amateurmusici bij het geheel te betrekken en uit hun comfort zone te trekken, zodat de beoefening daadwerkelijk op een hoger plan wordt gebracht. Een moedige prestatie als dat lukt. Ik wens jullie dan ook heel veel succes!

afbeelding van Frank Crasborn

Beste Stefanie en Thijs,

Als artistiek manager van Harmonie St. Michaël van Thorn ben ik nauw betrokken bij de ontwikkeling van concerten en educatieve projecten van het orkest. Samen met Bas Hennissen ben ik ook betrokken bij de fondsenwerving voor het ambitieuze project 'Dutch Dynamics'. Ik dank jullie voor de constructieve feedback op de projectaanvraag. Ik ondersteun jullie adviezen van harte. Die hebben er inmiddels toe geleid dat de focus in de aanvraag is aangeschrept en verlegd naar de Summer Academy. Graag wil ik naar aanleiding van jullie opmerkingen en vragen over het vernieuwende aspect en de kosten van onze WASBE-bijdrage nog een korte toelichting geven. 

De WASBE-conferentie als mondiale brancheorganisatie van de symfonische blaasmuziek is bedoeld als inspiratiebron voor hedendaagse ontwikkelingen en praktijken in de symfonische blaasmuziek. De line up van orkesten in de WASBE concertserie is in mijn ogen voor liefhebbers van symfonische blaasmuziek om van te watertanden. Veelal zijn dit (structureel gesubsidieerde) beroeps- en conservatoriumorkesten. Wij prijzen ons gelukkig dat we als amateurorkest als vertegenwoordiger van Nederland mogen concerteren in de mondiale context van de WASBE. De eisen die de WASBE daarvoor aan de deelnemende orkesten stelt, zijn zowel muzikaal als financieel echter stevig. Onze innovatieve artistieke plannen en onze muzikale reputatie hebben er in 2016 in overleg met de artistieke commissie voor gezorgd dat we door de WASBE in de line up van orkesten zijn opgenomen. Elk orkest moet nieuwe composities uit eigen land uitvoeren, er moet sprake zijn van de samenwerking met Nederlandse professionele solisten van internationale allure en van uitvoering van originele topcomposities voor harmonieorkest. Een pakket eisen dat niet alleen om muzikaal ondernemerschap en een gedegen en voor alle deelnemers uitdagende muzikale voorbereiding vraagt, maar ook om logistiek en financieel ondernemerschap.

De WASBE-organisatie heeft geen budget voor de orkesten en de Summer Academy is een nieuw initiatief. Het verbinden van beide activiteiten in één project zowel inhoudelijk als lgistiek en financieel zorgt voor meerwaarde. In onze projectaanvraag gaan vernieuwing, educatie en ambassadeurschap daarom hand in hand. We hebben gezocht naar samenwerking met Nederlandse componisten (Marc van Delft en Johan de Meij) en twee topsolisten van eigen bodem (Jörgen van Rijen en ALex Verbeek) en workshopleiders van naam en faam voor de Summer Academy.

Het vernieuwende aspect van onze concertbijdrage op de WASBE (en twee maanden later tijdens de Summer Acdemy/ Grachtenfestival) wordt op de eerste plaats zichtbaar in de gekozen concertprogrammering o.a. via de wereldpremière van ‘Dance Suite’, een nieuw werk voor harmonieorkest van de Nederlandse componist Marc van Delft en de Europese première van “Two Bone Concerto”, een nieuw werk van de Nederlandse componist Johan de Meij. Daarnaast hebben we  ‘Dionysiaques’ van de Franse componist Florent Schmitt geprogrammeerd. Algemeen wordt dit in de blaasmuziekwereld gezien als ‘piece de resistance’ en monument in het repertoire voor harmonieorkest. Het werk is nagenoeg nooit te horen in Nederlandse concertzalen vanwege zijn moeilijkheidsgraad en uitgebreide en ongebruikelijke orkestbezetting. Vernieuwing komt in het project ook tot uiting in de unieke en ongebruikelijke orkestbezettingen die nodig voor de uitvoering van de geprogrammeerde werken. Juist die bijzondere bezettingen en speciale instrumenten creëren voor muzikanten, cusisten en publiek tijdens de het WASBE-concert en het concert en workshops van de Summer Academy een extra dimensie. Zo is er in de werken van Van Delft en ook van De Meij een uitgebreide slagwerkbezetting, piano, harp en strijkers nodig, niet behorend tot de standaardbezetting van een harmonieorkest. Ook worden in het werk van De Mey worden door de trombonesolisten nieuwe speeltechnieken geïntroduceerd, die tijdens de Summer Academy een studieobject vormen. In de compositie van Florent Schmitt wordt de orkestbezitting uitgebreid met saxhoorns (een familie van koperen blaasinstrumenten met ventielen, een conische boring en een diep komvormig mondstuk) die in harmonieorksten tegenwoordig niet meer voorkomt.

De kwaliteit en uitdaging in het project ontstaat in mijn ogen ook doordat de WASBE-bijdrage en de Summer Academy zowel muzikaal, logistiek en financieel met elkaar verbonden zijn. Onze internationale WASBE-bijdrage in een van de grote Nederlandse concertzalen, maakt het voor vooraanstaande blaasmuziekcomponisten en topsolisten aantrekkling om samen te werken met St. Michael. Dit leidt weer tot speciale composities, solisten en orkestbezettingen die op hun beurt een uitdagende muzikale en educatieve context vormt ook voor de activieiten in de Summer Acedemy. De gekozen nieuwe en niet-alledaagse muziek van de WASBE-programmering vormt deels ook het 'studiemateriaal' en de 'muzikale stof' voor workshopleiders en deelnemers activiteiten en workshops van de Summer Academy. Het werk van Van Delft bijvoorbeeld vormt het basiswerk voor de dirigentenclinic, de WASBE-solisten worden ingezet als workshopleiders en de concertwerken vormen in de workshops voor instrumentalisten materiaal voor orkestscholing. In beide contexten is er sprake van kennisdeling en netwerkmogelijkheden tussen musici onderling en het publiek. Ons eigen WASBE-concert en de voobereiding daarvan werkt niet alleen muzikaal inspirerend voor deelnemende muzikanten en publiek tijdens, maar de ingrediënten en betrokkenen daarbij geven ook extra voeding, diepgang en inspiratie aan de educatieve activiteiten tijdens de Summer Academy.

Ik ben benieuwd naar jullie reactie en graag bereid verder mee te denken op basis van jullie ideeën en/of vragen.

Met vriendelijke groet,

Frank Crasborn, Artistiek manager Harmonie St. Michaël van Thorn

 

 

 

 

        

 

afbeelding van Bas Hennissen

Beste Stefanie,

Dank voor je reactie. Ik heb naar aanleiding van je feedback de begroting aangepast en alleen die elementen van het project   meegenomen die volgens ons experimenteel en vernieuwend zijn en waarvoor we nog financiering zoeken. Dit zijn met name de Summer Academy maar ook de extra kosten die we hebben op WABE omdat we werken met nieuwe composities en Nederlandse topsolisten en we speciale instrumenten moeten inzetten. Het totaal gevraagde bedrag is daarmee iets lager geworden en is met nu name gericht op de Summer Academy.

Zoals je hebt kunnen zien hebben we de tekst in de aanvraag aangepast. We hebben meer nadruk gelegd op de Summer Academy en geprobeerd over te brengen wat voor impact de diverse masterclasses en inspiratiesessies zullen hebben op de deelnemers. Ik heb onze deelname aan het WASBE projectorkest verwijderd uit de tekst.

Ik hoop dat ik hiermee een antwoord heb kunnen geven op je vragen.

Groeten, Bas Hennissen

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Bas,

Je hebt een verzoek tot de Beslis mee fase ingediend. Ik heb echter nog een vraag n.a.v. de begroting. De WASBE gerelateerde kosten lijken substantieel hoger dan de kosten van de Summer Academy, terwijl ik had begrepen dat het WASBE projectorkest niet jullie initiatief is maar dat van WASBE en jullie voor dit orkest enkel de dirigent en een aantal plekken in het orkest leveren. Bij dit onderdeel blijft bij mij bovendien de vraag rijzen wat het experimentele of vernieuwende aspect ervan is, in het kader van Jij maakt het mee. Ook meende ik dat jullie tot de conclusie waren gekomen voor Jij maakt het mee de nadruk op de Summer Academy te willen leggen, maar dit blijkt nog niet zo uit de begroting. Kan je dit nog nader toelichten? 

afbeelding van Bas Hennissen

Beste Stefanie,

Dank voor je input. Aan de hand van je voorbeeld over "koken en eten" hebben we de diverse onderdelen van het project wat nauwkeuriger beschreven en niet alleen aanggegeven wat we gaan doen maar ook wat voor beleving en impact we willen bereiken bij de deelnemers. Ik hoop dat dit nu wat beter uit verf is gekomen in de beschrijving van ons project.

De begroting is wat aangepast en via de model begroting opgenomen in de aanvraag.

Hartelijk dank voor je adviezen. Het heeft ons geholpen om nog beter na te denken en te verwoorden wat we denken dat ons project bij de deelnemers gaat teweegbrengen en wat voor ervaringen en herinneringen zij daar aan zullen over houden.

We hebben er zin in en kijken uit naar een uniek project!

Groeten, 

Bas Hennissen

afbeelding van Bas Hennissen

Beste Thijs, hartelijk dank voor je adviezen. Wij hebben op basis daarvan de Summer Academy het centrale onderdeel van ons project "Dutch Dynamics in Wind Music" gemaakt.

In de beschrijving hebben we verder aangegeven wat we dit jaar verder willen bereiken in de Summer Academy. Ook hebben we aangegevenwat de deelnemers aan de motivatiesessies kunnen verwachten.

Wij zitten inmiddels volop in de voorbereding van ons project, de repetities voor het WASBE concert samen met de componist en de solisten zijn begonnen en de workshopleiders en locaties van de Summer Acedemy zijn vastgelegd.

Dank voor je ondersteuning, het heeft ons enorm geholpen om het project vorm te geven!

Bas Hennissen

afbeelding van Thijs Hazeleger

Dag Bas, 

Het focussen op de Summer Academy lijkt mij ook een goed idee. Lukt het je om dit in de linkerkolom centraal te stellen i.p.v. WASBE? 

Nu het einde van de Denk-mee-fase in zicht komt geef ik je graag nog wat laatste advies. Ik denk dat het goed is om in te gaan waarin jullie willen experimenteren tijdens de Summer Academy ten opzichte van de eerste editie vorig jaar. Wat heb je daarin geleerd in het betrekken van je deelnemers? Zelf triggert de term 'motivatiesessie' (uit de tekst van Erik) mij het meest. Waarin wil je je deelnemers motiveren en hoe doe je dat op een inspirerende manier? En wat is daarin nieuw voor jullie? Wat wil je graag ontwikkelen tijdens deze editie? 

Succes!

Groeten Thijs

afbeelding van Stefanie Weijsters

Het lijkt me een goed idee om meer te focussen op de Summer Academy. Kan je daarbij nog meer ingaan om wat jullie in beweging willen zetten per onderdeel of activiteit? Om uit te leggen wat ik bedoel gebruik ik even een voorbeeld van koken en eten. Er staat nu vooral beschreven welke ingrediënten de gerechten bevatten, maar waar ik nog benieuwd naar ben is de eet-ervaring of de smaaksensatie, datgene dat een gerecht tijdens het nuttigen ervan opwekt bij de eter. Dat maakt hopelijk meteen duidelijk waarom jullie deze gerechten - in jullie geval o.a. de repetities en uitvoering van Harmonie St. Michaël van Thorn, de jeugddag, de inspiratiesessies, workshops en masterclasses - opdienen en welke herinnering - impact - over zal blijven na het diner.

Zou je voor de begroting de modelbegroting willen gebruiken, die je bij de uploadmogelijkheid van de begroting vindt? Op die manier hoef je dit bovendien niet in het tekstvak te beschrijven - hier is wel ruimte voor toelichting op de begroting - en kan je de begroting afschermen als je dat wil (de geuploade begroting is namelijk niet voor publiek zichtbaar).

afbeelding van Bas Hennissen

Beste Stefanie,

Nogmaals dank voor je reactie. Ik heb naar aanleiding van jouw feedback uitvoerig geeproken met Erik Somers, de artistiek manager van de Summar Academy en we hebben besloten om het project 'Dutch Dynamics in Wind Music' veel breder in te zetten en het ook leidraad te maken voor de Summer Academy tijdens het Grachtenfestival aan de Maas.

We hopen op deze manier zo'n 250 enthousiaste jonge amateurmuzikanten te ontvangen op de workshops en inspiratiesessies tijdens de Summer Academy om zich onder leiding van professionele muzikanten en componisten verder te kunnen ontwikkelen aan de hand van symphonische blaasmuziek van nederlandse bodem.

Ik heb inmiddels de aanvraag aangepast om dit wat beter naar voren te brengen en hoor graag je commentaar.

Ik zal in overleg met Erik ook de begroting aanpassen op deze aanpassing.

groeten,

Bas Hennissen

afbeelding van Erik Somers

Beste Thijs,

Bas heeft mij gevraagd wat meer info te geven over het Grachtenfestival aan de Maas en specifiek over de Summer Academy. Het Grachtenfestival aan de Maas bestaat al 15 jaar als een intiem kamermuziekfestival waarbij prijswinnende solisten en talenten optreden op bijzondere locaties. Het middeleeuwse stadje Thorn leent zich hiervoor prima. Onder andere in prachtige tuinen van historische panden, in de bijzondere Abdijkerk en op het nieuw vormgegeven openluchttheater de Abdijhof hebben vele talentvolle solisten hun eerste stappen (en vervolgstappen) gezet naar een grote (inter)nationale carrière. Solisten en ensembles als Simone Lamsma (viool), Frederieke Saeijs (Viool), Harriet Krijgh (cello), Yingdi Sun (piano), Vitaly Pisarenko (piano), gebroeders Jussen (piano), Matangi kwartet, Berlage saxofoon kwartet, Ebony kwartet en vele anderen waren reeds te bewonderen op het festival.

Sinds 2016 is daar de Summer Academy aan toegevoegd. Beter gezegd transformeert het intieme kamermuziekfestival met nationale en internationale topsolisten naar een meerdaagse muzikale ontmoetingsplaats waar we muzikanten en belangstellenden warm willen maken voor de symfonische blaasmuziek. Dat hebben we vorig jaar gedaan door masterclasses en workshops aan te bieden voor verschillende instrumenten en voor dirigenten. Er waren ca. 70 deelnemers aan deze workshops en masterclasses, daarnaast waren er ca. 80 muzikanten die deel uitmaakten van de ensembles en het orkest dat als studieorkest diende. We hebben in het programma naast instrument-eigen en muzikale sessies/trainingen ook aandacht besteed aan motivatie en inspiratie sessies. Deze stonden los van de deelnemende musici ook open voor alle geïnteresseerden. Andre Heuvelman heeft deze verzorgd op een zeer bijzondere wijze. Ook als solist was Andre Heuvelman samen met twee collega’s van het Nederlands Blazers Ensemble “Masters of Play”, actief tijdens slotconcert van harmonieorkest St. Michael van Thorn. Deze eerste versie van de Summer Academy was een schot in de roos. Nieuwe muzikanten meldden zich aan bij het orkest en er heerste groot enthousiasme ten aanzien van dit muzikale weekend.

We gaan dat dit jaar uitbreiden naar 3 dagen (8, 9 en 10 september). We gaan de inspiratiesessies en motivatiesessies uitbreiden. Daarvoor hebben we in eerste instantie weer Masters of Play uitgenodigd; Andre Heuvelman-trompet, Johan van der Linden-saxofoon en Brandt Attema-trombone. Naast geïnteresseerde en al enigszins gevorderde muzikanten die graag willen deelnemen aan de verschillende meerdaagse workshops, masterclasses (klarinet, saxofoon, hoorn, trompet, trombone, tuba, slagwerk) en een dirigentenclinic zullen we op 9 september ook een complete dag voor jeugdige muzikanten organiseren. Vanuit de gehele regio en ver daarbuiten komen ca. 150 jonge muzikanten en overige geïnteresseerden naar Thorn. Zij zullen niet alleen muziek met elkaar maken maar ook voor deze grote groep gaan we inspiratie en motivatiesessies organiseren onder leiding van Andre Heuvelman en ondersteunt door vakmensen uit andere culturele disciplines. Dat zijn we op dit moment aan het uitwerken. We hebben ook hiervoor contact gelegd met Myouthic, het centrum voor kunst en cultuur in Midden Limburg. Zij zullen speciale creatieve muzikale sessies ontwikkelen voor de allerjongste deelnemers (tot en met A niveau) en op deze jeugddag samen met hen uitvoeren.

We verwachten voor de editie van dit jaar dan ook in totaal zo’n 250 deelnemers (100 gevorderde musici voor alle workshops masterclasses en dirigentenclinic en 150 jeugdigen voor de jeugddag)

Daarvoor hebben we een groot organisatieteam van professionele musici die binnen het orkest St. Michael van Thorn aktief zijn inclusief chef dirigent Ivan Meylemans.

Op de slotdag van de Summer Academy zondag 10 september vinden er onder de naam Grachtenfestival aan de Maas presentaties en concerten plaats van solisten, docenten en die actief zijn geweest tijdens de Summer Academy. Daar verwachten we ook in totaal zo’n 750 toehoorders.

Erik Somers

Artistiek manager Summer Academy St. Michaël & Grachtenfestival aan de Maas

afbeelding van Bas Hennissen

Beste Stefanie,

Aangenaam kennis te maken en dank voor je reactie.

Ik begrijp dat je graag wat meer duidelijkheid wil zien in de aanvraag wat ons project concreet gaat opleveren voor de symfoonische blaasmuziek in Nederland, wat het vernieuwende is in de aanpak en wat onze eigen bijdrage daar aan is.

Ik zal de aanvraag op deze punten aanpassen en wat concreter toespitsen op onze eigen activiteiten en het vernieuwende daarin.

Groeten,

Bas Hennissen

 

afbeelding van Bas Hennissen

Beste Thijs,

Ik kom graag even terug op de vragen die je hebt gesteld.

Wellicht is het participerende en active onderderdeel van ons project niet helemaal goed naar voren gekomen in de omschrijving. Dit is wat we voor ogen hebben:

Als voorbereiding op de WASBE zullen onze 80-90 spelende leden een intensieve voorbereiding hebben om de nieuwe muziek in te studeren. Zij zullen in deze fase eental malen samen met de solisten en de componisten repeteren en wij denken dat de orkestleden hier veel van gaan leren.

Tijdens het Grachtenfestival aan de Maas zullen we ook dit jaar een Summer Academy organiseren, waarin een groot aantal jonge muzikanten uit heel Nederland zullen deelnemen aan masterclasses en inspiratiesessies. We hebben daarvoor een vernieuwde aanpak in gedachten als onderdeel van het project Dutch Dynamics. Ik heb Erik Somers, de organisator van het Grachtenfestival aan de Maas gevraagd dit aan jullie toe te lichten.

De WASBE conferentie is inderdaad niet ons eigen initiatief maar biedt voor ons een platform om de Nederlandse blaasmuziek te promoten en ons netwerk van liefhebbers van de blaasmuziek verder te vergroten.

Het projectorkest is een initiatief van WASBE en onze dirigent Ivan Meylemans, op een aantal kritische plekken in dit orkest zullen naar verwachting ook muzikanten van onze vereniging meedoen.

Je laatste vraag over hoe je de internationale kruisbestuiving het beste vorm kan geven houdt ons ook bezig. We willen daar graag met je van gedachten over wisselen in de komende tijd als onze ideeen wat meer vorm krijgen.

Groeten,

Bas Hennissen

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Bas,

Ook namens mij van harte welkom op Jij maakt het mee. Als adviseur van het Fonds denk ik de komende tijd mee en voorzie jullie graag van feedback, vooral in het licht van de doelstelling en criteria van Jij maakt het mee. 

Jij maakt het mee is gericht op vernieuwende, experimentele projecten waarmee een impuls gegeven wordt aan de kunst- of erfgoedbeoefening in de vrije tijd. 

De deelname van jullie orkest aan het internationale evenement WASBE klinkt als een waardevolle toevoeging voor jullie leden en begeleiders. Wat jullie deelname aan dit evenement concreet gaat opleveren voor de scene waarin jullie je begeven, de amateurmuziek en specifiek symfonische blaasmuziek, lees ik graag nog duidelijker terug.

Ook ben ik benieuwd wat het vernieuwende aspect van dit project voor jullie orkest is? Nu gaat de beschrijving vooral in de (innovatieve) onderdelen van WASBE, maar ik adviseer je de subsidieaanvraag specifiek toe te spitsen op jullie eigen activiteiten en de vernieuwing daarin. 

afbeelding van Bas Hennissen

Beste Thijs,

Aangenaam kennis te maken en dank voor je goede vragen! Wij gaan ermee aan de slag en komen zsm bij je terug.

Bas Hennissen

Pagina's