menu denk mee beslis mee maak mee

Dutch DJ College

voor bijzondere kinderen

Hans Dekkers
7 januari 2013
muziek
jongeren, volwassenen
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Het begin

Door Hans Dekkers op di 12 feb

Nou, de voorbereidingen zijn in volle gang!

We zijn bij de notaris geweest en zijn nu een heuse stichting! Het duurt weliswaar allemaal veel...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Dutch DJ College

voor bijzondere kinderen

afbeelding van Hans Dekkers

Ingediend door:

Hans Dekkers


Wat ga je doen?: 

Het Dutch DJ College gaat zich richten op het werken met jongeren met ADHD en Autisme Spectrum Stoornis (ASS).

Het is een wetenschappelijk feit dat muziek een bijzonder therapeutische werking kan hebben op een grote groep jongeren die lijden aan ADHD en/of ASS.

Muziek werkt kalmerend en concentratiebevorderend.

Uitgebreide research heeft aan het licht gebracht dat er veel therapeutische activiteiten ontplooid worden in deze richting, doch deze richten zich veelal op het bespelen van een instrument.

Dit talent is niet iedereen gegeven, en DJ-workshops zijn dan ook voor een veel grotere groep haalbaar en zinvol.

De DJ is de nieuwe brandweerman, de nieuwe astronaut.

DJ worden is stoer, zowel voor jongens als voor meisjes.

De DJ is allang niet meer een ‘plaatjesdraaier’ maar een heuse artiest, en de bekende DJs leiden het sprookjesleven van een rockster.

Dit is de invalshoek waarmee de jeugd op een eigentijdse en moderne wijze aangesproken wordt.

Zo leren ze nieuwe muzieksoorten kennen, anders luisteren naar hun eigen favoriete muziek, verbreden ze hun horizon en hebben er ook nog eens veel baat bij, als therapie.

Hoe ga je te werk?: 

Dit project is belangrijk omdat het gaat om een lastig te bereiken doelgroep, een nieuwe manier is om mensen met nieuwe muzieksoorten in aanraking te brengen en ook een therapeutische insteek heeft voor een grote groep jongeren.

Dit leek mij een schoolvoorbeeld van de doelstellingen van het FCP en vandaar dat ik mij tot het FCP wend om dit project van de grond te krijgen en grootschaliger in praktijk te brengen.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Als DJ/Producer kan ik terugkijken op een veelzijdige carrière.

Zowel op het gebied van radio als op het gebied van (feest)café’s, clubs en evenementen heb ik zeer veel ervaring opgedaan in allerlei muziekstijlen en muziekculturen. Ook heb ik met eigen produkties 2 x de hitparade gehaald en heb ik meegewerkt aan succesvolle projecten van andere artiesten.

Niet alleen dat: ik heb ook de didactische vaardigheden om mijn kennis over te dragen aan anderen.

Ik heb een diploma van de School of Audio Engineering en na het behalen hiervan ben ik door de SAE gevraagd aan te blijven als docent, wat ik niet gedaan heb, maar wat wél mijn didactische vaardigheden onderstreept.

Ook heb ik ervaring in het werken met jongeren met ADHD – ASS – PDD-NOS.

Tegen het einde van mijn podiumcarrière ben ik gaan zoeken naar manieren om mijn kennis over te dragen en kwam ik al snel terecht bij jongeren met ADHD etc. Het bleek dat de manier waarop ik het publiek benaderde (en bespeelde!) extreem veel overeenkomsten vertoonde met de manier waarop jongeren met een beperking aangesproken en aan de hand meegevoerd moeten worden. Toen bleek ook dat deze methode niet alleen hun culturele horizon verbreedt en kalmerend en concentratiebevorderend werkt, maar ook -met enige aanpassingen- toepasbaar is op jongeren met gedragsproblemen.

Momenteel ben ik zo ver dat ik dit op grotere schaal in praktijk kan gaan brengen.

Bereik: 
aantalinvestering/activiteitaantal deelnemersaantal bezoekers
1DJ-cursus60
1DJ-cursus (gevorderden)60
1Afstudeer-party12200
1Producerscursus30
    
    

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Dit project is innovatief, veelzijdig en zeer sociaal betrokken. Het biedt mogelijkheden voor jongeren uit allerlei culturen om zich open te stellen voor nieuwe indrukken en voor hen onbekende muzikale stromingen. Het leert ze ook om muziek anders te beluisteren en ervaren, en op deze manier regelmaat te ontdekken in schijnbare chaos, hetgeen een ongekend therapeutische werking heeft voor jongeren met gedragsproblemen en/of ADHD etc.

Uitslag Beslis mee

FCP70
max 50 / 3 van 2 gestemd
publiek30
max 50 / 59 gestemd
totaal100
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Femie Willems

DJ-workshops voor ADHD en ASS jongeren: een bijzonder initiatief  dat deze jongeren zeker zal aanspreken. DJ kennis heeft de organisatie zeker. Hoe dit activiteit werkt voor jongeren met ADHD en ASS is onbekend, maar interessant genoeg om hiermee ervaring op te doen. Een enthousiast en gedreven initiatief! Wel van belang om de ervaring elder met muziekeducatie en deze jongeren te benutten. En hopelijk wordt de kennis die met dit project opgedaan verder gedeeld. Veel succes.

afbeelding van Carmelita Serkei

Dutch DJ College gebruikt de kracht van muziek om jongeren  met ADHD en/of ASS zowel therapeutisch te helpen en ook (en dat is belangrijk) zelf een kunstzinnige ontwikkeling  door te laten maken. Wat aanspreekt is dat het aanbod eigentijds is en inspeelt op datgene dat veel jongeren op dit moment bezighoudt. Ik kan me voorstellen dat dit een extra motivatie is voor jongeren om mee te doen. Ze kunnen daarmee ook in deze tijd een sociale plaats innemen en trots en eigenwaarde opbouwen. En dat raakt!

afbeelding van Giovanni Campbell

 

Jongeren met ADHD en Autisme Spectrum Stoornis (ASS) kunnen gedurende 17 dagdelen van 2 uur DJ-vaardigheden opdoen over onder andere beatmixen en turntableism. Ook werken ze onder begeleiding toe naar een eindpresentatie voor publiek. Op basis van de toegelichte uitgangspunten en de gekozen doelgroep vind ik Dutch DJ Design een inspirerend en energiek initiatief.

De aanvrager en partners beschikken over relevante expertise en wekken het vertrouwen dat het eindresultaat succesvol zal zijn. Verder kan de organisatie met de aanschaf van de apparatuur in staat gesteld worden de activiteit voor een grotere groep deelnemers toegankelijk te maken, en te verduurzamen.

afbeelding van Hans Dekkers

Hoi Giovanni!

Nou het zit zo: als eerste is het van het uiterste belang dat je de cursisten leert om bij het luisteren naar muziek te gaan tellen. Maten. 1..2..3..4.. en dat er na de 4, 8, 16 en 32 altijd iets gebeurt. Van couplet naar refrein of omgekeerd, een break in de muziek...kan van alles zijn. Dat is de regelmaat die ze moeten ontdekken. In hun hoofd de noten uitzetten, de zang uitzetten en gewoon tellen. Wanneer ze dat eenmaal door hebben, laat je ze ervaren dat dit bij vrijwel elke moderne muzieksoort opgaat. Orde in de chaos. Dat kunnen ze dan leren toepassen op veel andere aspecten van het leven en dat schept rust, waaruit weer verbeterde concentratie kan vloeien.

Toen ik zelf nog veel optrad, zorgde ik er altijd voor dat ik met rustige, redelijk neutrale muziek begon en elke plaat die ik draaide was net iets sneller, opzwepender en vrolijker dan de vorige. Zo neem je het publiek met je mee naar een hoogtepunt. Een hoogtepunt dat wel weer afgebroken moet worden, zodat je naar een nieuwe climax kunt werken. Zo moet het hier ook: je vindt (qua muzieksoort) een gemene deler en daarmee breng je ze in de juiste stemming. Ontvankelijk voor nieuwe ideeën en informatie. Op deze manier kun je ze leren 2 ogenschijnlijk totaal verschillende muzieksoorten qua ritme samen te voegen tot 1. Naadloos. Nog meer orde uit nog grotere chaos.

Zo werkt het bij de ADHD-ers.

Bij jongeren met gedragsproblemen gaat het er voornamelijk om, om dan iets verder te gaan en 'geluksmomenten' te creëren. De nadruk leggen op wat ze goed doen en zo hun zelfbeeld stevig opbouwen.

Bij de basiscursus is het de bedoeling dat de cursisten aan het eind een 'set' van een kwartier tot 20 minuten draaien, in bijzijn van bijvoorbeeld ouders.

Bij de cursus voor gevorderden wil ik proberen te organiseren dat er een soort 'examenfeest' gehouden wordt in een plaatselijke uitgaansgelegenheid, in bijzijn van ouders, vrienden en bekenden bijvoorbeeld. Elke cursist mag dan een half uur zijn kunsten tonen.

Hierbij worden ze uiteraard door mij met raad en daad bijgestaan en uitvoerig geholpen met de voorbereidingen.

Groetjes,

Hans

 

afbeelding van Giovanni Campbell

 

Wat een origineel initiatief en je hebt veel ervaring! Waar ik nog wel benieuwd naar ben is de inhoud van jouw methodiek. Je beschrijft dat de manier waarop je ooit het publiek benaderde en bespeelde extreem veel overeenkomsten vertoont met de wijze waarop jongeren met een beperking aangesproken en met de hand meegevoerd moeten worden. Wat zijn die overeenkomsten en hoe creëer je het therapeutische effect? Werken de deelnemers in die 17 dagdelen ook toe naar een eindproduct of -moment? Hoe begeleid je hen daarbij?
 

afbeelding van Hans Dekkers

Hallo Femie!

Ja, ik geef vaker DJ cursussen. Ik weet niet of het je iets zal zeggen, maar bv DJ Galaga en DJ Maximus zijn ex-leerlingen van mij. Ik heb mij nooit op full-time lesgeven toegelegd omdat ik zelf nog volop aan het werk was (eerst als DJ, later als discotheekeigenaar) dus ging ik alleen aan de slag met mensen waar ik echt potentie in zag. De kinderen van een vriendin (3 stuks, alle 3 stevig aan de ADHD, 1 met ASS) hebben mij op het idee gebracht om met hen met muziek te gaan werken, met mooie resultaten trouwens. Daar ben ik mij dus uitgebreid in gaan verdiepen.

De cursus duurt 17 dagdelen van 2 uur en de maximale grootte van een groep is naar mijn mening 6 personen.

Ik heb gehoord van Papageno, en hoewel ze volgens mij uitsluitend met klassieke muziek werken, lijkt het mij meer dan boeiend om ideeën uit te wisselen. Ik heb Jaap van Zweden al eens ontmoet toen ik als presentator bij Classic FM werkte.

Een webite of Youtube kanaal is er nog niet.

Groetjes,

Hans

afbeelding van Femie Willems

Spannend en bijzonder initiatief! Ik ken je organisatie niet. Geef je vaker DJ cursussen? Heb je een link naar Youtube of een website? Als je doorklikt bij 'een aanvraag indienen' kun je je plan uitvoeriger beschrijven. Ik ben ook wel benieuwd hoeveel uur je cursus beslaat. En hoeveel jongeren hieraan kunnen deelnemen. Ken je trouwens ook de Stichting Papageno? Zij hebben ook een uitgebreid programma muziekeducatie voor jongeren met ASS. Interessant om ervaringen mee uit te wisselen!

afbeelding van Hans Dekkers

Hoi Ad,

De inhoud is als volgt:

  1. Elementaire kennis van muziek: hoe zit muziek in elkaar.
  2. Basiskennis apparatuur.
  3. De technische kant van het draaien: beatmixen en turntableism.
  4. Het ontwikkelen van een eigen, unieke stijl.

Ik ben het niet helemaal eens met het woord 'hype'. Deze is nu al zo lang aan de gang (begonnen aan het begin van de jaren '90 met Ben Liebrand, Peter Slaghuis, DJ Paul Elstak) dat het niet echt meer een hype is, vind ik. En trance zal niet veel aan bod komen, hoewel het wel (what's in a name) rustgevend is en erg 'uplifting', bij intensief luisteren. Het gaat meer om de strakke regelmaat in de moderne dance. Regelmaat is het sleutelwoord.

Ik hoop uiteraard ook meisjes te bereiken, hoewel bij de doelgroep de jongens in de meerderheid zijn.

MEE en Dichterbij zijn een soort van zorgbemiddelaars en via hen hoop ik niet alleen mijn doelgroep te bereiken, maar ook extra kennis op te doen door hun expertise. Zo hoop ik bv mijn programma aan te kunnen passen om jongeren met gedragsproblemen te kunnen helpen.

De 5000 zijn bestemd voor apparatuur, research en drukwerk: de cursisten moeten wel een mooi certificaat meekrijgen, uiteraard!

Na de cursus zal het voor sommigen gewoon afgelopen zijn. Doel bereikt: ze hebben een mooie, gezellige en leerzame ervaring gehad en zijn waarschijnlijk geholpen met hun beperking. Anderen -echt geïnteresseerden en getalenteerden- kunnen een vervolgcursus DJ voor gevorderden volgen, of de cursus Producer en zo een betere kans maken in te stromen in 'het vak'.

Groetjes, Hans

afbeelding van Ad van Dam

Beste Hans,

Ik ben echt benieuwd naar je opzet en inhoud van de cursus. Kan je daar meer over vertellen? Ik vind dat je inderdaad slim inspeelt op de hype rond de DJ's in Nederland, maar dat zijn echter maar een paar super commerciele (veelal) jongens, die  trance muziek maken en die naar mijn idee een weinig kalmerende en/of concentratiebevorderende werking hebben. Maar ik laat me graag door jou overtuigen ;-)

Denk je ook meisjes met je opzet te bereiken?

Kun je ook al iets meer vertellen over hoe jij de samenwerking met MEE en Dichterbij ziet? 

En waar ga je die 5000 voor gebruiken?

Laatste vraag: wat gebeurt er met de cursisten na de cursus?

Succes met de verdere invulling, vr. gr. Ad van Dam

 

afbeelding van Hans Dekkers

Hoi Carmelita,

De werving van de jongeren zal in eerste instantie plaats gaan vinden dmv samenwerking met organisaties hier in de omgeving, zoals MEE en Dichterbij.

De behoeften van de jongeren zijn vrij eenduidig: de doelgroep heeft veel baat bij regelmaat, en door gebruik te maken van moderne (dance)muziek leer ik ze de regelmaat te ontdekken in iets schijnbaar chaotisch als muziek. Deze muziekstroming kent namelijk een strakke, welhaast wiskundige opbouw en regelmaat. Als je dit 'verpakt' als DJ-cursus vermijd je het woord 'therapie' en kom je op een veel vrijblijvender manier binnen bij de jongeren. Vervolgens kun je hun horizon verbreden door ze kennis te laten maken met andere muzieksoorten en -stromingen.

Het product is er ook want het is daadwerkelijk een basic DJ-cursus. Alle basiskennis van het vak wordt overgedragen en jongeren met echt talent kunnen vervolgcursussen nemen. De duur van de cursus zal gemiddeld 17 dagdelen van 2 uur zijn.

Voor de echte liefhebbers komt er ook een producerscursus.

Hierin gaat de cursus nog een stap verder en leert de cursist dat er niet alleen strakke regelmaat zit in muziek, maar dat hij zelf die regelmaat beheerst. Hij brengt hem immers zelf aan! Het therapeutische effect hiervan is ongelooflijk en ook hier wordt de cursist aangemoedigd buiten zijn 'comfort zone' te treden en te experimenteren met allerlei soorten van muziek en ritmes.

Momenteel zijn er al kontakten met stichting MEE over samenwerking en ook Dichterbij is al benaderd. Ook zal er samengewerkt worden met enkele bekende DJs uit mijn eigen netwerk die als gastdocent zullen optreden.

 

afbeelding van Carmelita Serkei

Dutch DJ College heeft een mooie doelstelling. De achterliggende motivatie en drive is goed onderbouwd.

Hans, kan je vertellen hoe het project er in de praktijk uit gaat zien? Elementen als:

- werving van de jongeren;

- methode: wat ga je met ze doen, hoe wordt er ingespeeld op de eigen vragen en behoeften van de jongeren, wanneer, hoe lang en is er een eventueel product

- werk je samen met anderen (personen of organisaties)? Zo ja, wie zijn dit?