menu denk mee beslis mee maak mee

DIY Fest

 

Stichting ReKult
25 maart 2015 tot 28 maart 2015
animatie, crafts, muziek, tekenen en schilderen
jongeren, kinderen, ouderen, volwassenen
onze website / check facebook
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Do It Yourself turned into Do It Together

Door Giusy Chierchia op vr 10 jul

The DIY Fest took place at PIP Den Haag (www.pipdenhaag.nl) on 25th, 26th, 27th and 28th of March 2015....

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

DIY Fest


afbeelding van Giusy Chierchia

Ingediend door:

Giusy Chierchia

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
How can we get enough participants into the workshops and how can we better reach out to schools?

Wat ga je doen?: 

Stichting Rekult organiseert van 25 tot en met 28 maart in samenwerking met PIP Den Haag het evenement DIY Fest. Dit evenement staat in het teken van van de DIY (Do It Yourself) cultuur en bevindt zich op het snijvlak van kunst, muziek, design, moderne ambacht, educatie en duurzaamheid.

Doel is om de DIY cultuur te faciliteren en te promoten. Hierbij valt te denken aan het zelf maken en uitgeven van magazines en boeken, het produceren van nieuwe muziek door het samplen van oude LP's van de Kringloopwinkel, het zelf maken van korte stop-motion filmpjes, het zelf schilderen van reclameborden, het ontwerpen van letters en het drukken van prenten op gerecycled materiaal.

DIY Fest zal bestaan uit een tentoonstelling, presentaties en workshops. Parallel aan het evenement organiseert PIP een DIY muziekproductie sessie waarbij verschillende artiesten uit verschillende hoeken samen werken aan een eindproduct. Het wordt een evenement waar behalve kunstenaars, creatieven en makers ook het kunstpubliek en de lokale gemeenschap elkaar ontmoet en op een speelse en creatieve manier ideeën uitwisselt. 

Amsterdam ZineJam 2014

EN Tokyo - Tokyo Crate Diggin' & Beats Event

Job Wouters, Letman, Amsterdam

Siebe Thissen

Hoe ga je te werk?: 

DIY Fest wordt het eerste evenement in Den Haag en omstreken dat expliciet gericht is op de DIY cultuur in al haar facetten. Het evenement bevindt zich op het snijvlak van kunst, muziek, design, moderne ambacht, educatie en duurzaamheid. Door directe participatie in het creatieve proces, zowel individueel als in groepsverband, wil de organisatie de deelnemers stimuleren om zelf ideeën te ontwikkelen en te realiseren en zo bij te dragen aan hun zelfontplooiing, en het publiek laten zien dat dit op een laagdrempelige en betaalbare manier mogelijk is. Tegelijkertijd moet het interactieve karakter waarborgen dat er een uitwisseling van ideeën plaatsvindt tussen alle betrokkenen. Voorbeelden van activiteiten zijn: Een verzameling van meer dan 300 zines van over de gehele wereld zal tentoongesteld worden in de Zine Galaxy expositie, een woud van hangende zines. Zinesters Giusy Cherchia en Beatrice Clark verzorgen tijdens de opening van de expo een debat over onafhankelijke publicaties en analoge en digitale uitingen. Zine showcase is een essentieel onderdeel van DIY Fest, kramen waar onafhankelijke uitgevers zichzelf en hun producten kunnen presenteren aan het publiek. Comic Sketch Battle; elke ronde strijden twee verschillende kunstenaars, illustrators of bezoekers tegen elkaar door striptekeningen te tekenen. De toeschouwers kijken toe hoe de illustraties zich ontwikkelen en stemmen op een winnaar! Open Creative Table is een dynamisch en interactief schouwspel dat deelnemers technieken om zines te maken leert in een informele participerende setting. Beginnend bij het creëren van inhoud, zullen mensen hun eigen zines tekenen, kopiëren en binden. Sewing Zine Workshop: een zine kaft te maken met gebruik van gerecyclede lappen stof en andere materialen. Tijdens de Stopmotion Workshop maken deelnemers een eigen korte film door foto's achter elkaar af te spelen.

Met wie werk je samen?: 

Stichting PIP is het alternatieve cultuurpodium van Den Haag. PIP is een belangrijke partner in de promotie voor het evenement, aangezien de organisatie beschikt over een groot bereik en netwerk in Den Haag en omstreken. Daarbij heeft PIP een grote achterban die sterk geinteresserd is in creatieve uitingen en staan zij in de regio bekend als een cultuurpodium waar altijd iets verassends te doen is. Zo wordt het mogelijk een veel breder publiek aan te spreken dan normaal gesproken op DIY evenementen afkomt. De belangrijkste bijdrage van PIP is aan de programmering, zij voegen een aantal unieke activiteiten, workshops en sprekers en interassante sprekers toe. Daarnaast organiseren zij op vrijdag de nachtprogrammering waardoor ook het uitgaanspubliek bij het evenement betrokken wordt. Voorbeelden van activiteiten die PIP organiseert: Analog VJ'ing, deelnemers voorzien live muziekshows en DJ sets met behulp van overhead projectoren en live handgemaakte visuals van een VJ show! Zeefdrukkerij De KIJM organiseert Workshops Risoprint, een soort zeefdruk printer. Tokyo Crate Digging, voor het eerst in Nederland! Een aantal producers halen oude LP's uit in de Kringloop samplen deze platen en maken hier een beatcollage van. Dit hele proces vindt tijdens het festival plaats en wordt tijdens het festival ook live aan het publiek ten gehore gebracht! Hiernaast organiseert PIP een aantal presentaties: filosoof Siebe Thissen over urban culture (bijv. skaten / graffiti) en creatief gebruik van objecten in de openbare ruimte die daar met een andere doel zijn neer gezet, Letman / Job Wouters over kalligrafie en letterontwerp en Sender over original signing, hoe reclameborden en bewegwijzering in vroeger tijden werden vervaardigd. Door de samenwerking met PIP wordt DIY Fest een uniek concept met een veel bredere programmering en doelgroep dan reguliere DIY events!

Wat is verder van belang om te weten?: 

Stichting ReKult is een jong collectief van cultuurmanagers en actieve inwoners. We zijn een open platform gericht op de ontwikkeling van kunst- en cultuurprojecten. We moedigen de uitwisseling van ideeën aan, alsmede reflectie op hedendaagse vernieuwende sociaal-culturele kwesties. ReKult is een ontmoetingsplaats en informele bron van kennis, toegankelijk voor iedereen die iets wil leren, met name jongere generaties.

Een van onze speerpunten is de subcultuur van het zine-maken, ook wel bekend als onafhankelijk of doe-het-zelf uitgeven. ReKult zet de zine cultuur al op de Amsterdamse kaart sinds 2010, met ons eerste evenement bij Meneer de Wit, centrum voor kunst en cultuur. Sindsdien exploreren en manifesteren wij dit unieke creatieve medium door middel van zine tentoonstellingen, workshops en ronde tafel gesprekken in zowel Nederland als vele andere Europese landen. Een uitgebreid overzicht van evenementen, projecten, video’s en afbeeldingen is te vinden op:

http://www.rekult.org/category/zines en op vimeo.com/77936821

http://vimeo.com/112001649

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
1 Zine Galaxy 3 500
1 Comic Sketch battle 30 100
4 Workshop 60 80
1 Conversatie 10 100
1 DIY Muziekproductie 6 300
       

 

Doelgroep:

De organisatie streeft er naar een evenement te realiseren dat in principe voor iedereen interessant en aantrekkelijk is. Er wordt gestreefd naar een mix van kunstenaars, ontwerpers, creatieven, makers, denkers en kunstliefhebbers met een breder publiek van enthousiaste jongeren en publiek dat zich normaal gesproken misschien niet direct met dit onderwerp bezig zou houden.Voor kunstenaars, creatieven en makers zijn er een expo, een markt en presentaties, voor musici een interactieve muziekproductie sessie en optreden, voor academici en geinteresseerde leken zijn er interessante lezingen, voor uitgaanspubliek een feestavond en voor alle bezoekers is er de mogelijkheid om deel te nemen aan workshops. Door de brede mix van activiteiten zal het evenement ook bij uitstek geschikt zijn als dagje uit voor jonge gezinnen, publiek dat normaal gesproken musea bezoekt en in het algemeen voor mensen die die graag dingen maken of nieuwe dingen leren. Tot slot zullen buiten de reguliere openingstijden activiteiten worden georganiseerd voor schoolklassen, op woensdagmiddag is er een speciaal programma voor kinderen. In principe moet het evenement voor alle leeftijdsgroepen interessant zijn. Er zal gestreefd worden om de bezoekers op alle niveau's bij het evenement te betrekken.

 

Promotie en publiciteit:      

Stichting Rekult en Stichting Place in Progress en haar partners zullen zowel online (website, mailings, social media en gerelateerde websites) als offline (flyers, aankondigingen in gespecialiseerde online tijdschriften en lokale kranten en radiostations) uitgebreid promotie maken voor dit evenement.

 

Online promotie:

Oproepen om kramen in te richten met zines en andere onafhankelijke publicaties en kunstwerken en om deel te nemen in een van de workshops en activiteiten zullen via de netwerken van de organisaties worden verspreid en daarnaast geplaatst en gepromote worden op de websites van ReKult en van PIP Den Haag, en op de Facebook pagina's van beide organisaties:

http://www.rekult.org/category/zines https://www.facebook.com/rekult.org  (921 ‘likes’ op 7 September 2014)

http://www.pipdenhaag.nl/ https://www.facebook.com/pipdenhaag (9.828 ‘likes’ op 7 September 2014).

We zullen ook oproepen verspreiden aan alle partijen waarmee we samenwerken en aan de partners in Den Haag, de rest van Nederland en ook de rest van de wereld en hen vragen informatie over het evenement op hun sociale media kanalen, websites, blogs en nieuwsbrieven te plaatsen.
Twee posts per dag in aanloop naar het evenement (een in de ochtend tussen 10.00 en 12.00 en een in de avond tussen 18.00 en 20.00) en meer indien nodig zullen worden geplaatst op de genoemde sociale netwerk pagina's om de bezoekers te blijven interesseren en betrokken te maken bij het aankomende evenement.
We zullen ook een specifiek Facebook evenement aanmaken om gemakkelijk vrienden en volgers te kunnen uitnodigen voor ons evenement en hen op de hoogte te kunnen houden van het programma.

Onze belangrijkste partner PIP Den Haag zal ons ook helpen bij de promotie van het evenement via hun website, nieuwsbrieven en Facebook pagina. Daarnaast zullen we ook een speciale evenement pagina plaatsen op de online PIP evenementenkalender en mensen uitnodigen dit medium te gebruiken om te reageren en informatie te delen.

DIY Fest zal hiernaast gepromote worden op alle websites, portals, online kalenders, etc. die over culturele evenementen en jongeren evenementen in Den Haag en omstreken gaan.

 

Offline communicatie:

Naast onze intensieve online communicatie, willen we ook werken aan het implementeren van een sterke offline communicatie campagne. We zijn van plan een evenement flyer en poster te ontwikkelen, die ontworpen zijn door een aantal lokale kunstenaars. Deze worden in Den Haag en omstreken verspreid op plekken waar onze doelgroepen regelmatig komen, en ook op een aantal plekken in andere Nederlandse steden, in de periode voorafgaand aan het evenement.

Een maand voordat het evenement plaatsvindt, zullen we ook een persbericht naar buiten brengen via plaatselijke en landelijke kranten. We hebben een actuele database van contacten bij kranten waaronder: De Volkskrant, Telegraaf, NRC, Trouw, NL70, Metro, Spits, Den Haag Centraal, De Posthoorn, etc. We zullen ons best doen om de aankondigingen, artikelen en interviews zo veel mogelijk in deze media te verspreiden.
Alle deelnemende kunstenaars, workshop gevers en andere deelnemers zal ook gevraagd worden informatie over DIY Fest te verspreiden via kun netwerk en andere evenementen. Hiermee willen we een spillover effect genereren van informatie en promotie, via een viral mond-op-mond reclame waardoor ons publiek vergroot wordt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

DIY Fest wordt het eerste DIY evenement dat expliciet gericht is op de DIY cultuur in al haar facetten. Het evenement heeft een zeer breed karakter waarbij een uitgebreid scala aan activiteiten en disciplines aan bod komen en war mensen uit biinen- en buitenland aan deelnemen. Uniek is ook dat er een mix gemaakt wordt tussen de reguliere DIY activiteiten van Rekult en de culturele activiteiten van PIP die goed op dit concept aansluiten en tegelijk een bredere doelgroep meebrengen, dat er zowel een actief programma is voor bezoekers die actief mee willen doen en een 'passief' programma voor mensen die alleen willen komen kijken of luisteren en dat zowel de parktijk als het theoretisch kader aan bod komen en dat tussen beiden een duidelijke link wordt gelegd. Kortom, voor elk wat wils! Lokale, landelijke en internationale kunstenaars en creatieven worden in contact gebracht met een breder publiek dat tijdens het event niet alleen leert over de nieuwste trends en ontwikkelingen binnen de DIY cultuur maar dankzij de mogelijkheid tot actieve deelname aan de activiteiten tijdens het evenement het proces van het creëren van A tot Z kan meemaken en leren. Het project ie er op gericht om een interactie tussen professionals enerzijds en het bredere publiek anderzijds tot stand te brengen. Door een breed en laagdrempelig programma te realiseren wordt er ook expliciet gemikt op een doelgroep die normaal gesproken weinig deelneemt aan kunstgerelateerde evenementen.

Begroting: 

De FCP subsidie wordt gebruikt voor het bekostigen van een gedeelte van de organisatiekosten, materialen, promotie en huur van de locatie. Overige financiers zijn Fonds 1818, diverse sponsors, Stichting PIP en Stichting Rekult zelf.

 

Locatie(s): 
PIP Kazerne, Binckhorstlaan 36K, Den Haag

Uitslag Beslis mee

FCP25
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 116 gestemd
totaal75
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Femie Willems

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Jullie hebben je maximum aan publieksstemmen gereikt. Gefeliciteerd! Gezien deze publieke belangstelling ga ik ervan uit dat jullie ook een goede participatie aan het evenement zullen realiseren. Ik ben wel benieuwd of jullie ook een nieuwe doelgroep van deenemers en bezoekers gaan bereiken. In  samenwerking met PIP Den Haag zullen jullie dat moeten gaan realiseren. Dit DIY evenement sluit aan bij de trend van vernieuwende cultuuractiviteiten. Ik verwacht een kwalitatief mooi programma. Wat het experimentele in het programma ten opzichte van andere edities van DIY Fest is, vind ik in de aanvraag niet goed uit de verf komen. Daarom geef ik de aanvfraag op het criterium effect het voordeel van de twijfel. Succes!

afbeelding van Sarah Haaij

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Met samenwerkingspartner PIP organiseert REKULT een DIY met extra aandacht voor het zelf maken en uitgeven van kleinschalige magazines. Eerdere initiatieven laten zien dat de kwaliteit in huis is om mooie, participatieve projecten neer te zetten. Ook weten jullie met een relatief klein budget nieuwe thema’s en activiteiten te introduceren en te verkennen. Maar toch, er ontstaat geen beeld over de manier waarop dat verkennen dan plaatsvindt. De inhoud van de workshops en de mogelijkheden voor amateurs zijn onderbelicht en daardoor blijft het effect van het project moeilijk te bepalen. Wat is nu het doel van dit evenement en wat willen jullie bereiken met de deelnemers? Op die vragen krijg ik net onvoldoende antwoord.

afbeelding van Giusy Chierchia

Beste Emiel en Femie,

Nogmaals dank voor jullie bijdragen. Er was wat verwarring van ons uit omdat we dachten dat je ook een projectplan kon uploaden waarin het project verder werd toegelicht, dit bleek uiteindelijk niet zo te zijn. We hebben de aanvraag naar aanleiding van jullie commentaar herschreven  en ingediend voor de volgende fase. We hopen dat jullie het goedkeuren en dat dit project door kan gaan.

Vriendelijke groet namens alle betrokkenen!

afbeelding van Emiel Heijnen

Hoi Giusy,

Ik sluit me even aan bij Femie. Jullie gebruiken erg veel woorden om de organisatie en jullie positie in Den Haag te beschrijven. maar wat er nu precies gaat gebeuren, wat daar anders dan anders aan is, met wie je dat doet en hoe je daar welk publiek mee denkt te bereiken blijft te onduidelijk. Mijn tip: probeer je plan wat meer te schrijven en lezen vanuit de deelnemer. Welke deelnemers zoek je en wat gaat die meemaken?

afbeelding van Femie Willems

Beste Giusy, ik zie geen geupload projectplan op jullie JMHM projectpagina. Dat is overigens ook niet de bedoeling. Jij maakt het mee is een laagdrempelig platform voor experimentele projecten met een bijzondere samenwerking. Je kunt hier, op een eenvoudige manier, een aanvraag indienen door de vragen op het aanvraagformulier in te vullen en onze toelichtingsvragen te beantwoorden of verder uit te werken. Het is niet nodig om een projectplan in te dienen.

afbeelding van Femie Willems

Jullie vragen hoe je deelnemers voor de workshops krijgt? Ik lees hieronder allerlei tips maar zie dit nog niet uitgewerkt in jullie project. Wat is de inhoud en opzet van de verschillende progamma onderdelen. In welk opzicht is dit DIY Fest vernieuwend t.o.v. vorige edities?  Welke doelgroep wil je hiermee bereiken? En hoe ga je die bereiken? Jullie plan is nu erg algemeen over het belang van DIY maar ik mis voor deze subsidie aanvraag een concretisering van de opzet. 

afbeelding van Emiel Heijnen

Beste Giusy, dit platform beoogt interactie tussen aanvragers, coaches en andere belangstellenden. Zou je eens willen reageren op onze vragen en tips?

afbeelding van Giusy Chierchia

Beste Emiel,

Ik ben gedurende de vakantie een aantal weken in het buitenland geweest en heb daarna met griep op bed gelegen. Intussen heb ik met ons team en onze partners gesproken en we zijn hard bezig om de aanvraag af te ronden. Excuses voor de vertraging en het herziene projectplan komt er aan!

Vriendelijke groet,

Giusy

afbeelding van Sarah Haaij

Op dit platform kun je met ons in gesprek over je project, je plan en ideeën. Laat gerust weten of je ergens tegenaan loopt of wanneer je nog vragen hebt over onze tips en opmerkingen. Met onze tips en vragen hopen we dat jullie je uiteindelijke projectplan en subsidieaanvraag bij ons rond krijgen. Zie ons maar als vraagbaak! 

afbeelding van Suzanne Keurntjes

Hoi DIY Fest,

Jullie vragen onder andere hoe je beter kunt samenwerken met scholen. Ik werk veel met scholen vanuit het Gipsyfestival, en het is mijn ervaring dat de mooiste samenwerkingen ontstaan uit persoonlijk contact met een enthousiaste docent. Vraag dus iedereen die je kent of hij/zij iemand kent die op een school werkt en feeling heeft met je onderwerp. Nodig diegene uit om een keer een kop koffie te drinken en bespreek hoe dat wat jij wilt doen het beste kan aansluiten op de leerlingen van de betreffende school. Niet zelden ontstaan uit deze gesprekken niet alleen mooie ideeën over samenwerking, maar ook over effectieve manieren om ook andere docenten, leerlingen en scholen te bereiken!

groetjes, en succes!

afbeelding van Giusy Chierchia

Hoi Suzanne,

Dank voor je tip! Onze Haagse partner Stichting PIP is momenteel bezig om CKV docenten uit hun netwerk bij het project te betrekken.

Groetjes,

Giusy

 

afbeelding van Emiel Heijnen

Zeker interessant en belangrijk, maar hou in de gaten dat dit fonds gaat over activiteiten in de vrije tijd!

afbeelding van Emiel Heijnen

Beste DIY Fest, ik ben namens FCP jullie coach die je kan voorzien van tips, feedback en 'meedenkt'.

Jullie plan ziet er al uitgewerkt uit, het thema is natuurlijk helemaal anno nu.

Mijn vragen/suggesties:

- Jullie kennen vast Henry Jenkins' paper die ingaat op de participatiecultuur van (online) amateurs. Het ook interessant te benoemen wat kunstenaars van hen kunnen leren (ipv andersom). Ik denk dat zo'n uitwisseling jullie project extra relevant kan maken.

- De genoemde workshops/onderdelen worden niet echt uitgewerkt. Kun je daar wat meer over zeggen?

- Bij dit Fonds draait het om experiment en vernieuwing. Dat zou je nog iets meer kunnen laten blijken uit je plan. Probeer aan te geven wat je anders doet dan vergelijkbare initiatieven.

afbeelding van Giusy Chierchia

Beste Emiel,

Dank voor je feedback. We waren nog niet bekend met het werk van Henry Jenkins maar gaan er zeker mee aan de slag. We hebben om te beginnen zijn TED Talk bekeken, erg inspirerend. Dank voor de tip! We kennen wel het werk van Charles Leadbeater en het boek 'Catch the Fire: An Art-Full Guide to Unleashing the Creative Power of Youth, Adults and Communities' van Peggy Taylor and Charly Murphy, ook erg interessant.

We zijn momenteel bezig met het updaten van het projectplan, hierin wordt dieper ingegaan op de workshops en de programmaonderdelen. We zullen hier ook je vragen en tips in meenemen en het herziene plan zo snel mogelijk uploaden.

Vriendelijke groet,

Giusy

 

afbeelding van Femie Willems

DIY Fest is een mooi concept. Ik ken het uit het buitenland maar volgens mij wordt het ook in Nederland vaker uitgevoerd. Klopt dat? Ik ben benieuwd wat jullie specifiek met deze subsidieaanvraag willen gaan bereiken? Misschien kun je daar iets meer over zeggen. 

Pagina's