menu denk mee beslis mee maak mee

Celebrate Creatief Leren (CCL)

Accepteren van verschillen

NOSAconsult
1 februari 2018 tot 31 december 2018

€15.000

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee

Ga direct naar de reacties

Celebrate Creatief Leren (CCL)

Accepteren van verschillen

afbeelding van Nora Akachar

Ingediend door:

Nora Akachar

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Wie kan me nog meer helpen?

Wat ga je doen?: 

Ontstaan/Aanleiding

Celebrate Creatief Leren 2.0 (CCL) is een initiatief van de Stichting Celebrate Creatief Leren, opgericht op 15 mei 2017. De stichting ondersteunt alle vormen van creatief leren en talent ontwikkeling voor kinderen, jongeren en volwassenen met uiteenlopende activiteiten. De organisatie van de conferentie Celebrate Creatief Leren 2.0 is één van die activiteiten. Deze conferentie staat gepland op 10-10-2018 in de Broodfabriek te Den Haag. CCL richt zich tijdens deze conferentie op meervoudig intelligenties. Er wordt per intelligentie een workshop gegeven:

• verbaal/ linguïstische intelligentie
• logische/ mathematische intelligentie
• visueel/ ruimtelijke intelligentie
• muzikale/ ritmische intelligentie
• lichamelijk/ kinesthetische intelligentie
• interpersoonlijke intelligentie (sociaal)
• intrapersoonlijke intelligentie (zelfkennis)
• naturalistische intelligentie

In samenwerking met NOSAconsult wil CCL middels een theatervoorstelling een aantal intelligenties onderstrepen. Theater valt niet onder een specifieke intelligentie, maar kun je juist scharen onder meerdere; Verbaal, visueel, muzikale, lichamelijke, interpersoonlijke en intrapersoonlijke intelligenties.

Theater is een manier om uiting te geven aan eindeloos scala aan onderwerpen. Het onderwerp dat stichting CCL in deze voorstelling graag uiting geeft is het accepteren van verschillen. We willen een onderwerp behandelen dat een breder publiek aanspreekt. Er is weinig begrip en men heeft te weinig verstand van meervoudig intelligenties. Accepteren van verschillen slaat ook op het huidige politieke klimaat. Nederland heeft een enorme rijkdom aan verschillende culturen en religies. En toch staan we verder van elkaar dan ooit. Deze voorstelling is er om in eerste instantie een gemêleerd publiek bij elkaar te brengen. Een ander belangrijk doel is om op luchtige en ontspannen wijze meer begrip voor elkaars verschillen te realiseren. Na elke voorstelling worden aan de hand van stellingen vragen gesteld aan het publiek. De stellingen hebben als doel het publiek dichter bij elkaar te brengen, maar ook om aan het einde van het project te meten welke invloed de voorstelling heeft gehad op het publiek.

Samenwerking met World Stage Theatre Company (WSTM)

Eerder hebben we het gehad over het politieke klimaat in Nederland. Helaas is deze buiten Nederland niet veel anders. Ook daar is men druk bezig met bewustwordingsprocessen doormiddel van theatervoorstellingen. Kelli Mcloud-Schingen van WSTM is theatermaker die vele gevoelige onderwerpen al heeft aangekaart. Op dit moment is zij bezig met een voorstelling gebaseerd op het boek Best of Enemie van Osha Gray Davidson. Het waargebeurde verhaal speelt zich af in North Carolina in 1971 en gaat over de relatie tussen C.P. Ellis (een belangrijk lid van de KKK) en Ann Atwater, een Afro-Amerikaanse mensenrechten activist.

Stichting CCL heeft Kelli uitgenodigd voor de conferentie (10-10-2018) om een workshop te verzorgen dat enerzijds (en hoofdzakelijk) gaat over linguïstische intelligentie, maar ook over het accepteren van verschillen. Daar is haar huidige ( en eerder genoemde) productie een mooi voorbeeld van. Een gevalletje ‘2 vliegen in een klap slaan’. We maken graag dankbaar gebruik van de aanwezigheid van Kelli om voorafgaand aan de conferentie met haar groep de voorstelling ‘Best of Enemies’ te spelen op verschillende plekken in Nederland. Hier ontstaat een mooie samensmelting met de theatervoorstelling ‘Accepteren van verschillen’ We bundelen de krachten om een krachtige boodschap uit te zenden in Nederland en daar buiten.

Doel en doelgroep

Hierboven is het al genoemd, maar het voornaamste doel van deze producties is om acceptatie of op z’n minst bewustwording te creëren voor de verschillen in/van mensen. Is iemand die uitblinkt in wiskunde, en slecht scoort op sociale contacten meteen ontoegankelijk? Is een PVV-stemmer meteen ook haatdragend richting moslims? Is een Gotic per definitie een duivelaanbidder? Wat zijn de overeenkomsten van al deze mensen? Op welk vlak kunnen zij verbinding met elkaar zoeken en hoe blijven ze in contact met elkaar ondanks/dankzij deze verschillen? Dit zijn allemaal vragen die verwerkt zijn in de voorstelling. Het doel is om te verbinden. De doelgroep is iedereen die zich aangesproken voelt. Een ieder die verbinding zoekt met “anders denkende” .

Onderscheidend

Met deze voorstelling onderscheiden we ons zelf doormiddel van

Het brede publiek dat we willen betrekken omdat het onderwerp een ieder aan gaat

Internationale samenwerkingen aangaan om meer bewustwording te creëren

De interactieve nagesprekken om te filteren wat er leeft onder de bezoekers

We de voostelling linken aan een conferentie over meervoudige intelligenties en daarmee een doelgroep bereiken die je normaal gesproken niet snel bereikt.

Educatieve aard van de voorstelling

Het ontwikkelen van een voorstelling die breed inzetbaar is in alle lagen van de bevolking

De voorstelling wordt vanaf februari gespeeld over het hele land. De aftrap zal zijn in theater de Regentes, Den Haag. Andere locaties hebben nog niet toegezegd, maar staan hier wel open voor. Steden waar deze voorstelling zeker gespeeld gaat worden zijn Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. In aanloop naar 10-10-2018 is de voorstelling niet alleen in theaters te zien maar ook op scholen in den landen.


afbeelding van Willemijn in 't Veld

Welkom op dit platform! De komende weken denk ik als FCP-medewerker graag met jullie mee om van dit plan een kansrijke aanvraag te maken.

Om te beginnen een vraag om te beoordelen of de voorstelling kan worden beschouwd als cultuurbeoefening in de vrije tijd: wie zijn de spelers die de productie gaan uitvoeren?