menu denk mee beslis mee maak mee

buiten zinnen

Lees- en schrijffestival voor en door jongeren

Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid
30 september 2017 tot 21 oktober 2017
e-culture, letteren, muziek, theater
jongeren, volwassenen
onze website / check facebook
€8.625

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Nabeschouwing buiten zinnen

Door Emma Johnson op wo 29 nov

Inmiddels is de eerste editie van buiten zinnen een feit. We zochten de grenzen op, tussen schrijver en lezer, online en offline en tussen...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

buiten zinnen

Lees- en schrijffestival voor en door jongeren

afbeelding van Emma Johnson

Ingediend door:

Emma Johnson

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Hoe kunnen we jongeren via buiten zinnen blijvend enthousiasmeren voor literatuur en schrijven?

Wat ga je doen?: 

Of het nu een Snapchatverhaal of Twitterpoëzie is: iedereen kan schrijven. Buiten zinnen, hét nieuwe festival voor en door jongeren, neemt dit als uitgangspunt en zoekt de grenzen op. Grenzen tussen schrijver en lezer, tussen literatuur, muziek, theater, dans, tussen offline en online. Veel tijd om achterover te leunen krijgt het publiek niet. Auteurs geven deelnemers aan buiten zinnen net dat éne zetje wat ze nodig hebben om zelf aan het schrijven te slaan. Thema van deze eerste editie van buiten zinnen is dan ook: iedereen kan schrijven.

Als bibliotheek zien we van dichtbij hoe jongeren hun plezier in lezen en schrijven verliezen. De Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid ziet voor zichzelf de rol weggelegd om lezen en schrijven weer tot aangename bezigheden te maken. We willen jongeren in contact brengen met nieuwe, jonge en hippe auteurs en hen laten zien dat literatuur niet enkel proza en poëzie is. Door jongeren in contact te brengen met nieuwe literaire vormen als spoken word, rap en poetry slam, laten we zien dat literatuur relevanter is dan ooit.

Wij geloven dat literatuur extra gaat leven wanneer je zelf een pen ter hand neemt. Daarom heeft buiten zinnen een programma dat mede vormgegeven wordt door de deelnemers zelf. Bijna alle programmaonderdelen steunen op de input van het publiek en er onstaat een wisselwerking tussen de auteurs die optreden en de deelnemers die participeren. Om alvast in de stemming te komen, organiseren we samen met de Wintertuin een drietal workshops in de aanloop naar het festival.

Vanuit de overtuiging dat we jong talent graag een podium bieden, programmeren we veel opkomende schrijvers. In samenspraak met de jongerenredactie nodigen we auteurs van onder andere het agentschap van literair productiehuis Wintertuin, studenten van de ArtEZ-opleiding Creative Writing en regiowinnaars van schrijfwedstrijd Write Now! uit. In de programmering is daarnaast ruimte voor een aantal grote, gevestigde namen. Zowel de opkomende als de gevestigde auteurs gaan samen met het publiek actief aan de slag.

Buiten zinnen er niet alleen voor jongeren, het wordt ook door jongeren mogelijk gemaakt. We hebben een jongerenredactie - bestaande uit vijf jonge literatuurfanatici - in het leven geroepen. Zij houden zich onder onze begeleiding bezig met het ontwikkelen van programma en profileren zich bovendien als ambassadeurs van het festival. Bij het ontwikkelen van ons programma moedigen we de jongerenredactie aan om multi-disciplinair te denken. We zien graag cross-overs tussen literatuur en disciplines als muziek, dans en beeldende kunst.

Buiten zinnen is een project van de Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid (OBGZ) onder leiding van Marjolein Hordijk, in samenwerking met Literair Productiehuis Wintertuin en Mensen Zeggen Dingen. Dit jaar vindt de eerste editie plaats. We leggen de basis, creëren een huisstijl en testen ons concept aan het publiek. We zullen ongetwijfeld dingen tegenkomen waar we van kunnen leren. Deze lessen nemen we mee in volgende edities. We beroepen ons voor deze eerste editie op het Fonds voor Cultuurparticipatie om direct naam te kunnen maken en een inhoudelijk sterke en aantrekkelijke eerste editie neer te kunnen zetten.

Hoe ga je te werk?: 

Activiteitenprograma
Op 21 oktober 2017 vieren we de letteren tot in de kleine uurtjes. Het Verhalenplein, het centrale punt in bibliotheek de Mariënburg, zal worden omgevormd tot hoofdpodium. In de rest van de bibliotheek houden we de optredens, workshops en overige activiteiten kleinschalig. We bouwen hier geen podia maar gaan voor een intieme setting tussen de boeken, in de sorteerruimte en in de kantoorruimtes.

Tijdens buiten zinnen maken we korte metten met traditionele rolverdelingen tussen lezer en schrijver. Participatie is een kernbegrip in het activiteitenprogramma van buiten zinnen: deelnemers gaan een actieve band aan met de auteurs. Het programma is zo opgesteld dat we deelnemers kennis laten maken met professionals uit de literaire wereld. Deelnemers kunnen van hen leren en zich laten inspireren. Met ons programma hopen we een vlammetje aan te wakkeren bij deelnemende bezoekers. Om dit vlammetje brandend te houden laten we tijdens buiten zinnen zien welke doorstroom- en verdiepingsmogelijkheden er in Nijmegen zijn op het gebied van literatuur en schrijven.

Samen met de jongerenredactie zijn we tot de volgende programma-onderdelen gekomen: 

  • Meester & leerling: overdag krijgen drie veelbelovende jonge auteurs een masterclass van een grote naam. 's Avonds brengen ze samen het resultaat op het hoofdpodium ten gehore. We denken hiervoor onder andere aan Anne Vegter, Tim Hofman, Pepijn Lanen of Fresku.
  • Spoken word-optredens met schrijvers die verbonden zijn aan Mensen Zeggen Dingen, bijvoorbeeld Tim Lenders, Nosa Jesse Laport en Joost Oomens.
  • Rap en muzikale taalkunst door talenten van New Arts Nijmegen, onder begeleiding van een gerenomeerd artiest.
  • Poetry slam-wedstrijd. Twee teams die zijn opgetrokken uit het publiek strijden tegen elkaar, onder leiding van twee auteurs (bijvoorbeeld Daan Doesborgh en Ellen Dekwitz). Het overige publiek fungeert als jury.
  • Muziekoptredens van bijvoorbeeld Marco Martens, Ik & Simon, De Noodzaak, Linde Schöne, Teske, The Avonden, Gerson Main of Aluin.
  • Samen met schrijver Henk van Straten kunnen deelnemers uitdrukking geven aan hun eigen levensverhalen. Dit naar aanleiding van zijn fantastische boek 'Wij zeggen hier niet halfbroer'. Henk van Straten is tevens docent aan de schrijfopleiding Creative Writing van Artez: een goede kennismaking dus met deze opleiding.
  • Workshop schrijven voor social media door Lars van der Werf alias Versjes van Lars.
  • Samen met James Worthy organiseren we een speed-leeskring. Deelnemers kunnen hem het hemd van het lijf vragen over zijn colums en zijn stijl. Want stijl heeft hij! Na afloop kunnen mensen die interesse hebben zich opgeven voor een nog te vormen leeskring. Onze bibliotheek kan hier in faciliteren en auteurs boeken. 
  • Minicolleges over literatuur door professoren van de Radboud Universiteit Nijmegen.
  • Workshop zine maken met literair tijdschrift Op Ruwe Planken en drukkerij Knust (onderdeel van presentatie-instelling Extrapool). Een zine is een kort magazine: een klein boekje, vaak een collage van beeld en tekst, die doorgaans in een kleine oplage gedrukt wordt. Deelnemers leveren onder leiding van professionals een bijdrage voor een zine. Dit kunnen tekstuele maar ook visuele bijdragen zijn. Op Ruwe Planken neemt de selectieprocedure van de literaire bijdragen voor haar rekening. Ze selecteren zowel bijdragen die tijdens de workshops zijn geschreven als teksten die ter plekke op een typemachine zijn geschreven. Een grafisch vormgever maakt samen met het publiek geschikte afbeeldingen. Vervolgens worden de teksten en afbeeldingen samengevoegd en afgedrukt. Knust neemt de prepress en het drukken voor haar rekening. Knust heeft jarenlange ervaring met stencil/Riso-druktechnnieken en drukt onder andere Op Ruwe Planken. Het zine wordt opgenomen in de collectie van de OBGZ. Idealiter wordt het zine nog dezelfde avond gedrukt en kunnen deelnemers aan het eind van de avond een exemplaar mee naar huis nemen. 
  • Onder begeleiding van Jörgen Apperloo (alias Vlogboek) kunnen deelnemers een eigen boekvlog maken. Apperloo vlogt voor de Koninklijke Bibliotheek en wordt door jongeren erg gewaardeerd. De vlogs worden opgenomen en na afloop aan de deelnemers gestuurd, die het filmpje op hun beurt kunnen delen op social media. Zie https://vlogboek.nl.
  • Open podium waarbij in ieder geval auteurs van Tapschrift voordragen. Tevens is er ruimte voor workshopdeelnemers om hun nieuwe schrijfsels ten gehore te brengen.
  • Fantasy-workshop. Deelnemers kunnen samen met twee fantasy-fanatici/recensenten flapteksten schrijven en titels bedenken bij kaften die afgezien van de illustratie nog leeg zijn.
  • Deelnemers vertellen voor een green screen over hun favoriete boek, genre, guilty pleasure, enzovoort. Tegelijkertijd zorgt striptekenaar Floor de Goede alias Flo voor een toffe en bijpassende achtergrond.
  • Participatietoneel in de kamer van de directeur, in samenwerking met een amateurtheatergroep en talenten van ArtEZ.
  • Het publiek krijgt de mogelijkheid om samen een verhaal te schrijven op de muur. Iedereen kan een bijdrage leveren door een woord, een zin of misschien wel een alinea toe te voegen.
  • Workshop grafisch stiftdichten. Deelnemers gaan samen met een kunstenaar aan de slag.
  • We zetten een geheimenbox neer waar deelnemers hun diepste geheim, meest gênante ervaring of meest spannende verhaal op een bondige en creatieve manier volledig anoniem kunnen achterlaten. Andere gasten kunnen vervolgens hun talent in de strijd gooien door een willekeurig geheim van een andere bezoeker voor te dragen voor de camera. Op weer een andere plek in de bibliotheek zijn de voordrachten op een scherm te bekijken.
  • Het randprogramma wordt vormgegeven door ArtEZ-studenten die geïnstrueerd zijn door theaterdocenten.
  • We sluiten de avond af met een poëtische DJ-set van 3:00 tot 4:00. Bezoekers kunnen nog even wat naborrelen, met de auteurs spreken of een dansje wagen.

Bovenstaande plannen zijn onderhevig aan beschikbaarheid van de genoemde professionele auteurs/artiesten. Wanneer een van deze professionals niet beschikbaar blijkt, gaan wij op zoek naar een passend alternatief.

Schoolbezoeken en schrijfwedstrijd
Om jong talent te scouten en aan ons te binden, zal projectleider Marjolein Hordijk voorafgaand aan buiten zinnen een aantal flitsbezoeken aan middelbare scholen brengen. Tijdens deze bezoeken krijgen leerlingen in de vorm van een schrjifwedstrijd alvast een voorproefje van wat hen te wachten staat op buiten zinnen. Leerlingen krijgen de opdracht tot het schrijven van een zeer kort social media-verhaal. Er komt geen externe jury aan te pas: leerlingen beoordelen elkaars werk en bepalen zodoende wie toegangskaarten voor buiten zinnen wint. We creëren een platform voor de winnaars door hun teksten te plaatsen op het sociale medium waarvoor hun tekst is geschreven. In totaal zal Hordijk volgens verwachting twaalf klassen bezoeken in drie verschillende scholen in Nijmegen.

Het schoolbezoek en de schrijfwedstrijd nemen wij qua budget en tijdsinvestering voor eigen rekening. Voor deze onderdelen doen we dus geen beroep op het Fonds voor Cultuurparticipatie. Voor de volledigheid hebben we het echter wel opgenomen in deze aanvraag.

Workshopprogramma
In de aanloop naar 21 oktober bieden we een drietal workshops aan in samenwerking met de Wintertuin. De workshops zijn onafhankelijk van elkaar bij te wonen, maar we moedigen deelnemers uiteraard aan de hele reeks te volgen. Wat de workshops in ieder geval gemeen hebben, is dat er een duidelijke link met het festival bestaat.

  • Workshop proza: In deze workshop gaan deelnemers aan de slag met het schrijven van proza, onder het verschijnsel van het Zeer Korte Verhaal (in eigen land populair gemaakt door o.a. Herman Brusselmans en A.L. Snijders). Ook op social media als Twitter en Facebook is het noodzaak de scrollende lezer met minimale middelen zo effectief mogelijk in je verhaal te betrekken. Maar hoe bereik je dit? Is het niet heel moeilijk om in weinig woorden veel te zeggen? In deze workshop gaan deelnemers onder leiding van Lotte Lentes aan de slag door zelf een Zeer Kort Verhaal te schrijven. De resultaten uit de workshop worden tijdens buiten zinnen ten gehore gebracht op het open podium.
  • Workshop podium: Tijdens de podiumworkshop krijgen deelnemers tips en tricks over het naar het podium brengen van een tekst. Hoe ga je te werk bij het selecteren van een fragment? Wanneer is iets te lang, of te kort? Maar ook: hoe presenteer je jezelf, vind je je eigen stem, en hoe maak je gebruik van de ruimte? Onder leiding van schrijver Jelko Arts gaan deelnemers aan de slag met diverse oefeningen en worden ze voorbereid op een open podiumpresentatie tijdens de festivalavond.
  • Workshop zine maken: In de workshop publiceren gaan deelnemers op een creatieve wijze aan de slag gaan met het maken van een zine. De workshop wordt gegeven door schrijver Lisa Weeda. De creaties die uit deze workshop voortkomen, vormen de basis voor het zine dat tijdens het festival door Op Ruwe Planken in elkaar gezet wordt.

De workshops zijn gratis te bezoeken; deelnemers dienen zich wel vooraf op te geven. Lentes, Arts en Weeda zijn allen docenten van de Schrijfacademy 15+: een traject van de Wintertuin dat jongeren voorbereid op de opleiding Creative Writing aan ArtEZ. Jongeren maken tijdens deze workshops dus zowel kennis met de Schrijfacademy 15+ als met de opleiding Creative Writing. Kijk voor meer informatie op http://www.wintertuin.nl/talent/schrijfacademy-15/.

Doelstelling
Het doel van buiten zinnen is drieledig. We willen:

• Een nieuwe en jonge doelgroep kennis laten maken met het geschreven woord in al zijn verschijningsvormen
• Door actieve participatie bezoekers enthousiasmeren voor het schrijverschap en hen doorgroeimogelijkheden laten zien
• Lokaal talent dat al boven het maaiveld uitkomt een kans bieden zich verder te ontwikkelen met behulp van professionele artiesten

Onze werkzijde is vierledig. Deze is:

• Actief: jongeren worden uitgenodigd deel te nemen aan de organisatie van buiten zinnen. Ze spelen een actieve rol in de totstandkoming van het festival. Deelnemers van buiten zinnen gaan een actieve relatie aan met het programma.
• Productief: we nodigen het publiek uit om zelf deel te nemen aan het schrijfproces. Jongeren gaan zelf verhalen maken en nemen dus een productieve houding aan.
• Receptief: het kijken naar de voordrachten en voorstellingen is leerzaam. We bieden een kwalitatief hoogstaand aanbod aan waar deelnemers aan buiten zinnen wat van op kunnen steken.
• Reflectief: we sporen discussie aan, bieden het publiek ruimte om vragen te stellen aan auteurs en moedigen het gesprek aan.

Aantal deelnemers
Het is voor een nieuw evenement met een afgebakende doelgroep lastig in te schatten, maar we verwachten zo’n 300 deelnemers te mogen verwelkomen op 21 oktober. We baseren dit getal op de populariteit van literaire evenementen in Nijmegen. Deze doen het over het algemeen vrij goed. De schoolbezoeken in de aanloop naar de 21e zullen veel publiciteit voor het evenement opleveren. Doordat we veel lokale talenten uitnodigen, rekenen we op een grote achterban die komt kijken. Ook verwachten we van de jongerenredactie een ambassadeursfunctie, wat betekent dat zij hun eigen vrienden en kennissen zullen aanmoedigen om te komen.

Presentatiegegevens en communicatieplan
Omdat jongeren vaak laatbeslissers zijn, willen we ze een extra aanmoediging geven om op tijd kaarten te kopen. Dit doen we door een early-bird prijs in het leven te roepen. Bibliotheekleden/studenten/CJP betalen slechts €5 hiervoor, niet-leden €7,50. De reguliere toegangsprijs bedraagt €7,50 voor leden/studenten/CJP en €10 voor niet-leden. We houden de toegangsprijzen bewust laag zodat het geen drempel vormt voor bezoekers. 

Doelgroep
Grofweg richten we ons op jongeren en jongvolwassenen tussen de 16 en 35. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat andere leeftijdsgroepen niet welkom zijn. Door de programmering en het tijdstip van het programma verwachten we wel dat de meeste bezoekers binnen deze doelgroep zullen vallen. We willen een zo divers mogelijk publiek aantrekken, van verschillende opleidingsniveaus en achtergronden.

Marketing- en communicatieplan
Een groot deel van de marketing en communicatie zal via social media verlopen. Dit is immers de plek waar onze doelgroep is. We maken gebruiken van de kanalen van de bibliotheek, maar ook van die van Wintertuin en Mensen Zeggen Dingen. Via Facebook en Twitter hebben we een groot bereik:

• OBGZ: 1078 Facebook likes / 1360 volgers op Twitter
• Literair Productiehuis Wintertuin: 5142 Facebook likes / 2736 volgers op Twitter
• Mensen Zeggen Dingen: 4525 Facebook Likes / 128 volgers op Twitter

Via de buiten zinnen Facebook- en Twitterpagina communiceren we met ons publiek. We vragen een aantal auteurs die deelnemen aan het programma om mee te helpen met het schrijven van aankondigingen, wervende teksten, teasers, ect. Ook plaatsen we de winnende teksten van de buiten zinnen-schrijfwedstrijd hier. We verwachten dat de winnaars deze posts zullen delen, wat weer extra exposure oplevert voor ons.

Om studenten van de Radboud en de HAN te trekken, willen we Campus in beeld (http://www.campusinbeeld.nl/) graag als mediapartner. We gaan graag een duurzame relatie met hen aan. Niet alleen een aankondiging en verslaglegging van het festival, maar ook de optie om aanstormend talent op regelmatige basis in hun programma's voorbij te laten komen.

Ook met NimmaTV (http://www.n1.nl/nimma-tv/content/item?13500) werken we graag samen. Deze zender heeft een urban-karakter en is een goede plek om een divers publiek te interesseren voor buiten zinnen. Met name spoken word en rap zijn onderdelen die we op deze zender willen belichten.

We laten een groot aantal flyers en posters laten die we niet alleen binnen de bibliotheekfilialen verspreiden, maar ook ronddelen bij andere culturele instellingen en cafés in en rondom Nijmegen, de Radboud Universiteit Nijmegen, de HAN en het ROC. In de zomermaanden zullen we buiten zinnen actief promoten op de festivals waar we aan deelnemen, waaronder de Vierdaagsefeesten. Buiten zinnen wordt opgenomen in ons nieuwe programmaboekje voor 2017 – 2018 (oplage 8000 stuks). Ook communiceren we het via onze website (50.000 bezoekers per maand) en onze nieuwsbrief (24.400 abonnees).

Met wie werk je samen?: 

Bij Literair Productiehuis Wintertuin gaat het over schrijven. Winteruin organiseert literatuurfestivals, maakt literaire voorstellingen, geeft workshops, produceert boeken en begeleidt jonge schrijvers.

Mensen Zeggen Dingen staat voor spoken-wordevenementen op locatie en festivals. Iedere vorm van woordkunst krijgt bij hen een podium. Ze richten zich vooral op spoken word, waarin ze de combinatie zoeken van literatuur, theater, rap, cabaret en improvisatie. 

We hebben gekozen voor deze twee samenwerkingspartners omdat zij de doelgroepen bedienen die wij met dit festival willen bereiken. Dit is PR-technisch gunstig; we profiteren van elkaars netwerk (zowel online als offline) en kunnen buiten zinnen cross-promoten. Daarnaast maken we gebruik van elkaars kunde. Nine Hoog Antink en Laurens van de Linde van Wintertuin zullen het workshopprogramma verzorgen. Wintertuin heeft jarenlange ervaring met het creëren van toegankelijke literaire workshops. De invulling van de workshops gaat in nauw overleg met de jongerenredactie van buiten zinnen. Cees de Beer van Mensen Zeggen Dingen is betrokken als social media partner. Hij zal het leeuwendeel van de online uitingen op zich nemen. Daarnaast is Cees sparringspartner; zijn ervaring met het organiseren van spokenwordevenementen komt goed van pas. Hij weet hoe hij een jong publiek moet aanspreken en heeft veel contacten binnen de wereld van de spoken word.

New Arts Nijmegen maakt onderdeel uit van de Lindenberg en richt zich op de nieuwe kunsten; hiphop en urban arts staan hierbij centraal. Het is een platform voor, door en met jongeren waar nieuwe kunsten, ruimte om jezelf te uiten en talentontwikkeling voor iedereen de belangrijkste doelstellingen zijn.

Door New Arts Nijmegen een podium te bieden leren deelnemers de mogelijkheden en het aanbod van de deze organisatie kennen. Juist jongeren met een andere etnische achtergrond en/of uit kansarmere wijken vinden hier hun plek. Artistiek leider Roche Nieuwendam (Roscovitsch) is onlangs in het nieuws geweest omdat zijn rapformatie Zo Moeilijk het grootste vocabulaire van alle nederhoppers heeft en zelfs Mulisch verslaat. Hij is zelf een professional, maar kan samen met ons in de toekomst nog meer mooie samenwerkingen met proffesionals verzorgen. Zie: https://www.newartsnijmegen.nl/.

Op Ruwe Planken is een Nijmeegs literair tijdschrift dat door studenten wordt uitgeven. We vragen hen om onder leiding van een professional samen met het publiek een zine te maken. Deze kunnen we laten drukken bij Knust, de drukkerij van Extrapool waar ook Op Ruwe Planken gedrukt wordt. Extrapool is als podium en productiehuis actief op drie werkvelden: sound, art en print. Door het publiek kennis te laten maken met Op Ruwe Planken en Extrapool kunnen zowel de schrijvers alsook de vormgevers een vervolg geven aan hun interesse. Zie: http://www.opruweplanken.nl/ en http://www.extrapool.nl/.

Middelbare scholen in Nijmegen: om leerlingen te enthousiasmeren voor buiten zinnen, brengt projectleider Marjolein Hordijk een aantal bezoeken aan middelbare scholen in Nijmegen.

Wat is verder van belang om te weten?: 

De OBGZ heeft jarenlange ervaring met het organiseren van literair programma. Sinds enkele jaren hebben we hier een speciale afdeling voor: Het Huis van de Letters. Zij stellen ieder seizoen een prachtig activiteitenprogramma samen. Zo hebben we onlangs auteursoptredens van Jelle Brandt Corstius, Griet Op de Beeck, Joris Luyendijk, Lize Spit, Nelleke Noordervliet en Meester Bart gehost. Abdelkader Benali heeft met zijn vrouw voor een volle zaal de heerlijkste couscous klaargemaakt.        

Binnen ons programma zoeken we steeds vaker naar originele formats. Zo hebben we er al vijf edities van het unieke ‘Stoere mannen, sterke verhalen’ op zitten, een samenwerkingsverband met Kids ’n’ Billies. Tijdens deze avonden vertellen (rock-n-roll-) artiesten over hun favoriete literaire werken. Ook Night at the Library is een nieuw en daverend succes. Bezoekers slaan hun tentje op in de bibliotheek en genieten de hele nacht van kleinschalige literaire en muzikale optredens. Het blijkt dat het verlangen om in een bibliotheek te slapen groot is; de twee edities die we tot op heden hebben georganiseerd verkochten binnen no-time uit.

Als bibliotheek proberen we een zo divers mogelijk programma aan te bieden in onze regio. We willen alle doelgroepen bedienen: de bibliotheek is immers van iedereen. Het past dan ook bij ons om jongeren en jong-volwassenen een eigen festival te geven. Op een laagdrempelige manier willen we hen laten zien dat de bibliotheek er ook voor hen is. We willen ze warm maken voor literatuur en jongeren aanmoedigen ook zelf de pen ter hand te nemen.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
3 workshops 30 nvt
1 festival 340 300
12 klasbezoeken 360 nvt
1 jongerenredactie 5 nvt
1 wedstrijd 360 nvt
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Met buiten zinnen wil de bibliotheek jongeren activeren om zelf te schrijven. Alleen al de focus op deze doelgroep is uniek. Waar evenementen als het Nijmeegs Boekenfeest, het Wintertuinfestival en Boek op de Bank zich richten op een breed lezerspubliek, richten wij ons specifiek op een jonge doelgroep.

Ook het beoogde effect van buiten zinnen is uniek voor een festival. We willen drempel om zelf een pen ter hand te nemen verlagen. Tijdens het festival en de workshops hopen we vooral hun interesse te wekken en hun blikveld te verbreden. De activiteiten zijn erg toegankelijk, ook voor jongeren zonder schrijfervaring. Het idee is dat ze enerzijds de schrijver in zichzelf ontdekken en anderzijds hun weg in het Nijmeegse literaire veld makkelijker kunnen vinden. Buiten zinnen dient als een soort gateway naar alle ontwikkelmodelijkheden die er in Nijmegen en omgeving zijn op het gebied van literatuur en schrijven. We laten zien dat er een breed scala aan schrijfcursussen voor jongeren bestaat. Denk bijvoorbeeld aan de schrijfacademie 15+ die de Lindenberg en Wintertuin samen organiseren. Ook promoten we eigen schrijfactiviteiten als Shut up and Write. En natuurlijk hopen we de bezoekers te enthousiasmeren voor Mensen Zeggen Dingen dat maandelijks plaatsvindt in de Mariënburg. 

Begroting: 

De bijdrage van FCP is bestemd voor alle programma-onderdelen waarin participatie en ontmoeting met professionals een rol speelt. Voor de receptieve programma-onderdelen, bijvoorbeeld een aantal voordrachten en muzikale optredens, gebruiken we de toegezegde bijdrage van het Prins Bernhard Cultuurfonds. Verder dragen we zelf een groot deel bij, evenals onze samenwerkingspartners Mensen Zeggen Dingen en Literair Productiehuis de Wintertuin. Verder halen we ook opbrengsten uit de kaart- en drankverkoop.

Locatie(s): 
Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid

Uitslag Beslis mee

FCP32
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 118 gestemd
totaal82
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Sarah Haaij

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Inspirerend om te zien hoe de bibliotheek zelf buiten de lijntjes durft te kleuren en schrijven door een brede visie op lezen en literatuur te omarmen. De mix van proza, spoken word, poetry slam, muziek, strips, twitter poëzie en snapchatliteratuur, amateurs en grote namen vormt een spannende manier om nieuwe doelgroepen/deelnemers binnenboord te halen. Daarbij staan de leden van de jongerenredactie zelf aan het roer van het programma.

Jij maakt het mee is er dan voor de actieve dromers, makers en woordkunstenaars in de dop. Waar er eerst nog twijfel was over de actieve participatie van het publiek tijdens Buiten Zinnen, zetten jullie met de poetry slam-wedstrijd, de workshop zine maken en vlogboek-cursus de mogelijkheid neer om actief met het geschreven woord aan de slag te gaan. Hopelijk weten jullie al die klinkende namen werkelijk aan het project te verbinden, zodat Buiten Zinnen ook echt die beloofde gateway naar de woordkunst kan worden.  
 

afbeelding van Giovanni Campbell

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Met buiten zinnen brengen jullie jongeren in aanraking met literatuur. Door het organiseren van een jongerenredactie en jongeren te betrekken bij de organisatie van de activiteiten gaan jullie vraaggestuurd te werk en maken jullie gelijkwaardigheid het uitgangspunt. De uitdagende wijze waarop je naar nieuwe vormen en verhalen zoekt is helder. Hierbij wordt de ontwikkeling van de deelnemers centraal gesteld, ook wat betreft het traject voorafgaande aan het evenement. Daarover merk ik nog wel op dat de redactie een veelheid aan ideeën heeft gepresenteerd. Om vluchtigheid te voorkomen zou ik jullie nog willen aanmoedigen om hierin focus aan te brengen en een selectie van de ideeën uit te werken, zodat ook inhoudelijke verdieping gezocht kan worden. Al met al ben ik positief over de kwaliteit van de aanvraag.

De keuze voor de partners is inzichtelijk toegelicht en geeft zicht op de nieuwe verbindingen die je wilt aangaan, zowel met de deelnemers als de partners. De samenwerkende culturele en maatschappelijke organisaties zijn al in een vroegtijdig stadium aangehaakt en vormen na afloop een direct netwerk voor de deelnemers. Dit geeft mij vertrouwen in de impact die dit project op termijn kan hebben; zowel op de deelnemers, organisaties als het literaire cultuurklimaat in de omgeving Nijmegen.

afbeelding van Anne Arninkhof

Hoi Emma en Marjolein, jullie hebben een mooie slag gemaakt in de concretisering van de plannen. Over een paar dagen loopt de Denk mee-fase af dus een goed moment om de laatste puntjes op de i te zetten. Het workshopprogramma met Wintertuin is - gezien de geboden verdieping en ontwikkeling – interessant voor JMHM. Ik raad jullie dan ook aan om dit segment nog wat verder uit te werken. Neem ons mee in het traject. Daarnaast ben ik nieuwsgierig naar het creëren van een zine i.s.m. professionals. Kun jullie nog wat meer vertellen over dit proces? Houdt er bij de scholenworkshops tot slot rekening mee dat wij vanuit het oogmerk van de regeling niet aan activiteiten onder schooltijd kunnen bijdragen. En tot slot: is dit de eerste editie van de een jaarlijks festival of een eenmalig event om de rest op de kaart te zetten? Goed voor ons om te weten wat betreft het effect en of de plannen een blauwdruk voor nieuwe edities vormen.

afbeelding van Marjolein Hordijk

Dag Deborah en Anne,

We hebben even de tijd gehad om over jullie vragen na te denken en ik ben eigenlijk heel blij dat jullie ze gesteld hebben. Hierdoor hebben wij namelijk ook een antwoord kunnen vinden op de vraag waar we meedenkers over zochten: Hoe kunnen we jongeren via buiten zinnen blijvend enthousiasmeren voor literatuur en schrijven?

Jullie hebben gelijk. Er is meer diepgang en vervolg mogelijk. En juist die twee samen kunnen geboden worden door professionals.

Een aantal voorbeelden van mogelijkheden zijn boekvlogs maken met vlogboek. Hij vlogt voor jongeren vanuit de landelijke bibliotheek en wordt erg gewaardeerd.   http://vlogboek.nl/

Speed leeskringen adhv de dagelijkese parool columns van James Worthy. Natuurlijk met James Worthy erbij. Deelnemers kunnen hem het hemd van het lijf vragen over zijn colums en zijn stijl. Want stijl heeft hij! Na afloop kunnen mensen die interesse hebben zich opgeven voor een nog te vormen leeskring. Onze bibliotheek kan hier in faciliteren en  auteurs boeken. 

Samen met schrijver Henk van Straten kunnen deelnemers uitdrukking geven aan hun eigen levensverhalen. Dit naar aanleiding van zijn fantastische boek 'Wij zeggen hier niet halfbroer' Dit is natuurlijk als activiteit al erg mooi, maar Henk van Straten is ook docent aan de schrijfopleiding Creative Writing van Artez.

Natuurlijk is deze opleiding niet voor iedereen toegankelijk, maar er zijn meerdere voorbeelden hoe we zowel verdieping als een vervolg kunnen bieden. En dit kan gewoon lokaal en op ieders eigen niveau. Het festival zal dan dienen als een gateway naar alle ontwikkelmogelijkheden die er zijn in Nijmegen en omgeving. 

Hierbij denk ik aan de schrijfacademie 15+ die Lindenberg huis voor de kunsten en Wntertuin samen organiseren. Zij werken met goede ceatieve docenten die zeker invulling kunnen geven aan een programmaonderdeel. https://www.delindenberg.com/cursussen/s0001-170048-schrijfacademy-15-is...

Door New Arts een podium te bieden leren de bezoekers de mogelijkheden van de deze organisatie kennen. Juist jongeren met een andere etnische achtergrond, maar ook uit de kansarmere wijken vinden hier hun plek. Hun artestiek leider Roche (Roscovitsch) is onlangs zelfs nog in het nieuws geweest omdat zijn rapformatie Zo Moeilijk heeft het grootste vocabulaire van alle nederhoppers heeft en zelfs Mulisch verslaat. Hij is zelf al een professional, maar kan samen met ons nog meer mooie samenwerkingen met proffesionals verzorgen.  https://www.newartsnijmegen.nl/ 

Op Ruwe Planken is een literair tijdschrift dat hier wordt uitgeven vanuit studenten. We kunnen hen vragen om onder leiding van een professional en het publiek samen met het publiek een zine maken. Deze kunnen we laten drukken bij Extrapool. Zij zijn als podium en productiehuis actief op drie werkvelden: sound, art en print. Op deze manier kunnen zowel de schrijvers alsook de vormgevers een vervolg geven aan hun interesse.  http://www.opruweplanken.nl/  http://www.extrapool.nl/

Zoals ik al zei, er zijn veel mogelijkheden. Dit is slechts een greep uit de selectie. Wat als een paal boven water staat is dat talent een podium moet krijgen, ieder zich moet kunnen ontwikkelen en dat professionals hier zeker een grote rol in spelen. Zij hebben de kennis en expertise, maar kunnen bovenal inspiratie bieden. 

Groetjes Marjolein

 

afbeelding van Debora van Stenis

Dag Emma, Marjolein, en Laura,

Ik denk dat jullie een mooi pakket aan activiteiten hebben geprogrammeerd die in potentie allemaal uit zouden kunnen worden gebouwd om intensiever met een bepaalde groep aan de slag te gaan en echt de diepte in te gaan qua actieve cultuurparticipatie. Is er nog ruimte bij jullie om dit te onderzoeken met bestaande en evt. nieuwe partners?

Groet!
Debora

afbeelding van Anne Arninkhof

Hoi Emma, Marjolein en Laura, dank voor jullie reacties. Jullie hebben duidelijk volop ideeën maar houdt goed de regeling waarvoor jullie aanvragen in het oog. Actieve cultuurparticipatie gaat verder dan alleen de mogelijkheid tot interactie. Het gaat om uitwisseling met professionals, het jezelf verder kunnen ontwikkelen en om de eventuele mogelijkheid om dit ook na afloop van de activiteit of het project voort te kunnen zetten. Het gaat om meer dan een vluchtige ontmoeting. Dus kijk goed welke activiteiten onder deze noemer vallen. Jullie vragen nu een stevige bijdrage voor een festival waarbij actieve cultuurparticipatie, in de zin van de regeling, niet de boventoon voert. Dus spits de aanvraag toe op specifieke onderdelen en concretiseer deze nog verder. En welke rol jullie partners hierbij kunnen spelen. Welke duurzame verbindingen kunnen er gelegd worden?

afbeelding van Marjolein Hordijk

Hoi Debora en Anne,

Zoals jullie hebben gezien heeft Laura een aantal programma ideeen geplaatst. Dit geeft een beetje de lijn aan van hoe we het publiek willen betrekken en van bezoeker naar deelnemer willen maken. Ik ben benieuwd naar jullie suggesties. Jullie hebben natuurlijk ook veel expertise op dit gebied en daar maken we graag gebruik van. 

 

afbeelding van Cees de Beer

Beste Debora en Anne,

ik ben Cees de Beer van Mensen Zeggen Dingen. Ik zie dat hier ook al enorm veel gebeurt. Wij zijn druk bezig met het opzetten van dit evenement en dat gaat voorlopig al erg goed. Wij hebben ontzettend veel leuke ideëen zoals Laura al schreef. Ik vind het heel erg tof dat we dit mogen doen voor jongeren. Ik denk dan ook graag mee en mochten jullie een vraag hebben, dan beantwoord ik hem graag. 

MVG,

Cees

afbeelding van Cees de Beer

Beste Debora en Anne,

ik ben Cees de Beer van Mensen Zeggen Dingen. Ik zie dat hier ook al enorm veel gebeurt. Wij zijn druk bezig met het opzetten van dit evenement en dat gaat voorlopig al erg goed. Wij hebben ontzettend veel leuke ideëen zoals Laura al schreef. Ik vind het heel erg tof dat we dit mogen doen voor jongeren. Ik denk dan ook graag mee en mochten jullie een vraag hebben, dan beantwoord ik hem graag. 

MVG,

Cees

afbeelding van Laura Blom

Hallo Anne en Debora,

Allereerst bedankt voor de feedback die jullie al gegeven hebben en de vragen die jullie hebben gesteld! Samen met vier andere enthousiaste jongeren vorm ik de jongerenredactie die betrokken is bij de organisatie van dit festival. Graag zou ik jullie op de hoogte brengen van leuke onderdelen uit ons programma waarin participatie centraal staat:

- Het neerzetten van geheimenbox waar bezoekers hun diepste geheim, meest gênante ervaring of meest spannende verhaaltje op een bondige en creatieve manier volledig anoniem kunnen achterlaten. Andere gasten, die al dan niet hebben deelgenomen aan een workshop voordragen, kunnen vervolgens hun talent in de strijd gooien door deze random geheimen van andere bezoekers voor te dragen voor de camera. Op weer een andere plek in de bibliotheek zijn de voordrachten op een scherm te bekijken. Zo implementeren we twee soorten participatie in één programma-onderdeel. 

- Het instellen van een videobooth waar bezoekers hun verhaal of gedicht kunnen voordragen. Ook deze mensen kunnen van te voren deelgenomen hebben aan een workshop, maar dit is geen vereiste. Na afloop, of misschien zelfs tijdens het festival, kunnen zij hun video op social media plaatsen. 

- Het publiek gaat met een kunstenaar grafisch stiftdichten, zonder de tekst uit het oog te verliezen.

- Een poetry slam wedstrijd waarbij zowel de deelnemers als de jury uit het publiek worden opgetrokken.

- Een workshop typografie waarbij het publiek hun eigen teksten een grafische lading mee kan geven.

- Participatietoneel in een kleine setting (bijvoorbeeld in de kamer van de directeur), in samenwerking met een amateur theatergroep en talenten van Artez.

- Het publiek de vrijheid geven om samen een verhaal te schrijven op de muur. Iedereen kan een bijdrage leveren die een woord, een zin of misschien wel een alinea lang is.

- Voor een green screen kunnen deelnemers vertellen over hun favoriete boek/ genre/ guilty pleasure, waarbij een sneltekenaar voor een toffe en bijpassende achtergrond zorgt.

- Samen met twee echte fantasy-fanatici kan het publiek flapteksten schrijven en titels bedenken bij kaften die afgezien van de illustratie nog leeg zijn.

- Het open podium waar deelnemers resultaten van de workshops of werk waar zij misschien al mee bezig waren aan iedereen kunnen laten zien.

- Workshop boekbinden/ papierscheppen

- Samen met een ervaren schrijver kunnen deelnemers uitdrukking geven aan hun eigen levensverhalen door middel van tekst en illustratie.

Tot slot is het belangrijk om te noemen dat we graag veel willen gaan samenwerken met talenten uit de regio, van Artez en van Literair Productiehuis Wintertuin. Zo zijn deze talenten deelnemer en artiest tegelijk, en kan het publiek van hen leren en genieten. Ook zouden wij graag een grote naam uit de literaitre wereld op het programma zetten, en jong talent de mogelijkheid geven om met hem/haar samen te werken in de vorm van een meester-leerling structuur. Deze deelnemers zouden we van tevoren via social media kunnen werven.

Ik hoop dat ik voor jullie een beeld heb kunnen schetsen van de programmering, en hoor het graag als er vragen zijn!

Hartelijke groet,

Laura Blom

afbeelding van Emma Johnson

Hallo Anne en Debora,

ik heb nog een vraag over de begroting. Financiert het Fonds voor Cultuurparticipatie naast de programmaonderdelen waarbij cultuurparticipatie centraal staat ook kosten die hier indirect mee te maken hebben, zoals de huur van geluidsapparatuur, het maken van drukwerk en het inhuren van een fotograaf?

Vriendelijke groet,

Emma

afbeelding van Emma Johnson

Dag Anne en Debora,

bedankt voor jullie feedback. Marjolein en ik hebben ons zojuist over de begroting gebogen en wat wijzigingen doorgevoerd. We gaan ons programma duidelijker splitsen in receptieve en actieve onderdelen. Inmiddels hebben we een toezegging van het Prins Bernhard Cultuurfonds; dit zullen we besteden aan het receptieve gedeelte van buiten zinnen (net name de headliners). Het is de bedoeling dat buiten de voordrachten/optredens van de headliners om we een actief programma bieden, waarbij het publiek actief aan de slag gaat. Dit kunnen schrijfworkshops zijn (gegeven door jong talent), een meester/leerling(en)-constructie met een gerenomeerd auteur, of multi-mediale cross-overs (bijvoorbeeld door gebruik van greenscreens, iPads, VJ-s, ect).

We zullen de jongerenredactie aansporen feedback te geven op deze projectpagina. Volgende week hebben we een bijeenkomst met de jongerenredactie. We zullen dan de concepten uitwerken en vervolgens toevoegen aan ons projectplan.

Wat betreft de projecten onder schooltijd: we realiseren ons dat deze niet onder de doelstellingen van Jij maakt het mee vallen. Omdat we het belangrijk vinden om jong schrijftalent naar buiten zinnen te trekken, is dit een (tijds)investering die wij zelf op ons zullen nemen. Er is bovendien slechts een klein bedrag voor begroot.

De komende dagen zal ik jullie feedback in de aanvraag verwerken en de begroting aanpassen.

Hartelijke groet,

Emma Johnson

afbeelding van Anne Arninkhof

Hoi Marjolein, dank voor de verduidelijking. Ik begrijp dat de verdere invulling van de programmering in samenspraak met jullie ambassadeurs plaatsvindt. Misschien willen zij ook wel meedenken hier in de rechterkolom? Onze beoordeling vindt overigens aan het eind van de Denk mee-fase plaats o.b.v. de tekst in het projectplan. Dus neem belangrijke informatie uit de chatsessie hierin over. Houd er tot slot rekening mee dat JMHM specifiek bedoeld is voor kunstbeoefening in de vrije tijd en dus niet voor projecten onder schooltijd. Dus kijk goed welke projectonderdelen bij dit platform passen. Ik kijk uit naar de verdere ontwikkelingen!

afbeelding van Marjolein Hordijk

Dag Debora en Emma,

Fijn dat jullie onze coaches zijn! Ik zal proberen jullie vragen zoveel mogelijk te beantwoorden. Emma zal vanuit haar positie ook nog reageren.

Het format van de schoolbezoeken is ook bedoeld voor bovenbouw VO + ROC. We willen namelijk ook graag jongeren bereiken in de leeftijd van 16 tot 18 jaar. Het is voor deze leeftijd niet vanzelfsprekend om naar een literaire manifestatie te gaan. Er zijn in die leeftijd echter wel heel veel jongeren het schrijven van prozie en poezie ontdekken en zich beginnen te ontwikkelen. Schrijven is voor veel van jongeren echter een solitaire activiteit. Juist dit festival richt zich op lezers, maar ook schrijvers. Wij hebben de bezoeken dan ook opgenomen in de plannen om juist deze jongeren te bereiken. We kunnen een poster ophangen in een school, maar op deze wijze is het contact veel directer. Daarnaast krijgen deze jongeren een platform. Dit begint al in de klas, maar de talenten kunnen doorstromen naar het festival en daar de andere schrijvers ontmoeten. Juist deze mogelijkheid kan voor veel jongeren als springplank dienen. 

De randvoorwaarden voor het korte verhaal zijn dat het moet aansluiten bij het gekozen sociale medium. Zo heeft twitter een beperking van 140 tekens. Daarin moet je een heel verhaal kunnen vertellen. Bij Instagram moet het verhaal bij het beeld passen. En bij Snapchat kun je natuurlijk helemaal los gaan, maar moet je dat willen? Waar zit de grens? 

De keuze van de boordeling door leerlingen is tweeledig: De eerste is heel praktisch...het kost minder tijd. Maar de voornaamste reden is dat jongeren dit prima aankunnen. Zoals alles in dit festival is het voor en door jongeren. Het is dus ook niet meer dan logisch dat ze elkaar beoordelen. Mijn ervaring met wedstrijden als Read2Me! is dat er ook echt de beste persoon uit komt rollen. Ze nemen dit namelijk heel serieus. Wij kunnen de resultaten natuurlijk heel goed gebruiken voor onze eigen social media uitingen, die vervolgens weer gedeeld zullen worden door de winnaars.

Voor de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen kiezen we voor een andere optie. Zij hebben diverse eigen mediabronnen zoals Campus in Beeld. http://www.campusinbeeld.nl/ We willen dit soort partijen als mediapartner aan ons binden. Om een voorbeeld te noemen van een activiteit is dat aanstormend talent op regelmatige basis in hun programma's langs komt met een voordracht.

We realiseren ons wel dat het heel lastig wordt om lager opgeleide jongeren en andere culturen te trekken Ook voor  jongeren is er een zender: Nimma TV. http://www.n1.nl/nimma-tv/content/item?13500 Deze zender is meer urban, daar past spoken word en rap weer heel goed bij. Wellicht zijn jullie bekend met New Arts uit Nijmegen? Zij maken veel programma's voor jongeren, met diverse culturele achtergronden, in de wijken. Onze samenwerkingspartner Cees de Beer werkt vaak met ze samen. Wij willen zeker een podium bieden aan een van hun initatieven. Daarnaast heeft Mensen Zeggen Dingen zelf al een groot bestand aan artiesten die juist ook de minder hoogopgeleiden en andere culturelen trekken. 

Wat de vragen van Anne betreft. We willen zeker cross-overs aangaan. We hebben ook al diverse opties genoemd in de voorbereidende fase. Zo lijkt het ons heel mooi om met studenten dans van de Artez een verhaal d.m.v. dans uit te beelden. We denken ook aan VJ's, die samen met het publiek verhalen kunnen maken. Of illustratoren die beeld maken bij verhalen. Concreet kan ik ze nog niet noemen omdat we dit echt in samenspraak met de jongerenredactie gaan programmeren.  Het is echter vooral onze bedoeling om dit soort dingen vooral actief te maken. De bezoekers moeten juist ervaren dat iedereen kan schrijven. Soms zal het in workshopvorm zijn, soms zal het in de vorm van een performance zijn en soms een doorlopende activiteit. 

Natuurlijk komen er ook receptieve programmaonderdelen. Dit zullen de programma onderdelen zijn met de bekende namen, de publiekstrekkers. Deze zullen echter misschien 40% van het programma innemen. De overige 60% moet juist actief zijn. Met dit in ons achterhoofd zullen we nog even goed kijken naar de begroting en het aangevraagde bedrag. 

Een heel verhaal, maar ik hoop dat ik jullie vragen goed heb kunnen beanwoorden. 

Groetjes Marjolein

afbeelding van Debora van Stenis

Hoi Marjolein,

Dank voor je uitvoerige en zorgvuldige antwoord! Nog een aanvullende vraag/tip m.b.t. het bereiken van een diverse doelgroep. Zijn de ambassadeurs uit jullie jongerenredactie een afspiegeling van de doelgroep die jullie zouden willen bereiken? Kan me voorstellen dat dat een positieve invloed kan hebben op de programmering en het publiek dat je daarmee aantrekt.

En programmeren zij alleen? Of zijn ze ook betrokken bij de praktische voorbereiding & uitvoering van die programmering?

Groet!
Debora

 

Pagina's