menu denk mee beslis mee maak mee

DE BROEIKAS

Een jamsessie machine die los staat van...

HAL 25
4 januari 2019 tot 5 juli 2019
animatie, beeldend 3D, dans, film
jongeren, volwassenen
check facebook
€10.000

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee

Ga direct naar de reacties

DE BROEIKAS

Een jamsessie machine die los staat van tradities, normaliteit en geijkte associaties, waar gebouwd, gecreëerd, gewerkt en gemaakt wordt vanuit improvisatie

afbeelding van Ervin Skelic

Ingediend door:

Ervin Skelic

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
We zoeken partners (festivals, poppodia, bookings bureaus, etc.) buiten Alkmaar voor aanvoer van artiesten/muzikanten/kunstenaars naar de BROEIKAS en vice versa. Waar moeten we zoeken en hoe krijgen we deze professionals warm voor een samenwerking?

Wat ga je doen?: 

Een glazen ruimte gevuld met planten, dikke rookwolken, knipperende TL buizen, graffiti & analoge bliepjes. Iedere 1e vrijdag van de maand wordt er hier een stevige fundering gestort van elektronische live muziek. Een kolkende en dampende jamsessie machine van elektronische live artiesten, muzikanten, kunstenaars en andere creatives. Een experimentele ontdekkingstocht waar de uitkomst onbepaald is en alles draait om improvisatie. Iedereen is welkom, zowel amateurs als participerend publiek.

Na een tiental try-outs in de eerste helft van 2018, is het nu tijd voor een vervolg. De subsidie gaan we aanwenden voor de samenwerking met een aantal professionals zoals Jasmijn van Vliet (festivalorganisatrice), Harold Koopman (professioneel muzikant), Robert Kleen (professioneel muzikant) en Tamara Roos (theatermaakster). Zij vormen de basis van dit experiment. Niet alleen om de kwaliteit te waarborgen, maar om vooral amateurs te ondersteunen tijdens hun ontdekkingsreis. Daarnaast zal er meer tijd en geld gestoken worden in conceptontwikkeling, creatieve input en PR om meer amateurs en participerend publiek te trekken. 

Waarom? 
Het concept is in Nederland uniek in zijn soort en er is veel behoefte, vanuit professionals, amateurs en participerend publiek, aan een plek waar geëxperimenteerd mag worden en waar de uitkomst altijd onbepaald blijft. Een creatief stadslaboratorium, waar onderling kennis wordt overgedragen, waar de instapdrempel laag is en waar je als amateur in contact kunt komen met andere organisaties en professionals.Na tien BROEIKAS try-outs kan er geconcludeerd worden dat het concept mag groeien en tijd is voor meer gelaagdheid in het experiment. 

Hoe ga je te werk?: 

Visie
Elke middelgrote stad heeft door zijn omvang een poel aan talenten op (amateur-) kunstgebied. Vaak blijven die talenten onbenut omdat faciliteiten ontbreken. Er zijn meestal wel podia, maar de drempel om mee te doen is vaak behoorlijk hoog of de nadruk ligt op passief consumeren. Daardoor blijven veel projecten op de zolderkamer hangen.

Missie
De BROEIKAS is hét stadslaboratorium van Alkmaar waar professionals en amateurs vanuit verschillende disciplines met elkaar kunnen experimenteren en de mogelijkheid krijgen om live hun skills te laten zien. De BROEIKAS fungeert voor jonge amateurs als springplank naar podia, festival en evenementen in de regio. En het is een plek waar participerend publiek nieuwe interesses en talenten kan ontdekken en aanwakkeren. De BROEIKAS wordt door professionals, amateurs en participerende publiek ervaren als een warm en muzikaal broeinest waar ‘experimenteren’, ‘samenwerken’, ‘co-creatie’ en ‘kennisdeling’ centraal staan en waar continu iets nieuws ontstaat.

Doel
Een groep geïnteresseerden opbouwen die niet komen voor een bepaalde uitkomst van het experiment, maar die komen voor de spanning en de ontdekkingstocht die met het experimenteren gepaard gaan. Een kweekvijver creëren van nieuwe talenten en als springplank fungeren naar grotere podia, festivals, evenementen in de hele regio.

Sub-doelstellingen

  • Binnen één jaar de community vergroten van 500 naar 1000 leden
  • Binnen één jaar 30 nieuwe amateurs deel laten nemen
  • Binnen één jaar 10 nieuwe professionals deel laten nemen  
  • Binnen één jaar 4 BROEIKAS specials organiseren op andere locaties, podia, festivals, etc.
  • Binnen 3 maanden een samenwerkingen starten met een muzikale organisatie of initiatief uit een andere stad
  • Binnen één jaar 800 bezoekers trekken
  • Binnen één maand minimaal twee sponsoren vinden die een bijdrage leveren (financieel of materieel)   

Wat als?

  • Wat als je meer professionals toevoegt aan de vaste kern?
  • Wat als je actief amateur muzikanten, kunstenaars en andere creatives gaat benaderen om te participeren?
  • Wat als je samenwerkingen gaat zoeken met festivals, locaties en soortgenoten buiten Alkmaar?
  • Wat als je wegblijft van structuren en zo veel mogelijk blijft experimenteren?
  • Wat gebeurt er met de creatieve input als de frequentie omlaag gaat van iedere week naar iedere maand?

Waar en wanneer vinden de BROEIKAS avonden plaats?
Locatie:         Creatorium - het glazen huis op het buitenterrein van HAL 25
Data:             tien vrijdagen van oktober 2018 t/m juli 2019 (de edities in 2018 zijn try-outs in de nieuwe formatie)   
Tijd:               19.30 – 23.30

Benodigdheden

  • Een ruimte die los staat van tradities, normaliteit en geijkte associaties, waar gebouwd, gecreëerd, gewerkt, en gemaakt wordt vanuit improvisatie.
  • Iedere maand beginnen vanuit de lege huls van de kas, waarin we steeds opnieuw een eigen context creëren. Een voedingsbodem die het experiment voedt vanuit de kern.
  • Faciliteren van mogelijkheden, zoals gereedschap, ruimte, tijd en instrumenten, om te kunnen maken.
  • Bescherming experimentele vrijheid en lage instapdrempel (vrij entree, maandelijkse frequentie & niet leeftijd- of ervaringsgebonden).
  • Een vaste kern met professionals (artistiek en commercieel).

Doelgroep
Muzikanten, elektronische live artiesten, kunstenaars, performers, film- en theatermakers, spoken word-artiesten, dichters en andere creatieve makers, van publiek - naar amateurs - tot professionals. 

Professionals
Er worden er professionals ingehuurd om hun kennis te komen delen en mee te jammen. De amateurs leren hier van en kunnen laagdrempeig in contact komen met hun netwerk. De professionals bewaken de kwaliteit, zorgen voor continuïteit en begeleiden de BROEIKAS avonden in goede banen. 

  • Projectleider: Ervin Skelic (bedrijfsleider HAL 25)
  • Marketing, PR & assistent projectleiding: Jasmijn van Vliet (festivalorganisator) 
  • Artistiek leider: Tamara Roos (theatermaker en artistiek leider HAL 25)
  • Muzikale leiders: Harold Koopman (professioneel muzikant als Herr Alt) & Robert Kleen (professioneel muzikant & visual artist)
  • Incidenteel ingehuurde professionals

De amateurs en het participerend publiek 
De BROEIKAS creëert een vrije stroom tussen maker en publiek. De avonden bieden de mogelijkheid om ter plekke iets te maken en te presenteren aan publiek. Er is interactie, er wordt geïmproviseerd, men mag meedoen en invallen. Soms ben je toeschouwer, dan weer artiest. Prik die bubbel, wat blijft er staan? Op je zolderkamer kan je soms wegdromen in waanzinnige ideeën die ver staan van de werkelijkheid. Jonge amateurs kunnen in de BROEIKAS hun experiment aan het publiek laten zien en horen, vaak voor het eerst. Zo ontwikkelen zij zich verder. Participerend publiek wordt verleid om mee te doen, en zo een nieuwe passie of talent te ontdekken.

Doelgroep benadering
De doelgroepen willen we benaderen via de mediakanalen van partners, ambassadeurs en de BROEIKAS. Middels een oproep, beeld, geluid en videomaterialen roepen ze op om mee te doen aan de BROEIKAS. Verder is positieve mond-tot-mond reclame een middel om makkelijk de doelgroep binnen bereik te enthousiastmeren. Die zich als een olievlek verspreidt en waardoor het bereik vergroot.

Documentatie
Het is ons streven om ieder experiment zo goed mogelijk te documenteren. Zo zijn de bruikbare uitkomsten reproduceerbaar. Daarnaast kunnen we geluid-, video-opnames en ander beeldmateriaal gebruiken voor promotie, doorstroom/verkoop van acts en natuurlijk om van te leren.

Financieel
De doelstelling is om de online community te verdubbelen qua aantal, van 500 naar 1000, en meer amateurs/publiek te trekken voor het komende seizoen. Daarom gaan we meer investeren in marketing, PR en conceptontwikkeling. Daarnaast blijven we de ruimte, de techniek en de experts faciliteren. Amateurs kunnen hier kosteloos gebruik van maken. Incidenteel worden er professionals ingehuurd en een deel van het budget gaat naar de projectleiding. 

Ambassadeurs

  • Harold Koopman – Artiestennamen: Herr Alt, Dender (elektronisch, gitaar & vocaal)
  • Robert Kleen -  Artiestennaam: Dender (elektronisch, basgitaar & visuals)
  • Dylan Does - Artiestennamen: Sirfunky-D, Dender (elektronisch)
  • Payam Motahhar (gitaar & vocaal)
  • Jip van Leyenhorst (tekenkunst)
  • Lonneke van Heugten - Artiestennamen: De Koningin van de Nacht, De Nachtvlinder (tekst & poëzie)
  • Edo Edens - Artiestennamen:  E8, Binary System (elektronisch)
  • Emiel Bottema - Artiestennaam: Binary System (elektronisch) 
  • Maarten Tamminga (elektronisch & gitaar)
  • Geert-Johan Riemer (elektronisch)
  • Daniël de Moes – Artiestennaam: Colores (elektronisch)
  • Barry Meyer (elektronisch)
  • Bas Warnars – Artiestennaam: Baz Reznik (elektronisch)
  • Iris Penning (gitaar & vocaal)
  • Felix jr Morilla Pulmano (gitaar & vocaal)
  • Jaco Bouwmeester (viool & drums)
  • Tom Elswijk (mandolin, rap & tekenkunst)
  • Davy Akkerman (gitaar)
  • Hannah Folmer (tekenkunst & graffiti)
  • Tseroeja van den Bos (viool)
  • Gerbrand Dros (kunst van staal)
  • Kees Verdonk (gitaar & houtkunst)
  • Markus Hoogervorst (basgitaar)
  • Jan Mors (schilderkunsten)
  • Arjan Schuijt - Artiestennaam: AJ Fourier (elektronisch)
  • Johan Cornelissen – Artiestennaam: Dovemans (elektronisch)
  • Gilles Käse – Artiestennaam: Shankadelics (basgitaar)
  • Arjan Dienske – Artiestennaam: Dienske fotografie (fotografie)
  • Maya Link – Artiestennaam: Collectief Explosief (vocaal)
  • Rafael Barria Bascur - Artiestennaam: Rufus Benero (elektronisch)
  • Frank Wever Artiestennaam: Frankie Roberts (elektronisch)
  • Jorick Bronius (percussie)
  • Gilliam Schpliethove (melodica)
  • Dieter Vorderhake - Artiestennaam: TWTSM Puntenel (elektronisch)
  • Bart-Jan Oosting – Artiestennaam: DJ Baardmans (elektronisch)
  • Rene de Mar (gitaar)
  • Milou Mignon (theater & zang)
  • Annelies Verhulst (theater)
  • Steven Hoes (gitaar, vocaal & installaties)
     

Springplank functie

DE BROEIKAS heeft een aantal keer als springplank gefungeerd. Zo heeft Harold Koopman (artiestennaam: Herr Alt) zijn debuutalbum gelanceerd op donderdag 24 mei in ‘Podium Victorie’ en Arjan Schuijt (artiestennaam: AJ Fourier) stond in zijn voorprogramma. Daarnaast had hij via DE BROEIKAS, op zaterdag 28 juli, een optreden op ‘Landjuweel festival’ in ‘Ruigoord’ Amsterdam. Iris Penning heeft op zondag 30 juli bij ‘Podium onder de Boom Festival’ opgetreden en Edo Edens (artiestennaam: Binary System) heeft op vrijdag 28 september een elektronisch live optreden in Podium Victorie. Tijdens ‘Crossoverstad Festival’ heeft DE BROEIKAS een eigen stage gehost met de volgende artiesten: Dylan Edward William Does, Lonneke van Heugten (artiestennaam: De Nachtvlinder), Edo Edens (Artiestennaam: E8), Maarten Tamminga, Markus Hoogervorst, Steven Hoes en Milou Mignon. Daarnaast zijn er verregaande gesprekken gevoerd met onder andere ‘Mixtream Festival’ en ‘De Stadskantine’. Er is veel interesse voor BROEIKAS-edities op locatie. We hopen dit in de toekomst verder uit te werken.

Met wie werk je samen?: 

BROEIKAS team
Projectleider: Ervin Skelic
Taken: commerciële activiteiten (sponsoring, samenwerkingen, etc.), bewaking van concept en financiële huishouding
Uren: 16 uur per editie, 160 uur totaal

Assistent projectleiding: Jasmijn van Vliet 
Taken: marketing, PR & logistiek
Uren: 16 uur per editie – 160 uur totaal

Artistieke leider: Tamara Roos 
Taken: aanvoer van kunstenaar/theatermakers, verbindingen leggen tussen artiesten en bewaking van artistieke proces
Uren: 8 uur per editie, 80 uur totaal

Muzikale leiding: Harold Koopman & Robert Kleen 
Taken: aanvoer van muzikanten, aansluiting techniek, dirigeren van jamsessie en bewaking van muzikale proces
Uren: 10 uren per editie, 100 uur totaal

Partners 
Shuffle magazine: 
Stichting Shuffle is een stichting voor en door jongeren. Wij komen op voor wat jongeren belangrijk vinden, voor wat ze willen en wat ze nodig hebben.Wij zijn hét online podium van Alkmaar en wij bieden een platform voor mening en creativiteit. We zijn een verbindend en laten Alkmaarders graag zien hoe leuk Alkmaar en haar inwoners zijn. Bij Shuffle geldt: ‘’Talent is zin hebben iets te doen!’’. Als mensen intrinsieke motivatie tonen, dan faciliteren wij deze ontwikkeling en zo dragen we bij aan hun ontwikkeling. Bij ons is plek voor iedereen. De artikelen die we schrijven zijn maatschappelijk en cultureel georiënteerd en slechts een middel om onze doelen te bereiken. Naast het platform organiseren we events en als iets op ons pad komt dat ons kan helpen onze doelen te realiseren, dan grijpen we dat met beide handen aan.

Meerwaarde: zichtbaarheid vergroten en meer jongeren enthousiastmeren via mediakanalen en online magazine van Shuffle om mee te doen aan de BROEIKAS.  

Ray of light:
Ray of Light is een neonglasblazerij en gevelbeletteringsbedrijf uit Alkmaar, begonnen in 1999. Naast de glasblazerij hebben ze sinds 2017 een neongalerie & espressobar in het centrum van Alkmaar. Het meest interessante deel van het maakproces, namelijk het glasblazen zelf, voeren ze daar uit. Een uniek concept! Want onder het genot van heerlijke koffie kunt u de glasblazer aan het werk zien. Daarnaast hebben ze ook glaskunst, vintage en nieuwere neons.

Meerwaarde: zichtbaarheid vergroten via mediakanalen van Ray of Light, sponsoring en artistieke toevoeging d.m.v. glas en neonkunsten. 

Zeglis: 
Brouwerij Zeglis laat je proeven van bijzondere mouten, nieuwe hoppen, speciale gisten en andere lekkere, ongebruikelijke en uitdagende ingrediënten. Onze brouwer Tim experimenteert veel en haalt zijn inspiratie zowel uit oude brouwtradities als de nieuwste ontwikkelingen op brouwgebied. Sommige van onze bieren zijn vast verkrijgbaar, andere zijn tijdelijk, zodat we de ruimte hebben om te experimenteren. 

Deelname: zichtbaarheid vergroten via mediakanalen van Zeglis, sponsoring en artistieke toevoegingen d.m.v. geur en smaak experimenten.  
 

 

Bereik: 
Aantal activiteiten Type activiteiten Aantal deelnemers Aantal bezoekers
1 Jamsessie (4 jan.) 10 100
1 Jamsessie (1 feb.) 10 110
1 Jamsessie (1 mrt.) 10 120
1 Jamsessie (5 apr.) 10 130
1 Jamsessie (3 mei) 10 140
1 Jamsessie (7 jun.) 10 150
1 Jamsessie (5 jul.) 15 200

 

 

 

Locatie(s): 
HAL 25 Alkmaar

afbeelding van Rob van Doggenaar

Beste Ervin,

Ook van mij van harte welkom op JMHM. Ik zal je project volgen als coach en je waar mogelijk voorzien van tips, adviezen (hopelijk) helpende vragen.

Een jamsessie machine, dat wekt mijn nieuwsgierigheid. Jullie projectbeschrijving is uitgebreid, ik krijg de indruk dat jullie vaker met dit bijltje gehakt hebben. En jullie hebben al een behoorlijk netwerk en track record opgebouwd zo te zien. 

Ik sluit me aan bij de vragen van Alexander. In het eerste deel van je projectbeschrijving zie ik dat je een aantal keer amateurs benoemt, maar verderop zie ik dat niet terug. Waar ligt de focus? 

Weet dat voor JMHM de vernieuwing van de cultuurbeoefening in de vrije tijd van belang is. Of samenwerking met andere partijen. Is het een idee om samenwerking te zoeken met organisaties in Alkmaar die zich bezig houden met amateurkunstbeoefening zoals Artiance?

Ik lees graag je reactie.

Groet, 

Rob

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Ervin,

Welkom bij Jij Maakt Het Mee. De komende weken denk ik als adviseur van het fonds met je mee over je project en op welke onderdelen het eventueel aangescherpt kan worden om tot een kansrijke aanvraag te komen.

Met Broeikas wil je een plek creëren waar muzikanten, artiesten en kunstenaars volop kunnen experimenteren, en die fungeert als een kweekvijver. Zoals ik je plan nu lees lijkt de focus te liggen op de professionele artiesten en kunstenaars. Jij Maakt Het Mee, is er juist voor de amateurdeelnemers. Misschien kan je daar in je plan wat dieper op in gaan: wie zijn die deelnemers, hoe bereik je ze, hoe begeleidt je ze, hoe behoud je ze, etc. Succes!