menu denk mee beslis mee maak mee

Biba Cultura (Cultuur Leef)

Culturele erfgoed workshops en campagnes.

AVI-Audiovisual Institute of Aruba
1 maart 2014 tot 30 augustus 2014
e-culture, film, fotografie
jongeren, ouderen, volwassenen, wijkbewoners
onze website / check facebook
€5.000

Dit project heeft subsidie ontvangen en is afgerond. Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

Biba Cultura

Door Juan F Pardo op do 16 jul

Enkele materialen van de succesvol project Biba Cultura. Papiamento was de campagne die het meeste aandacht heeft getrokken. De deelnemers hebben...

lees verder op de weblog

Ga direct naar de reacties

Biba Cultura (Cultuur Leef)

Culturele erfgoed workshops en campagnes.

afbeelding van Juan F Pardo

Ingediend door:

Juan F Pardo

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Vormgevers, kunstenaars, kunstcentra en vrijwilligers maken hun interesse kenbaar op www.audiovisualinstitute.com

Wat ga je doen?: 

Het bevorderen van het Arubaanse erfgoed is ‘Biba Cultura’, een terugkerend project dat als doel heeft om elk jaar culturele campagnes samen met de maatschappij te ontwikkelen en uit te voeren. Met het eerste ‘Biba Cultura’ willen we een band opbouwen met de deelnemers, vormgevers, kunstenaars en culturele instellingen om samen een duurzaam project te creëren.

Het Arubaanse erfgoed zullen we promoten door middel van culturele campagnes die bestaan uit: het Carnaval, het Arubaanse volkslied en de vlag, de taal Papiamento, het feest van San Juan en de Dande. De uitvoering van deze campagnes gaat door middel van interview-items, radio/tv ideële reclames, website, logo, posters en flyers.

Door traditie en nieuwe media samen te voegen creëren we een nieuwe perspectief hoe je cultuur in de digitale wereld beschouwd. Het project laat de deelnemers experimenteren met digitale en analoge middelen om zich meer in hun cultuur te verdiepen en dit te documenteren. Door middel van een workshop worden de deelnemer voorbereid op het gebied van audiovisueel-, grafisch- en marketing gebied.

learn make watch

Hoe ga je te werk?: 

Ontwikkeling, ontwerp en uitvoeringsfase
De workshops worden gegeven per campagne, voordat we beginnen met de ontwikkel- en ontwerpfase. Elke campagne wordt minimaal 2 maanden voor een specifieke feestdag ontwikkelt en ontworpen.

Campagnes:
- De taal Papiamento – maart/april 2014 (start)
- Het feest van San Juan – mei/juni 2014 
- De Dande – juli/augustus 2014

Campagnes werkwijze
Ontwikkelingsfase:
Eerst hebben we een briefing van het Arubaanse erfgoed dat aan het beurt is. De deelnemers worden in groepen gedeeld en elke groep doet een onderzoek naar dit bepaalde Arubaanse erfgoed. Daarna zullen we alle materialen analyseren en beginnen we met een algemene brainstorm sessie. Hierna starten we met het concept voor elke campagnes.

Ontwerpfase:
De deelnemers worden in groepen ingedeeld op verschillende media-uitingen. Elke groep zorg voor zijn schetsontwerp en script en daarna begint men met het ontwerpen van de website, een logo, een poster en flyers.

Uitvoeringsfase:
De groepen van Audiovisueel zullen samen met professionals op pad gaan om interviews af te nemen. Ook zullen ze zorgen voor ideële reclame voor radio en tv met behulp van het script dat ze eerder hebben gemaakt. Audiovisueel materialen worden daarna door de groep zelf gemonteerd onder begeleiding van de workshop instructeur.
De groep van grafische zorgt voor het drukken van de digitale ontwerpen.

Distributie
De distributie is door middel van electronische media zoals televisie en radio, sociale media zoals Facebook en onze website, en print media.

Doelgroepen
Workshops doelgroep:
Jongeren minimum 15 en volwassenen

Campagnes doelgroep:
Iedereen

De deelnemers
Werving en selectie:
Met behulp van een aanmeldingsformulier online zullen we een selectie houden. De criteria voor de selectie is gebaseerd op de interesse en motivatie van de aanmelder: waarom hij/zij deel wil nemen aan dit project en wat hij/zij wil leren en waarom wij hem of haar moeten kiezen.

Deelnemers betrokkenheid en bijdragen:
De motivatie van de deelnemer is erg belangrijk.  De combinatie van nieuwe media is op zich een voordeel om deelnemers betrokken te houden en een bijdrage te leveren aan het eindproduct. 52.000 mensen op Aruba hebben een Facebook pagina, anderen hebben in ieder geval een tablet of een smart telefoon. We zullen nauw betrokken zijn bij de activiteiten van de deelnemers. Alles wordt vervolgens op een interessante manier gepresenteerd.

Inhoud van de workshops:
De workshops bestaan uit drie delen: audiovisueel, grafisch en marketing.
Op het gebied van audiovisueel krijgen de deelnemers praktijk met de videocamera, geluid opnames en montages voor beeld en geluid. Ook worden de deelnemers voorbereid voor het maken van ideële reclame scripts en vragenlijsten voor interviews.
Bij grafisch krijgen de deelnemers praktijk met het ontwerp en de bewerking van computerprogramma’s. Ook krijgen de deelnemers lessen over typografie, kleurenleer en fotografie.
Bij marketing krijgen de deelnemers lessen over marketing strategieën en marketing op sociaal media.

Met wie werk je samen?: 

Wanneer het project van start gaat doen we een oproep naar vooral kunstenaars en vormgevers om samen te werken bij de ontwerp en uitvoeringsfase. Bijvoorbeeld een zanger kan helpen met het maken van jingles voor een ideële reclame voor de radio. Dit doet de zanger door samen te werken met andere deelnemers in een opnamestudio.
Bij het maken van interviews werken de deelnemers samen met professionals en met de geïnterviewde. Deelnemers moeten onderzoek doen en hiervoor werken ze samen met de bibliotheek of culturele instellingen om de correcte informatie te verkrijgen. Ook voor dit project werken we samen met radio- en televisie zenders en een drukkerij.

Update Samenwerking
We hebben een concreet samenwerkingsafspraak met een website ontwerper. Verder zijn we in gesprek met vormgevers die op hoogte zijn van onze ideeën. Op donderdag 24 Oktober hadden we een gesprek met de stichting voor het Arubaanse immaterieel erfgoed en men is heel enthousiast over het project. Vooral omdat dat ze ook de jongeren willen bereiken.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Stichting AVI is reeds 3 jaar bezig met het stimuleren van de maatschappij om meer actief te zijn op creatief en cultureel gebied. Tijdens deze 3 jaar fungeerde AVI als een platform voor meer dan 365 mensen die deel hebben genomen aan AVI’s multidisciplinaire workshops met als doel om hun talent te ontwikkelen en te uiten bij AVI projecten.

In minder dan 3 jaar bereikte AVI:
- Een award voor beste korte film voor “10 Ave Maria”
- Een award voor beste korte film voor “Awa Brak”
- Een award voor beste speelfilm voor “Abo So”
- Het grootste bezoekersaantal voor een Arubaanse filmvoorstelling
- Het multidisciplinaire jeugdproject ‘Tribi Soña’ met het grootste aantal deelnemers
- De Film en TV workshops met het grootste aantal deelnemers

Bereik: 
aantal investering/activiteit aantal deelnemers aantal bezoekers
24 sessies workshops 60 maximaal n.v.t.
24 sessies maken van campagnes 60 maximaal n.v.t.
3 facebook campagnes 3 52.000
3 radio/tv campagnes 3 10.000
3 flyers uitdelen 30 maximaal 300
3 website campagnes 3 10.000

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Ons doel met ‘Biba Cultura’ is om het culturele erfgoed te versterken en te bevorderen. Ook om mensen te stimuleren en te inspireren om mee te doen aan culturele en creatieve activiteiten. Het belangrijkst is dat iedereen mag deelnemen zonder ervoor te hoeven betalen. Deelnemers krijgen dus gratis workshops.

Begroting: 

De subsidie vanuit FCP wordt besteed aan de workshops en de uitvoering van campagnes.
We hebben een aanvraag ook ingediend bij Unoca Aruba voor co-financiering.

Locatie(s): 
Aruba

Uitslag Beslis mee

FCP25
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 101 gestemd
totaal75
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Willemijn in 't Veld

Het FCP beoordeelt een project aan de hand van de criteria kwaliteit, samenwerking en effect. Over het doel en de opzet van dit project ben ik enthousiast, maar de uitwerking van het project kan spannender. Een campagne anno 2013 bestaat misschien eerder uit een viral video, docu-soap of muziekwedstrijd dan uit een poster, flyer en website. Positief is dat de deelnemers kennismaken met diverse technieken, materialen en media, en tegelijkertijd meer leren over hun cultuur. Als de professionals de jongeren stimuleren om hun enthousiasme voor cultuur in eigen teksten en vormen te verbeelden, ontstaat vast iets bijzonders. Ander punt: door de selectie van de kandidaten en de inhoud van de workshops lijkt dit meer op een scholingstraject dan op kunstbeoefening in de vrije tijd.

afbeelding van Femie Willems

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

De samenwerking die jullie vormgeven tussen Arubaans erfgoed en het maken van mediacampagnes door jongeren is interessant en waardevol. Jongeren verdiepen zich in deze thema's en doen tevens kennis en vaardigheden op in het maken van mediaproducties om zo andere jongeren te informeren over deze thema's. De inhoud van de workshop en de begeleiding is nogal abstract beschreven waardoor ik moeilijk een indruk daarvan kan krijgen. Ik hoop dat jullie ons gaan overtuigen door mooie producties te tonen op het blog van Jij maakt het mee en op jullie eigen website. 

afbeelding van Ad van Dam

Ook in Nederland wonen/werken veel Antillianen en veel Nederlanders weten helaas weinig over Aruba. Wellicht is te overwegen dat resultaten van wat er op Aruba gaat gebeuren ook zichtbaar wordt in Nederland. Zijn er bv.  al contacten met rtv in Nederland? 

Succes ermee! vr. gr. Ad

afbeelding van Juan F Pardo

Nog niet, maar alle informatie zal beschikbaar zijn op onze website.

afbeelding van Emiel Heijnen

Het wordt allemaal steeds concreter!

Nog een paar tips:

- Het woord campagne suggereert dat de deelnemers een specifieke opdracht krijgen (werving van publiek, genereren van aandacht, ect). Kun je iets specifieker maken wat het onderliggende doel is van een campagne en wat maakt dat een campagne in jullie ogen succesvol is?

- Verder ben ik benieuwd wat je bedoelt met: "Door traditie en nieuwe media samen te voegen creëren we een nieuwe perspectief hoe je cultuur in de digitale wereld beschouwt". Dat perspectief krijgen deelnemers alleen wanneer hier ook nadrukkelijk op gereflecteerd wordt. Hoe borg je die reflectie?

afbeelding van Juan F Pardo

Het doel van een campagne is om de maatschappij bewust te maken en om het immaterieel erfgoed te beschermen. Door campagne te maken waarmee mensen zich kunnen identificeren hopen we ook een gevoel van trots op te wekken. Dit motiveert mensen om actief te zijn en dat maak het succesvol.

Een traditie uitoefenen is anders dan wanneer je het op internet ziet en wij willen ons focussen op de kleine en apartere dingen in een traditie waarvan mensen zich niet bewust zijn. Afgebeeld en uitgelicht in de digitale wereld zal men de traditie met andere ogen zien. Voor de deelnemers ze nemen interviews met Arubaanse culturele persoonlijkheden af en die ervaringen zullen heel anders zijn: het uitvoeren van interviews en vervolgens zichzelf terugzien op video op internet.

afbeelding van Femie Willems

Ik ben enthousiast over jullie opzet, een mooie verbinding tussen erfgoed, nieuwe media en actieve participatie van deelnemers.

Nog een paar vragen. Begrijp ik het goed dat dezelfde 60 mensen die de workshops gaan doen ook de campagnes gaan maken? In totaal zijn jullie daar 10 maanden mee bezig? Hoeveel tijd is ongeveer één deelnemer met dit project bezig gedurende de 10 maanden. Klopt het ook dat de begroting in Euro's is? 

afbeelding van Juan F Pardo

Beste mevrouw Willems,

Dezelfde 60 deelnemers van de workshops zullen de campagnes gaan maken, samen met professionals en onder de begeleiding van de instructeur.  Er zijn 20 deelnemers per workshop/campagne en elke campagne duurt 2 maanden. De workshops en de uitvoering van campagnes gebeuren meestal in het weekend en eventueel door de week. Drie campagnes vallen onder de subsidie van FCP en duren in totaal 6 maanden.

Het project duurt in totaal 10 maanden, dat is een totaal van 5 campagnes. Twee campagnes “Carnaval en Arubaanse volkslied en vlag dag” worden door Unoca gesubsidieerd. De begroting klopt. De andere helft wordt door Unoca gesubsidieerd. Kortom: het project is dus verdeeld:  Unoca 2 campagnes en FCP 3 campagnes.

Frans

afbeelding van Femie Willems

Arubaans immaterieel erfgoed en nieuwe media is een mooie combinatie. Komt jullie initiatief ook voort uit het feit dat de UNESCO conventie immaterieel erfgoed ondertekend is? Ik vind de samenwerking met kunstenaars, erfgoed instellingen en radio en televisie mooi. Hebben jullie al concrete samenwerkingsafspraken gemaakt?

Ik vind het een mooi project maar heb nog een paar vragen over de uitvoering.
- Hoe ga je de deelnemers werven en selecteren?
- Hoe zorg je dat de deelnemers betrokken blijven en daadwerkelijk een bijdrage leveren aan het eindproduct/de campagne. Welke taken bij het maken van het eindproduct. 
- Kun je iets meer vertellen wat de inhoud van de workshops is.

afbeelding van Juan F Pardo

Beste mevrouw Willems,

Bedankt voor uw reactie. Ons initiatief is vooral ontstaan om Aruba in 2014 het 60 jarig bestaan van het Carnaval zal vieren. We hebben besloten om ook ander immaterieel erfgoed aandacht te geven. Uw andere vragen heb ik het project informatie bijgewerkt.

Juan

afbeelding van Femie Willems

Heldere uitleg. En wat leuk dat de immaterieel erfgoed organisatie enthousiast is. Inderdaad is het heel waardevol om jongeren te betrekken bij immaterieel erfgoed. Dat moet zeker lukken op Aruba.

afbeelding van Willemijn in 't Veld

Fijn dat de projectbeschrijving zo snel al is aangevuld. Als ik het goed begrijp willen jullie deelnemers begeleiden bij het ontwerpen en uitvoeren van campagnes, die bestaan uit  verschillende media-uitingen. Deze campagnes hebben tot doel om meer aandacht te genereren voor Arubaans erfgoed zoals de taal Papiamento en het feest van San Juan. De combinatie van erfgoed en media vind ik spannend. Ik ben benieuwd hoe een campagne wordt uitgedacht. Kun je een voorbeeld van geven van de werkwijze?

Bij de regeling Jij maakt het mee is samenwerking een belangrijk beoordelingscriterium. Zou je ook kunnen toelichten door welke vormen van samenwerking de uitstraling van dit project wordt vergroot?

 

afbeelding van Juan F Pardo

Beste Willemijn,

Naar aanleiding van uw vragen heb ik het project informatie bijgewerkt.

Juan

afbeelding van Emiel Heijnen

Het opzetten van een duurzaam project dat zich richt op de langere termijn lijkt me heel uitdagend. Jullie zouden wat dat betreft nog een stuk concreter mogen worden:

Wat wil je gaan doen met de genoemde Arubaanse thema's? Wat bedoel je met het "betrekken van de maatschappij" binnen dit project? Welk deel van het project zou je als experimenteel/vernieuwend kunnen beschouwen? 

Probeer ook wat concreter te maken welke partijen samenwerken binnen dit project en hoe ervoor gezorgd wordt dat het project duurzaam is.

afbeelding van Juan F Pardo

Beste Emiel,

Naar aanleiding van uw vragen heb ik het project informatie bijgewerkt.

Juan