menu denk mee beslis mee maak mee

Behind bars

Voorstellingreeks Kamerkoor VENUS juni 2018 in...

Vocaal Ensemble VENUS
23 april 2018 tot 1 juli 2018
beeldend 3D, erfgoed, muziek
volwassenen
onze website
€5.700

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee

Ga direct naar de reacties

Behind bars

Voorstellingreeks Kamerkoor VENUS juni 2018 in voormalige gevangenis Wolvenplein Utrecht

afbeelding van Camiel Aalberts

Ingediend door:

Camiel Aalberts

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Zijn er mensen/organisaties die vanuit eigen ervaring met vrijheid/onvrijheid geïnteresseerd zijn om bij te dragen aan dit project?

Wat ga je doen?: 

Het project Behind bars bestaat uit een concert-/voorstellingreeks waarin de voormalige gevangenis aan het Wolvenplein te Utrecht het uitgangspunt vormt voor een muzikaal en theatraal programma rond het thema vrijheid en onvrijheid. Uitgangspunt is een muzikaal programma van het koor. De muziek is gekozen bij de locatie. Door middel van verschillende opstellingen van koor, dirigent en publiek in de cellengang en de expeditieruimte van het complex maken we een visuele verbinding met een voorheen gesloten en voor klassieke muziek vreemde locatie. Dit effect versterken we door ervaringsverhalen in de voorstelling op te nemen en door in de ruimte beeldende kunst op te stellen, geïnspireerd op het thema. We verwachten hiermee veel publiek te trekken, ook belangstellenden die niet zo snel naar een kerk of theaterzaal komen.

Muziek
Wat zit er achter de maten ('bars') van de muziek in dit programma? Al sinds mensenheugenis maken componisten van menselijke on/vrijheid een prangend muzikaal thema. Zoals de universele on/vrijheid van de liefde, zoals verwoord door Monteverdi en Dowland. Of de specifieke onvrijheid van het Babylonische juk na de vernietiging van Jeruzalem, zoals terug te vinden in de stukken van Krenek, Verdi en Carissimi. En tenslotte de artistieke bevrijding van de mystieke krachten van een psalmtekst door versplintering van die tekst in de Bruchstücke van Heppener. Deze muzikale daden van berusting, verzet en bevrijding krijgen een bijzondere lading in de omgeving waarin VENUS die ten gehore brengt: in de voormalige gevangenis aan het Utrechtse Wolvenplein, waar ruimte en klank elkaar op unieke wijze zullen versterken, en de menselijke vrijheidsdrang onweerstaanbaar wordt voor eenieder die daar op dat moment zijn tijd verbeidt.
Het koor zingt de volgende werken:
Ernst Krenek (1900-1990), Lamentatio Jeremiae Prophetae (selectie)
Robert Heppener (1925-2009), Bruchstücke eines alten Textes (1990), [dubbelkorig] op tekst uit Psalm 43
Carlo Gesualdo (1566-1613), Tres Sacrae Cantiones, in bewerking van Igor Stravinsky 1957-1959
Claudio Monteverdi (1567-1643), Lamento d'Arianna en Lasciate mi morire
Giacomo Carissimi (1605-1674), uit Jephte: Plorate filii Israel
John Dowland (1563-1623), Lute solos
Giuseppe Verdi (1813-1901), uit Nabucco: Va pensièro (Slavenkoor), met eigen improvisatie vanuit de cellen 

Tekst
Vrijheid heeft vele gezichten. In dit programma wil VENUS ook in tekst ruimte geven aan verhalen van mensen die aan den lijve te maken hebben gehad met onvrijheid. VENUS interpreteert het theam daarbij heel breed. Op verschillende plekken in de ruimte zal het publiek teksten (verhalen, gedichten) tegen komen. Daarnaast zullen ervaringsdeskundigen (ex-gedetineerden, vluchtelingen, mensen uit de LHBT-gemeenschap) hun verhaal vertellen tijdens de voorstelling.  

Dramaturgie
De ruggegraat van het programma is het muzikale programma van het koor. De muziek is gekozen op basis van de locatie, alle liederen en teksten hebben met vrijheid of onvrijheid te maken. De muziek wordt ondersteund door mise-en-scene, de ruimte en de interactie met het publiek. VENUS gebruikt het grote cellenblok dat bestaat uit meerdere verdiepingen en de voormalige expeditie-ruimte waarin een grote kooi staat. In de voorstelling zal afwisselend gebruik gemaakt worden van de verschillende ruimtes. In het cellenblok zullen gelijktijdig verschillende 'deelvoorstellingen' (solozang/ensemblezang/voordracht/theater/??) worden aangeboden. Het publiek zal keuzes moeten maken, zich moeten verplaatsen of opsplitsen en zal zich zo voortdurend op een andere manier moeten verhouden tot de uitvoerenden.
De regisseur zal in overleg met dirigent en samenwerkingspartners komen tot een evenwichtige voorstelling maken waarin vanuit de verschillende disciplines het thema vrijheid en onvrijheid over het voetlicht wordt gebracht.

Beeld
Een beeldend kunstenaar zal in de gevangenis op het thema vrijheid-onvrijheid ingaan. Via beeldend werk worden de zintuigen van het publiek op meer niveaus aangesproken. Zo worden ervaringen en gedachtenstromen op gang gebracht die aan de gelaagdheid van het begrip vrijheid recht doen.

Het belang van het project
De voormalige gevangenis aan het Wolvenplein zal naar verwachting in de loop van 2018 een definitieve nieuwe bestemming krijgen en te koop worden gezet. Tot die tijd is het gebouw beschikbaar voor evenementen. Dat biedt een unieke kans om de nog intacte en beklemmende gevangenissfeer en -inrichting te gebruiken voor een muzikaal programma over vrijheid en onvrijheid.
VENUS brengt twee keer per jaar een nieuw programma ten gehore. Dat zijn concerten in de traditionele zin van het woord: in een kerk met een vrij statische concertopstelling.  VENUS heeft in juni 2016 voor het eerst een locatie tot uitgangspunt genomen. In zwembad De Kwakel in Utrecht Overvecht werden met succes twee concerten rond het thema water gegeven die door het (vele) publiek hoog gewaardeerd werden. Voor het koor bracht het zingen op locatie een heel nieuw, inspirerend element in het maken van muziek. Dat smaakte naar meer! In Behind bars wil VENUS een nieuwe stap maken op gebied van zingen op locatie. Het opsplitsen in kleinere ensembles/solo zingen is iets dat VENUS nog niet eerder gedaan heeft. Het zal de individuele zangkwaliteit en creativiteit van de koorleden versterken, wat een positieve bijdrage zal leveren aan de samenklank van het koor als geheel. Nieuw is ook de samenwerking met andere disciplines. Ook wil VENUS het publiek actief betrekken bij de voorstelling en hen keuzes voorleggen die leiden tot bijzondere kijk- en luisterervaringen. Voor VENUS zal dit project een nieuwe waardevolle stap zijn in de ontwikkeling van het koor. Wij denken hiermee een aantrekkelijk programma te hebben samengesteld dat zowel voor de luisteraars als voor de uitvoerenden interessant en boeiend is en dat veel publiek kan trekken. Het toepassen van de werkwijze uit het locatietheater, de samenwerking met andere disciplines maakt deze VENUS concerten/voorstellingen, naast de bijzondere programmering van oude en nieuwe muziek en de kwaliteit van de uitvoering, tot een bijzondere bijdrage aan het culturele programma.

Hoe ga je te werk?: 

Het doel
Met het project Behind bars wil VENUS een brug slaan tussen verschillende disciplines. Met de unieke locatie van de gevangenis Wolvenplein als inspiratie zoekt VENUS inhoudelijke samenwerking in het thema vrijheid-onvrijheid. VENUS verwacht met deze samenwerking op locatie aan alle betrokkenen, deelnemers en publiek, een bijzondere ervaring te bieden.  
Voor VENUS als koor is deze theatrale voorstelling een volgende stap in het experimenteren met nieuwe vormen van muziek ten gehore brengen. Door mensen met ervaring met onvrijheid een platform te bieden binnen een voor hen niet gebruikelijke context wil VENUS eraan bijdragen dat deze ervaringen een positieve waarde krijgen.

De doelgroep 
VENUS heeft een breed publiek dat bestaat uit muziekliefhebbers die hedendaagse muziek waarderen en luisteraars die minder bekend zijn met het nieuwe repertoire. VENUS heeft een vaste kern van luisteraars. Eerdere projecten op locatie hebben bewezen dat deze opzet heel aantrekkelijk is voor algemeen publiek. Door de samenwerking met andere disciplines en doelgroepen verwachten wij nog breder publiek te kunnen trekken.

De opzet en planning van het project Behind bars
Het koor studeert de muziek in. In april zal het koor, zoveel mogelijk in de gevangenis, experimenten met de mise-en-scene onderleiding van de regisseur. Vanaf april wordt door de regisseur in samenwerking met alle samenwerkingspartners (koor, ervaringsdeskundigen, beeldend kunstenaar) het definitieve programma bepaald. In de loop van het voorjaar worden twee repetitiedagen gehouden, waarvan een in de gevangenis, om het programma met alle deelnemers in zijn gehele omvang in beeld te krijgen. In juni zijn er repetities op locatie met alle deelnemers en een generale repetitie voorafgaand aan de voorstellingen. Het project wordt afgesloten met in ieder geval twee concerten/voorstellingen: op zaterdagavond 30 juni en zondagmiddag 1 juli 2018. Indien mogelijk komt er een derde concert binnen de anderhalve dag waarop we een optie op het gebruik van het complex hebben. We verwachten per concert/voorstelling 150 tot 250 bezoekers te trekken.

Met wie werk je samen?: 

De dirigent
VENUS staat sinds september 2016 onder leiding van de jonge Letse dirigente Krista Audere (1989). Krista studeerde in 2009 af als koordirigent en koorzangeres aan de Riga Dom Choir School in Letland. Vervolgens behaalde zij in 2013 haar bachelordiploma Koordirectie aan de Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music en breidde ze haar muzikale bekwaamheid uit aan de Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst Stuttgart. In datzelfde jaar begon ze in het kader van een uitwisselingsprogramma met de masteropleiding Koordirectie aan het Conservatorium van Amsterdam, gevolgd door haar masterstudie als voltijds studente aan het Conservatorium onder Jos Vermunt die zij voorjaar 2016 zeer succesvol afsloot. Krista dirigeerde van 2007 tot 2014  het mede door haar opgerichte Latvian University Mixed Choir Dziesmuvara en zij was tweede dirigent bij het prestigieuze dameskoor Dzintars. Behalve als dirigent is Krista Audere ook als zangeres actief. Zij was van 2005 tot 2008 lid van jongerenkoor Kamēr… en trad daarnaast op met vocaal ensembles Anima Solla (2010-2012) en het William Byrd Consort (2011). Haar succesvolle carrière leidde vanaf 2011 tot regelmatige deelname aan projecten van het prestigieuze Lets Radiokoor. Krista is sinds 2013 lid van het Tenso European Chamber Choir en nam in Nederland deel aan het project Meesters & Gezellen voor jonge zangers (2014 en 2015). Krista Audere is tevens dirigent van de Wageningse Studenten Koor en Orkest Vereniging (WSKOV), Vocaal Ensemble The Gents en het VU-Kamerkoor. Een voorbeeld van Krista's dirigeerkunst is te vinden op <https://www.youtube.com/watch?v=BMMOH7ZUlwU>.
 
De luitist
Voor de luitpartijen zal een talentvolle jonge professional (bijna of net afgestudeerd) benaderd worden via het uitgebreide netwerk van dirigent en koorleden. Wie dat zal zijn is op dit moment nog niet bekend. VENUS wil graag jonge musici de gelegenheid bieden om zich te kunnen presenteren en om podiumervaring op te doen.
 
De regie
Als regisseur gaan we samenwerken met koorlid Maike Flick, die naast zanger en acteur ook professioneel theatermaker is en als docent aan onder meer het conservatorium in Utrecht was verbonden. Maike is opgeleid aan de Utrechtse Hogeschool voor de Kunsten (2003-2007, richting theater en educatie) en heeft een jarenlange ervaring met locatietheater, onder meer bij het Gerrit Rietveld College en in Noorwegen waar ze is opgegroeid.

De ervaringsdeskundigen
VENUS gaat samenwerken met een breed scala aan mensen en organisaties, om samen het thema vrijheid onvrijheid mede vorm te geven. 
Er is contact gelegd met de Dienst Justitiële Inrichtingen van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, locatie Nieuwersluis. Er is contact met zowel de leiding van de instelling, als ook met individuele (ex-)gedetineerden die hun verhaal willen doen.
Ook wordt samenwerking gezocht met vluchtelingen(-organisaties), waaronder een groep Syrische muzikanten.
Binnen de LHBT-gemeenschap zijn contacten gelegd.

De beeldende kunstenaar
Marijke Lombaers zal als beeldend kunstenaar bijdragen aan het project d.m.v. beeldend werk dat zowel picturale, als talige en ruimtelijke aspecten heeft. Marijke Lombaers werkt multidisciplinair en heeft ruime ervaring met werken op locatie als theatervormgever en als autonoom kunstenaar, waarbij zij de gegeven ruimte als een volwaardige tegenspeler opneemt in haar werk (zie bijv. de expositie ‘Gras bij MIJ’ in 2016: ze maakte voor Museum IJsselstein een ruimtelijke installatie in het trappenhuis van de 16e eeuwse Kasteeltoren op basis van eigen gedichten). In haar werk voor de gevangenis improviseert ze middels schilderijenclusters op de poëtische wereld van Ezra Pound uit de tijd dat hij zelf gevangen zat. Het is werk dat letterlijk uit haar kaders breekt, een doorgaand project dat gestart is in 2015. Voor het werkproces in de gevangenis zal zij ter plekke en in samenwerking met VENUS besluiten welke beeldende ingrepen hier nog aan worden toegevoegd.

De rolverdeling
Het uitgangspunt is de muzikale programma van het koor.De eindregie van de gehelevoorstelling ligt in handen van de regisseur. Zij zal in overleg met de samenwerkingspartners ervoor zorgen dat de bijdragen binnen het overkoepelende kader passen.

 

Wat is verder van belang om te weten?: 

Algemene informatie over het koor

Het koor
Vocaal Ensemble VENUS is een gemengd kamerkoor met een vaste bezetting van rond de 32 leden, allen amateurs. Het koor is in 1982 ontstaan uit het Vocaal Ensemble Utrechtse Studenten. Het koor is gevestigd in Utrecht, maar de leden komen uit een ruime straal rondom de stad. Het koor heeft een hoog muzikaal niveau. Het grootste deel van de leden van VENUS heeft zangles en zingt regelmatig mee in andere koorprojecten.  
 
VENUS werkt bij de uitvoering van haar programma’s samen met instrumentale ensembles van veelbelovende musici. Regelmatig benadert het koor in Nederland werkzame componisten met het verzoek een nieuw werk te schrijven. Op deze manier verbindt VENUS de uitvoeringspraktijk met hedendaags compositietalent.  VENUS heeft achtereenvolgens onder leiding gestaan van o.a. Bruno de Greve, Daniel Reuss, Peter Dijkstra, Gijs Leenaars en Rob Vermeulen. Sinds september 2016 staat VENUS onder leiding van Krista Audere.  
 
De doelstelling
Vocaal Ensemble VENUS stelt zich ten doel een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de hedendaagse koormuziek in Nederland. VENUS doet dat door regelmatig opdracht te geven om nieuwe werken te schrijven. Daarnaast besteedt het koor veel aandacht aan een zorgvuldige en aantrekkelijke programmering om ervoor te zorgen dat hedendaagse muziek op een toegankelijke manier wordt gebracht voor een divers publiek. In de uitvoering werkt VENUS met een eenvoudige mise-en-scene die de muzikale zeggingskracht van de werken versterkt. Eenvoudige mise-en-scene, omdat VENUS vrijwel altijd in een kerk vanuit een traditionele kooropstelling de muziek ten gehore brengt. Met het programma Behind bars, waarin voor de tweede keer een locatie tot uitgangspunt wordt genomen, wil VENUS een volgende stap maken om het theatrale van haar concerten verder te ontwikkelen.

De werkwijze
VENUS voert twee programma's per jaar uit: in het voorjaar wordt gewerkt aan een programma dat in juni wordt uitgevoerd, vanaf september wordt gestudeerd op de concerten van januari. VENUS werkt nauwgezet aan het steeds verder verbeteren van de kwaliteit van de koorklank. Hedendaagse muziek vereist een kwalitatief goede uitvoering en door zich steeds te verbeteren houdt het koor de aandacht erbij en kunnen er steeds meer eisende werken op het repertoire komen. De ambities van koor en dirigent liggen hoog. De programmacommissie kijkt jaren vooruit. De koorleden studeren thuis de muziek in. Tijdens de wekelijkse repetities en stemgroep-repetities onder leiding van de dirigent wordt gewerkt aan de koorklank en het optimaal tot uitdrukking brengen van de tekstuele en muzikale zeggingskracht. Halverwege het project vindt een repetitieweekend plaats waarop er intensief gewerkt wordt. Componisten en instrumentalisten worden uitgenodigd een toelichting op hun werk te geven. Deze werkwijze volgt VENUS elk jaar, tot nu toe met goed resultaat en naar tevredenheid.

De organisatie
Het bestuur van VENUS is verantwoordelijk voor de organisatie van dit project. Het bestuur bestaat uit drie personen onder leiding van voorzitter Camiel Aalberts. De organisatorische taken zoals het secretariaat, de financiën en het boeken van concerten zijn verdeeld onder de bestuursleden. Voor de publiciteit, bladmuziek en fondsenwerving krijgt het bestuur ondersteuning van ervaren koorleden. VENUS voert twee projecten per jaar uit die qua organisatie zeer vergelijkbaar zijn. Nieuwe bestuursleden worden hier uitvoerig in ingewerkt. Binnen het bestuur bestaat veel ervaring met de organisatie van projecten (waaronder deze VENUS-projecten).

De publiciteit
De structurele aanpak van de publiciteit die VENUS de laatste jaren heeft ingezet werpt vruchten af, de concerten worden goed bezocht. Er bestaat in stad en regio Utrecht, maar ook daarbuiten, voldoende publiek voor onze concerten, het is de kunst hen ook te bereiken. Namen van componisten, uit te voeren werken, dirigent en koor zijn op zichzelf onvoldoende bekend bij een algemeen publiek, wel bij kenners. Er is dus meer nodig dan posters ophangen en ervoor zorgen dat de concerten op de (landelijke) concertagenda's vermeld worden. Om een zo breed mogelijk publiek te bereiken volgt VENUS daarbij verschillende strategieën.

Pers en algemene aankondigingen
Aan het algemene publiek wordt bekendheid gegeven aan de concerten door digitale posters en flyers te verspreiden onder muziekpodia, conservatoria, muziekscholen, universiteiten en onder collega-koren. Persberichten worden verstuurd naar landelijke, regionale en lokale media, zowel online, print als radio en TV. Actieve benadering van de pers zorgt voor artikelen en aankondigingen, opname in concertagenda?s en soms interviews en radio-optredens. VENUS heeft voldoende bewezen kwaliteit en een bijzonder repertoire om door radiomakers interessant gevonden te worden. Af en toe worden concertopnamen van VENUS uitgezonden op landelijke radiozenders. Zo werd de uitvoering van Wolfgang Rihm's Vigilia op 6 februari 2013 live uitgezonden op radio 4 en voorafgegaan door een toelichting van de dirigent van een Barbara Titus in twee andere radio-uitzendingen. Hiermee wordt een breed publiek bereikt met interesse voor koormuziek. Wij hopen veel belangstelling van (lokale) media te trekken voor deze voorstellingen op een bijzondere locatie.

Netwerken
Daarnaast benadert VENUS potentiële belangstellenden heel direct. VENUS beschikt over een eigen bestand van belangstellenden die door middel van direct mail worden geïnformeerd over de concerten. Alle betrokkenen bij het project benaderen hun eigen netwerk om publiek te trekken. Dit geldt zowel voor de professionals als de amateurs. Veel koorleden hebben door een studie musicologie en/of deelname aan projectkoren een meer dan gemiddeld netwerk van muzikaal geïnteresseerden. VENUS gebruikt de mogelijkheden van social media voor publiciteit intensief. De meeste koorleden hebben een LinkedIn account en een Facebook pagina, sommigen ook een Twitter en/of een Instagram account met bij elkaar heel wat volgers. De aankondiging van concerten en ander VENUS nieuws wordt door de koorleden via deze media verspreid in het brede netwerk van vrienden en familie. VENUS beschikt over een website, een eigen Facebook pagina, een Soundcloud en Youtube kanaal waar wordt gewerkt aan het opbouwen van relaties met geïnteresseerden.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
2 voorstellingen 50 500
       
       
       
       
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

De betekenis van het project
VENUS heeft eerder met succes aan theatrale muziekuitvoeringen meegewerkt, zoals Orfeo Underground van Holland Opera in mei 2014. Het eigen zwembadproject uit juni 2016 was een succesvolle sprong in het diepe, net als onze muzikale bijdrage aan de tentoonstelling van het Centraal Museum over De trots van de stad in september 2016. Sinds het aantreden van Krista Audere heeft VENUS een grotere groep zangers en zangeressen aan zich weten te verbinden die op projectbasis of voor een langere termijn met VENUS muziek willen maken. In de eerste a capella projecten onder leiding van Krista Audere heeft VENUS grote vorderingen gemaakt in de optimalisering van de koorvorming en de koorklank. Met dat als uitgangspunt worden in dit project traditionele kooropstellingen doorbroken en gaan de zangers meer individueel gebruik maken van de ruimtes, zonder de samenklank te verliezen, wat een nieuw beroep doet op de creativiteit van de koorleden. Voor VENUS is de verbinding met andere discipines (ervaringsdeskundigen, beeldende kunst) nieuw. Het is een spoor dat zij graag verder wil exploreren.
Voor de ex-gedetineerden en vluchtelingen biedt dit project de mogelijkheid om hun negatieve ervaring in te zetten op en positieve manier. We hopen dat dit voor hen kan bijdragen aan verwerking.
Aan de beeldend kunstenar biedt dit project  inspiratie om nieuw werk te maken. Ook geeft het de mogelijkheid om werk aan publiek te laten zien.

Het project is een hommage aan de oorspronkelijke functie van de locatie het Wolvenplein, een beladen plek, die de levens van vele mensen in de afgelopen jaren diep beïnvloed heeft. VENUS hoopt met dit project een imprint te maken op de levens van de deelnemers en het publiek.

De kracht van de voorstelling zit in de samenwerking met verschillende disciplines in een unieke ruimte. Met elkaar bieden we meer dan we allemaal afzonderlijk zouden kunnen doen.

Locatie(s): 
voormalige gevangenis Wolvenplein Utrecht

afbeelding van Camiel Aalberts

Beste Anne,
Dank voor je feedback. Wij zijn ook blij om weer terug te zijn.
Je schrijft dat je de indruk hebt dat het concept van de voorstelling al 'dichtgetimmerd' zit. We hebben de tekst (zie bij Dramaturgie) hierop aangepast, want dat is nl. niet het geval. Het startpunt van de voorstelling is wel het muzikale programma van het koor. Maar er is alle ruimte om op verschillende manier inbreng van andere disciplines erin te weven, afhankelijk van wat er in de samenwerking aan mogelijkheden ontstaat.
Ook de tekst bij 'Het belang van het project' hebben we aangepast. Zingen op locatie is nl. juist een nieuw terrein voor VENUS. Een terrein dat we graag met dit project verder willen exploreren.
Wat de startdatum betreft: we hebben diverse keren problemen ondervonden bij het goed oploaden van onze aanvraag op dit platform. Na telefonisch overleg met jullie platform hebben we toestemming gekregen om ondanks dat ons project opnieuw aan te melden. Door het verstrijken van de tijd komt de verhouding met onze planning daardoor wel anders te liggen. We wilden hierin wel steeds transparant blijven. We gaan ervan uit dat de afgesproken toestemming blijft gelden. Om verder misverstanden te voorkomen hebben we nu de tekst aangepast.  
Met vriendelijke groet,
Camiel Aalberts

 

 

afbeelding van Anne Arninkhof

Beste Camiel, welkom terug op Jij maakt het mee! Als adviseur van het Fonds denk ik de komende weken met je mee om de plannen verder aan te scherpen. Sinds haar sluiting als gevangenis is het Wolvenplein het decor van diverse projecten geweest. Met Behind Bars duiken jullie samen met diverse partners in de geschiedenis van de vrijheden en onvrijheden. Het leest echter alsof het artistieke concept al is vastgelegd terwijl er tijdens een gezamenlijk proces juist interessante kruisbestuivingen kunnen ontstaan. Dus hoe creëren jullie ruimte voor het experiment? Ook lees ik graag wat Behind Bars uniek maakt ten opzichte van eerdere projecten? Jullie bereiden immers jaarlijks voorstellingen voor. Dus wat maakt dit project vernieuwend? Tot slot een belangrijke voorwaarde voor de regeling. Uit het plan blijkt dat jullie deze maand al beginnen, en niet pas in april. Kun je dit toelichten? Een eerdere startdatum  betekent dat jullie, helaas, niet in aanmerking komen voor deze regeling.