menu denk mee beslis mee maak mee

Allan Withington's Conductor Summer School

Ready, steady ... direction food!

Stichting Calliope Concerten
1 juli 2017 tot 7 juli 2017
muziek
jongeren, kinderen, volwassenen
onze website / check facebook
€3.000

Dit project heeft subsidie ontvangen. Blijf het volgen! Denk mee Beslis mee Maak mee

Bekijk de weblog van dit project

de laatste loodjes

Door Anja Abma op di 27 jun

Eind deze week gaat het project van start. Veel voorbereidingen via telefoon, mail en op papier. Binnenkort dus de fysieke start. 

...

lees verder op de weblog
Login of registreer om dit project te volgen.

Ga direct naar de reacties

Allan Withington's Conductor Summer School

Ready, steady ... direction food!

afbeelding van Anja Abma

Ingediend door:

Anja Abma

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Hoe maak ik de materie interessant? Laagdrempelig voor conservatoriumstudenten of getalenteerde musici die misschien iets met directie willen gaan doen.

Wat ga je doen?: 

Fryslân/Leeuwarden is een week lang ‘the place to be’ voor amateur muziekliefhebbers ‘from all over the world’. Leeuwarden is een week lang het kloppend hart voor aanstormende talenten of mensen die graag willen leren dirigeren uit Europa en daarbuiten. Er wordt gewerkt met 2 bands, een kinderkoor en chefkok.

De Allan Withington’s Conductor Summer School is een vernieuwende, uitdagende, educatieve werkweek waarmee een stimulerende en actieve bijdrage aan talentontwikkeling met een grensoverschrijdend karakter wordt geleverd, zowel gelet op de landsgrenzen als ook op de inhoud.

Tijdens deze week worden de studenten blootgesteld aan alle facetten die het directievak kent, daarin bijgestaan door een tweetal gerenommeerde professionals die garant staan voor hoge kwaliteit. De lengte van de ‘cursus’ en de soms ongebruikelijke samenwerking met andere kunstvormen (dans, zang, street art) en/of culturen maakt dat dit project onderscheidend is.

Tijdens de week zal gezocht worden naar de overeenkomsten tussen een chefkok en een dirigent. Dit, omdat het thema dit jaar ‘ready, steady … food’ is. Tijdens het concert zal een chefkok een gerecht bereiden dat aansluit op de programmering van het concert. Een pittige, maar ongetwijfeld smakelijke combi. 

Allan Withington talks about his 2016 Conducting course in Leeuwarden

Allan Withington and Mette Hojen in conducting conversation

Allan Withington International Conductor Course

Hoe ga je te werk?: 

Het doel van het project is om mensen van verschillende komaf, een verschillend niveau of disicpline bijeen te brengen. Muziekliefhebbers die een gezamenlijke passie delen: muziek-dirigeren.  Men wil observeren, inspireren, van elkaar leren. Gebruik makend van de kennis van de professionals probeert men beter te worden. Deze kennis kan ingezet worden in de lokale situatie in het thuisland van de student. Als Stichting hebben als doel om de blaasmuziek in ons land een boost te geven. De HaFaBra dient op de muzikale kaart te blijven, want het is een hobby die door veel mensen wordt beoefend. Door bijzondere combinaties te zoeken proberen we ook de niet-HaFaBra mensen in contact te brengen met dit fenomeen. Het organiseren van de Summer School is daar één onderdeel van. 

Niet eerder werd de combi gekozen tussen een blaasorkest/kinderkoor/chefkok, Dat het een smaakvolle eindproduct zal opleveren, behoeft geen twijfel. Hoe dit resultaat bereikt gaat worden is nog niet bekend. Het idee is ontstaan doordat toporkest Manger Musikklag uit Noorwegen een week te gast is bij Soli Brass Leeuwarden. Manger - eten in het frans. En bij dat gegeven kwam de bekende scene uit de musical Oliver Twist - Food, glorious, food.  https://www.youtube.com/watch?v=ly7PONiKGUs

De studenten die al deelnamen zijn afkomstig uit verschillende doelgroepen: een arts, een documentairemaker, onderwijzers, een ondernemer in de bouw, een sportleraar. Heel divers. Geen professionals, maar allemaal amateurs. Zij dirigeren in hun vrije tijd een amateurorkest. En sommigen hebben ook geen orkest, maar willen het 'ervaren'. 

Mette Højen, een van de docenten, gebruikt het dirigeren voor zakenlieden. Om te bezien hoe hun 'uitstraling' en 'overwicht' kan bijdragen aan hun carrière. Ze worden door een ensemble gezet ... en dat valt nog niet altijd mee ;) Veel mensen hebben  niet van nature overwicht, maar dat valt heus te leren. 

Tijdens de week zijn de heren van 4barsrest.com aanwezig, journalist Iwan Fox en fotograaf/cameraman Ian Clowes. Met hen worden praktijksituaties nagebootst, die vastgelegd worden op video. Hun expertise wordt ingezet m.b.t. interviewtechniek. Men houdt interviews zoals zij die in de praktijk afnemen met de studenten van de Summer School. De cameraman legt dit vast en deze beelden worden ingezet voor een 1 op 1 sessie presentatie of tijdens een groepssessie. Dit onderdeel is toegevoegd omdat social media een steeds belangrijkere plaats inneemt in ons leven en in ons werk. In deze cursus is dit aspect toegevoegd en is uniek.

Verkrijgen van studenten

Alle conservatoria in Nederland en daarbuiten Europa worden aangeschreven. Er wordt tijdens concerten geflyerd. Facebook en Twitter worden gebruikt. Oproepen op nationale muzieksites geplaatst.

Er wordt geadverteerd in diverse internationale muziekbladen. Door mijn (vrijwilligers)werk bij de European Brass Band Association heb ik veel contacten. Deze probeer ik - waar mogelijk - in te zetten. 

Onze voormalige studenten zijn onze ambassadeurs. Spread the word - de beste reclame die je kunt inzetten. En het heeft zichzelf al bewezen dat het werkt. 

Er wordt een advertentie in het programmaboekje van de European Brass Band Championships (eind april in Oostende) geplaatst. Ikzelf ben er als reporter/social media persoon aanwezig, dus zal ook in persoon scouten temeer doordat er dit jaar een European Conductors Contest als side event wordt georganiseerd. www.ebba.eu.com Een aantal voormalige studenten doet mee aan deze wedstrijd, hetgeen ons bevestigt dat ons 'werk' iets goeds in zich heeft. We proberen met onze cursus het verschil te maken. De cursus kreeg al positieve feedback in diverse media. 

Met wie werk je samen?: 

Samenwerking met Mette Højen, Deens mediaspecialist. Zij schrijft speeches voor politici, directeuren en acteurs. En werkt met hen aan persoonlijke presentatie en spreken in het openbaar. Zij werd afgelopen jaar bekroond met de titel 'Communicatie Talent 2016' in Denemarken.

Vanuit de Stichting en in Soli Brass Leeuwarden voelen we ons als ambassadeurs voor de blaasmuziek. De noodzaak is bij de Stichting als ook bij de band al jaren voelbaar waardoor we vernieuwende concerten organiseren en geven om in de transitie waarin we zitten, qua landschap, economie en ook qua cultuur ons rol in de samenleving te ontdekken en in te vullen. Tijdens de gesprekken die we met de studenten en professionals tijdens de Summer School al hebben gehad en ongetwijfeld nog zullen hebben, ontstaan hierover de mooiste inzichten waarbij landsgrenzen niet meer als beperkend worden ervaren.

Door het slotconcert in de openlucht te laten plaatsvinden, in het centrum van de stad, proberen we ook de lokale horeca erbij te betrekken. In het centrum, nabij de concertlocatie is een Bakker Bart gesitueerd. De eigenaar (voormalig muzikant) is benaderd om kaasstengels aan het kinderkoor ter beschikking te stellen, die men dan tijdens het concert aan het publiek kan uitdelen. 

Tijdens het concert zal Thijmen Snijder, kok bij Michelin ster restaurant élevé in Leeuwarden 4 gerechten uitstallen waarvan hij finger food zal maken voor het publiek. Dit wordt gratis uitgedeeld zodat het publiek kan genieten met oog, oor, reuk en smaak. Kortom, het volledige plaatje wordt gepresenteerd. De dirigenten zullen niet alleen ingezet worden in het concert, maar ook bij het uitserveren en wellicht bij de bereiding. Het wordt een totaalbeleving waarbij het kinderkoor het bekende lied uit Oliver Twist 'Food Glorious Food' zingt en uitbeeldt. Ook de kinderen zullen iets met eten gaan doen. Met dit concert willen we graag iets teruggeven aan de gemeenschap en hen deelgenoot maken van de mooie passie die HaFaBra heet. 

Inschrijving/selectie

De beide professionals Allan Withington en Mette Højen beginnen bij de inschrijving aan de hand van ervaring etc. al met het maken van een inschatting van niveau. Iedereen wordt toegelaten. Je hoeft geen dirigeerervaring te hebben om deel te nemen aan de cursus. Omdat de papieren ervaring lang niet altijd overeenkomt met de feitelijk ervaring, wordt de eerste ontmoeting tussen orkest en dirigent op video vastgelegd. Deze opname wordt samen met de student 1-op-1 bekeken en aan de hand daarvan kan het juiste niveau van een muziekstuk bij de betreffende student gezocht worden. Zo zal een student nooit te gemakkelijke of te moeilijke muziek voorgeschoteld krijgen. Iedere student is verantwoordelijk voor het instuderen van een muziekstuk voor het eindconcert. Hier wordt dus gedaan aan typecasting mbt niveau. Hetzelfde wordt gedaan mbt het werken met het 10-piece ensemble. Ter plekke inspelen op het niveau van de student. 

Wat is verder van belang om te weten?: 

SCC is opgericht in 2000 en heeft sindsdien veel kleinschalige concerten georganiseerd, waarbij blaasmuziek steeds centraal stond. In 2010 heeft de stichting een ware metamorfose ondergaan. Drie ervaren concertorganisatoren hebben zitting genomen in het bestuur van SCC. Het doel is nu om meer grootschalige evenementen te organiseren. En dat is sindsdien gebeurd: Pictures in the Smoke, het internationaal 3-daags blaasmuziekfestival Blow Your Mind (waaronder de productie Draaf, Foekje Draaf, The Armed Man en een Andy Warhol pop-art concert. De co-productie Carmina Life (2013) kreeg zelfs aandacht bij ‘De Wereld Draait Door’. Afgelopen december (2016) werd met het project FJOER (een samenwerking met BUOG) lovende recensies vanuit de pers ontvangen en kwam het publiek massaal winterpicknicken in de industriële concertomgeving van De Mannen van Staal.

SCC heeft als doel het organiseren en mogelijk maken van bijzondere muzikale projecten. De stichting denkt hierbij vanuit de prachtige blaasmuziekcultuur die in Nederland zo nadrukkelijk aanwezig is. De stichting wil graag een stimulerende bijdrage leveren aan deze schitterende vorm van musiceren, waarbij het aspect horizonverbreding in het oog springt. In dit kader is de organisatie van de Conductor Summer School te plaatsen.

SCC is erg ingenomen met de invulling van deze editie, waar de studenten aan het werk kunnen met een top-brassband, een ensemble geformeerd uit deze top-brassband, de Nederlands Kampioen op fanfaregebied en een buitenlandse topbrassband.

https://www.youtube.com/watch?v=5JTnTK_Hf5I

https://www.facebook.com/jelly.deboer/videos/581391658598635/

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
1 lunchconcert 22 (10 piece en studenten  300
3 openbare repetities  orkest Soli 30 personen onbekend
3 openbare repetities orkest Manger 30 personen onbekend
1 openlucht concert 100 (2 orkesten, kinderkoor, studenten) 500
       
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Het is de enige cursus in Nederland die zo uitgebreid is en gestimuleerd wordt door conservatoria. Het heeft diverse unieke elementen:

-  een orkest dat de hele week er beschikking staat (opgesplitst in een volledige band en een 10 piece ensemble)
-  werken met 2 verschillende orkestvormen in 1 cursus (een brassband, een fanfare)
-  een buitenlands orkest 
-  een media expert
-  een chefkok van een sterren restaurantd die actief deelneemt (workshops, kooksessie, slotconcert met finger food)
-  journalist met zijn officiële cameraman voor interviewtechniek

Veel tijd voor de individuele begeleiding. 

 

Begroting: 

Onze organisatie heeft als doel het organiseren en mogelijk maken van bijzondere muzikale projecten. De stichting denkt hierbij vanuit de prachtige blaasmuziekcultuur die in Nederland zo nadrukkelijk aanwezig is. De stichting wil graag een stimulerende bijdrage leveren aan deze schitterende vorm van musiceren, waarbij het aspect horizonverbreding in het oog springt. In dit kader is de organisatie van de Conductor Summer School te plaatsen. 

Wij zien het als onze plicht om de gemeenschap iets terug te geven vanuit de HaFaBra wereld. Daarom worden de concerten vanuit Summer School in de openlucht gegeven en zijn ze gratis toegankelijk. Iedereen kan dus deelgenoot worden. 

 

De subsidie zal besteed worden aan muziekaanschaf (eten gerelateerd), het maken van arrangementen voor het kinderkoor, aan de benodigdheden om de concerten gratis te kunnen laten plaatsvinden, waaronder de ingrediënten van de chefkok, de aankleding van het kinderkoor. De gelden van FCP worden in feite meteen teruggegeven aan de gemeenschap. In het de begroting die niet publiekelijk is, staan de andere financiers aangegeven. Helaas mochten we nog geen toezeggingen ontvangen. 

Uitslag Beslis mee

FCP25
max 50 / 2 van 2 gestemd
publiek50
max 50 / 105 gestemd
totaal75
75 is gehaald!
De stemperiode is voorbij.

Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Stefanie Weijsters

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Ready, steady… food! Het combineren van het dirigeervak en het bereiden van gerechten, daar smul ik uiteraard graag van. Jullie brengen mensen van binnen en buiten de HaFaBra wereld samen om zich op een vrij unieke en intensieve manier onder te dompelen in de wereld van muziek dirigeren. Mede door jullie ervaring en de betrokken professionals scoren jullie punten op artistieke of inhoudelijke waarde. Ook ziet de samenwerking met de verschillende partijen er solide uit en brengen jullie door bijzondere combinaties een stukje vernieuwing die ik waardeer. Aan de ontwikkeling en beleving van de deelnemers zal het project naar verwachting door zijn opzet en inhoud voldoende bijdragen; de impact op de HaFaBra sector in bredere zin oogt nog tamelijk beperkt. Met een bescheiden bijdrage denk ik dat dit project toch iets nieuws weet te brengen, waarvan ik de vruchten graag terugzie, of zal ik zeggen proef...

afbeelding van Anne Arninkhof

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Allan Withington’s Conductor Summer School is een beproefd concept. Vernieuwend is dat jullie telkens zoeken naar prikkelende kruisbestuivingen. Dit jaar door de samenwerking aan te gaan met een chefkok. De uitwerking van deze plannen is helaas nog beperkt. Sterk is dat de summerschool voor alle niveaus toegankelijk is. Hierdoor hanteren jullie een inclusieve houding en hebben daarmee een duidelijk doel voor ogen. Wel had ik graag meer gelezen over de wijze waarop jullie de HaFaBra willen betrekken en ondersteunen middels de summerschool, maar ook daarbuiten. Daarbij valt het op dat met name de ontwikkeling van de deelnemers centraal staat, en de rol van de orkesten nog relatief klein is. De impact van het project blijft op deze punten beperkt. De ontwikkeling van de individuele deelnemers geeft echter voldoende vertrouwen op dit vlak. Kortom, dit project bevat veel interessante elementen maar de uitwerking is nog niet tot zijn volle potentieel gekomen.

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Anja,

Je hebt een verzoek gedaan tot de Beslis mee fase. Het dekkingsplan in de begroting is echter niet sluitend; dit is wel een voorwaarde om doorgelaten te worden. Als ik de aangevraagde bedragen incl. het aangevraagde bedrag op Jij maakt het mee (die nu overigens nog niet opgenomen is in het dekkingsplan) bij elkaar optel resulteert een hoger bedrag dan de benodigde fondsen- en sponsorbijdrage. Ik verzoek julllie de modelbegroting van Jij maakt het mee te gebruiken en uploaden. De link naar de modelbegroting vind je in het bewerkgedeelte onder 'Begroting'. Ook vind je hem hier

afbeelding van Anja Abma

Dag Stefanie,

Dank voor jullie feedback. Vind het lastig om in het plan alles kort naar voren te brengen. De cursus is een cursus voor iedereen, niet specifiek voor Nederlanders. Gelukkig doen er elk jaar Nederlanders mee en we kregen - voor het eerst - ook echt fijne feedback van een kritische docent. "Eindelijk een goede cursus in Nederland zonder poespas en mooie praatjes, echt geënt op de inhoud." Maarja, daar krijg je geen subsidie mee ;) Het is echt lastig om tegenwoordig nog financiële steun te krijgen.

Natuurlijk zijn we ook verwezen met Leeuwarden 2018, maar ook die hebben veel minder financiële middelen dan er eerst werd gesteld. Er zijn al zoveel mooie projecten gesneuveld. Gelukkig zitten we met onze Stichting heel dicht bij het culturele vuur, dus we zijn wel 'in the picture'. 

Met ons project geven we direct iets terug aan de gemeenschap. We houden de drempel laag. Mensen kunnen komen kijken, ook als ze niet ingeschreven zijn. Daarom is het ook heel fijn dat amateurmusici tijdens de week binnenlopen om te kijken hoe het eraan toe gaat. 

We geven openluchtconcerten omdat we ook niet-kenners bewust willen maken van de blaascultuur. Wij weten dat het geen hoempapa-gedoe of iets wat saai is. En als je dan het enhousiasme ervaart tijdens het concert ... tja, meer heb je dan als muzikant en dirigent niet nodig. 

We zijn op het idee gekomen voor de combi met eten doordat Manger Musikklag, een toporkest uit Noorwegen, een week bij ons verblijft. Manger, eten in het Frans. En toen kwam al snel de bekend scene uit Oliver Twist voorbij 'Food, glorious food'. Zo is het idee ontstaan. 

Vorige week had ik een gesprek met Thijmen Snijder, werkzaam bij het Michelin ster restaurant Élevé in Leeuwarden. Net als een dirigent moet een kok ook probleem oplossend denken. Leuk hoeveel overeenkomsten er toch zijn. Hij zal tijdens het slotconcert een viertal gerechten presenteren, waaruit hij dan finger food maakt, die dan onder publiek wordt uitgedeeld. Zo hebben we het gehoor, de reuk, de smaak en het visuele in het concert opgenomen. 

Tijdens de week zal Thijmen workshops geven aan de studenten die zien op problem solving en smaakverrijking. Net zoals een dirigent dat moet doen. Wat kan je maken van de ingredienten die je aangereikt krijgt. Wat kun je spelen als je een incompleet orkest hebt zitten ... 

 

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Anja,

Ik ben benieuwd of je eruit kwam met de feedback en tips van Thijs en mijzelf. Zie je nog mogelijkheden voor een (betere) aansluiting van jullie project bij Jij maakt het mee, gericht op de vernieuwing van de actieve cultuurdeelname in Nederland? 

Bij het organiseren van een internationale bijeenkomst in Leeuwarden denk ik overigens meteen aan LF2018, Leeuwarden-Fryslân 2018 volgend jaar. Misschien goed om ook die mogelijkheden tot aanhaken eens te verkennen. Als jullie die al niet verkend hebben natuurlijk.

afbeelding van Thijs Hazeleger

Dag Anja, nu het einde van de Denk mee fase in zicht komt, geef ik je graag nog wat laatste advies. Mooi om te lezen dat jullie pionierswerk verrichten in de brassbandwereld. Mede naar aanleiding van de reactie van Stefanie denk ik dat het interessant zou kunnen zijn om je voor deze aanvraag te focussen op het meest vernieuwende onderdeel qua participatie: de combi blaasorkest/kinderkoor/chefkok. Hoe zijn jullie op dit idee gekomen? Groeten Thijs

afbeelding van Stefanie Weijsters

Beste Anja,

Uit het filmpje en je tekst begrijp ik dat het overgrote deel van de deelnemers niet Nederlands is. De subsidie die wij als Nederlands rijksfonds verstrekken is echter enkel gericht op de Nederlandse deelnemers. Het is dan ook van belang duidelijk te maken voor welke deelnemers de course zal zijn en hoe dit de Nederlandse muziekbeoefening in de vrije tijd bevordert. Een ander aandachtspunt is dat jullie project gericht is op conservatoriumstudenten, die wij zelf niet zien als vrijetijdsbeoefenaars. Het project zal dan ook niet direct een impact hebben op de actieve kunstbeoefening in de vrije tijd en het cultuurklimaat in de regio, maar potentieel wel indirect op de langere termijn zodra de studenten met amateurmusici gaan werken. Uit jullie plan zal duidelijk naar voren moeten komen hoe de deelname van deze studenten aan de course de Nederlandse muziekbeoefening en praktijk voor de amateurmusici vernieuwt en versterkt, nu of in de toekomst. En hoe het zich onderscheidt van het aanbod dat conservatoria de studenten biedt. Anders ben ik bang dat het criterium impact, zowel op de Nederlandse kunstbeoefenaars als het actieve cultuurklimaat, te laag zal scoren.

Een andere voorwaarde voor Jij maakt het mee is het vernieuwende aspect. Begrijp ik goed dat jullie editie in 2017 niet de eerste keer is? Zoja, hoe onderscheidt deze editie zich van eerdere edities?

Daarnaast raad ik je aan de motivatie achter jullie plan nader toe te lichten. Waarom deze opzet en aanpak, waarom met deze mensen, waarom is dit nu actueel, relevant en vernieuwend, waarom in Leeuwarden, kortom waarom...

afbeelding van Anja Abma

Inmiddels heb ik mijn Mac en de server gereset ... Het probleem schijnt gelukkig opgelost te zijn :) 

afbeelding van Anja Abma

Omdat mijn gegevens na een internetstoring allemaal weg waren, heb ik tussentijds opgeslagen. De aanvullingen die ik nu heb gedaan worden niet meegenomen omdat er al een wijziging van de gegevens zou hebben plaatsgevonden.

De info die Stephanie opvroeg, heb ik nog niet verwerkt. Dit kan ik nu niet meer doen ... althans dat zegt het systeem.

Hoe kan ik tussentijds opslaan opdat mijn gegevens bewaard blijven die ik reeds ingevoerd en geupload heb? 

afbeelding van Anja Abma

@Stefanie: de betrokken professionals zijn Allan Withington en Mette Højen, media talent 2016 in Denemarken. 

Hierbij een link > een interview/gesprek tussen Allan en Mette over dirigeren.

http://www.4barsrest.com/news/detail.asp?id=25264

Ik zal dit nader uitwerken, zoals door jou aangegeven. 

 

 

afbeelding van Stefanie Weijsters

Ja dit mag je inderdaad uitwerken aan de linkerzijde; ook hoe zij met de deelnemers gaan werken, zowel inhoudelijk als procesmatig. Succes!

afbeelding van Anja Abma

Dank coaches! 

@Thijs: het filmpje zal ik bekijken-dank! Op de zondag werken we met een amateurfanfare orkest. Nadat de dirigent voor het orkest heeft gestaan, wordt er een evaluatieformulier ingevuld waarop 5 vragen staan vermeld die de sectieleiders mogen invullen. Vragen als 'is de dirigent goed te volgen' - 'duidelijke instructies' - 'heb je er zelf iets van geleerd' en is het orkest vooruit gegaan. Dus ja, wel degelijke inhoudelijkeinteractie. Omdat de dirigent in de 21e eeuw anders is dan die van weleer, is bewust een media expert aan de cursus toegevoegd. De presentatie tbv het orkest en het publie is over de jaren heen steeds belangrijker geworden. Het publiek komt niet alleen meer om naar muziek te luisteren - men wil vermaakt worden.

afbeelding van Stefanie Weijsters

Welkom ook namens mij op Jij maakt het mee!

 

Als adviseur van het Fonds zal ik de komende tijd meedenken op dit platform en jullie van feedback voorzien in het licht van onze subsidieregeling.

 

Interessant dat jullie het directievak willen spiegelen aan andere kunstdisciplines, culturen en domeinen. Wat dit concreet gaat betekenen lees ik graag de komende tijd terug. Ook ben ik benieuwd naar de betrokken professionals en de werving van de deelnemers. Dit kunnen jullie uitwerken via Bewerken > Meer projectinformatie.

 

Succes de komende tijd!

afbeelding van Thijs Hazeleger

Beste Anja,
Welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie. Interessant idee om te onderzoeken hoe de chefkok en de dirigent op elkaar lijken. Toevallig kwam ik vandaag op facebook (BBC News) een filmpje tegen over Australische kunstenaars die van groenten muziekinstrumenten bouwen, ken je die?
Als fanfarecoach merk ik bij het geven van workshops over 'Fanfare 2.0' grote verschillen in de manier waarop muziekverenigingen kijken naar hun toekomst en hun verwachtingen van wat een dirigent in huis moet hebben. Wat is jullie idee over de dirigent van de 21e eeuw? En betrek je de amateurmuzikanten ook inhoudelijk bij dit project? Of zijn zij alleen 'oefenmateriaal' voor de dirigenten?

Groeten Thijs