menu denk mee beslis mee maak mee

EuroSing Behind the Scenes - 1. Het idee

 

Mooie verhalen doen wat met je. Een film of een boek is meeslepend, aangrijpend of ontroerend. Tijdens een theaterstuk leef je mee, geloof je in de wereld die op de planken onstaat. Het is jezelf onderdompelen, loslaten en dan vernieuwd weer bovenkomen. Nergens staat die ervaring zo centraal als bij immersief theater. In proza, poëzie of op het witte scherm kun je jezelf identificeren met de hoofdpersoon. Bij immersief theater bèn je de hoofdpersoon in een verhaal dat je samen met anderen creëert. Die combinatie van samenwerken en illusie vinden wij als Rise Events enorm interessant.

Het ontstaan van EuroSing 2018

Als Rise Events gaan we graag uitdagingen aan. De afgelopen twaalf jaar hebben we tientallen kleinschalige evenementen georganiseerd op het raakvlak van immersief theater, improvisatietoneel, live action roleplaying en alternate reality games. Samen bouwen we aan filmische werelden en dagen onszelf en ons publiek uit om de grens te zoeken van wat we durven en kunnen. We zijn hierin telkens op zoek naar manieren om te groeien en de ervaring op een evenement nog positiever, indrukwekkender of meer verbindend te maken. Om het meeste te halen uit de unieke vorm die immersief theater biedt.

Eind 2016, zo rond de kerstperiode, bespraken we, het kernteam van Rise Events (Camilla, Olga & Arnout), onze dromen en doelen voor het komende jaar. Meestal doen we dat tijdens het wandelen of, zoals in dit geval, tijdens een lange autorit. We hadden dat jaar twee evenementen in Victoriaans thema gemaakt; onvergetelijke ervaringen opgedaan en waardevolle lessen geleerd. Een nieuw Victoriaans evenement stond al gepland voor de zomer van 2017. Daarnaast wilden we onszelf uitdagen door iets te maken wat niet alleen anders in sfeer was, maar ook in vorm en met publiek. We waren benieuwd naar hoe een publiek van buiten de landsgrenzen op onze verhalen zou reageren, of we zo nieuwe mensen konden leren kennen en gelijkgezinden verbinden. We wilden iets positiefs maken, iets waar mensen een goed gevoel van zouden krijgen en wat ze hopelijk nog een tijd met zich mee zouden kunnen dragen na het evenement. En het moest bovenal creatief zijn, we wilden ons publiek niet alleen de ruimte geven om zichzelf creatief te uiten, maar hen daar ook in te steunen. Het liefst op een zo professionele manier. We zetten graag een stapje extra, omdat die samenwerking tussen organisatie en publiek het waard is.

Een idee waar Olga al langere tijd mee rondliep bleek al deze wensen te combineren: een eigen versie van een Europees extravagant liedjesfestijn. EuroSing was geboren. Een fenomeen gekenmerkd door diversiteit, creativiteit en glitter. Wat we gingen doen en hoe we het uit zouden werken, wisten we nog niet, maar de setting en de mogelijkheden betoverden ons meteen.

Next: van idee tot concept