menu denk mee beslis mee maak mee

Thijs Hazeleger

 

afbeelding van Thijs Hazeleger

Thijs Hazeleger

Werkzaam bij: 
ArtEZ hogeschool voor de Kunsten en zelfstandig ondernemer in fanfareprojecten


Thijs Hazeleger is FCP-coach. De coaches ondersteunen
met hun expertise projecten bij hun aanvraag.

Expertise: 
Fanfarevernieuwing en dramaturgie. Als docent begeleid ik HBO-studenten in het doen van theaterhistorisch onderzoek, het werken in het sociaal-artistieke veld en het schrijven van een scriptie. Dat doe ik bij de opleiding voor Docent theater in Zwolle. Daarnaast werk ik als zelfstandig ondernemer in Utrecht; eerst als dramaturg, maar nu als coach binnen de blaasmuziek. Na het ontwikkelen van innovatieve fanfareprojecten (zoals Fanfare 2.0) bied ik muziekverenigingen nu inspiratie voor de toekomst, zie http://www.fanfarecoach.nl
Interesses: 
Muziek, theater, festivals, community arts

Recente reacties

MuziekBox

maandag 7 mei 2018 - 11:22

Dag Gerard, ik bedoel instrumenten in letterlijke zin. 

Groeten Thijs 

MuziekBox

vrijdag 27 april 2018 - 10:33

Beste Gerard, welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie.

Mooi idee om laagdrempelige Muziekboxen te creëren in Haagse wijken. Ik ben benieuwd wat voor instrumenten en methodieken jullie gebruiken, kun je daar iets over vertellen? Op die manier kun je het proces inzichtelijk maken en daarmee ook de participatieactiviteiten. Mijn tip is om die zo concreet mogelijk te beschrijven.

Ik ben ook benieuwd of je inspiratie haalt uit vergelijkbare projecten in het land. Ken je Muziekdidactiek 3.0 van Suzan Lutke? Ze heeft net een nieuw boek uitgebracht over de kracht van creativiteit.

Groeten Thijs

EMSOC 2018

vrijdag 27 april 2018 - 10:18

Beste Fleur, ook namens mij van harte welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie.

Mooi idee om ouderen en zieke kinderen te betrekken in dit Europese studentenproject. Ik denk dat het vooral zin heeft om dit maatschappelijke aspect uit te werken in het kader van deze aanvraag. Je vertelt dat jullie het plan hebben om de ouderen naar de concerten toe te brengen. Wellicht zou je hier een project omheen kunnen bouwen? Zouden de studenten uit het project (de deelnemende musici of andere studenten die betrokken kunnen worden) bijvoorbeeld vooraf op bezoek kunnen gaan bij de ouderen en/of zieke kinderen om daarmee een reeks ontmoetingen tot stand te brengen?

Ter inspiratie is het wellicht leuk om eens op de NPO de documentaire ‘Een nieuwe morgen’ te bekijken, waarin studenten gevolgd worden die op kamers gaan in een verzorgingshuis: https://www.2doc.nl/documentaires/series/2doc/2018/maart/een-nieuwe-morg...

Groeten Thijs

Lud fan de Middelsee

woensdag 25 april 2018 - 17:07

Beste Tryntsje, omdat het einde van de Denk mee-fase in zicht is geef ik je graag nog een laatste tip.

Doordenkend op een van de aandachtspunten van Alexander zou je nog in kunnen gaan op de vraag: wat hoop je dat dit project oplevert voor de toekomst van SML? En wat betekent dit project voor de ontwikkeling van de individuele muziekverenigingen? Wellicht kun je een van die verenigingen vragen om daar een antwoord op te geven en dat te delen in deze rechterkolom (en dit citaat daarna opnemen in je aanvraag, de linkerkolom). Op die manier kun je laten zien dat het project van onderaf leeft.

Succes met de afronding!

Groeten Thijs

Clairette

dinsdag 24 april 2018 - 14:51

Beste Wim, welkom bij JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie.

Goed dat jullie aandacht willen besteden aan de ontwikkeling van een nieuw jeugdkoor en daarmee oog hebben voor de toekomst van jullie vereniging. Wat wordt de rol van de jeugd in deze opera-comique? Het lijkt mij een vrij volwassen stuk. Welke aspecten van het stuk zijn aansprekend voor jongeren?

De 'trailer-versie' (waarom deze benaming trouwens?) van jullie voorstelling in een woonzorgcentrum spreekt bij mij tot de verbeelding. Ontmoeten de jongeren dan de ouderen? Is daar wellicht een project omheen te bedenken waardoor de ouderen ook artistiek betrokken worden in het maakproces van deze trailer-versie? Voor inspiratie rondom dit soort ontmoetingen zou je even ‘Age Friendly Cultural Cities’ kunnen googlen.

Groeten Thijs

Regionaal Jeugd Harmonieorkest (RJHO)

dinsdag 24 april 2018 - 14:33

Beste Richard,

Welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips en inspiratie.

Mooi voornemen om 5 jeugdorkesten uit de regio bij elkaar te brengen. Doen jullie dit voor het eerst of bestaat deze samenwerking al langer?

Voor deze subsidieregeling is het van belang om met een experimenteel idee te komen met een bijzondere samenwerking op het gebied van participatie. Er zijn al veel orkesten die als thema een muzikale rondreis kiezen voor hun project. Wat maakt die van jullie bijzonder? En hoe betrek je de jeugdorkesten hier artistiek in?

Zouden de jeugdleden zelf iets kunnen betekenen in het verbeteren van de PR? Bijvoorbeeld door een promo-commissie op te richten bestaande uit leden van de 5 orkesten die gecoacht worden door een PR-professional?

Groeten Thijs

Proost Komşum, Gia mas!

dinsdag 24 april 2018 - 14:20

Beste Selim,

Nu het einde van de Denk mee-fase in zicht is, geef ik je graag nog wat laatste tips. Bij het kopje ‘Uitdaging’ lees ik een aantal zinnen die qua participatie heel relevant zijn, dus de moeite waard om wat concreter uit te werken:

“Wij stappen met dit project uit het comfort zone, en nemen risico en gaan over onderwerpen praten die veel Turken en Grieken niet met elkaar durven te praten.” -> welke onderwerpen precies en hoe gaan jullie dat doen? Wie begeleidt deze gesprekken? Hoe zorg je ervoor dat dit goed verloopt? Wat ga je doen met de uitkomsten van deze gesprekken?

“Wij proberen het publiek zo veel mogelijk in het project te betrekken. Wij gaan een aantal voorbereidende avonden organiseren waarbij het publiek gaat meedenken en gaat participeren in het project.” -> waarover gaat het publiek meedenken? Zijn dit dezelfde gesprekken als hierboven? Hoeveel voorbereidende avonden? Wat wil je graag met deze avonden bereiken?

Succes met de afronding!

Groeten Thijs

Lud fan de Middelsee

woensdag 21 maart 2018 - 16:54

Beste Tryntsje, ook namens mij welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips & inspiratie.

Mooi idee om zo’n grootschalige samenwerking aan te gaan en goed dat jullie hier professionals bij betrekken. Ik denk net als Alexander dat het zinvol is om je te focussen op een bepaald onderdeel van het project (zoals improvisatie) om in aanmerking te komen voor de subsidie. Je zou kunnen nadenken over de volgende vragen: is het voor het eerst dat de verenigingen met improvisatie werken? Hoe maken ze daar kennis mee? Wie begeleidt dat? Vindt dat tijdens reguliere repetities plaats of op aparte oefenmomenten?

Wellicht is het ook nog interessant om leden mee te laten denken op dit platform over dit onderwerp. Vinden ze het spannend? Waarom willen ze deze uitdaging aangaan?

Ter inspiratie: een kort artikel over een improvisatieproject dat ik met mijn fanfare heb gedaan in samenwerking met een saxofoonkwart (pagina 22), http://www.fanfarecoach.nl/nieuws/fanfare-2-0/

Groeten Thijs

Proost Komşum, Gia mas!

woensdag 21 maart 2018 - 16:26

Beste Selim, ook namens mij welkom op JMHM! Ik ben jullie coach op dit platform en zal jullie voorzien van tips & inspiratie.

Interessant om niet alleen de mooie maar ook de pijnlijke verhalen met elkaar te delen. Ik kan me voorstellen dat je vanwege de samenstelling van het koor meer Griekse deelnemers wil betrekken. Ik adviseer je om hier concrete plannen voor te verzinnen: waar ga je op zoek? En hoe ga je in gesprek? Via welke mensen of organisaties? Is er een Griekse gemeenschap in Amsterdam?

Groeten Thijs