menu denk mee beslis mee maak mee

Joop van van Liere

 

afbeelding van Joop van van Liere

Joop van van Liere

Werkzaam bij: 
Cultura in Ede


Joop van van Liere is FCP-coach. De coaches ondersteunen
met hun expertise projecten bij hun aanvraag.

Expertise: 
Ontwikkelaar en uitvoerder van Community Arts (Rockin' Old School Ede, ZING'N ZONG (...gezongen) e.v.a. projecten). Fondsenwerver, strategisch en artistiek beleidsadviseur voor Cultura in Ede. Adviseur voor jonge professionals in de kunsten.
Interesses: 
Mijn interesse gaat uit naar (kunst)projecten waar mensen blij van worden; zich door bemoedigd voelen in hun persoonlijke ontwikkeling en verhouding tot anderen en de omgeving. Projecten waarin de 'drive' uit de deelnemers komt, in leven blijft en steeds meer anderen meeneemt in de 'vibe'. Creatie en co-creatie dus en feesten als de cirkel weer rond is. Als de effecten van het resultaat de missie en visie vervullen.

Aanvragen

Huidige aanvragen Project Fase
WOODROCK
ROS EDITIONS
Rockin' Old School

Recente reacties

Een orka op de Coolsingel

woensdag 23 mei 2018 - 23:42

Dag Eva,

Fijn dat je wat aan mijn bijdrage hebt.

Antwoorden, nieuwe inzichten, meevallers, wijzigingen etc. etc. kun je de komende tijd links in het scherm invoegen/verwerken zodat je plan online evolueert tot een beslissinsgsrijp geheel.

Misschien nog een tip t.a.v. voor- en natraject. Wat mij altijd helpt om evt. blinde vlekken te ontmaskeren is me regelmatig te verplaatsen in de deelnemer, bezoeker, maker. Hoe hij of zij e.e.a. zal gaan ervaren en op basis daarvan weer wenst of opgelost wil zien. Ook terugredeneren vanuit een fictieve, succesvolle afronding van een project helpt me vaak de verschillende processtappen elkaar net iets soepeler en effectiever op te laten volgen. 

Ik lees het vervolg graag mee in het linkerscherm.


  

Het Circus 2018

woensdag 23 mei 2018 - 23:10

Dag Iraas,

Ja, dit geeft zeker meer inzicht in jullie visie en werkwijze en meteen ook input voor verdere online ontwikkeling links in het scherm. Aarzel niet je plan online te laten groeien en een realistische begroting te maken; een format vind je op de site.

Het Circus heeft een kleurrijk en breed bereik. Veel breder dan uit je eerste opzet naar voren komt.

Bestudeer vooral 'het stappenplan' via 'start een project' in het menu en vul de verschillende vensters in met de critera kunst, experiment, vrije tijd etc. in het achterhoofd.Je kunt op geleide van reacties, chats, nieuwe inzichten, meevallers en tegenvallers je plan op die manier live bijwerken en 'boetseren' tot het moment dat een besluit over voortgang naar 'de beslisfase' kan vallen. Hoe concreter je plan wordt, hoe beter het advies kan zijn. Je krijgt dat namelijk van fondsmedewerkers, ook in deze chat. Oh ja, deelnemers, medewerkers, makers, sympathisanten etc. mogen zich hier ook uitspreken in de chat.

Veel plezier bij deze unieke mogelijkheid van online projectvormgeving en fondsenwerving in één!

Sketchtival

dinsdag 22 mei 2018 - 21:26

Fijn! Veel plezier bij het uitwerken van het plan links in beeld!

Het Circus 2018

dinsdag 22 mei 2018 - 21:20

Dag Iraas,

Als coach bij jijmaakthetmee mag ik je begeleiden bij het vervolmaken van je plan.

Goed idee om Het Circus te gebruiken om aandacht en invloed te krijgen. Ik heb daar wel wat vragen over. In hoeverre wordt het circus entertainment en in hoeverre kunstzinnig? Kun je aangeven hoe het principe 'experiment' vorm krijgt en hoe dit duidelijk waarneembaar wordt? Hoe wordt consumptie, duurzame productie? M.a.w., hoe ga je de ontstane samenwerking laten voortbestaan als het Circus voorbij is? Hoe houd je de verleiding daartoe in stand? Zit daar misschien het experiment of is er al relevante ervaring op dit  punt? Kun je meer inhoud geven aan de match-making processen? Hoe ziet dat er uit? Welke specifieke processtappen zorgen voor het gewenste effect?

Rechts in beeld op dit platform is ruimte om te chatten voor iedereen. De komende weken kun je je plan - met input uit deze chats, waar ook belangrijke adviezen van fondsadviseurs verschijnen - links in het scherm volledig uitwerken.

Mocht je plan doorgaan naar de volgende fase, houd er dan rekening mee dat je veel sympathisanten nodig hebt om voldoende stemmen te halen binnen de gestelde periode. Je kunt daar op anticiperen - zeker nu het Circus toch al eerder begint - door de chatfunctie te promoten, in je social media te delen en toekomstige deelnemers te betrekken. Als je plan door mag, krijg je ook nog de mogelijkheid een blog op jijmaaktehetmee bij te houden! Ik ben benieuwd hoe het verder gaat!
 

Criminal Minded

dinsdag 22 mei 2018 - 21:14

Dag Riv,

Welkom op dit platform waar je plan uit kan groeien tot een succesvolle aanvraag.

Als coach bij het fonds mag ik meedenken om je plan verder te ontwikkelen binnen de geldende criteria o.m. omschreven als: 'Experimentele projecten die bijdragen aan de vernieuwing van de cultuurbeoefening in de vrije tijd'.

Ik vind Criminal Minded een boeiend project en ben benieuwd naar de uitwerking van de lading van het experiment en de link met kunst. Wat is er precies experimenteel aan dit project? Hoe ziet de vertaling van de  positieve resultaten uit het onderzoek naar het experiment in het project er uit? Waar begint het experiment, hoe kom je van stap naar stap en hoe zul je na afloop weten dat het experiment de gewenste output oplevert?
Welke effecten worden verwacht die anders niet zouden ontstaan?

Je antwoord mag worden meegenomen in de uitwerking van je plan, links in beeld. Naast deze coachingsinbreng verschijnen er in deze chat ook nog belangrijke reacties van adviseurs.

Ik ben benieuwd naar het vervolg!

Zuid aan Zee 2018

maandag 21 mei 2018 - 0:49

Dag Vincent,

Als coach bij het fonds mag ik meedenken in de ontwikkeling van jullie plan binnen de kaders die het fonds stelt. Kort gezegd komt dat neer op: kunst in de vrije tijd, experiment, samenwerking en impact. Meer in detail:
"'Wij vinden een project experimenteel wanneer jij door samen te werken met andere partijen: nieuwe kunstvormen of werkwijzen gebruikt; er nieuwe disciplines ontstaan; bijzondere deelnemersgroepen bereikt; nieuwe media creatief inzet; of jij op jouw manier inspeelt op de veranderende mogelijkheden.

Zuid aan Zee is een indrukwekkend project qua impact, aantrekkingskracht en bereik. Ook de herhaalbaarheid en het verder uitbouwen op basis van wat werkt vind ik ijzersterk. Mag ik vragen welk gewicht jullie aan het experiment geven in relatie tot het geheel? Welke experimenten zijn er of nog denkbaar om de verdere ontwikkeling te dienen?

Zou je op enigerlei wijze het criterium experiment/vernieuwing misschien invulling kunnen geven bij het op nieuwe manieren betrekken van buurtbewoners en bezoekers van Stadsboerderij de Korenmaat bij Zuid aan Zee?

Sketchtival

zondag 20 mei 2018 - 23:56

Dag Karsten,

Ik dacht inderdaad aan 'beleving brengen vooraf'. Op straten, pleinen, waar je doelgroep al is of in de pauze bij bedrijven die je als sponsor wilt benaderen. Ik denk aan een guerilla-marketingachtige aanpak met verrassende korte sketches - een beetje geheimzinnig misschien, met iets te raden - als uitnodiging voor het festival straks, ondersteund met een online trailer inderdaad. Een trailer waar je in de uitnodigende acts weer naar kunt verwijzen. 'Alsof het sketchival al een beetje begonnen is'. Verleidelijk volksvermaak dat op verschillende plekken opduikt. Hebben jullie ook specifieke thema's op het oog?

De aandacht van je doelgroep krijgen en effect bereiken in samenwerking met anderen d.m.v. een kunstzinnig experiment in de vrije tijd. Dat zijn de criteria voor succes op dit platform. Kan dit een inspirerend kader zijn voor je planontwikkeling? 

Die ontwikkeling mag vorm krijgen links in beeld op dit platform. Een speelse en interactieve (via de chat rechts in beeld) kans om een projectplan vorm te geven en rendabel te maken. Succes!

Een orka op de Coolsingel

vrijdag 18 mei 2018 - 23:32

Dag Eva,

Wat een mooi project! Het ziet er allemaal zeer doordacht en kansrijk uit. Ik reageer als coach van het fonds in een poging iets aan een succesvolle aanvraag bij te kunnen dragen. 

De aandacht van je doelgroep krijgen en effect bereiken in samenwerking m.b.v. een kunstzinnig experiment in de vrije tijd. Dat zijn de criteria voor succes op dit platform. 

Ik begrijp dat kinderen met journalistieke en kunstzinnige middelen kennis gaan maken. Die gaan leren gebruiken, er mee experimenteren en zo samen een kunstzinnig verhaal  mee gaan maken, gedurende een periode van 10 workshops in een kader dat jullie in grote lijnen voor hen hebben ontworpen. 

In antwoord op Jan's reactie geef je aan dat jullie de kinderen zeker een groot aandeel geven in het project om hen te  betrekken. Is dat voldoende om hen over de hele looptijd van het project betrokken te houden? Wat zou je kunnen doen in het voortraject? Hoe zou je voordat het project begint al betrokkenheid kunnen wekken? De nieuwsgierigheid van kinderen kunnen prikkelen en opschroeven?

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen die jullie kennelijk al hebben met het betrekken van kinderen en wat je daar als nieuwe inzichten tot verleiding uit zou kunnen destileren. Waar liggen aanknopingspunten om het ´bereikingseffect´ te vergroten?

Hoe is het verder met de impact in het natraject? Is er een kader te bedenken waarin kinderen met het geleerde zelfstandig verder kunnen in een verhaal?

Nog een laatste vraag voor nu, uit pure nieuwsgierigheid...: Hoe zorgen jullie er voor dat minder assertieve kinderen hun bijdrage kunnen leveren aan de making of/het hele proces/het vervolg van het verhaal?

Sketchtival

vrijdag 4 mei 2018 - 21:21

Dag Karsten,

Als coach bij JIJMAAKTJHETMEE mag ik je in een paar chats begeleiden naar een evt. volgende ronde.  
Martine gaf meteen al enkele, heldere op succes gerichte adviezen. Ik voeg daar graag een aantal vragen aan toe. Je antwoord daarop of nieuwe inzichten zijn welkom in je projectaanvraag links in het scherm, daar vul je je aanvraag aan tot een compleet project.

Klopt het dat je doelstelling tweeledig is? 1.) kort kennis maken met podiumkunsten in de vorm van een soort 'tapas, smorgasbrod ...' -aanpak? En 2.) Jonge makers helpen? Hoe experimenteel is het laatste doel in jouw/jullie visie?

Ten aanzien van je meedenkvraag: als je in de huid van je publiek kruipt en in die je sponsors, wat zou jij jezelf dan als advies geven? Is er dan een voor de hand liggende suggestie misschien? Een vernieuwende manier van benaderen? Zou je hier iets aan het element 'experiment' kunnen hebben? Verlaging van de drempel die je noemt? Een vooruitneming op het festival? Zijn deelnemers misschien bereid een voorproefje te geven in een wervingstraject? Live en/of digitaal? Gebruik makend van (locale) actuele thema's?

Zou het misschien nuttig zijn je publiek en deelnemers op dit platform te wijzen? Een koppeling te maken met je social media? Meechatten, mee vormgeven aan het project via de chat mag! Graag zelfs. Zo creëer je 'voorpret' en heb je  - als je project naar de volgende ronde mag - ook alvast wat volgers/stemmers want die heb je echt wel nodig om - binnen de gestelde tijd - voldoende stemmen te halen in een evt. stemfase. Goed dat je theatermaken en-beleven opnieuw de kaart wilt zetten! 

Ik benieuwd naar je reactie en... of ik in de goeie richting zit wat meedenken betreft.

Veel plezier bij de verdere ontwikkleing van dit bijzondere project!