menu denk mee beslis mee maak mee

Diane Frenay

 

afbeelding van Diane Frenay

Diane Frenay

Werkzaam bij: 
Kunst&Transitie, Kunst en Cultuursector en als kunstenaar


Diane Frenay is FCP-coach. De coaches ondersteunen
met hun expertise projecten bij hun aanvraag.

Expertise: 
Ik adviseer kunstenaars, kunstinstellingen en organisaties uit andere domeinen over een optimale en verrassende verbinding tussen kunst&cultuur met vraagstukken uit maatschappij en organisatie. Daarin staat participatie centraal,samen met de artistieke kwaliteit. De domeinen varieren van samenleving tot zorg,van maatschappij tot organisatievraagstuk.
Interesses: 
Beeldende kunst ervaren en maken, mensen. Muziek, literatuur, poëzie, theater, cabaret, natuur en zenmeditatie.

Recente reacties

Cultuur Fabriek Schiedam

zondag 10 september 2017 - 21:48

Ha Martin,  interessant, als ik het goed begrijp vormen jullie een stageplek voor allerlei soorten stagiares van kunstacademies en andere opleidingen die activiteiten en workshops bedenken voor jongeren n.a.v. hun behoeften, klopt dat?

Kun je iets meer vertellen over hóe de behoeften van de verschillende jongeren worden of zijn geinvenatriseerd, en een concreet voorbeeld geven? En hoe dan de match wordt gemaakt tussen de stagiares en de workshops? Er staat dat alleen ervaren docenten workshops geven, wat doen de stagiares, wat is hun inbreng en in hoeveree werken zij met de jongeren?

Kunnen jongeren uit de omgeving ook zelf met plannen komen, om, bijgestsan door stagiaries bijv, deze verder uit te werken?

ik ben wel benieuwd naar een concreet voorbeeld.

Cultuur Fabriek Schiedam

maandag 21 augustus 2017 - 17:54

Ha Martin, ik ben de coach van je projectaanvraag. Goed om je aanvulling te lezen hieronder, want ik miste inderdaad de participatie nog; de jongeren zelf.

Wie neemt de regie bij het realiseren van de plannen of behoeften? hoe zorg je ervoor dat het niet bij een plannekte blijft maar er werkelijk mensen worden betrokken en een activiteit van start gaat?

Fest der Blasmusic 2.0

maandag 21 augustus 2017 - 17:05

Het ' whats in it for me'  van de jongere mist dus nog: Wat maakt deze muziek interessant voor jongere?

Een tweede tip is om eens  een stap verder te zetten dan de traditie op zich: kan een regisseur of dramaturg misschien een hedendaags tintje geven aan de optredens door juist de geschiedenis op te diepen van deze muziek en er decor, kostuums, beweging en drama aan toe te voegen? het verhaal van de oorsprong van deze muziek te vertellen op een andere lokatie dan gebruikelijk, in een bos, op een dijk, in een zwembad.. de traditie van St Maarten is op deze manier bijv nieuw leven in geblazen: door er een jaarlijkse optocht met hedendaagse kunst, muziek en theater van te maken. wie weet is er als blaaskapel ook hier een nieuwe insteek te vinden.

nog wat interessewekkende tips: Komt blaasmuziek bijv. ook voor in hedendaagse popmuziek, wordt het gebruikt in een film of computerspel, bij sport. Wat zorgt ervoor dat de oktoberfesten weer intensiever worden bezocht en trekken zij ook jongeren? zoja hoe komt dat? Dat levert materie op waarmee nieuwe initiatieven kunnen ontstaan.

Kortom: welke rol kunnen zij vervullen in jullie verhaal, en wanneer is deelname van een jongere zonder meer aantrekkelijk? 

Fest der Blasmusic 2.0

maandag 21 augustus 2017 - 16:57

Beste Han ,ik ben je coach op dit platform, ik reageer laat door omstandigheden, mijn excuses. Er is al veel gezegd en geschreven.

Een aanvraag doen op jijmaakthetmee brengt de uitdaging met zich mee om helder te verwoorden hoe participatie tot stand komt met je project.

Jullie aanvraag is geschreven vanuit het doel de blaasmuziek en de bomische en marische muziek in stand te houden en de kapel als vorm aan te houden. Maar dat zegt nog niet zoveel over wat een (aspirant deelnemende) jongere hier aan kan beleven, en daar gaat het bij jmhm wel om. Participatie is letterlijk actieve deelname, en dan gaat het dus ook om wat de jongere wil. Het gaat een stap verder dan iets aanbieden, het gaat om kijken naar waar behoefte zou kunnen zijn of ontstaan. Het moet prikkelen en aanspreken, anders werft het niet.

Daarom een eerste tip: vraag jongeren uit de Duitse en Oostenrijkse kapellen waarom zij het zo leuk vinden om in een kapel te zitten; maak daar hedendaagse filmpjes van (gewoon met je telefoon) en plaats ze op facebook. Hun antwoorden kunnen anderen misschien prikkelen en interesseren: het samen spelen, samen iets leren, samen optreden en het feestje achteraf..wie weet wat ze allemaal zeggen. Film ze in hun dagelijkse outfit én in vol ornaat, laat zien dat het jongeren zijn zoals zijzelf. (en vergeet niet te vragen of je het mag plaatsen).