menu denk mee beslis mee maak mee

Diane Frenay

 

afbeelding van Diane Frenay

Diane Frenay

Werkzaam bij: 
Kunst&Transitie, Kunst en Cultuursector en als kunstenaar


Diane Frenay is FCP-coach. De coaches ondersteunen
met hun expertise projecten bij hun aanvraag.

Expertise: 
Ik adviseer kunstenaars, kunstinstellingen en organisaties uit andere domeinen over een optimale en verrassende verbinding tussen kunst&cultuur met vraagstukken uit maatschappij en organisatie. Daarin staat participatie centraal,samen met de artistieke kwaliteit. De domeinen varieren van samenleving tot zorg,van maatschappij tot organisatievraagstuk.
Interesses: 
Beeldende kunst ervaren en maken, mensen. Muziek, literatuur, poëzie, theater, cabaret, natuur en zenmeditatie.

Recente reacties

Kijk!

woensdag 28 juni 2017 - 12:29

Ha Vera, het is niet duidelijk of jullie dit project samen met scholen doen of dat de kinderen dit in een programma in hun vrije tijd volgen. Jijmaakthetmee is namelijk niet voor scholen bedoeld. De documentaire/presentatie die aan het eind van het schooljaar op scholen wordt gehouden wordt op scholen vertoond schrijf je, met welk doel? en waar worden de exposities van de foto's gehouden? Wie zien jullie graag als publiek voor deze foto's en waarom? Hoe draagt Kijk bij aan de beleving en ontwikkeling van kinderen?

The War of the Worlds

woensdag 28 juni 2017 - 12:20

Ha Pim, helder, dit is een mooie ontwikkeling voor jullie groep. War of the worlds is een klassiek verhaal dat al op vele manieren (hoorspel, film, muziek) vertaald is. Spannend dat jullie dat een nieuwe vertolking geven. Jij maakt het mee is een platform waarin amateurkunst en cultuurbeoefening op een vernieuwende manier centraal staan, en waarin samenwerking belangrijk is. Kun je iets meer vertellen over wat het maken van deze voorstelling voor de deelnemers van Crescendo betekent? voor hun ontwikkeling bijvoorbeeld? En hoe het bijdraagt aan de ontwikkeling van amateurproducties in bredere zin, of aan hoe Crescendo zich verder wil ontwikkelen? 

 

Hoofddorp Aan Zee

woensdag 28 juni 2017 - 11:49

Ha Sjors, dank je wel. En leuk om te lezen dat de begeleiders ern zorg voor dragen dat de kinderen een fijne creatieve vakantie gaan beleven. En heel herkenbaar en begrijpelijk dat de communicatie organisatiegeleid is momenteel. Het is zeker fijn voor de kinderen dat er een thema is, begeleiding en een (gezamenlijk) eindresultaat, zodat ze ongebreideld en in alle veiligheid binnen deze kaders aan de slag kunnen. Juist deze kinderen komen regelmatig in een situatie waarin ze leidend moeten zijn of keuzes moeten maken waar ze helemaal niet aan toe zijn. Jullie programma biedt een heerlijke vrijplaats om de aandacht op eigen en andere dingen te richten, fijn voor ze!

Panama Creation Lab

woensdag 28 juni 2017 - 11:27

Ha Pia, tip: reageer nog even! de deadline is er!

Succes!

Big Draw - Gekken en Dwazen...

woensdag 28 juni 2017 - 11:25

Ha Myrthe helder! dat is inderdaad een ander uitgangspunt.

Ik begrijp nu beter hoe het werkt en vind het een leuk concept. Waar ik benieuwd naar ben is aan welke behoefte van het voorbijgangers/ deelnemers/bezoekers dit project wil bijdragen, het is nu nog erg vanuit het idee en de organisatie geschreven, en met zoveel kunstenaars krijg je vast voldoende werken om de ruimte te kunnen vullen, maar hoe betrek je het publiek en waarom is het voor hen leuk en interessant aan om er aan mee te doen? heb je bijvoorbeeld reacties van voorgaande jaren, of nog beter; kun je mensen vragen die eerder meededen om hier hun reactie te geven wat het hen bracht?

Ik teken voor je

woensdag 28 juni 2017 - 10:15

Beste Hein, welkom, ik ben de coach voor je aanvraag. ik zie dat een mooie en zinvolle verbinding is gemaakt met de omgeving. Het is mooi als mensen ingaan op de uitnodiging om ook te komen tekenen, dat geeft inderdaad meer diversiteit aan de groep. Tegelijk zal het niet iedereen aanspreken, de een voetbalt liever, de ander tekent. Mijn tip is om al te kunstmatige verbindingen achterwege te laten, ieder mens is er een met eigen belangstellingssferen en behoeften.

Jullie eerste doel met een kaart is om mensen te verwelkomen en zich welkom te laten voelen in de wijk,  is natuurlijk geschikt voor iedereen!  is het een idee de drempel wat te verlagen voor hen die niet kunnen of willen tekenen maar wel behoefte hebben aan contact en gezelschap ? 

Een tip is om iedere hulpaanvraag en iedere nieuwkomer in de wijk een kaart te sturen met een verwelkoming en de uitnodiging om zijn of haar verhaal te komen vertellen, ter inspiratie van de makers van de kaarten. Waar komt iemand vandaan wat brengt hem naar Almere, waar droomt hij van? Of om kennis te komen maken met de maker van zijn kaart tijdens koffie of lunch. Dan gaan de mens en het verhaal achter de kaart een rol spelen en wordt live contact gelegd. De verhalen van de bezoeker kunnen inspiratiebron zijn voor nieuwe werk.

Het kan al genoeg zijn voor iemand om met een lichter hart het pand te verlaten, de wijk in te gaan, en zich intussen te orienteren op waar hij of zij zijn aanlsuiting wil en kan vinden. En nog eens terug te komen als de behoefte er is. Liefhebbers van kunst en cultuur en specifiek tekenen kunnen aanhaken en de vaste kern kan zich blijven wijden aan hun creatieve werk; kaarten en kunst maken om iedereen welkom te heten.

succes!

 

The War of the Worlds

dinsdag 20 juni 2017 - 18:59

Ha Pim, ik ben de coach op dit platform. Ik geef tips om de aanvraag zo goed mogelijk te krijgen. Dit is een platform dat toegankelijk is voor iedereen, om mee te denken en input te geven. Het is dan fijn als de tekst niet al te lang is. Er zitten veel elementen in die nu, voor de aanvraag niet van belang zijn, mijn tip is om die er, ten gunste van de leesbaarheid, uit te halen.

Het wordt een heel mooi en spannend geheel als ik het zo lees. Als ik het goed begrijp maken jullie met de bestaande slagwerkgroep een nieuwe voorstelling waarin naast muziek ook theatrale elementen voorkomen, en waarin de muzikanten een rol hebben en letterlijk acteren. Is dit een nieuwe ervaring voor de muzikanten? jullie slagwerkgroep is heel actief en bekend, en heeft al veel opgetreden op verschillende manieren. Zijn jullie professionals of amateurs? Kun je daar wat helderheid in geven?

 

Big Draw - Gekken en Dwazen...

dinsdag 20 juni 2017 - 18:29

Ha Myrthe, ik ben jullie coach op dit platform en geef tips of stel vragen om je aanvraag zo goed mogelijk te maken.

Het is lastig om een succesconcept zodanig opnieuw vorm te geven dat er voldoende vernieuwing en uitdaging in zit. Voor de kunstenaars is dat niet het probleem, die kunnen er altijd iets mee. Het gaat erom, zoals je zegt, dat mensen die nog nooit getekend hebben ook mee doen. Maar eigenlijk ontneem je ze precies die kans om iets nieuws te ervaren: om driedimensionaal te tekenen, iets dat voor heel veel mensen echt onbekend, anders en nieuw is. Dat zit in het idee om het alvast voor ze te maken en ze daar weer (2 diimensionaal) op te laten tekenen. Je kunt dan als publiek iets toevoegen aan iets dat al veel vorm heeft en ruimte inneemt, en er al staat. 

Het tekenen mét de spullen zelf ( uit de kringloop)is heel uitnodigend en prikkelend. Het levert een actief en zich ontwikkelend schouwspel op voor de voorbijganger. Ook voor de kunstenaars, als zijdit samen met het publiek doen, door het publiek stap voor stap uit te nodigen dingen vast te houden, mee te helpen ze te verbinden met lijm, plakband, tacker, hamer etc, om dingen aan te geven en vervolgens zelf spullen te plaatsen of in te brengen bijvoorbeeld. En er kleur aan te geven. Ineens maakt men dan zelf kunst. Communicatie, samenwerken, reageren en acteren worden dan sleutelwoorden die publiek, amateur en kunstenaar verbinden. Je kunt er competie of tijdsgebonden elementen in aanbrengen: mensen uitnodigen om op een tijdstip te komen om een driedimensionale tekening te maken met een kunstenaar. 

Hiphop Evolution Showcase

dinsdag 20 juni 2017 - 18:02

Ha Reanchello, ik ben je coach op dit platform. En vol lof over jullie plan en programma. Ik heb er niet zoveel aan toe te voegen op dit moment, alleen een tip: jullie werken aan persoonlijke ontwikkeling en bewustwording bij jongeren. De showcase is een ideale kans om het publiek: s' middags kinderen, s' avonds jongeren en volwassenen, ook écht bewust te laten worden. Niet alleen door te kijken en luisteren, maar door hen te betrekken of een stukje mee te laten doen. Een persoonlijke ervaring te bieden. Die vergeet je niet, als je erbij was..

(Toch) een tweede tip is: de hoeveelheid posters en flyers naast sociale media lijkt me wat overdreven, als je twee keer de zaal vol wilt hebben. De OBA heeft en is zelf al een ideale plek om publiek te bereiken, en jullie hebben ook al zo je kanalen lijkt me. In het visuele lawaai van de stad valt t nauwelijks meer op. Gericht en slim gebruiken van wat je hebt brengt al veel!

Hoofddorp Aan Zee

dinsdag 20 juni 2017 - 17:38

Ha Sjors, ik ben je coach op dit platform en reageer om je aanvraag helderder te krijgen. Het klinkt als een heel fijne en leuke week. 

Ik begrijp dat het doel is om kinderen die om financiele of emotionele redenen niet op vakantie kunnen gaan ontspanning te bieden; ' een beetje op vakantie te kunnen gaan en in aanraking te brengen met kunst en cultuur'  Dat lijkt me al ' why' genoeg. Het leuke van vakantie is dat je niets hoeft en toch vanzelf leert van alles wat op je pad komt. Ook als je creatieve middelen en begeleiding aangereikt krijgt en in een groep vakantie viert, wat ook al zo zijn leerpunten meebrengt. Ik lees dat deze kinderen een ' thema krijgen ter verdieping, doelstellingen moeten formuleren, continue gaan evalueren, eigenaar worden van een creatief proces en leren samenwerken, kunnen creeeren, maken, ontdekken met creatieve middelen. En de samenwerking en zelfstandigheid worden bevorderd. Ik begrijp dat goed gekeken wordt en moet worden naar criteria van verschillende subsidienten en van de aanbiedende professionals. Maar het gaat hier om de kinderen, om inzet van kunst en cultuur in de vrije tijd voor kinderen die dagelijk overbelast worden met de zorgen en toestanden thuis. Mijn advies is: kijk naar jullie oorspronkelijke uitgangspunt en onderzoek hoe je zo veel mogelijk vakantiegevoel in zo'n periode kunt bieden, Met creativiteit als middel, niet als doel. 

Canto Voices

dinsdag 20 juni 2017 - 17:00

 Ha Roelof, leuk om te lezen dat Utrecht zoveel talen vertegenwoordigt. Ik begrijp dat Stut mensen gaat selecteren, maar er gaat een vraag aan vooraf: hoe bereik je de aspirant zangers en zangeressen, en hoe zorg je dat zij ook werkelijk uit alle lagen van de bevolking komen?  Interesses en verschillen in het bezigen van taal zijn in ieder taal aanwezig : de een houdt van poezie of literatuur, de ander van een smartlap. Hoe bereik je echt een doorsnede?

Panama Creation Lab

dinsdag 20 juni 2017 - 16:43

Hallo Pia, ik ben jullie coach op dit platform en ik geef tips of stel vragen waarmee je je aanvraag kunt versterken. Als ik het goed begrijp gaan de professionele docenten die tevens  danser en acrobaten zijn van Panama pictures, amateurs en hun docenten elders in het land lesgeven in deze crossovervorm. Daarin staan verbinding en co-creatie centraal. De beoogde deelnemers bevinden zich in amateurdansscholen ter plekke en andere kunst en cultuur instellingen en aldaar geven jullie een masterclass plus optreden.  Ik vat t even samen omdat het wat zoeken is. Dit is heel inspirerend en leuk voor anderen inderdaad. Maar nog niet vernieuwend als concept. In jullie filmpjes zit echter een hele mooie invalshoek die bruikbaar is en het concept inhoudlijk enorm kan versterken: de omgeving. Die kun je betrekken als belangrijk visueel en uitnodigend concept. Zoals jullie op het randje van een brug balanceren en zomers buiten 'spelen' met dat wat er is : een brug, water, waterplanten en jullie zelf, daar is meerwaarde en onderscheidende aanpak te vinden.

De vraag die je stelt voer het vinden van 'losse' amateurs en jonge talenten in de eerder bezochte regio's krijgt een wedervraag: zijn die er? Je Vermoed van wel?  hoe raken zij op de hoogte en vinden ze jullie als ze zelf niet aangesloten zijn bij dansscholen? Die vraag helpt bij het nadenken om ze te bereiken.

Dwaaldansen en woest grappig zijn in 'Beauty en het beest'

dinsdag 23 mei 2017 - 8:27

Hallo Lucia, ik ben de coach op dit platform en mag helpen de aanvraag te versterken. Bij mij rijst de vraag: welke behoefte hebben jongeren zélf. Ik kan me goed voorstellen dat er een aantal jongeren zijn die aangetrokken worden door theater maken / muziek of dans. Die komen makkelijk binnen, de bekendheid van Moniek en het Maastheater helpen daar zeker bij. Hun behoefte zal nieuwsgierigheid, interesse en talentontwikkeling zijn. Maar nu die ander jongeren: waarmee wek je direct en snel hun interesse en raak je aan hun behoeften?  Waar zijn ze naar op zoek, en wat kunnen ze bij dit project vinden? Een mooie tip vind ik een onderdeel uit de Bijlmersafari: jongeren reden daarin het publiek op hun scooters naar de verschillende delen van de voorstelling. Dat waren ook jongeren die niet zomaar mee zouden doen. Een tip is eens koffie te drinken met Adelheid Roosen of iemand anders die daar aan aan meewerkte. Zulke info is goud waard!

Festival Vrolijk

maandag 22 mei 2017 - 16:56

Ha Tjerk, wat een mooie insteek om al onderdeel workshops voor iedereen te geven, en aan de hand van de ervaringen van dit festival inclusieve werkvormen te ontwikkelen. Daar zit een schat aan mogelijkheden voor de toekomst in.Ook bij dit festival  zou ik de tip geven om dat inclusieve aspect breder onder de aandacht van de Goudse burgers te brengen.Nodig ze uit!  Ook mensen die geen familie en vrienden zijn van de deelnemers. Een mooie manier kan zijn om een miniuitvoering van dans of theater van 3 minuten bijv. te geven op de markt op zaterdag, en flyers uit te delen met uitnodigingen om mee te doen aan een worskhop.

mooie ontwikkeling!

EdvanHoornFucktheSystem (werktitel)

maandag 22 mei 2017 - 16:33

Ha Ingrid, de tekst is nu helder en goed te volgen, fijn! en zo is het leuk om te lezen wat een mooi project dit is. Mooie samenwerkingen met Werksaam en taaltraining, leuk!

Je vraag betreffende de methodieken lijkt me niet zo relevant, jullie komen er er zelf al oefenend in die ruimte wel achter hoe en waar te zwermen, hoe het geluid dan werkt en welk effect dat geeft.Die ruimte nodigt jullie vast uit om verrassende invalshoeken te vinden. Beweegt het publiek mee of zitten zij op een plek?

Identitijd

maandag 22 mei 2017 - 15:58

Nog aanvullende tips: jijmaakthetmee is beodeld voor kunst en cultuurbesteding in de vrije tijd. Dit kan dus goed door profesioneel kunstenaars worden geboden, maar de deelnemers aan je activiteiten staan hier centraal. Het gaat om wat het hen brengt: of dat nu plezier, sociale contacten, talentontwikkeling of een bewustwording van iets is. Dus de vragen die centraal staan zijn: wie nodig je uit en wat is hun behoefte, hoe geef je invulling daaraan, wat levert het hen op en wat is er anders en vernieuwned aan, anders  dan aan 'gevestigde activiteiten'.als het gaat om identiteit is dan de vraag: welke mensen zijn nieuwsgierig naar (hun)identitijd en die van anderen, waarom?  en wat wil je er in ontwikkelen met kunst? Succes, Diane

Identitijd

donderdag 18 mei 2017 - 18:29

Beste Helen, ik ben jullie coach op dit platform. Ik geef tips en advies, en help jullie reflecteren op je plan. Mijn eerste indruk is een enorme lap tekst waar sommige dingen drie keer in staan, Maar waarin niets concreet wordt. Onder het kopje activtiteiten ontbreekt bijvoorbeeld het hoe en wat. Giovanni stelt zeer relevante vragen waar ik nog geen reactie op zie, het is goed om daar nog eens naar te kijken. Mijn tip is om eens goed met je partners om tafel te gaan om het plan kleiner, overzichtelijker en concreter te krijgen, met een duidelijk doelstelling en onderscheidende activiteiten. De vraag die centraal kunt stellen is: wie is geinteresseerd in deze activiteiten en wat levert het hen op? Wanneer haakt men aan en waarom? Identiteit is een prachtig centraal thema, maar het is nog niet inhoudelijk en artistiek verbonden aan je activiteiten. 

EdvanHoornFucktheSystem (werktitel)

dinsdag 16 mei 2017 - 9:25

Ha Ingrid, leuk je hier tegen te komen als ontwerper en scriptschrijver. Het plan ziet er goed uit, mooi concept. Het is tegelijk een groot en vol project, veel thema's, veel mensen, veel lijnen. Wat kleiner maakt het overzichtelijker en zal de boodschap niet minder sterk maken; misschien prettiger om uit te voeren door de deelnemers. Het gaat om hun culturele vrijetijdsbesteding, mijn tip is om het overzichtelijk en behapbaar te houden, passend bij dit uitgangspunt.

 Het is ook heél veel om te lezen. Veel informatie, waarvan ik denk dat een groot deel eigenlijk jouw bron vormt om uit te putten voor het stuk, maar niet noodzakelijkerwijs hie gedeeld hoeft te worden. Als het goed is komt dat in het stuk tot uiting. Dit platform heeft een publieke functie, dan is een beknopte pakkende tekst belangrijk. Ik werd bijvoorbeeld gegrepen door de eerste twee alinea's onder het kopje 'inhoud'. Die maken in een oogopslag duidelijk waar je naar toe wilt en spreken aan!

Beperk alle info tot wat noodzakelijk is voor de aanvraag, en vraag vooral deelnemers hier op het platform te reageren met input en tips!

Satyagraha

vrijdag 12 mei 2017 - 22:45

 Ha Boudewijn, wat een pracht project. ik ben de coach op dit platform en geef tips om de aanvraag helder te krijgen. Wat betekent het voor amateurs en wat levert het op om deel te nemen aan deze bijzondere opera voor hen? Waarom doen zij mee, wat is hun insteek en motivatie, kunnen zij ideeen aandragen, doen ze mee aan het hele proces voor de gezelligheid of omdat ze hun talent willen ontwikkelen? Een tip is: Vraag een paar amateurs om er iets over te schrijven hier. En ik ben nieuwsgierig: zijn de amateurs mensen met een nederlandse of met een indiase / hindoestaanse achtergrond?  Hoe zijn ze betrokken geraakt bij dit project, via de koren of ook op andere manieren? Hoe besteden jullie specifieke aandacht aan de filosofie en geweldloosheid tijdens het proces?