menu denk mee beslis mee maak mee

Wateropera

men zoekt, maar weet niet wat of hoe

Nederlands Zangtheater
1 januari 2019 tot 30 juni 2019
muziektheater
jongeren, kinderen, volwassenen
onze website
€4.000

Dit projectidee is in ontwikkeling. Geef je tips! Denk mee Beslis mee Maak mee

Ga direct naar de reacties

Wateropera

men zoekt, maar weet niet wat of hoe

afbeelding van Maria Boschman

Ingediend door:

Maria Boschman

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Het Nederlands Zangtheater is op zoek naar een student/filmmaker om delen van het repetitieproces van de Wateropera vast te leggen. Het filmmateriaal zal op de website van de Wateropera worden getoond.

Wat ga je doen?: 

De Wateropera is een samenwerkingsproject van het Nederlands Zangtheater met de Stichting Realisering Ideeen en Projecten van Gasteren.

De Stichting R.I.P. van G. heeft het Nederlands Zangtheater gevraagd de water-ideeën van Louis van Gasteren († 2016) in een opera uit te voeren. In zijn oeuvre vonden wij prachtig documentair “water”materiaal (tot ca 2000) met een tegendraadse visie op de maatschappij, vaak ook met humor. Dat Nederland als land door de mens bewoonbaar is gemaakt en kunstmatig wordt beschermd tegen de zee, was één van de aansprekende aspecten. Inmiddels zijn er 18 jaar voorbij, is de situatie alleen maar nijpender geworden en groeit de bewustwording dat we moeten leven met en van de natuur. 

De vorm van de Wateropera is die van de madrigaalkomedie een zestiende-eeuwse voorloper van de opéra comique waarin madrigalen scenisch werden opgevoerd, vaak door een reisgezelschap. Ook in de Wateropera leert het publiek een reisgezelschap kennen dat musiceert. Het is een groep van ca 25 deelnemers, gespeeld door de leden van het Nederlands Zangtheater. De dirigent is als muziekleraar mee op reis. Naarmate de opera vordert, leren we verschillende personen beter kennen.

In de Wateropera komen we een Nederlands gezelschap toeristen tegen op trektocht door de woestijn. Onder de toeristen bevinden zich watermannen en ingenieurs.  De watermannen hebben roem en aanzien in de hele wereld vergaard door het beschermen van het land tegen de zee; een nieuwe generatie wordt vertegenwoordigd door de “ingenieurs van het klimaat”. De eerste groep ziet zich als beschermers van het land tegen de natuur, de tweede als ingenieurs die de natuur begrijpen en manipuleren.  

De reis begint met groot drama: het water is op. De groep valt uiteen, de watermannen willen graven, de ingenieurs zoeken de oplossing in hyper-moderne techniek, de rest klaagt en lijdt. Meereizende kinderen kijken vanuit hun eigen perspectief naar de problematiek. Hardwerkend zien ze allemaal een fata morgana, bestaande uit beelden van het heerlijke, waterrijke Nederland; maar als ze weer bij hun positieven komen, blijkt vooral de dorst onverminderd aanwezig. 

De hele groep bouwt onder leiding van de ingenieurs een machine waarmee ze wolken samenbrengen om het te laten regenen. Toch slagen beide groepen er uiteindelijk niet in de natuur te beheersen. De onderneming leidt niet tot het gewenste resultaat maar door toeval worden ze toch gered en kunnen ze de reis vervolgen. Lijkt het. Want de groep hoort wel de alarmbellen rinkelen, maar verandert haar handelen niet wezenlijk. Deze groep Nederlanders gebruikt de natuur voor recreatie, werk en als romantisch gegeven. Als er een crisis komt, grijpt de groep eerst naar oude methodes om deze op te lossen, dan naar nieuwe technologie. Maar men begint niet bij zichzelf met veranderen. Sterker nog, als de ramp afgewend blijkt, gaat de groep weer door alsof er niets aan de hand was. 

 

Hoe ga je te werk?: 

De Wateropera is muziektheater voor jong en oud. De voorstelling neemt ons op schertsende wijze mee door een aantal serieuze perspectieven op hoe Nederland met water om is gegaan in de afgelopen eeuwen, en kan gaan in de toekomst.

We streven ernaar dat de opera ook inspiratiebron en kennisdrager kan zijn voor een nieuwe generatie. Het verhaal spreekt ons daarmee allemaal aan op onze nationale trots maar ook onze verantwoordelijkheid om samen te werken en niet achterover te leunen.

Het NZT wil met deze productie mensen bereiken die interesse hebben in eigentijds en innovatief muziektheater. Het NZT heeft een vaste kern van trouwe bezoekers.

Daarnaast wordt bij elke productie ook geprobeerd om ‘nieuw’ publiek aan te boren. Nieuw publiek wordt in Amsterdam bijvoorbeeld aangeboord doordat het NZT bij deze productie samenwerkt met de Stichting R.I.P. van G.. Het gebruik van de audio-visuele registratie zal bijdragen aan het vergroten van het publieksbereik.

NZT heeft altijd aandacht voor the next generation. De voorstellingen van het NZT worden regelmatig bezocht door jonge familieleden van koorleden, die op hun beurt weer vriendinnen en vrienden meenemen.

De regie is in handen van Isabel Schröder. Als enig décorstuk is er een wagen waarop bagage en proviand voor de tocht bevestigd wordt. Het voertuig is een oer-Hollandse wagen en draagt actuele thema’s uit (een draaiorgel met zonnepanelen). De kar draagt de lege flessen water, misschien bagage-rekwisieten van de groep, maar vooral ook de vibrafoon van één van de musici. Deze wagen wordt ontworpen en gebouwd door de jonge décorontwerper Olaf Mensink. De kostuums worden ontworpen door Anke Lambrechts. Ze typeren een breed palet van Nederlanders.

In de wekelijkse repetities van 2,5 uur worden gewerkt aan het instuderen van de Wateropera. Tijdens de repetities, maar vooral in de weekendrepetities die maandelijks plaatsvinden, werken we ook aan de regie. Vanaf maart 2019 intensiveren we het repetitieproces en vinden aanvullende regierepetities plaats. Deze vinden deels plaats in onze reguliere repetitieruimte en deels op de uitvoeringslocatie.

Eind juni 2019 vinden 6 voorstellingen plaats in Dokzaal (bij de Plantage) in Amsterdam voor 450-600 bezoekers. 

 

Met wie werk je samen?: 

Het NZT maakt muziektheaterproducties waarin het koor centraal staat. Om dit uitzonderlijke artistieke uitgangspunt steeds opnieuw te toetsen zoekt het NZT elke voorstelling naar een samenwerking met theatermakers die bereid zijn met het koor de grenzen van het genre te verkennen. 

Uit de werkkring en de erven van Louis van Gasteren is de Stichting Realisering Ideeën en Projecten Van Gasteren (R.I.P. van G.) voortgekomen. Hierin is ook professionele productie-know how vertegenwoordigd. NZT en de Stichting werken samen. Dit heeft een belangrijk scholend effect voor het NZT.

Er is overeengekomen met de Stichting dat het NZT een aantal voorstellingen zal verzorgen in 2019. Deze zijn de opmaat naar de meer uitgebreide voorstellingen in den lande in 2020 en mogelijk ook in 2021. 

Dramaturgie en regie van de voorstellingen in Amsterdam zijn in handen van Isabel Schröder. Zij heeft uitgebreide ervaring met het ontwikkelen en begeleiden van eigentijdse opera’s en muziek-theatervoorstellingen. In opdracht van het NZT heeft zij – als dramaturg - samen met librettist Peter Möricke en componist Max Knigge de Wateropera ontwikkeld. Zij laat zich bijstaan door kostuumontwerper Anke Lambrechts, decorontwerper Olaf Mensink en voor het lichtontwerp Femke van Kuijk.

De muzikale leiding van de voorstellingen in 2019 is in handen van de vaste dirigent van het NZT, Anthony Zielhorst. Hij heeft veel ervaring met zowel oude als eigentijdse klassieke muziek. Hij heeft de afgelopen jaren laten zien het NZT goed te kunnen leiden bij innovatieve muziek-theatrale producties. 

Het koor wordt muzikaal begeleid door een nog samen te stellen instrumentaal ensemble van drie professionele musici die muziek beoefenen met klarinet, gitaar en percussie/vibrafoon.

Het Nederlands Zangtheater heeft haar thuisbasis in Amsterdam. Het koor spreekt een divers publiek aan. De jaarlijkse uitvoeringen van het NZT trekken altijd vast en nieuw publiek en leveren een belangrijke bijdrage aan de Amsterdamse vocale muziekscene.

De Wateropera is een nieuwe Nederlandse opera en beleeft in Amsterdam zijn première. Het verrijkt daarmee de Amsterdamse muziekcultuur. Het stuk bouwt voort op een project dat Louis van Gasteren is begonnen, een kunstenaar die jarenlang tot de meest gezichtsbepalende van de Amsterdamse kunstwereld heeft behoord. De naam Van Gasteren en het thema ‘water’ zijn nauw met elkaar verbonden, zoals ‘water’ ook niet los te denken is van de stad Amsterdam. Zijn essay in de Gids is daarvan toonbeeld: Waterbespiegelingen.

Leden van andere (muziektheater)koren in Amsterdam bezoeken regelmatig de voorstellingen van het NZT, mede omdat wij nooit platgetreden paden volgen en jaar na jaar samenwerken met nieuw samengestelde professionele creatieve teams. Zo kan een amateurkoor een inspiratie zijn voor en een positieve invloed hebben op de muziekbeoefening van andere koren in Amsterdam.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Het NZT wil een audio-visuele registratie laten vervaardigen van de voorstelling. Dit materiaal gebruiken we als teaser voor de voorstellingen in 2019 maar ook als promotiemateriaal als de opera onder verantwoordelijkheid van de Stichting R.I.P. van G. in 2020/2021 opgeschaald wordt. Daarmee promoten we de voorstellingen van de Wateropera en ontsluiten we deze voor een breder publiek.

 

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
25 avondrepetities 25  
6 zaterdagrepetities 25  
1 concertante uitvoering  25 85
       
6 voorstellingen Wateropera 25 510
       

 

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

De Wateropera is een schertsende kooropera over een serieus onderwerp. Die dualiteit komt ook tot uiting in het libretto en in de muziek. De muziek in de Wateropera staat in de traditie van de klassieke Komische Opera, maar het is echt een stuk van deze tijd. Het is komisch en ontroerend, de karakters zijn scherp geprofileerd. Er is een veelvoud aan stijlen en muzikale verwijzingen met hier en daar een knipoog. De mogelijkheden van het koor worden ten volle benut, en met de begeleiding van drie musici ontstaat er een kleurrijke muzikale wereld.

Ook het publiek is een rol toebedeeld. Er is een lied dat door het publiek meegezongen kan worden. 

Omdat het NZT zelf de compositie-opdracht heeft gegeven, maakt ze de wording van het stuk van concept tot première mee. 

Begroting: 

De aangevraagde FCP Subsidie zal worden ingezet voor de kosten van regisseur, musici, licht-, decor- en kostuumontwerp, audiovisuele registratie en andere productiekosten (zaalhuur, kostuum en decor, techniek en licht, publiciteit en partituren).  

Het maken van de opera zelf (libretto en compositie) is gefinancierd met een donatie van Stichting Sanegeest. 

Locatie(s): 
De voorstellingen in juni 2019 zullen plaatsvinden in Dokzaal, Plantage Doklaan 8-12, Amsterdam

afbeelding van Pieter Ventevogel

Wat een mooi plan!
Zijn er ook plannen om deze voorstellingen buiten Amsterdam te gaan spelen?

Veel succes en houdt ons op de hoogte!

afbeelding van Maria Boschman

Dag Pieter

Bedankt voor je positieve reactie. Na de voorstellingen van het Nederlands Zangtheater in 2019 in Amsterdam heeft de Stichting Realisering Ideeën en Projecten Van Gasteren het plan om met de Wateropera in 2020-2021 het land in te gaan.  Deze subsidieaanvraag betreft de voorstellingen van de Wateropera in Amsterdam door het Nederlands Zangtheater. 

hartelijke groet

Maria

afbeelding van Marleen Lannoo

Wat een mooi plan. Ik verheug me op de voorstelling, want geniet altijd erg van jullie zeer gevarieerde en boeiende optredens.

Veel succes en tot ziens bij de voorstelling.

afbeelding van w.pool

Opkomende talenten als componist Max Knigge en regisseur Isabel Schröder (laatst nog in de Nationale Opera) zijn top of the bill. Dit project heeft landelijke potentie. De niet lang geleden overleden filmmaker Louis van Gasteren heeft materiaal en ideeën geleverd. Het maatschappelijk belang is onomstreden. Maken!

afbeelding van Emmy Wannyn

Beste Maria, Hopeljik krijgen jullie subsidie voor jullie project want de voorstellingen die ik ooit van jullie zag waren zeer de moeite waard. Succes

Emmy

 

afbeelding van Catharina Payne

Supergoed idee en een heel actueel thema! Ik heb dit koor zien optreden en ze zijn erg goed. Een moeilijk onderwerp op een mooie en luchtige manier uitgewerkt, kom daar maar eens om.

afbeelding van Arie Koelemij

Beste Maria,
Welkom bij Jij Maakt Het Mee.
De komende periode denk ik als adviseur van het Fonds met je mee over je project, om te kijken op welke onderdelen het plan eventueel aangescherpt kan worden om tot een kansrijke aanvraag te komen. Tegelijk is het zo dat ik als adviseur van het Fonds met een bepaalde ‘bril’ naar een nieuw voorstel kijk: Jij Maakt Het Mee ondersteunt innovatieve projecten die de actieve cultuurbeoefening in de vrije tijd op een uitdagende en duurzame manier stimuleren en waarbij een samenwerking is die voor alle partijen iets oplevert. Daar zullen mijn vragen dus het accent op leggen.

Graag breng ik alvast onder je aandacht dat aanvullingen of aanpassingen in je plan alleen doorgevoerd worden als je ze doet via de knop ‘Bewerken’ bovenaan de projectpagina en vervolgens op het tabblad ‘Denk mee – meer projectinformatie’.

Mag ik meteen een vraag stellen over de deelnemers? Je schrijft enthousiast over de inzet van de professionele staf, bereiken van nieuw publiek en over de samenwerking met R.I.P. van G. In hoeverre zoeken jullie - buiten het vaste koor van NZT - ook naar nieuwe deelnemers die zingen, spelen, musiceren, decor bouwen, etc?

Een heel verhaal de eerste keer, laat dat je niet afschrikken.
Ik ben benieuwd.
Groet, Arie

afbeelding van Maria Boschman

Beste Arie

Naast de vaste deelnemers aan het project zullen ook kinderen, meereizend met het gezelschap, worden betrokken bij de Wateropera.  Op die manier proberen we een jong publiek aan te spreken.  Een jonge filmmaker (student) zal worden gevraagd om het hele repetitieproces vast te leggen op film ten behoeve van de website van de Wateropera.  Met een registratie van het repetitieproces van de Wateropera wil het NZT naast nieuw publiek ook nieuwe leden werven voor het koor.  

Het NZT zal muzikaal worden begeleid door een nog samen te stellen instrumentaal ensemble van jonge musici, afgestudeerd of nog studerend aan het conservatorium in Den Haag.

De regie zal worden verzorgd door Isabel Schröder die ons meeneemt langs nieuwe dramatische vergezichten.  Isabel Schröder heeft de jonge decorbouwer Olaf Mensink gevraagd voor het decorontwerp en Anke Lambrechts voor het kostuumontwerp. Femke Kuijck zal zorgen voor het lichtontwerp.

Ook het publiek heeft een rol in de Wateropera. Er is een lied dat door het publiek meegezongen kan worden.

groet

Maria

 

afbeelding van Paul van Capelleveen

Wat een charmant idee, geheel passend in deze tijden waarin we elkaar maatschappelijk meer opzoeken om de negatieve gevolgen van de klimaatverandering binnen de perken te houden!