menu denk mee beslis mee maak mee

Street Rap Musical

Kunst en geschiedenis op de straten van San...

Fundacion CINEARUBA
11 maart 2019 tot 1 juli 2019
muziektheater
jongeren, ouderen, volwassenen, wijkbewoners
onze website / check facebook
€15.000

Dit project wil subsidie. Geef je stem! Denk mee Beslis mee Maak mee
FCP17
max 50 / 1 van 2 gestemd
publiek32
max 50 / 63 gestemd
totaal49
nog nodig26
Nog 6 dagen om te stemmen

Ga direct naar de reacties

Street Rap Musical

Kunst en geschiedenis op de straten van San Nicolaas.

afbeelding van Juan F Pardo

Ingediend door:

Juan F Pardo

Ik zoek meedenkers over deze vraag: 
Jonge talenten, Dj’s, rappers, storytellers, muzikanten, producenten, opname studio’s en vrijwilligers maken hun interesse kenbaar op facebook.com/cinearuba.

Wat ga je doen?: 

Een rap musical uitvoeren in de straten van San Nicolas. In een live middagpresentatie rappen de jongeren, ouderen en senioren deelnemers over de belangrijke rol van de stad San Nicolas tijdens het industriële tijdperk en ook de culturele diversiteit die deze tijdperk met zich meebracht voor deze stad.  Dit project biedt aan de deelnemers niet alleen een talentontwikkelplatform op het gebied van verhalen vertellen en rappen, maar het zal ook aan de deelnemers en het publiek kennis laten maken met de geschiedenis van San Nicolas.

Hoe ga je te werk?: 

Het doel
Het doel van dit project is om de contacten en samenleving tussen de jongeren, ouderen en senioren familieleden en wijkbewoners te versterken. Dit gebeurt door deze doelgroepen in hun vrije tijd bij elkaar te brengen en deel te laten vormen van dit project met wat beide interesse in hebben. De deelnemers zullen aan een 'Street Rap Musical' performance mee doen waarvan ze samen zullen werken aan rapteksten en muziekcompositie. De ouderen en senioren zijn de story tellers, zij hebben een inzicht in de geschiedenis van San Nicolas. De jongeren met behulp van de ouderen en senioren zullen op een nieuwe benadering de geschiedenis vertellen, om hun leeftijdsgenoten aan te spreken en tegelijkertijd het immaterieel cultureel erfgoed te stimuleren. Dit doen ze door middel van rapmuziek om dit meer aantrekkelijk te maken en om meer mensen te bereiken. Het wordt in de vorm van een straat voorstelling gedaan, helemaal spontaan en onverwacht zullen de deelnemers een muzikale presentatie uitvoeren met rapmuziek die zij zelf zullen componeren. De straten van San Nicolas fungeren niet alleen als een backdrop, maar als een levende geschiedenis vol met monumenten en kenmerken van het industriële tijdperk. We willen ook het overdragen van familiegeschiedenis op de jongeren stimuleren, en dit doen we door deelnemende jongere te vragen om een ouder familielid mee te nemen. Door dit te doen vergroten we ook de opkomst van familie, vrienden en publiek bij de live middagpresentatie in de straten van San Nicolas. De ouderen en señoren gaan net als de jongere deelnemers echt deelnemen aan de Street Rap Musical. Ze gaan ook rappen en dansen etc.

De Doelgroep
De doelgroepen zijn jongeren, ouderen en senioren van San Nicolas en eventueel van andere nabije buurten. De leeftijd is van 15 tot en met 80 jaar. Tot nu toe hebben wij als CINEARUBA alleen met jongeren gewerkt. Voor CINEARUBA zijn de 60-plussers een nieuwe doelgroep.  Volgens ons zijn er op dit moment geen enkele creatieve projecten voor de 60-plussers op Aruba.

Wat maak het project experimenteel
Wat het project experimenteel maakt is de combinatie van geschiedenis met rapmuziek met spontane straat voorstellingen. Een straat musical voorstelling van deze combinatie is nooit eerder op Aruba gedaan.

We weten niet of een nieuwe kunstvorm of discipline gecreëerd wordt, maar het zet nieuwe media op een verassende manier in. Door rapmuziek, iets dat hedendaags is, te combineren met verhalen van het verleden. Dus met andere worden; leren over geschiedenis in de vorm van rapmuziek, iets dat meeste jongeren aanspreek.

Het project
Het project bestaat uit oproep en werving, workshop en presentatie.

Het schema:
Datum_______ Week__ Uur___ Dag__ Workshop beschrijving__
11/3 - 5/4     30 Oproep en werving
8/4 - 11/4 1 3 p.d. 4 Oriëntatie week
15/4 - 18/4 2 3 4 Brainstorm
22/4 - 25/4 3 3 4 Experimenteren
29/4 - 2/5 4 3 4 Muziekcompositie
6/5 - 9/5 5 3 4 Proberen en fine tune
13/5 - 16/5 6 3 4 Finaliseren en opnemen
20/5 - 23/5 7 3 4 Uitoefenen
27/5 - 30/5 8 3 4 Laatste repetities,
1/6 9 3 1 Live presentatie

Het is 1 workshop verdeeld in 8 lesgeven onderdelen, dus de inhoudt van de workshop. Elke onderdeel wordt gedurende 4 dagen gegeven tijdens 8 weken, en 3 uur per dag.

De oproep en werving:
Het oproepen voor participatie begint op 11 maart. Het is mogelijk om zich aan te melden tot en met 05 april 2019.

- Werving van jongeren en ouderen deelnemers
Een oproep zal in de lokale kranten geplaats worden en ook op het facebook pagina van Fundacion CINEARUBA. We zullen ook scholen, naschoolse opvangcentra, jeugd en ouderverenigingen bezoeken. De deelnemers kunnen zich aanmelden via een inschrijvingsformulier online of telefonisch. Ze worden gevraag om te beschrijven waarom is het belangrijk voor hun om deel te nemen aan dit project. De aanvragers die de meest interesse tonen worden gekozen voor een auditie. In totaal kunnen maximaal 30 mensen deelnemen.

- Werving van senioren deelnemers
Werving van senioren willen wij doen door middel van bezoeken aan bejaardenhuizen, gemeenschappelijke bingo’s en mondreclame. Maar ook wordt aan iedere deelnemende jongere gevraagd om een ouder familielid te verleiden om mee te doen. Dit stimuleert dat de familiegeschiedenis wordt overgedragen op de jonge generatie.

De workshop:
De workshop is van maandag tot en met donderdag van 18:00 uur tot en met 21:00 uur gedurende 8 weken.  De deelnemers leren hoe ze songteksten kunnen maken, historische en culturele gebeurtenissen uitbeelden, en ook muziek componeren als de basis voor de rap, waardoor de stedelijke (urban) geluiden van de locatie worden weergegeven. De workshop wordt gegeven door Adriano Nanof een Braziliaanse muziekproducent die bekend is voor de muziek en sound design van verschillende projecten van Fundacion CINEARUBA.

1. De eerste week: Oriëntatie week
Tijdens deze week komen de jongeren met de ouderen en senioren bij elkaar, om het proces handig te maken gaan de deelnemers op zoek naar het industriële en maatschappelijke museum. Dit doen we in samenwerking met Fundacion Museo Arubano die de leiding heeft voor alle musea op Aruba. Bij het bezoek op beide musea krijgen de deelnemers een inzicht van de geschiedenis van San Nicolas. Een rondleiding door de straten van San Nicolas zal ook helpen als inspiratie. De deelnemers krijgen ook een introductie van de verschillende genres van rapmuziek en een introductie van verschillende stijlen van storytelling.

2. De tweede week: Brainstorm
Om het proces van brainstorm te helpen worden sessies georganiseerd waar de ouderen en senioren deelnemers over hun jeugd in San Nicolas tijdens het industriële tijdperk vertellen. Na de sessies worden de deelnemers in groepen verdeeld. De groepen bestaan uit 5 tot 6 deelnemers met een evenwichtige verdeling tussen jongeren, ouderen en senioren. Zij zullen samenwerken om aan songteksten te komen. De workshop leider begeleidt de deelnemers op het gebied van schrijven van songteksten en rijmen van de teksten. Het is echter de bedoeling dat de deelnemers hun eigen creatieve inbreng in de songteksten hebben.

3. De derde week: Experimenteren
Tijdens deze week krijgen de deelnemers de kans mo met verschillende compositiestijlen en opnametechnieken te experimenteren. De deelnemers leren hoe ze de songteksten kunnen combineren met harmonie, melodie, vorm, ritme en timbre, dit doen ze door gezamenlijk muziek ta maken.

4. De vierde week: Muziekcompositie
In deze week wordt aan een muzikale rap routine gewerkt waar de deelnemers hun songteksten met melodie combineren. De bedoeling is dat de vijf composities met elkaar aansluiten met als rode draad: één verhaal. De melodie wordt gemaakt door de deelnemers en de workshopleider en door digitale- en analoog instrumenten te gebruiken.

5. De vijfde week: Proberen en fine tune
Werkt het echt? Vandaar dat we tijdens deze week de hele muzikale routine op de straten van San Nicolas gaan uitproberen. Als het niet werk dan brengen de deelnemers de benodigde aanpassingen. Familie en vrienden worden uitgenodigd voor input.

6. De zesde week: Finaliseren en opnemen
De laatste aanpassingen wordt aangebracht aan de muzikale routine; nieuw instrumenten of nieuwe songteksten, dit wordt door de deelnemers zelf gedaan onder begeleiding van de workshopleider. De workshopleider zal samen met de deelnemers de hele muzikale routine opnemen. Een opname zorgt voor een beter inzicht, feedback en tussentijdse evaluatie van de hele muzikale routine.

7. De zevende week: Uitoefenen
We beginnen eerst met het kiezen van de juiste locaties. Dan zullen de deelnemers de rap muzikale routine uitoefenen en repeteren op de gekozen straten van San Nicolas. De muziek wordt live gespeeld met digitale- en analoge instrumenten. De deelnemers zullen live rappen. Tijdens deze week wordt ook aan kleding en eventueel aan het decor gewerkt.

8. De achtste week: Laatste repetities
De laatste week voor repeteren en aanpassingen van de decor en kleding.

De presentatie
De presentatie zal in het hart van San Nicolas zijn, waarbij de stad niet alleen als achtergrond wordt gebruikt maar ook als onderdeel van de voorstelling. De straat voorstelling brengt de cultuur aan de bevolking op een persoonlijk manier.

- Het publiek en publiek werven
De belangrijkste doelgroep is de bewoners van San Nicolas. Om dit doelgroep te bereiken gaan we samenwerken met de lokale middenstand, horeca, museum, atelier, en kunstcentrum die in de straten van de route zijn bevestigd. Daar zullen we poster hangen en flyers aan de ondernemers geven zodat ze met hun klanten en achterbanden kunnen uitdelen en ook via hun eigen mediakanalen.

De tweede belangrijke doelgroep is jongeren van 15 tot 21 jaar. Om hun te bereiken organiseer CINEARUBA naast een media campagne een guerrilla marketingactie, dit doen we in samenwerking met een jongerencentra en een onderwijsinstellingen op plekken waar jongeren vaak te vinden zijn.

De derde belangrijke doelgroep bestaat uit zestigplussers. We zullen de zestigplussen bereiken via de huis-aan-huisbladen en met een uitnodiging flyer in de brievenbus.

Met wie werk je samen?: 

We gaan samenwerken met Fundacion Museo Arubano. Deze organisatie heeft de expertise in huis wat betreft het geschiedenis van San Nicolas, het ontstaan van het industriële tijdperk en over de samenleving van de vroege maatschappij. Zij spelen een belangrijke rol in de oriëntatie week. Zij zullen informatie verstrekken aan de deelnemers door middel van rondleidingen en korte interactieve lezingen over de geschiedenis van de industriële tijdperk en de vroege samenleving van San Nicolas.

De meerwaarde van samenwerking
De samenwerking met Fundacion Museo Arubano creëert een connectie tussen de maatschappij met de geschiedenis. De musea brengen de geschiedenis van San Nicolas in beelden en een bezoek aan deze musea versterkt het gevoel om bij San Nicolas te horen. Een ander voordeel van deze samenwerking is de mogelijke inspiratie die de deelnemers krijgen om uit hun hart songteksten te schrijven. Dit project brengt ook een nieuw publiek en eventueel nieuwe doelgroepen naar de musea van Fundacion Museo Arubano.

Wat is verder van belang om te weten?: 

Fundacion CINEARUBA is bekend om haar “filmmaking”. Echter, de organisatie is meer dan dat. De werkwijze is zeer belangrijk voor ons, omdat deze een invloed heeft op de deelnemers. Vandaar dat wij kiezen voor een combinatie van kunst, cultuur, educatie, sociale en persoonlijke vorming.  De deelnemers hebben meer aan onze projecten, ze leren iets dat ze voor de rest van hun leven kunnen gebruiken. Niet alleen de techniek is belangrijk maar ook de persoonlijke groei en ontwikkeling, voor CINEARUBA is dit fundamenteel in alle onze projecten.
We hebben veel projecten gedaan die te maken hebben met film, opnemen en monteren. Deze keer willen we iets nieuw proberen; een live voorstellingen. De deelnemers komen direct in contact met het publiek, iets dat je niet meemaakt wanneer je film maakt.

Bereik: 
aantal   activiteit               aantal deelnemers   aantal bezoekers 
1 workshop 30  
1 training 30  
1 presentatie 30 100
1 social media 30 250
       
       

 

Wat maakt het project bijzonder?: 

Het project is zeer belangrijk voor Fundacion CINEARUBA:

  1. Voor het eerst doet CINEARUBA een project in de stad van San Nicolas.
  2. Voor het eerst doet CINEARUBA een project met 60-plussers.
  3. Dit project geeft de ouderen en senioren de kans om het immaterieel cultureel erfgoed door te geven aan de nieuwe generatie.
  4. Dit project biedt aan jongeren een platform om zich te uiten in een creatieve manier en ook doormiddel van een medium die hun aanspreek.
  5. Dit project doet een bijdrage aan de contacten en samenleving tussen jong en oud, en hierbij de versterking van het gevoel van “co-existance.”
  6. De stad San Nicolas is de “Focal Point” van dit project. Hierbij draagt CINEARUBA een steentje bij aan het revitaliseren van San Nicolas als de culturele stad.
  7. Wij bieden een uniek creatief project aan 60-plussers in combinatie met jongeren middels kunstbeoefening.
  8. Maatschappelijk en cultureel gezien doen wij een positieve bijdrage aan de “closing of the gab” tussen jong en oud voor een beter samenleving op het eiland.
Begroting: 

De Jij Het Maakt Het Mee subsidie wordt besteed aan het organiseren van het project! Financieringsbronnen zijn onder anderen VNO en Fundacion CINEARUBA zelf. Ook hebben wij een aanvraag ingediend bij Unoca Aruba voor cofinanciering.

Locatie(s): 
San Nicolas, Aruba
Dit zijn de de opmerkingen en adviezen uit Denk Mee, aangevuld met de stem-motivatie van de adviseurs van FCP.
afbeelding van Caro Burggraaf

Het Fonds beoordeelt een project op de criteria artistieke of inhoudelijke waarde, samenwerking en impact.

Het project Street Rap Musical heeft een duidelijk doel: het draagt bij aan de creatieve ontwikkeling van de deelnemers, aan de onderlinge verbinding tussen de deelnemers en aan het levend houden van het verhaal over de geschiedenis van San Nicolas op eigentijdse wijze die zowel de oudere als de jongere generatie aanspreekt. Street Rap Musical is daarbij vernieuwend op meerdere vlakken. Zo richt dit project zich op 60-plussers, voor deze doelgroep zou er op Aruba momenteel weinig aanbod zijn met betrekking tot cultuurparticipatie. Daarbij is dit project vernieuwend voor CINEARUBA zelf, zij hebben nog niet eerder met deze doelgroep gewerkt en ook heeft de organisatie nog niet eerder een rapmusical (live voorstelling) ontwikkeld. Tevens zou er nog niet eerder een straatmusical bestaande uit de combinatie van rapmuziek en geschiedenis in San Nicolas hebben plaatsgevonden. Het project is daarmee enig in zijn soort en draagt bij aan de versterking van het cultuurklimaat in de eigen regio. De samenwerking met Fundacion Museo Arubano past inhoudelijk goed bij het project. Het projectplan geeft voldoende inzicht in het werkproces en bevat een concrete planning. Graag had ik wat meer willen lezen over de mogelijkheden voor CINEARUBA na afloop van dit initiatief. Zien zij dit project als iets eenmaligs of heeft het als doel om naderhand door te gaan met het creëren van projecten rondom cultuurparticipatie voor 60-plussers? Wil CINEARUBA een vervolg geven aan het organiseren van projecten met andere kunstvormen dan film of zouden ze bijvoorbeeld in een volgend project film willen combineren met een (rap)musical? De ideeën hierover zou ik graag terugzien in de blogs.

Veel succes!

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Juan,

Zou het niet mooi zijn om de ouderen ook een rol te geven in de rap muscial? Zoals je weet is Jij Maakt Het Mee er voor de actieve cultuurparticipatie in de vrije tijd, de rol van de ouderen is in je plan wat dat betreft nog vrij passief. 

Daarnaast zie ik dat je een mooi bereikschema hebt gemaakt. Daarin staan echter maar weinig activiteiten genoemd: 1 workshop, 1 training. In je plan zelf lijkt het alsof je nog veel meer gaat doen, je hebt dat mooi in fases ingedeeld. Zou je alle activiteiten waar de deelnemers bij betrokken zijn op een overzichtelijke manier in het schema kunnen zetten? Dan krijg ik een beter beeld van wat de deelnemers precies gaan doen en hoe vaak.

afbeelding van Juan F Pardo

Beste Alexander,
Het project is voor jongeren, ouderen en senioren. Ik heb de woord ouderen veranderen voor senioren maar ik denk dat ik het moet terug zetten. Ik ben een beetje in de war.

Neem me niet kwalijk, Ik begrijp niet wat u bedoeld met de schema. Volgens mij de beschrijving van de activiteiten waar de deelnemers bij betroken zijn staat onderaan, na de bescrijving van werving van senioren.

afbeelding van Juan F Pardo

Hi Alexander, Ik heb de projectplan aangepast met de ouderen en schema bij.

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Juan,

Wat ik bedoel is dat er in he tonderste schema nu staat; 1 workshop, 1 training, 1 presentatie. Maar je gaat volgens mij 8x 4 dagen workshops doen. Dat zijn dan eigenlijk al 32 workshops, toch? Dat kan je dan aangeven in het onderste schema. 

Wat betreft de ouderen (of senioren, dat maakt mij niet zoveel uit): mijn vraag is eigenlijk: wat gaan de senioren precies doen? gaan ze net als de jongere deelnmers echt deelnemen aan de Street Rap Musical? Gaan ze zelf rappen, dansen, etc? Of zijn ze alleen in het voorbereidingstraject betrokken?

afbeelding van Juan F Pardo

Beste Alexander,
Het is 1 workshop verdeel in 8 lesgeven onderdelen, dus de inhoudt van de workshop. Elke onderdeel wordt gedurende 4 dagen gegeven tijdens 8 weken, en 3 uur per dag.

De señoren gaan net als de jongere deelnmers echt deelnemen aan de Street Rap Musical. Ze gaan ook rappen en dansen.

afbeelding van Daniëlle Koelemij

Toch nog een tip van mijn kant om je beoogd publiek specifieker te kiezen. Als je zoals nu gaat voor de doelgroep ‘algemene bewoners van Aruba’ schiet je met een schot hagel. Richt je met scherp op een primaire doelgroep, secundaire doelgroep etc., dan ben je in staat om mensen aansprekend te benaderen. Uiteraard heb je dan vanzelf ook ander publiek als bijvangst, om maar in de beeldspraak te blijven.

Ter inspiratie (geef er vooral je eigen invulling aan): de belangrijkste doelgroep is bewoners van San Nicolas. Om die te bereiken ga je samenwerken met de lokale middenstand en horeca die in de straten van de route zijn gevestigd. Daar hang je posters op, geven ondernemers de flyer mee aan klanten en benaderen zij hun achterban via eigen mediakanalen (print, social en online).

De tweede belangrijke doelgroep is jongeren van 15 tot 21 jaar. Om hen te bereiken organiseer je naast een sociale media campagne een guerrilla marketingactie, bij voorkeur in samenwerking met jongerencentra en onderwijsinstellingen, plekken waar jongeren sowieso vaak te vinden zijn.

De derde belangrijke doelgroep bestaat uit zestigplussers. Die bereik je via de huis-aan-huisbladen en met een uitnodigingsflyer in de brievenbus. Ik hoop dat je iets aan deze tip hebt.

Warme groet, Daniëlle.

afbeelding van Juan F Pardo

Beste Daniëlle,
Bedankt voor uw tip, ik zal eraan werken.
Met vriendelijke groet, Juan

afbeelding van Daniëlle Koelemij

De planomschrijving voor de street rap musical is nu een stuk duidelijker en concreter, dank daarvoor. Er borrelen allerlei vragen bij mij op. Zoals hoe werf je succesvol senioren? Wetende dat het voor jullie de eerste keer is om met deze doelgroep te werven, geef ik jullie de tip om je te focussen op mond tot mond reclame. Of zelfs om iedere deelnemende jongere te vragen om een ouder familielid te verleiden om mee te doen. In dat geval stimuleer je zelfs dat de familiegeschiedenis wordt overgedragen op de jonge generatie. En daarmee vergroot je ook de opkomst bij de live middagpresentatie in de straten van San Nicolas: alle familieleden komen op deze intergenerationele performance af. Dat kun je niet missen als je wilt meepraten op familiefeestjes!

Er is een gemeenschappelijke start, maar het is mij nog niet duidelijk of de jongeren en senioren samen rapteksten en muziek componeren en of ze ook allen de performance doen. Of leveren de senioren de input door verhalen te vertellen en doen de jongeren alles daarna? Zou mooi zijn als jong en oud samen aan het resultaat werken en tonen. Kun je daar iets meer over vertellen?

afbeelding van Juan F Pardo

Beste Daniëlle, bedankt voor de vragen en tips. Werving van senioren willen wij doen door middel van bezoeken aan bejaardenhuizen en gemeenschappelijke bingo’s. Uw tip over mondreclame is zeer handig. Het idee om iedere deelnemende jongere en een ouder familielid te verleiden om mee te doen vind ik prachtig. Ik denk we gaan dat doen.

Het idee is dat de senioren de input leveren door verhalen te vertellen aan de jongeren. De jongeren doen alles daarna. Maar als elke jongere deelnemer een familielid mee brengt dan wordt het gemakkelijker om beide deelnemers mee te laten doen aan de rapteksten en muziekcompositie, en ook dat ze beide aan de performance mee doen. Het kan heel mooi worden, net als je suggereert. Het overdragen van familiegeschiedenis op de jongere generatie wordt leuker, gezelliger en op een creatieve manier gepresenteerd. En inderdaad, door dit te doen vergroten we de opkomst van familie, vrienden en publiek bij de “live middagpresentatie” in de straten van San Nicolas.

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Juan,

Fijn dat je wat hebt aan de tips! Vergeet niet om de antwoorden die je hier in de chat geeft, ook te verwerken in je plan in de linkerkolom. Dat is namelijk wat straks beoordeeld wordt. Succes!

afbeelding van Juan F Pardo

Beste Alexander, Ik heb de antwoorden in mijn plan bijgewerkt. Bedankt.

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Juan,

Dank voor je aanvullingen. Wie wordt je publiek? En hoe ga je publiek werven?

afbeelding van Juan F Pardo

Beste Alexander,
De algemene bewoners van Aruba zijn het publiek. Groot en klein, jong en oud. Wij willen zo veel mogelijke mensen bereiken. De bevolking van Aruba bestaat uit circa 100.000 bewoners en als we tenminste 100 mensen bij de presentatie kunnen krijgen is dat fantastisch.

Wij nodigen het publiek uit voor de presentatie door middel van media o.a. sociaal media, krant, televisie en radio. De presentatie zal ook gratis zijn. Het wordt hierdoor meer toegankelijk en aantrekkelijk voor de publiek.

afbeelding van Alexander Klapwijk

Beste Juan,

Ok namens mij welkom bij Jij Maakt Het Mee. De komende weken denk ik als adviseur van het fonds met je mee over je project en op welke onderdelen het eventueel aangescherpt kan worden om tot een kansrijke aanvraag te komen. Ik zal straks je aanvraag ook beoordelen.  

Net als Daniëlle ben ik benieuwd naar je aanvullingen. Via het tabblad 'Bewerken' -> 'Denk mee (meer projectinformatie)' kan je je plan uitbreiden. Succes!

Pagina's